Matematiikan valtakunnallinen koe 2024

Anonyymi-ap

Onko kukaan tehnyt jo tän vuoden valtakunnallista koetta matikassa? Oliks se vaikea? Mitä kysyttiin? Mulla on se huomenna ja pelottaa tosi paljon. En haluis että matikan numero putois.

50

4109

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko vaikee ja mitä kysyttiin

      • Anonyymi

        Aivan saatanan helppo


    • Anonyymi

      se on kai kaikil samaa aikaa

    • Anonyymi

      APUA, oli iha sairaan vaikee. Hyvä jos vitonen tulee. (tavallisista kokeista saan 10 tai 9)

    • Anonyymi

      Ei ollut edes vaikea ja en silti osannut.. 4 tai 5 taitaa tulla.. Ei oo ees vitsi.. Harmittaa kyllä tälleen normaalisti 9-10 oppilaana..

    • Anonyymi

      Ei vittuuuu meni aivan päin persettä, aikaa oli aivan liian vähän ja niinku nyt sitte numero oikeesti laskee kunnolla... Btw mikä ois ollu vastaus ku A osiossa kysyttiin 3 vastaluvun neliötä tai jotai sinne päi

      • Anonyymi

        eiks se oo sillee -3 x (-3) = 9


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eiks se oo sillee -3 x (-3) = 9

        tai siis -3 potenssiin 2


      • Anonyymi

        Siinä kysyttiin luvun 3 käänteisluvun neliötä. Se on (1/3)^2=1/9


    • Anonyymi

      Mulla on se vasta ens viikolla, nii voisko joku kertoo mitä siin oli? Pitiks osata niit pienii ja suurii lukui( kymmenpotenssit ja ne) oliks todennäkösyys tehtävii ja muutenki millane se oli. Itel on nyt matikka 10 ja en haluis että se laskee ton takia

    • Anonyymi

      Oon muuteki semmone 6 oppilas matikassa mut toi oli kyl kaikkein paskin koe mitä koskaa ollu. Onneks sentää helpompi läpäisyraja. Pääsen ehkä läpi(tai sit en)

    • Anonyymi

      Itekki sellaen täys 10 oppilas ja vituiks meni kirjaimellisesti

    • Anonyymi

      Voisko joku selittää mitä siinä oli???

      • Anonyymi

        Avaruusgeomwtriaa, todennäkösyyttää, trigonomiaa, funktioita ja yhtälöpareja oli B osassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaruusgeomwtriaa, todennäkösyyttää, trigonomiaa, funktioita ja yhtälöpareja oli B osassa

        Oliks se A osa vaikee ja mitä siin oli eniten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliks se A osa vaikee ja mitä siin oli eniten?

        Vähän
        Siinä piti osata laskea ekalla sivulla ihan perus laskuja, tyyliin 4*0,5 jne... Kannattaa kerrata se joku kolmion vastinsivu tai what ever nyt olikaan. Sitten piti osata laskea jonkun shakkilaudan pinta-ala ja tilavuus, ne oli viel aika perus. Siitä vaan tuli vastaukseksi aika iso luku. Sitten piti osata tehdä koordinaatisto, siihen yks suora, ja nelikulmio tai joku sellainen.
        Ehkä pahin oli se, että kolmiosta piti osata tehdä joku mittakaava, eli kannattaa kerrata suurennus tehtävät eli esim 3 suhde 1 muutokset.

        Toivottavasti tää auttoi sua!
        -PK


    • Anonyymi

      aivan todella helppo koe, ei tarvii lukee ollenkaan

    • Anonyymi

      oli semi vaikee. oon normisti 8-9 oppilas ja aika meinas loppuu keske ni oli pakko hosuu vikat tehtävät läpi. tosin en tiiä onko mun mielipide tässä asiassa kovin valid ku valmistauduin ainoastaan avaamalla kirjan ja toteamalla voi vittu pyhällä hengellä mennään ja tässä sitä sit ollaa. eli toisin sanoen harjottelematta meni iha ok kai

    • Anonyymi

      Siis ei se koe varsianisesti ollu vaikee mut ei ollu aikaa tehää niitä tehtäviä, joten ei se menny hyvin. Siis mikä se vika tehvtä oli siis en ees viittiny tuhlaa mun aivoa tuollaisilla kysmyksillä

    • Anonyymi

      Eka sivu semi perus plus miinus jako potenssi hommia, kuten viimevuon
      toka sivu jos oikein muistaan perus x-jotain algeabraa mut siis ne on iha perus et voit laskee ihan päässä
      kolmas sivu on jotain funktio hommia
      nelos sivu en muista enää
      vitos sivu oli jotain pitaloija tilavuus hommia ja tos vaa A osio

    • Anonyymi

      jos oon normisti 9,5-10 oppilas matikas nii kui vaikeet tost on saada 9?

      • Anonyymi

        Meiän koulun ope sano, että keskiarvo yleensä ton tasosissa valtakunnallisissa on noin 6,25. Alle 1% oppilaista saa ysin tai sitä enemmän. Että se ehkä kertoo vähän et on aika vaikee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meiän koulun ope sano, että keskiarvo yleensä ton tasosissa valtakunnallisissa on noin 6,25. Alle 1% oppilaista saa ysin tai sitä enemmän. Että se ehkä kertoo vähän et on aika vaikee.

        apua, mun matikka taitaa sit laskee ysiin ellei mun matikan ope vähä anna armoo


    • Anonyymi

      Moikka, mulla oli toi koe tänää. Se oli ihan hemo vaikee, verrattuna viime vuotisiin kokeisiin. Onneks mun kanssa on kommenttejien perusteella kohtalotovereita. Yleensä 9 tullu matikasta, nyt tästä kokeesta tulee varmaan just ja just 6. Kandee kerrata erityisesti todennäköisyyslaskenta, sillä B- osiossa tehtävässä 5 piti osata se tai sitten "peli ohjelmointia" mikä on mulle hepreaa. Sitten kanssa kandee kerrata erityisesti 9.lk yhtälön ratkaisuu. Kokeessa piti osata ratkoa myytyjen tuolien määrää. Sitten A-osiossa kannattaa osata esim kolmion vastinsivu tai what ever.

      Tsemii jos joillain ei oo ollut sitä vielä, vaikee oli!

    • Anonyymi

      Voiko joku pliis selittää sen tehtävän 6 peliohjelmointi jutun tai sen jakkaratehtävän!😭

      • Anonyymi

        siit jakkaratehtäväst piti kai tehä yhtälöpari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siit jakkaratehtäväst piti kai tehä yhtälöpari

        Oikea vastaus tais olla 59 kolmijalkasta jakkaraa ja 13 nelijalkaista jakkaraa


    • Anonyymi

      Oliko prosenttilaskuja????jos oli ni millasta/kummas osas

      • Anonyymi

        joo b osas oli et piti osaa laskee monta prosenttii joku on jostain, sit oli sellane että paljo 75% oli jostain ja sellane et monta prosenttia joku 20 on enemmän ku 18


    • Anonyymi

      Meil ei pidetty valtakunnallista mut voisko joku koittaa muistella jonku tehtävän et voisin ees kokeilla miten oisin osannu? Heh

    • Anonyymi

      Mitä siin shakkilautatehtävässä kysyttiin?

      • Anonyymi

        siitä shakkilauta tehtävästä:

        sakkilaudan reunojen leveys oli 48cm ja niitä neliöitä siinä shakki laudassa oli 8x8 molempiin suuntiin. + shakki laudassa on lisä reunat jonka paksuus on 1cm.

        a) mikä on yhden palan pinta-ala? = 48:8=6 6x6=36
        vastaus on 36cm toiseen

        b) mikä on shakkilaudan tilavuus reunojen kanssa?
        = 50x50=2500. vastaus 2500cm kolmanteen

        c) sit oli joku laatikko, jossa käytettiin sitä shakki lautaa pohjana. laske laatikon pinta-ala jonka korkeus on 6cm.
        = 6x2500= 15 000 toiseen

        sain laskettua ton tehtävän tolleen mutta saattaa ihan hyvin olla kaikki väärin kun itse oon 7-8 oppilas matikassa. mutt toivottavasti oli apua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siitä shakkilauta tehtävästä:

        sakkilaudan reunojen leveys oli 48cm ja niitä neliöitä siinä shakki laudassa oli 8x8 molempiin suuntiin. shakki laudassa on lisä reunat jonka paksuus on 1cm.

        a) mikä on yhden palan pinta-ala? = 48:8=6 6x6=36
        vastaus on 36cm toiseen

        b) mikä on shakkilaudan tilavuus reunojen kanssa?
        = 50x50=2500. vastaus 2500cm kolmanteen

        c) sit oli joku laatikko, jossa käytettiin sitä shakki lautaa pohjana. laske laatikon pinta-ala jonka korkeus on 6cm.
        = 6x2500= 15 000 toiseen

        sain laskettua ton tehtävän tolleen mutta saattaa ihan hyvin olla kaikki väärin kun itse oon 7-8 oppilas matikassa. mutt toivottavasti oli apua

        eikun sori toi c oli kait tilavuus ja b pinta-ala sori


    • Anonyymi

      Mitä oli b osassa?

      • Anonyymi

        Paljon sanallisia (vaikeita sellasia) ja sellane et pysty valita tekeekö 5 vai 6 tehtävän. B oli paljon vaikeempi ku A.


    • Anonyymi

      Kiitollinen kaikista tehtävävinkeistä mitä kokeessa kysyttiin ja mitä hyvä harjoitella. Koe meillä huomenna ja mun lukioon pääsyyn isosti vaikuttava

    • Anonyymi

      Muistaako/osaako joku selittää minkälainen se viimeisen tehtävän todennäkösyyslaskenta tehtävä oli? :)

    • Anonyymi

      En tajua sitä yhtälöpari muodostamista siinä jakkarajutussa vaikka osaisin sitten kyllä laskea sen auki :(

    • Anonyymi

      Miten se noppa hevos tehtävä toimi?

      • Anonyymi

        Siinä piti kait laskea todennäköisyys mikä hevonen on paras ja huonoin valita nopan summien perusteella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä piti kait laskea todennäköisyys mikä hevonen on paras ja huonoin valita nopan summien perusteella

        Miten summien perusteella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten summien perusteella?

        Se oli tosi vaikea tehtävä. En oikein osannut sitä tehdä, mutta toimi jotenkin siten, että pelissä on hevoset nro 1-12 ja sinulla on kaksi perusnoppaa. Ja se toimi jotenkin kai sillein, että jos esim heität seiskan, hevosen numero on silloin seiska tai, jos nyt oikein muistan. Sitten oli kysymyksiä siihen liittyen esim, millä luvulla on paras todennäköisyys voittaa koko peli jne... vastaavia kysymyksiä

        Sitten oli toinen vaihtoehto eli tehdä se ohjelmointi tehtävä, mutta kuten sanoin jo aikaisemmissa kommenteissani, että se oli meikäläiselle niin hepreaa, etten edes lukenut tehtävän antoa.

        -PK


    • Anonyymi

      mikä sen A osan kolmio tehtävän vastaus on?

    • Anonyymi

      Miten se jakkara/tuoli tehtävä meni?

      • Anonyymi

        Jotenkin sillein, että Nestorilla oli myynnissä oliskohan ollut 120 neljä jalkaista tuolia ja saman verran kolme jalkaisia tuoleja. Ja Nestori sai myytyä muistaakseni jonkun 72 tuolia. Nestorilla oli mennyt tämän jälkeen tuolien osat sekaisin, mutta myydyissä tuoleissa oli yhteensä 611 jalkaa (muistaakseni). Ja tästä piti saada jonkinlainen yhtälöpari. Vastausta en itse saanut, kun aika loppui kesken ja aluksi ymmärsin sen tehtävän väärin. Mutta tämä taisi olla pahin lasku koko kokeessa.

        -PK


    • Anonyymi

      8.5 tuli tosijjaa

    • Anonyymi

      Äddätkää snäpis myyn kaikki vastaukset todisteilla 10€ Laur1.m

    • Anonyymi

      Ihan perus. Jouluna matikassa oli 8. Valtakunnallisesta 8 puol. Luokan paras oli 9 puol ja huonoin tais olla 6 puol.

    • Anonyymi

      aivan helppo koe, tuli 10-

    • Anonyymi

      mitä kaikkee siin b-osas oli ja mitä siihe niiku piti osaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1448
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1055
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe