Epäsäännöllinen kuukautiskierto

Hannele

Lopetin pillerit maaliskuussa, koska haluamme antaa lapselle mahdollisuuden tulla. Kuukautiskierto ei ole sen jälkeen palautunut tai vakiintunut, vaan vaihdellut 29-42 päivään. En oikeastaan ole tästä huolissani, mutta pohdin vain missä vaiheessa kannattaa ottaa yhteys lääkäriin. Kuukautiskierron saa kai tasattua lääkkeillä?

11

2002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaja*

Saa tasattua lääkkeillä, mutta nyt en muista voiko/saako niitä lääkkeitä käyttäessä tulla raskaaksi. Raskaaksi tuloon ei paljonkaan vaikuta kuukautiskierron epäsäännöllisyys, itselläni oli vielä suurempi vaihtelu kuin sinulla ja seitsemän kuukauden ehkäisyttä olon jälkeen tulin raskaaksi, enkä ihan nuorikaan enää ole. Aluksi vielä käytimme "varmoja päiviä", jotka tosin on aika epävarmat kun on epäsäännöllinen kierto. Jos en ihan väärin käsittänyt niin kuitenkin ovulaatio tapahtuu n. 14 päivän kuluttua kuukautisten alkamisesta, oli sitten kierto kuinka pitkä tahansa. Itselläni hedelmöityminen tapahtui juuri silloin.

Varmaan kannattaa ihan rauhassa yritellä ainakin puoli vuotta, mutta voithan lääkärin kanssa jutella asiasta jo aiemmin, niin ei tarvitse olla huolestunut asiasta, mikä sekin taas sitten ehkä vaikuttaa henkisellä tasolla stressaavasti. Onnea yritykseen!

• Hannele

Taidan tosissaan vielä odotella. On vain inhottavaa kun ei pysty ennakoimaan kuukautisia, eikä sitten voi olla varma siitäkään onko raskaana (haluaisin huomioida tämän heti alusta pitäen alkoholin kanssa, vaikka harvoin edes juon). Mitään hätää raskaaksi tulon kanssa ei ole. Olemme molemmat asennoituneet niin, että raskaaksi tulo ei välttämättä ole helppoa.

• Kaniini
        Hannele kirjoitti:

Taidan tosissaan vielä odotella. On vain inhottavaa kun ei pysty ennakoimaan kuukautisia, eikä sitten voi olla varma siitäkään onko raskaana (haluaisin huomioida tämän heti alusta pitäen alkoholin kanssa, vaikka harvoin edes juon). Mitään hätää raskaaksi tulon kanssa ei ole. Olemme molemmat asennoituneet niin, että raskaaksi tulo ei välttämättä ole helppoa.

Ovulaatio tapahtuu n. 14 päivää ennen kuukautisia. Ja voi kai tapahtua muulloinkin.

• Leila

Mulle määrättiin aikoinaan sellaista kuukautisia tasaavaa ja niitä tuovaakin lääkettä kuin terolut ja lääkäri sanoi oikein erikseen että niiden aikana saa sitten tulla raskaaksi.
        Että jos alkuperäinen kyselijä jotain lääkettä kyselee niin terolutia voin ainakin minä suositella. Kierto tasaantui ja tuli aina kauniisti ajallaan...

• Vip

Itse lopetin ehkäisyrenkaan käytön marraskuussa ja siitä asti kierto on ollut 35-50 pvä.Tämän kuun kierrossa söin terolut nimistä lääkettä 10 pvä jonka pitäisi tasata kierto normaaliksi.Niin ei kuitenkaan käynyt vaan kierto on meneillään 36/35-50.Eli näköjään minun kohdallani lääke ei ole toistaiseksi tehonnut :( Mutta toivottavasti sinulla tasaantuu kierto.Plussa onnea teille.

• rv14

Mulla aloitettiin terolut-lääkitys helmikuussa, koska kierto oli niin epäsäännöllinen (35-60). Ensimmäisen satsin jälkeen menkkoja ei tullut ollenkaan ja raskaustesti oli negatiivinen. Jatkoin lääkärin ohjeen mukaan teroja mutta menkkoja ei taaskaan tullut seuraavana kuukautena, tällä kertaa raskaustesti oli kuitenkin positiivinen! Eli kaipa niillä jotain vaikutusta kiertoon oli. Onnea sullekin! Mun käsityksen mukaan ovulaatio voi tapahtua paljon myöhemminkin kuin kierron puolivälissä, toisinaan ei ollenkaan.

• Leppis
        rv14 kirjoitti:

Mulla aloitettiin terolut-lääkitys helmikuussa, koska kierto oli niin epäsäännöllinen (35-60). Ensimmäisen satsin jälkeen menkkoja ei tullut ollenkaan ja raskaustesti oli negatiivinen. Jatkoin lääkärin ohjeen mukaan teroja mutta menkkoja ei taaskaan tullut seuraavana kuukautena, tällä kertaa raskaustesti oli kuitenkin positiivinen! Eli kaipa niillä jotain vaikutusta kiertoon oli. Onnea sullekin! Mun käsityksen mukaan ovulaatio voi tapahtua paljon myöhemminkin kuin kierron puolivälissä, toisinaan ei ollenkaan.

Miksi joskus ei ole ovulaatiota ollenkaan? On tainnut mun biologian opinnot unohtua aikas hyvin. Kuinka pian noita teroluteja, meniköhän nimi oikein, kantsis ruveta käyttään, kun minä lopetin pilsut helmikuussa ja kierto on ollut tosi pitkä siitä lähin, noin 45? Pliis, auttakaa tietämätöntä!!!

• hei
        rv14 kirjoitti:

miten sitten laskit sen uuden 10 tabletin aloitus syönnin, kun mulla on nyt sama tilanne... eli mulla ei eka satsin jälkeen tullu menkkoja.. eli pitäiskö mun laskea oletetun alkamispäivän jälkeen 15 päivää ja aloittaa vaan ihan summan mutikassa uusi 10 tablettia??? BLIIS VASTAA.... ps. mullakin rt oli neg.

• Vip
        rv14 kirjoitti:

Mistä tiesit milloin aloittaa uusi satsi (10 pilleriä)terolutteja?Itselläni kun ei ole vieläkään tullut menkkoja, taitaa käydä minulla samalla tavalla ettei niitä tule tällä kierrolla ollenkaan.Pikaista vastausta toivoen.... :)

• rv 14
        Vip kirjoitti:

Mistä tiesit milloin aloittaa uusi satsi (10 pilleriä)terolutteja?Itselläni kun ei ole vieläkään tullut menkkoja, taitaa käydä minulla samalla tavalla ettei niitä tule tällä kierrolla ollenkaan.Pikaista vastausta toivoen.... :)

kun mun menkkoja ei tullut ensimmäisen terolut- satsin jälkeen otin yhteyttä siihen lääkäriin, joka ne oli mulle määränny. Se laski, että kuukautiset olisi pitänyt alkaa viimeistään kuuden päivän kuluttua viimeisestä terolut-pilleristä. Näin ollen aloin laskea siitä päivästä lähtien, jolloin menkkojen olisi viimeistään lääkärin mukaan pitänyt alkaa. Esim. kun terot yleensä aloitetaan kuukautiskierron 15. päivänä ja niitä syödään kymmenen päivän ajan, on tuolloin kun ne lopetetaan kierron 24. päivä. Jos kuukautiset eivät ala kierron 30. päivään mennessä, laskin siittä uuden kierron alkaneeksi ja aloitin uudet terot 15 päivää myöhemmin. En tiedä mistä 30 päivän kierto lääkärin mieleen tuli, mutta sitä hän pyysi minun käyttämään. Tais mennä aika sekavaks mut jos joku ymmärtää niin hyvä.

• olla

taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta?? gynekö sanoi että kanttis tarkistaa arvot labrassa, jos menkat tulevat epäsäännöllisesti.
      itsellä menkat tulivat 3-5 viikon välein. eikä munasolu edes irronnut joka kuukausi. sillä seurasin omaa lämpöä joka päivä. silloin ei ollut älytöntä maha kipua tai saatika lämmön nousua. taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta. raskaaksi tulin. laskettuja aikoja olikin sitten useita. lopulta vauva olikin ennenaikainen.
      itsellä vauva kuume kasvaa. vaikkakin olen tullut siihen tulokseen tai siis päätin että mulle riittää nelja lasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe