Paljonko auto kulkee metreissä ennen jarrutuksen aloittamista 130kmh:n nopeudessa ?
Vertailun vuoksi voisi laskea paljonko vastaava matka olisi 80kmh:n nopeudessa ?
keskimääräinen reaktioaika on n. 0.5 sekuntia ja toinen mokoma menee ennen kuin jalka on polkimella !
Kiitos !
Ja osanottoni viikonlopun kolareissa menehtyneitten omaisille !
Laskutehtävä viisaille !
42
4900
Vastaukset
- proffa_nopeus_tutkija
80 2.2-4.4m
130 3.6-7.2m
Olepa hyvä! Ei se kato säästä tuo hissuttelu tuota reaktiomatkaa, siksi voikin posottaa reilusti ja matka sujuu! Lisäksi 80 nopeudella reaktiaika on todellisuudessa suurempi kuin 130 nopeudessa, että ero senkus pienenee.- junnu
130 km / h = 36 m / sek , 80 km / h = 22 m / sek , taidat olla provo ?
Lisäksi jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä , ero
senkun kasvaa .... - Rekkanainen
...oli sellaista miehen logiikkaa,että enää turha naureskella naisten logiikkaa!!!!
- näin :
130kmh / 60 minuutilla = 2.16 kilometriä minuutissa !
2.16kmm / 60 sekunnilla = 36 metriä sekunnissa !
Eli saman kaavan mukaan menis 14 metriä kauemmin ennen jarrutuksen aloittamista verrattuna 80 ajavaan ?
t. 5 matikassa , vanhalla asteikolla 4-10 - proffa_nopeus_tutkija
junnu kirjoitti:
130 km / h = 36 m / sek , 80 km / h = 22 m / sek , taidat olla provo ?
Lisäksi jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä , ero
senkun kasvaa ....Laskin 0.2 sekunnilla, mikä on siis tuplat oikeasta reaktiajasta. Tuollaisella puolen sekunnin reaktioajalla ei pysy enää kaiteiden välissä!
- Rekkanainen
proffa_nopeus_tutkija kirjoitti:
Laskin 0.2 sekunnilla, mikä on siis tuplat oikeasta reaktiajasta. Tuollaisella puolen sekunnin reaktioajalla ei pysy enää kaiteiden välissä!
Reaktioaika on keskimääräisesti 1s.
Mitä nyt oikein yrität selittää?
Reaktioaikana, nopeudella 80km/h, auto kulkee 22,2m,joten alapa laskea siitä ihan helpolla matematiikalla,kuinka pitkän matkan auto kulkee nopeudella 130km/h tuon reaktioajan aikana.
Älä ala höpöttää mistään 0,2s reaktioajasta, siihen ei kykene kukaan,sori nyt vaan!!!! - proffa_
Rekkanainen kirjoitti:
Reaktioaika on keskimääräisesti 1s.
Mitä nyt oikein yrität selittää?
Reaktioaikana, nopeudella 80km/h, auto kulkee 22,2m,joten alapa laskea siitä ihan helpolla matematiikalla,kuinka pitkän matkan auto kulkee nopeudella 130km/h tuon reaktioajan aikana.
Älä ala höpöttää mistään 0,2s reaktioajasta, siihen ei kykene kukaan,sori nyt vaan!!!!No sattumalta kykenee. Miten maalivahti torjuu esim. jääkiekossa? Kyllä liikenteessä pitää olla valppaana ja jokainen pystyy 0.2sekunnin reaktioihin. Eri asia jos nukkuu ajaessaa 80 matelunopeutta.
- ennätys
proffa_ kirjoitti:
No sattumalta kykenee. Miten maalivahti torjuu esim. jääkiekossa? Kyllä liikenteessä pitää olla valppaana ja jokainen pystyy 0.2sekunnin reaktioihin. Eri asia jos nukkuu ajaessaa 80 matelunopeutta.
reakointiaika ! Aika hyvin proffalta autonratissa jarrutuksen aloittamiseen kun yks nopeimmista reakointiajan omaavista satasen printtereistä eli surullisen kuuluisa ben johnson reakoi lähtötelineestä kaikki aistit ja solut valmiina laukaukseen n. 0.13 keskiajoilla !
Sekunttikin on jarrutuksen aloittamiseen jo todella HYVÄ aika tutkitusti normaaliliikenteessä , harvapa meistä ajaa vakionopeussäätimellä ja jalka valmiina jarrupolkimen päällä josjotainkohtatapahtuisi tyyliin ! - Tane_k
ennätys kirjoitti:
reakointiaika ! Aika hyvin proffalta autonratissa jarrutuksen aloittamiseen kun yks nopeimmista reakointiajan omaavista satasen printtereistä eli surullisen kuuluisa ben johnson reakoi lähtötelineestä kaikki aistit ja solut valmiina laukaukseen n. 0.13 keskiajoilla !
Sekunttikin on jarrutuksen aloittamiseen jo todella HYVÄ aika tutkitusti normaaliliikenteessä , harvapa meistä ajaa vakionopeussäätimellä ja jalka valmiina jarrupolkimen päällä josjotainkohtatapahtuisi tyyliin !Ei se Johnsonkaan oikeasti reagoinut 0,13 sekunnissa. Hän ennakoi, kuten tekevät kaikki sprintterit.
- Rekkanainen
proffa_ kirjoitti:
No sattumalta kykenee. Miten maalivahti torjuu esim. jääkiekossa? Kyllä liikenteessä pitää olla valppaana ja jokainen pystyy 0.2sekunnin reaktioihin. Eri asia jos nukkuu ajaessaa 80 matelunopeutta.
...sun juttujasi!!!!
Kyllä on niin utopistisia,että suorastaan naurattaa. Ja taidat olla vieläpä ihan tosissasi tuota mieltä???
Meillä oli aikanaan kokeilu reaktioajasta radalla. Jokainen meistä tiesi odottaa merkkiä, siitä huolimatta keskimääräinen aika oli 1,2s. Omani oli muuten 0,7s. Mutta normaaleissa olosuhteissa se on taatustikin 1s, tilanteista riippuen ylikin sen mahdollisesti.
Ja uskallan väittää,että etpä sitä alle sekunnin sinäkään toimimaan ala...
Muuten,mitä rekkaan tulee, tuossa se näkyy ikkunan takana seisovan. Kävin lastaamassa jo aamulla yhden kuorman ja nyt muutaman tunnin tauko ja sit jatketaan :) - proffa_
Rekkanainen kirjoitti:
...sun juttujasi!!!!
Kyllä on niin utopistisia,että suorastaan naurattaa. Ja taidat olla vieläpä ihan tosissasi tuota mieltä???
Meillä oli aikanaan kokeilu reaktioajasta radalla. Jokainen meistä tiesi odottaa merkkiä, siitä huolimatta keskimääräinen aika oli 1,2s. Omani oli muuten 0,7s. Mutta normaaleissa olosuhteissa se on taatustikin 1s, tilanteista riippuen ylikin sen mahdollisesti.
Ja uskallan väittää,että etpä sitä alle sekunnin sinäkään toimimaan ala...
Muuten,mitä rekkaan tulee, tuossa se näkyy ikkunan takana seisovan. Kävin lastaamassa jo aamulla yhden kuorman ja nyt muutaman tunnin tauko ja sit jatketaan :)0.7 HYVÄ, älä nyt naurata! 0.1 on ihmiselle mahdollinen ja kaikki päälle 0.3 on hitaita. Katso esim. drag racinglähtö, siinä näkee reaktioajan suoraan.
- proffa_
Rekkanainen kirjoitti:
...sun juttujasi!!!!
Kyllä on niin utopistisia,että suorastaan naurattaa. Ja taidat olla vieläpä ihan tosissasi tuota mieltä???
Meillä oli aikanaan kokeilu reaktioajasta radalla. Jokainen meistä tiesi odottaa merkkiä, siitä huolimatta keskimääräinen aika oli 1,2s. Omani oli muuten 0,7s. Mutta normaaleissa olosuhteissa se on taatustikin 1s, tilanteista riippuen ylikin sen mahdollisesti.
Ja uskallan väittää,että etpä sitä alle sekunnin sinäkään toimimaan ala...
Muuten,mitä rekkaan tulee, tuossa se näkyy ikkunan takana seisovan. Kävin lastaamassa jo aamulla yhden kuorman ja nyt muutaman tunnin tauko ja sit jatketaan :)http://www.autokaupat.net/reaktio.htm
Kokeilepa siitä, 0.26 tuosta tulee. Liikenteessä jarru tulee jo takaraivosta.. - Rekkanainen
proffa_ kirjoitti:
0.7 HYVÄ, älä nyt naurata! 0.1 on ihmiselle mahdollinen ja kaikki päälle 0.3 on hitaita. Katso esim. drag racinglähtö, siinä näkee reaktioajan suoraan.
...ollaanko me tuolla tien päällä jossain drag racing-kisassa...???
Tehdääs hei siten,että todistat mulle reaktionopeudeksesi tuon,mitä kovasti nyt ylistät. Ja se tapahtuu siten; olen aika aktiivisesti rahtareissa mukana ja tiedän eri paikkakunnilla tapahtuvista tapahtumista. Kerropa siis lähin kaupunki,missä asustelet ja otan selvää,koska rahtarit järjestävät mahdollisuuden tarkistaa oma reaktioaikansa.
Reilu meininki,eikö vaan?
Sillähän tästä juupas-eipäs-keskustelusta saadaan loppu ja toinen joutuu myöntämään olleensa väärässä ja tehdään sekin myöntäminen täällä keskustelupalstalla julkisesti.
Otatko haasteen vastaan? - proffa
Rekkanainen kirjoitti:
...ollaanko me tuolla tien päällä jossain drag racing-kisassa...???
Tehdääs hei siten,että todistat mulle reaktionopeudeksesi tuon,mitä kovasti nyt ylistät. Ja se tapahtuu siten; olen aika aktiivisesti rahtareissa mukana ja tiedän eri paikkakunnilla tapahtuvista tapahtumista. Kerropa siis lähin kaupunki,missä asustelet ja otan selvää,koska rahtarit järjestävät mahdollisuuden tarkistaa oma reaktioaikansa.
Reilu meininki,eikö vaan?
Sillähän tästä juupas-eipäs-keskustelusta saadaan loppu ja toinen joutuu myöntämään olleensa väärässä ja tehdään sekin myöntäminen täällä keskustelupalstalla julkisesti.
Otatko haasteen vastaan?Testasin jo. Nopein reakto muuten 0.04 ;)
Tottakai olen varuillani myös liikenteessä ja siksi aina valmiina polkemaan jarrua vasurilla. Kaasujalan irrottaminen toki vie aikaa, mutta siitähän tässä ei puhuttu. - proffa_
Rekkanainen kirjoitti:
...ollaanko me tuolla tien päällä jossain drag racing-kisassa...???
Tehdääs hei siten,että todistat mulle reaktionopeudeksesi tuon,mitä kovasti nyt ylistät. Ja se tapahtuu siten; olen aika aktiivisesti rahtareissa mukana ja tiedän eri paikkakunnilla tapahtuvista tapahtumista. Kerropa siis lähin kaupunki,missä asustelet ja otan selvää,koska rahtarit järjestävät mahdollisuuden tarkistaa oma reaktioaikansa.
Reilu meininki,eikö vaan?
Sillähän tästä juupas-eipäs-keskustelusta saadaan loppu ja toinen joutuu myöntämään olleensa väärässä ja tehdään sekin myöntäminen täällä keskustelupalstalla julkisesti.
Otatko haasteen vastaan?Eipä ollut yllätys että alat jeesustelemaan esimerkistäni, joka todistaa nopean reaktion. Väitinkö että tien päällä olisi joku kisa, hirvi voi tulla eteen aivan yhtälailla jolloin nopeaa reaktiota tarvitaan.
- Rekkanainen
proffa_ kirjoitti:
http://www.autokaupat.net/reaktio.htm
Kokeilepa siitä, 0.26 tuosta tulee. Liikenteessä jarru tulee jo takaraivosta.....tuollaisella leikillä saa kuka tahansa minkä ajan tahansa!!!
Pääsin "leikissäsi" tulokseen 0,22s parilla yrittämisellä,että silleen.
Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa!!! - Rekkanainen
proffa_ kirjoitti:
Eipä ollut yllätys että alat jeesustelemaan esimerkistäni, joka todistaa nopean reaktion. Väitinkö että tien päällä olisi joku kisa, hirvi voi tulla eteen aivan yhtälailla jolloin nopeaa reaktiota tarvitaan.
...aihetta!!!
Et siis uskalla lähteä testaamaan valvotuissa olosuhteissa TODELLISTA reaktioaikaasi, siitähän tässä nyt on kyse :)
Arvasin sen!!! - Tane_k
Rekkanainen kirjoitti:
...aihetta!!!
Et siis uskalla lähteä testaamaan valvotuissa olosuhteissa TODELLISTA reaktioaikaasi, siitähän tässä nyt on kyse :)
Arvasin sen!!!Naurettavaahan tässä on se, että iso mies todistaa sanaansa hiiritestillä, joka ei kerro mitään todellisesta tilanteesta. Kuitenkaan edes siinä hiiritestissä sankarimme ei päässyt mainostamaansa 0,2:een.
Turha kai tuollaiselle on mitään sanoa, koska tyhmyyteen ei pure käytännössä mikään. - proffa
Rekkanainen kirjoitti:
...aihetta!!!
Et siis uskalla lähteä testaamaan valvotuissa olosuhteissa TODELLISTA reaktioaikaasi, siitähän tässä nyt on kyse :)
Arvasin sen!!!Sekö oli aihe? Voin milloin tahansa mittauttaa reaktioaikani, kunhan siihen tulee mahdollisuus. Sinähän olet sama taulapää, joka haastoi myös ajotestiin mutta siinäkään sinua ei ole näkynyt.
- proffa
Tane_k kirjoitti:
Naurettavaahan tässä on se, että iso mies todistaa sanaansa hiiritestillä, joka ei kerro mitään todellisesta tilanteesta. Kuitenkaan edes siinä hiiritestissä sankarimme ei päässyt mainostamaansa 0,2:een.
Turha kai tuollaiselle on mitään sanoa, koska tyhmyyteen ei pure käytännössä mikään.Hiiren nappi vie osan ajasta, eli kyllä siinä pääsee. Paras tulos oli siis se 0.04..
- Autollah
proffa_ kirjoitti:
http://www.autokaupat.net/reaktio.htm
Kokeilepa siitä, 0.26 tuosta tulee. Liikenteessä jarru tulee jo takaraivosta..Siis upeeta.
- Tane_k
proffa kirjoitti:
Hiiren nappi vie osan ajasta, eli kyllä siinä pääsee. Paras tulos oli siis se 0.04..
Ahaa, autolla ajettaessako aikaa ei mene ollenkaan siihen, kun nostat kaasun, siirrät jalan jarrulle ja aloitat jarruttamisen. Tuo kaikki tapahtuu valoa nopeammin, niinkö?
Käytännössä ei ole mitään väliä sillä, miten nopeasti joku impulssi ehtii mennä silmistäsi aivoihin. Käytännössä ratkaisee se, miten nopeasti autosi alkaa hidastumaan, tai se, miten nopeasti ehdit jalkasi jarrulle siirtää. Ja siihen menee aikaa paljon enemmän kuin mainostamasi 0,2 sekuntia. Jos et edes hiiren nappia ehdi 0,2 sekunnissa painaa, miten ehdit siirtää jalan jarrulla siinä ajassa?
Mutta kuten on jo todettu: Tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia. Miten siis minä voisin todistaa, että olet tässä asiassa väärässä.
Ja se minun aikani oli 0,25x sekuntia. - proffa
Tane_k kirjoitti:
Ahaa, autolla ajettaessako aikaa ei mene ollenkaan siihen, kun nostat kaasun, siirrät jalan jarrulle ja aloitat jarruttamisen. Tuo kaikki tapahtuu valoa nopeammin, niinkö?
Käytännössä ei ole mitään väliä sillä, miten nopeasti joku impulssi ehtii mennä silmistäsi aivoihin. Käytännössä ratkaisee se, miten nopeasti autosi alkaa hidastumaan, tai se, miten nopeasti ehdit jalkasi jarrulle siirtää. Ja siihen menee aikaa paljon enemmän kuin mainostamasi 0,2 sekuntia. Jos et edes hiiren nappia ehdi 0,2 sekunnissa painaa, miten ehdit siirtää jalan jarrulla siinä ajassa?
Mutta kuten on jo todettu: Tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia. Miten siis minä voisin todistaa, että olet tässä asiassa väärässä.
Ja se minun aikani oli 0,25x sekuntia.Kyse olikin reaktioajasta, ei mistään muusta. Lisäksi mainitsin jarruttavani vasemmalla jalalla nopeassa ajossa, jolloin lyhempää jarrutusmatkaa saatetaan tarvita.
- Kallonkutistaja
proffa_ kirjoitti:
http://www.autokaupat.net/reaktio.htm
Kokeilepa siitä, 0.26 tuosta tulee. Liikenteessä jarru tulee jo takaraivosta..Jos halutaan saada oikeita tuloksia tutkimalla, niin hyvä paikka on jokin vilkkaasti liikennöity liikennevaloristeys. Sitten vaan seurataan vihreän vaihtumista keltaisen kautta punaiseksi ja autojen jarruvaloja.
Keskimääräinen reaktioaika tuntuu olevan n. 4sekuntia. Monilla se on siis vielä enemmän ja joillain se on vähemmän. Ja siinä mielessä kuitenkin rehellinen tilanne, että kaikki varmaan tietävät vihreän vaihtuvan keltaisen kautta punaiseksi, joten kyse ei ole edes täysyllätystilanteesta. Eli jos täällä joku pääsee 0,02 reaktioaikaan, niin luultavsti liikenteessä on vastaavasti mukana joku, jolla reaktioaika lähentelee kahdeksaa sekuntia. Tämä(kin) selittää aika paljon näitä mahdottomalta tuntuvia kolareita. - Inssi
proffa_ kirjoitti:
0.7 HYVÄ, älä nyt naurata! 0.1 on ihmiselle mahdollinen ja kaikki päälle 0.3 on hitaita. Katso esim. drag racinglähtö, siinä näkee reaktioajan suoraan.
Taidatpa unohtaa että dragracing kuskit tietävät odottaa vihreän syttymistä ja tietävät tasan tarkkaan että aika keltaisesta vihreään on 0.4sek.
Et voi siis lukea kuljettajan oikeaa reaktioaikaa suoraan näytöstä, vaan huomioon on otettava myös kuljettajien ennakointi sillä kuljettaja joka odottaa viimeisen keltaisen jälkeen koko 0.4 sek on se hävinnyt kilpailija. - oi tapoja
proffa_nopeus_tutkija kirjoitti:
Laskin 0.2 sekunnilla, mikä on siis tuplat oikeasta reaktiajasta. Tuollaisella puolen sekunnin reaktioajalla ei pysy enää kaiteiden välissä!
Tutkija on nyt kyllä sekoittanut reaktioajan omaan erektioaikaansa.
Sen kesto voi hyvinkin olla 0,2 sek. - topi
proffa kirjoitti:
Hiiren nappi vie osan ajasta, eli kyllä siinä pääsee. Paras tulos oli siis se 0.04..
"Paras tulos oli siis se 0.04"
Tuhat kertaa kun yrittää, niin sattumalta varmasti joskus napsahtaa 0.01 sekuntiakin. Sillä vaan ei ole mitään tekemistä reaktioajan kanssa.
Kumma juttu kun satasen lähdössä 0.13 sekuntiakin on kova suoritus, vaikka äijät tietävät olla viimeisen päälle varuillaan, kun laukaus kajahtaa 1.5-2 sekunnin kuluttua "valmiit"-komennosta. Sitä paitsi alle 0.10 sekunnin reaktioajat merkitsevät aavistuslähtöä ts. lähdön uusimista, koska 0.10 sekunnin REAKTIOaika on todettu ihmiselle mahdottomaksi saavuttaa. Ja kello pysähtyy sitten heti, kun lähtötelineeseen kohdistuu potkuvoimaa, joten silläkään asialla on turha ruveta saivartelemaan.
Myöskään drag racingin lähdössä mitattavalla "reaktioajalla" ei ole mitään tekemistä todellisen reaktioajan kanssa. "Joulukuusen" keltaiset lamput syttyvät vakiointervallilla 0.5 sekunnin välein, ja kytkin päästetään ylös taatusti ennen kuin vihreä lamppu on syttynyt. Yksikään kuski ei jää katselemaan vihreän syttymistä ts liikkeelle lähdetään vaikkei se vihreä syttyisi lainkaan. - sekunti on ikuisuus
Rekkanainen kirjoitti:
...tuollaisella leikillä saa kuka tahansa minkä ajan tahansa!!!
Pääsin "leikissäsi" tulokseen 0,22s parilla yrittämisellä,että silleen.
Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa!!!Siis jos puhutaan todellisuuden reaktioista. Se mitä auto reagoi tuohon lisää riippuu autosta. Mutta se koko sekunti on sellaisille jotka nukkuu ratissa.
Itse tein kanssa reaktiotestiä tuossa ja totesin että saan 0.211 keskiarvoksi.
Lisäksi ekalla yrittämällä tuli jo alle 0.3 vaikka en edes tiennyt mitä ohjelma eteeni herätteeksi töräyttää... :)
Vaan jos pitää hyvät välit jne. niin aika samahan se reaktiokyky on. Vain eläinonnettomuuksien yms. yllättävien paparaisten alletulo kolmion takaa ovat sellaisia tilanteita joissa reaktioista on todellista vahinkoja vähentävää vaikutusta... - ammattikuskilla...
proffa_nopeus_tutkija kirjoitti:
Laskin 0.2 sekunnilla, mikä on siis tuplat oikeasta reaktiajasta. Tuollaisella puolen sekunnin reaktioajalla ei pysy enää kaiteiden välissä!
Ayrton Sennen kuolemaan johtaneen onnettomuuden syitä ruotivasta jutusta:
"Reaktioaika on 0.15 sekuntia, mikä oli normaalia Sennan tasoiselle kuljettajalle."
Siis 100% keskittyneenä ja kaikki aistit valppaina.
http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html
- Rytinä
Jos jonossa on useita autoja, ja turvaväli on lyhyempi kuin reaktio aika. Niin mitenkäs käy jos etummainen jarruttaa esim. nähdessään hirven.
Vstaus: Jos etummainen havainnoi hirven ns.liian myöhään että ehtii jarruttaa vain hiukan ennen kuin kolaroi ja perässä tuleva reagoi edelläajavan jarruvaloihin ja hänen perässään ajava taas hänen jarruvaloihinsa jne. Tulemme kehään jossa jarrutus ajonopeudesta alkaa aina lähempänä ja lähempänä ensimmäistä autoa joka siis osui hirveen. Lopputuloksena on se että viimeinen auto ajaa tähän kolarikeskukseen täydellä ajonopeudella. Todella fiksua.
Tämä tapahtuu siis silloin kun turvaväli on lyhyempi kuin reaktio aika, you know! - turvis
Jonossa ajaessa pitää laskea reaktioaikojen eroja:
oma= 1.0 s edessä ajavalla 0,8 ---> ero 0,2
0,2 sek auto kulkee (80km/h) 4,4 m.
Tämän verran siis pitää jättää turvaväliä (jos omat jarrut ovat kunnossa)- ajomies
Aivan ja kukaan ei aja noin lähellä.
- MiK
Oikeastaan tuohon löytyy fiksumpikin ratkaisu: Eli kannattaa pitää sellainen turvaväli, että ajokin ehtisi pysäyttää ennen törmäystä vaikka edellä ajava pysähtyisi juurikin paikalleen.
Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti.
Kuinka usein muuten harjoittelet hätäjarrustusta tai yhdistelmää hätäjarrutus väistö? Itse treenaan viikottain sopivalla (lue tyhjällä) tienpätkällä.
Turvallista matkaa. - Kallonkutistaja
MiK kirjoitti:
Oikeastaan tuohon löytyy fiksumpikin ratkaisu: Eli kannattaa pitää sellainen turvaväli, että ajokin ehtisi pysäyttää ennen törmäystä vaikka edellä ajava pysähtyisi juurikin paikalleen.
Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti.
Kuinka usein muuten harjoittelet hätäjarrustusta tai yhdistelmää hätäjarrutus väistö? Itse treenaan viikottain sopivalla (lue tyhjällä) tienpätkällä.
Turvallista matkaa."Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti."
Eipä se tuosta paljon puutu tilanteessa, jossa joku on kääntymässä vasemmalle, eikä kääntyville ole omaa kaistaa. Edessä menevä väistää nopeasti oikean kautta, ja perässä tulevaa odottaakin pysähtynyt auto "turvavälin" päässä. - teoreetikko
MiK kirjoitti:
Oikeastaan tuohon löytyy fiksumpikin ratkaisu: Eli kannattaa pitää sellainen turvaväli, että ajokin ehtisi pysäyttää ennen törmäystä vaikka edellä ajava pysähtyisi juurikin paikalleen.
Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti.
Kuinka usein muuten harjoittelet hätäjarrustusta tai yhdistelmää hätäjarrutus väistö? Itse treenaan viikottain sopivalla (lue tyhjällä) tienpätkällä.
Turvallista matkaa.Millä perusteella rajoitat vaihtoehdot siihen että edessä oleva yhtäkkiä pysähtyy?
Jospa hän yllättäen väistää vastaan tulevaa, väärään suuntaan 100 km/h ajavaa autoa.
Tällöin reaktioaikasi pitää olla -1 sek, ts sinun on aloitettava jarrutus 1 sek ennen kuin edelläajava väistää.
Jos väärään suuntan ajavalla on 1 sek reaktioaika, mitään onnettumuusvaraa ei ole!
Vaihtoehtoisesti väärään suuntaan ajavalla pitää olla -1 sek reaktioaika, mutta se on epätodennäköistä. - on pois kääntyä?
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti."
Eipä se tuosta paljon puutu tilanteessa, jossa joku on kääntymässä vasemmalle, eikä kääntyville ole omaa kaistaa. Edessä menevä väistää nopeasti oikean kautta, ja perässä tulevaa odottaakin pysähtynyt auto "turvavälin" päässä.Näitä kääntymisjuttujahan on lehdissä viikottain.
Ensimmäinen ehtii väistää, mutta pari seuraavaa rytisee kääntyjän takalistoon.
Ja niin kävisi näille proffillekin. Kun edessä oleva koukkaisi oikealta ohi, menisi rohvessooriltakin varmasti ainakin se 1-2 sekuntia, ennen kuin tämä huomaisi kääntyvän olevan paikallaan.
Lukkojarrutus ja jos autossa on abs, voi yrittää oikealta ohi.
Ehkä onnistuu, ehkä ei.
Homman tekee mutkikkaaksi se, että rohvessoorin takanakin tulee auto, jonka kuski reagoi vasta rohvessoorin auton jarruvaloihin (1-2 sekuntia näiden syttymisestä).
Takaa tulija keilaa yleensä koko porukan kasaan.
Jos takaa tulee vielä lisää porukkaa sallittua nopeutta normaalen turvavälein, rytisevät nämä samaan kasaan.
Näin ne ketjukolaarit syntyvät.
Ja sitten ihmetellään ja päivitellään. - dekaani_nopeustiede
on pois kääntyä? kirjoitti:
Näitä kääntymisjuttujahan on lehdissä viikottain.
Ensimmäinen ehtii väistää, mutta pari seuraavaa rytisee kääntyjän takalistoon.
Ja niin kävisi näille proffillekin. Kun edessä oleva koukkaisi oikealta ohi, menisi rohvessooriltakin varmasti ainakin se 1-2 sekuntia, ennen kuin tämä huomaisi kääntyvän olevan paikallaan.
Lukkojarrutus ja jos autossa on abs, voi yrittää oikealta ohi.
Ehkä onnistuu, ehkä ei.
Homman tekee mutkikkaaksi se, että rohvessoorin takanakin tulee auto, jonka kuski reagoi vasta rohvessoorin auton jarruvaloihin (1-2 sekuntia näiden syttymisestä).
Takaa tulija keilaa yleensä koko porukan kasaan.
Jos takaa tulee vielä lisää porukkaa sallittua nopeutta normaalen turvavälein, rytisevät nämä samaan kasaan.
Näin ne ketjukolaarit syntyvät.
Ja sitten ihmetellään ja päivitellään.Olen specialisti näiden traktoreiden ja muiden maajussien ohituksissa. Tärkeää on tosiaan se ettei jarrupoljinta käytetä vaan vedetään sivusta ohi. Ja jos joku akkakuski, yön timo tai vastaava teiden häirikkä on jo pysähtynyt, nopeilla reaktioilla ei ole mitään ongelmaa hidastaa. Koska ajan jatkuvasti ylinopeutta niin takapuskurissanikaan ei ole ketään kiinni kuten väärin oletit. Tässä ilmenee pienen ylinopeuden aiheuttama turvallisuus, tie on aina mahdollsimman vapaa edessä ja takana.
- Tane_k
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Noinhan ei oikeasti käy, mutta turvaväliä puolestaan voi tuon verran pitää ihan oikeasti."
Eipä se tuosta paljon puutu tilanteessa, jossa joku on kääntymässä vasemmalle, eikä kääntyville ole omaa kaistaa. Edessä menevä väistää nopeasti oikean kautta, ja perässä tulevaa odottaakin pysähtynyt auto "turvavälin" päässä.Tuosta tulikin mieleeni käytännön esimerkki parin vuoden takaa. Olin kaverin kanssa pakettiautolla liikkeellä, kaveri ajoi. Tiellä oli 80:n rajoitus ja se oli suolaamaton, luminen tie. Jossain vaiheessa kaveri manasi, kun takana tuli joku amiscorolla aivan perseessä kiinni. No, minkäs sille voi, matka jatkui Corolla takapuskurissa kiinni. Saavutimme eräällä suoralla traktorin, jonka kaverini ohitti vauhtia hiljentämättä. Hän käytti oikeaoppisesti vilkkua. Olimme traktorin rinnalla, kun kaverini vilkaisi taustapeiliin ja manasi. Minäkin ehdin nähdä matkustajan puoleisesta sivupeilistä, että takana penkka pölisi.
Traktori kääntyi melkein heti tieltä ja me menimme katsomaan, miten corollalle oli käynyt. Corolla-kuski oli luullut, että kaverini oli kääntymässä vasemmalle, eikä hänellä ollut mitään tietoa edessä olevasta traktorista. Pakuhan peittää näkyvyyttä eteen aika tehokkaasti. Kun kaverini pisti vilkun päälle ja lähti vaihtamaan kaistaa, takana tulija painoi kaasua ja ajatteli menevänsä oikealta ohi. Hän huomasi traktorin ja sen, ettei millään ehdi jarruttaa ennen traktoria. Ainoa mahdollisuus oli vetää penkkaan, minkä kuski oli onneksi tajunnut. Vahinkoa ei sattunut, koska lumi oli riittävän pehmeää. Vedimme nuoret penkasta ylös ja jatkoimme matkaamme. Vähän ajan päästä Corolla oli jälleen perässämme, mutta tällä kertaa jo turvavälin päässä :)
Jos kuski olisi pitänyt alun perin riittävää turvaväliä, hän olisi nähnyt traktorinkin. Silloin koko tilanne olisi jäänyt tapahtumatta. Ehkä kuski tuolloinkin ajatteli, ettei pakettiauto kuitenkaan pysähdy kuin seinään, joten turvavälin voi pitää pienenä. - Voi kristus
Anna mun kaikki kestää! Vai, että vain 4,4 m. Eikö ajoneuvon massalla olekaan mitään väliä. Jos rekkakuski reagoi laskelmasi mukaisesti, niin siinä ei 4,4 m auta.
Jumalauta, että täällä on pösilöitä liikenteessä... - Rekkanainen
Voi kristus kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää! Vai, että vain 4,4 m. Eikö ajoneuvon massalla olekaan mitään väliä. Jos rekkakuski reagoi laskelmasi mukaisesti, niin siinä ei 4,4 m auta.
Jumalauta, että täällä on pösilöitä liikenteessä......muuta sano. En enää viitsi edes noihin ääliömäisyyksiin kommentoida, aluksi vänkäsin,mutta sit muistin vanhan totuuden:
"Älä vänkää idiootin kanssa,muut eivät välttämättä huomaa eroa." - Uho ja tuho
dekaani_nopeustiede kirjoitti:
Olen specialisti näiden traktoreiden ja muiden maajussien ohituksissa. Tärkeää on tosiaan se ettei jarrupoljinta käytetä vaan vedetään sivusta ohi. Ja jos joku akkakuski, yön timo tai vastaava teiden häirikkä on jo pysähtynyt, nopeilla reaktioilla ei ole mitään ongelmaa hidastaa. Koska ajan jatkuvasti ylinopeutta niin takapuskurissanikaan ei ole ketään kiinni kuten väärin oletit. Tässä ilmenee pienen ylinopeuden aiheuttama turvallisuus, tie on aina mahdollsimman vapaa edessä ja takana.
Tässä meillä taas insinööri, joka kumoaa fysiikan lait.
Ajat siis reilua ylinopeutta ( 80 alueella 100 ).
Edestä mutkan takaa paljastuu vasemmalle kääntymistä odottava pysähtynyt auto. Vastaantulijoiden takia ei voi kääntyä.
Et siis koske jarruun, vaan ajat reilua satasta ja koukkaat nopeasti oikealta ohi...
Miten luulisit, että käy?
Satasen vauhdissa nopea koukkaus?
Siis ensin oikealle ja heti takaisin vasemmalle.
Ei varmaan lähde perä irti?
Eihän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305870- 345373
- 293054
- 342454
- 412143
- 372118
- 152098
- 121691
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391666