Pörssisähkön hinnassa aamukahvihuippu

Anonyymi-ap

Oletteko huomanneet?

7

688

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä vain. Jostakin syystä on sähkö kalleimmillaan aamulla ja aamupäivällä.

      • Anonyymi

        Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

        Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida aurinkosähkö alle prosentin tuotanto-osuudellaan alentaa hintaa keskipäivällä, tuskin muulloinkaan. Joten tuo ei kysymääni ilmiötä selitä.
        Silloin, kun olin vielä työelämässä, nyt vanhuuseläkkeellä, tehtiin töitä ja käytettiin sähköä varsin tasaisesti koko työpäivän ajan.
        Ja sähköä käytetään muuallakin, kuin työpaikoilla.
        Tässä Sähkön tuotanto energialähteittäin ja nettotuonti 2023
        Energiateollisuus ry:n tilasto laadittu 11.1.2024

        Ydinvoima 41,0 %
        Vesivoima 18,8 %
        Tuulivoima 18,2 %
        Biomassa 13,0 %
        Kivihiili 2,5%
        Nettotuonti 2,2 %
        Turve 1,6 %
        Aurinkovoima 0,8%

        Tyhjistä tynnyreistä lähtee aina kovin ääni.

        Tätä sähkömarkkinaa on mm. HS esitellyt aika hyvin talvella. Ei hinta määräydy sen mukaan, kuinka monta % joku tuottaa. Hinta määräytyy siten, että kysyntä ja tarjonta kohtaa.

        Sähköpörssissä on myyjiä, jotka myy melkein mihin hintaan tahana. Ei ydinvoimaloiden tehoja ihan helpolla ylös/alas ruuvailla. Sitten on niitä laitoksia, joita kannattaa käynnistää vasta hinnan ollessa yli XX €/MWh. Näistä viimeksi mainituista johtuen hinta lähtee hyvinkin jyrkkään nousuun sen jälkeen, kun halpojen tuottajien tuotanto ei enää riitä. Tai päinvastoin - hinta romahtaa nopeasti, kun voidaan tiputtaa ne pari kalleinta tarjoajaa pois pelistä. Pörssihintahan on lopulta aina sen kalleimman läpi menneen tarjouksen mukainen ja se elää tästä syystä hyvin paljon.


      • Anonyymi

        "Mihin aikaan sähkö on kallista?
        Keskimääräisesti kulutuksen piikkitunnit ovat aamuisin noin kello 8–10
        ja iltapäivisin kello 16–20. " Lähde: porssisahkoa.fi.
        Mutta miksi juuri nuo tunnit ovat "piikkitunteja"?
        Lämmitykseen sähköä luulisi menevän eniten yöllä, kun on viileämpää.
        Samoin sähköä luulisi kuluvan päivällä varsin tasaisesti lämmitykseen ja työpaikoilla.
        Tietysti valoisana aikana vähemmän valaistukseen.


    • Anonyymi

      TermosPannu, eekö -kannu. Akut ja invertteri. Aurinkopaneelit. Sähköauto. Noilla pystyy kikkailla ja siitä tulee helposti elämäntapa ja jopa elinkeino.

    • Anonyymi

      Aurinkosähkön osuus on ollut ajoittain 6,5% kokonaistuotannosta. Mutta paneelien omistaja käyttävät suurimman osan tuottamastaan sähköstä itse ja tämä ei näy tuotannossa. Eli aurinkovoimaa tulee 500MW ajoittain verkkoon ja samalla käyttävät itse 1000MW. Silloin kun paistaa kokonaisvaikutus on hyvinkin 1500MW ja tuo on jo lähellä kirjoitus hetkellä tuotettua vesivoimaa 1863MW. Tähän tämä maailma menee, minulla on 3 pösä sopimusta ja Lidl äpillä > kumppanuus edut >sain kaikkiin 6kk ilmaiset perusmaksut eli 90€ heti alennusta.

    • Anonyymi

      Kusetusta koko homma, siksi Olkiluoto 3; kin pidetään kiinni. 1600 Mw olisi sähköntuottajien kannalta ikävä asia ?

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe