Kelkkalasku

Anonyymi-ap

Hei
Nyt saa fyysikot vastata.
Jos vedän 100kg painoista teräs kelkkaa, joita löytyy kuntosalilta, mikä on vaadittava voima jolla kelkka liikkuu?
Toinen on jos vedän kelkkaa 10m ajassa 10s mikä on teho silloin? Sori typeryyteni

16

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      a) 0N koska oletetaan salin lattia kitkattomaksi

      b) s = 1/2 x a x t^2 eli a = s / ( 0.5 x t^2 ) = 10m / ( 0.5 x 100s^2) = 0.2 m/s^2
      v = a x t = 0.2 m/s^2 x 10s = 2 m/s
      Ek = 1/2 x m x v^2 = 1/2 x 100kg x 4 m^2/s^2 = 200J
      P = E / t = 200J / 10s = 20W

      • Anonyymi

        Tuossa meni ihan kaikki väärin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa meni ihan kaikki väärin!

        Ei kun ihan kaikki oikein!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun ihan kaikki oikein!

        EI kannata lähteä kanssasi kuntosalille, koska kaikki on niin helppoa ja millään ei ole mitään väliä.

        Kuntosali on kuin laskuvarjohyppy; ellei pelota niin painovoima hoitaa kaiken. Sormea liikuttamalla koko talo pyörii, koska kitka on nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI kannata lähteä kanssasi kuntosalille, koska kaikki on niin helppoa ja millään ei ole mitään väliä.

        Kuntosali on kuin laskuvarjohyppy; ellei pelota niin painovoima hoitaa kaiken. Sormea liikuttamalla koko talo pyörii, koska kitka on nolla.

        Aloittaja ei maininnut mitään lattian materiaalista. Minä voin olettaa sen olevan mitä huvittaa. Voit itse arvella lattian olevan pehmeää ja tahmeaa kumia ja kelkan jalaksissa olevan piikkejä. Tai että lattia on hyvin liukasta epoksia tai vaikka että lattia on vaahtokarkkia. Seuraavalla kerralla varmaan saadaan kysymykseen tarvittavat alkutiedot. Nämä "Mikko osti kirjahyllyn a) mahtuuko kirjahylly mikon autoon b) jaksaako mikko kantaa sen kotiin c) onko kirjahylly heikkotekoinen" tyyliset kysymykset saavat juuri niitä vastauksia kuin saavat. Vaikka joku huumorintajuton puupää muuta itkisikin.


    • Anonyymi

      a)
      F = u m g
      u on kitkakerroin

      b)
      P = F v
      v = ds/dt

      • Anonyymi

        u voisi olla jotain väliltä 0.10 ... 0.30


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        u voisi olla jotain väliltä 0.10 ... 0.30

        Jos u=0.20, niin F = 196 N.

        v ~ 1 m/s
        P = 196 W eli ~ 200 W


    • Anonyymi

      Tänään testattu laittamalla 100kg ja yhdelle kädellä kiinni, koitin vetää tuntui että liikahti vasta kun voimaa oli ehkä käytetty 50-60kg

      • Anonyymi

        Lepokitka ja liikekitka ovat eri asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lepokitka ja liikekitka ovat eri asioita.

        Yksi kirjoittajista luulee että kuntosalin lattia on jäätä tai öljyttyä teflonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kirjoittajista luulee että kuntosalin lattia on jäätä tai öljyttyä teflonia.

        Niinpä, puupää kuvittelee että hänen huumorintajunsa on valtaisa lahja kaikille maailman ihmisille.


    • Anonyymi

      Oletetaan, että kyseessä on vakiovoima F ja kitkakerroin = u.
      F - umg = ma
      1/2 a t^2 = s joten a = 2s/t^2 = 20/100 = 0,20 (m/s^2)
      P = F s/t = m(ug+a) s/t = 100(ug+0,20) 10 /10 = 100 ug + 20
      Erityisesti, jos u = 0, P = 20
      Tehty työ W =P t = 200
      Liike-energia lopussa on 1/2 m v^2 = 200 eli W = E(kin). Koko työ kului liike-energian lisäykseen kun nopeus kasvatettiin nollasta arvoon 2 (m/s)

      • Anonyymi

        Näinhän se on, jos kitkaa ei ole. Mutta tuskin tällaisessa kuntokelkassa pyritään kitka nollaamaan.

        Kitkaa on. Vedossa on kaiketi kaksi mahdollisuutta:
        a) vakiovoima F
        b) vakioteho ( P=Fv eli F = P/v )

        a-tapauksessa kelkka kiihtyy koko ajan, jos F > kitkavoima umg

        b-tapauksessa kiihtyminen lakkaa, kun F=P/v=umg, josta v = P/(umg)
        Jos P=200 W ja u=0.20, niin kelkka saavuttaa nopeuden v = 1.02 m/s. Nopeudella 1 m/s kelkan liike-energia on vain 50 J.


      • Anonyymi

        b-tapauksessa vain ~ 2.5 % käytetystä energiasta menee kelkan liike-energiaksi. Liikekitkakertoimen arvion epävarmuus dominoi.


      • Anonyymi

        Kun F = vakio:
        W(t) = W(s(t)) = Int(0,t) F ds/dt dt = int(0,t) F a t dt = 1/2 F a t^2.
        P(t) = dW(t)/dt = F a t = (100 u g +20)*0,2*t
        W(10) =(100 u g + 20)* 10 )
        Kun u = 0 niin W(10) = 200 = E(kin)
        P(10) = (100 u g + 20)*2 (= F*v(10) )
        Kun P = vakio:
        W(t) = P t, F(t) = umg + m d^2 s/dt^2


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe