Minkä ikäisenä jokelteli/puhui?

Onko R-viasta tietoa?

Minkä ikäisenä vauvanne alkoi ääntelemään ensimmäisen kerran? Millaisia ne olivat? Entä toistamaan sanoja ja koska sen kanssa pystyi kunnolla puhumaan?

Miehelläni on R-vika ja olen hyvin huolestunut että lapsemme oppii myös sanomaan sen väärin. Mieheni oli ihana ja lopetti melkein kokonaan kyseisen kirjaimen käytön jo raskauden aikana.

Minun vauvani on 3 kk ja hän toistaa kirjaimet kun sille niitä sanoo mutta kun se on vielä noin pieni niin "ärrä" kuulostaa tietysti siltä kuin se olisi R-vikaisen sanoma. Hiukan kuitenkin mietityttää että voiko R-vika periytyä???

9

2021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöjhö

      ei 3kk sano kirjaimia, varsinkaa ärrää. Lainaa kehitysoppaita ja lue niitä ennenkuin tuut nolaamaan ittes tänne.

      • Äippä

        No ehkä annoin väärän käsityksen että osaa kaikki kirjaimet. Ei tietenkään osaa mutta satunnaisesti toistaa tällä hetkellä esim. auuu, hooo, ärrä ja äiii. Minkäs minä lapseni kehitykselle voin. Eihän se mitään sillä tarkoitakkaan eikä varmaan kovin tietoisesti tee mutta toistaa ääneteitä kun niitä sille toistaa.


      • äippä3
        Äippä kirjoitti:

        No ehkä annoin väärän käsityksen että osaa kaikki kirjaimet. Ei tietenkään osaa mutta satunnaisesti toistaa tällä hetkellä esim. auuu, hooo, ärrä ja äiii. Minkäs minä lapseni kehitykselle voin. Eihän se mitään sillä tarkoitakkaan eikä varmaan kovin tietoisesti tee mutta toistaa ääneteitä kun niitä sille toistaa.

        1 - 4 vuotiaina. Vanhin tytär 2v, keskimmäinen poika 4v ja nuorin poika 1v.


      • afta

        Eipä noita kehitysoppaita kannata kovin tarkasti tuijottaa. Eivät ole oikeastaan edes suuntaa antavia. Oma lapsi alkoi kävellä 4 kk iässä. Puhetta saikin sitten odotella pitkään...


      • tuskin käveli
        afta kirjoitti:

        Eipä noita kehitysoppaita kannata kovin tarkasti tuijottaa. Eivät ole oikeastaan edes suuntaa antavia. Oma lapsi alkoi kävellä 4 kk iässä. Puhetta saikin sitten odotella pitkään...

        vielä 4kk.


    • n21

      Miksi olet huolestunut, oppiiko lapsesi sanomaan ärrän "väärin"? Minusta tuo on kyllä todella naurettavaa, että isän pitää säännöstellä omaa puhettaan jonkin puhevian takia. Osaan kuvitella, kun lapsesi puhumaan opittuaan kysyy eläintarhassa isältään, että "mikä tuo iso eläin on" ja isäsi vastaa, että "nalle", koska ei voi sanoa "karhu" siinä olevan r-kirjaimen takia.

      Ja kyllä, r-vika voi myös periytyä. Minulla, kahdella veljelläni, isälläni ja hänen isällään on kaikilla r-vika. Joten anna hyvä ihminen miehellesikin puhelupa.

      • varmaan ylpeitä viasta

        Minä ainakin olisin todella iloinen jos saisin puhevikani pois. Olen keski-ikäinen mies ja vieläkin saan harmitella kun ei puhevikaani lapsena kitketty pois. Se on vaivaa työssä yhä kun asiakkaat eivät aina saa selvää. Koulussa kiusataan lapsia joilla on r-vika eli kannattaa tehdä sen eteen paljon jotta saa pois. Teillä varmaan ollaan ylpeitä tästä viasta siksi olet asiasta eri mieltä.


      • eroon aikuisenakin
        varmaan ylpeitä viasta kirjoitti:

        Minä ainakin olisin todella iloinen jos saisin puhevikani pois. Olen keski-ikäinen mies ja vieläkin saan harmitella kun ei puhevikaani lapsena kitketty pois. Se on vaivaa työssä yhä kun asiakkaat eivät aina saa selvää. Koulussa kiusataan lapsia joilla on r-vika eli kannattaa tehdä sen eteen paljon jotta saa pois. Teillä varmaan ollaan ylpeitä tästä viasta siksi olet asiasta eri mieltä.

        jos haluaa. Ystäväni, joka vielä lukionkin läpi sorautteli ärrää, sai lopulta tarpeekseen, marssi Helsingin yliopiston logopedian laitokselle ja pyysi, että opettakaa mut sanomaan "är". Ja osaa muuten tänä päivänä. Eikä tämä tarina ole vitsi tai provo.


    • vaan......

      Ei lapsesi sano R-kirjainta tietyn tahtoen...Se r tulee jostai sisimmästä, kun lapsi harjoittelee foneemeja...Eikä lapsi edes ymmärrä puhetta vielä tuossa iässä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe