21 vuotiaana yliopistoon??

ei hakeva

Minkä ikäisinä olette aloittaneet yliopistossa tai amkssa opiskelun? Heti lukion/ammattikokoulun jälkeenkö vai oletteko pitäneet välivuosia?

Näyttää siltä että minä en aloita opiskelua ennen kuin 21 vuotiaana. Vietin vuoden vaihtarina lukion ekan vuoden jälkeen ja nyt lukiosta päästyäni olen ajatellut matkustella hieman ja ansaita eli opintojen aloittaminen viivästyy yhteensä 2,5 vuotta.
Mietin vain että onko 21 vuotiaana yliopistossa/amkssa aloittaminen liian "myöhään"??

21

10122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penalle

Miksi se olis myöhään? Ei yliopistoon ole mitään ikärajoja! Herran pieksut monet menee yliopistoon yli 30 vuotiaana!

• Dödendalen

Juuh, munkin piti mennä yliopistoon tässä 21-vuotiaana, mutta sitten ilmenikin, että olisi lapsi vielä tulossa.

Näin ollen aloitan ehkä 22:na - tai sitten myöhemmin. Olen kuullut yli neljäkymppisistä opiskelijoista yliopistossa, joten älä siitä iästä murehdi vaan keskity tähän hetkeen.

Sovitaanko näin? =O)

• olen 25

ja nyt vasta hakemassa ekaa kertaa...et turha masentua "vanhuudesta"...

• Hakija28V.

Se seikka että "katselee hieman maailmaa" ennen kuin hakee yliopistoon ei ainakaan ole haitaksi opinnoissa.

T: toista akateemista tutkintoa hakemassa

• teekkari

Ammattikorkeakoulun aloitin kun olin 23 ja yliopiston 25 vuotiaana. Kummassakaan en ollut niin vanha, että olisin, tai kukaan muukaan, olisi asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Amk:ssakin taisi porukka pääosin olla 21..23 vuotiaita aloittaessaan.

• tytteli-87

Itsellä asia taas hieman toisinpäin, kun jo 18-vuotiaana olen hakemassa. Epäilen, että kaikki muut ovat tuolloin vanhempia kuin minä, mutta mitä sitten? (= Ehkä ne pitää mua pienenä pentuna siellä(?), mutta opiskelemaan on niin kova hinku, että olenpa välittämättä muiden mahdollisista mielipiteistä. Et mielestäni ole lainkaan liian vanha, on niitä monin verroin vanhempiakin. Toivottavasti kukaan ei lähde meitä arvostelemaan ikämme perusteella!

• farmaseutiksi

Mullakin olisi tarkoitus päästä 18-vuotiaana yliopistoon, vaikka tiedän, että se usein on jo aikamoinen saavutus jos niin käy. Tuo ikäkin taitaa vaihdella eri alojen suhteen, esim. farmasian pääsykokeissa oli suurin osa minun ikäisiäni ja uskon että useimmat pääsee sinne jo ensimmäisellä yrittämällä, koska farmaseutin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto ja pääsykoe sinne on uskomattoman helppo verrattuna esim. psykologian, lääkiksen tai oikiksen kokeeseen. Eihän se toki maailmanloppu ole vaikka parikin vuotta kuluisi jossain muussa ennen kuin opinnot yliopistossa aloittaa. Hartaasti kuitenkin toivon, että nyt pääsisin opiskelemaan, paskaduunit jossain tehtaassa ei kyllä kiinnosta tähän väliin, mieluummin sitten opiskelen ja menen mieleiseen työhön kunhan minulla koulutusta on...

• Hain ammattikorkeakouluun ja toivottavasti aloitan siellä tänä syksynä. Monet kaverini ovat jo valmistuneet yliopistosta tai amk:sta kun minä vasta aloitan.

Näen iässäni paljon hyviä puolia:
      -olen ehtinyt olla monessa työpaikassa, joten tiedän millaisesta työstä pidän ja missä olen hyvä.
      -ei baarissa juoksemista, koska olen saanut niistä tarpeekseni. aikaa säästyy opiskeluun.
      -puoliso on löytynyt, ei tarvitse sitäkään etsiä
      -töitä kyllä ehtii tehdä eläkeikään asti ja varmasti kyllästyäkin
      -minulla on 5 vuotta enemmän elämänkokemusta kuin nuorimmilla opiskelijoilla. ehkäpä tietoa osaa käsitellä syvällisemmin... toivon ;D

• tytteli-87

Ehkäpä mullakin on sitten kuuden vuoden päästä elvistelemisen aihetta, jos/kun olen jo yhden maisterin tutkinnon suorittanut, ja voin vaikka vielä aloittaa jotain uutta, ja vedota silloin jo pitkään kokemukseeni opiskelusta. Ja voisin kyllä jo nyt vedota työkokemukseen, sillä olen 14-vuotiaasta asti tehnyt koulun ohella vakituisesti töitä, ja muutamaakin eri alaa kokeillut. Puolisokin on, ja baareissakin ehtinyt jo pari vuotta juoksennella. Silti tuntuu, että koko elämä on vielä edessä -onneksi. Ehtii enemmän, kun aloittaa nuorena (;. Mutta kuten jo todettu, kukin tyylillään!

• Kernberg
        tytteli-87 kirjoitti:

Ehkäpä mullakin on sitten kuuden vuoden päästä elvistelemisen aihetta, jos/kun olen jo yhden maisterin tutkinnon suorittanut, ja voin vaikka vielä aloittaa jotain uutta, ja vedota silloin jo pitkään kokemukseeni opiskelusta. Ja voisin kyllä jo nyt vedota työkokemukseen, sillä olen 14-vuotiaasta asti tehnyt koulun ohella vakituisesti töitä, ja muutamaakin eri alaa kokeillut. Puolisokin on, ja baareissakin ehtinyt jo pari vuotta juoksennella. Silti tuntuu, että koko elämä on vielä edessä -onneksi. Ehtii enemmän, kun aloittaa nuorena (;. Mutta kuten jo todettu, kukin tyylillään!

Tommosta itserakasta äpärää mihinkään yliopistoon edes huolita. Paitsi ehkä kauppakorkeaan, josta just tommoset nollapäät kuvittelee tulevansa joksikin :D

• pääkallo auto
        Kernberg kirjoitti:

Tommosta itserakasta äpärää mihinkään yliopistoon edes huolita. Paitsi ehkä kauppakorkeaan, josta just tommoset nollapäät kuvittelee tulevansa joksikin :D

heh.

zemiä sulle elämmääs. tuut sitä tarviimaan ;)

• Keski-ikäinen opiskelija

Itse olen 40 ja opiskelen AMKissa päätoimisesti. Ekan kerran valmistuin reilut parikymppisenä ja olen ollut töissäkin sen jälkeen yli 15 v... Alkoi pari vuotta sitten entinen ammatti ja duunit kypsyttää ja jotain oli tehtävä kun ei hapannaama-sitruunaksi halunnut muuttua... Hyvin jaksaa ja ehtii vielä näin paljon vanhempanakin opiskella uuteen ammattiin. Pysyy vielä mielikin nuorekkaampana kun on tekemisissä itseään nuorempien ihmisten kanssa. Ja ennen eläkevuosia tehdä vielä reippaan mittaisen toisen uran. Ja onhan niitäkin jotka vielä joskus yli seitenkymppisinä suorittavat esim. yo-tutkinnon.

Lykkyä tykö kaikenikäisille opiskelijoille!

• niinnii

Ei se ole liian myöhästä, eri asia tietenkin jos olisit jokusen vuoden vanhempi (sanotaan vaikka 5-6) ja joissakin aineissa voi olla melko paljon just kirjottaneita, niin ehkä sellasten seassa TUNTISI ittensä vanhaksi..

• minna

Olen 22-vuotias ja olen ajatellut parin vuoden päästä hakea yliopistoon. Ei mitään kiirettä, ehtiihän sitä ennen eläkeikää tehdä töitä ihan tarpeeksi...

• dinas

22-vuotias olen siis nyt ja opiskelen toista vuotta yhteiskuntatieteitä.Aloitin siis 20-vuotiaana. Meidän vuosikurssilla ei tainnut aloittaa kuin muutama lukiosta suoraan tullut 18-vee,aika paljon oli tai siis on edelleenkin semmosta 20 porukkaa,mutta löytyy joukostamme myös useita varttuneempiakin opiskelijoita(40-50-v) joten ikä ei ole mitenkään olennainen tekijä yliopisto-opiskelussa.

• rinsessa**

19-vuotiaana aloitin yliopistossa. Suoraan lukiosta, jota kävin tosin normaalista poikkeavasti neljä vuotta. Joskus 24 tai 25-vuotiaana valmistun maisteriksi (jos suunnitelmat pitävät...ainahan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu...) ja sitten voisi lukea vielä toisenkin ammatin itselleen. :)

Omalla alallani opiskelee ihmisiä aina parikymppisestä viisikymppisiin eli iällä ei merkitystä. Olen kokenut, että asioihin saa monipuolisempia näkökantoja eri-ikäisiltä ihmisiltä. Ja sehän on vain rikkaus opiskelussa!

• polp

....anna mun kaikki kestää ;D
      itse olen 24, enkä vielä ainakaan vuoteen pääse (opiskellut kylläkin 25 ovaria avoimessa). Itselläni oli saman tapainen hätä pari vuotta sitten, mutta se on hieman laimentunut -onneksi! Tuntuu, että olen kypsenpikin kuin ennen opiskelemaan yliopistossa, ainevalintakin on täysin vaihtunut!

Odota vain jos on pakko, ei se mitään pahaa ainakaan aikaan saa. Aika voi vaikka muuttaa vielä mieltäsi aineen valinnassa ;)

Ja hei, kun nyt kuulostat siltä, ettet tunne oikeastaan ketää yo-opiskelijaa, ei, ei ole todellakaan liian myöhäistä!! Äitini opiskelee 49 vuotiaana kauppakorkeassa ja valmistuu näinä hetkinä. (okei hänen eiolisi ollut välttämättä pakko) Parempana esimerkkinä voisin sanoa, että moni yli 30 vuotias tuttunikaan ei ole lähellä valmistumista vielä ;)

Mieti, jos valmistut 35 vuotiaana, sinulle jää "tehokasta peliaikaa" mahdollisesti vielä yli 30vuotta! ;)

Tsemppiä meille!! :D

• Sic

Olen nyt ensimmäisen opiskeluvuoteni yliopistossa suorittanut. Pääsin sisään 20-vuotiaana, koska ensimmäisellä yrityskerralla ylioppilaskirjoitusten jälkeen ei tärpännyt.

En todellakaan ole vanhimmasta päästä aloittajia, vaan hyvinkin edustan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden yleisintä ikää. Suurin osa opiskelijakavereistani on iältään vähän alle tai vähän yli 20-vuotiaita... Mutta paljon on opiskelijatuttuja, jotka ovat iältään yli neljänkymmenen! Ja kaikki sopivat sekaan ja tulevat juttuun keskenään.

Ikäerot tuntuvat menettävän merkityksensä yliopistolla. Ainakin itselleni on ihan sama vaihdanko kuulumisia 18- vaiko 44-vuotiaan opiskelijan kanssa. Yhteistä juttua riittää niidenkin kanssa, joilla on minun ikäisiäni lapsia!

• Maisa

Olenko minä sitten joku ikäloppu kun olen amiksessa nyt olen 24 ja amk:hon menen joskus 26:n ikäisenä..??? Surullista, jos ajattelet noin.

• normaali ikä

Moni miespuolinen aloittaa vasta tuossa iässä, koska monet pojat haluavat hoitaa armeijan alta pois ennen opiskelun aloittamista. Armeija lykkää opiskelujen alkamista vuodella, joissain tapauksessa jopa kahdella vuodella.

• Kanisteri Mitainen

21-vuotias on yliopistossa täysin ikäloppu, jos ei ole sitten suorittamassa tohtorintutkintoaan. Näin ainakin, jos esitetyt aikeet opintojen nopeammasta suorittamisesta menevät läpi. Koulu alkaa 4-vuotiaana, peruskoulusta päästään 13-vuotiaana, lukiosta viimeistään 16-vuotiaana ja maisterina ollaan 20-vuotiaana.

Näin ihmiselle ehtii kertyä 52 työvuotta ennen 72 vuoden eläköitymisikää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      50
      5455
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2703
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1834
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      141
      1727
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1636
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1530
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      27
      1409
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1176
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1153
    Aihe