Pörssisähkön hinnassa aamukahvihuippu

Anonyymi-ap

Oletteko huomanneet?

7

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä vain. Jostakin syystä on sähkö kalleimmillaan aamulla ja aamupäivällä.

• Anonyymi

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

Tyhjistä tynnyreistä lähtee aina kovin ääni.

Tätä sähkömarkkinaa on mm. HS esitellyt aika hyvin talvella. Ei hinta määräydy sen mukaan, kuinka monta % joku tuottaa. Hinta määräytyy siten, että kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Sähköpörssissä on myyjiä, jotka myy melkein mihin hintaan tahana. Ei ydinvoimaloiden tehoja ihan helpolla ylös/alas ruuvailla. Sitten on niitä laitoksia, joita kannattaa käynnistää vasta hinnan ollessa yli XX €/MWh. Näistä viimeksi mainituista johtuen hinta lähtee hyvinkin jyrkkään nousuun sen jälkeen, kun halpojen tuottajien tuotanto ei enää riitä. Tai päinvastoin - hinta romahtaa nopeasti, kun voidaan tiputtaa ne pari kalleinta tarjoajaa pois pelistä. Pörssihintahan on lopulta aina sen kalleimman läpi menneen tarjouksen mukainen ja se elää tästä syystä hyvin paljon.

• Anonyymi

"Mihin aikaan sähkö on kallista?
        Keskimääräisesti kulutuksen piikkitunnit ovat aamuisin noin kello 8–10
        ja iltapäivisin kello 16–20. " Lähde: porssisahkoa.fi.
        Mutta miksi juuri nuo tunnit ovat "piikkitunteja"?
        Lämmitykseen sähköä luulisi menevän eniten yöllä, kun on viileämpää.
        Samoin sähköä luulisi kuluvan päivällä varsin tasaisesti lämmitykseen ja työpaikoilla.
        Tietysti valoisana aikana vähemmän valaistukseen.

• Anonyymi

TermosPannu, eekö -kannu. Akut ja invertteri. Aurinkopaneelit. Sähköauto. Noilla pystyy kikkailla ja siitä tulee helposti elämäntapa ja jopa elinkeino.

• Anonyymi

Aurinkosähkön osuus on ollut ajoittain 6,5% kokonaistuotannosta. Mutta paneelien omistaja käyttävät suurimman osan tuottamastaan sähköstä itse ja tämä ei näy tuotannossa. Eli aurinkovoimaa tulee 500MW ajoittain verkkoon ja samalla käyttävät itse 1000MW. Silloin kun paistaa kokonaisvaikutus on hyvinkin 1500MW ja tuo on jo lähellä kirjoitus hetkellä tuotettua vesivoimaa 1863MW. Tähän tämä maailma menee, minulla on 3 pösä sopimusta ja Lidl äpillä > kumppanuus edut >sain kaikkiin 6kk ilmaiset perusmaksut eli 90€ heti alennusta.

• Anonyymi

Kusetusta koko homma, siksi Olkiluoto 3; kin pidetään kiinni. 1600 Mw olisi sähköntuottajien kannalta ikävä asia ?

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      19
      2595
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1281
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      937
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      915
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      861
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      827
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      785
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      762
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe