Niklas...

nessi

onkohan Niklas kovinkin yleinen nimi...? olisi kiva pojan nimi... mitä mieltä olette...?

11

1951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtjnäjlfxj ähjg

      6745 Niklasta suomessa kastettu, kaikki miehiä. Tänä vuonna taisi olla kastettu jotain 89..

      • pilkun ....

        ...ja pakko on korjata että ei niitä kaikkia ole KASTETTU! Väestötietojärjestelmässä on tiedot myös kirkkoon kuulumattomista ihmisistä, jotka muuten lisääntyvät Suomessa jatkuvasti.


      • kaktus
        pilkun .... kirjoitti:

        ...ja pakko on korjata että ei niitä kaikkia ole KASTETTU! Väestötietojärjestelmässä on tiedot myös kirkkoon kuulumattomista ihmisistä, jotka muuten lisääntyvät Suomessa jatkuvasti.

        Tämä oli mielestäni asiallinen huomautus.

        Monilla näyttää olevan se käsitys, että kaste on lapsen nimenantotilaisuus eli tilaisuus, jossa lapsen siihen asti tarkoin varjeltu nimitieto räväytetään sukulaisten ihmeteltäväksi.

        Itse olen aina kummeksinut tätä tapaa. Vanhemmathan valitsevat lapselleen nimen, eikä sitä suinkaan päätä kastetta suorittava pappi. Siksi olisi mielestäni asiallista erottaa toisistaan nimen antaminen ja kaste (ainakin käsitteellisesti; siinäkin tapauksessa, että kyseisenä päivänä lasta vasta ensimmäisen kerran kutsuttaisiinkin valitulla nimellä).

        Vanhemmat (ja muukin suku sekä tuttavapiiri) voisivat kutsua lasta valitulla nimellä heti, kun vanhemmat ovat nimen "keksineet"/valinneet.

        Kasteessa pappi liittää lapsen seurakuntaan ja silloin nimi tietenkin täytyy olla selvillä, koska pappi sanoo: "Kastan sinut N N...", joka siis tarkoittaa: "Liitän sinut N N seurakunnan yhteyteen".

        Mielestäni lapsi voisi syntymästään asti olla oikealla nimellä varustettu (vaikkapa sitten "Artturi Johannes"), niin ettei hänen tarvistisi olla n. kolme ensimmäistä kuukauttaan "työnimillä" kyllästetty "Nippelis Nappelis Nuppu".


      • lokamamma
        kaktus kirjoitti:

        Tämä oli mielestäni asiallinen huomautus.

        Monilla näyttää olevan se käsitys, että kaste on lapsen nimenantotilaisuus eli tilaisuus, jossa lapsen siihen asti tarkoin varjeltu nimitieto räväytetään sukulaisten ihmeteltäväksi.

        Itse olen aina kummeksinut tätä tapaa. Vanhemmathan valitsevat lapselleen nimen, eikä sitä suinkaan päätä kastetta suorittava pappi. Siksi olisi mielestäni asiallista erottaa toisistaan nimen antaminen ja kaste (ainakin käsitteellisesti; siinäkin tapauksessa, että kyseisenä päivänä lasta vasta ensimmäisen kerran kutsuttaisiinkin valitulla nimellä).

        Vanhemmat (ja muukin suku sekä tuttavapiiri) voisivat kutsua lasta valitulla nimellä heti, kun vanhemmat ovat nimen "keksineet"/valinneet.

        Kasteessa pappi liittää lapsen seurakuntaan ja silloin nimi tietenkin täytyy olla selvillä, koska pappi sanoo: "Kastan sinut N N...", joka siis tarkoittaa: "Liitän sinut N N seurakunnan yhteyteen".

        Mielestäni lapsi voisi syntymästään asti olla oikealla nimellä varustettu (vaikkapa sitten "Artturi Johannes"), niin ettei hänen tarvistisi olla n. kolme ensimmäistä kuukauttaan "työnimillä" kyllästetty "Nippelis Nappelis Nuppu".

        Enpä ole ite tullut ajatelleeksikaan tuota hommaa noin, mutta tottahan se on! Tulevaa lastamme kutsutaankin sitten nimellä heti, kun se on päätetty.


      • rhtbhxjfkrifnd
        pilkun .... kirjoitti:

        ...ja pakko on korjata että ei niitä kaikkia ole KASTETTU! Väestötietojärjestelmässä on tiedot myös kirkkoon kuulumattomista ihmisistä, jotka muuten lisääntyvät Suomessa jatkuvasti.

        Ai niin joo, anteeksi erehdykseni...


      • marina
        kaktus kirjoitti:

        Tämä oli mielestäni asiallinen huomautus.

        Monilla näyttää olevan se käsitys, että kaste on lapsen nimenantotilaisuus eli tilaisuus, jossa lapsen siihen asti tarkoin varjeltu nimitieto räväytetään sukulaisten ihmeteltäväksi.

        Itse olen aina kummeksinut tätä tapaa. Vanhemmathan valitsevat lapselleen nimen, eikä sitä suinkaan päätä kastetta suorittava pappi. Siksi olisi mielestäni asiallista erottaa toisistaan nimen antaminen ja kaste (ainakin käsitteellisesti; siinäkin tapauksessa, että kyseisenä päivänä lasta vasta ensimmäisen kerran kutsuttaisiinkin valitulla nimellä).

        Vanhemmat (ja muukin suku sekä tuttavapiiri) voisivat kutsua lasta valitulla nimellä heti, kun vanhemmat ovat nimen "keksineet"/valinneet.

        Kasteessa pappi liittää lapsen seurakuntaan ja silloin nimi tietenkin täytyy olla selvillä, koska pappi sanoo: "Kastan sinut N N...", joka siis tarkoittaa: "Liitän sinut N N seurakunnan yhteyteen".

        Mielestäni lapsi voisi syntymästään asti olla oikealla nimellä varustettu (vaikkapa sitten "Artturi Johannes"), niin ettei hänen tarvistisi olla n. kolme ensimmäistä kuukauttaan "työnimillä" kyllästetty "Nippelis Nappelis Nuppu".

        sinäkö olet sitä mieltä, että ne, joka eivät kuulu lapsikastetta käyttäviin kirkkokuntiin tai muusta syystä ilmoittavat lapsennimen vain väestörekisteriin ja viettävät nimiäiset kertovat nimen heti kaikille. että he eivät koskaan halua salata nimeä nimiäisiin tai nimen hyväksymiseen asti? niin että nimen salaaminen on vain ev.lut. kirkon hömpötystä?

        se on toki totta, että kasteessa lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen, mutta yleensä (jos on selvää, että nimi menee läpi nimilautakunnassa) ev.lut. seurakunnan jäsenet myös antavat lapsen nimen väestötietojärjestelmään rekisteröitäväksi papin papereiden mukana ja näin ollen lapsi siis myös saa nimen kasteen yhteydessä. koska nimihän lapsella on vasta silloin kun se on virallisesti liitetty väestörekisterin antamaan sosiaaliturvatunnukseen ja siis siihen asti on ihan sama, millä nimellä lasta kutsuu, sillä hänellä ei vielä ole nimeä.


    • onkin

      hyvä nimi. Olen päiväkodissa töissä, eikä meillä ainakaan ole yhtään Niklas nimistä ikäluokassa 0-6-vuotiaat! Ystäväpiirissäni on yksi Niklas, hän on jo 8-vuotias!

      • lh-

        Niklas-nimeä on annettu vuosina 2000-2004 syntyneille 1600 kpl. Taitaa olla vaan "tsäkää" että teillä ei siellä päiväkodissa ole yhtään Niklas-nimistä! Itsekin olen päiväkodissa töissä ja Niklas-nimisiä löytyy :-) Ei tosin mitään suurta joukkoa.


    • nina

      minä myös pk:ssa työssä eikä ole niklaksista tietoakaan..ei kyllä parissa muussakaan päiväkodissa tällä seudulla.

      Itse olen muuten myös miettinyt Niklas-nimeä joulukuussa syntyvälle poikaselleni :)

    • Anonyymi

      On hyvä nimi oi että rakas nimi🇷🇺

    • Anonyymi

      Hyvä nimi rakas nimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe