Häkkikoko

Ihmettelijä

Olen erinäisistä yhteyksistä lueskellut, että neitokakadun häkin minimikoko on 0,75m2, jossa lyhimmän sivun minimipituus 55cm ja minimikorkeus 80cm. Ja tuo on todella minimikoko!!
Miksi sitten eläintarvikeliikkeissä saadaan myydä huomattavasti pienempiä?!? Ja oikeastaan noin suuria onkin tehdasvalmisteisena ainakaan suoraan eläintarvikeliikkeestä todella vaikea löytää?!!!?
Tiedustellessani eräästä liikkeestä häkkiä vähintäänkin noilla mitoin, mielummin suurempaa, sainkin varsin huvittavan vastauksen:"me emme pidä valikoimissa sellaisia, koska ne ovat niin kalliita". En kysynyt hintaa vaan sitä onko heillä sellaista. tosin selväksi tuli, ei ollut.
Mietityttää tosiaan, ettei eläinsuojeluviranomaiset tai joku muu taho ole puuttunut eläintarvikeliikkeiden häkkivalikoimaan. Jos kerran häkeille on olemassa minimikoot, eihän sen pienempiä pitäisi olla myynnissäkään!! Nyky tilanne on kuitenkin päinvastainen, edes minimikokoista häkkiä ei tahdo kaupasta saada, huomattavasti pienempiä on kyllä myynnissä vaikka minkä muotoista ja mallista.
Olisiko tuolle mielestänne tehtävissä jotain??

1

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Tuo on niin valitettavan totta.
      Maa-ja metsätalousministeriön minimihäkkisuositukset on koottu esimerkiksi tänne:
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=48

      Vaikka tuo taulukko siis on eläinsuojeluasetuksen liite, niin ovat todellakin _suosituksia_ eli kenelläkään ei suoranaista velvoitetta ole niitä noudattaa... Ja tokihan tuohon tilantarpeeseen jonkun verran vaikuttaa esim se miten paljon lintu saa olla päivässä irrallaan. Jos hyvin paljon niin jonkun verran pienempikin häkki riittää, jos vähän niin isompikin saisi olla.

      Jonkin verran harrastajien parissa tuota taulukkoa on kritisoitukin siitä, että se ottaa huomioon vain linnun kokonaispituuden. Näin esim neitokakadulle ja harmaapapukaijalle suositellaan samaa häkkikokoa, koska niiden kokonaispituus on sama, vaikka neitsikalla tuosta mitasta puolet on pelkkää pitkää pyrstöä... Mutta toki aina linnun kannalta mitä suurempi häkki sen parempi.

      Se miksi eläinkaupoissa on yleensä vain niitä kirppuhäkkejä tarjolla ihmetyttää itseänikin kovasti. Yksi syy on se että isot häkit vievät paljon varastotilaa, jota etenkin pienemmissä kaupoissa on niukasti, jolloin isot häkit kannattaa tilata vasta kun joku niitä oikeasti tarvitsee ja nopeasti vie pois. Toinen on sitten se että ihmiset eivät yksinkertaisesti niitä isoja häkkejä osaa vaatia, ja kun lapselle sitä ensimmäistä undua ollaan ostamassa eivät vanhemmat välttämättä sen parinkympin otuksen tarvikkeisiin halua upottaa satasia tai jopa tuhansia, puhumattakaan jos nuori lemmikinhankkija on omilla vähäisillä säästöillään liikenteessä... Ja moni niistäkin jotka isoa häkkiä haluaisivatkin säikähtävät sitten sitä hintaa ja tekevät isommat häkit itse minkkiverkosta.

      Ja sitten on tietysti se ongelma, että niitä todella isoja ja toimivia häkkejä ei kovin paljoa edes valmisteta, ainakaan pienemmillä pinnaväleillä...

      Eli kun isoa häkkiä haeskelee niin kannattaa kysyä tiskin alta häkkivalmistajien kuvastoja ja selailla mitä onkaan tarjolla, jos miellyttävää mallia tuodaan maahan sen saa kyllä yleensä kaupan kautta tilattua jos tosissaan sellaista on ostamassa. Jos kauppiaan asenne on kovin nihkeä niin kannattaaa äänestää jaloillaan ja mennä siihen viereiseen kauppaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      626
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe