Äidinkielen valtakunnallinen koe 2024

Anonyymi-ap

Tervehdys!

Loin jokisen aika sitten Englannin valtakunnallisesta kokeesta (2024) tänne jonkinlaisen yhteenvedon ja mielipiteeni siitä, miten kannattaa opiskella kokeeseen ja kuinka vaikeaksi sen koin. Koen, että valtakunnallisiin kokeisiin ei saa oikein mitään vinkkejä tai apuja mistään, joten ajattelin, että se olisi hyvä idea jakaa niistä jotain tänne :)
Kerron silloin, että voi kirjoittaa myös samanlaisen yhteenvedon Äidinkielen valtakunnallisesta kokeesta, sillä olen kirjoittanut sen jo. Joten tässä se on.

HUOMIO:
Äidinkielen valtakunnallinen koe ei ole aivan yhtä hyvin juurtunut päähäni kuin englannin valtakunnallinen koe. Tämä koe sisälsi huomattavasti enemmän tehtäviä ja mielestäni se oli pitempikin. Joten voi olla, että muistan asioita väärin tai että unohdan jotain (se on itseasiassa 100% etten muista kaikkea). Pahoittelut siitä. Kommentoi kuitenkin alle vaikka omia lisäyksiä ja kokemuksia ja autetaan muita :)

KOE SISÄLSI:
- Runojen tulkitsemista
- Ainakin kaksi luetunymmärtämistä
- Kielioppitehtäviä
- Uutisten lukutehtävä
- Kirjoitelman

RUNOJEN TULKINTA:
Tehtäväni oli lukea kolme runoa. Runoihin liittyi kysymyksiä. Kuten, että mitä runossa a tapahtui tai, että etsi jokaisesta runosta lintulaji (runoissa mainittiin lintulajeja). Muistaakseni sinun piti ymmärtää runon juoni ja kirjoittaa se lyhyesti. Mutten ole tuosta aivan varma.
Runot olivat mielestäni selkeitä (luen tosin paljon itse runoja ja ylipäätänsä kirjoja, joten en tiedä kuinka vaikeana joku pitää niitä jos ei ole aiemmin runoja lukenut). Uskon kuitenkin että jokainen ymmärtää ne ja niiden sisällön jos vain osaa lukea ja hiukan käyttää päätä.

LUETUNYMMÄRTÄMISET:
Aivan tavallisia luetunymmärtämisiä. Saat tekstin joka sinun täytyy lukea ja sitten vastaat kysymyksiin. Teksti oli hiukan monimutkaisempi ja jouduin itse lukemaan sen kolme tai ehkä jopa neljännenki kerran ennen kuin sain kunnolla kiinni mistä on kyse. Teksti ei itsessään ollut vaikea, mutta koska se oli varmaan pätkä jostain kirjasta oli todella vaikeaa hahmottaa mihin koko teksti liittyi ja se teki kysymyksiin vastaamisesta minulle vaikeaa. Mutta lue teksti rauhassa läpi ja etsi vastaukset yksitellen kysymyksiin. Kun saat vastattua yhteen kysymykseen niin se alkaa jotenkin ehkä paremmin aueta. Ainakin minulle aukesi paremmin.

KIELIOPPITEHTÄVÄT:
Rehellisesti.. En muista tästä osiota juuri mitään. Muistan että siinä oli jotain mitä minä en osannut enkö edes muistanut. Joten en osaa tässä kohtaa olla juurikaan apuna. MUISTAAKSENI siinä oli näitä: nominatiivi, allatiivi mitä lie juttuja. Ja piti taivuttaa sanoja, mutten nyt ole aivan varma. Kerro sinä jos tiedät ja olet kirjoittanut jo 9lk äidinkielen valtakunnallisen :)

UUTISTEN LUKU:
Helppo :D. Sinun täytyy lukea ehkä joku 10 uutisotsikkoa (katso kirjoittaja, vuosiluku jne) ja vastata niihin liittyviin kysymyksiin. Kuten esimerkiksi " Mikä uutinen on luotettavasta lähteestä?". Uutiset käsittelivät ilmastonmuutosta ja oikeastaan koko valtakunnallinen koe tuntui käsittelevän luontoa ja ilmastoa ylipäätänsä.
Tässä tehtävässä on tosiaan tärkeää, että luet kirjoittajan ja vuosiluvun. Jotkut uutisotsikot on kirjoittanut YLE ja jotkut on naapurin Pertti. Tunnistat kyllä luotettavan lähteen epäluotettavasta, jos olet kuunnellut tunnilla tai lukenut itse uutisia. Ja oikeastaan tunnistat kyllä eron vain päätä käyttämällä :D En kokenut tätä tehtävää vaikeaksi.

KIRJOITELMA:
Aiheena muistaakseni oli kertoa suhteestasi luontoon. Muistaakseni paperin alareunassa luki mitä opettaja katsoo tekstistä. Mm. Kerrontaa, kappaleenvaihtoa, kuinka yhtenäinen teksti on ja kielioppia tms.
Muista kaikkia pisteet, isot alkukirjaimet, pilkut jne kaikki tälläinen perus. Kirjoita yhtenäistä tekstiä, älä toista itseäsi. Ja käytä rikasta kieltä. Kuvaile! Tekstin pituus piti olla 160 tai 180 sanaa, tai tekstin pitää mahtua sille yhdelle sivulle. Eli yksinkertaista, hyvät kappaleet jotka liittyy toisiinsa ja ripaus kuvailua niin tosi hyvin menee!

Tässä on kaikki mitä minä muistan tästä kokeesta. Lisätkää jos unohdin jotain ja kertokaa hyviä vinkkejä muille kokeisiin jos teillä on jotain hyviä :)
Ei stressata turhaan, hyvin se menee!🫶🏼

3

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko koko kokeessa jokin teema? Esimerkiksi yhtenä vuonna se oli aleksis kivi ja toisena luonto.

      • Anonyymi

        Luonto vaikutti olevan kokeen teema. Runot olivat luonto aiheisia ja kirjoitelma muistaakseni täytyi olla suhteestasi luontoon.

        Ap


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        🍑 ­N­­y­m­­f­­­o­­­m­­­a­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1378
    Aihe