Katapultin rakentaminen

Herbert Kretanius

Eilen 5.5.02 tuli telkkarista mielenkiintoinen ohjelma Skotlantilaisista katapultin rakentajista. Tahdon itse rakentaa myös moisen vehkeen tänne itärajan tuntumaan. Ohjelmassa ampuivat kymmenmetrisen tukin (vääntövarsi) avustuksella sadankilon painoisia kiviä useampia satoja metrejä. Mistä saisi rakennusohjeita netistä? Onko kukaan tehnyt Suomessa tällaista?

18

8428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • goa_1000

      Mielessäni olisi yksi malli, mutta sillä ei kuitenkaan ihan satoja metrejä ammuttaisi... kokeile vaikka googlella etsiä rakennusohjeita, ei ole mikään ihme vaikka niitä olisikin.

    • Ripa
    • Trebuchet

      Kyllähän näitä Suomessakin on tehty. Itse olen rakentanut katapultin, jolla voi ampua 1,6kg kiven yli 100m päähän. Rakennusohjeita ei satu olemaan, mutta kyllä tuollaisen pystyy ilmankin ohjeita kasaamaan jos tarkkailee kuvia ja tutustuu koneen toimintaan. Näin olen itse aiheeseen perehtynyt. Kotisivuillani on muutama kuva ja linkkejä alan sivuille. Sekä tietysti tietoja omasta heittokoneestani.

      www.students.tut.fi/~ttorikka

      • Herbert Kretanius

        Kiitos viestistä ja linkistä. Komean pultin olet rakentanut. Ajattelin itse aloittaa kanssa ihan alusta ja tutkia laitteen dynamiikkaa pienemmällä mallilla, koska ison koneen rakentaminen on oikea urakka.

        En yhtään epäile, että laitteen valmistamiseen ja virittämiseen meni aikaa 10 päivää. Mutta mitäpä ihminen ei tekisi, kun jostain oikein innostuu. Parempaa hommaa tää on kuin tv:n katselu.

        Voitko kertoa mitä onnettomuuksia tapahtui? Ilmeisesti ei suurempia, koska olet edelleen hengissä?

        Perskele, jos olisi aikaa niin tulisin katsomaan ja ottamaan kuvia pultistasi. Vaan en taida ehtiä kun olen täällä toisella puolella maata.


      • Trebuchet
        Herbert Kretanius kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja linkistä. Komean pultin olet rakentanut. Ajattelin itse aloittaa kanssa ihan alusta ja tutkia laitteen dynamiikkaa pienemmällä mallilla, koska ison koneen rakentaminen on oikea urakka.

        En yhtään epäile, että laitteen valmistamiseen ja virittämiseen meni aikaa 10 päivää. Mutta mitäpä ihminen ei tekisi, kun jostain oikein innostuu. Parempaa hommaa tää on kuin tv:n katselu.

        Voitko kertoa mitä onnettomuuksia tapahtui? Ilmeisesti ei suurempia, koska olet edelleen hengissä?

        Perskele, jos olisi aikaa niin tulisin katsomaan ja ottamaan kuvia pultistasi. Vaan en taida ehtiä kun olen täällä toisella puolella maata.

        Kannattaa todellakin rakentaa ensiksi pienempi kone koska sen avulla oppii paljon ja nämä väistämättömät pienet (tai suuremmat) "onnettomuudet" eivät ole niin vakavia. Itsekin rakensin tosiaan aikoinaan aluksi hieman pienemmän laitteen, josta ei valitettavasti ole kuvia.

        Onnettomuuksista sen verran, että lähes kaikkea on tapahtunut. Linko on katkennut ainakin neljä kertaa (solmujen pito ja kestävyys pitäisi muistaa aina tarkistaa), heittovarsia olen katkaissut ainakin kaksi ja toisella kerralla meni runkokin "vähän" remonttiin. Laukaisukoukku on reistaillut useampaan otteeseen ja tässä piilee todellakin vaara jos sitä menee sorkkimaan liian lähelle, ettei laite ammu ns. vahingossa. Myös ammuntapaikan suhteen kannattaa tarkistaa, ettei siellä liiku muita ihmisiä tai eläimiä. Kerran yksi koira eksyi vaaralliselle alueelle ja huomasin sen viime tipassa :) Yhdestä tyhmästä fasaanistakin meinasi tulla paistia, kun se ei tajunnut pysyä poissa uhkailuista huolimatta.

        Kaiken kaikkiaan varovaisuus on todellakin tärkeää ja kannattaa aina rakentaa laukaisukoneistoon jonkinlainen varmistus. Oma laitteeni on hengenvaarallinen väärin käytettynä (puolet pienempikin olisi). Rakenna ihmeessä tällainen trebuchet, ne ovat hienoja laitteita ja uskomattoman tehokkaita. Tämä todellakin on parempaa kuin tv:n katselu. Näihin jää koukkuun.


    • cps

      mä rakensin vuos sitte jonkulaisen varsijousi katapultin ja kivi lens jotai 30-40m tai jotai tollast. tekee vaa laudoist kehikon ja siihen värkkää jonkun taipuvan puun ja narua sit pesä mist se kivi lentää.

    • jonttu97

      mää löysin ku sato vettä ni menin latoo suojaa jalöysin katapultin ja mul on mitat

    • Pauli_Kivimäki

      Moikka! Itse haluaisin katapultin. Mulla on niin p*rkeleen isoja lohkareita mökillä, joita vois räiskiä naapurin m*lkun pihaan. Pitäis sellane iso saada tai tehä, mutta ei löydy video-ohjeita. Heittäkääs hyvät ohjeet mulle ni m*lkero oppii, että uusi rakulaattori ei ole yhtä hieno jos siinä on iso kivi kopinpäällä.

    • Rake451

      @Pauli Suosittelen täräyttämään tykillä naapurin rakulaattoria jos kyrpii. Meinaa pienempi homma löytää tykki taikka itse väsätä, kun tota katapulttia, Tarkempikin on. Tutulla olis toimiva haupitsi pihassaan, se jytäjää ihan p*rkeleesti =D! Vuosi takaperin pistettiin Seppovainaan lato tuusannuuskaks sillä =D. Purettavakshan se lato oli menossa ni oli mukavampi pistellä tykillä menemään ku kaivurilla.

    • Totuudentorvi15

      Moro! Tässä ois linkki ohjeisiin: http://www.stormthecastle.com/catapult/how-to-build-a-catapult.htm Hyvät ohjeet teet vaan isommassa skaalassa tai minkä kokoisen haluatkaan. Onnea naapurin traktorin kaatoon ja tykkileikkeihin! Itselläkin oli vuosina 1950-56 suoraan sanottuna k*rpä naapuri. Joskus kävi paskantamassa minun postilaatikkoon ni kävin lyömässä sen emäntää halolla niskaan. Ei uskaltanut enää pihalla liikkua sen jälkeen. =D

    • Kimmo_kaivo492

      Moro! @Totuudentorvi15 kiitos linkistä! Ohjeet oli hyvät ja onnistuin rakentamaan n. metri x metri katapultin. Suuremmankin toki olisi voinut rakentaa. Yks juttu vaan tossa toi v*tun mittasuhteet oli ihan s**tanan vaikeita väännellä oikean kokosiksi. Sain silti insinöörikaverin (Mauno V.) kanssa tehtyä koko höskän. Katapultilla pystyy ampumaan viidenkilon lohkareita ja yks pirulainen lensi työnantajan Mazdan päälle. Naurettiin niin mahottoman paljon kunnes sit Tero minun työnantaja tuli ulos kahvikupin kanssa. Se huusi meille koko loppupäivän ruokatunnista eteenpäin. Noh jouduin maksamaan sille uuden takalasin Mazdaan ja vielä vei palkasta osinkoa...

    • Jussi_Valo27

      Minulla on ollut rankkaa nyt jo kokonainen vuosi. En tiedä onko tämä oikea paikka siitä avautua, mutta valittajat valittakoon. Sain tänään postissa kirjeen, jossa kerrottiin: "Sinut on valittu syöpätutkimukseen". Arvasin heti että joku paha huijauskirje tullut kotia. Noh hyvän sytykkeen kirjeestä sai. Karattiin vähän raiteilta, mutta huono vuosi minulla on ollut siksi, koska vittusaatananpaskaperse Markku vohki minulta auton ja ajoi sen puuhun. Markku on siis minun veljen poika, hän on 14-vuotias. Minä olen istunut kakkuni pahoinpitelystä ja lupasin itselleni että en ikinä enää lyö ketään. Enkä ole löynytkään muutakun säkkiä salilla! Kun sain tietää että autoni oli varastettu ja ajettu ojaan läksin melkeimpä heti kirveen kanssa ulos aikeissa löydä ensimmäistä kertaa linnareissun jälkeen. Saavuttuani paikalle siellä olikin jo poliisi ja ambulanssi paikalla, minä tohelo menin vihapäissäni huutamaan kaikille "missä on se nilkki joka minun autoni kolaroi. Poliisi katsoi minua ihmetyksen ilmeellä. Olin vähän aikaa hiljaa ja kysyin no missä se nilkki on. Minut ohjattiin ambulanssin luo, jossa näin heti että Markku oli kyydissä käsi sijoiltaan, aivan verisenä ja tajuttomana. Maailma pysähtyi sillä hetkellä. En tiennyt mitä ajatella tai mitä sanoa. Lähdin kotiin ja menin sohvalle istumaan, aivan hiljaa. Vaimoni tuli kysymään mikä on, en vastannut. Istuin sohvalla kokoyön enkä nukkunut tuntiakaan. Seuraavana päivänä veljeni soittaa minulle silloin hävähdyin ja heräsin maailmaan. Vastasin ja hän kertoi suruissaan mitä oli tapahtunut, mutta onneksi Markku jäi henkiin. Veljeni haukkui minut maan rakoon ja syytti minua, koska olin jättänyt auton ovet auki ja avaimet virtalukkoon. Tästä tapahtuneesta on kulunut jo yli vuosi, enkä ole sen jälkeen jutellut veljelleni saatika tavannut häntä. Veli asui ennen parinsadan metrin päästä meistä, mutta kun Markku parantui he muuttivat Helsinkiin. Minä asun siis Turussa. En ole uskaltanut hänelle puhua, kun viimeksi hän ei todellakaan halunnut minulle puhua tai nähdä missään. Olisi varmaan minua sorkkaraudalla huitaissut jos olisin lähellekkään mennyt. Minun vaimoni Tiina on jutellut veljeni vaimon kanssa aivan normaaleista asioista, mutta minusta tuntuu että he ovat myös jutelleet meistä. Välillä minua kaduttaa että jätin avaimet virtalukkoon, mutta kuitenkin tulen aina siihen tulokseen että se ei ole minun vika että veljenpoikani on rasavilli ja jokseenkin idiootti. Välillä olen myös syyttänyt veljeäni huonosta kasvatuksesta, mutta se ei johda mihinkään. Meidän vanhemmat ovat jo kuolleet, joten en heidän puoleensa voi kääntyä. Vaimoni ei kuuntele minua olen hänelle lähennä objekti joka tuottaa nautintoa sängyssä kerran kuussa ja hoitaa lapsia kun tarvis. Hänelle on pakkomielle saada tehdä perheen ruoka ja siivota. Minä en pane siitä pahitteeksi. Minulla on 2 lasta Markus ja Vili, molemmat ovat 9-vuotiaita. He ovat minulle kaikkeni, he tuovat ilon päivään. Jos minulla ei olisi lapsia olisin saattanut yhdeltä istumalta tappaa itseni. Minulla on isäni vanha colt kirjoituspöydän salalokerossa, eikä olisi ollut vaikeaa lopettaa vain kaikki. Lapset kuitenkin piristävät minua joka päivä ja rakastan heitä yli kaiken. Olen itsekseni välillä kokeillut kokaiinia, ainakin kaverini sanoi sen piristävän. Vaimoni eivätkä lapset siitä tiedä mitään eivätkä koskaan saa tietää. Sain töistä potkut, koska menin aineissa töihin tiistaina. En kehdannut vaimolle sanoa syytä ja valehtelin hänelle päin naamaa sanoen: "minä tirkistelin toimitusjohtajaa vessassa." Toimitusjohtaja oli tietysti nainen, muuten Tiina ei olisi varmasti tarinaa uskonut. Häpeän itseäni ja elämässäni ei ole ketään kelle jutella. Nuorena poikana ajattelin että vaimo on tärkein henkilö sinulle maailmassa ja hänelle voi kertoa kaiken, mutta minulle tämä ei ole näin simppeliä. Menetin Tiinaan luoton sen kerran kun kerroin hänelle minun peräpukamista ja seuraavana viikonloppuna minun kaveri Timo tuli naureskelemaan asiasta minulle. Silloin löin Tiinaa ja istuin tuomioni. Vankilassa sain aikaa miettiä mitä elämän suhteen teen. Millään ei ole merkitystä, kaikesta rangaistaan ja tärkein asia elämässä olet sinä itse. Harrastin homoseksiä vankilassa. Kahden vuoden kakku ilman emätintä tuottaa hankaluuksia ja miesten välinen seksi on ihan hyväksyttävää vankilassa. Näin minulle ainakin sanottiin. Tiina huoli minut takaisin kun tuomio loppui, ja hän on tietoinen asiasta. Hänellä on nykyään pari lelua joita tykkään käyttää sängyssä iltaisin kerran kuussa kun sen teemme. Vili kerran löysy Tiinan ja minun patukan ja juoksenteli se kädessä ja suussa ympäriinsä. Minä nauroin Tiina juoksi Vilin perässä vihaisena minulle. Sitten tajusin, että patukkaa ei ollut pesty ja se oli käynyt meidän molempien anuksessa. Lipidijäämät patukasta eivät varmasti ole hyväksi lapsen suuhygienialle. Noh saimpahan purettua tunteita nyt. Tuntuu vapauttavalta päästä kirjoittamaan ajatukset julki, kun niistä ei voi kenellekkään oikeassa elämässä kertoa.

      • kalle_21

        ei voi kyllä muuta sanoa, ku voimia jaksamiseen!


      • Ville_Valo27
        kalle_21 kirjoitti:

        ei voi kyllä muuta sanoa, ku voimia jaksamiseen!

        Kiitos. Rankkaa on ollut, mutta sain kuukausi takaperin yhteyden veljeeni ja olemme väleissä taas. Elämä loistaa !


    • Nuuskatykki2

      Mitä vittua :D

    • Hei kaikki katapulttien ystävät! Löysin tämän keskustelupalstan vasta hiljattain, mikä on sinänsä harmi, sillä täällä on selvästi monia katapulttien ystäviä! Olen itsekin melkoinen nikkari! Ajattelinkin siis tulla jakamaan omaa katapulttitietouttani ja tarinoita elämäni varrelta. Tuossa viime kesänä 16.8. Saimaan rannan mökilläni, jonka omistamme yhteisesti veljeni Jounin kanssa, rakensin vaatimattoman 16 metrisen yksilön. Kyllä oli norpat ihmeissään, kun päätin jysäyttää aivan JÄÄTÄVÄN lohkareen kusipää Miikkulaisen mökin katosta sisään :-D! Tulinkin nyt tänne tietävien ihmisten joukkoon kysymään seuraavaan projektiini vinkkiä; Mikähän materiaali kimpoaisi materiaalista kuin materiaalista parhaiten? Olen nimittäin keitellyt teollisuuskattilassa halkaisijaltaan 4.8m kumiseospalloa, jonka ajattelin lingota hieman isommalla katapultilla (jota säilytän mummuvainaaa Matleenan tontilla) umpimähkään. Haluaisin kuitenkin, että tämä pallo pomppisi mahdollisimman pitkälle, vaikkapa naapuripitäjän puolelle, sen sijaan, että se vain pasahtaisi maahan. Pelkään, että kumipalloni massa on liian suuri, eikä täten pomppaa :-(. Olen itse hiukan tumpelo näiden tietokoneiden kanssa, joten rakas vaimoni Henna seurailee tätä foorumia odotellen teidän vastauksianne pulmaani.

      -Sydämellisin terveisin, katapulttien suurkuluttaja, A. Keronen

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      424
      4714
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2349
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1750
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      326
      1467
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      81
      1141
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1105
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1025
    Aihe