Corollan venttiilit vääntyivät, sylinterin seinämä suli ja moottoriöljyyn päätyi runsaasti metallila

Anonyymi-ap

Corolla-kuski yritti vaihtaa nelosvaihteelta viitoselle – polttomoottori leikkasi kiinni sekunneissa ja loppulasku kohosi yli 38 000 euroon
Uudenkarhean Corolla GR:n omistaja teki vaihtovirheen ja sai korjaamolta lähes käsittämättömän korjauslaskun.

VÄÄRÄN vaihteen kytkeminen sattuu käytännössä jokaiselle manuaaliautolla autoilevalle – ainakin kerran. Näin kävi hiljattain myös yhdysvaltalaiselle Charlie Holmbladille, joskin suunnilleen pahimmalla mahdollisella kuviteltavissa olevalla tavalla, kertoo Carscoops.

Holmbladin juuri hankkima tuliterä sporttiauto Corolla GR kohtasi tuhonsa aamuyöllä, kun mies oli matkalla pitkästä yövuorosta kotia kohti.

Neloselta viitoselle vaihtaessa vaihde meni viitosvaihteen sijaan kolmoselle, mikä sai auton moottorin kierrokset nousemaan arviolta 8 900 rpm tienoille.

Kyseinen sportti-Corolla kestää kuitenkin vain 6 500 rpm:n luvun, mikä kävi välittömästi selväksi.

Paikallisen Toyota-huollon korjausraportin mukaan Corollan venttiilit vääntyivät, sylinterin seinämä suli ja moottoriöljyyn päätyi runsaasti metallilastuja.

Vaurio ei ymmärrettävästi mennyt takuuseen, sillä Toyotan mukaan kyseessä oli puhtaasti auton käyttäjän oma syy.

Korjauksen hinnasta sen sijaan nousi pienoinen mediakohu.

Laskusta nimittäin kävi ilmi, että polttomoottorin korjaaminen maksoi tässä tapauksessa huimat yli 38 000 euroa!

Lue lisää: Yhdessä Euroopan maassa pieni teho-Toyota maksaa jopa 50 000 euroa enemmän kuin Suomessa – tässä syy

Yksinomaan turboahtimesta asennusosineen veloitettiin paikallisella Toyota-korjaamolla lähes 5 000 ja välijäähdyttimestä yli 2 700 euroa. Sylinterilohko puolestaan maksoi reilut viisi tonnia.

Kyseinen Toyota-korjaamo ei tullut pyynnöistä huolimatta kuluissa vastaan ja kertoi niiden pohjautuvan kyseistä erikoismallia koskeviin ohjehintoihin.

Toyota Corolla GR:ssä on noin 300-hevosvoimainen turboahdettu kolmisylinterinen bensiinimoottori. Suomessa sama kone löytyy Toyotan GR Yaris -tehomallin keulalta.

https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html

60

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mulla ole koskaan moottori hajonnut jos olen vetäissyt lian pientä vaihdetta sisään. Kone ulvahtaa ja silloin jokainen painaa vaistomaisesti kytkintä.
      Taitaa Toyotan koneet olla kovin heikkoja.

      • Anonyymi

        2 tapausta. Volkkarin Id.7 on paras auto mitä on koskaan testattu. Tojotassa taas paikat pettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 tapausta. Volkkarin Id.7 on paras auto mitä on koskaan testattu. Tojotassa taas paikat pettää.

        Bidee.7 ja hinuria tarvittiin jälleen.

        Aamuyöllä takavalot väreilivät kuin surullisimmat jouluvalot. Näky oli erityinen, sillä tapahtumahetkellä Volkswagen ID.7 oli visusti lukittuna omakotitalon pihassa.

        Aamulla Volkswagenin uusi täyssähköauto oli täysin mykkä. Keulapellin alta löytyneen 12 voltin akun jännite oli jotain nollan ja puolentoista voltin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bidee.7 ja hinuria tarvittiin jälleen.

        Aamuyöllä takavalot väreilivät kuin surullisimmat jouluvalot. Näky oli erityinen, sillä tapahtumahetkellä Volkswagen ID.7 oli visusti lukittuna omakotitalon pihassa.

        Aamulla Volkswagenin uusi täyssähköauto oli täysin mykkä. Keulapellin alta löytyneen 12 voltin akun jännite oli jotain nollan ja puolentoista voltin välillä.

        Sinä se jaksat kirjoitella TM:M testaajien virheestä ja hölmöilystä.
        Yritä paremmin jos pystyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se jaksat kirjoitella TM:M testaajien virheestä ja hölmöilystä.
        Yritä paremmin jos pystyt.

        VW:n pitäisi yrittää vähän paremmin.
        Aamuyöllä takavalot väreilivät kuin surullisimmat jouluvalot. Näky oli erityinen, sillä tapahtumahetkellä Volkswagen ID.7 oli visusti lukittuna omakotitalon pihassa.

        Aamulla Volkswagenin uusi täyssähköauto oli täysin mykkä. Keulapellin alta löytyneen 12 voltin akun jännite oli jotain nollan ja puolentoista voltin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW:n pitäisi yrittää vähän paremmin.
        Aamuyöllä takavalot väreilivät kuin surullisimmat jouluvalot. Näky oli erityinen, sillä tapahtumahetkellä Volkswagen ID.7 oli visusti lukittuna omakotitalon pihassa.

        Aamulla Volkswagenin uusi täyssähköauto oli täysin mykkä. Keulapellin alta löytyneen 12 voltin akun jännite oli jotain nollan ja puolentoista voltin välillä.

        Sehän oli sitten kuin hybriditoyotan akku.


    • Anonyymi

      Säästyy öljyä venttiilien voimia käyttäen vipuvarsina ja on roheemmat äänekki.

    • Anonyymi

      Ei pidä huudattaa Tojoa punaisen rajalle eli lähes 7000 rpm ennen vaihtoa. Kaveri on tainnut ajella ylinopeutta, kun tuo GR kulkee kolmosvaihteella välityksistä riippuen 100-140 km/h.

      • Anonyymi

        Entä sitten mikä oli nopeus. Kyllä moottorin pitää kestää nopea pienet ylikierrokset hajoamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten mikä oli nopeus. Kyllä moottorin pitää kestää nopea pienet ylikierrokset hajoamatta.

        Ei mikään vakiomoottori kestä älyttömästi kierroksia, kun venttiilit sekoavat ja osuvat mäntiin.


      • Anonyymi

        Tuon verran autot kulkee ykkösvaihteella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään vakiomoottori kestä älyttömästi kierroksia, kun venttiilit sekoavat ja osuvat mäntiin.

        Eihän tuo ollut mikään ihan vakiokone, vaan 300hp kolmipyttyinen rällätin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      38000... tuolla hinnalla saisi 5-8 uutta täyssähköauton akkua.

      • Anonyymi

        Mutta ei edes yhtä Citroenin sähköauton akkua (akku 42000, auto 46000).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei edes yhtä Citroenin sähköauton akkua (akku 42000, auto 46000).

        Jotkut valmistajat hinnoittelevat akut taivaisiin. Näitä merkkejä on syytä välttää. Kuten Citroenia.

        Esim. Teslan akut ovat kohtuuhintaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut valmistajat hinnoittelevat akut taivaisiin. Näitä merkkejä on syytä välttää. Kuten Citroenia.

        Esim. Teslan akut ovat kohtuuhintaisia.

        Vw id.4:n akku maksaa 29500€.
        Ihanan kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vw id.4:n akku maksaa 29500€.
        Ihanan kallista.

        ...vaan ei mitään verrattuna Toyotan koneremonttiin ;).


    • Anonyymi

      Moktar Gubtan ei kannata toyotalla ajaa----

    • Anonyymi

      Minulla hajosi Skodasta DSG ja turbo! Karmea savunpöllähdys vain!

      • Anonyymi

        Menikö kasetti jumiin?


    • Anonyymi

      16 päivää kuun loppuun ja Trafi jo huolettaa. Eikö minkään voi?

      • Anonyymi

        Trafiko korjaa hajonneet Toyotat?


    • Anonyymi

      POLKEE TOITSUU TÄYYYYYYYYYYSIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Yariksista on hajonnut lukematon määrä samoja koneita eri syiden takia.
      Tämä oli vain ajan kysymys milloin samat koneet alkaa paukkua Corolla autoissa.
      Sama kuvio kuin hybrideissä. Ei ne yhtään sen paremmin kestä koska ovat huonolaatuista tekoa jo alunperin. Sylintereissä ei ole pinnoitetta mikä tekisi niistä vahvemmat ja jopa kannet liikkuu verrattuna lohkoon niin paljon et kannentiiviisteet alkaa vuotaa. Surkeita koneita on kaikki tojojen nokalta löytyvät moottorit.
      Tämä nyt vain on fakta. Tojofanit pn harhaisia uskovaisia jotka on ylipuhuttu mainoksilla ja virheellisellä mainolla uskomaan jotain mikä ei ole totta.

      VW moottorit kestää helposti tuplatehot mutta Toyota ei. Missä siis vika?

      • Anonyymi

        No ei todellakaan kestä! 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan kestä! 😂

        Hyvin VW:n koneet kestää.


      • Anonyymi

        Vain Toyotan itselataavien turbottomia moottoreita joutuu kiihdytyksissä huudattamaan punaisen rajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain Toyotan itselataavien turbottomia moottoreita joutuu kiihdytyksissä huudattamaan punaisen rajalle.

        Ei joudu. Vain skodakääkät vinguttavat kippanoitaan liikenteessä.


    • Anonyymi

      Miksi Toyota aiheuttaa niin paljon kateutta?

      • Anonyymi

        Miksi hajonnut Corolla herättäisi kateutta? Ymmärrätkö, että jokaisella auton ostajalla on mahdollisuus ostaa Toyota mutta ei osta. Pösilö!


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miten tuo liittyy asiaan? Eri tekniikoita kyseessä.


    • Anonyymi

      Jos nelosella vedättää kierrokset tappiin ja sitten runttaa kolmosen sisään, on tuho varma jokaiselle moottorille.
      Vagista hajoaisi myös laatikko ja kuskin henkinen olemus.

      • Anonyymi

        Miten tuo Vagi liittyy Toyotan hajoamiseen? Tuossa on se toinen järjetön asia, eli remontin hinta, kyseessä sentään pieni 3-pyttyinen moottori.


      • Anonyymi

        Miksi sinä runttaat Volkkarissa kolmosen sisään, kun laatikko on jo aiemmin vaihtanut vitosen sisään. Ei turbokone ole mitään Tojon mehumaija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä runttaat Volkkarissa kolmosen sisään, kun laatikko on jo aiemmin vaihtanut vitosen sisään. Ei turbokone ole mitään Tojon mehumaija.

        DSG nyt nylkyttää ja hajoaa jo normikäytössä, mutta siithän ei ole nyt kysymys.


      • Anonyymi

        Lelu(toy)auton tonnikalapurkista väsätyt peltimoottorit nyt hajoaa vähemmästin. Vag tuotteissa on kunnon valurautakoneet.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lelu(toy)auton tonnikalapurkista väsätyt peltimoottorit nyt hajoaa vähemmästin. Vag tuotteissa on kunnon valurautakoneet.

        Valurautaa kuin venäläisessä maamoottorissa, heh heh!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskikin voi olla ihan järjetön.

        Kännissä kaikki on hauskempaa. Ei näytä ihan selväpäisten touhulta..


    • Anonyymi

      Totuus asiassa taitaa olla, että on yrittänyt vaihtaa vitoselta neloselle mutta onkin vaihtanut kakkosvaihteelle. Eiköhän ne todelliset kierrokset löydy moottorin muistin datasta, jos Toyotoissa edes sellainen on.

    • Anonyymi

      USA:ssa, jossa vahinko tapahtui, olisi saanut uuden GR corollan halvemmalla kuin mitä moottorin korjaus maksoi, eli kyseessä on korjaamon kusetus. Uusi moottori tuskin olisi maksanut edes 10.000 dollaria.

      • Anonyymi

        Toyotan hinnat on yllättäviä ja taisi olla paljon muutakin rikki.


      • Anonyymi

        Käytetty Tojo onkin kalliimpi kuin uusi!!!


    • Anonyymi

      Suunnattoman kateuden aiheuttama törkeä valhe, Toyota ei hajoa!

    • Anonyymi

      Olisihan tuolla hinnalla saanut maksettua pariin kertaan Vagin jokavuotisen DSG-remontin;)

      • Anonyymi

        DSG-VAGginisteja kusetetaan VAG-korjaamoilla joka päivä. Parin kolmensadan rempasta pyydetään useita tuhansia.


      • Anonyymi

        Kylläpä Terolle ottaa koville kun Toyotasta julkaistaan ikävää tarinaa.
        Ei kun itkupotkuraivarit peliin ja kääntöä toisaalle.
        No helpottaako tuo tuskaasi ja muuttuiko tuo Toyota uutinen toiseksi?


    • Anonyymi

      Kyseessä oli kireä sporttimalli. Mitä ilmeisemmin vaihto tapahtunut punarajalla 6500rpm ja jos siitä vetää pykällä pienemmän, kierrokset nousee 30% mikä tarkoittaa 8500rpm. Jos autolla on ajettu urheilullisesti ja kilometrejä takana hyvin vähän, tuo parin tonnin ylikierrokset voi kyllä hajottaa koneen kuin koneen.

      Siitä vaan kokeilemaan uuden karhealla omall autolla sama temppu. Kyllä seiltä jotain antautuu.

      Kyseessä ei ollut tilanne missä muun liikenteen tahdissa ajaessa vaihdetaan vahingossa alaspäin.

    • Anonyymi

      Ei pidä maksaa euroilla, jos uutena 42000 dollaria maksavan auton korjaus maksaa 38000 euroa.

      • Anonyymi

        Eiköhän valuuttakurssin vaihtokurssi toimi myös USA:ssa Euro on kuitenkin sielläkin noteraattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän valuuttakurssin vaihtokurssi toimi myös USA:ssa Euro on kuitenkin sielläkin noteraattu.

        Ei autoa kannata korjata, jos uusi maksaa saman verran?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autoa kannata korjata, jos uusi maksaa saman verran?

        Niin on tuo todiste ainakin Toyotan kertakäyttöfilosofiasta jos hajoaa osta uusi.


    • Anonyymi

      Lujaa laatua Toyota

    • Anonyymi

      Vanhassa tojosso 4afe oli vielä vapaasti pyörivä kansi.

    • Anonyymi

      Eniten ihmetyttää, että miksi joku ostaa auton, jossa tarvitsee jollain kepillä siirrellä hammaspyöriä?
      Automaatit tuli ensimmäisiin Autoihin jo 40-luvulla ja eurooppalaisiinkin ne yleistyi jo 2000-luvun alkupuolella.
      Tosin nykyään terveet ihmiset ostaa sähköauton, jossa ei tarvitse murehtia vaihteistosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe