Jos kuolinpesää ei saa jaettua? Apua kaivataan..

Anonyymi-ap

Asiaa pitää hoitaa todella kierojen sukulaisten kanssa, jotka sähläävät ja kieroilevat jatkuvasti kokoajan niin mahdottomasti, että alkaa jo oikeasti järki mennä.

Kuolinpesään kuuluu mm. talo, joka vie kuolinpesän kuluja kokoajan, kun eivät saa (tai halua saada..) myytyä sitä . Mitä jos kuolinpesä menee miinukselle siksi, että perintöä ei kertakaikkiaan saada jaettua? Tuleeko perillisille tällöin jotain kuluja? :(

Nämä sukulaiset eivät suostu hakemaan pesänjakajaa, ja minun pitäisi käsittääkseni kustantaa se itse jos haen, eikä ole mitenkään varaa.

Olen miettinyt myös perinnöstä kieltäytymistä, mutta se taas sitten vissiinkin voisi vaikuttaa esim. toimeentulotukeen yms niin, että voisi tulla todella suuria taloudellisia ongelmia . Tietääkö kukaan tästä?

Lakimieheen ei ole varaa (en ole oikeutettu ilmaiseen oikeusapuun) ja mitään ilmaista lakipuhelinta en ainakaan ole löytänyt?

Olen ihan loppu ja tosi ahdistunut ja peloissani, että miten noiden sukulaisten ja kuolinpesän kanssa oikein käy. . Minulla ei missään nimessä ole varaa mihinkään kuluihin siitä :(

Kiitos jos voisi saada jotain asiallisia vastauksia täältä? Ei ilkeilyä kiitos, olen jo tarpeeksi surullinen muutenkin.

9

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinun ei tarvitse kustantaa pesänjakajaa vaan se maksetaan kuolinpesän varoista. Voit hakea sitä maistraatista. Hakemus maksanee 100 euroa. Siihen on jokaisella osakkaalla oikeus. Toislta ei tarvitse kysyä lupaa.

      • Anonyymi

        Jos en väärin muista, hakija maksaa kulut jos pesästä loppuu varat. Kannattaa tehdä muille osakkaille selväksi tilanne eli vaadit pesän jakoa ja jos eivät suostu, niin selvitä ja selitä heille kustannusten jakautuminen ennen kuin haet pesänjakajaa. Voi alkaa mieli muuttua. Kuluja voi helposti tosin tulla kymmeniä tuhansia tai enemmänkin, riippuen ihan pesästä ja miten paljon haluatte riidellä.


      • Anonyymi

        Maistraatteja ei ole olemassa. Maistraatit korvaa Digi- ja väestötietovirasto, DVV.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maistraatteja ei ole olemassa. Maistraatit korvaa Digi- ja väestötietovirasto, DVV.

        Joku hautauspalvelu tai sellainen kertoo että kuka niitä tekee. Kannattaa kysyä sieltä. Myös varmistaa että varoja on koska muuten joudutte maksamaan. Perinnöstäkannattaa kieltäytyä jos varoja ei ole ja ehkä velkaa vain?


    • Anonyymi

      Olemme seitsemän seinähullu sisarusta. Tappelemme verissäpäin homeisesta tönöstä eikä saada sitä jaettua. Jokainen jurnuttaa omassa nurkassaan ja osa pihan perällä. Vaikka kukaan ei edes asu mökkirähjässä. Niin on sillä tunnearvoa.

    • Anonyymi

      Älä hätäile. Hae pesänjakajaa. Virallisjaon kulut menee pesästä päältä ensin. Elleivät pesän varat riitä, sitten vasta hakija maksaa loput.
      Täällä vähän sama juttu, en saa pyytämällä osuuttani pesästä. Joten on jotain keksittävä.

    • Anonyymi

      Voi meitä. Ne jyrää meitin!
      Tuntuisiko helpommalta,jos
      Valtio "perisi" kaiken? Jos
      sukulaiset ei pysty sopimaan?

    • Anonyymi

      Aikoinaan vähävaraisen pesän osakkaana kieltäydyin kaikista maksuista ja hain kaikki lakimiesinstanssit avuksi pesän kustannuksella kun muuta sopua ei löytynyt. Kuolinpesän varattomuuden takia lopulta kai valtio kärsi kaiken tappion koska minulle ei ainakaan koitunut mitään kustannuksia koko revohkasta. Tuli kuitenkin melkoinen potti yllätyksenä joka lämmitti mieltäni.

    • Anonyymi

      Onko perukirja jo tehty?

      Anonyymi-ap, jos olet toimeentulon saaja saat itsellesi ja samalla kuolinpesälle Oikeusavusta ilmaisen pesänjakajan. Ota yhteyttä Oikeusapuun Suomi.fi-palvelun kautta lähettämällä sinne viesti ja selitä asiasi. Toimeentulotukipäätös liitetään viestiin mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks

      – Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä
      Maailman menoa
      78
      3866
    2. Mikä ampuminen illalla Kiuruvedellä?

      Huhu kertoo että oma äiti ammuttu autoon??? 😢
      Kiuruvesi
      51
      3460
    3. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      110
      3124
    4. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      108
      2444
    5. Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .

      Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja
      Haapajärvi
      53
      1572
    6. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      80
      1486
    7. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      28
      1468
    8. Lapsuus 50-60 luvulla

      Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli
      Maailman menoa
      149
      1205
    9. Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."

      Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1096
    10. Sinne eivät homot tule

      Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja
      Luterilaisuus
      243
      1043
    Aihe