Katapultin rakentaminen

Eilen 5.5.02 tuli telkkarista mielenkiintoinen ohjelma Skotlantilaisista katapultin rakentajista. Tahdon itse rakentaa myös moisen vehkeen tänne itärajan tuntumaan. Ohjelmassa ampuivat kymmenmetrisen tukin (vääntövarsi) avustuksella sadankilon painoisia kiviä useampia satoja metrejä. Mistä saisi rakennusohjeita netistä? Onko kukaan tehnyt Suomessa tällaista?
Ilmianna
Jaa

13 Vastausta

Mielessäni olisi yksi malli, mutta sillä ei kuitenkaan ihan satoja metrejä ammuttaisi... kokeile vaikka googlella etsiä rakennusohjeita, ei ole mikään ihme vaikka niitä olisikin.
Ilmianna
Jaa
Täältä vois löytyä apua. Englanniksi.

http://www.trebuchet.com/plans.html
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Kyllähän näitä Suomessakin on tehty. Itse olen rakentanut katapultin, jolla voi ampua 1,6kg kiven yli 100m päähän. Rakennusohjeita ei satu olemaan, mutta kyllä tuollaisen pystyy ilmankin ohjeita kasaamaan jos tarkkailee kuvia ja tutustuu koneen toimintaan. Näin olen itse aiheeseen perehtynyt. Kotisivuillani on muutama kuva ja linkkejä alan sivuille. Sekä tietysti tietoja omasta heittokoneestani.

www.students.tut.fi/~ttorikka
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kiitos viestistä ja linkistä. Komean pultin olet rakentanut. Ajattelin itse aloittaa kanssa ihan alusta ja tutkia laitteen dynamiikkaa pienemmällä mallilla, koska ison koneen rakentaminen on oikea urakka.

En yhtään epäile, että laitteen valmistamiseen ja virittämiseen meni aikaa 10 päivää. Mutta mitäpä ihminen ei tekisi, kun jostain oikein innostuu. Parempaa hommaa tää on kuin tv:n katselu.

Voitko kertoa mitä onnettomuuksia tapahtui? Ilmeisesti ei suurempia, koska olet edelleen hengissä?

Perskele, jos olisi aikaa niin tulisin katsomaan ja ottamaan kuvia pultistasi. Vaan en taida ehtiä kun olen täällä toisella puolella maata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Herbert Kretanius kirjoitti:
Kiitos viestistä ja linkistä. Komean pultin olet rakentanut. Ajattelin itse aloittaa kanssa ihan alusta ja tutkia laitteen dynamiikkaa pienemmällä mallilla, koska ison koneen rakentaminen on oikea urakka.

En yhtään epäile, että laitteen valmistamiseen ja virittämiseen meni aikaa 10 päivää. Mutta mitäpä ihminen ei tekisi, kun jostain oikein innostuu. Parempaa hommaa tää on kuin tv:n katselu.

Voitko kertoa mitä onnettomuuksia tapahtui? Ilmeisesti ei suurempia, koska olet edelleen hengissä?

Perskele, jos olisi aikaa niin tulisin katsomaan ja ottamaan kuvia pultistasi. Vaan en taida ehtiä kun olen täällä toisella puolella maata.
Kannattaa todellakin rakentaa ensiksi pienempi kone koska sen avulla oppii paljon ja nämä väistämättömät pienet (tai suuremmat) "onnettomuudet" eivät ole niin vakavia. Itsekin rakensin tosiaan aikoinaan aluksi hieman pienemmän laitteen, josta ei valitettavasti ole kuvia.

Onnettomuuksista sen verran, että lähes kaikkea on tapahtunut. Linko on katkennut ainakin neljä kertaa (solmujen pito ja kestävyys pitäisi muistaa aina tarkistaa), heittovarsia olen katkaissut ainakin kaksi ja toisella kerralla meni runkokin "vähän" remonttiin. Laukaisukoukku on reistaillut useampaan otteeseen ja tässä piilee todellakin vaara jos sitä menee sorkkimaan liian lähelle, ettei laite ammu ns. vahingossa. Myös ammuntapaikan suhteen kannattaa tarkistaa, ettei siellä liiku muita ihmisiä tai eläimiä. Kerran yksi koira eksyi vaaralliselle alueelle ja huomasin sen viime tipassa :) Yhdestä tyhmästä fasaanistakin meinasi tulla paistia, kun se ei tajunnut pysyä poissa uhkailuista huolimatta.

Kaiken kaikkiaan varovaisuus on todellakin tärkeää ja kannattaa aina rakentaa laukaisukoneistoon jonkinlainen varmistus. Oma laitteeni on hengenvaarallinen väärin käytettynä (puolet pienempikin olisi). Rakenna ihmeessä tällainen trebuchet, ne ovat hienoja laitteita ja uskomattoman tehokkaita. Tämä todellakin on parempaa kuin tv:n katselu. Näihin jää koukkuun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
mä rakensin vuos sitte jonkulaisen varsijousi katapultin ja kivi lens jotai 30-40m tai jotai tollast. tekee vaa laudoist kehikon ja siihen värkkää jonkun taipuvan puun ja narua sit pesä mist se kivi lentää.
Ilmianna
Jaa
mää löysin ku sato vettä ni menin latoo suojaa jalöysin katapultin ja mul on mitat
Ilmianna
Jaa
Moikka! Itse haluaisin katapultin. Mulla on niin p*rkeleen isoja lohkareita mökillä, joita vois räiskiä naapurin m*lkun pihaan. Pitäis sellane iso saada tai tehä, mutta ei löydy video-ohjeita. Heittäkääs hyvät ohjeet mulle ni m*lkero oppii, että uusi rakulaattori ei ole yhtä hieno jos siinä on iso kivi kopinpäällä.
Ilmianna
Jaa
@Pauli Suosittelen täräyttämään tykillä naapurin rakulaattoria jos kyrpii. Meinaa pienempi homma löytää tykki taikka itse väsätä, kun tota katapulttia, Tarkempikin on. Tutulla olis toimiva haupitsi pihassaan, se jytäjää ihan p*rkeleesti =D! Vuosi takaperin pistettiin Seppovainaan lato tuusannuuskaks sillä =D. Purettavakshan se lato oli menossa ni oli mukavampi pistellä tykillä menemään ku kaivurilla.
Ilmianna
Jaa
Moro! Tässä ois linkki ohjeisiin: http://www.stormthecastle.com/catapult/how-to-build-a-catapult.htm Hyvät ohjeet teet vaan isommassa skaalassa tai minkä kokoisen haluatkaan. Onnea naapurin traktorin kaatoon ja tykkileikkeihin! Itselläkin oli vuosina 1950-56 suoraan sanottuna k*rpä naapuri. Joskus kävi paskantamassa minun postilaatikkoon ni kävin lyömässä sen emäntää halolla niskaan. Ei uskaltanut enää pihalla liikkua sen jälkeen. =D
Ilmianna
Jaa
Moro! @Totuudentorvi15 kiitos linkistä! Ohjeet oli hyvät ja onnistuin rakentamaan n. metri x metri katapultin. Suuremmankin toki olisi voinut rakentaa. Yks juttu vaan tossa toi v*tun mittasuhteet oli ihan s**tanan vaikeita väännellä oikean kokosiksi. Sain silti insinöörikaverin (Mauno V.) kanssa tehtyä koko höskän. Katapultilla pystyy ampumaan viidenkilon lohkareita ja yks pirulainen lensi työnantajan Mazdan päälle. Naurettiin niin mahottoman paljon kunnes sit Tero minun työnantaja tuli ulos kahvikupin kanssa. Se huusi meille koko loppupäivän ruokatunnista eteenpäin. Noh jouduin maksamaan sille uuden takalasin Mazdaan ja vielä vei palkasta osinkoa...
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Katapultin rakentaminen

Eilen 5.5.02 tuli telkkarista mielenkiintoinen ohjelma Skotlantilaisista katapultin rakentajista. Tahdon itse rakentaa myös moisen vehkeen tänne itärajan tuntumaan. Ohjelmassa ampuivat kymmenmetrisen tukin (vääntövarsi) avustuksella sadankilon painoisia kiviä useampia satoja metrejä. Mistä saisi rakennusohjeita netistä? Onko kukaan tehnyt Suomessa tällaista?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta