Pörssisähkön hinnassa aamukahvihuippu

Anonyymi-ap

Oletteko huomanneet?

7

748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä vain. Jostakin syystä on sähkö kalleimmillaan aamulla ja aamupäivällä.

• Anonyymi

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

Tyhjistä tynnyreistä lähtee aina kovin ääni.

Tätä sähkömarkkinaa on mm. HS esitellyt aika hyvin talvella. Ei hinta määräydy sen mukaan, kuinka monta % joku tuottaa. Hinta määräytyy siten, että kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Sähköpörssissä on myyjiä, jotka myy melkein mihin hintaan tahana. Ei ydinvoimaloiden tehoja ihan helpolla ylös/alas ruuvailla. Sitten on niitä laitoksia, joita kannattaa käynnistää vasta hinnan ollessa yli XX €/MWh. Näistä viimeksi mainituista johtuen hinta lähtee hyvinkin jyrkkään nousuun sen jälkeen, kun halpojen tuottajien tuotanto ei enää riitä. Tai päinvastoin - hinta romahtaa nopeasti, kun voidaan tiputtaa ne pari kalleinta tarjoajaa pois pelistä. Pörssihintahan on lopulta aina sen kalleimman läpi menneen tarjouksen mukainen ja se elää tästä syystä hyvin paljon.

• Anonyymi

"Mihin aikaan sähkö on kallista?
        Keskimääräisesti kulutuksen piikkitunnit ovat aamuisin noin kello 8–10
        ja iltapäivisin kello 16–20. " Lähde: porssisahkoa.fi.
        Mutta miksi juuri nuo tunnit ovat "piikkitunteja"?
        Lämmitykseen sähköä luulisi menevän eniten yöllä, kun on viileämpää.
        Samoin sähköä luulisi kuluvan päivällä varsin tasaisesti lämmitykseen ja työpaikoilla.
        Tietysti valoisana aikana vähemmän valaistukseen.

• Anonyymi

TermosPannu, eekö -kannu. Akut ja invertteri. Aurinkopaneelit. Sähköauto. Noilla pystyy kikkailla ja siitä tulee helposti elämäntapa ja jopa elinkeino.

• Anonyymi

Aurinkosähkön osuus on ollut ajoittain 6,5% kokonaistuotannosta. Mutta paneelien omistaja käyttävät suurimman osan tuottamastaan sähköstä itse ja tämä ei näy tuotannossa. Eli aurinkovoimaa tulee 500MW ajoittain verkkoon ja samalla käyttävät itse 1000MW. Silloin kun paistaa kokonaisvaikutus on hyvinkin 1500MW ja tuo on jo lähellä kirjoitus hetkellä tuotettua vesivoimaa 1863MW. Tähän tämä maailma menee, minulla on 3 pösä sopimusta ja Lidl äpillä > kumppanuus edut >sain kaikkiin 6kk ilmaiset perusmaksut eli 90€ heti alennusta.

• Anonyymi

Kusetusta koko homma, siksi Olkiluoto 3; kin pidetään kiinni. 1600 Mw olisi sähköntuottajien kannalta ikävä asia ?

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3864
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3425
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2801
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2468
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1879
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1829
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1766
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      28
      1519
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      387
      1468
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1238
    Aihe