Liikunnanopettajaksi

Ella

Kiinnostus luokanopettajan ammattia kohtaan on vaihtunut kiinnostukseksi liikunnanopettajan ammattiin. Nyt vain pelottaa etta miten mahdotonta sinne yliopistoon paaseminen sitten loppujen lopuksi on. Kirjoitin ns. "M:n" paperit, liikuntanumero 10 ja olen aina ollut kiinnostunut liikunnasta. Pelasin monta vuotta ringettea (mutta nailla "alemmilla sarjoilla) ja kokeilin kaikkea muuta siina sivussa. Olisinkin erittain kiinnostunut kuulemaan liikunnanopettajien tai liikunnanopettajiksi opiskelevien kokemuksia/taustoja. Miten voin hyodyntaa valivuoden etta siita olisi hyotya ennen ensi kevaan paasykokeissa?? Kasvatustieteen perusopinnot?? Kiitos erittain paljon asiallisille vastauksille!!

9

19786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ella

Millainen koulu on Varalan urheiluopisto?? Siellahan pystyy opiskelemaan liikunnanohjaajaksi jne. Ainakin opiskelukustannukset jaavat pieniksi kyseisessa opistossa. Onko liikunnanohjaajalla toita?? Any experiences about this school and profession??

• Kohta HM

Liikunnanopettajien palkka ja työllisyystilanne ei ole kovin kaksinen. Ohjaajia valmistuu ympäri Suomea ja monet joutuu tekemään aika sekalaisia hommia.
        Liikunnanopettajan status aivan eri luokkaa --> parempi palkka, säännöllinen työ. Mutta siksipä Jyväskylään, ainoaan liikuntatieteelliseen onkin melko tunku. Kärjistäen, ne jotka eivät pääse sinne, joutuvat tyytymään ohjaajan koulutukseen.

Varala siinä mielessä hyvä, että siellä voi prepata liikuntatieteellisen pääsykokeisiin. moni on viettänyt siten välivuoden.

• Ukkelipukkeli
        Kohta HM kirjoitti:

Liikunnanopettajien palkka ja työllisyystilanne ei ole kovin kaksinen. Ohjaajia valmistuu ympäri Suomea ja monet joutuu tekemään aika sekalaisia hommia.
        Liikunnanopettajan status aivan eri luokkaa --> parempi palkka, säännöllinen työ. Mutta siksipä Jyväskylään, ainoaan liikuntatieteelliseen onkin melko tunku. Kärjistäen, ne jotka eivät pääse sinne, joutuvat tyytymään ohjaajan koulutukseen.

Varala siinä mielessä hyvä, että siellä voi prepata liikuntatieteellisen pääsykokeisiin. moni on viettänyt siten välivuoden.

Ehdottomasti hakemaan liikuntatieteelliseen. Vietä välivuosi vaikka liikunnanohjauksen peruskurssilla ja sen jälkeen harjoittelemalla pääsykokeita varten. Itse olin kurssille Kuortaneen urheiluopistossa, voin suositella lämpimästi!

Tosin moni liikunnanopettajakin jää työttömäksi ainakin siihen asti kunnes suuret ikäluokat tippuvat pois työelämästä...

• Töissä__
        Ukkelipukkeli kirjoitti:

Ehdottomasti hakemaan liikuntatieteelliseen. Vietä välivuosi vaikka liikunnanohjauksen peruskurssilla ja sen jälkeen harjoittelemalla pääsykokeita varten. Itse olin kurssille Kuortaneen urheiluopistossa, voin suositella lämpimästi!

Tosin moni liikunnanopettajakin jää työttömäksi ainakin siihen asti kunnes suuret ikäluokat tippuvat pois työelämästä...

En tiedä mistä jengi on tuollaista tietoa repinyt ettei olisi töitä. Töitä on tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos välttämättä haluaa sellaisiin kaupunkeihin mihin on tunkua, kuten JKL, TRE, KUOPIO niin siinä tapauksessa voi olla hieman hiljaisempit tilanne. Mut Esim. Helsingistä saa töitä ihan varmasti jos sinne viitsii lähteä.

Jos lukee terveystiedon sivuaineena on työnsaantimahdollisuudet vieläkin paremmat. Itseltäni kyseltiin jopa paikoista, joihin en ollut hakenut, et tuutko töihin? Eikä se palkkakaan huono ole, jos suhteuttaa sen noihin lomiin. Oon nimittäin kuullut, että on sellaisiakin ihmisiä, joilla kesäloma on vain 4 viikkoa ;)

• Tuleva liikkaope?
        Töissä__ kirjoitti:

En tiedä mistä jengi on tuollaista tietoa repinyt ettei olisi töitä. Töitä on tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos välttämättä haluaa sellaisiin kaupunkeihin mihin on tunkua, kuten JKL, TRE, KUOPIO niin siinä tapauksessa voi olla hieman hiljaisempit tilanne. Mut Esim. Helsingistä saa töitä ihan varmasti jos sinne viitsii lähteä.

Jos lukee terveystiedon sivuaineena on työnsaantimahdollisuudet vieläkin paremmat. Itseltäni kyseltiin jopa paikoista, joihin en ollut hakenut, et tuutko töihin? Eikä se palkkakaan huono ole, jos suhteuttaa sen noihin lomiin. Oon nimittäin kuullut, että on sellaisiakin ihmisiä, joilla kesäloma on vain 4 viikkoa ;)

Jep. Uskon siihen, että töitä liikunnanopettajille on, varsinkin tulevaisuudessa. Mutta näin pari vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneena ajattelen asian mieluummin niin päin, että haen opiskelemaan sellaista mikä minua kiinnostaa enkä sellaista mistä saa 100% töitä. Siksipä ajattelin hakea juuri liikuntatieteelliseen, koska siellä opiskelevat kaverini ovat olleet todella tyytyväisiä opiskelupaikkaansa ja siihen yhteishenkeen mitä siellä on. Panostan mieluummin seuraavaan viiteen vuoteen, ku sitä seuraavaan kolmeenkymmeneen..

Mutta noi pääsykokeet hieman arveluttaa. Läpipääsyprosentti ei ole hirveen korkee, ja vaikka olen harrastellut kaikennäköistä liikuntaa koko ikäni, niin olo ei ole kovin varma. Varsinkin kun viime liikuntatunnista on aikaa. Samat kaverit kerto, että siellä järjestetään tänä keväänä valmennuskurssi pääsykokeita varten. Kävin kattoo nettisivut (http://www.pedasport.fi/valmennuskurssi.html) ja ihan hyvältähän tuo vaikuttaa, mut onko kellään tietoa kannattaako tollainen?

• Töissä__
        Tuleva liikkaope? kirjoitti:

Jep. Uskon siihen, että töitä liikunnanopettajille on, varsinkin tulevaisuudessa. Mutta näin pari vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneena ajattelen asian mieluummin niin päin, että haen opiskelemaan sellaista mikä minua kiinnostaa enkä sellaista mistä saa 100% töitä. Siksipä ajattelin hakea juuri liikuntatieteelliseen, koska siellä opiskelevat kaverini ovat olleet todella tyytyväisiä opiskelupaikkaansa ja siihen yhteishenkeen mitä siellä on. Panostan mieluummin seuraavaan viiteen vuoteen, ku sitä seuraavaan kolmeenkymmeneen..

Mutta noi pääsykokeet hieman arveluttaa. Läpipääsyprosentti ei ole hirveen korkee, ja vaikka olen harrastellut kaikennäköistä liikuntaa koko ikäni, niin olo ei ole kovin varma. Varsinkin kun viime liikuntatunnista on aikaa. Samat kaverit kerto, että siellä järjestetään tänä keväänä valmennuskurssi pääsykokeita varten. Kävin kattoo nettisivut (http://www.pedasport.fi/valmennuskurssi.html) ja ihan hyvältähän tuo vaikuttaa, mut onko kellään tietoa kannattaako tollainen?

Itse kun aikanaan hain liikunnalle niin kävin sellaisen kurssin jota piti just liikunnan opiskelijat. Osas antaa kyl hyvii vinkkei ja uskon ainakin saaneeni ekstrapisteitä tolta kurssilta saamieni vinkkien ansiosta. Osaavat asiansa, kannustavat ja saavat hyvän mielen ja uskon omiin kykyihin. JOka lajissa oli ainaki sillo sen alueen osaaja ja jopa palloilussa osasi antaa kaikkia mahdollisia vinkkejä joka lajiin. Kokeet on kuulemma muuttunut palloilun osalta nii, ettei siel enää oo kymmentä eri palloilua, mut kyl nyt luulisi, että jos silloinkin osasivat antaa ties kuinka moneen palloilulajiin vinkkei ni eiköhän ne nyt pari peruslajia klaaraa sitäkin paremmin?

Kyl voin suositella. Lisäksi kurssilta saa kavereita, jotka sitten toivottavasti oottavat syksyllä samojen opintojen parissa...

• Tuleva liikkaope?
        Töissä__ kirjoitti:

Itse kun aikanaan hain liikunnalle niin kävin sellaisen kurssin jota piti just liikunnan opiskelijat. Osas antaa kyl hyvii vinkkei ja uskon ainakin saaneeni ekstrapisteitä tolta kurssilta saamieni vinkkien ansiosta. Osaavat asiansa, kannustavat ja saavat hyvän mielen ja uskon omiin kykyihin. JOka lajissa oli ainaki sillo sen alueen osaaja ja jopa palloilussa osasi antaa kaikkia mahdollisia vinkkejä joka lajiin. Kokeet on kuulemma muuttunut palloilun osalta nii, ettei siel enää oo kymmentä eri palloilua, mut kyl nyt luulisi, että jos silloinkin osasivat antaa ties kuinka moneen palloilulajiin vinkkei ni eiköhän ne nyt pari peruslajia klaaraa sitäkin paremmin?

Kyl voin suositella. Lisäksi kurssilta saa kavereita, jotka sitten toivottavasti oottavat syksyllä samojen opintojen parissa...

Toihan on rohkaisevaa. Toi ilmoittautuminen tonne preppauskurssille alkaa ens kuussa, eiköhän se munkin nimi sinne eksy. Hienoa kuulla, että niistä on hyötyä. Mäkin tiiän muutaman kaverin, jotka ovat käyneet valmennuskurssin ja eivät kyllä pahaa sanaa sanoneet. Tietenkin jos miettii tuota hintaa, ni onhan se euromääräisesti aika paljon, mut jos sillä opiskelupaikan saa ni tuleehan se takaisin heti ekassa opintotuessa :)

Jep, eli eikun monipuolista liikunnanharrastamista ja motivaatio korkealle lukutouhuihin. Onko muita samaan veneeseen? ;)

• jamisami
        Tuleva liikkaope? kirjoitti:

miilaiset nuo sisäänpääsykokeet käytännösä ovat?
        mitä lajeja sielä käydään läpi ja millä tavalla?
        eli siis mitä pitää oasta pääsykokeissa?

• Uuvahtanut

On kyllä todella kurja tilanne, ettei liikunnanopettajilla ole työpaikkoja Suomessa. Koulutus on loistava, sinne on vaikea päästä....ja viiden vuoden ponnistelujen jälkeen työpaikkaa saa todella etsiä lujasti ympäri Suomea. Sijaisuuksia, määräaikaisuuksia....ja vuosien epävarmuutta. Samalla mietinnässä asunnon osto ja perheen perustaminen. Ihan oikeasti: eikö voida jollain lailla rakenteita suunnitella siten, että koulutettavien määrä vastaisi jollain lailla työpaikkojen määrää???!!!!

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3790
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      1997
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      543
      1610
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe