Ikärajat

Äiti

Mikä on softauksen ikäraja? Kun ProAirSoftissa sanotaan, että alle 18 vuotiaat tarvii vanhempien luvan. Mutta esim. Turussa se ikäraja on 12v. Niin mikä mahtaa olla se virallinen ikäraja?

252

19670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalaashnikkoovv

      Luulen että virallista rajaa ei olekkaan, paitsi aseiden myynnissä se k18. Joihinkin peleihin pääsee vain 15 v ja yli jne... Kyllä 12-vuotiaatkin tietävät miten pelatessa ja sen jälkeen käyttäydytään =)

      • M16 Vietnam

        Eikös poliisikärhämät vois välttää sillei, että esim. alaikäiset ottais vaikka täysikäsen sinne istumaan. Sillonhan ne ois aikuisen valvonnassa, ja sehän on laillista.


      • hujitsu77

        asiaa!!


      • ebin1

        airsoft aseen ostajan pitää olla 18v mut alle 18v saa softata/ampua vanhemman suostumuksella


    • -Rollaattori-

      Ei ole mitään yleistä ikärajaa. Aseiden ostoon täytyy olla 18 vuotta ikää tai vanhempien lupa ja isompiin peleihin ikäraja on yleensä 15-18 vuotta.

    • Nimetön

      ei oo tietoo....

      • Nimetön

        siis en tiiä mikä on se oikee ikis!!!..


      • -Rollaattori-
        Nimetön kirjoitti:

        siis en tiiä mikä on se oikee ikis!!!..

        ei ole mitään "oikeaa ikärajaa".


      • temeriittius
        -Rollaattori- kirjoitti:

        ei ole mitään "oikeaa ikärajaa".

        ei oo mitään ikärajaa ainoostaan ostoon on k18 tai vanhemman lupa


      • olli
        temeriittius kirjoitti:

        ei oo mitään ikärajaa ainoostaan ostoon on k18 tai vanhemman lupa

        alle 18v ei saa ostaa alle 12 vuotiaat eisaa pitää asetta omassa hallussa


      • R.I.P Trololo Guy
        olli kirjoitti:

        alle 18v ei saa ostaa alle 12 vuotiaat eisaa pitää asetta omassa hallussa

        Taidat itse olla 12? Ainakin viestin kirjoitushetkellä.


      • vale!
        olli kirjoitti:

        alle 18v ei saa ostaa alle 12 vuotiaat eisaa pitää asetta omassa hallussa

        olli ei tiiä asiasta mittöö oon ite 10v ja mul on ak-47


      • miro karhu
        vale! kirjoitti:

        olli ei tiiä asiasta mittöö oon ite 10v ja mul on ak-47

        mäki oon 10 v. ja mulla on 3 airsoftii


      • VitunKöyhät
        miro karhu kirjoitti:

        mäki oon 10 v. ja mulla on 3 airsoftii

        no mä oon 13 ja mul on WE SCAR-L CQB


      • Hdu
        VitunKöyhät kirjoitti:

        no mä oon 13 ja mul on WE SCAR-L CQB

        Kysykö joku?


      • Anonyymi
        -Rollaattori- kirjoitti:

        ei ole mitään "oikeaa ikärajaa".

        Minulla ihan sama ongelma koska haluisin ostaa mutta en tidä onko se soveliasta


    • airsoft-santtu

      ikärajaa ei ole minäkin olen vasta 10 ja tilaan aseita sekä softaan olen softannut jo yli vuoden elikkä ikärajaa ei ole

      • temeriittius

        ei kyl kuulu tähä mut mis asut airsoft-santtu


      • airsoft-santtu
        temeriittius kirjoitti:

        ei kyl kuulu tähä mut mis asut airsoft-santtu

        Ihan heinävedellä entäs itse


      • temeriittius
        airsoft-santtu kirjoitti:

        Ihan heinävedellä entäs itse

        ajattelin et ootko yks jätkä jonka tunnen


      • Homer simpson

        Mulla sama juttu eli oon kymmenen v ja mä oon softannu yli vuoden


      • loloikeeeeest

        lol mu faija ei vaa ymmärrä et vaik se ikäraja o 18 ni tarttee vaa sen luva ja se ei viitti antaa lupaa ostaa softiasetta ku se luulee et teen jotaki ''väärää'' sil


      • pöööööööö
        Homer simpson kirjoitti:

        Mulla sama juttu eli oon kymmenen v ja mä oon softannu yli vuoden

        hullu ei homer simpson sftaa!!!!


      • You've Got Trolled
        loloikeeeeest kirjoitti:

        lol mu faija ei vaa ymmärrä et vaik se ikäraja o 18 ni tarttee vaa sen luva ja se ei viitti antaa lupaa ostaa softiasetta ku se luulee et teen jotaki ''väärää'' sil

        No jos se luulee niin hän on varmasti oikeassa. Isät tuntevat poikansa paremmin kuin sinä oman pippelisi, joten hän tietää että ampuisit sillä naapurin koiraa.


    • jonttu92

      Kyllä airsoftiin vissii mut tietääkseen pääse jopa 10v mut ei silti kannata ali ali arvioida noita 10 vuotiaita mun suurin osa niist on vaa tuijottamassa cs:sää :/

      • EtTä1235524

        Oon 11 ja puol ja etsin airsoft ryhmää missä ikäraja on 12v ja mun kaveri sano kun se oli joku 11 ja alle puol se pääs harrastamaa.


      • Air-Softer2017

        Jopo o ei ole mitään ns ikä rajaa tarvii vaan vanhemman luvan


    • ikärajoja

      yli 18 vuotiaat huoltajat voivat antaa luvan alle 15 vuotiaille airsoftin harrastamiseen

      • -96

        jos on täys ikäne niin saa harrastaa omalla vastuullansa ja vahemmat antavat alle 18v softata kun niiden mielest se on tarpeeks vanha mutta vastuu on vanhemmilla.


      • Softaaja10
        -96 kirjoitti:

        jos on täys ikäne niin saa harrastaa omalla vastuullansa ja vahemmat antavat alle 18v softata kun niiden mielest se on tarpeeks vanha mutta vastuu on vanhemmilla.

        Ei ole mitään ikärajaa muutakun yleisissä peleissä..Alle 18 vuotialla pitää olla vanhempien kirjoittama lupalappu asetta ostettaessa tai sitten jompi kumpi vanhemmista mukana.Yleisissä peleissä on erikseen ikärajat, useimmat on sitä 15v-18v mutta sitten jotkut pojat ovat tehneet omia pelejä, joihin pääsee lähes kaikki mukaan.Itse en antaisi alle 10 v airsoft asetta, ainakaan muuta kuin tuollaista jousitoimista..Sähkötoimisiin ja kaasuihin voi sitten siirtyä jo 10 vuotiaana mielestäni mutta ei pienemmillä.. Jos lapsesi haluaa softata, ja hän on vaikka 11, niin anna hänen ostaa ase vasta muutaman viikon päästä..Silloin hän on siitä iloisempi, ja siinä ajassa voi myös keretä menemään innostus siihen kalliiseen lajiin..Ja en suosittele myös niille lapsille, jotka pelaavat ammuntapelejä, esim Counter-Strikea, eli CS, lähes koko päivän..Eikä tietysti mielisairaille..Mutta ei ole kauhea asia, jos lapsi on esim kolme tuntia päivässä koneella pelaamassa satunnaisesti jotain pelejä, tai jotain sitten tuollaista niinsanottua "selainpeliä" tai sitten vielä runescapea, koska niissähän ei mitään ammuta eikä verta tule.. Jos minulla olisi 10 vuotias lapsi, ja hän haluaisi softata, testaisin häntä vastaamatta ikinä kysymykseen " saanko softata", ja sitten jos vieläkin kuukauden päästä kyselisi, antaisin luvan.Mutta ensin kunnon jousi vemppu, sitten kun on testannut miltä tuntuu softata, niin sitten taas kunnollinen sähkö ase.Omilla rahoilla tietysti sitten joutuisi ostelemaan=D Ja jos lapsesi yrittää softata, PAKOTA hänet ostamaan kunnon suoja maski, Proairsoftin suojamaskeissa on siinä 29e sellainen huippu suojamaski, ja sitten, kunnon kuulia ja ei "ritilä" maskia koska huonot kuulat voivat hajota asuessaan siihen, ja palasia kuulosta vai tulla silmiin, joka ei tiedä hyvää.


      • xnipa
        Softaaja10 kirjoitti:

        Ei ole mitään ikärajaa muutakun yleisissä peleissä..Alle 18 vuotialla pitää olla vanhempien kirjoittama lupalappu asetta ostettaessa tai sitten jompi kumpi vanhemmista mukana.Yleisissä peleissä on erikseen ikärajat, useimmat on sitä 15v-18v mutta sitten jotkut pojat ovat tehneet omia pelejä, joihin pääsee lähes kaikki mukaan.Itse en antaisi alle 10 v airsoft asetta, ainakaan muuta kuin tuollaista jousitoimista..Sähkötoimisiin ja kaasuihin voi sitten siirtyä jo 10 vuotiaana mielestäni mutta ei pienemmillä.. Jos lapsesi haluaa softata, ja hän on vaikka 11, niin anna hänen ostaa ase vasta muutaman viikon päästä..Silloin hän on siitä iloisempi, ja siinä ajassa voi myös keretä menemään innostus siihen kalliiseen lajiin..Ja en suosittele myös niille lapsille, jotka pelaavat ammuntapelejä, esim Counter-Strikea, eli CS, lähes koko päivän..Eikä tietysti mielisairaille..Mutta ei ole kauhea asia, jos lapsi on esim kolme tuntia päivässä koneella pelaamassa satunnaisesti jotain pelejä, tai jotain sitten tuollaista niinsanottua "selainpeliä" tai sitten vielä runescapea, koska niissähän ei mitään ammuta eikä verta tule.. Jos minulla olisi 10 vuotias lapsi, ja hän haluaisi softata, testaisin häntä vastaamatta ikinä kysymykseen " saanko softata", ja sitten jos vieläkin kuukauden päästä kyselisi, antaisin luvan.Mutta ensin kunnon jousi vemppu, sitten kun on testannut miltä tuntuu softata, niin sitten taas kunnollinen sähkö ase.Omilla rahoilla tietysti sitten joutuisi ostelemaan=D Ja jos lapsesi yrittää softata, PAKOTA hänet ostamaan kunnon suoja maski, Proairsoftin suojamaskeissa on siinä 29e sellainen huippu suojamaski, ja sitten, kunnon kuulia ja ei "ritilä" maskia koska huonot kuulat voivat hajota asuessaan siihen, ja palasia kuulosta vai tulla silmiin, joka ei tiedä hyvää.

        muka vaikuttaa airsoft-harrastajan käytökseen.Itse en ainakaan ole huomannut,kun kaverit, mukaan lukien myös itse, pelaavat monta tuntiä päivässä räiskintä pelejä ja viikonloppuisin on aina pelejä.

        Mutta tuo ritilä maski juttu on totta, Muovisotilaalla on siitä juttua, eikä ne enää edes myy niit verkkomaskeja


      • juh oooo!""
        xnipa kirjoitti:

        muka vaikuttaa airsoft-harrastajan käytökseen.Itse en ainakaan ole huomannut,kun kaverit, mukaan lukien myös itse, pelaavat monta tuntiä päivässä räiskintä pelejä ja viikonloppuisin on aina pelejä.

        Mutta tuo ritilä maski juttu on totta, Muovisotilaalla on siitä juttua, eikä ne enää edes myy niit verkkomaskeja

        mä oon 10 ja mul on p90 tr


      • ´´´´go´´´´
        juh oooo!"" kirjoitti:

        mä oon 10 ja mul on p90 tr

        Hei mäki oon vasta 11 ja softaan.


      • hk
        ´´´´go´´´´ kirjoitti:

        Hei mäki oon vasta 11 ja softaan.

        niin eikä mul oo sattunu mitää :3


      • gehn
        hk kirjoitti:

        niin eikä mul oo sattunu mitää :3

        Meidän peleissä on porukan ikähaitari ollut 10-17 vuotta.


      • outo tyypi3215687203
        gehn kirjoitti:

        Meidän peleissä on porukan ikähaitari ollut 10-17 vuotta.

        Oon 11v haluaisin alkaa sfotaan kun mun 2 kaverii softaa sen kavereidenkaa niin innostuin itekkin mutta lupa voi olla kova homma saada.


      • maski54367
        Softaaja10 kirjoitti:

        Ei ole mitään ikärajaa muutakun yleisissä peleissä..Alle 18 vuotialla pitää olla vanhempien kirjoittama lupalappu asetta ostettaessa tai sitten jompi kumpi vanhemmista mukana.Yleisissä peleissä on erikseen ikärajat, useimmat on sitä 15v-18v mutta sitten jotkut pojat ovat tehneet omia pelejä, joihin pääsee lähes kaikki mukaan.Itse en antaisi alle 10 v airsoft asetta, ainakaan muuta kuin tuollaista jousitoimista..Sähkötoimisiin ja kaasuihin voi sitten siirtyä jo 10 vuotiaana mielestäni mutta ei pienemmillä.. Jos lapsesi haluaa softata, ja hän on vaikka 11, niin anna hänen ostaa ase vasta muutaman viikon päästä..Silloin hän on siitä iloisempi, ja siinä ajassa voi myös keretä menemään innostus siihen kalliiseen lajiin..Ja en suosittele myös niille lapsille, jotka pelaavat ammuntapelejä, esim Counter-Strikea, eli CS, lähes koko päivän..Eikä tietysti mielisairaille..Mutta ei ole kauhea asia, jos lapsi on esim kolme tuntia päivässä koneella pelaamassa satunnaisesti jotain pelejä, tai jotain sitten tuollaista niinsanottua "selainpeliä" tai sitten vielä runescapea, koska niissähän ei mitään ammuta eikä verta tule.. Jos minulla olisi 10 vuotias lapsi, ja hän haluaisi softata, testaisin häntä vastaamatta ikinä kysymykseen " saanko softata", ja sitten jos vieläkin kuukauden päästä kyselisi, antaisin luvan.Mutta ensin kunnon jousi vemppu, sitten kun on testannut miltä tuntuu softata, niin sitten taas kunnollinen sähkö ase.Omilla rahoilla tietysti sitten joutuisi ostelemaan=D Ja jos lapsesi yrittää softata, PAKOTA hänet ostamaan kunnon suoja maski, Proairsoftin suojamaskeissa on siinä 29e sellainen huippu suojamaski, ja sitten, kunnon kuulia ja ei "ritilä" maskia koska huonot kuulat voivat hajota asuessaan siihen, ja palasia kuulosta vai tulla silmiin, joka ei tiedä hyvää.

        mutta muovimaskeista voi mennä liian hyvällä asella läpi..
        RATKAISU: kahden ritilän väliin muovilinssi!!


      • nikkemn
        outo tyypi3215687203 kirjoitti:

        Oon 11v haluaisin alkaa sfotaan kun mun 2 kaverii softaa sen kavereidenkaa niin innostuin itekkin mutta lupa voi olla kova homma saada.

        lupa on kova homma saada oon 12w enk oo saanu vieläkään lupaa


      • Aksunmnm99
        nikkemn kirjoitti:

        lupa on kova homma saada oon 12w enk oo saanu vieläkään lupaa

        Mul on iha sama juttu¨


      • gehn kirjoitti:

        Meidän peleissä on porukan ikähaitari ollut 10-17 vuotta.

        meil on jtn 11-24


      • hupsssista
        kirjoitti:

        meil on jtn 11-24

        se olikin 11-43


      • es jonne
        outo tyypi3215687203 kirjoitti:

        Oon 11v haluaisin alkaa sfotaan kun mun 2 kaverii softaa sen kavereidenkaa niin innostuin itekkin mutta lupa voi olla kova homma saada.

        nii
        mu faijalle pitää aina jankata et se ees harkitsis sitä DX


      • ´´´´go´´´´ kirjoitti:

        Hei mäki oon vasta 11 ja softaan.

        oon 13 ja vanhemmat ei anna ostaa airsoft asetta :(


      • jonsku147 kirjoitti:

        oon 13 ja vanhemmat ei anna ostaa airsoft asetta :(

        mikä ratkaisuksi?


      • ?????
        gehn kirjoitti:

        Meidän peleissä on porukan ikähaitari ollut 10-17 vuotta.

        Missä sä softaat


      • Juurkin näin
        xnipa kirjoitti:

        muka vaikuttaa airsoft-harrastajan käytökseen.Itse en ainakaan ole huomannut,kun kaverit, mukaan lukien myös itse, pelaavat monta tuntiä päivässä räiskintä pelejä ja viikonloppuisin on aina pelejä.

        Mutta tuo ritilä maski juttu on totta, Muovisotilaalla on siitä juttua, eikä ne enää edes myy niit verkkomaskeja

        Tämä vastaus menee Xnipa:n ja Softaaja10:nen viesteihin.

        Tottahan on että ritilät on vähän P:stä mutta eivätpähän huurru. Itellä just hajos kuula linssiin, onneks sitä tauhkaa ei menny silmään se kuula oli vielä kaukaa ammuttu kun ei ees lommoo tullu, muutenkin toisessa linssissä 2 lommoa. Nykyään ESS Land Ops ja ei hajoo heti. :)

        Itse en pelaa ollenkaan räiskintäpelejä. Korkeintaan nuita netin Endless war ja SAS Zombie assault ym. nettipelejä WoT:tia pelaan satunnaisesti.


      • Softaaja77
        Softaaja10 kirjoitti:

        Ei ole mitään ikärajaa muutakun yleisissä peleissä..Alle 18 vuotialla pitää olla vanhempien kirjoittama lupalappu asetta ostettaessa tai sitten jompi kumpi vanhemmista mukana.Yleisissä peleissä on erikseen ikärajat, useimmat on sitä 15v-18v mutta sitten jotkut pojat ovat tehneet omia pelejä, joihin pääsee lähes kaikki mukaan.Itse en antaisi alle 10 v airsoft asetta, ainakaan muuta kuin tuollaista jousitoimista..Sähkötoimisiin ja kaasuihin voi sitten siirtyä jo 10 vuotiaana mielestäni mutta ei pienemmillä.. Jos lapsesi haluaa softata, ja hän on vaikka 11, niin anna hänen ostaa ase vasta muutaman viikon päästä..Silloin hän on siitä iloisempi, ja siinä ajassa voi myös keretä menemään innostus siihen kalliiseen lajiin..Ja en suosittele myös niille lapsille, jotka pelaavat ammuntapelejä, esim Counter-Strikea, eli CS, lähes koko päivän..Eikä tietysti mielisairaille..Mutta ei ole kauhea asia, jos lapsi on esim kolme tuntia päivässä koneella pelaamassa satunnaisesti jotain pelejä, tai jotain sitten tuollaista niinsanottua "selainpeliä" tai sitten vielä runescapea, koska niissähän ei mitään ammuta eikä verta tule.. Jos minulla olisi 10 vuotias lapsi, ja hän haluaisi softata, testaisin häntä vastaamatta ikinä kysymykseen " saanko softata", ja sitten jos vieläkin kuukauden päästä kyselisi, antaisin luvan.Mutta ensin kunnon jousi vemppu, sitten kun on testannut miltä tuntuu softata, niin sitten taas kunnollinen sähkö ase.Omilla rahoilla tietysti sitten joutuisi ostelemaan=D Ja jos lapsesi yrittää softata, PAKOTA hänet ostamaan kunnon suoja maski, Proairsoftin suojamaskeissa on siinä 29e sellainen huippu suojamaski, ja sitten, kunnon kuulia ja ei "ritilä" maskia koska huonot kuulat voivat hajota asuessaan siihen, ja palasia kuulosta vai tulla silmiin, joka ei tiedä hyvää.

        Asia 1: Runescapessa lentää veri,olen itse pelannut.
        Asia 2: miksi antaa alle 10 vuotiaalle jousitoiminen ase, kun se on tehokkaampi (lähtö nopeus on korkeampi)= vaarallisempi!
        asia 3: valvotko alle 10 vuotiasta ampujaa ja onko hänellä suojavarusteita???
        entäs sillä vanhemmalla?
        vastaapa tuohon niin olen tyytyväinen.


      • Aloittelija5446
        nikkemn kirjoitti:

        lupa on kova homma saada oon 12w enk oo saanu vieläkään lupaa

        Sama homma yritän saada lupaa ja vanhempien pitäs jutella mutta nyt on ollu Suomen pelejä ja oli euroviisut niin ne ei oo "ehtinyt".


      • ufo
        jonsku147 kirjoitti:

        mikä ratkaisuksi?

        sano että haluaisit aloittaa uuden harrastuksen


      • Softaaja alottelia
        outo tyypi3215687203 kirjoitti:

        Oon 11v haluaisin alkaa sfotaan kun mun 2 kaverii softaa sen kavereidenkaa niin innostuin itekkin mutta lupa voi olla kova homma saada.

        Kiinostaa vaan että missä asut niin jos asutte lähellä niin olatas voitu softata ryhmässä


      • joku?
        outo tyypi3215687203 kirjoitti:

        Oon 11v haluaisin alkaa sfotaan kun mun 2 kaverii softaa sen kavereidenkaa niin innostuin itekkin mutta lupa voi olla kova homma saada.

        sama mut oon vasta 10v ja haluisin softaa koska suurin osa mun kavereist softaa. mut en saa koska iskä ei tykkää.


    • alle 12 vuotiaat ???

      kun te tilaatte jotaa esim proairsoftist siinä lukee että alle 18 vuotiaalla pitää olla vanhemman lupa

    • kOpEzU

      mia ole yksi vuotavanha ja harasta kulasota minula ie oel omaraha a isä osti minule kuno tyki josta lähti nin kova etä kaver silmä puhkimeni.
      Ajatelkää te kymmenvuotiaat, tältä te kuulostatte.. Ei huoh kasvakaa edes kahteentoista..

      • aapoapina1010011010

        ehehehehe egoot kakstoistaikävuodellas :D


      • softaaja7

        toi on aika loukkaavaa ei kaikki osta aseitaan vanhempiensä rahoilla määkin ostin just aika kalliin pyssyn ihan omilla rahoilla


      • Omalla rahalla!
        softaaja7 kirjoitti:

        toi on aika loukkaavaa ei kaikki osta aseitaan vanhempiensä rahoilla määkin ostin just aika kalliin pyssyn ihan omilla rahoilla

        Mäki oon just ostamassa 200€ pyssyn nii ei oo mitään halpaa!


    • HEHU

      oon nyt 13 softannu noin 5 vuotta. vanhempien lupa oli vaikea saada mut sit ne leppy ja osti mulle maruin glog 17 se oli käytössa 3 vuotta ja sit ostin ca mp5 a4 ja softaaminen on hyvä harrastus!

    • Supersoftaaja

      Olen myös softannu jokusen vuotta ja se harrasus alko oudosti. Isäni osti Glogin ja ammuskeli sil kavereittensa kaa kunnes naapurinki faija osti glogin. Sit erään päivän vaan kaverin kaa otettiin glogit ja lasit ja lähettiin mettää. Siellä sitte jonku aikaa sodittiin ja todettiin et se on iha sairaa hauskaa... Nykyää mul on Maruin Thompsoni ja käyn peleis viikottain.

    • HEHU

      supersoftaaja missä viikon loppu peleis käyt??

    • kaneliguytaneli

      itekki oon n.10v. ja softauksen alotin jonku aikaa sitte ekan softin sain n.8. kiinan halppis mut se toimi ihan hyvin

    • V1l1jonkk4a

      12 on ikäraja, 18 täytyy ol et saa ostaa aseit.

    • ikäääääääääääääääää!

      ei airsofti peleissä tarvii mitään ikää, paitsi jos osaa käyttää airsoft asetta niin ku pitäs ja käyttää suojamaskia niin sitten voi

    • kylk

      Ikärajoista.
      -aseen ostoon tarvitaan vanhemman lupa, alle 18v. ei voi ostaa sitä
      -esim. lahti airsoftin viikonloppupeleissä ikäraja on se, että on riittävän vanha ymmärtämään säännöt.
      -skenaarioissa ikärajoja löytyykin enemmän, niitä on aina 10v.-18v. Tuo kannattaa tarkistaa pelin kotisivuilta.

    • daasd

      marui on paras

      • daasd

        Mun kaveri neuvo että kun ostat kuula-aseen ni älä missään nimessä marssi Halpa-Halliin. Ite oon tilannu proairsoftilta diaplon kuulia ja täytyy sanoa että on oikeesti hyviä


      • 12345678901234567mit
        daasd kirjoitti:

        Mun kaveri neuvo että kun ostat kuula-aseen ni älä missään nimessä marssi Halpa-Halliin. Ite oon tilannu proairsoftilta diaplon kuulia ja täytyy sanoa että on oikeesti hyviä

        Ai voiko 10v harrastaa airsoftia


      • airsoftkettu
        12345678901234567mit kirjoitti:

        Ai voiko 10v harrastaa airsoftia

        Voi harrastaa, softaus on iätön laji, tosin moni mukaanlukien oma joukkoeeni ei ota alle 18 vuotiaita peleihin mukaan, syynä ihan se että jäävät jalkoihin taidoissa ja varustelussa. Se on ikävää mutta ei mene nuorilta maku heti lajiin kun pelaavat omalla tasollaan.


    • xxxkesoxxx

      Tällä hetkellä ei ole varsinaista ikärajaa, paitsi tietenkin ostettaessa tuo edellä mainittu k18/lupalappu-systeemi.
      Muillakin näköjään mennyt keskustelu jo sen verran off-topicin puolelle, joten jatkanpa itse samalla linjalla. Itse olen 17-vuotias ja harrastanut airsoftia useamman vuoden. Peleissä olen nähnyt noita 10-12-vuotiaita pelaajia. En sano että kaikki, mutta useat tämän ikäluokan pelaajat eivät ymmärrä/noudata sääntöjä (tehokkaammilla aseilla turvarajoja ei noudateta, räiskitään sokkona kulman taakse jne.)
      Oma mielipiteeni on, että airsoftiin pitäisi saada esimerkiksi k13-ikäraja, mutta periaatteessa tuo on vaikeaa toteuttaa, koska siitä seuraisi se, että nämä pelitaidottomat mikkihiiret (en edelleenkään yleistä kaikkiin 10-12v) menisivät lähimpään metsään pelaisivat ilman sääntöjä puhkoisivat pari silmää jne. Tälläiset pelaajat tekevät hallaa lajin maineelle ja mielestäni sitä ei voi sallia.
      ps. Yläpuolella topicia terrorisoivat nasut voisivat minun puolesta alkaa harrastamaan esim. kuviokelluntaa tai balettia, sillä keskustelusta päätellen 95 prosenttia teistä on kaikessa airsoftiin liittyvässä ulkona kuin lumiukko.

      Tulipahan taas avauduttua. Jos eriäviä mielipiteitä heräsi niin otan kritiikkiä vastaan, mutta en jaksa kuunnella 11-vuotiaiden "prosoftaajien" huonolla suomen kielellä ja älyttömällä sisällöllä höystämiä kommentteja.

      • RänDömI

        Totta Ja kannatan tota 13k ikä rajaa


      • ......

        Ei sovi unohtaa kaupunkeja ja kuntia. Näillä on iso merkitys lajimme kannalta ja itse lasken mukaan myös paintball -harrastajat. Jotta noita takametsässä tapahtuvia laittomia pelejä saataisiin karsia tulisi meille tarjota pelitilaa. Tällä hetkellä PK-seudulla on 3-4 luvallista pelipaikkaa ja kaikki ovat kaukana vaikeiden joukkoliikenneyhteyksien päässä. Ei mikään ihme, että on helppo mennä siihen lähimetsään.

        Lisää pelipaikkoja, metsäalueita, vähän varastorakennuksia jne.

        Seudulla toimivat airsoft järjestöt ja seurat ovat toinen iso tekijä. Lisää puuhamiehiä ja muita vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Näin saadaan järjestettyä erilaisia tapahtumia esim tekniikka harjoituksia, kursseja aloittelijoille ja heiden vanhemmilleen ym.

        Tuohon ikärajaan en ota sen enempää kantaa.. kun pelaaja on alaikäinen on hänestä aina jonkun otettava vastuu.


      • .,.mbt
        ...... kirjoitti:

        Ei sovi unohtaa kaupunkeja ja kuntia. Näillä on iso merkitys lajimme kannalta ja itse lasken mukaan myös paintball -harrastajat. Jotta noita takametsässä tapahtuvia laittomia pelejä saataisiin karsia tulisi meille tarjota pelitilaa. Tällä hetkellä PK-seudulla on 3-4 luvallista pelipaikkaa ja kaikki ovat kaukana vaikeiden joukkoliikenneyhteyksien päässä. Ei mikään ihme, että on helppo mennä siihen lähimetsään.

        Lisää pelipaikkoja, metsäalueita, vähän varastorakennuksia jne.

        Seudulla toimivat airsoft järjestöt ja seurat ovat toinen iso tekijä. Lisää puuhamiehiä ja muita vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Näin saadaan järjestettyä erilaisia tapahtumia esim tekniikka harjoituksia, kursseja aloittelijoille ja heiden vanhemmilleen ym.

        Tuohon ikärajaan en ota sen enempää kantaa.. kun pelaaja on alaikäinen on hänestä aina jonkun otettava vastuu.

        ai pieksämäelt määki oon


      • !!!FAIL!!!
        RänDömI kirjoitti:

        Totta Ja kannatan tota 13k ikä rajaa

        Mä en ainakaan aio elää 13000 vuotiaaks...


      • j0pVid
        !!!FAIL!!! kirjoitti:

        Mä en ainakaan aio elää 13000 vuotiaaks...

        Olipas hauska läppä


    • tapanainen.samuli

      ei mtään ikä rajaa oon ite 11v ja aseen ostoon pitää olla vanhempien lupa mutta kaikissa metsissä saa ampua alle 18v me ainakin poikienkaa tethiin adressi kirjotettiin kaikkien naapureiden nimet esim. otettiin lappu kirjotettiin adressi haemme lupaa ampua tässä metsässä sitten käytiin naapureilla sai kirjoittaa nimen se naapuri jolla kävimme nyt mun isi valmentaa meitä metsällä ja me 24 poikaa softitaan siellä sielä on 8-16v poikia että kannatti tehä adressi ja viedä se oikeus talolle :D :D :D

      • ..................

        Ei millään pahalla, tuo sun teksti aivan kauheata luettavaa. Olet kuintenkin jo 11-vuotias, joten luulisi siinä iässä jo osaavan kirjoittaa edes hieman välimerkkejä.


    • Jokunen tyyppi

      Moro! ;D

      Oon 11-vuotias ja mun veli harrastaa AirSoftii ja sanoo mulle että tarvii olla 15 että saa pelaa airsoftii. En kylläkään usko sitä koska ei tarvii kun osaa tähdätä, ladata ase ja pitää suojia päällä. Mitä vaikeeta siinä on??

      • nii varrrmaa

        kuul taitaa tarvita jotain muitakin taitoja kakara


      • htyjuty

        ei se kyll' kovin vaikeaa ole ite olen harrastanu jo 3 vuotta


    • Al

      Tuon lisäksi täytyy myös ymmärtää säännöt, vastuu aseestaan ja siitä miten sen kanssa on turvallista toimia. Tämän vuoksi airsoft ei ole tarkoitettu pienimmille.
      Mieti lajin aloittamista uudstaan parin vuoden päästä, osaat sitten käsitellä asioita kypsemmin ja varmasti ymmärrät säännöt.

      • aloittelija

        Onko hyviä ase ideoita aloittelijoilla halpa mutta hyvä


    • prosniperkilla

      Ei ole paitsi osto k18 tai huoltajan lupa

    • Urpokarhu

      Aseen ostoon on k18 ikäraja, jonka voi kiertää vanhemman luvalla. Lisäksi alle 18-vuotias ei saa hallussa pitää airsoftasetta ilman täysi-ikäistä valvojaa.

    • supermuna

      mä oon 12v ja softaan mulla on taurus pt 24\7 CO2

    • mazuKkI

      Onko kuulatkin jo k-18 kun ei myynyt mulle.

      • poiuytr

        On.


      • koska aps on paska

        ei enää :P


    • kuulapurkki

      mäki oon 11 ja mäki softaan

    • pullapoitsu

      ite oon 1kohta 13 ja softaan... Mennään kavereittenkaa vaa yhtee mettää ja pelataan sika kivaa on...

      • 10 v lapsi

        meettekö vaan vai onko joku lupa pyydetty?


      • 10 v lapsi
        10 v lapsi kirjoitti:

        meettekö vaan vai onko joku lupa pyydetty?

        siis kaupungilta tai joltain sellaselt


    • betasoftaaja

      oon 11.v ja mie meenki softaa vähä kaikkialle ja sillee siis lähi metsiin,ja vähä kauemmaksi kun saan cybergunin betani luultavasti parin päivän / viikon päästä... mutt takasin aiheeseen! Suomessa airsoftilla ei oo rajaa,kunhan käyttää "asiaan kuuluvia suojia",eli maskia tai suojalaseja.onko muuten vinkkejä hyvistä sisä softi paikoista??? Pitäisi sekin kokea ku kivalta kuulostaa XD

      • betasoftaaja

        ja siis aseitten osto on tietenki K-18 mut en tiiä kuulista, hope not :)


    • jokusoftari

      oon kymmene ja mul on mp5:)

    • softaajadidii

      Hieman huolestuttavaa kun tässä keskustelussa tulee aika paljon tuota ''mennään kavereitten kaa yhteen mettään softaamaan''.
      Minun tietojeni mukaan (hyvin mahdollista että puutteliset) airsoftaamista saa harjoittaa vaan niille tarkotetuilla paikoilla.
      Betasoftaaja, niistä softipaikoista pitäs tietää vähän tarkemmin että millä alueella olet niin voisi kertoa esimerkiksi lähimpiä softipaikkoja.

    • Urpokarhu

      Ja nyt voisitte etsiä jonkun airsoftyhdistyksen ja mennä sen peleihin pelaamaan. Lopettakaa se lähimetsässä pelailu.

    • ärsyttäää:::::::

      oon 13v mulla on ase mikä on jousitoiminen,mut meil piha lon huono ampuu ku ei saa ampuu naapureitten pihalle tai ne rupee sanomaa siitä et ei saa amuu.Mitä pitäs sen suhteen?Mulla on kyllä bio haajovii kuulii et pitäiskö mun ens kerral sanoo et ne maatuu maaha?

      • joojoojoojoojoojoojo

        joojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoojoo


    • kenraali pancho

      moro kaikki

      oon 12v ja mun mielestä softauskella ei ole ikärajaa ,mut olis hyvä olla vähintää 12 et tajuu kaikki säännöt ja riskit mitä softauksesta voi tulla.ja saattaa olla huono idea mennä metikköö sotimaan missä ei ole lupia.meinaa joku voi kuulla laukaukset ja soitta vaik poliisit.ja jos tarkkuutta vaa meinaa ampuu nii sitte kannataa mennä vaik metikköö ja ottaa iskä tai äiti mukaa ettei tuu mitään väärin käsitystä muitte ohikulkijoiden kanssa.

      • jdfghbfdgg

        nii miustki mut meiän seuras on n.2-3 11v


      • jaahas...

        ei sähkötoimisistakaan kuulu ku vzz ja vzz...


    • Fyreme

      Jännä se, miten kaikki sanovat ikärajaksi aina sen iän, minkä itse on vähintään. Eli esimerkiksi edellinen kommentti: henkilö on 12-vuotias, joten sanoisi ikärajaksi 12. Mikäli taas olisi 15-vuotias niin sanoisi 15, jne. Kuten minäkin ehdotan ikärajaksi 18 vuotta. Kuitenkin voin taata, ettei yksikään teistä alta viidentoista ikäisistä tajua lopulta mitä on tekemässä ja mihin se johtaa. Ja jos metsässä on iso porukka 18-vuotiaita niin se on varmasti vakavammin otettavaa toimintaa kuin se, että metsässä häröpalloilee pari tusinaa vaahtosammuttimia. Juuri sen takia monet ohikulkijat saattavatkin puuttua tilanteeseen, koska eivät vain ne vaahtosammuttimet yksinkertaisesti tajua kaikkea ja harvempi niistäkin on rikosoikeudellisesti vastuussa aiheuttamistaan asioista.

      • Urpokarhu

        Sanon nyt heti alkuun, että olen 18v, mutta olen silti eri mieltä tuosta ikärajasta. Oikea ikäraja olisi 15v, koska silloin on rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan, mutta silloin ei rajata suurinta osaa nykyharrastajista pois. Kuitenkin suurin osa airsoftia harrastavista on alle 18 vuotiaita. Näin kuitenkin rajattaisiin nämä vaahtosammuttimet, jotka eivät usein osaa aseitansa jne. kunnolla käyttää, tai eivät välitä säännöistä pois pelistä.


      • Vaikka 7.V

        Moro!
        oon ite 10.V ja kaverit käy softaamassa metsässä kaikki jotain 10-13V ja kaikki osaa softata asiallisesti jokaisella on maski tai suojalasit suojana JNE.
        EI koskaan oo kukaa lähteny sielt näin, että jollain on silmä puhki tai toiselt on turvonnu esim. jalka ehkä oon joskus pari kertaa kuullu, että siellä on jollekki pojalle tullu pari mustelmaa mut keskiarvolta siel ei koskaan käy ketään AD/HDeita
        sanon ihan suoraan. Ite oon sitte innostunut tästä mukavasta harrastuksesta ja äiti ja isä sano et saan ehkä ostaa Jonkun pistoolin (Ostan varmaan tauruksen)
        jos käytän siel maskii JNE ja sit Lähes joka puolella lukee, että ikäraja: Alle 18.V aikuisen LUVALLA. Ja ite sanon vaikka oonkin vasta kymmenen, että kun on asialliset varusteet ja pelataan oikein esim. koiran ulkoiluttaja kävelee ohi keskeytetään ja sitten jatketaan ni pelaamaan varusteiden kaa vaikka 7-vuotiaana kun asiallisesti pelataan!!!!!!!!! :I


      • Vaikka 7.V
        Vaikka 7.V kirjoitti:

        Moro!
        oon ite 10.V ja kaverit käy softaamassa metsässä kaikki jotain 10-13V ja kaikki osaa softata asiallisesti jokaisella on maski tai suojalasit suojana JNE.
        EI koskaan oo kukaa lähteny sielt näin, että jollain on silmä puhki tai toiselt on turvonnu esim. jalka ehkä oon joskus pari kertaa kuullu, että siellä on jollekki pojalle tullu pari mustelmaa mut keskiarvolta siel ei koskaan käy ketään AD/HDeita
        sanon ihan suoraan. Ite oon sitte innostunut tästä mukavasta harrastuksesta ja äiti ja isä sano et saan ehkä ostaa Jonkun pistoolin (Ostan varmaan tauruksen)
        jos käytän siel maskii JNE ja sit Lähes joka puolella lukee, että ikäraja: Alle 18.V aikuisen LUVALLA. Ja ite sanon vaikka oonkin vasta kymmenen, että kun on asialliset varusteet ja pelataan oikein esim. koiran ulkoiluttaja kävelee ohi keskeytetään ja sitten jatketaan ni pelaamaan varusteiden kaa vaikka 7-vuotiaana kun asiallisesti pelataan!!!!!!!!! :I

        (Olen siis tämän äskeisen kommentin sama kirjoittaja 10.V) Ja sitte tuli mielee, että en usko minkään kieltävän pelaamista metsässä ku siinä ei oo taloja niin lähelläkään ni miks ei.Jja oon ihan ittekki rauhallinen poika enkä pelaa mitään K18 sota pelejä, että uskooteko, että osaan pelata vastuullisesti???


      • mitteepä lottoot?
        Vaikka 7.V kirjoitti:

        (Olen siis tämän äskeisen kommentin sama kirjoittaja 10.V) Ja sitte tuli mielee, että en usko minkään kieltävän pelaamista metsässä ku siinä ei oo taloja niin lähelläkään ni miks ei.Jja oon ihan ittekki rauhallinen poika enkä pelaa mitään K18 sota pelejä, että uskooteko, että osaan pelata vastuullisesti???

        ei


      • softarisotilas
        Vaikka 7.V kirjoitti:

        Moro!
        oon ite 10.V ja kaverit käy softaamassa metsässä kaikki jotain 10-13V ja kaikki osaa softata asiallisesti jokaisella on maski tai suojalasit suojana JNE.
        EI koskaan oo kukaa lähteny sielt näin, että jollain on silmä puhki tai toiselt on turvonnu esim. jalka ehkä oon joskus pari kertaa kuullu, että siellä on jollekki pojalle tullu pari mustelmaa mut keskiarvolta siel ei koskaan käy ketään AD/HDeita
        sanon ihan suoraan. Ite oon sitte innostunut tästä mukavasta harrastuksesta ja äiti ja isä sano et saan ehkä ostaa Jonkun pistoolin (Ostan varmaan tauruksen)
        jos käytän siel maskii JNE ja sit Lähes joka puolella lukee, että ikäraja: Alle 18.V aikuisen LUVALLA. Ja ite sanon vaikka oonkin vasta kymmenen, että kun on asialliset varusteet ja pelataan oikein esim. koiran ulkoiluttaja kävelee ohi keskeytetään ja sitten jatketaan ni pelaamaan varusteiden kaa vaikka 7-vuotiaana kun asiallisesti pelataan!!!!!!!!! :I

        Siis en tajua? Tällä kommentilla on 19 dislikeä? Jos tämä kirjoittaja olisi ollut 15 niin varmaan olisi ollut 15 likeä? Mun mielestä näitä poikia ei ole kun harvassa jotka osaa kirjottaa näin asiallisesti yms. Vanha aihe mutta vastaan silti koska vituttaa tälläinen ikärasismi niin suunnattomasti.


      • MiettikääNyVähä
        softarisotilas kirjoitti:

        Siis en tajua? Tällä kommentilla on 19 dislikeä? Jos tämä kirjoittaja olisi ollut 15 niin varmaan olisi ollut 15 likeä? Mun mielestä näitä poikia ei ole kun harvassa jotka osaa kirjottaa näin asiallisesti yms. Vanha aihe mutta vastaan silti koska vituttaa tälläinen ikärasismi niin suunnattomasti.

        Ite oon 14-vuotias ja nää on ikärasisteja... Olette itsekin olleet 10-vuotiaita. Olisko teistä hauskaa jos puhutte asiaa ja joudutte ikärasismin kohteeksi ? Suomi tarvitsee järkevämpiä nuoria nykyään...


      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että minä 14-vuotias en tajua mitä minä teen jos softaan, ja etten muka tajuaisi sääntöjä? Tietenkin nyt on 2020 ja silloin oli 2011, jolloin ei tässä keskustelussa ollut muutakuin aikuisia tai "vaahtosammuttimia". Mutta airsoftin säännöt olen lukenut moneen kertaan läpi ja jutellu pelinjärjestäjien ja paikallisten softaajien kanssa, ja sanovat että 14-vuotias voi alottaa airsoftin.


    • Riaxo

      Itse sanoisin että ikärajaa ei tarvitsee, vaan jonkun pitäisi tuntea ja osata arvioida ellei osaa käyttäytyä. Pelistä pois jollei osaa. Joku 10v paikkeilla ihmisen harkitsemiskyky on tullut jo sille tasolle että pitäisi ymmärtää.

      Itse olen monen viisaan 10 vuotiaan kanssa pelannut, vaikka muuten olisikin vilkas ja näin, mutta softissa osaa käyttäytyä/opetetaan käyttäytymään/heitetään pois.

    • 9v

      ite alotin jo jossai 9vuotiaana ja sillo pelasin kolme vuotta vanhempien kaa

    • airsoftin asialla

      Onko tuo reilua, että haukutte noita nuorempia? Kun haukutte heitä, he eivät varmasti tule sen lähimmän yhdistyksen peleihin vaan pakenevat sinne lähimpään metsikköön pelaamaan kun eivät pääse muualle.

      Meilläpäin ollaan juuri yhdistystä perustamassa, jotta saataisiin juuri nuo nuoremmat pelaajat pois metsistä ja saataisiin kunnon suojaukset edes. Itse voin tunnustaa, että minulle kävi silloin näin kun airsoftin aloitin. Emme kavereiden kanssa päässeet pelaamaan, joten pelasimme kaverin takapihalla.

      Tarvitaan positiivista kannustamista ja ennakkoluulottomuutta, jotta nuoremmat saataisiin mukaan! Heissä kuitenkin on tämän lajin tulevaisuus. Kyllä nuorempikin oppii säännöt ja muut turvallisuus jutut, jos heitä opetetaan koske eivät he voi tietää sääntöjä. Monilla vanhemmilla pelaajilla on ennakkoluuloja nuoremmista, sitä ei voi kiertää ja se on tullut todettua kentällä monta kertaa. Mikä on niin h*lvetin vaikeaa ettei pysty opettamaan nuorille näitä oleellisia asioita ilman ennakkoluuloja?

      • just nii

        no meillä täällä pmk:n seuralla nuorimmat on 11v vanhin n.40 . sul on oikee asenne


      • just niiiii
        just nii kirjoitti:

        no meillä täällä pmk:n seuralla nuorimmat on 11v vanhin n.40 . sul on oikee asenne

        aini ja ei täällä ketään nuorempia sorreta


      • matoman

        Olet aivan oikeassa.


    • 3§34§412312

      no vitu on se parempi et pysyvät poissa jaloista en haluu mitää kakaroita tielleni kun ammun jengiä vkl-peleis

    • Mr. E

      Olen 12 v. ja pelaan joskus kavereitten kanssa airsoftia. Olen jo ostanut 4 asetta ja jompikumpi vanhemmista on ollu aina mukana ostamassa. Kaupassaki myyjä sano et tosi moni alle 18 v. käy airsoftaamassa. Saan käydä softaamassa kunhan minä (ja kaverit) ollaan kunnolla, eikä tehdä typeryyksiä.

      • 12,man

        jaahas taas niitä ''kaverien kanssa mettässä'' juttuja s vaikuttaa aika vaaralliselle

        (oon itekki 12 mut käyn seuran peleis


    • softaja

      seli seli ikärajan pitää olla 18 pienet ei osaa käyttää aseita ja voi vahingoittaa muita

    • hyvä softaaja

      IKÄRAJAN PITÄÄ OLLA 18 pienet alkaa itkeä kun niihin osuu kuula ja menee valittaan vanhenmille sen takia ikärajan pitää olla lisäksi ne ampuu silmänsä puhki. lisäks pienet on surkeita softaajia ne on helppo ampua 300e ron sähköllä 12 vuotiaisiin jolla on 20e vemppu ja lisäks ei osu sillä ikinä keneenkään

      • alaikäsiä sorretaan

        Ite oon 12v. ja en oo kertaakaa itkeny vaikka on tullu aika pahoja osumia.(mm. Kuuden kuulan sarja naamaan. Huuleenkin tuli osuma jonka takia yksi hampaista on siirtynyt taakse päin.)eikä asekkaan oo mikään 20ee vemppu vaan http://www.proairsoft.com/acatalog/info_DE_115.html . En väitä että ois joku huippu mutta ei kuiteskaa mikää 20e halpis. Ja secondarynä maruin sähkö glockki.


      • sama heppu
        alaikäsiä sorretaan kirjoitti:

        Ite oon 12v. ja en oo kertaakaa itkeny vaikka on tullu aika pahoja osumia.(mm. Kuuden kuulan sarja naamaan. Huuleenkin tuli osuma jonka takia yksi hampaista on siirtynyt taakse päin.)eikä asekkaan oo mikään 20ee vemppu vaan http://www.proairsoft.com/acatalog/info_DE_115.html . En väitä että ois joku huippu mutta ei kuiteskaa mikää 20e halpis. Ja secondarynä maruin sähkö glockki.

        Njoo nykyään mulla on TM M733 Mihin on vaihettu M4 metallirunko systema probox yms muuta kivaa. Ois varmaan uusilla osilla n. 700€ arvonen...


      • 2+13=liikaa
        alaikäsiä sorretaan kirjoitti:

        Ite oon 12v. ja en oo kertaakaa itkeny vaikka on tullu aika pahoja osumia.(mm. Kuuden kuulan sarja naamaan. Huuleenkin tuli osuma jonka takia yksi hampaista on siirtynyt taakse päin.)eikä asekkaan oo mikään 20ee vemppu vaan http://www.proairsoft.com/acatalog/info_DE_115.html . En väitä että ois joku huippu mutta ei kuiteskaa mikää 20e halpis. Ja secondarynä maruin sähkö glockki.

        se ampu 404 errorilla :P


    • ????????????????????

      kyllä taas alaikäsiä sorretaan vanhemmat voi vaikka ottaa yhteyttä www.muovisotilas.fi niin tietoa saa jos viitsii kysyä samasta puljusta aseet varusteet ja tarvikkeet sopuhintaan.

    • syyttäjä

      hyvä softaaja puhuu asiaa sen ikärajan pitää olla 18 kysymysmerkki selittää sen minkä ehtii muka halvat on aina huonoja

    • softijunnu

      Ihan pyyntönä et voisiko tästä keskustelusta jättää tälläiset: Olen 11 minä softaan metsässä pistoolilla, keskustelut pois.Koska ne ei liity asiaan mutta jos on muutakin sanottavaa kun tuo nii ei siinä sitte mutta niinku iha tollane ylimääräinen pois

    • softeri

      kannatan!
      mutta mielestäni airsoftissa ei pitäisi olla ikärajaa!mutta kyllä sekin alkaa ärsyttää kun 8-9v junnut tulee jollai 20e aseella,ja kun niitä ampuu ne rupee pillittää ja menee valittamaan kun "sattus"!

      • alaikäisiä sorretaan

        ikäraja vois olla n.13-15


    • commando666

      Jos haluatte junnuttomia pelejä niin menkää k-15 peleihin, seurojen kanssa. Jos junnuja kuitenkin tulee, niin suosittelen isompaa kk:ta kuten : m249. kyl ne lähtee nopeasti...

    • softeri

      vanha kunnon rynkky XD

    • pro softaaja expertt

      Olen 12.v ja olen hyvä softaaja olen softannut jonkin aikaa en oikein muista kuinka pitkään .En suosittele softia helposti ärsyyntyville ase hulluille jotka ovat liian nuoria meidän sohteissa on käynyt viikolla yli 16 pelaajaa ja jotkut heistä ovat 3.luokkalaisia joten sääntöjen selitys ja järki ovat avain älkää antako sellasten lasten softata jotka ovat nuoria ja pelaavat k-18 pelejä niillä on huono vaikutus ja nämä lapset eivät noudata sääntöjä

      • Kuunelkaa vanhemmat!

        Vanhemmat jotka antavat lasten pelata k18 pelejä älkää antako softata peleistä tulee huono vaikutus!


    • naku auto

      kannataako 11 vuotiaalle ostaa airsoft ase

      • Trollolol

        Joo


    • herätkää

      Ei kannata, järjetöntä ostaa lapselle ase ja antaa näin suostumus mennä ampumaan kaveri. Harrastakaa jotain kehittävämpää, aseet kuuluvat aikuisille.

    • guldo

      kakelikukeli pimps ja niin mina huomasi että housuissani paino lisääntyi huomattavasti onko samoja vikoja teillä? auttakaa jos on

    • soft.aaja

      oon softannu jotain 1½ vuotta oon 12 ollaan saatu poliisilt lupa softaa mettäs siel kä kaiken ikäsii eri päivin ja haluisin tietää onko missään suomessa sellasia airsoft paikkoja virallisia joss käy paljon väkee ja siel sais olla ala ikänen eli jotain 12v

    • theairsoftguy

      HUOMIO!!! Kaikille oikeeta ikärajaa miettiville tiedoks, airsoftis/softaukses ei oo suomes ikärajaa muutaku pitää olla 18v tai vanhemman lupa kun ostaa softausasetta. jos epäilyttää kattokaa wikipediasta.

      P.S Softaus on hyvä ja liikunnallinen harrastus.

    • 1låplxpxp1x+p

      oon 9v ja mua on ammuttu naamaa tarkkuus kivääril enkä pillittäny

      • SE ON TEHOISTA KIINN

        Ja kyseinen kivääri oli super x9?


    • jousitoiminen

      Itekki oon ajatellu alottaa airsoftin ja mietin että oisko http://www.proairsoft.com/acatalog/info_PROM4A1.html hyvä ase aloittelijalle eli kannattaako ostaa? JT raptor maskin ostan mukaan ja ehkä jonkun pistoolin... nii se ase on jousitoiminen mutta minähän olen vasta-alkaja :)

    • katosauliterve123

      Itte olen softannut 2 vuotta...Alotin 10 vuotiaana. Softi aiseiden ostoon ikäraja on 18v mut vanhemman luvalla alaikänenki saa ostaa niitä ja kaiken lisäks softi on hauska harrastus kunhan softaa kunnolla eikä mene tonne kesähelteeseen 4 verkkarit päällekkäin... Ja kuntokin kasvaa... :)

    • jee123456
      • softari99

        "Ikärajoista.
        -aseen ostoon tarvitaan vanhemman lupa, alle 18v. ei voi ostaa sitä
        -esim. lahti airsoftin viikonloppupeleissä ikäraja on se, että on riittävän vanha ymmärtämään säännöt.
        -skenaarioissa ikärajoja löytyykin enemmän, niitä on aina 10v.-18v. Tuo kannattaa tarkistaa pelin kotisivuilta."

        Kylk on aivan oikeassa!
        Minä olen liittymässä lahti airsoftiin ja tiedän yleiset säännöt!


    • jussi3t3e

      Itsekkin olen jo 5v ja pääsen turkusoftin kusi"piip"päiden kanssa pelaamaan. mun sähköllä.

    • Jokuef

      sii ei se airsoftaamine ole mikää 18v sd o kyl kaikille mut jos joku 10v menee ostaa esim : proairsoft.com nii ja sitte ei oo luottokorttia eikä tilii mil maksaa mutta mullä 11-16 vuotiaatki voi softaa

    • Muna

      Munkaa isä ei anna ostaa airsoft aseita koska ne on k18
      Ihan tyhmää

    • Spol 1/10

      Käytännössä on käytännössä ei. Se riippuu järjestäjästä minkä sen määrää se voi olla 15v, 18v Ainoa ikäraja on aseitten osto ja kasvojen suojaus.
      Alle 18v täytyy olla täys kasvosuojaus kun taas 18v riittää pelkät lasit. Aseitten osto 18v tai vanhemmn kanssa. Yleensä isoimmat RY pitää 15v lupalappu ehtoina.

    • nimimerkki (äidille)

      Sanoisin, että kun poikasi/lapsesi osaa pelata asiallisesti ja hänellä on maski tai suojalasit voi ostaa hänelle aseen kunhan lapsesi ei tee typeryyksiä ja hän air softaa hyvässä paikassa:)

    • Muna

      Mun faija harkitsee.

    • Jvg

      Moi. Softata saa kuka vaa!

      • Jvg

        Mulla on MP4


      • Asiaa sekin

        Asiaa!!!


    • fps-mestari

      Mulla on MP3 ja tykkään kuunnella siitä musiikkia, sitten saan myös kohta tommosen MP4:sen

    • -lolXD-

      parhaat harrastaa softii =)

    • ak-47u

      voiskohan 9 vuotiaat softata vai kaheksan

    • Tamppooni-sotilas

      Airsoft-aseet ovat turhia. Kokeile mielummin "tamppooni-sotaa" :D No ei ny oikeest :D

    • JJJJGG

      Vittuu 2005 tullu tääki keskustelu. Lopettakaa kirjottelemasta tähän!

    • pippeli .

      pippeli

      • zdfds

        Minä saan synttäreillä ehkä airsoftin iskältä muistan käyttää tota maskikia oon 8v


    • LENTO-PASKA

      mä niiiin vihaan niit ikärajoi koko suomi on täynnä niit K18 K18 K18

      • Samaa mieltä

        Sama tääl ne ärsyttää niin """"""""""""""tusti!!!!!


    • propelaaja

      mä oon 10v faija on antanu kokeilla sen vanhaa asetta mut mä haluisin alottaa itse harrastuksen oisko mitää anomis vinkkei?

    • Sakke

      Tutustukaa Seikkailijoiden toimintaan www.seikkailijat.fi heillä softausta 10-15 -vuotiaille.

    • sghläö'

      Suomessa airsoftilla ei ole ikärajaa

      • sherlock!!!

        OH SHIT!!!! ARE YOU FUCKING KIDDING ME????!!??!


      • xdddd

        ainakin turku airsoft ja naatali airsoftis o k13


    • oon 11v

      ei oo ikäräjää ainakin mun vanhemmat antaa softata

    • 10 v mä

      onko mitään halliatarkoitettu softaamiseen pääkaupunkiseudulla missä 10 vuotiaat saapelata

      • ei

        ei.


      • Noviisisoftaaja

        on nimittäin jätkäsaaressa


    • kassu1223w435678

      loll

    • sebe981

      mä oon 14 v vanha oon sotannu yli 2 vuotta oon ostannu snipun ja 3 pislaa ja m16 kahe vuoden aikana ja ei oo tullu mitää.

      • Abdullahi6666

        No mitäs tilasit Proairsoftista. Olisit tilannu Milgearista, niin tulee alle viikossa.


      • hehee hehee
        Abdullahi6666 kirjoitti:

        No mitäs tilasit Proairsoftista. Olisit tilannu Milgearista, niin tulee alle viikossa.

        Ei helvetti toi oli oikeesti hyvä. :D:D


    • proairsofti on paska paikka.

    • Totuus2

      Airsoftin ikäraja on 12 v mutta ostamiseen tarvitaan aikuinen tai hänen lupa.

    • mutsit on tyhmiin

      Vittu mutsi on niin ärsyttävä kun mul on käytöshäiriö niin en saa softaaa!!!!!!! :(

    • Noviisisoftaaja

      Helvetti ketä se haittaa jos softaa syvällä metsässä kun siitä ei tule minkäänlaista häiriötä ihmisille, sanon vaan koska jotkut meistä asuvat liian kaukana pelipaikoista :L

    • over18

      tosin kyllä ihan vanhempien mielipide koska ei suomessa minkäänlaista ikärajaa ole

    • Moi pojat

      Ei softaukseen oo ikärajaa. Riittää että osaa säännöt ei kuseta jos osuu, osaa käyttäytyy hyvin pelipaikoil, ei räiski aseil ohikulkijoit tai pidä MP5: Full Autoo pääl offaril. Ite alotin 10,5v 4 luokalla, sillon aseena Jousi AK-47. Nyt olen 12 ja täytän tammikuus 13v. Aseita on kertyny, CO2 Taurusta löytyy, LIIBA ( mw3 ) 180 vireil :D :D M4 mis sähköt hajal.. camo teippii , acogii ja sen sellast. Nyt ostan kevääl ASG:n MP5. Jos kaikki hyväksyvät sinut ( jätkänä ja turvallisena säännöissä ) voit päästä pikkupelihin vaikka 9v. Itelläni ei oo ollu ongelmia käytöksen kans.

    • 10v

      oon 10v ja oon softannu yli 2 vuotta ku oli vaan kunnon varusteet nii pääsin 12 vuotiaitten peliin ettei siin oo ikarajaa

    • tosi1990

      Onko turussa airsoft porukkaa mihin liittyä?

      Ter: Turkuun muuttava Mies

      • turqmies

        Turku on Suomen perseenreikä!


    • 11v

      saako 11 vuotiaat mennä jäätkäsaareen softaa ja paljon se maksaa

    • Kokenut Kivääristi

      Saa mennä.

      Ota yhteyttä paikan vetäjään phillip cliffordiin, pääset airsoft academyyn ainakin pelaamaan, alle 15v suunnattu ohjattu pelikerta viikoittain.
      Hintaa sille en muista mutta normi peleihin on 10e kerta jos ei ole jäsen joka maksaa 35e jonka jälkeen pelikerta maksaa 3e

    • eräs poika

      airsoftilla ei ole ikärajaa

      • Abdullahi6666

        http://www.timelinecoverbanner.com/cliparts/wp-content/digital-scrapbooking/misc-you-dont-say.png


    • soft1

      Mitä,jos on juuri täyttänyt 12v,ja on kiinostunut tästä lajista. Onko viisasta aloittaa,kun on luvat ja tärkeät suojavarusteet. Kysyn vain,koska ajattelin ystäväni kanssa aloittaa softaamisen. :)

      • JUMALAUTASAATANA

        No vittu alota sitten saatana! Ammu ihan ekaks vaikka ittees perseeseen, niin saat vähän tuntumaa vittu saatana perkele!


      • Kokenut Kivääristi
        JUMALAUTASAATANA kirjoitti:

        No vittu alota sitten saatana! Ammu ihan ekaks vaikka ittees perseeseen, niin saat vähän tuntumaa vittu saatana perkele!

        yhyyy, minua on kaltoin kohdeltu lapsena snifff, puran sen täälllä sniffff xD

        Juu, aloita ihmeessä vaan :D Hieno laji tää on kun vaan hommaa kaikki kunnolliset pelivälineet.


      • soft1
        JUMALAUTASAATANA kirjoitti:

        No vittu alota sitten saatana! Ammu ihan ekaks vaikka ittees perseeseen, niin saat vähän tuntumaa vittu saatana perkele!

        No kirjoitinpahan ainakin Suomen kieltä. :( Enkä tätä sekavaa tekstiä: minäolla12vuotaaisoft jne. jne.


      • soft1
        soft1 kirjoitti:

        No kirjoitinpahan ainakin Suomen kieltä. :( Enkä tätä sekavaa tekstiä: minäolla12vuotaaisoft jne. jne.

        Piti vasta Piip piipin kommenttiin. Failasin :)


      • Vesku_softaaja

        Alota ihmeessä tosi hieno laji meil oli softit just tänää!! Mä oon ittekki 12v ja mun veli on 8v ja se softaa tosi hyvin.


      • Vesku_softaaja
        Vesku_softaaja kirjoitti:

        Alota ihmeessä tosi hieno laji meil oli softit just tänää!! Mä oon ittekki 12v ja mun veli on 8v ja se softaa tosi hyvin.

        kirjoitin sinulle soft1


    • vööni

      airsoftiin ei oo mitään raja

      • vööni

        miksi kaikki tulee ragee tänne


    • Wohoo

      Airsoft... Hiano harrastus,,,, kyllä pistää metässä juokseminen hengästyttämään, mutta voisin nyt lähteä rikkomaan savikiekkoja oikealla haulikolla. ;)

      • soft1

        Kyllä se on mukavaa puhua murteella! :)


    • soft1

      Hei,Olen kyllä paljon off topic, mutta onko laillista ampua omalla pihalaa harjoitustauluihin? Tuli vaan mieleen.. Sihti paranis :)

      • Vesku_softaaja

        Riippuu missä asut.


      • softausjonne

        mäki vetelen tauluihin rivitalokompleksin pihalla eikä kertaakaan oo naapuri tullu valittaan. mut käyppä kysymässä saisitko ammuskella siellä.


    • airsoftkettu

      On laillista, yksityisellä alueella saa softaus aseilla ampua ilman erillistä lupaa kunnalta/valtiolta.

      Mutta tosin kannattaa naapureille infota et muovikuulia ammuskelee, etteivät soita turhaan poliiseja juttelemaan.

      • soft1

        Ok, Kiitos tiedosta! :)


      • supe hyåer softaus fani
        soft1 kirjoitti:

        Ok, Kiitos tiedosta! :)

        Elä käytä smailei "!!!!"!!!"!!!::::*5%%*/&/*&-*-"/-&


    • soft1

      Sori, kaksoispiste sulku

    • EgetinSoft

      Olen itse 10v. ja tiedän tämän asian, Vanhemman kanssa/vanhenpi voi ostaa alle 18v. jos olet yli tai 18v. olet valmis ostamaan aseen itse. Tiimeihin päästetään yleinsä vain 15-18v. pelaajia






      PS: Löytyisikö mitään 10-14v. tiimejä Kirkkonummelta?

      • Kirkkonummirocks

        Öööhh itse softailen kuulishärnäällä sielläpäin.


    • trololololololllll

      saatana mä en saa kuula asetta ja oon 10v

    • softaajapoika

      mä oon 11 vuotias poika niin saanko mä siis softata vanhemman luvalla?

      • Ota yhteyttä poliisiin.


    • jonne mies

      oon kymmenen mut mun vanhemmat ei anna ostaa airsoft asestta vaikka oon jo kirjottanu seinille spraymaalilla :haluan airsoft aseen

      • Facepalm*

        Ehkäpä siks just et saa, älypää


    • kala4

      mä ainakin kysyin isältä että saanko alkaa softaamaan ja se sano et joo
      ja oon 12 ja täytän tänä vuonna 13.

      • No jes...


    • ...........

      on kyllä jännä että tämmönen keskustelu vuodelta 2005 on airsoft osiossa ylimpänä uusimpien keskustelujen joukossa

    • moroikke

      mun mielestä kymmenen vuotiaat sais softata!@@##%%%&/*%#!

      • ahlamsahlam

        Mun mielestä kymmenen vuotiaat jonnesoftaajat, jotka eivät osaa kirjoittaa, pitäis heittää kaivoon.


    • nuori softari

      laki määrä että se on K18 alle 18 vuotias saa ainoastaa hankia ja harrastaa vanhempiansa luvalla!!!

    • lol18

      saa ostaa 18v mut muuten on 12v

    • ESessi

      itee oon käynyt seikkailijoiden leirillä helsingissä. www.seikkailijat.fi siell on hauskat ohjaajat aj apuhoajaajat.

    • no jee

      pikkuset alkaa itkeen kun niihin osuu ja ne ei osu keneneenkään 20e vempulla

    • !!ei saakeli

      tämä keskustelu on kestänyt jo 8vuotta!

    • LOL FANI

      ostoon ikä 18 softaukses ei oo ikä rajaa

      • tiukkaa tietoo

        osto ja hallussa pito 18 tai vanhempien luvalla. erimieltä olevat, lakikirja löytyy ja siitä voi katsoa.


    • daryl dixon

      mää oon 13v oon softannu 3vuotta aluksi ostin vempun ja nykysin mulla on G&G mp5 ja softaukselle ei ole ikärajaa

    • djfgjgk.

      moi up

    • ? airsoft ?

      nonnii taas täällä näit 10v sanoo et rajat on... OSTOSSA RAJAT OVAT 18V TAI VANHEMPIEN LUVALLA. ITSE AIRSOFTISSA EI OLE MITÄÄN RAJOJA ETTÄ MINKÄ IKÄINEN PTÄÄ OLLA ETTÄ SAA SOFTATA !!!!

    • kuunnelkaa

      pikkuset ,ammuskelee offarilla toisia, itkee kun saa osuman, ei osaa käyttäytyä. ja ei osu keneenkään ja pahottaa mielensä.sen takia yleensä seuroissa airsoftin ikäraja on 18.

      • jonnet.....

        Älkää lannistuko aloitteliat! Täälä vaan jotku jonnet ei ymmärrä että ne oli ennen ittekkin paskoja aloittelioita ja että lain tulevaisuus riippuu uusista tulokkaista.
        Ja hei isommat jos teitä alittelian niin paljon vituttaa niin miks ette painu sinne k15 peleihin? Ja ymmärräteko perkelen jonnet että jos aloitteliota ei olis pelipaikat menis vararikkoon ilman uusia lain suosio vähenis ja lopulta luhistis kasaan! Ja tää on ihan paska palsta en ikinä tuu tänne enää!


    • Avuntarpeessa

      Sinänsä hauska juttu ku jäi leirikoulusta rahaa vajaa 2 tonnii nii ehkä mentäis luokan kaa lopuil softaan johoski paikkaan mist vois varata niinku pelin.Mutta mutka matkassa pitäis mennä Turkuseen ja ei ainakaan TurkuAirsoftin sivuilt löydy sillasta et vois varata yksityisen pelin.FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
      tietääkö joku onko Turkuses sillasta paikkaa

      ps:Turkuseen siks et jokku tytöt ei haluu softaan niin ne haluu mennä uimaan Caribiaan

    • WHAT?

      WTF Oliko proairsoft aktiivine jo 2005??!? wtf

    • 8+19=26

      Jep, turun paikan saa varattua, kyseleppä enempi täältä: http://www.turkusoft.info/smf/
      Ja sieltä sellainen kuin "Black Knight", joka on puheenjohtaja. Vuokrauksesta en tiedä, sellaisesta puljusta kuin "Tradesoft" voi kysellä että vuokraako aseita/kuulia/jne.

    • kyssäpää

      airsoft on 10v on ehdoton ikäraja

    • ei alle 10v pelaajia

      niinpä .yleensä alle 10v juoksee vemppu skorpparilla ,vihreällä sansei maskilla ja toppa takilla.yleensä alle 10v modettaa ja kun nille alkaa huutaan modettamisesta
      niin alkaa haistatteleen.

      • Softari

        Sanotaanko näin:

        lasten vanhemmat varmaan tuntevat lapsensa parhaiten. Itse harrastan softausta, ja olen nähnyt monta 10-11-vuotiasta pelaamassa, jotka pelaavat vastuullisesti. Olen myös nähnyt yhtä monta yli 18-vuotiasta, joiden ei olisi pitänyt hankkia koko asetta. Iästä ei ole kiinni osaako pelata, vaan ihmisestä


    • ¤PL¤

      Vanhempien suostumuksella voi airsoftia harrastaa vaikkapa 8 vuotiaskin.

    • rainbowduck69

      Hyvät ihmiset mielestäni sopiva ikäraja on 13-15.w toinen juttu jos pelaa kaveri porukalla esim. metsässä ei tarvita mitään lupaa ellei se ole jonkun toisen omistuksessa ja sen pitää vähintään olla kilometrin päässä asutuksesta jne. . elikkäs samat säännöt kuin metsästyksessä jos en väärin muista.

    • 11 v softaaja

      mä oon 11 ja saan joululahjaksi asg urban sniperin. softaus ei ole mitään vaarallista puuhaa, päinvastoin! kunhan on hyvät varusteet. alle 15 vuotiaita ei saa ampua päähän ainoastaan mahaan,jalkoihin ja rintaan jos se tieto auttaa.

    • Kysyjä

      Voiko 13v ostaa airshoft aseen jos huoltaja on mukana ja antaa luvan

    • omglolxD

      Kyllä saa. Täällä on jo moneen kertaan sanottu, että alle 18v tarvitsee vanhemman luvan (lupalappu tai mukana) ja hallussapitoon/softauksee riittää vanhemman lupa ja heidän vastuullaan taitaa olla.
      11v softaaja no taitaa olla sillee et jos näkyy VAIN pää siihen saa ampua, mutta jos näkyy mitä tahansa muuta, niin siihen pitää yrittää osua.
      ja ei taida olla mikää 15v raja vaan tuo suositus on kaiken ikäisille kai...

      ja softaus ei ole vaarallista jos noudattaa sääntöjä. Tuota että ampuu toista tahallaan päähän kun toisella ei ole suojia voisi verrata siihen että lätkässä yhtäkkii rupeet luistimen terällä sohiin muita.
      ja mustelmia tulee melkein kaikissa harrastuksissa (lätkä, futis tuli ainaki eka mielee)

      • asiaa!

        asiaa!


      • KKNsoft
        asiaa! kirjoitti:

        asiaa!

        Jos jotain pikkuskidejä KKNsoftin peleihin tulee niin napsautan 194m/s vesurilla otsaan niin tajuavat että sotiminen on kivempaa sisällä, ruudun edessä, pimeässä ja es-tölkin kanssa.


    • kokakola676767

      mul on aakoo 47 ja sniperi Xdxdxdddxdxxdxd

    • jokelastapäivöö

      Alle kahdeksantoistavuotiaat eivät saa ostaa asetta/aseita airsoftaamisella suomessa ei ole ikärajaa

    • 245kuu

      Saako alle 18 vuotias ostaa airsoft aseen jos aikuinen on mukana

    • Anonyymi

      Kysymys!! Voiko yli 10 vuotias airsoftata.

      • Anonyymi

        kyllä voi


    • Anonyymi

      En tiiä

    • Anonyymi

      Softauksessa alle 18v ei saa ostaa asetta mutta alle 18v saavat käyttää asetta vanhemman luvalla.

    • Anonyymi

      olen miettinyt että voiko 12 vuotiaat mennä harrastamaan airsoftia

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe