Siivoaminen vanhalla iällä - onnistuuko?

Anonyymi-ap

Muistelin nuoruutta kun siivoamisen kanssa ei ollut ongelmia. Töiden jälkeen perjantaisin jaksoi vielä siivota koko huushollin. Tampata matot, tuulettaa vuodevaatteet ja vaihtaa lakanat, imuroida ja pestä lattiat, pyyhkiä pölyt. Kaikki ikkunat jaksoi pestä kaksi kertaa vuodessa. Se on mennyttä aikaa nyt. Harmittaa, ettei tähän enää ole voimia. Ylläpitosiivousta jaksan tehdä enää kahden viikon välein ja silloinkin jaan siivouksen kahdelle päivälle. Tykkäsin ennen siivoamisesta. Se ihana tunne kun kaikki oli puhdasta! Onneksi vielä jaksan sinnitellä ilman ulkopuolista apua. Se maksaa vaikka siitä saakin verotuksessa kotitalousvähennystä. Jotenkin en tykkäisi, että tuntematon ihminen tulisi siivoamaan koska on ollut paljon juttuja vanhuksia hyväksi käyttävistä, varkauksista jne. ja vaikuttaahan se käytettävissä olevaan eläkkeeseenkin vähentävästi. Miten te muut, vieläkö on voimia siivota itse, pitää koti puhtaana vai käytättekö siivousyrityksiä ja mitkä ovat kokemuksenne niistä? Piipa

34

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      -sattuipas, kun justiin äsken imuroin loput kämpästä, niin se on; ei jaksa kaikkea kerralla, mut ei tarvikaan, ei siivoamisesta stressiä kannata ottaa.
      äijä-

    • Anonyymi

      Juurikin näin, kun ap kertoo. En sentään illalla siivonnut koko kotia, mutta vapaspäivänä tuon jaksoin tehdä pesten jopa ikkunat , joita oli 4 suurehkoa ikkunaa ja pintoja monta. Toki siinä meni silloin aamusta iltaan ja illalla olin rätti/ poikki. Koti oli 86m2, EI tuollaista siivousta usein tarvinnut tehdä, kun olemme kaikki siistiä porukkaa.

      MUTTA, entäpä nyt? Teen yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista. Toki nyt meitä on vain kaksi ja edelleen kumpikin siistejä ja toimivia. Nyt on kyllä runsaasti aikaa kaiket päivät , jollei ole kuntoilemassa tai muuta kivaa tee. Siis ihan leppoisasti.
      Ihanaa ,kun voi vielä tehdä, mutta todella hanakasti ostan palveluita ,kun sen aika tulee.
      Olemmekin jo neljä vuotta tilanneet ruokakassit kotiin cittarista 4 vk välen. Se on huisin helppoa ja mukavaa palvelua. Olen järjestelmällinen, sen se vaatii.

      • Anonyymi

        Kerralla tai pätkittäin.
        Yhtenä imurointi, toisena pyyhkiminen ja pölyt samantien tai seuraavana päivänä.
        Jos on kyläilijöitä tulossa täytyy tiivistää, muutoin rennoin rantein.
        Ja oikeastaan, jos pitää yllä siisteyttä, ei tarvitse hosua.
        Ikkunat pitäisi pestä.
        Fundeeraan ensin ja mietin missä järjestyksessä.
        Parit verhot siinä samassa.
        Beng
        Onhan sitä kaikenlaista, mitä pitäisi, jos itseä haluaa niuhottaa.


    • Anonyymi

      Ei ongelmia koti askareissa, ikkunat pesen kun siitepöly kausi ohitse, tekemisen puute ihan hyvin ajankuluksi siivota laittaa ruokaa. Talvella tilaan ruuat cittarista, aamulla kävin pyörällä viikon lopun ruuat ainoa mikä harmi sattui silmälasit hävisi, jos ei mistään ilmaannu on hankittava uudet silmälasit voi että harmittaa.

    • Anonyymi

      5 ikkunaa, joista neljässä on 6 pintaa kussakin. Lisäksi 6 parvekelasia. Semmonen urakka ettei päivässä tee. Ikkuna kerrallaan. Siitepöly ajan jälkeen kun alottaa niin syksyyn mennessä on pesty. Parvekelaseissa on kaihtimet. Nekin ottaa aikansa. Yksi per päivä ennen lasien pesua. Tiedä sitten kuinka kauan tätä jaksaa.

      • Anonyymi

        Rankkaa jos on pölyä aina ilmassa.


    • Anonyymi

      Siivon nurkan kerrallaan, en mitään isoa kertasiivousta. Eilen roskakaappi, joskus kuiva-ainelaatikot jne. Ravistelen aina pikkumatot kun imuroin, se on kaikkein nopeinta ja helpointa. Joskus pyyhin vapaita lattiapintoja. Kaksi isohkoa mattoa käyvät ulkona 4 krt/v. Ikkunat olen jo pessyt, jos tulee siitepölyä, pesen taas. Ei ole hassumpaa hommaa kun pääsee alkuun.
      Vielä jaksan siivota, ei oikeastaan ole koskaan likaista, mutta järjestys on sinnepäin. Se ei meinaa pysyä hallinnassa. Nakkaan tavarat hyllyille eikä todellakaan viikattuna. Mutta annan itselleni anteeksi, kun hyllyt ovat puhtaat. Toinen epäsiistiys on että pidän päivittäistavaroita näkysällä jonkun päällä, en kertakaikkiaan jaksa asettaa kaappeihin ja laatikoihin, sen kokisin työlääksi.
      Jos joku tulee yllättäen, en pyytele anteeksi eikä hävetä yhtään.

      • Anonyymi

        Ihan samaa monella muulla. Kerralla ei paljon jaksa. Osissa menee kaikki.


      • Anonyymi

        >>Siivon nurkan kerrallaan, en mitään isoa kertasiivousta.<<

        Tämä on kyllä hyvä konsti. Nurkka kerrallaan ja hyvin.

        Ja tuo kalenteriin ennalta suunnitteleminen, tämä on itselläni toiminut. Jokainen päivä on (ollut) kotityöpäivä. Näin asiat sujuvat ajallaan, kun aloittaa ajoissa.

        Tuota rojua kun on itsellenikin kertynyt, niin itsehankkimiani, kuin perittyjäkin, 3-4 sukupolvessa...


    • Anonyymi

      Siivoaminen on voimia vievää (ikä 70 v.). Teen ison siivousurakan useissa eri osissa.

      Pölyt huiskin pari päivää sitten. Nyt on imurointi meneillään, selkä kipeytyy. Pidän taukoa, huilin bunkalla, vedän henkeä ja jatkan kohta.

      Suunnittelen jokapäiväiset työni ennalta kännyn kalenteriin, niin, ettei yhdelle päivälle osu kovin paljon.

      Teen kotityöni voimieni mukaan.

    • Anonyymi

      Järjestys tärkeintä.

      Siis kamat paikoillaan, se sama jollekin pölyhiukkaselle. Ikävä kyllä, nykyisin sekä epäjärjestystä, että pölyä. Pitänee palkata joku hoiteleen hommat, ite ei enää viitti liikä isoja projekteja alkaa vetään..

      Perusongelma liika kama. Ei edes mahdu siivoomaan. Pitäis käydä kamat läpi, mutta kun kaks hamsteria samassa huushollissa, tilanne ei häävi. Joskus päästy etitäpäin nurkka kerrallaan, mutta muutama viikko ja tilanne ennallaan.

      Pitäis aluks tilata roskalava ja roudata puolet "omaisuudesta" ainakin sinne. Sitten vois alkaa saivarteleen pölyhiukkasista.


      Tuskin mitenkään uniikki ongelma.

      =Dw=

    • Anonyymi

      Ei tahdo onnistua: Aina kun yritän tarttua imurin varteen tms. niin keksin helposti jotain paljon mukavampaa ulkotyötä ja lähden tekemään sitä, varsinkin nyt kun ilmatkin suosivat.

    • Anonyymi

      Perusteellinen imurointi parin kuukauden välein, välillä kohdelakaisua ja paikkojen kohennusta.

    • Anonyymi

      Kyllähän siivoaminen onnistuu. Tykkään siivota kotiani. Onneksi olen päässyt pois pakkosiivoamisesta/neuroosista. Nyt on järkevissä mitoissa siivoushommat.

    • Anonyymi

      Kukas muu sen hoitaisi? Kahden viikon välein. Noiden väleissä tarpeen mukaan.
      Vaimoni vastaa vuodevaatteiden vaihdosta avustuksellani ja hoitaa pyykit. Pussilakanat kuskaan taloyhtiön kuivaushuoneeseen ja kuivettuaan pois sieltä.

    • Anonyymi

      Minä en kyllä nuoruuden ajoista muistele siivoamista. Onneksi on jotain
      muutakin muistella.

      • Anonyymi

        Jos muistelee siivoamisen helppoutta verrattuna nykyhetkeen niin eihän se sulje pois etteikö muistelisi muitakin asioita. 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muistelee siivoamisen helppoutta verrattuna nykyhetkeen niin eihän se sulje pois etteikö muistelisi muitakin asioita. 🤔

        tuu tuu tupakkirulla ....


    • Anonyymi

      Kyllä huonommaksi on itsellänikin mennyt . Mutta kunhan jollain tavalla suht koht kunnossa pysyisi

    • Anonyymi

      Pienessä yksiössä ei onneksi ole paljoa siivottavaa.

    • Anonyymi

      Laistan mahollisimman pitkään, kunnes pölypallot lattialla alkavat liikaa häiritä.

    • Anonyymi

      Kaiken muun voin jättää myöhempään mutta vessan siivoan kerran viikossa. Vaikka menis viimeiset voimat.

    • Anonyymi

      Ei viitsi siivoilla kovinkaan usein enää.

    • Anonyymi

      hankalinta on puhdistaa katon rajassa olevat ilmastointi venttiilit, vielä pari vuotta sitten onnistuin en enää

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta joskus saatan vähän lakasta pahimpia roskia.

    • Anonyymi

      Miten niin että onnistuuko enää?
      Ellei ole oikein koskaankaan onnistunut, miten se nytkään onnistuisi?
      Eilen kun sisällä ollessa vähän uhkasi tulla imurointi ajatuksiin, hoksasin että lähdenpäs istuttamaan perunat.

      • Anonyymi

        9:19
        Kiva. Kaiken voi tehdä 'paremmalla ajalla'.
        Minulla on verhot tuossa, mitkä pitäisi silittää ja sitten, ah, ripustaa, eikä yhtään nappaa.
        Beng


    • Anonyymi

      Siivousinto loppu siihen kun jo ex-puoliso huiteli minua pyykinkuivaustelineellä. Olin viikonloppuisin vihainen ja siivosin, en ymärtänyt levätä, jokainen maton hampsu piti olla suorassa ja ei ihme kun se parisuhde loppu. No, jälkeenpäinhän sitä huomaa virheensä 😊

      • Anonyymi

        10:41
        Ehket voinut tietää, mitä paketti sisälsi.
        Beng


    • Anonyymi

      alottajalle :

      EI ONNISTU ENÄÄN,

      nuorena ja terveenä siivosin kerranviikossa huushollin perustuksia myöten, matot ulos ja vuodevaatteet vaihtoon ja pesukoneeseen, ym.
      nyt tommonen siivous OLISI meikäläisen asunnossa SUURSIIVOUS

      harmi
      vanhauksena EI jaksa enään itseäkään, syöminenki käy työstä,,

      hirvee kärsimys on olla vanha raihnainen ihminen,
      ja kaikken kamalinta on sitten JOS joutuu laitokseen muitten hoitajien pyöriteltäväksi, sitä ei kestä vanha ihminen, mieluummin kuolee pois
      ÄKKI KUOLEMA OLISI PARASTA mitä minä tiedän omalla kohdallani, toivon hartaasti ÄKKI LÄHTÖÄ omalle kohdalle.

    • Anonyymi

      Kerran viikoss siivotaan - suuremmat siivoukset, joulu- ja kevät/kesä tilataan ammattilaisilta.

      Mies imuroi, pesee ikkunat, minä luutuan ja pyyhin pölyt. Pyykirumbaa tanssitaan yhdessä .

    • Anonyymi

      Taistelin verhot ylös.
      Beng

    • Anonyymi

      Onko aviovuode kylmä?

      • Anonyymi

        ON, kylmä ja yksinäinen, kylläki viihdyn jo yksinki, koska olen VANHA ja ehdittiin elää lähes kuudenkymmen vuoden avioliitti, joka päättyi toisen kuolemaan,

        niin siis
        koska puoliso on kuollu, ei lämmitä enään haudanpohjalta mua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe