Viiltelyn arvet

Hoi

Miten ne saa piiloon?

105

13063

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tico

      Lähinnä sillä että on tekemättä niitä...ei niitä voi peittää paljo muutakun vaatteilla...jos joskus oot viillellyt, kantsii se lopettaa..Viiltelyllä ei kukaan ihminen hae kuin huomiota...ja huomiota saa kyllä muutenkin kuin itteään viiltelemällä...koita muistaa että nyt aina kun näet ne arvet..niin tiedät ette tee sellasta enään koskaan...on ihan hyvä ettei niitä saa kuin vaatteilla piiloon..ne tulee muistuttaa sua aina mitä on tullu tehtyy!!!

      • tytsyyyyy

        ei kaikki hae sillä huomioo...se vaa helpottaa oloo!


      • janika

        kaikki hae niillä huomiota!esim. itse viiltelin koska se helpotti mutta en enää.
        arpia joutuin peittelemään vaatteilla.nyt kesällä se onkin vaikeampaa.
        viimeisistä viiltelyistä on aikaa n.3kk ja arpia mulla ei nää näy.tai himmeät jäljet vaan mutta sitten jos mulle tulee kuuma tai kastuu viiltelykohta niin ne tulee näkyviin.en sitte tiijä miks näin mutta kuitenkin.
        aikaa siihen että jälkiä ei näkynyt kuin himmeinä meni ehkä n.vähä yli 1kk.


      • Nakk
        tytsyyyyy kirjoitti:

        ei kaikki hae sillä huomioo...se vaa helpottaa oloo!

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.


      • idiootti!
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        Et ole tainnut koskaan olla masentunut... Minä viiltelin aikoinaan nilkkoihin, piiloon. Kipu toi tuskan käsinkosketeltavaksi. Ahdistus muuttui särkeväksi haavaksi. En koskaan puhunut juuri kenellekkään masiksestani, viiltelemällä sain tuskaa ulos. Toi toimii myös jos on vaikka maha kipee ja nipistää käteen, niin mahaan ei enään satu yhtä paljon.


      • asddsaff
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        viiltely perustuu siihe et se kipu on paljon paljon lievempää kun ihmisen sisällä oleva henkinen tuska, sillä saa unohdettua sen vähäks aikaa


      • nii varmaa

        hei ei kaikki todellakaan hae viiltelyllä huomioo...
        mä ite oon viillelly ja se ei ollu mitään teiniangstii enkä mää viillelly sen takii et oisin saannu huomioo...
        ku mä olin viillelly nnii mä koitin pitää arvet piilos kaikilt jopa mun parhaalt kaverilt
        et ei kaikki viiltele sen takii et hakee huomiota. joillaki on oikeesti asiat huonosti ja ne hakee helpotusta viiltelemällä!


      • paskaa3

        Kuka muka viiltelee huomiota saadakseen.Sitä viillellään koska ahistaa.Joku syö sua hiljaa sisältä.Sitä tulee vähän veren mukana pois.Viiltel helpottaa vähä.Yleensä tuntuu siltä että se on ansaittua se viiltely,koska on sellanen ku on.


      • joku vaan

        Ja pöh.
        Eivät kaikki, itse tiedän pari henkilöä jotka olivat yrittäneet viillellä näkyvälle paikalle ja esitelleet niitä kaikille, mutta elämä oli aika paskasti niillä silloin.
        Ite viiltelen, enkä ole ylpeä siitä.
        Puran vaan pahaa oloa siihen, enkä kerro kenellekkään.
        Kai oon siihen jotenki ajautunut, koska kotona on isäpälli pitänyt perheväkivaltaa, ja se oli vaikuttanut lapsuuteen, eikä ollut paljoa kavereita.
        Outohan olin muutenkin.
        Ja sitten ala-asteella menneisyydestä kiusattiin ja oli aika paskasti elämä. Olin kertonut vaan yhdelle tyypille kaikesta paitsi viiltelystä, ja se oli paras kaverini joka ei sitten ikinä uskonut minua, ja luuli että kestäisin kaiken.
        Itsetuhoiset ajatukset virtasivat, ja arvista tuli aina vain isompia, mutta se helpotti minun oloani vaikka noita arpia tänä päivänä häpeänkin.


      • Syöpäsairas

        Mää parainnuin muutana kuukausi sitten syövästä ja se melkeen tappo mut. Ja kun kuumettakin nousi yhdellä hoitojaksolla, kuume nousi yli 45 asteeseen. Olin välillä jopa monta viikkoo putkeen muutaman neliön kokosessa huoneessa sairaalassa äitin kanssa. Mää oon potenut kauheeta masennusta ja viillelly sen takia, että haluan aiheuttaa ittelleni kipua, koska en ansaitse olla kivuton.. Multa melkein jouduttiin amputoimaan toinen jalka polvesta alaspäin, mutta se yks ainoa sentti pelasti mun polven.. Siitä 7 tuntia kestävästä leikkauksesta on nyt noin vuosi. Oon siitä asti tuntenu helvetinmoista kipua mun jalassa. Kusn sain vihdoin kävellä, kävelin liikaa ja titaanilevy, joka piti mun jalkaa kasassa, katkes. Sitte tuli uus leikkaus. Se kesti vaan noin 4.30 tuntia. Siitä herätessäni olin niin väsyny, etten pysyny mitenkään hereillä, mutten voinu nukkua, koska lopetin hengittämästä. Mun jalassa oli taas sanoinkuvaamattoman kovia kipuja, joten mut nukutettiin taas uudestaan, jolloin sain keskuspuudutuksen. Oon koko tän vuoden syöny huumeita, kolmiolääkkeitä ja muita yli sata viikossa. ETTÄ MÄÄ EN TODELLAKAAN HAE HUOMIOO TÄLLÄ! terv: 13-vuotias tyttö


      • saana

      • tiedänmistäpuhun
        tytsyyyyy kirjoitti:

        ei kaikki hae sillä huomioo...se vaa helpottaa oloo!

        Helpottaa oloa, HETKELLISESTI. Sen jälkeen on vaa entistä huonompi olo. Mut jos halutaan pitkäaikasesti helpotusta oloon, niin sitten mielummin kyllä suosittelen puhumaan jonkun aikuisen kanssa asiasta, esim. terkkarin tmv. henkilön kanssa. :)


      • Itse käynyt saman
        nii varmaa kirjoitti:

        hei ei kaikki todellakaan hae viiltelyllä huomioo...
        mä ite oon viillelly ja se ei ollu mitään teiniangstii enkä mää viillelly sen takii et oisin saannu huomioo...
        ku mä olin viillelly nnii mä koitin pitää arvet piilos kaikilt jopa mun parhaalt kaverilt
        et ei kaikki viiltele sen takii et hakee huomiota. joillaki on oikeesti asiat huonosti ja ne hakee helpotusta viiltelemällä!

        Ihmiset joilla kaikki on niin hienosti ja elämä on makoisaa ei voi ymmärtää, että kaikilla se ei ole niin. Viiltelylla ihmiset ei hae huomiota (ei ainakaan kaikki)!!!!
        Itse kärsin pitkään pahasta masennuksesta ja aloin viiltelemään. Tein parhaani, että sain piiloteltua arvet KAIKILTA. Käytin aina vaatteita jotka peitti kaikki paikat joissa arpia oli.
        Pukeuduin jo suihkuhuoneessa jos oli muita kotona.
        Ja se helpotti kyllä, kylläkin vain hetkellisesti.
        Mutta nyt oon ite siitä onneksi eroon päässyt.

        Ihmiset lakatlaa haukkumasta ihmisiä, jotka viiltelevät HUOMIONHAKUISIKSI HUORIKSI.
        Sillä just se voi ajaa vain kyseisen henkilön viiltelemään lisää.


      • Minä vain

        Mä viiltelin ennen. Mä en pitänyt lyhythihaisia sillon, enkä vieläkään. Mun ystävät ei vieläkään tiedä siitä että viiltelin joskus, ja siitä on joku 2 vuotta aikaa. Ja me nähdään melkeinpä jokapäivä. Kokoajan oon pitäny pitkähihaisia, joten sinä joka väität että se on pelkkää huomionhakua, niin et taida tietää mistään mitään. Mä häpeän arpiani niin paljon, että mielummin paahdun vaatteet päällä kuin että joku ystävistäni näkisi arpeni. Siinä sinulle mietittävää. Eli älä sano mitään, ellet ole asiasta aivan varma. Ja tällä kertaa olit ihan helvetin väärässä.


      • yritäees

        muuten hyvä mutta viiltely ei oo huomion hakuu. iha tälleen tiedoks.... tietenki on niitä kusipäitä jotka viiltää vaa huomiosta mutta älä yleistä noin vakavasta asiasta kärsiviä ihmisiä...


      • Mietiennenku

        Mitä?! Ite viiltelen koska se parantaa huonoo oloa ja oon jääny ns koukkuun siihe. En pysty yksinkertasesti lopettamaan koska välil kädet huutaa sitä että viiltele. Jotkut voi viillellä myös siksi koska alitajunnassa pyytää apua muilta muttei pysty sanomaan sitä. Mä menen ainakin ihan lukkoon psykalla enkä saa sanoja suustani. Viiltely tuo pahaan oloon mielihyvää, eikä mitään huomion hakua!


      • anonyyyyyymi

        Kaikki ei hae sillä huomioo jotkut ei ees kerro siitä kellekkää


      • Äläjakelefiktiota
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        Painuppa muualle inisemäään kun et faktoja selvästikkään tiedä.


      • yks_tyttö
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        Ei sillä yleensä kerätä huomioita varsinkin jos niitä peitellään!!


      • Anonyymi
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        Vittu et oot lapselline. Mäki oon viillelly ja arvet on kädessä, en oo hakenu koskaa keneltäkää huomioo. Kaikki ei viiltele vaan sen takii et ne haluu huomioo. Jote pidä pääs kii ja mee sin koulupenkil takas istumaa, kakara.


      • Anonyymi
        Syöpäsairas kirjoitti:

        Mää parainnuin muutana kuukausi sitten syövästä ja se melkeen tappo mut. Ja kun kuumettakin nousi yhdellä hoitojaksolla, kuume nousi yli 45 asteeseen. Olin välillä jopa monta viikkoo putkeen muutaman neliön kokosessa huoneessa sairaalassa äitin kanssa. Mää oon potenut kauheeta masennusta ja viillelly sen takia, että haluan aiheuttaa ittelleni kipua, koska en ansaitse olla kivuton.. Multa melkein jouduttiin amputoimaan toinen jalka polvesta alaspäin, mutta se yks ainoa sentti pelasti mun polven.. Siitä 7 tuntia kestävästä leikkauksesta on nyt noin vuosi. Oon siitä asti tuntenu helvetinmoista kipua mun jalassa. Kusn sain vihdoin kävellä, kävelin liikaa ja titaanilevy, joka piti mun jalkaa kasassa, katkes. Sitte tuli uus leikkaus. Se kesti vaan noin 4.30 tuntia. Siitä herätessäni olin niin väsyny, etten pysyny mitenkään hereillä, mutten voinu nukkua, koska lopetin hengittämästä. Mun jalassa oli taas sanoinkuvaamattoman kovia kipuja, joten mut nukutettiin taas uudestaan, jolloin sain keskuspuudutuksen. Oon koko tän vuoden syöny huumeita, kolmiolääkkeitä ja muita yli sata viikossa. ETTÄ MÄÄ EN TODELLAKAAN HAE HUOMIOO TÄLLÄ! terv: 13-vuotias tyttö

        Okei, mut ketäö ei vois vähempääkää kiinnostaa se et ooks ollu kuumees vai et. - _-


      • Anonyymi
        Nakk kirjoitti:

        Helpottaa muka, HAHA! Huomionkerjuuta se on, tiedostettua tai ei.

        Viiltely on vakava asia ja sillä ei pidä leikkiä. Pääosaisesti viiltelijät yrittävät helpottaa esim. ahdistuksen tai syyllisyyden tunteita, tai tietyn laista ulospääsyä tilanteesta. Viiltelyyn pitää aina puuttua. Joskus joku saattaa viillellä huomion vuoksi, mutta sekin on aivan yhtä vakavaa. Joka tapauksessa siinä satuttaa itseään, joka ei todellakaan ole okei. Myötätunto ei sulle tekis yhtään pahaks.


    • -...--

      Mene jonnekin kirurgille tai odota niiden haalistumista.

    • knife.

      Odottaa että haalistuu :)

      Saattaa haalistuu jos on vähä tylsällä linkkuveitellä raapinu käsiä, mutta jos on tullu vedettyy leipäveitsellä puoleen käteen niin että lihat näkyy niin eipä näitä oikein peitellä....

      • Jshrjs

        No mä nään mun isän tänää pitkästä aikaa ja muutenki mun kaikki hyvät paidat on lyhythihasia. Plus mun arvet ei oo ranteissa vaan keskellä kättä päällä että alla. Enkä osaa sitoa järkevän näkösesti mitään pientä huivia siihen... ois pakko saada piiloon jotenki


    • Chin G.

      En voi yksinkertaisesti ymmärtää kuka on niin tyhmä, että viiltelee itseään... Jotain kiksejä saatte vai?

      • Yks vaa

        En sitte tiiä lukkeeko näitä ennää kukaa mut mie ainaki oon viiltäny ja tuun varmaa viiltämäänki ku on henkisesti huono olla ja masentaa. Miul on muuten kaikki hyvi mut parin tosi hyvän kaverin kanssa on menny välit poikki enkä tiedä että miksi, ja se vituttaa. En sano että tää on hyvä keino, mutta mua se ainaki auttaa vaikka nyt yritän päästä eroon. Tsemppiä teille, eikä ne arvet ole pahoja, mulla on eikä ne ole haitannut


      • 12211

        Olen TÄYSIN samaa mieltä Chin G.:n kanssa.


      • Selitys viiltelylle

        Oikeestaan sille on ihan tieteellinen elitykin, miks viiltelystä saa hyvänmielen...

        Fyysisen vahingon aiheuttama kipuaistimus saa aivot vapauttamaan stressihormoneita, ja siirtää kehon valmiustilaan.Tästä tilasta palautuakseen keho tuottaa morfiinin kaltaista endorfiinia, joka aiheuttaa mielihyvää ja lievittää kipua.Prosessin tuottaman psyykkisen mielihyvän lisäksi endorfiini stimuloi aivojen palkkiokeskusta samalla tavoin kuin mm. nikotiini, alkoholi ja huumausaineet. Voimakas kipuaistimus voidaan myös mieltää elämyksenomaiseksi tavaksi poistaa "henkistä turtuutta" tai se voi olla keino rankaista itseään.

        ^___ Wikipedia


    • kävi

      ku kerran tekee tyhmästi, siitä kärsii koko ikänsä

    • Suvi15w

      eipä niitä mitenkään muuten saa muuta kuin ajan kulumalla,opi elämään virheitten kanssa.mitäs olet viilelly ittees.vaikka ihminen masentuu se ei tarkota sitä että pitää lannistua viiltelyyn voi pyytää apua,puhua..

      • pimeydenprinsessa90

        Mulla ittelläni on sen verran kokemusta asiasta, et siitä viiltelystä ei niin vaan yli päästäkkään... Ja jos on paha olo, ei voi aina puhuu kellekkään. Musta on kyl vääri viillellä, mut sille ei voi enää mitään... Ja mulla on syyni, joihin kellään ei pitäs olla mitään sanottavaa...


      • Nelly.F
        pimeydenprinsessa90 kirjoitti:

        Mulla ittelläni on sen verran kokemusta asiasta, et siitä viiltelystä ei niin vaan yli päästäkkään... Ja jos on paha olo, ei voi aina puhuu kellekkään. Musta on kyl vääri viillellä, mut sille ei voi enää mitään... Ja mulla on syyni, joihin kellään ei pitäs olla mitään sanottavaa...

        Mun monet kaverit ovat viillelleet itseään ja jääneet siitä kiinni he eivät pystyneet lopettamaan siitä oli tullut heidän milestään "intohimo." He ovat ainakin yrittäneet peitellä viiltely jälkiä puuterilla ja meikkivoiteella.Itse olen yrittänyt auttaa heitä ottamalla puukot,sakset ja muut terävät esineet pois heidän läheltään.Myöskin puhumalla järkeä.Joskus elämä on vaikeaa...


    • ...

      Käsittääkseni plastiikkakirurgi voi tehdä niille jotain.
      Itsellänikin on arpia viiltelystä ja vuosi sitten vielä häpesin niitä ja yritin peitellä, mutta nyt olen oppinut elämään niiden kanssa. Viiltelin, koska olin sairas (masentunut, johtuu kemikaalien epätasapainosta aivoissa). Söin lääkkeitä, kävin terapiassa, voin paremmin, mutta arvet jäivät. Ajattelen arpia kuten jälkiä muista sairauksista esim. kun umpisuolentulehduksessa leikataan umpisuoli pois, jää vatsaan arpi. Arpi ei kuitenkaa estä ko. ihmistä ottamassa aurinkoa bikineissä.

    • mie

      laserilla... mun yks kaveri sai sillä tosi ruman leikkausarven pois, maksaa jonku verran mutta kannattaa... Plastiikkakirurgilla kai... Iteki aattelin mennä viiltelyn arvet poistattaa..

    • Näin!!

      Aika montaa viiltelijää elämäni aikana hoitaneena sanoisin että pitkähihaisella paidalla. Ei muuten.

      • Poliisinpalvoja R.L.

        Viiltely on hulluutta... tai sitten tyhmyyttä! Miten joku voi olla niin ahdistunut, että pitää tuhota itseään? Tuo pitäisi säätää rikokseski, josta saa sakkoja tai enintään 2 vuotta vankeutta. Samoin kuin itsemurhan yritys. Loppuis viiltelyt, kun poliisisetät marssii tupaan kotietsintäluvan kanssa ja hakee sut putkaan, oikeuden eteen ja sieltä vankilaan! Ne takavarikoi kaikki sun terävät esineet kotoa, ettei sukuvika tartu muihin läheisiisi. Toivovat tietenkin, että esineistä lyötyy sun DNA ja sormenjäljet, että saavat oikeuteen todisteita. Mieti nyt vähän: säästä poliisia...


      • Näin!!
        Poliisinpalvoja R.L. kirjoitti:

        Viiltely on hulluutta... tai sitten tyhmyyttä! Miten joku voi olla niin ahdistunut, että pitää tuhota itseään? Tuo pitäisi säätää rikokseski, josta saa sakkoja tai enintään 2 vuotta vankeutta. Samoin kuin itsemurhan yritys. Loppuis viiltelyt, kun poliisisetät marssii tupaan kotietsintäluvan kanssa ja hakee sut putkaan, oikeuden eteen ja sieltä vankilaan! Ne takavarikoi kaikki sun terävät esineet kotoa, ettei sukuvika tartu muihin läheisiisi. Toivovat tietenkin, että esineistä lyötyy sun DNA ja sormenjäljet, että saavat oikeuteen todisteita. Mieti nyt vähän: säästä poliisia...

        Olen itse hullu tai tyhmä jos kuvittelet että tuollainen estäisi näitä nuoria. Se voisi vähentää kokeilunhaluisia muoti-ilmiöviiltelijöitä, mutta oikeasti ahdistuneet ja huomion kerjääjät jäisivät jäljelle.

        En ole koskaan viillellyt, mutta luulen ymmärtäväni ilmiötä. Kaiken henkisen ahdistuksen keskittäminen fyysiseen kipukokemukseen voi auttaa sen käsittelyssä. Ja onhan se on fysiologiaakin: kipu aiheuttaa välittäjäainemuutoksia, kun kroppa pyrkii minimoimaan kivun ja maksimoimaan mielihyvän --> sivuvaikutuksena ahdistus vähenee. Eihän se toki asiaa mihinkään korjaa, mutta ymmärrän ilmiötä. Suurinpiirtein samat välittäjäaineet saisi liikkeelle raivoisalla lenkillä.


      • -
        Poliisinpalvoja R.L. kirjoitti:

        Viiltely on hulluutta... tai sitten tyhmyyttä! Miten joku voi olla niin ahdistunut, että pitää tuhota itseään? Tuo pitäisi säätää rikokseski, josta saa sakkoja tai enintään 2 vuotta vankeutta. Samoin kuin itsemurhan yritys. Loppuis viiltelyt, kun poliisisetät marssii tupaan kotietsintäluvan kanssa ja hakee sut putkaan, oikeuden eteen ja sieltä vankilaan! Ne takavarikoi kaikki sun terävät esineet kotoa, ettei sukuvika tartu muihin läheisiisi. Toivovat tietenkin, että esineistä lyötyy sun DNA ja sormenjäljet, että saavat oikeuteen todisteita. Mieti nyt vähän: säästä poliisia...

        Itse olen ollut masentunut, ja olen hieman edelleenkin mutta oloni on kohentunut huomattavasti. Mielestäni ihmiset jotka ovat tähän vastanneet, ainakin monet heistä, ovat käyttäytyneet hyvin töykeästi. Saisivat miettiä vähän käytöstään.

        Tietenkin on niitä viiltelijöitä jotka viiltelevät mielessään vain huomio, ja niiden määrästä en tiedä yhtään mitään, mutta suurin osa kyllä on luultavasti niitä, jotka tuntevat itsensä yksinäisiksi, tai muuten masentuneiksi ja elämään kyllästyneiksi ja siksi viiltelevät. Mielestään helpottaa oloa. Ehkä se hetkellisesti helpottaakin, mutta pitemmän päälle vain pahentaa. Ja toiseksi, vastaukseksi mm. tähän;

        "Tajuatko jo, että teineilyistä saa maksaa? Mitäs kerjäät huomiota ja voi voi kun oot niin masentunut? :DD

        Noloa. :P"

        Itsekkö olet hieman nolo, tajuatko mistään mitään. Masennus on SAIRAUS, ja siitä ei pääse helposti pois. Sille ei voi mitään. Jos on oikeasti masentunut, niin tekee mitä vain että olo helpottuisi. Luuletko että kommenttisi auttaa paljonkin masentuneita. Juuri tuollaisten ihmisten takia, jotkut ovat masentuneet. Koska maailma on täynnä tuollaisia kusipäitä jotka eivät ajattele kuin omaa itseään ja omaa etuaan eivätkä omista minkäänlaista empatian kykyä.

        Itse en ole viillellyt ikinä, koska olen koittanut hillitä itseni vaikka mieleni on tehnytkin. Ja nyt olen masennuksesta parantunut hyvin. Yli vuosi vakavaa masennusta ja sosiaalista fobiaa on koettu ja osastollakin oltu. Ja 15 siis olen.

        Tiedän kyllä että ketju on vanha, mutta vastasimpa silti.


      • Tän takia:
        Poliisinpalvoja R.L. kirjoitti:

        Viiltely on hulluutta... tai sitten tyhmyyttä! Miten joku voi olla niin ahdistunut, että pitää tuhota itseään? Tuo pitäisi säätää rikokseski, josta saa sakkoja tai enintään 2 vuotta vankeutta. Samoin kuin itsemurhan yritys. Loppuis viiltelyt, kun poliisisetät marssii tupaan kotietsintäluvan kanssa ja hakee sut putkaan, oikeuden eteen ja sieltä vankilaan! Ne takavarikoi kaikki sun terävät esineet kotoa, ettei sukuvika tartu muihin läheisiisi. Toivovat tietenkin, että esineistä lyötyy sun DNA ja sormenjäljet, että saavat oikeuteen todisteita. Mieti nyt vähän: säästä poliisia...

        NO TÄN TAKIA OON NII AHDISTUNU!! Ei pitäis kenelläkään olla sanottavaa, että mulla ei ois mitään syytä! Hoida sinä vaan omat asias kuntoon, ennen kun puutut muiden henkilökohtasiin asioihin! Mää parainnuin muutana kuukausi sitten syövästä ja se melkeen tappo mut. Ja kun kuumettakin nousi yhdellä hoitojaksolla, kuume nousi yli 45 asteeseen. Olin välillä jopa monta viikkoo putkeen muutaman neliön kokosessa huoneessa sairaalassa äitin kanssa. Mää oon potenut kauheeta masennusta ja viillelly sen takia, että haluan aiheuttaa ittelleni kipua, koska en ansaitse olla kivuton.. Multa melkein jouduttiin amputoimaan toinen jalka polvesta alaspäin, mutta se yks ainoa sentti pelasti mun polven.. Siitä 7 tuntia kestävästä leikkauksesta on nyt noin vuosi. Oon siitä asti tuntenu helvetinmoista kipua mun jalassa. Kusn sain vihdoin kävellä, kävelin liikaa ja titaanilevy, joka piti mun jalkaa kasassa, katkes. Sitte tuli uus leikkaus. Se kesti vaan noin 4.30 tuntia. Siitä herätessäni olin niin väsyny, etten pysyny mitenkään hereillä, mutten voinu nukkua, koska lopetin hengittämästä. Mun jalassa oli taas sanoinkuvaamattoman kovia kipuja, joten mut nukutettiin taas uudestaan, jolloin sain keskuspuudutuksen. Oon koko tän vuoden syöny huumeita, kolmiolääkkeitä ja muita yli sata viikossa. ETTÄ MÄÄ EN TODELLAKAAN HAE HUOMIOO TÄLLÄ! terv: 13-vuotias tyttö


    • hmmm OwO

      Itelläni on paljon viiltelyarpii, näin nuoreks. Ala-asteel oon viel ja oma viiltely tuli siit ku on ikävä niit jotka on taivaas. Ajattelin et viiltely auttais, mut viiltelyl sain ajatukset muuhun vaa vähäks aikaa. Yleensä ku viiltelin ni laitoin haavoihin esim. kynsilakanpuhistusainetta, ja tiiän et se on tyhmää. Tunnen itteni tyhmäks, ja oon koukussa tähä. Nyt jos joku vois mulle kertoo jtn mill voin kotikonsteill häivyttää näit arpei pois? Ku näin nuorena en mihinkää mikrohoitoo oo menos ._.

      • ImJustNotHappy

        Itekki viel ala-asteel jaa viiltäny kädet täytee haavoi. Pari haavaa tikattukki... Miten sais piiloo ennen terveystarkastust? Voisitteko vastata?


      • Kyynärvarret_arpimattoa
        ImJustNotHappy kirjoitti:

        Itekki viel ala-asteel jaa viiltäny kädet täytee haavoi. Pari haavaa tikattukki... Miten sais piiloo ennen terveystarkastust? Voisitteko vastata?

        Pitkähihainen on ainoa oikeastaan joka auttaa, mutta hyvä ihminen puhu siitä jooko terkkarille tai vastaavalle ihmiselle, ilman apua tuohon loputtomaan kierteeseen putoaa ja siitä on älyttömän vaikea päästä eroon ja tulet kärsimään suunnattomasti enemmän


    • Little Emilie

      Todella säälittävää haukkua viiltelijöitä. Kertoo kyllä todella paljon kyvystä tuntea empatiaa. Toivottavasti ette sitten aikuisempina ole aivan noin tunnekylmiä - kukaan ei nimittäin kaipaa tähän maailmaan tuollaisia ajattelemattomia, tunteettomia vatipäitä.

    • mealso

      mäkin oon tommosta tehny. Sitä saa sellatteen päähäpiston ja sit vähän ajan päästä kaduttaa ihan sairaasti. Masennus on todettu, mutta kukaan ei viiletelystäni tiedä mitään. onneksi viimekerrasta on jo monta kuukautta, ja oikeestin toivon etten mää, eikä kukaan muukaan sitä enää tee. Arvet kulkee mukana läpielämän.

    • mdkjmsd

      Itse olen elänyt niiden kanssa jotka ovat viillelleet. Kaverini käyttivät paljon ranteissa hikinauhoja, jotta arvet eivät näkyisi. Olen auttanut yhden kaverini irti viiltelystä ja hän on vieläkin kiitollinen siitä. Nyt niistä ajoista on jo pari vuotta ja hän on hoitanut jollain keinoin arpiaan ja ne ovat suht näkymättömiä. Ehdotan itse hikinauhaa, mutta ole kiltti ja lopeta se!

      Mielestäni ihmiset viiltelevät, koska heidän on huono olla ja he eivät osaa sitä huonoa oloaan muuten tuoda esiin, on syy mikä tahansa. Viiltelijät ovat usein masentuneita ja huom! emo lapset eivät ole ainoita jotka viiltelevät! Yrittäkää löytää ystävistänne edes joku, joka olisi sellainen tukihenkilö jonka avulla voisitte joko hankkia apua tai lopettaa itsenäisesti. Aina ei välttämättä tarvita ammattilaisten apua :)

    • ANKSTER93

      Viiltele vähemmän syviä haavoja. Itse mietiskelin vahvasti päihtyneenä kerran että onkohan se viiltely niin kivan tuntuista kuin väitetään. No siinä sitten kokeilin viilsin 2 hentoa haavaa ja yhen vähän syvemmän. tästä on yli vuosi aikaa ja se syvä haava on edelleen näkyvissä mutta hennoista ei jälkeäkään.

      • diddipsi

        kaikki jotka viisastelee täällä ''ei viiltely kannata'' ovat itse aikas tyhmiä... ehkäpä kaikki tietävät ettei viiltely ole viisasta tai ainakin tulisi tietää. se on hyvin tyhmää. se on hetken mielijohde joka helpottaa oloa tasan sen aikaa kun viiltelet, koska silloin et mieti mitään muuta vaan keskittyy viilelyyn. ja sen jälkeen siitä onkin haittaa se seuraavat 2vuotta... arpia pitää peitellä, ettei kukaan näe. kiitos lopettakaa se :)


      • moro
        diddipsi kirjoitti:

        kaikki jotka viisastelee täällä ''ei viiltely kannata'' ovat itse aikas tyhmiä... ehkäpä kaikki tietävät ettei viiltely ole viisasta tai ainakin tulisi tietää. se on hyvin tyhmää. se on hetken mielijohde joka helpottaa oloa tasan sen aikaa kun viiltelet, koska silloin et mieti mitään muuta vaan keskittyy viilelyyn. ja sen jälkeen siitä onkin haittaa se seuraavat 2vuotta... arpia pitää peitellä, ettei kukaan näe. kiitos lopettakaa se :)

        Vittu ne jotka haukkuu viiltelijöitä jotenki huomioo hakeviks nii ei tiiä elämän huonoista puolista paskaakaa! itekkin ajattelin ennen niin mutta sit yhet pojat kiusas mua koulussa jonka jälkeen aloin vihata vartaloani. siitä seuras bulimia joka mulla on edelleenkin. aloin suoraan sanottuna vihaamaan itseäni joten aloin viiltelemään...se lievitti tuskaa vähäksi aikaa. tiedän se on melkein pahin mahdollinen tapa lievitttää huolia mutta olin silloin niin tyhmä etten ajatellut asiaa. nyt se kaduttaa minua pahasti koska nämä jäljet eivät vain katoa...yritän joka aamu peittää ne meikkivoiteella ja kaikella mutta ei niitä saa kokonaan pois koskaan. häpeän näitä koska kaikki pitävät viiltelyä heikkoutena mutta sitä se ei ole vaan ajattelemattouutta! Jos luet tämän tekstin etkä ole vielä viillellyt älä koskaan tee sitä!!! muistot pysyvät mukana ikuisesti arpien muodossa:(


    • on aika perseestä tulla heittää läppää masennuksesta, ku masennuksen takii imisist 70% tekee itsemurhan...

    • viiltelyä

      On kyl totta että aika suuri osa viiltelijöistä on juuri niitä jotka vaan hakee huomiota sillä tms, mutta on myös niitä joilla oikeasti ei ole asiat hyvin. Itsekin viiltelin, n. yli 1v sitten... Henkinen tuska oli niin sairasta että oli pakko saada ajatukset muualle.. Kun viiltelin, en tuntenut tavallaan enää sitä henkistä kipua, vaan fyysistä kipua. Kuitenkin hetken päästä se henkinen kipu taas valtasi mieleni, ja olisi tehnyt taas mieli tehdä "helpotusta", mutta en tehnyt.. Lopetin koko asian heti, kerroin siitä perheelleni ja sain apua. Olisi pitänyt tehdä se jo ennen viiltelyä, mutta omapahan oli vikani. Nykyään vasemmassa käsivarressani on pari viiltojälkeä, ja monet ystäväni vieläkin jaksavat muistutella niistä. Itse en edes olisi kertonut arvistani kavereilleni, ellei liikuntatunneilla täytyisi käyttää t-paitaa/toppia, jolloin varmasti kaikki saavat nähdä ne ja ajatella kuinka angstinen teini olen, ja kerjään vain huomiota ;)

      • pulkka

        Oletko ajatellut, että jos joku kokee tarvetta hakea huomiota itseään vahingoittamalla, sekään ei ole ihan tervettä? Minusta viiltely on _aina_ merkki siitä, että jokin on vialla. Terveet ihmiset eivät satuta itseään tarkoituksella.


    • tralallala

      Mun kaveri on viillellyt. Sillä on vakava masennus, mutta nykyään se toivoo ettei olisi ikinä viillellytkään koska arpia on vaikea piilottaa. Hän pitää nimittäin aina pitkähihaisia paitoja. Itsekkin olen masentunut ja viiltely on kyllä käynyt mielessä, tosin ajattelen että on parempi vain kestää ilman itsensä vahingoittamista. Kaveri sanoi juurikin että hänelle tuli siitä hyvä olo ja että hän unohti kaiken muun kivun sillä tavalla. Kaverini lopetti viiltelyn sen jälkeen kun hänet pahoinpideltiin, joku aikuinen viilteli hänen kättänsä.

      Fyysisen vahingon aiheuttama kipuaistimus saa aivot vapauttamaan stressihormoneita, ja siirtää kehon valmiustilaan. Tästä tilasta palautuakseen keho tuottaa morfiinin kaltaista endorfiinia, joka aiheuttaa mielihyvää ja lievittää kipua. Prosessin tuottaman psyykkisen mielihyvän lisäksi endorfiini stimuloi aivojen palkkiokeskusta samalla tavoin kuin mm. nikotiini, alkoholi ja huumausaineet. Voimakas kipuaistimus voidaan myös mieltää elämyksenomaiseksi tavaksi poistaa "henkistä turtuutta" tai se voi olla keino rangaista itseään. (wikipedia)

    • Arvet kertovat eletystä elämästä. Vai mitenne sen sannoo. Ei se mun mielest oo häpeä, muttei myöskään 'kehumisen arvoista'. Se, että kun on paha olo ja ahistaa, masentaa, skitsottaa yms. ei se ole helppoa. Itse olen viillellyt aikanaan ja arvet; ne ovat ja pysyvät. Muistuttavathan ne aina välillä eikä nyt kesällä ole kiva kulkea pitkähihainen päällä, mutta asiaaan OIKEIN suhtautumalla se ei välttämättä 'näy'.
      Tsemppiä sinulle! Ja muista. OIKEAT ystävät eivät sinua siitä syrji, ja jos jollakin on siitä motkottamista -> VEDÄ PÄÄHÄN! :D
      Hyvää kesää!

    • Masochism

      Entä jos nauttii viiltelystä? Itse viillän itseäni usein sen tuoman nautinnon takia, enkä huomion saamisen takia... En myöskään ole masentunut ja olen iloinen persoona.

    • ereresfdsagter

      Arvet haalenevat, ruskettuvat. Itselle tehtiin vauvana sydän leikkais ja siitä jäi iso arpi,(ei mitään angstausta lol. ) Niin kesä auringossa antaa ihon ruskettua niin viiltely arvetkin todennäköisesti katoaa pois :)

    • hv

      Ei niitä piiloon saa. Kävi aika vittumainen tilanne kun menin lähihoitajan pääsykokeisiin ja käski näyttää kädet. Mun arvet ei onneks oo kauheen näkyviä. Ja ny kaikki kusipäät ajattelee, että miten tämmösest hihhulist vois tulla hoitsua nii masennuksesta ollaan selvitty kyllä! Ei muuta!

      • apua!

        Pääseekö lähihoitajan pääsykokeista läpi jos on tollaset tosi himmeästi näkyvät jäljet?


    • dottttttttttt

      Mulla on ihan superdupermegahienoidioottivarma idea!! lopeta viiltely.

      • pööppö

        Millä lailla lopettaminen piilottaa arvet? :o


    • Närkästynyt

      Ite olen kerran viiltänyt käteen ja kadun tosi paljon. Arpi on ruma ja katuminen kauheeta, mutta mä en ymmärrä miten te jotkut kehtaatte vielä pilkata? Jotkut ahdistuneet yrittävät tasapainoittaa sisällä tuntemaansa tuskaa ulospäin. Kukaan joka on joskus ahdistunu tosi pahasti, tai ollu masentunu ei voi vaan ymmärtää mitä viiltelijä on käyny läpi. On mahtavaa jos sen saa lopetettua, koska joillekkin se on tosi vaikeeta. Siis lopettakaa jo tommonen lapsellinen ilkkuminen "Haahaa näätkö nyt mitä tommosesta teiniangsthuomionkeruusta saa" Toi on ihan v*tun tyhmää ihmiset. Kasvakaa aikuisiksi ja pitäkää päänne kiinni jos ette osaa ees vähän rohkasta tai puolustaa.

      • notw

        Mää en ymmärrä millä lailla se "tasapainottaa" ensimmäisenä tulis vaan masennuksesta taikka ahdistuksesta johtuva itsetuhoisuus. Itsetuhoisuutta en ensimmäisenä kyllä laittais "tasapainottamisen" piikkiin vaan että yksinkertaisesti ei halua elää enään tai ei pidä itseään tarpeeksi hyvänä ja rankaisee viiltelemisellä mutta oikeastaan viiltely voi olla myös huomion hakua, ns. avunhuutoa masennukseen. Ja joltaki oon kuullu, että viiltelee sen takia että tuntis itsensä olevan elossa. En oo varma oliko tuo vaan joku runollinen ilmasu vai meinasko henkilö sitä että kun sisällä on tyhjää niin tuntee ees ulkosesti olevansa elossa.
        Mutta toivottavasti arpes paranee ja et viiltele ennää ja seleviät siitäki minkä takia sitte lähit viiltelemmäänkää. Ihmiset pilkkaa kaikkea mitä ne ei ymmärrä, ja mitä ihminen ei ymmärrä sitä se pelkää. Eli kyseessä on vaan ymmärtämättömiä moralistin alkuja, tai trolleja.


    • :)))

      Täällä kysyttiin miten viiltely arvet saadaan piiloon, ei että kuinka nolo ja huomionhakuinen on jos viiltelee . Kyllä ne arvet jää vaikka on lopettanut viiltelemisen, hei c'moon jos teillä ei oo muuta tekemistä ku haukkua tääl ihmisiä nii get a life.!
      oon kuullu et viiltely arvet saa pois jos laittaa jotai sinkkivoidetta, ite oon kokeillu mut ei oo oikein toiminu://

      ps. sori tää on tosi vanha mut tekiny mieli palautttaa teitä ihmisiä järkiinne. huoh

    • FaLlInGvEiL

      Joo on taas vaan pakko tulla kertoon että kaikki EI hae huomioo sillä!!
      Esim. Ite piilottelin arpia tyttöystävältäni 4kk kunnes kesällä oli pakko olla T-paidalla... No sitten lupasin sille etten enään koskaan viiltele, mutta joskus vaan on pakko purkaa henkistä kipua muualle... No koska olin luvannut päätin viillellä nilkkojani ettei niitä jälkiä huomattaisi. ELI YRITÄN VÄLTTÄÄ HUOMIOTA!!
      No nilkkojen viiltelyssä oli se huono puoli että ne sattuu kävellessä :c
      Vihdoin keksin että boxerien alle voi viillellä eikä kukaan tuu huomaamaan. En siis tarkota mitään kyrpää!! Vaan noita jalkojen kohtia jotka peittyy. Eli kaikista ruumiinosista etsin sen jota kukaan ei koskaan katsele, että vältyn huomiolta!!
      Eli vielä kerran:

      KAIKKI EI HAE HUOMIOO!!

    • ymmärtäkää

      Teillä ketkä väittää et viiltelyl haetaa huomiota, paskat. Ette oo kokenu luultavasti mitään sellast , mitä joku masennuksen ja pahan olon takia viiltelevä on esim minä. kokekaa eka te lellityt täydellisen elämän omistavat kermaperseet itse kaikki paha ja tulkaa sitten sanomaan "hyi arvet on rumia en ainakaan koskaan viiltele se on vaan huomionhakuu"
      Onhan niitä toki semmosia ketkä vaa teiniangsteissaa "haluun kuolla nyt ranteet auki" , mutta just jos viiltelet henkisen pahan olon takia yleens niitä jälkiä ei näytetä kenellekkää. on myös mielessä käyny itsemurha aika monesti.

      Oon 14 vuotias tyttö, viiltelen sen takia koska mulla on paha olo ja masennus ei edelleenkään mikää teiniangstivaihe ! Jotkut viiltelee myös sen takia , että haluaa satuttaa itteesä jos kokee ittesä syylliseks johonki/että vihaa itseään. Ja totta on sekin että viiltely "poistaa" pahaa oloa. kukaa ei oo nähnyt mun viiltelyarpia, enkä niitä kenellekkään aio näyttää. käytän pitkähihasii paitoja ja semmosia "hikipantoja" ranteissa.

      En tässä rupee kaikkia yksityiskohtii kertomaa miks mua masentaa, vaikka ei kukaan > normi netinkäyttäjä tiiä keitä ollaa irl. kuitenki oon kokenu perheväkivaltaa ja sossut on aika monesti puuttunu meijän elämään , & oon myös meinannu joutua huostaanotettavaks. tässä ei todellakaan ollu niitä kaikkia syitä miks oon masentunu voin sanoo että ovat pahempia ^

      Plaaplaa viiltelen kuitenki siks et ns vihaan itseäni ja juuri koen itseni syylliseks siihen kaikkee mitä nyt on käynyt tässä vuosien varrel.

    • tyttö15

      Itekkin oon viillelly koska oon masentunu... Kirjotan kädet täyteen paskaa mustalla tussilla nii kukaa ei huomaa mitää.
      Ja vittu oikeesti kukaan idiootti ei viiltelis huomiosta. Ajatelkaa, jotkut saattaa iha oikeesti olla masentuneita. Ei mulla sitten muuta.

    • onnellinen.

      Minulle todettiin masennus kun olin aivan lapsi, olin 11-vuotias. Olin kuullut kuullut viiltelystä ja siitä, että joidenkin mielestä se helpottaa oloa, joten halusin kokeilla sitä, enkä tietenkään tajunnut tilanteen vakavuutta. Pienestä, viattomasta kokeilusta tuli kuitenkin neljä vuotta kestävä tapa, joka paheni pahenemistaan. Haavoista tuli joka kerta syvempiä, ja loppujen lopuksi arvet eivät enää hävinneet. Nyt käsiäni peittävät paksut, jopa 2mm leveät arvet joita ei saa pois millään, eikä niitä pysty peittelemään. Täytän kohta 15. Olen päässyt yli masennuksesta, enkä viiltele enää, mutta arvet muistuttavat minua joka päivä vanhasta elämästäni. Joskus minulta kysytään, että miksi teen näin itselleni. Pahinta on se, kun pienet serkkuni kysyvät, että miksi käsissäni on tälläisiä viivoja. Vastaan, etten enää viiltele, ja että olen nykyään onnellinen ja täysin sinut arpieni kanssa. En häpeä käyttää lyhythihaisia paitoja, enkä yritä piilotella arpia, sillä olen päässyt yli niistä. En välitä siitä, mitä muut ajattelevat, ja olen ylpeä siitä, että olen selvinnyt vaikeista vuosista. Minulla on elämä vielä edessäni, ja olen onnellinen, että ymmärsin sen ajoissa.

      • 1221

        Hyi saakeli... Alkaa aina ihan oksettamaan kun mietin viiltoja käsivarsissa. Onneksi en omista yhtään viiltoa missään puolella kehoani.


    • Itselläni on takana vaikeita aikoja. Olen viillellyt käsiäni, en häpeä niitä. Ne vain muistuttavat eletyistä, huonoista hetkistä ja siitä, että olen niistä selvinnyt. Toihan se viiltely kyllä hetkellistä helpotusta ahdistukseen, mutta siihen se sitten jäikin. Onneksi olen kuitenkin päässyt siitä yli, ja näutin elämästä miehen, lapsen ja lemmikeiden kanssa!

    • viiltokääsi

      no mulla on viiltoja. ei ne koskaa lähe pois. haaleita semmosia käsissä. mutta ne viillot on vaa merkki siitä että on joskus ollu huonoja aikoja. no problem! :)

    • Arvet kertoo elämästä, vai miten se meni..?

    • mary-elen

      Mä viiltelin kaks kertaa sit mutsi huomas arvet. Siihe loppu seki mut en hakenu huomiota sillä purin pahaa oloa halusin huolestuttaa mutsin et se sais koston siitä et se on ärsyttävä...... No sit sairastuin anoreksiaan ja loppu on historiaa.

    • pelle arpi hanska

      Njaa...NO mä revin kynsillä vasempaan käteen haavan kun ärsytti maailma ja ihmiset,Jälki käteen kaduttaa kun tuli semmoinen ruma arpi mutta se muistuttaa mua kun mä olen tekemässä vääriä valintoja ja muistuttaa että asiat vois olla paskemminkkii.

    • kokekaa ite sama

      mitä vittua kaikki tulee tänne sanoon et muka joku hakis sillä huomiota jos joku vaikka viiltelee sillee että kukaan ei nää niitä ja ei kerro kellekkään niin miten vittu se sitten muka on huomion hakemista. oon itekki kerran viillelly ku ärsytti niin paljon ja tiiän heti että toisen kerran en sitä tee ja en todellakaa haluais et kukaan näkee mun arpia vaikka ne onki käessä mut haluaisin ne vaan piiloon et viillelkää ite ja sanokaa sitten että haetaanko sillä huomiota mut voin sanooo että se auttaa vähän pahaan oloon mut en kuitenkaa kannata ketään kokeilemaan. ja jos jollain asiat kauheen huonosti niin sen mielestä viiltely helpottaa mut ei oikeesti kannata tehä sitä koska arpia ei saa piiloon ja ne jää ahistamaan ikuisesti.

    • sika

      Laitat jotkut pitkät käsisuojat tai kynsikkäät.

      Tai sit peitevoidetta- todettu ettei toimi

      Tai sit piirrät mustalla tussilla päälle- todettu toimii

    • mitävittuateteette

      no on jo Ihan säälittävää että ei saa "henkistä tuskaa" purettua muulla tavalla kuin viiltelemällä itseään sanotte mitä sanotte mutta se ei missään vitun tapauksessa ole normaalia, pikemminkin helvetin sairasta. Yrittäkää mieluummin purkaa se "Henkinen tuska", yms jotenki muuten..

      • pööppö

        Ehdotas jotain parempaa keinoa... Huutaa, riehua, polkea jalkaa ei saa, ulos ei saa lähteä juoksemaan, piirtäminen yms ei toimi. Pitäisikö tässä sitten vetää perseet joka ilta?


      • Köhölöm

        Pelaa koneella. Harjoittele jitterclick. Pelaa jotain peliä, jossa sinun täytyy tappa muut, rämpyttämällä hiirtä. Saat stressi- ja mielihyvähormoonia. Auttaa ahdistukseen.


    • MITÄVITTUATETEETTE..

      SINULLE mitävittuateteettte:


      Fyysisen vahingon aiheuttama kipuaistimus saa aivot vapauttamaan stressihormoneita, ja siirtää kehon valmiustilaan. Tästä tilasta palautuakseen keho tuottaa morfiinin kaltaista endorfiinia, joka aiheuttaa mielihyvää ja lievittää kipua. Prosessin tuottaman psyykkisen mielihyvän lisäksi endorfiini stimuloi aivojen palkkiokeskusta samalla tavoin kuin mm. nikotiini, alkoholi ja huumausaineet. Voimakas kipuaistimus voidaan myös mieltää elämyksenomaiseksi tavaksi poistaa "henkistä turtuutta" tai se voi olla keino rangaista itseään. (wikipedia).

      • skjifhau9ha9gwg8

        tosin henkinen kipu on parempi hoitaa henkisesti, joka on myös... PYSYVÄÄ.

        harmi että moni ei osaa, mutta aina voi opetella. oh well, siinäs viiltelee.


    • Arpia ei voi peittää

      Jotkut tuolla mainitsivat että viiltely olisi huomionhakemista, osallahan se on näin, mutta ei todellakaan kaikilla. Osa viiltelee koska uskoo sen helpottavan oloa, useimmissa tapauksissa se on ns. sanaton avunpyyntö.

      Ja arpia ei saa peitettyä muuten kuin vaatteilla, en ainakaan itse ole onnistunut. Kanna ne osana itseäsi, ei sille enää mitään mahda jos on aiemmin ollut typerä.

    • tatjaana2

      olen 23 vuotias nainen ja olen viillellyt itseäni 5-8 vuotta sitten.
      halusin silloin pahan olon pois ja kai se oli sellainen avunpyyntökin vaikken koskaan kellekkään kertonut enkä näyttänyt käsiäni.
      ja jos joku sattuikin huomaamaan ei kukaan kysynyt miksi teen niin.
      ulospäin esitin vahvaa ja iloista ihmistä.
      nyt arvet ovat "kuoppamalleja" ja osa kohollaan. talvella ne sai vaatteiden alle piiloon mutta kesä tulee taas enkä saa niitä piiloon. kaduttaa ja harmittaa miksi en voinut puhua kellekkään pahasta olosta vaan piti viiltää.
      pelkään ihmisten reaktioita jos ne näkevät käteni vaikka olen jo parantunut moisesta ajatuksesta kuin viiltely.

      mitä te ihmiset ajattelette jos näette jonkun kädessä viiltelyjälkiä?

      • viiltely#

        Ajattelen, että olet ollut ahdistunut etkä osannut/uskaltanut kertoa asiasta kenellekään. Minusta viiltely on pelkästään vääränlainen avunhuuto joka ei johda toivottuun tulokseen.
        Jos tyttöystävälläni on viiltelyjälkiä odottaisin hänen kertovan asiasta kysymättä. Mielellään ennenkuin edes huomaan niitä.


    • Vihersilmä@98

      Mä tiiän, et jotkut viiltelee, koska niit on kiusattu niin helvetist tai ne vaa lievittää henkisiä tuskiaan fyysisillä tuskilla. Riippuu minne on viillelly. Tiiän aineski yhen joka polttaa ja viiltelee. Mä oon nähny ne jäljet. Mä hyväksyn viiltelyn. Ite oon vaa raapinu kynsil, jotka ei oo kauheen terävät. Punasii läiskii niil vaa tulee.

    • TATTOOo

      Te joita nuoruudesta jääneet viiltelyarvet haittaa / nolottaa eli joutuu kokoajan peittelemään niitä niin suosittelisin ottaa niiden päälle tatuoinnin ni ei tarvii enään peitellä

    • kokenut!

      Joo ei kaikki kyllä hae huomioo tolla viiltelyllä! Ite oon viillelly enkä ikinä oo näyttäny niitä kellekkään, sillä saa vaan pahaa oloo vähän pois. Jotkut huomiohuorat, jotka viiltää ranteet auki ja näyttelee niitä kaikille ja kävelee muiden ohi hihat ylhäällä, niin se on huomion hakua. Mutta yleensä sillä lietitetään vain omaa henkistä tuskaa, jota on joutunut syystä tai toisesta kokemaan.. Toivoisin, että arvet lähtisivät nopeammin pois, koska itse en jaksa peitellä niitä kokoajan....

    • .........

      Ei kukaan tietenkään myönnä, että hakee huomiota viiltelemällä, mutta itse salassa toivon, että joku joskus huomaisi arvet ja kysyisi miksi teen niin... Toivon että joku kuuntelisi ja auttaisi pääsemään viiltelystä eroon. Se vaan on ihan vitun vaikeeta kertoa asiasta kellekkään...

    • 17v masis

      En tajua miksi noin 70% (villi heittoarvio) ihmisistä jotka EI viiltele eikä ole ikinä viillellytkään alkavat väittämään että se ei auta mitenkään ja on pelkkää huomionhakua. Se on yksi syy miksi en tule paranemaan kunnolla koska en tiedä kenelle voisin puhua. Itse en peittele arpiani (uusia tottakai peittelen).

    • minäkin ollut tyhmä

      voi että. Lopeta viiltely, ainut kunnon keino...,
      Muistan kun itse hain vastausta tähän kysymykseen...

      Jos arpia on vain muutama, niin vaikka kuinka ällöltä kuulostaa,
      kunnon meikkivoidekerros päälle, tai piirrä vaikka eyelinerillä tai jollan muulla meikillä siihen päälle jotain.
      Jos ei toimi niin korut, rannekellot ja pitkähihaiset paidat... Mutta kannattaa lopettaa.
      Ja jos jaloissa on niin pitkät housut ja meikkivoide. ei muita ehdotuksia..

    • 14 -vuotias tyttö

      Voi jumalauta... Ite alotin viiltelyn viime kesänä. Alotin sen "vahingossa" ja jäin siihen koukkuun. Ei siinä menny kauaa ku äiti jo huomas mun kädessä jotain. En kuitenkaan niinsanotusti jäänyt kiinni. Mä lupasin itelleni et lopetan. Lopetinki, mutta jouluna sorruin taas.. Sen jälkeen vietin monta iltaa et mitä pitäis tehä, pitäiskö kertoo jollekkin? Itsemurhaakin oon ajatellu pari kertaa mut en oo ikinä sitä tehny enkä teekkään. Viiltelin taas tänään ja kyllä, kadun sitä ihan helvetisti. Ne jotka viiltelee, lopettakaa se, nyt. Useimmat halveksuu meitä jotka viiltelee, sanomalla että me vaan haetaan huomiota. Ei, te unohitte sen että meitä sattuu. Me ollaan sisältä jo tarpeeks rikki. Teidän mielestä se voi olla huomion hakua, mutta sitä se ei ainakaan ole. Viiltely on sairasta ja vakava asia. Kaikki jotka viiltelee tarvii ammattilaisen apua. Myös minä, mä aijonkin hakea apua. Mulla menee koulu ja elämä huonosti joten helposti mä siihen sorrun. Mutta te jotka sanotte meitä huomiohuoriksi, ette tajua kuinka väärässä ootte.

      • busta

        munki äiti huomas jäljet mun ranteessa. (ne oli viel siinä pääli puolella, eli siinä missä ei oo valtimoa) Oli pakko valehdella, koska mua hävetti niin paljon. yritän nyt olla viikon ilman ja sen jälkeen pidempäänkin.


    • Irtikierteestä

      Apteekista:
      - dexpanthenol-voide tuoreille haavoille
      - bebanthen arpigeeli vanhemmille arville
      - bio-oil

      Ja muista välttää aurinkoa ja hikoilua ettei arvet tulehdu (jos uusia).

      Mutta jos arvet on syviä, voi olla ettei nämäkään auta. Tärkeintä on olla tekemättä uusia arpia! Jos et pääse vielä puhumaan kellekään niin kokeile vaikka rääkkiurheilua, sekin sattuu ja vapauttaa endorfiineja ja vie ajatukset muualle ilman arpia.

    • Katuja

      Viiltely arvilla ei haeta huomioo. Kun viiltelee se tuntuu että tulee hyväolo edes hetkeksi vaikka hetken kuluttua se alkaa vaa kaduttaa. Kadun sitä että ite viiltelin...

    • Sparkleheart03

      Tiedän, että tämä on vanha, mutta sanon silti.

      Itse olen ollut masentunut ja viiltelen. Olen ollut tosi pienestä kiusattu ja olen yhä. Olen yrittänyt peittää arpia ja tiedän, että se oli väärin. Mietin usein miksi tein niin, mutta kuitenkin. Ja puhuminen aikuiselle on vaikeaa. Esim openi on pitkään "ruokkinut" kiusaamiatani (Ottaa minut tunnilla esille ja keksii epämääräisiä tarinoita siitä kuinka olen jonkun kutkussa kiinni, kun tämä tappaa muutrahaisen. Vaan siksi, että aloin kasvissyöjäksi) eikä ole muutenkaan helppo puhua kenellekkään. T: 12v tyttö

    • kaikkieihaehuomioo

      Useimmatkaan ei hae viiltelyllä huomioo. kaikki ei ees välttämättä kerro siitä kenellekkään. mulle kerran yks tuli sanoo jotai joka loukkas pahastikki ja loppuu sano viel et sit viel viiltelet ja haet sil huomioo. En ees tiennyt et se ties asiasta ja ihmettelin ku olin kertonu vaa parhaalle kaverille ja jotkut näki mun käen. Arvet näkyy vieläkin ja kadun.

    • en_hae_huomioo_vaa_apua

      Tota, sain tänää tietää että on masennus... :( on niin paha olla, niin alotan huomenna viiltelyn. ennen oon vaa purrut itteltäni ranteesta ihoa rikki niin että tulee verta.. se ei riitä.
      Mä lyön itteeni veret nenästä yms laitan äden kuumalle hellalle ja muuta mukavaa
      <3

      • Muista viillellä suonen mukaisesti.


    • en_hae_huomioo_vaa_apua

      Siis *käden

    • Viiltelyarvetmulla

      Itte viiltelen siksi koska mul on vaikee masennus, ja käsiin sekä kantapäihin. Siis masennus ei oo sellane asiajota kannattaa aliarvostaa. Te jotka ette tiedö mitä täö on, ette voi olla tuollaisia siis.

    • Mee puhuu jollekin miulla kun on paha olla puhun yhen tytpin kaa joka on ihan tuntematon ja se helpottaa aina se kuuntelee ja koittaa auttaa etsi esim. Fasebook, ig, snäppi tai skype esim. Mulle voi tulla puhuu skypessä nimi on varpunen.niku.

      • Puhutaaan

        Mikä siu ig on?


    • Anonyymi

      on tosi epäkohteliasta tulla sanoo et saat huomioo muutenki viiltelen itekki ja siit saa helpotusta pahaan oloon okei.toivon et että et tee enää koska sitä on sitte tosi vaikeeta lopettaa ite oon täs 2vuotta sekin on yhtälailla addiktio. ite peitän srunciella sekä ponkkareilla ja sillee

    • Anonyymi

      Muistan kun itse viiltelin ja viiltelin vain koska minulla on paha ahistuneisuu/paniikki häiriö ja aina tulee tosi yliajateltuja asioita päähän ja tuntuu että pää hajoo. Sitten viiltelin mutta en saanut niistä onneksi syviä. Ja nyt en ole kahteen vuoteen viilellyt ja sanon kyt suoraan että siitä tavasta ei oo helppo päästä pois koska siihen tarvii paljon vertaistukee ja aikaa!! Mutta oon selvinny siitä niin säki selviit!!!! Selvitään yhessä

    • Anonyymi

      Itse olen ehkä noin kuukausi sitten viilellyt niillä koulusta saaduilla harpeilla kun siinä on se terävä pää. Enään niissä on vaaleita/valkoisen väriset arvet olisi kiva jos nekin saisi pois että ei tarvisi koko ajan käyttää hupparia. Onko kellään mitään vinkkiä miten ne saisi pois.

    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe