yo pohjanen amis

someone

Nyt kun on ollut paljon puhetta siitä että yo pohjasessa amiksest ei ois mitään hyötyä, haluaisin siis nyt kysyä eikö ole?Itse suunnitellut meneväni sinne kouluun, mutta herää kysymys onko siitä sitten ollenkaan hyötyä, millaista on:rankkaa vai helppoa?Hyvät opettajat?Tarpeellista opetusta?Milloin sinne voi hakea ja onko haku sama kuin yleisesti amikseen,saako samasta (ammattioppilaitoksien)hakukirjasta numerotiedot vai onko yo pohjasille erilliset hakukirjat?Saako hyvin töitä kun on käynyt tuon?
Tietty nuo kaikki varmaan riippuu paikasta ja linjasta mutta olisin kiitollinen jos joku viitsisi vastata ja kertoa, iso kiitos:))

8

571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

tuosta yhdistelmästä on hyötyä ainakin silloin, jos joskus suunnittelet jatkavasi opintoja.

ja vaikka et suunnittelisi jatkavasi opintoja, niin ainahan se on kiva omistaa valkoinen lakki =)

• HippiHiiri81

siis sä oot jo käyny ylioppilaaks ittes?
      (päättelin tuosta yo-pohjainen, ja sehän tarkoittaa sitä että ylioppilas on pohjakoulutukseltaan...)
      (jos tarkoittaisit yhdistelmätutkintoa yo amis, niin sehän kyllä olis ihan peruskouluPOHJAINEN...)

Tossa edellinen kirjoittaja oli tainnu tulkita toisin kuin minä. Mitenkä siis on tilanteesi, mitä tarkoitit???

Ihan samalla tavalla siitä on hyötyä kuin pelkästä amiksestakin, toki hiukka enemmän kun sitten sulla olis sitä yleissivistystäkin enemmän.

Mutta miksi menisit lukion jälkeen amikseen? Sulla on tiet auki vaikka minne ja johonki ammattikorkeeseenki on tosi helppo päästä. Miks menesit amikseen???

Lukion jälkeen amis on yhtä leikkiä. Opettajat on niinku muissakin amiksissa, ja usein ootte ihan samas opetusryhmis peruskoulupohjalta opiskelevien kanssa! Se yo on vain tietty kiintiö (opiskelijamäärä) siit koko porukasta joka otetaan sisään (esim otetaan 20 opiskelijaa joista 5 yo-pohjalta).

Haku on sama kuin yleisestikin toisen asteen koulutukseen eli siit samast amisoppaasta löytyy myös nuo "yo-linjat".

Kaikkiin aloihin ei edes järkätä erikseen tota yo-pohjasten osaa, mutt väliäkö sillä? Sä saat kuiteski joitain perusopintoja korvattuu ja valmistut yleensä vuotta aiemmin kuin peruskoulupohjaiset.

Töitä nyt jossain eteläsuomessa löytyy varmaan tosi hyvin, mutta ota huomioon että sulla olis silti vain AMIS-TUTKINTO ja YO-TUTKINTO. Töiden saannissa tuosta yo-tutkinnosta voi olla hieman hyötyä verrattuna vain amiksen käyneisiin, mutta aloilla joilla järkätään AMK ja YLIOPISTO-Tason koulutusta, niin työnsaanti voi olla aika takkuista. Paremmin koulutetut jyrää sut... Toki siis töitä voi saada, mutta jotain korkeempaa tutkintoo kyllä suosittelisin, jos vaan kiinnostamaltasi alalta niitä on olemassa...

Mille alalle olisit hakemassa?

• Anonyymi

mä just aattelin samaa, että miten lukion jälkeen kukaan enää haluaa mennä amikseen, noh, mä sitten kirjotin ton vastauksen :)

• Maija
        kirjoitti:

mä just aattelin samaa, että miten lukion jälkeen kukaan enää haluaa mennä amikseen, noh, mä sitten kirjotin ton vastauksen :)

niin että miksei?Ei se oo mikään arvoalennus.
        Mun luokalla on monta jotka on käyny lukion.Yks tyttö tuli yliopistosta.Mä en nyt aivan ymmärrä teitä...mutta mähän olenkin vain ammattikoululainen...

• Anonyymi
        Maija kirjoitti:

niin että miksei?Ei se oo mikään arvoalennus.
        Mun luokalla on monta jotka on käyny lukion.Yks tyttö tuli yliopistosta.Mä en nyt aivan ymmärrä teitä...mutta mähän olenkin vain ammattikoululainen...

mä vaan ihmettelin sitä, että kun vois vaikka yliopistoon päästä, niin miksi jatkaa 2. asteella.

mutta jokainenhan tekee ratkaisunsa. En mä niitä tuomitse.

p.s mä en puhu mistään arvonalennuksesta.

• Jackie

Ite olen ylioppilas vm -97 ja yo-tokari on ihan keskiverto, kun en päässyt haluamalleni linjalle AMK:hon jäin työttömäksi. Tein reilun 2 vuoden aikana erilaisia töitä (sanomalehtien jakamisesta aina toimistotöihin ja kaikkea siltä väliltä). Tajusin, että en todellakaan pääse haluamalleni linjalle pelkällä yo-tokarilla, joten hain amikseen, jonne pääsin sisään. Ennakko-odotukset ei ollu mitään häävejä, sillä ne muuthan olisivat semmosia "16v räkänokkia".

Yllätyin positiivisesti, koska luokallamme ei ollutkaan kuin YKSI 16v ja muut 17 oppilasta olivat 18v-32v väliltä. Koulu porvoon amis ja linja graafisen alan pt.

Amiksessa on meillä oli hyvät ja asiantuntevat opettajat ja muutenkin opiskelu oli tosi mukavaa. Rehellisesti sanottuna, jopa parempaa kuin lukiossa.

Nyt opiskelen Espoossa mediatekniikan insinööriksi, joten kyllä siitä amiksesta on hyötyä:
      saat kaikki alkuopinnot hyväksiluettua, koska sinulla on yo-tokari ja amistokarilla saat alkuammattiopinnot hyväksiluettua.

HAKU: Ihan normaalisti niinkuin muutkin ja ainoastaan yhteishakupaperiin merkkaat arvosanat yo- ja lukiotokarista.

• someone

Sen takia olen ajatellut lähteä lukion jälkeen amikseen koska ensinnäkin en pääse ylioppilastodistuksellani haluamalleni amk:ssa ja muut koulut tuntuvat vähäpätöseltä sen rinnalla että hyötyisin kuitenkin amiksesta tulevaisuudessa kun pääsisin haluamalle linjalle, muut koulut olisi vielä huonompi vaihtoehto kenties. Ja itse järkeiltyäni on parempi lähteä yo- pohjaseen amikseen kuin olla tekemättä mitään ja sen jälkeen paremmat mahdollisuudet päästä töihin kun on kuitenkin jotain alan kokemusta jne. Varmasti kuitenkin se on kannattava vaihtoehto josta ei voi olla haittaa.
        Itseänikin "pelottaa" nuo 16v. teinit mutta itseäni vartenhan mä siel koulus olen :)) Kiitti kaikil jotka viitsi vastata..selventi paljon asioit :))

• tuleva teekkari?
        someone kirjoitti:

Sen takia olen ajatellut lähteä lukion jälkeen amikseen koska ensinnäkin en pääse ylioppilastodistuksellani haluamalleni amk:ssa ja muut koulut tuntuvat vähäpätöseltä sen rinnalla että hyötyisin kuitenkin amiksesta tulevaisuudessa kun pääsisin haluamalle linjalle, muut koulut olisi vielä huonompi vaihtoehto kenties. Ja itse järkeiltyäni on parempi lähteä yo- pohjaseen amikseen kuin olla tekemättä mitään ja sen jälkeen paremmat mahdollisuudet päästä töihin kun on kuitenkin jotain alan kokemusta jne. Varmasti kuitenkin se on kannattava vaihtoehto josta ei voi olla haittaa.
        Itseänikin "pelottaa" nuo 16v. teinit mutta itseäni vartenhan mä siel koulus olen :)) Kiitti kaikil jotka viitsi vastata..selventi paljon asioit :))

No, voihan sitä ainakin loistaa kielten ja matikan tunneilla,varsinkin jos on pitkän matikan käynyt...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe