peltikatto huovan päälle?

Nimetön

Mökissä ja saunassa on palahuopakatto. Näiden päälle pitäisi asentaa Ruukin eliitti peltikatto. Pitääkö laittaa koolaukset? Entä kondenssisuoja?

12

20128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukku68

jos huopakatto on ehjä ei sen päälle kannata peltiä pykätä.

jos se vuotaa tarvitaan aluskate.

huopa on alustoineen umpirakenne ja jos pellin paat suoraan päälle ei siitä hyvä seuraa. laittaisin ruoteet pystyyn alle että vesi pääsee tarvittaessa valumaan ja ilma kulkemaan ja sitten vaakaruoteet pellin kiinnitykselle. parastahan olisi aina turhat poistaa mutta toisaalta huopa eristää siellä välissä ääntä mukavasti..

• Ressu

Laittaisin samalla tavalla kuin "peukku68". Olen teettänyt kattoremontteja pientaloihin. Tätä menetelmää on käytetty.

• peltiä

ei kannata laittaa peltiä jos siellä on huopa.ei kuulu tyyliin.Parempi olisi säilyttää huopa ja korjata se.Mutta jos sen unohtaa niin ristikoolinki ilman kondenssi suojia ja pelti päälle.niin ,että vesi pääsee esteettä valumaan pois ja ilma kiertää.

• Noita tehdään paljon

Ja hyvin onnistuu. Uudet ruoteet vain väliin ja sillä se onnistuu. On paljon talko joissa on alla pärekatto, sen päällä huopakatto nyt on laitettu peltikatto. Ei mitään ongelmaa. Eristys vain paranee.

• ota pois

itse ainkin ottaisin pois ja luulen että paloviranomaiset samaa mieltä.aikas työlästä sammuttaa jos pellin alla huopa....

• Maukka
        ota pois kirjoitti:

itse ainkin ottaisin pois ja luulen että paloviranomaiset samaa mieltä.aikas työlästä sammuttaa jos pellin alla huopa....

Saman homman autotalli varasto kompleksiin ja poistin huovan sieltä alta, jotta mielenterveys syistä varmistuin siitä, että kosteus ei jäänyt muhimaan sinne, kun huopakatto oli nimittäin vuotavaa sorttia. Koolaukset vain peltitoimittajan ohjeiden mukaan, aluskate ja pelti päälle. Hyvä tuli ja varmasti parempi kuin entinen.

• Anonyymi

Vedin profiilpellin suoraan huovan päälle. Huovan allahan on umpilaudoitus johon ruuvit osuu hyvin. Mahd. vuotovesi pääsee valumaan profiilin alla. Kestää mun iän 67v.

• Anonyymi

Minulla kävi juuri kattorempan tarjoaja mökillä. Palahuopakate pois, jolloin näkyvät mahdolliset vuodot. Kaksinkertainen huopa tilalle.
        Saa nähdä mitä muut tarjoavat. Nyt käyneen hinta on sitä luokkaa että taitaa vanha tuttu peltikattofirma saada homman.

• Anonyymi

Laitoin juuri uuden peltikaton entisen resuisen tilalle. Poistin pellit ja alta löytyi limisaumainen huopakatto, joka oli repeillyt piipun juuresta hirsikehikon painumisen seurauksena. Juuri siksi vanhan malliset aaltopellit oli kai naulattu, suoraan huovan päälle. Piipun juuripellitys oli tehty röpeltämällä, nauloilla ja bitumilla tiivistäen.
      Kittasin naulan reiät silikonikitillä. Ruuvasin 25x100 millin laudat tuuletusrimoiksi kattotuolien jaolla. Samasta tavarasta ruoteet, ja profiilipellit päälle, räystiltä jätin ruuvit pois. Harjalle tuulettuva harjatiiviste jaharjapelti. Päätyihin päätypellit, räystäille pujotin kourukoukkujen ja kourujen jälkeen tippapellit ja viimeiset ruuvit, jolloin tppapellit jäivät kattopeltien alle, ja tipplellin reuna ositain kourun reunan päälle. Tupla-räystäslaudat kiinnitin siten, että ylemmän ja alemman välissä on 10 millin rako, josta huovan päälle mahdollisesti tippuva kondenssivesi pääsee valumaan maapallon pinnalle. Syöksytorvien alle laitoin 200 litran muovitynnyrit joista vedet kannan saunaan. Syöksytorvien alapäihin tungin vessapaperirullan muotoiseksi rullatut silmasuodatinmatosta leikatut suikaleet. Ne keräävät roskat. Putsaan ne kerran kuukudessa.
      Tulipa hiton hyvä 55 neliömetrin katto, tein sen itse eukon vahtiessa räystään alla. Auttoi hän peltien ja lautojen nostelussa. Ja maalasi hän kaikki pääty- ja räystäslaudat.
      Tarvikkeet maksoivat noin 1200 euroa, laudat 55 senttiä/ jm, pellit 7.5 euroa neliö, listat, kourut, koukut, torvet, ruuvit ja kiinnittimet vajaat 400 euroa ja piipun pellittäjä tulee elokuussa ja ottaa 350 euroa. Eli koko hinta on vajaat 1600 euroa, ja bensaa muutamalla kympillä, kaikki tarvikkeet sain "matkan varrelta" omalla peräkärryllä. Ja mukava viikon homma eläkeukolla ja sen eukolla.
      Suosittelen kaikille itse tehtyä kattoa, kattofirmojen hinnoissa on hitosti ilmaa. Pyysin yhden tarjouksen, se oli 5800 euroa.

• Anonyymi

Taisi tuo tarjous olla ilman kuittia. Minulla on runsas 100 m2 samaa hommaa, tosin kahdessa rakennuksessa, ja halvin tarjous tällä hetkellä on 15 000 €.

• Anonyymi

Aletaampa laskemaan riskejä sinun kattoremontissa verrattuna isoon yritykseen. Isot yritykset suomessa Vesivek ja Kattokeskus, muut ovat oikeasti todella kuraa. Nämä käyttävät nosturiautoa, jolloin säästetään verenpaineessa sekä työajassa(lue säänarmoilla oleminen). Maksaa noin 90euroa neliö varmasti tuommoinen perusremontti. Saat takuu yms.. ja se on riskitöntä... no jokainen tyylillään..

• Anonyymi

Säälittää, että "isojen" yritysten riskeistä selittelevä mainosmies yrittää sinnitellä mukana keskustelussa, jossa on mukana 50 vuotta kattohommissa olleita rakentajia. Noilla "isoilla" yrityksillä on tietenkin hommat hanskassa, mutta älyttömästä kulurakenteesta , "takuista" ym. johtuen sairaat hinnat. Katon teko on todella yksinkertaista puuhaa. Tarvikkeita saa joka paikasta. Rakenteen yksityiskohdista voi päättää monissa tapauksissa itse. Tietoa määräyksistä ja suosituksista saa ilamseksi oman kuntansa rakennusvalvontatoimiston asiantuntijoilta. Tosiasiassa takuut noilla isoilla firmoilla päättyvät hieman ennen, kun väärin tehdyssäkin rakenteesssa viat ilmenisivät.
      Todettakkon lopuksi, että tein talon 35 vuotta sitten, ja laitoin siihen Rautaruukin muovikalvolla pinnoitetusta pellistä Rannilan pokkaamat tiilikuvioiset kattopellit. En asu enää siinä, muutta tiedän että kauppiaita on pyörinyt paikalla. Satelliittikuvat kun paljastavat että pinnoiteon kuoriutunut. Mutta sinkitys on kuoriutuneen pinnoitten alla OK. Se kestää vielä puhki ruostumatta noin 25 vuotta paikkakunnalla jossa talo on. Sanoin nykyiselle asukkaalle, että kannattaa tehdä kattoremontti itse. Hän on realisti, eikä ota paineita, eikä anna toivoa kuljeskeleville kattokauppiaille: "Teemme tällä asuntoalueella kattoremonttikartoitusta ja voimme tehdä huomattavasti edulisemman tarjouksen, koska pölö pölö...ja höpö höpö..
      Siis tosiasiahan on että kattofirmojen hinnoissa on sitä ilmaa.
      Kirjoitit muuten hieman mainosta, Vesivekin ja Kattokeskuksen lisäksi on useita muita firmoja jolla homma on hanskassa, ja hinnat liian korkeat, kuten mainostamillasi firmoilla. Mutta ole huoletta, tilanne korjaantuu lähivuosina, onneksi terve kilpailu on ja asiosta kiinostuneet asiakkaat ovat olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      131
      7105
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4350
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3442
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3096
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2070
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1733
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1651
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1563
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1426
    Aihe