Kolesterolitabletti

Anonyymi-ap

Onko jollaikin ollut puhetta, onko väliä ottaako kolesterolitabletin illalla vai aamulla. Olen jostakin lukenut, että illalla vaikutus olisi parempi, en vain muista mistä. Lääkäriltä en muistanut kysyä. Reseptissä on, 1 vuorokaudessa.

28

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin on mitään väliä. Se vaikuttaa koko vuorokauden ottaa sen milloin
      hyvänsä.

    • Anonyymi

      Tärkeämpää olisi jättää eläinrasvat pois ruokavaliosta. Eläinrasvat
      kolesterolia aiheuttavat ja nostavat.

      • Anonyymi

        Ruokavalio on ihan erikseen. Kyse on vain tabletin ja ottoajan suhteesta, ei mistään muusta. Harmoittaa etten muista missä se illalla ottaminen oli ja miten se perusteltiin. Ajattelin jos jonkun muun kohdalle olisi sattunut.


      • Anonyymi

        Kyllä niinkin. Mutta jos korkea kolesteroli johtuu geeneistä, niin ei pelkkä eläinrasvojen välttäminen riitä. Kokemusta on. Olen koko ikäni ollut hoikka/ normaalipainoinen. Minä olen ottanut lääkkeen illalla, sitä suositteli lääkärikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokavalio on ihan erikseen. Kyse on vain tabletin ja ottoajan suhteesta, ei mistään muusta. Harmoittaa etten muista missä se illalla ottaminen oli ja miten se perusteltiin. Ajattelin jos jonkun muun kohdalle olisi sattunut.

        illalla ne on otettava koska tunnet parhaiten niiden taplettien haitta vaikutukset, päivällä voi olla että et edes huomaa.

        On muuten nuo pillerit nykyään halpoja 100kpl vaan 2€.
        Pari kymmentä vuotta sitten niistä joutui maksaa puolet kuukauden tilistä.


    • Anonyymi

      Ruokavalio ei ole mitenkään "erikseen", sillähän sinä olet saanut kolesteroliarvosi
      niin korkeiksi, että joudut ottamaan pillereitä.
      Ennakoikaa, älkää syökö eläinrasvoja - vaikka myöhäistähän se on nyt,
      vahinko on jo tapahtunut, mutta vielä voi ruokavaliollakin vähän vaikuttaa
      verisuonia tukkivaan kolesteroliinsa.

      • Anonyymi

        Totta on, et kaikki ruoka ei ole kovin terveellistä, tosin ihmisen perimäkin vaikuttaa siihen kuinka pahoin ruokavalio vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Otan kolesterolilääkkeen illalla. Greippiä / -mehua ei saa juoda samanaikaisesti.

      • Anonyymi

        Ei maitoakaan, kai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maitoakaan, kai?

        Maidosta en ole kuullut. Juon paljon maitoa, n. 1 litra päivässä.

        Pidän kylläkin greippi-tuoremehusta, ostan toisinaan, mutta puristan sen aamupalaksi. Pidän enemmän keltaisesta greipistä, mutta jostain syystä (poliittisista?) niitä on vaikea löytää, verigreippejä kyllä löytyy.


    • Anonyymi

      Statiini on kiinalaisten keksimä 1500 vuotta sitten eli lo-va nykyisin kauppanimellä punariisi

      Seuraava parempi on sim-va otetaan iltaisin

      Seuraava parempi on ator-va , saa ottaa milloin vain. Alin koko 10 mg

      Kolesteroli on äärettömän tärkeä aine ja siksi maksa pitää sen arvon korkeana jottei aivotoiminta häiriinny esim. yöllä nukkuessa

      Kolesteroli nimetään sen kuljettaproteiinin mukaan LDL VLDL IDL ... HDL ...

      HDL- kolesteroli on terveellisintä ja yritetään pitää korkealla

      Muut allhaallal

      • Anonyymi

        Greippikin on pitkälti huuhaata. Helsingin yliopistossa muun muassa on kokeiltu ja se on yksilöstä riippuvaa

        Kokeilin itsekin muutaman vuoden ja join aina geippimehua ei vaikutusta statiineihin


    • Anonyymi

      Työterveyslääkäri määräsi aikoinaan ottamaan illalla, Terv. keskus lekuri kirjoitti kerran päivässä. Otan tabletin iltapalan yhteydessä. Jos tyhjään vatsaan otan, aiheuttaa mulle vatsanväänteitä.

    • Anonyymi

      Liekkö väliä, otan aamulla aamulääkkeitten kanssa.

    • Anonyymi

      Otin jonkin aikaa illalla, mutta kun en millään meinaa muistaa. En syö säännöllisesti iltapalaa riippuen siitä miten paljon tai vähän olen syönyt päivällä.
      Aamupalan syön aina, siksi olisi helpompi muistaa.
      Korkea LDL- ja kok.kol huomattiin vahingossa terveystarkastuksessa aikanaan kun 40-vuotiaana menin uuteen työpaikkaan. Siitä asti on pikku hiljaa kohonnut.
      Olen siitä kummallinen, ettei ole mitään aiheuttajia. Ei ylipainoa, sukurasitetta eikä verenpaietta. En syö kovaa rasvaa missään muussa kuin jonkin verran sian tai naudan sisäfileessä. Sen sijaan paljon kasviksia, hyviä öljyjä ja vain kokojyvää.
      Trigly ja HDL ovat viitearvossa. Liikun ainakin keskiverron verran. Käypä-arvon mukaan tällaiselle potilaalle ei pitäisi määrätä kol.lääkettä, mutta lääkäri ehdotti että nyt näin vanhana ehkä kannattaa, kun verisuonet eivät ole enää kiinteät ja jos niissä hyytymiä liikkuu, eivät kestä.
      Olen pyytänyt Hesaria tekemään jutun, mitä tallaiselle "terveen ihmisen" oikulle voisi tehdä ja onko meitä paljon, mutta eivät ole ilmeisesti kiinnostuneita.

      • Anonyymi

        Onko käytössäsi muita lääkkeitä.


      • Anonyymi

        Kolesteritsso johtuu maksasi toiminnasta eikä syömisistäsi

        Ldl hdl .. ovat samaa kolesterolia mutta ne liittyvät eri proteiiniin

        Kolesteroliarvon pitää olla riittävän korkea tai ihminen kuolee aivojen sammumiseen


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lääkkeesi pakkausselosteessa on varmaankin maininta siitä, milloin lääke otetaan.
      Yleensä kolesterolitabletit otetaan illalla, mutta jotkut voi ottaa mihin aikaan päivästä tahansa.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Selosteet on aika tylsiä, silti ne kannattaa lukea.


    • Anonyymi

      Olen ottanut illalla. Yritin etsiä tietoa siitä, mitä vatsassa tapahtuu öisin.
      Minulla on muistissa, että toimii öisin. Liekkö vanhentunutta tietoa.
      Erityislääkkeen otan aamulla.
      Minulla on sellainen viikkorasia ja se on pöydällä muistamista varten.
      Todella harvoin unohtuu.
      Beng

      • Tuolla ylhäällä jo mainittu, että simvastatiini illalla ja atorvastatiinilla ei ole niin väliä. Pitää paikkansa ainakin erikoislääkärin mukaan.


      • Anonyymi

        Voi vilttu kundi ei selviä kun ei löydä wikipediasta

        Selitys on yksinkertainen

        Jokaisella lääkkeellä on samanlainen ilmiö kuin ydinfysiikassa eli lääkkeelle on määritelty tutkimuskäyttöön ominainen ... vilttu mä täällä pskasaitilla mitään selittään ala


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sivuvaikutuksia ikäviä aiheuttaa monilla.

      • Anonyymi

        Simratiofarm aiheutti lihasvoimattomuutta ja kipua. Tuntui, että henki loppuu ylämäkeen.
        Oli kovaa vääntöä työterveyslääkärin kanssa. Ei vaihtanut.
        Lopetin lääkkeen itse. Kansainvälisesti arvot eivät olleet edes järin korkeat.
        Suomessa kolesteroli vedetään rajusti alas, jos on muita riskitekijöitä - suvunkin.
        Beng


    • Anonyymi

      Päätän nyt että otan illalla. Laitan vaikka aluksi kännykän hälyyttämään. Ehkä se pidemmän päälle alkaa sujua.
      Olen kuulemma onnekas, sanoi proviisori, ei mitään sivuvaikutuksia lääkkeestä.

    • Kolestrooli lääkkeeni ei edes mietitytä, otan 7 pilleriä päivässä kuuteen eri vaivaan.
      Veljeni sai laihdutettua itsensä, nyt ei tarvii kolestrooli lääkettä, ruualla on merkitys ei ainoa. Harva ihminen elää elämänsä ettei jotain lääkitystä tarvitse itse tuskin olisin elossa ilman julkista terveydenhoitoa ja lääkitystä, olen saanut sen tähden jatkoaikaa.

      Pääasiasia kun otat kolestrooli lääkkeen mihin aikaan päivästä tahansa, sen vaikutus kestää seuraavan vuorokauden.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3852
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      119
      1514
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      272
      1358
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1319
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1204
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1111
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1078
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1061
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      57
      1001
    Aihe