KUOLEMA !

Anonyymi-ap

Eutanasia laki jäi vahvistamatta, ei menny äänestyksessä vieläkää läpi,

olen huonossa kunnossa,

olen niin kipee

elämä ei enään kiinosta,
haluun kuolla,

mutta suomen laki ei sitä salli,

onko suomen laki liian julma vanhoja sairaita ihmisiä kohtaan,
niitä ihmisiä kohtaan jotka tietää, elämällä ei enään ole mitään annettavaa,
on vainkärsimystä,

onko eläimet arvokkaampia kuin ihminen,
eläinten kärsimykset kyllä armahdetaan,
mutta ihmisen kärsimyksiä ei ,

ihmisen pitää kitua viimeseen hengenvetoon asti,

nauttiiko eduskunnassa osa edustajista vanhojen sairaitten kärsimyksistä , kun laki jätetään hyväksymästä ?

70

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttava aihe monen kohdalla, jopa toivottu,

      jotain siitä uutisoitiin,
      jäi epäselväksi,

      • Anonyymi

        Jumala antaa elämän, Hän sen myös lopettaa, kun sen aika on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala antaa elämän, Hän sen myös lopettaa, kun sen aika on!

        Isäs ja äitis elämäsi antoi. Ei Jumala.


    • Anonyymi

      Hieno kysymys:
      "Nauttiiko eduskunnassa osa edustajista vanhojen sairaitten kärsimyksistä, kun laki jätetään hyväksymättä?"

      Sillä tavalla sitä politiikkaa tehdään!
      Asiallisia kysymyksiä pitää esittää.
      Nautitaanpa hetkestä, jolloin laki jää hyväksymättä. pojat! Skool.

      • Anonyymi

        VÄITTÄMÄ : VÄITE:


        ne politikot jotka äänestää eutanaia lakia vastaan ovat
        TEKOPYHIÄ
        TEESKENTELIJÖITÄ
        luulevat ettei Jumala huomaa ja luulevat että Jumala uskoo heidän olevan vilpittömiä tekopyhyydessään,


        väite.
        eutanasiaa vaativat OVAT OIKEASTI VILPITTÖMIÄ REHELLISIÄ jopa heillä on TUNTEET kohdilaan,
        tajuavat ihmisen kärsimykset,

        sillä EI JUMALAKAAN HALUA IHMSILLE KÄRSIMYSTÄ,

        JUMALA ON HYVÄ
        JUMALA TAHTOO HYVYYTTÄ ihisille,

        kärsimys on saatanasta pahuuden aiheuttamaa,

        EI KOSKAAN JUMALASTA !


      • Anonyymi

        LOPETA JO PASKAN TXT.
        Jos silmät kuolla ei siihen ulkopuolista tarvita.
        Olet joita välittäjä joka haluaa tehdä muiden elämästä ankeaa!


      • Anonyymi

        Eikö välittä ja tehdä itsemurhaa? TAI SITTEN SATAN PALVPJ KIUSAA
        LOPETA JO VALIUS TÄÄLLÄ MOKOMA TROLLI.


      • Anonyymi

        Eikö vieläkäån saa itseltään nirriä pois? Oletko kädetön?


    • Anonyymi

      Jos eutanasia hyväksyttäisiin, kävisi kuin aborttilainkin kohdalla: ei pysytty siinä mistä sovittiin ja vauvamurhista tuli yleinen ehkäisykeino.

      Samoin kävisi eutanasian kohdalla: tulisi nopeasti keino alkaa "lopettaa" suvulle / perheelle rasittavia, mutta "ah, niin rakkaita!" omaisia, vanhuksia, etenkin varakkaita, samaten esim. vammaisia. Tulis niinku natsi-Saksan meininki.

      Ihmiset ovat tuhansia vuosia kuolleet pääosin luonnolliset kuolemat, on vain ollut pakko kestää ne viimeiset mahd. kivut ja ahdistukset.

      Itsekin, vaikken vielä ole edes 80 v, olisin jo valmis lähtemään täältä.

      Olen sairastellut vauvasta asti, ollut erilaisen väkivallan uhri, kokenut ahdistusta, kovaa fyysistä kipuakin, haluaisin, että edes loppuni olisi suht. tuskaton. Mutta olen kyllä valmistautunut myös siihen, että välttämättä ei.

      Olen yrittänyt luoda kotini ja ympäristöni sellaiseksi, että kykenen täällä itse hoitamaan itseäni perussairaanhoidon periaattein. Etten tulisi riippuvaiseksi muista ihmisistä.

      • Anonyymi

        Voi vain kuvitella, miten jälkikasvu tekee laskelmia ikivanhuksen omaisuudesta ja tulee lopuksi siihen tulokseen, että vanhusparka on nyt päästettävä kärsimyksistään.
        Vanhus ei itse ehkä innostu, mutta huolellisella valmennuksella hän vähitellen ymmärtää oman parhaansa.


    • Anonyymi

      mun elimistö tekee kuolemaa,
      nyt jalkoihin ilmestyy tukoksia, kuolioita,
      iho reakoi muualliki

      onko muilla jaloissa jotain vikaa, kuten ihomuutoksia,
      jos
      oletteko saanu ne jotenki paranemaan,
      vai pitääkö jalat amputoida ?

      • Anonyymi

        Kuolioita jalkoihin? Oletko ihan varma, ettei vain mustelmia?
        Kai olet käynyt näyttämässä jalkasi lääkärillä?

        Jalkojen kuollut kohta kyllä yleensä ambutoidaan. Sillä kuolio leviää. Eihän sinun tuollaisia ongelmia pidä yrittää itse hoitaa, vaan asia kuuluu sairaalalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolioita jalkoihin? Oletko ihan varma, ettei vain mustelmia?
        Kai olet käynyt näyttämässä jalkasi lääkärillä?

        Jalkojen kuollut kohta kyllä yleensä ambutoidaan. Sillä kuolio leviää. Eihän sinun tuollaisia ongelmia pidä yrittää itse hoitaa, vaan asia kuuluu sairaalalle!

        iho oireet on hoidossa mutta kesken,
        seuranta ON

        ja sairaalaan pääsy ei ole noinvain istsestään selvyys,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolioita jalkoihin? Oletko ihan varma, ettei vain mustelmia?
        Kai olet käynyt näyttämässä jalkasi lääkärillä?

        Jalkojen kuollut kohta kyllä yleensä ambutoidaan. Sillä kuolio leviää. Eihän sinun tuollaisia ongelmia pidä yrittää itse hoitaa, vaan asia kuuluu sairaalalle!

        Hänellä on suonikohjuja.


    • Anonyymi

      Niin se vaan on,

      kuolema on tulevaisuutemme
      meidän jotka olemme yli kahdeksankymppisiä,
      siihen meidän ON valmistauduttava ja tehtävä loppu elämästä mahdollisimman hyvä
      KYKYJEMME mukaan,

      ja ne kyvyt ikäväkyllä heikkenee päivä päivältä,
      mutta
      periksi ei noin vain anneta,
      vaikka sitä eutanasia helpotusta emme saakaa,
      pakko koittaa taistella kuoeman RAPPEUTUMISTA vastaan
      vaikka ljille ottaaki jo,

      aurinko paistaa kesä on tullu,

      pakko koitaa raahata raihnainen ruumis ulos, vaikka seki on kovan työn takana,

      vaikka aurinko on alkanu oksettamaan, kun iho reakoi kivuliaasti mätänemällä

      suomen rannoille pitäisi jonku firman asetella AURINKO VARJOJA vansinki nyt kun iho ei enään kestä aurinkoa, mutta vanhan raihnaisen ihmisenki pitäisi saada raitista ilmaa,
      kun eutanasiaakaa ei saa helpottamaan tätä vanhuuden tuskaista elämää.

    • Anonyymi

      Jätä lääkkeet syömättä. Kuolo nopeasti?

    • Anonyymi

      Ihana alkukesän sää. Olin eilen hissukseen ja hiljaa yli pari tuntia sauvakävelemässä. Nyt kannattaa laittaa vahvaa aurinkorasvaa kasvoille ja käsivarsiin, iän myötä iho ohenee ja palaa, se on kivulias silloin, joten hyvä on suojautua. Toki voi käyttää pitkähihaisia vaatteita ja lierihattua.
      Mukavaa aurinkoista sunnuntaita!

      • Anonyymi

        Mieluummin puen peittävät vaatteet kuin lotraan kesän aikana litrakaupalla kemikaaleja ihooni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin puen peittävät vaatteet kuin lotraan kesän aikana litrakaupalla kemikaaleja ihooni.

        Parempi okin. Litrakaupalla ei pidä kemikaaleja iholleen valuttaa. Outo tapa, josta olet onneksi päässyt pois.
        Elät varmasti pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi okin. Litrakaupalla ei pidä kemikaaleja iholleen valuttaa. Outo tapa, josta olet onneksi päässyt pois.
        Elät varmasti pidempään.

        No var-mas-ti.


    • Anonyymi

      Aivan, kyllä ihoa suojata pitää, ettei pala , sillä talven jäljiltä iho on valkoinen
      ja herkästi palaa.
      Itselläni on vaalea puuvillapusero, kevyt ja ilmava, jonka ostin kauan 20 vuotta sitten.
      Se on edelleen käyttökelpoinen ja tuo kivoja muistoja mieleen, kun olimme Teneriffalla lomailemassa.
      Siellä viulisti tuli meidän pöydän lähelle soittamaan kaunista serenaadia.
      Se musiikki antoi satumaisen tunnelman.

      Nyt se on kaunis muisto , enää en voisi lähteä niin pitkälle matkalle terveydellisistä
      syistä.
      Neeasa

    • Anonyymi

      Kuolema ei ole vain yksilön oikeus. Omaiset, lääkärit,sukulaiset ja yhteiskunnan lait ja normit.
      Vaikka yksilönä haluaisi elämänsä lopettaa näissä tilanteissa miettisin sitä tahoa joka päätöksen tekee ja joutuisi saattamaan elämän loppuun. Itse en haluaisi olla kuoleman lääkäri.
      Sitten ovat mahdolliset perinnön kärkkyjät tai vain omaiset joilla on valta päättää läheisensä hyvinvoinnista terveen ja sairaan kohdalla.
      Ja sitten kun laki hyväksyttäisiin, luuletko miten monta kuukautta menisi kun ympärillä olevat tahot nostavat erinäisistä syistä oikeuskanteen tuottamuksellisesta kuolemaan johtavista seikoista.
      Ikävää että voit pahoin, niin on kuitenkin monen muunkin kohtalo iästä riippumatta.
      Vointia ja voimia elämääsi.

    • Anonyymi

      Priorisointi hoitaa kuoleman. Jos on ikää ja monisairas "annetaan mennä",
      vaikka ihminen haluaisi elää.

    • Anonyymi

      Moi,
      jokunen aika sitten joku kyseli " vyöruususta ja sen paranemisesta,
      nyt kun itselle puhkesi yllättäin joku ruusu selkään ja jalkaan
      siis sain yllättäin myös ärhäkkään sääri-haavan
      niin kyselen , paraniko se vyöruusu aikasemmalta kyselijältä,

      minulla on nyt antipiotti kuuri parasta-aikaa menossa, ja kun loppuu, pitää mennä näyttämään lääkärille onko parantunu,

      kyllä nämä iho-oireet ovat sitten helvetistä kotosi,
      kauhheen kipeitä ja aivan hirmu k u t i n a , eikä voi mitenkää rapata vaikka kuinka kutisee, kaiken lisäksi, iho on rikki,
      ilmeisesti antipiotti estää mätänemisen,


      kyllä on tullu kuolema jo monta kertaa mielee, se olisi helpotus näihin kipuihin,


      nämä vanhusten palstat on meille henkireikä, ja tuolla ylempänä joku tuomitsi ja väheksyy kun me jutellaan näistä sairauksista,
      kyseinen henkilö on kylmä piitaamaton
      ilmeisesti halveksii vahoja ihmisiä ja heidän vaivojaan, eikä tajua että näistä kuolemaan johtavista sairauksista meidän vanhojen ihmisten ON tärkeää puhua, kun yksin vietämme aikaa neljän seinän sisällä, ja ulos menoki tuottaa suuria vaikeuksia monelle vanhukselle,

      surku juttu, luoja antakoon hänellekki raukalle hitusen enemmän ymmärrystä sairaita kohtaan, sillä me vanhukset emme ole enään kauaa täällä maanpäällä vaivojamme valittamassa,
      ja ME olemme tehnneet rankasti TÖITÄ läpi elämämme ja rakentaneet hyvän turvallisen Suomen myös näitä ylimielisiä ymmärtämättömille vanhusten halveejarrekki,
      saisivat olla meille kiitollisia rikkaasta hyvinvointi Suomesta siis kotimaasta,

      jotenki tuntuu törkeältä loukkaukselta ja kun tuomitaan meidän vahusten tarvetta keskustella ja tuoda julki omia huoliamme näillä palstoilla,
      sillä VERTAISTUKI samojen vaivojen kanssa kamppailevien kanssa kirjoittelu helpottaa yksin jäänyttä entistä tervettä kunnon kansalista työ-myyrää, entistä tervettä perheellistä,
      me olemme muista huolta pitänyttä
      nyt vanhuksen vaivoissa kärsiviä
      entisiä työtätekeviä
      itsenäisen suomen rakentajia kohtaan,

      kovin tommonen ylimielisyys on loukaavaa ja vanhusten mielen pahoittamista,

      nämä vanhusten mollaajat kehusivat vain itseään mutta vanhusten moittimisen voisivat lopettaa täysin, ja kehittyisivät inhimillisemmiksi ihmisiksi, elämää enemmän ymmärtämään, sillä hekin tulevat vielä vanhuksiksi ja kokevat saman kurjuuden kärsimyksineen kuin men kuolemaa lähestyvät vielä elävien kirjoissa olevat nyt,
      luoja meitä auttakoon jaksamaan tämä kivulias loppu elämä kunnilalla hutaan.

      ja iloista kevättä kaikille terveemmille , nauttikaa terveydestänne kun vielä voitte,

      luoja teitäki ohjatkoon oikeaan,

      • Anonyymi

        Kiitos kirjoituksestasi, jossa oli paljon hyviä aiheita
        niinkuin aina. Kirjoitat niin mukavasti, ihmisläheisesti.
        Nuoremmat polvet, jotka ovat päättämässä
        eivät ymmärrä vanhuuden tuomia asioita, joista monista
        tulee ongelma.
        En ole sairastanut vyöruusua, mutta rokote kylläkin odottaa apteekissa noutoa
        ja pistokselle menoa.
        Päätin ottaa rokotuksen, koska tiedän, että vyöruusu on pahimmillaan tuskallinen
        sairaus, joka voi kestää puolikin vuotta. Sisarelleni kävi niin.
        Toivotan sinulle pikaista paranemista !
        Kauanko vyöruusu on ollut sinulla ?
        Milloin se puhkesi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi, jossa oli paljon hyviä aiheita
        niinkuin aina. Kirjoitat niin mukavasti, ihmisläheisesti.
        Nuoremmat polvet, jotka ovat päättämässä
        eivät ymmärrä vanhuuden tuomia asioita, joista monista
        tulee ongelma.
        En ole sairastanut vyöruusua, mutta rokote kylläkin odottaa apteekissa noutoa
        ja pistokselle menoa.
        Päätin ottaa rokotuksen, koska tiedän, että vyöruusu on pahimmillaan tuskallinen
        sairaus, joka voi kestää puolikin vuotta. Sisarelleni kävi niin.
        Toivotan sinulle pikaista paranemista !
        Kauanko vyöruusu on ollut sinulla ?
        Milloin se puhkesi ?

        Selkään ilmestyi noin reilu 3 viikkoa sitten,
        en menny heti lääkäriin kun kuvittelin että se paranee kuten muutki ruhjeet, huh,
        ei parantunu vaan levisi ja tuli hirvee kipu ja k u t i n a ,
        kutina tekee hulluksi, käy kipeetä pieniki kosketus , kokoajan pakottaa,
        kutina se vasta hulluksi heittäytyy,

        kaikkein hulluinta iho-oire räjäjähti 3 pv myös jalkaan ,
        jalan etupuolelle,
        toinen on kymmenen senktin läiskä hirvittävän näkönen
        rakkulainen iho ja toinen on pienempi alue polven alapuolella,
        -- oliskohan mun jaloissa jokin verenkierto häiriö ja siksi tommonen
        " RUUSU " räjähti jalkaanki,
        onko se edes ruusu vai jokin melanooma huh en tiedä, mutt ruma ja kipee on,
        kammottavan näkönen,

        kärsimys on on heleveillistä,

        -- huumorilla olenki kehunu
        olen ruusutarha koko muori,

        lapsenaki sairastin " mykyrä-ruusun" toisella nimellä " kyhmy-ruusu " molemmissa jaloissa,
        se melkein vei hengen aikoinaan,
        oli osittain jo tajutonki, hirmu tuska ja kipu molemmissa jaloissa,
        kuume yli 40 astetta,
        ihmettelen miksei luoja vieny mua jo silloin pois maanpäältä,

        -- 6 vuotiaani mulla mätäni jalka ja sitä leikattiin sairaalassa viisikertaa,
        silloin oli kyllä jo tajuton kun mua vietiin sairaalaan,

        -- mun elämäni silloin pelasti juutalainen lääkäri SCHTAINBOC ,
        silloin oli sota Suomessa,
        ja saksa tappoi juutalaisia
        suomestaki keräsi juutalaisia,
        mutta
        LUOJAN KIITOS somen politikot meni väliin ja ESTI juutalaisten viennin saksaan, Suomesta ehdittiin viedä pieni erä juutalisia saksaan, nyyyyh,
        IKÄVÄ KYLLÄ ennekuin Suomen viranomaiset ehti ESTÄÄ juutalaisten lähettämisen saksaan,
        tänäpäivänäki sydä itkee kun muistelen ja mietin kuinka kävi minua hoitavalle lääkärille, saatiinko suojeltua häänet,
        suren vielä melkein sadanki vuoden jälkeenki sitä aikaa ,
        aina on ajatuksissani kysymys, kuinka kävi minut pelastaneelle lääkärille,
        saatiinko turvattua Schtainbokin elämä suomessa, hän on aina ajatuksissani ja rukouksissani,
        myöhemmin olen kuullu julkisuudessa kyseisen sukunimen jossaki asia ohjelmassa,
        voisko olla mun leikaavan lääkärin jälkeläisiä kuitenki suomessa,

        tämmösiä muistoja nousee pintaa, iho reaktion seurauksena, elämä on ollu suurta kärsimystä ja kipujen kanssa elämistä,

        usein ihmettelen ja kyselen luojaltani, miksi luoja on halunnu mun elävän näin vanhaksi,
        olen kuitenki saanu elää kaikista sairauksista huolimatta rikkaan suhteelisen vauraan perheelisen elämän, puoliso on kylläki jo taivaan kodissa, ja jälkeläiset elää omaa elämäänsä ,
        yksin vietän lopun aikaa, näitten nyky vaivojeni kanssa, näyttää siltä tämä loppuelämäki on tuskaa ja kipua täynnä, kai se on luoja niin ajatellu,
        ihmisen elämä pitää olla kärsimystä, vaikka välillä on iloa, onnea ja suruaki,

        siihen aikaa meidänki kylällä kuoli lapsia laumoittain tuperkuloosiin, ym. sairauksiin,
        siihen aikaan ei ollu lääketide vielä niin kehittyny kuin nykyisin on,
        minun onneni oli sen paikkakunnan lääkäi joka paneutui pelastamaan minut elämälle ihan itse kuskasi minut tajuttomana yliopistolliseen sairaalaan, oli tuumannu mun vanhemmille, " jos tätä lasta ei heti saada sairaalaan hän kuolee " , itse lähti kuskaamaan meitä omalla autollaan asemalle
        ja meidät pistettiin senaikaiseen tavarajunaan,
        joka just silloin oli asemalla menossa kaupunkiin jossa oli yliopistollinen sairaala,



        meillä sodan jalkoihin syntyneillä lapsilla on paljon muistoja sen aikaisesta alkeellisesta ihanasta monivaiheisesta rikkaasta elämyksiä tarjoavasta aikakaudesta,
        sen aikaisesta elämästä suomessa .

        tässä yksi tosikertomomus
        pienen pieni katselmus koetusta yhden ihmisen elämästä,

        sori kirj. virh. ei jaksa korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkään ilmestyi noin reilu 3 viikkoa sitten,
        en menny heti lääkäriin kun kuvittelin että se paranee kuten muutki ruhjeet, huh,
        ei parantunu vaan levisi ja tuli hirvee kipu ja k u t i n a ,
        kutina tekee hulluksi, käy kipeetä pieniki kosketus , kokoajan pakottaa,
        kutina se vasta hulluksi heittäytyy,

        kaikkein hulluinta iho-oire räjäjähti 3 pv myös jalkaan ,
        jalan etupuolelle,
        toinen on kymmenen senktin läiskä hirvittävän näkönen
        rakkulainen iho ja toinen on pienempi alue polven alapuolella,
        -- oliskohan mun jaloissa jokin verenkierto häiriö ja siksi tommonen
        " RUUSU " räjähti jalkaanki,
        onko se edes ruusu vai jokin melanooma huh en tiedä, mutt ruma ja kipee on,
        kammottavan näkönen,

        kärsimys on on heleveillistä,

        -- huumorilla olenki kehunu
        olen ruusutarha koko muori,

        lapsenaki sairastin " mykyrä-ruusun" toisella nimellä " kyhmy-ruusu " molemmissa jaloissa,
        se melkein vei hengen aikoinaan,
        oli osittain jo tajutonki, hirmu tuska ja kipu molemmissa jaloissa,
        kuume yli 40 astetta,
        ihmettelen miksei luoja vieny mua jo silloin pois maanpäältä,

        -- 6 vuotiaani mulla mätäni jalka ja sitä leikattiin sairaalassa viisikertaa,
        silloin oli kyllä jo tajuton kun mua vietiin sairaalaan,

        -- mun elämäni silloin pelasti juutalainen lääkäri SCHTAINBOC ,
        silloin oli sota Suomessa,
        ja saksa tappoi juutalaisia
        suomestaki keräsi juutalaisia,
        mutta
        LUOJAN KIITOS somen politikot meni väliin ja ESTI juutalaisten viennin saksaan, Suomesta ehdittiin viedä pieni erä juutalisia saksaan, nyyyyh,
        IKÄVÄ KYLLÄ ennekuin Suomen viranomaiset ehti ESTÄÄ juutalaisten lähettämisen saksaan,
        tänäpäivänäki sydä itkee kun muistelen ja mietin kuinka kävi minua hoitavalle lääkärille, saatiinko suojeltua häänet,
        suren vielä melkein sadanki vuoden jälkeenki sitä aikaa ,
        aina on ajatuksissani kysymys, kuinka kävi minut pelastaneelle lääkärille,
        saatiinko turvattua Schtainbokin elämä suomessa, hän on aina ajatuksissani ja rukouksissani,
        myöhemmin olen kuullu julkisuudessa kyseisen sukunimen jossaki asia ohjelmassa,
        voisko olla mun leikaavan lääkärin jälkeläisiä kuitenki suomessa,

        tämmösiä muistoja nousee pintaa, iho reaktion seurauksena, elämä on ollu suurta kärsimystä ja kipujen kanssa elämistä,

        usein ihmettelen ja kyselen luojaltani, miksi luoja on halunnu mun elävän näin vanhaksi,
        olen kuitenki saanu elää kaikista sairauksista huolimatta rikkaan suhteelisen vauraan perheelisen elämän, puoliso on kylläki jo taivaan kodissa, ja jälkeläiset elää omaa elämäänsä ,
        yksin vietän lopun aikaa, näitten nyky vaivojeni kanssa, näyttää siltä tämä loppuelämäki on tuskaa ja kipua täynnä, kai se on luoja niin ajatellu,
        ihmisen elämä pitää olla kärsimystä, vaikka välillä on iloa, onnea ja suruaki,

        siihen aikaa meidänki kylällä kuoli lapsia laumoittain tuperkuloosiin, ym. sairauksiin,
        siihen aikaan ei ollu lääketide vielä niin kehittyny kuin nykyisin on,
        minun onneni oli sen paikkakunnan lääkäi joka paneutui pelastamaan minut elämälle ihan itse kuskasi minut tajuttomana yliopistolliseen sairaalaan, oli tuumannu mun vanhemmille, " jos tätä lasta ei heti saada sairaalaan hän kuolee " , itse lähti kuskaamaan meitä omalla autollaan asemalle
        ja meidät pistettiin senaikaiseen tavarajunaan,
        joka just silloin oli asemalla menossa kaupunkiin jossa oli yliopistollinen sairaala,



        meillä sodan jalkoihin syntyneillä lapsilla on paljon muistoja sen aikaisesta alkeellisesta ihanasta monivaiheisesta rikkaasta elämyksiä tarjoavasta aikakaudesta,
        sen aikaisesta elämästä suomessa .

        tässä yksi tosikertomomus
        pienen pieni katselmus koetusta yhden ihmisen elämästä,

        sori kirj. virh. ei jaksa korjata.

        Kyllä meitä sodanaikana syntyneitä lapsia on vielä sentää elossakin, aivan ihmeellistä,
        koska silloin ei puhuttu vitamiineista, eikä proteenirikkaista ruuista,
        sitä syötiin, mitä sattui olemaan.
        Lihaa oli, kun sika tapettin, tai lammas, maitoa myös, mutta kaikki oli kovan työn takana.
        Naiset joutui kaiken tekemään, kyntämään pellot, äestämään ja kylvämään.

        Miehet oli viety sotaan, oli heitä ikävä ja kova pelko vihollisen pommikoneista!
        Hevosella haettiin jäitä talvella joesta, siellä ensin piti sahata jäät sopivan mittaisiksi,
        että niitä jaksoi liikutella.
        Niitä kotiin varjoisaan latoon, johon sahajauhoilla peitettiin hyvin, ettei pääse sulamaan.
        Niitä kesällä haettiin maidon jäähdyttämiseen, kun maitotonkat ensin oli laitetti petonilaariin ja sinne kylmää vettä ja jäitä.

        Hyvin pysyi maidot kylmänä ja sitten vietiin tien varteen maitolaiturille, josta meijerikuski ne vei eteenpäin meijerille.

        Ei lapsetkaan silloin joutilaana saaneet olla, paimeneen mentiin koko karjan kanssa.
        siellä kait opin niin hyväksi juoksemaan, että se on aina ollut mukavaa.
        Silloin kaikki teki töitä, kukaan ei oluut laiskana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meitä sodanaikana syntyneitä lapsia on vielä sentää elossakin, aivan ihmeellistä,
        koska silloin ei puhuttu vitamiineista, eikä proteenirikkaista ruuista,
        sitä syötiin, mitä sattui olemaan.
        Lihaa oli, kun sika tapettin, tai lammas, maitoa myös, mutta kaikki oli kovan työn takana.
        Naiset joutui kaiken tekemään, kyntämään pellot, äestämään ja kylvämään.

        Miehet oli viety sotaan, oli heitä ikävä ja kova pelko vihollisen pommikoneista!
        Hevosella haettiin jäitä talvella joesta, siellä ensin piti sahata jäät sopivan mittaisiksi,
        että niitä jaksoi liikutella.
        Niitä kotiin varjoisaan latoon, johon sahajauhoilla peitettiin hyvin, ettei pääse sulamaan.
        Niitä kesällä haettiin maidon jäähdyttämiseen, kun maitotonkat ensin oli laitetti petonilaariin ja sinne kylmää vettä ja jäitä.

        Hyvin pysyi maidot kylmänä ja sitten vietiin tien varteen maitolaiturille, josta meijerikuski ne vei eteenpäin meijerille.

        Ei lapsetkaan silloin joutilaana saaneet olla, paimeneen mentiin koko karjan kanssa.
        siellä kait opin niin hyväksi juoksemaan, että se on aina ollut mukavaa.
        Silloin kaikki teki töitä, kukaan ei oluut laiskana.

        Todellaki,
        heti kun harava pysi kädessä
        lapsetki piti mennä heinäpellolle töihin haravoimaan pellonlaidat jotta haravakone sai kerättyä kaikki heinät kasaan ja sitten heinät laitettiin seipäälle kuivumaan, myöhemmin
        heinäseipäistä kerättiin heinät hevosta apuna käyttäen latoon,
        silelläki lapset oli tärkeitä,
        piti hyppiä ladossa heinien päällä jotta latoon mahtui mahdollisimman paljon heiniä talveksi.
        olihan se lapsille mieleistä puuhaa,


      • Anonyymi

        Sairauksista keskusteleminen ja valittaminen ovat eri asioita.
        Kun tehdään itse diagnooseja ja valitetaan sitten hoidon puutetta, ei sitä voi sanoa keskusteluksi.
        Esimerkkinä vain joku kirjoittaja, joka valittaa "kuolioita" jaloissaan.


    • Anonyymi

      Eutanasiapilleriä ei koskaan tule
      pöytälaatikkoosi!
      Eutanasian toteuttaminen on varmasti hyvin tarkoin määritelty tapahtuma, johon tarvitaan lukuisia terveydenhuollon antamia todistuksia, laintulkintaa, tukiryhmiä ja määräysten mukaan järjestetty kuolinhetki todistajineen.
      Eutapillerillä ei muuta sukua voi pelotella.

      • Anonyymi

        Luulempa,
        ei suomessa eutanasiasta keskustelu lopu,
        eikä vaatimus laki-uudistuksesta hyväksyä eutanasia myös suomessa
        toivottomasti sairaan ihmisen omasta pyynnöstä päästä pois jos ja kun ei enään ole mitään tehtävissä hoitojen suhteen, eikä paranemisesta ole tietoakaan.


    • Anonyymi

      hallituksessa on jakautunu kanta eutanasia lain uudistamisen suhteen,

      vahvasti sitä mieltä, Räisänen ja muut kristilliset lain vastustajat ovat pelkästään tekopyhiä,

      mutta Jumala näkee heidänki SIELUUN ja totuuden,
      teeskentely EI kuulu kiristinuskoon,

      kristillinen usko perustuu TOTUUTEEN ,

      oikeat uskovaiset noudtaa aina TOTUUTTA
      tuteissaan, sanoisaan ja tekemisisään elämässään !

      • Anonyymi

        Miksi epäilet muiden uskoa? Myös poliitikko on periaatteelleen uskollinen ja pitää kiinni kannastaan lainlaatijana. Poliitikko ei voi vaihtaa mielipidettään vastoin omaatuntoaan, eikä varsinkaan, jos päätös vaatisi häntä kieltämään uskonsa.
        Sitä olet nyt vaatimassa.
        Monelle lääkärillekin on Hippokrateen vala pyhä, eivätkä he voi rikkoa sitä vastaan ja myöntyä surmaamaan ihmiselämää.

        Oikea uskovainen pitää kiinni päätöksestään ja seisoo sen takana, vaikka häntä kuinka sanottaisiin tekopyhäksi, joka ei noudata "totuutta".
        Eräässä Kirjassakin kysytään; Mikä on totuus?
        Sano sinä, kun olet noin varma omasta (ainoasta?) oikeasta mielipiteestäsi.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi epäilet muiden uskoa? Myös poliitikko on periaatteelleen uskollinen ja pitää kiinni kannastaan lainlaatijana. Poliitikko ei voi vaihtaa mielipidettään vastoin omaatuntoaan, eikä varsinkaan, jos päätös vaatisi häntä kieltämään uskonsa.
        Sitä olet nyt vaatimassa.
        Monelle lääkärillekin on Hippokrateen vala pyhä, eivätkä he voi rikkoa sitä vastaan ja myöntyä surmaamaan ihmiselämää.

        Oikea uskovainen pitää kiinni päätöksestään ja seisoo sen takana, vaikka häntä kuinka sanottaisiin tekopyhäksi, joka ei noudata "totuutta".
        Eräässä Kirjassakin kysytään; Mikä on totuus?
        Sano sinä, kun olet noin varma omasta (ainoasta?) oikeasta mielipiteestäsi.
        Mkr.

        Kuten tiedät ,
        t o t u u s EI palal tulessakaan,

        se on ja pysyy aina ja ikuisesti
        maailman kaikeuden ikuisuuteen asti,

        se on sanottu raamatussa,

        siksi ihmisen kannataa perustaa elämänsä totuuden pohjalle,
        se on KALLIO ja paras mahdollinen perusta elämälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tiedät ,
        t o t u u s EI palal tulessakaan,

        se on ja pysyy aina ja ikuisesti
        maailman kaikeuden ikuisuuteen asti,

        se on sanottu raamatussa,

        siksi ihmisen kannataa perustaa elämänsä totuuden pohjalle,
        se on KALLIO ja paras mahdollinen perusta elämälle.

        Moni uskovainen perustaa elämänsä juuri kuten sanot, ja uskovat Raamatun sanaan, joka kertoo, että ihmisellä on määrätyt elämän päivät, ja Jumala ottaa hänet luokseen kun aika on kypsä.
        Eikö se ole TOTUUS?
        Sinä sanot tekopyhäksi ihmisiä, joita vakaumus kieltää hyväksymästä eutanasiaa.

        Se on isompi asia, jota ei mielipidepalstalla voida ratkaista.
        Mk.r


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni uskovainen perustaa elämänsä juuri kuten sanot, ja uskovat Raamatun sanaan, joka kertoo, että ihmisellä on määrätyt elämän päivät, ja Jumala ottaa hänet luokseen kun aika on kypsä.
        Eikö se ole TOTUUS?
        Sinä sanot tekopyhäksi ihmisiä, joita vakaumus kieltää hyväksymästä eutanasiaa.

        Se on isompi asia, jota ei mielipidepalstalla voida ratkaista.
        Mk.r

        Mieti,

        eutanasia EI ole lääkärin päätettävissä

        halu kuolla ja pyytää asiallinen lääkitys
        on YKSINOMAAN sen pyytäjän vastuulla,
        olen varma
        joka pyytää kuoleman pilleriä ON taatusti tehnyt JUMALAN kanssa asiat selviksi, kuoleva ihminen LUOTTAA myös kuolemansa hetkellä JUMALLANSA
        joka on JEESUS KRISTUS, jos jumala ei ole aiaa hyväksyny EI myöskään kuoleman sairas silloin edes pyydä pois pääsyä vaan luottaa siinäki jumalan tahtoon,

        ymmärrätkö,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni uskovainen perustaa elämänsä juuri kuten sanot, ja uskovat Raamatun sanaan, joka kertoo, että ihmisellä on määrätyt elämän päivät, ja Jumala ottaa hänet luokseen kun aika on kypsä.
        Eikö se ole TOTUUS?
        Sinä sanot tekopyhäksi ihmisiä, joita vakaumus kieltää hyväksymästä eutanasiaa.

        Se on isompi asia, jota ei mielipidepalstalla voida ratkaista.
        Mk.r

        Huomaa, se vakaumus on VAIN sen lääkärin OMA ajatus,
        vain hänen itsensä vannoma ajatus,

        EI välttämättä ollenkaan JUMALASTA lähtöisin.

        totuus on
        IHMINEN ITSESSÄÄN ON HARVINAISEN TYHMÄ ,

        mutta
        luoja suuressa rakkaudessaan ja halusta pelastaa ihminen

        antaa suuresta armosta ihmisille JUMALAN
        omana lahjanaan myös älykkyyden , OIKEUDENTAJUN ja viisauden ,

        se viisaus EI ole koskaan lähtöisin ihmisestä itsestään
        vaan täysin JUMALASTA ,
        ja jolla on Jumalan lahja saatu viisaus ihminen toimii aina omantuntonsa ja jumalan ohjauksen mukaan elämässään,
        pyrkii aina oieaan, luottaen täysin jumalan tahtoon,

        lääkärin tahto noudattaa vakaumustaan ei välttämättä ole jumalan tahto, vaan se voi suuressa ihmisen tyhmyydessä olla pelkästään lääkärin oma tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti,

        eutanasia EI ole lääkärin päätettävissä

        halu kuolla ja pyytää asiallinen lääkitys
        on YKSINOMAAN sen pyytäjän vastuulla,
        olen varma
        joka pyytää kuoleman pilleriä ON taatusti tehnyt JUMALAN kanssa asiat selviksi, kuoleva ihminen LUOTTAA myös kuolemansa hetkellä JUMALLANSA
        joka on JEESUS KRISTUS, jos jumala ei ole aiaa hyväksyny EI myöskään kuoleman sairas silloin edes pyydä pois pääsyä vaan luottaa siinäki jumalan tahtoon,

        ymmärrätkö,

        Ymmärrän kantasi, mutta en ymmärrä miksi pidät tekopyhänä poliitikkoa, joka ei ole valmis tätä lakia hyväksymään.
        Ei jokainen ihminen pysty neuvottelemaan jumalansa kanssa. En usko, että itsekään pystyisit sen tekemään toisen puolesta.
        Poliitikko joutuisi sopimaan asian tuntemattomien ihmisten puolesta.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa, se vakaumus on VAIN sen lääkärin OMA ajatus,
        vain hänen itsensä vannoma ajatus,

        EI välttämättä ollenkaan JUMALASTA lähtöisin.

        totuus on
        IHMINEN ITSESSÄÄN ON HARVINAISEN TYHMÄ ,

        mutta
        luoja suuressa rakkaudessaan ja halusta pelastaa ihminen

        antaa suuresta armosta ihmisille JUMALAN
        omana lahjanaan myös älykkyyden , OIKEUDENTAJUN ja viisauden ,

        se viisaus EI ole koskaan lähtöisin ihmisestä itsestään
        vaan täysin JUMALASTA ,
        ja jolla on Jumalan lahja saatu viisaus ihminen toimii aina omantuntonsa ja jumalan ohjauksen mukaan elämässään,
        pyrkii aina oieaan, luottaen täysin jumalan tahtoon,

        lääkärin tahto noudattaa vakaumustaan ei välttämättä ole jumalan tahto, vaan se voi suuressa ihmisen tyhmyydessä olla pelkästään lääkärin oma tahto.

        Väitätkö, että OMA TAHTO on virhe ja vastoin Jumalan tahtoa?
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tiedät ,
        t o t u u s EI palal tulessakaan,

        se on ja pysyy aina ja ikuisesti
        maailman kaikeuden ikuisuuteen asti,

        se on sanottu raamatussa,

        siksi ihmisen kannataa perustaa elämänsä totuuden pohjalle,
        se on KALLIO ja paras mahdollinen perusta elämälle.

        Mistähän totuudesta puhut? Et kai tarkoita, että mielipiteesi eutanasiasta on ainoa totuus, sinun ja jumalasi yhdessä päättämä?
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tiedät ,
        t o t u u s EI palal tulessakaan,

        se on ja pysyy aina ja ikuisesti
        maailman kaikeuden ikuisuuteen asti,

        se on sanottu raamatussa,

        siksi ihmisen kannataa perustaa elämänsä totuuden pohjalle,
        se on KALLIO ja paras mahdollinen perusta elämälle.

        Mutku kaikilla on oma totuutensa ja se on jokaisella kovasti erilainen.


    • Anonyymi

      Moni huonossa kunnossa ajatteleva vanhus haluisi puhua kuolemasta ,
      mitä tuleman pitää,
      monella on pohdittavaa asian tiimoilta ja tuonpuoleisesta elämästä ,
      onko sitä ,
      vai onko pelkää unta ijänkaikkisuus,
      -- taivaaseen astuminen ei monellekaa ole itsestään selvää
      vaikka ovat henkeen ja vereen asti uskossa
      ja luottavat Jumalaan Jeesukseen kristukseen kuten allekirjoittanukki kyllä uskoo,
      mutta
      paljon on kysymyksiä joihin ei ole vastauksia.
      on vain l u o t t a m u s siishen että Jumala Jeesus tietää kaiken minunki puolesta, joten minun EI tarvi olla huolestunu :

      • Anonyymi

        Eikö ihmisiä ollenkaan askarruta se tieto, että portti taivaaseen avautuu viimeisellä tuomiolla, jolloin Jumala tulee tuomitsemaan elävät ja kuolleet? Vallalla on se käsitys, että elämä jatkuu tuonpuoleisessa välittömästi. Mistä se käsitys on tullut?
        Kukaan ei muista sanoja " maasta olet sinä tullut . . jne"
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ihmisiä ollenkaan askarruta se tieto, että portti taivaaseen avautuu viimeisellä tuomiolla, jolloin Jumala tulee tuomitsemaan elävät ja kuolleet? Vallalla on se käsitys, että elämä jatkuu tuonpuoleisessa välittömästi. Mistä se käsitys on tullut?
        Kukaan ei muista sanoja " maasta olet sinä tullut . . jne"
        Mkr.

        Mkr. :lle


        EI asskarruta koska ihminen siis minäki olen VAIN IHMINEN
        meikäläisellä ei ole niin suurta tietoutta kuin on JUMALALLA

        raamatussaki jumalan sana:

        " minun aivoitukseni ovat niin suuret ettei ihminen ikinä niistä tule tietämään "

        joten kuoleman jätän täysin jumalan haltuun
        sillä meitä kuoleita on satoja tuhansia miljaardeja, jos jumala minutki huomaan niitten joukosta sitten joskus ikuiduudessa se on puhtaasti jumalan huoli, EI minun,
        mä suostu kuolemaan ikuisesti sillä olenhan VAIN VAJAA SYNNIN TURMELEVA IHMINEN, jos jumala minut huomaa ja huolii joukkoihinsa olen siitä vain puhtaasti kiitollinen,

        kuolema ei huolestuta, se on pelkästään jumalan vallassa mitä tuleman pitää.


    • Anonyymi

      Raamatussa EI ole tuomittu ihmisiä jotka ovat päättäneet päivänsä itse
      ennen niinsanottua luonnollista kuolemaa,

      joten onko oikein nyky lääketieteen kieltäytyä vanhuksen monisairaan kipujen kanssa kampailevien ITSE haluasta kuolla

      ja itse kun pyytää eutanasia pilleriä,

      perustuuko kielto raamatun sanaan, ja jos, niin missä kohtaa raamattua on sanottu ettei ihminen saa kuolla omasta tahdostaan,


      tietenki raamatussa sanotaan " älä tapa "

      mutta siellä EI sanota älä tapa itseäsi, haloooooooooo !

      eikä siellä tuomita itsemurhan tehneitä.

      • Anonyymi

        Onko Raamatussa kertomuksia henkilöistä, jotka ovat itse päättäneet päivänsä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Raamatussa kertomuksia henkilöistä, jotka ovat itse päättäneet päivänsä?

        Vastaan itse. Muistin yhden; Juudas Iskariot.


    • Anonyymi

      tuo " älä "tarkottaa kyllä vain t o i s e n ihmisen tappamista ,

      mutta
      EI itsensä tappamista.

      • Anonyymi

        Eli lääkäri voi tappaa vain itsensä. Kuten sanot.
        Mikä taivaallinen siunaus kohdistuu lääketehtaisiin, jotka valmistavat ihmisen tappamiseen tarkoitettua lääkettä?


    • Anonyymi

      Ei eutanasialakia saada voimaan meidän aikana.

      • Anonyymi

        Luulempa,,,,,, saadaan,,,,
        niin monet jopa vaikutusvaltaiset henkilöt ovat eutanasia lain puolseta,

        ihmisen pitkitetty kärsimys on enemmänki Jumalan sanan vastaista toimintaa,
        ei ketään saa kiduttaa.


    • Anonyymi

      Kuolisikin äkkiä ja kivutta pois.

      • Anonyymi

        Samaa toivon,

        usein tulee mileen jos kyselis lääkärireissulla että pääsiskö täältä jo pois,

        mitenkähän lääkäri siihen suhtautuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa toivon,

        usein tulee mileen jos kyselis lääkärireissulla että pääsiskö täältä jo pois,

        mitenkähän lääkäri siihen suhtautuisi.

        Se pistää sinut muisti-, masennus- yms. testeihin ja kirjoittaa mielialalääkettä helpotukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pistää sinut muisti-, masennus- yms. testeihin ja kirjoittaa mielialalääkettä helpotukseksi.

        kyllä se UNI pilleri pitää saada
        jolla pääsee nukkumaan IJÄISTÄ UNTA

        näin vanha ihan TURHA e n t i n e n ihminen
        EI tarvi enään piristäviä mieliala lääkkeitä,

        kunnon MYRKKY pilleri
        ja siitä hyötyis yhteiskunta ja omaiset
        kun vanha sairas raihnainen toisten vastuksilla oleva vanha kääpä pääsisi pois ikuisuuteen,

        JOS OLIS TERVE
        VANHAKI JAKSAISI KYLLÄ VIELÄ NAUTTIA ELÄMÄSTÄKI
        mutta kun
        VOIMAT on kadonneet
        ja kipuja RUUMIS täynnä
        IHOKI IRVISTELEE ja MÄTÄNEE ja hirvittävä KUTINA jota EI VOI RAPATA
        tämä on maanpäällinen HELVETTI
        ja ainoa keino on TUHTI UNI PILLERI
        josta unesta ei enään herätä kitumaan tähän maailanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä se UNI pilleri pitää saada
        jolla pääsee nukkumaan IJÄISTÄ UNTA

        näin vanha ihan TURHA e n t i n e n ihminen
        EI tarvi enään piristäviä mieliala lääkkeitä,

        kunnon MYRKKY pilleri
        ja siitä hyötyis yhteiskunta ja omaiset
        kun vanha sairas raihnainen toisten vastuksilla oleva vanha kääpä pääsisi pois ikuisuuteen,

        JOS OLIS TERVE
        VANHAKI JAKSAISI KYLLÄ VIELÄ NAUTTIA ELÄMÄSTÄKI
        mutta kun
        VOIMAT on kadonneet
        ja kipuja RUUMIS täynnä
        IHOKI IRVISTELEE ja MÄTÄNEE ja hirvittävä KUTINA jota EI VOI RAPATA
        tämä on maanpäällinen HELVETTI
        ja ainoa keino on TUHTI UNI PILLERI
        josta unesta ei enään herätä kitumaan tähän maailanaa.

        Sun tarttee muistaa kertoa kaikki tuo lääkärillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä se UNI pilleri pitää saada
        jolla pääsee nukkumaan IJÄISTÄ UNTA

        näin vanha ihan TURHA e n t i n e n ihminen
        EI tarvi enään piristäviä mieliala lääkkeitä,

        kunnon MYRKKY pilleri
        ja siitä hyötyis yhteiskunta ja omaiset
        kun vanha sairas raihnainen toisten vastuksilla oleva vanha kääpä pääsisi pois ikuisuuteen,

        JOS OLIS TERVE
        VANHAKI JAKSAISI KYLLÄ VIELÄ NAUTTIA ELÄMÄSTÄKI
        mutta kun
        VOIMAT on kadonneet
        ja kipuja RUUMIS täynnä
        IHOKI IRVISTELEE ja MÄTÄNEE ja hirvittävä KUTINA jota EI VOI RAPATA
        tämä on maanpäällinen HELVETTI
        ja ainoa keino on TUHTI UNI PILLERI
        josta unesta ei enään herätä kitumaan tähän maailanaa.

        Kutina voi johtua jostakin sairaudesta.
        Olet varmasti lääkärin hoidossa. Eikö sinulle ole tehty tutkimuksia ja etsitty syytä vaikeuksillesi?
        Voimia sinulle!


    • Anonyymi

      Kun ajattelen eletyn elämäni pituutta, itseni kohdalla n. vajaat 71 vuotta, tämä tuntuu todella pitkältä ajalta. Toisaalta eri vuosikymmenet tuntuvat hujahtaneen ohi melkoisella vauhdilla, toisaalta tuntuvat pitkiltä kuin metusalemilla.

      Vanhempani ja toinen mummuni elivät n. hiukan päälle 90-vuotiaiksi. Pitäisikö minunkin kestää täällä vielä 20 vuotta??? No, loppujen lopuksi 20 vuotta ei ole ihan hirveän pitkä aika, kun muistelen mitä tein 20 vuotta sitten.

      Olen pohdiskellut, että kukin vuosikymmeneni on sisältänyt aina oman teemansa.

      Aion käyttää vielä viimeisetkin vuoteni, jos mahdollista, edes jonkinlaiseen matkusteluun, käydä vielä joissain uusissa paikoissa, kerran vuodessa ja tässä saankin taistella jo aikaa ja rahnaisuutta vastaan. Myös kotimaassa voisin tehdä lyhyitä lomamatkoja esim. kylpylöihin, kaupunkeihin, joissa esim. en ole käynyt.

      Kotipaikkakunnallakin voisi kierrellä, mennä esim. museoihin, tai muutoin lähiseudulle. En ole vuosikymmeniin suuremmin harrastanut huvituksia, joten saan kyllä iloni pienistäkin asioista. Voisin taas käydä Korkeasaaressa, kävin siellä viimeksi neljä vuotta sitten.

      Viime kesänä ulkomaan reissullani itseltäni oli fyysiset voimat ihan veks: jalat ja käsivoimat pettivät alta. Bussiin nousut ja sieltä ulos laskeutumiset olivat vaikeita. Hirveän korkea porras kadulta noustessa! Uima-altaasta en aluksi meinannut päästä pois, käsivoimia ei paljonkaan ollut kiskoa itseäni altaan portaissa.

      Olen nyt tätä kesää ja aiottua reissua varten pyrkinyt vahvistamaan käsi- ja kämmenlihaksiani roikottamalla itseäni kotona voimistelutangosta sekä jalkojani, kävelemällä portaissa ja kiertelemällä lähimaastossa ilman kyynärsauvoja. Muutoinkin pitää nyt alkaa kohentaa fyysistä kuntoa: olen jotenkin laitostunut omaan bunkkaani, neljän seinän sisälle.

      • Anonyymi

        Voi surku, olet vielä nuori,
        sinun pitää nyt keskittyä kyllä yleiskuntosi kohentamiseen kaikinkeinoin,
        en osaa neuvoa, mutta noi sinun omaehtoiset kunton kohottamis keinot on ainaki aluksi hyviä,

        --
        itse vielä sinun ikäsenä oli melko hyvässä kunnossa,
        tein jopa 10 km lenkkejä vähintään kerran viikossa joskus useammin,
        nyt ole 85v monin tavoin raihnainen
        mutta koitan vaan selviytyä näillä heikoilla ominaisuuksilla päivästä toiseen ja omia asioita hoitaa,
        nyt on monenlaista painajaista tiedossa,
        ajokorttin uusiminen ja siihen liittyvä pakollinen lääkärintarkastus testeineen, huh en tidä saanko enään ajokorttia, jää nähtäväksi,

        ja muutenki pitää kuulemma käydä lääkeitten takia vuositarkastuksessa lääkärissä verikokeineen huh koen nämä asiat niin raskaaksi suoritaa että nyt jo hirvittää, en vielä ole edes ilannu aikoja lääkäriin enkä tidä saanko edes aikoja, kun joka tuutista kuuluu ettei lääkäriin noin vain pääsekkää,

        on tämä yhteiskunta menny ihan sekasi ja hulluksi,
        enne sentään pääsi lääkäriin jos tarvi päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi surku, olet vielä nuori,
        sinun pitää nyt keskittyä kyllä yleiskuntosi kohentamiseen kaikinkeinoin,
        en osaa neuvoa, mutta noi sinun omaehtoiset kunton kohottamis keinot on ainaki aluksi hyviä,

        --
        itse vielä sinun ikäsenä oli melko hyvässä kunnossa,
        tein jopa 10 km lenkkejä vähintään kerran viikossa joskus useammin,
        nyt ole 85v monin tavoin raihnainen
        mutta koitan vaan selviytyä näillä heikoilla ominaisuuksilla päivästä toiseen ja omia asioita hoitaa,
        nyt on monenlaista painajaista tiedossa,
        ajokorttin uusiminen ja siihen liittyvä pakollinen lääkärintarkastus testeineen, huh en tidä saanko enään ajokorttia, jää nähtäväksi,

        ja muutenki pitää kuulemma käydä lääkeitten takia vuositarkastuksessa lääkärissä verikokeineen huh koen nämä asiat niin raskaaksi suoritaa että nyt jo hirvittää, en vielä ole edes ilannu aikoja lääkäriin enkä tidä saanko edes aikoja, kun joka tuutista kuuluu ettei lääkäriin noin vain pääsekkää,

        on tämä yhteiskunta menny ihan sekasi ja hulluksi,
        enne sentään pääsi lääkäriin jos tarvi päästä.

        Hyvinvointialueissa on eroja. Minä pääsin lääkäriin samana päivänä, kun olin yhteydessä terveydenhoitajaan, ja ultraan seuraavana päivänä.
        Toisilla alueilla ilmeisesti on vaikeuksia aikojen kanssa.
        Mkr.


    • Anonyymi

      Kuolema. Tervetuloa. Olen valmis.

      • Anonyymi

        Tässä iässä kuuluukin olla. Mutta elämä pitää elää täysillä loppuun asti. Voimia heille, joilla se on kipua ja uupumusta täynnä.


      • Anonyymi

        Kumma vaan kun kuolemaa joutuu oottamaan ties vaikka kuinka pitkään,

        minäki tunnen jo elämäni ihan turhaksi,
        onnekseni en kuitenkaan ole sossun rahojen armoilla,

        mutta tämä vanhuus kuitenki estää esm. lääkärissä käynnit ja asialliset hoidotki ovat kiven alla.
        vaikka rahaa on maksaa, mutta kun ei jaksa ensinnäkää raahautua lääkäriin ja voi olla ettei kuitenkaa saa hoitoja jotka piristäisi ja parantaisia antaisi voimia vielä elää.

        vahuus on maanpäällinen helvetti ihmselle
        ihminen tulee auttamattomasti avuttomaksi ja suomessa EI ole osattu eikä ilmeisesti haluta suunitella vanhuhoivaa niin että vanhuuski olisi ihmisarvoista täysipainoista elämää,

        ajatelkaapa esm. lasta, lapsi tarvii aikuisen ihmisen täydellisen hoivan ja huolenpidot aikuituakseen itsenäiseksi itsestään huoltapitäväksi aikuiseksi,
        ja kun vanhus siis e n t i n e n itsenäinen aikuinen ihminen
        tulee vanhaksi
        voimat hiipuu ja pikkuhiljaa tulee täysin avuttomaksi, KUIN LAPSI taas olisi,
        niin vanhoille ihmisille PITÄISI suunitella vanhhus palvelut senmukaan ja huolenpito kuin äidit ja isät pitää pienistä lapsistaan huolta, niin aivan samoin
        yhteiskunnan pitäisi kehittää vanhuhoiva ja pallvelt niin että vanhus saisi rahuassa taantua ja kuolla pois,

        moni avuttomaksi tullu vanhus haluaisi sen eutanasia pillerin päästäkseen pois kitumasta ja haittamasta yhteiskunttaa ja läheisiään vaivoillaan ja avuttomuudelaan,

        siis ARMOA
        ja ARMO pillerit jakoon kaikille ITSE haluvaille vanhuksille !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma vaan kun kuolemaa joutuu oottamaan ties vaikka kuinka pitkään,

        minäki tunnen jo elämäni ihan turhaksi,
        onnekseni en kuitenkaan ole sossun rahojen armoilla,

        mutta tämä vanhuus kuitenki estää esm. lääkärissä käynnit ja asialliset hoidotki ovat kiven alla.
        vaikka rahaa on maksaa, mutta kun ei jaksa ensinnäkää raahautua lääkäriin ja voi olla ettei kuitenkaa saa hoitoja jotka piristäisi ja parantaisia antaisi voimia vielä elää.

        vahuus on maanpäällinen helvetti ihmselle
        ihminen tulee auttamattomasti avuttomaksi ja suomessa EI ole osattu eikä ilmeisesti haluta suunitella vanhuhoivaa niin että vanhuuski olisi ihmisarvoista täysipainoista elämää,

        ajatelkaapa esm. lasta, lapsi tarvii aikuisen ihmisen täydellisen hoivan ja huolenpidot aikuituakseen itsenäiseksi itsestään huoltapitäväksi aikuiseksi,
        ja kun vanhus siis e n t i n e n itsenäinen aikuinen ihminen
        tulee vanhaksi
        voimat hiipuu ja pikkuhiljaa tulee täysin avuttomaksi, KUIN LAPSI taas olisi,
        niin vanhoille ihmisille PITÄISI suunitella vanhhus palvelut senmukaan ja huolenpito kuin äidit ja isät pitää pienistä lapsistaan huolta, niin aivan samoin
        yhteiskunnan pitäisi kehittää vanhuhoiva ja pallvelt niin että vanhus saisi rahuassa taantua ja kuolla pois,

        moni avuttomaksi tullu vanhus haluaisi sen eutanasia pillerin päästäkseen pois kitumasta ja haittamasta yhteiskunttaa ja läheisiään vaivoillaan ja avuttomuudelaan,

        siis ARMOA
        ja ARMO pillerit jakoon kaikille ITSE haluvaille vanhuksille !

        Olen 90.vuotias ja hoidan itse oman elämäni asiat. Ei tulisi kuuloonkaan, että lapseni tai joku muu ottaisi hoitaakseen minun huolenpitoni. Kieltäydyn olemasta lapsen asemassa ja holhouksen alla.
        Ano 11:12 sanoo, että ei pääse rahallakaan lääkäriin, kun ei jaksa raahautua. Minä tilaan taksin, ovelta ovelle. Minua ei tarvitse raahata, kuljen omin avuin ne lyhyet matkat.
        Ikinä en tule suostumaan hoivattavaksi ja avuttomaksi vanhukseksi, joka ei pärjää omien asioittensa hoidossa. Tietysti siihen on alistuttava, jos menettää liikuntakykynsä tai dementia iskee. Toistaiseksi ei.

        Turha antaa se kuva, että siihen kaikki suostuisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 90.vuotias ja hoidan itse oman elämäni asiat. Ei tulisi kuuloonkaan, että lapseni tai joku muu ottaisi hoitaakseen minun huolenpitoni. Kieltäydyn olemasta lapsen asemassa ja holhouksen alla.
        Ano 11:12 sanoo, että ei pääse rahallakaan lääkäriin, kun ei jaksa raahautua. Minä tilaan taksin, ovelta ovelle. Minua ei tarvitse raahata, kuljen omin avuin ne lyhyet matkat.
        Ikinä en tule suostumaan hoivattavaksi ja avuttomaksi vanhukseksi, joka ei pärjää omien asioittensa hoidossa. Tietysti siihen on alistuttava, jos menettää liikuntakykynsä tai dementia iskee. Toistaiseksi ei.

        Turha antaa se kuva, että siihen kaikki suostuisivat.

        Olet onnekas ja terve
        silloin on helppo näyttää mallia muille,

        jotkut terveemmät myös innostuu moittimaan muita jos puhuvat sairauksistaan ja raihnaisuudestaan,

        itse kunnioitan muita vanhuksia, en kehtais moitta heidän puhuessaan vaivoistaan ja uupumuksesta,
        terveyshän ON hyvin yksillöllinen asia,
        vanhus sairas ja raihnainenki on mielestäni kunnioitettava ihminen,
        ja onnellista jos avuton vanhus saa läheisiltään apua ja huolenpitoa, en halveksi ollenkaan, enkä kehtais moittia,

        itse vielä tule jotenki toimeen omien asioitteni kanssa,
        mutta otan mielelläni vastaan avun jos joku HOKSAA minulleki apua tarjota.

        luoja meitä auttakoon
        jaksamaan kunnialla elää loppuelämä hautaan asti,
        äkki kuolema olisi suuri LAHJA LOJALTA jos luoja sen minulle jossakivaiheessa sois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnekas ja terve
        silloin on helppo näyttää mallia muille,

        jotkut terveemmät myös innostuu moittimaan muita jos puhuvat sairauksistaan ja raihnaisuudestaan,

        itse kunnioitan muita vanhuksia, en kehtais moitta heidän puhuessaan vaivoistaan ja uupumuksesta,
        terveyshän ON hyvin yksillöllinen asia,
        vanhus sairas ja raihnainenki on mielestäni kunnioitettava ihminen,
        ja onnellista jos avuton vanhus saa läheisiltään apua ja huolenpitoa, en halveksi ollenkaan, enkä kehtais moittia,

        itse vielä tule jotenki toimeen omien asioitteni kanssa,
        mutta otan mielelläni vastaan avun jos joku HOKSAA minulleki apua tarjota.

        luoja meitä auttakoon
        jaksamaan kunnialla elää loppuelämä hautaan asti,
        äkki kuolema olisi suuri LAHJA LOJALTA jos luoja sen minulle jossakivaiheessa sois.

        En mielestäni moiti ketään, kun sanon, mihin en suostu enkä pyri. Haluan, että nuoremmat ihmiset ymmärtävät ottaa ikäihmiset IHMISINÄ huomioon. Jokaisella pitää olla oikeus tarvitsemaansa huolenpitoon, jos olosuhteet vaativat, mutta joillekin ikä ei tuo niitä esteitä.
        Sekin pitää ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnekas ja terve
        silloin on helppo näyttää mallia muille,

        jotkut terveemmät myös innostuu moittimaan muita jos puhuvat sairauksistaan ja raihnaisuudestaan,

        itse kunnioitan muita vanhuksia, en kehtais moitta heidän puhuessaan vaivoistaan ja uupumuksesta,
        terveyshän ON hyvin yksillöllinen asia,
        vanhus sairas ja raihnainenki on mielestäni kunnioitettava ihminen,
        ja onnellista jos avuton vanhus saa läheisiltään apua ja huolenpitoa, en halveksi ollenkaan, enkä kehtais moittia,

        itse vielä tule jotenki toimeen omien asioitteni kanssa,
        mutta otan mielelläni vastaan avun jos joku HOKSAA minulleki apua tarjota.

        luoja meitä auttakoon
        jaksamaan kunnialla elää loppuelämä hautaan asti,
        äkki kuolema olisi suuri LAHJA LOJALTA jos luoja sen minulle jossakivaiheessa sois.

        @ 12:03

        Kiitos ! Kirjoitat jälleen niin hyvin !


    • Anonyymi

      Ottaisin kaiken avun vastaan, jos sitä saisi tai jopa hoksattaisiin tarjota.

      • Anonyymi

        Minä olen ikäni tehnyt kaiken itse. On tietysti asioita, joihin en pysty, esim. remontit ja auton huolto,. Niiden tekemisestä olen selvinnyt rahalla.
        Mutta en voisi kuvitella ketään kodissani avustamassa, en osaisi ottaa sellaista apua vastaan.
        Jos menetän liikuntakykyni, mietin uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ikäni tehnyt kaiken itse. On tietysti asioita, joihin en pysty, esim. remontit ja auton huolto,. Niiden tekemisestä olen selvinnyt rahalla.
        Mutta en voisi kuvitella ketään kodissani avustamassa, en osaisi ottaa sellaista apua vastaan.
        Jos menetän liikuntakykyni, mietin uudelleen.

        Niin,
        kyllähän me kaikki vanhukset
        entiset suurenki perheen huoltajat
        olemme i t s e tehneet kaiken ja yliki muita passatessamme,
        sillä tietenki vanemmilla on automaattisesti vastuuntunneki jo määräämässä kaikesta perheen huollenpidosta,

        mutta elämä kulkee menojaan,
        minullekki on käyny niin
        lapset aikuistui , maailma vei,
        puoliso myöhemmin sairastui, kuoli,
        jäin yksin,
        edeleen elän yksin vanhuuttani,

        toistaiseksi kaikesta itse huolehdin
        siivouksia myöten,
        mutta
        vanhana ei jaksakkaan ennän yhtäpaljon yhtä hyvin,
        esm. siivota kuin ennen,
        katson sormien läpi saavutuksiani heh,
        en enään vaadi itseltäni täydellisyyttä kuten ennen
        -- kykyni mukaan huolehdin vielä itse kaikesta,
        olen melko huonossa kunnossa,
        mutta elämä virtaa vielä raihnaisesta ruumiista huolimatta ,
        heh suorastaan kuohuu tuolla sisälläni,
        vaika olen kipee ja rikkirevitty särkyny ihoki,
        jostan kummasta syystä en koe että kuolen vielä,
        vaikka toivon hartaasti kuolemaa,
        ku se ei tule niin koitan vaan selvitä päisvästä toiseen toistaiseksi ominkeinoin,

        sitten kun tulee aika
        otan avun vastaan henti
        jos sitä nykypäivänä yleensäkkää saa enään mistää,
        kun joka tuutista uutisoidaan
        ei ole henkilökuntaa,
        eikä vanhukset pääse lääkäriin, ihmiset ei saa hoitoja,
        ja palvelutaloihin huikean pitkät jonot
        HUH,

        onneksi aurinko paistaa,
        ja
        lääkäri soittaa tänään,
        kyselee olenko missä kunnossa ,
        onko parantunu,
        ikäväkseni pitää sanoa ettei vielä näytä hyvältä,
        iho on mustanpunanen , kuumottaa, rupi onneksi ei ole rikki
        toistaiseksi,
        hartaasti odotan että säärihaava paranis kokonaan,
        muinoin kuulin kammottavia juttuja säärihaavoista,
        niitä ei muinoin kuulemma saatu paraneen vai saatiinko ollenkaan,
        kuoliko ihmiset kun säärihaavat ei parantuneet ?

        NO
        loppuelämä on tämmöstä
        tappaja "PASILISKOT " syö vanhusta jo elävältä huh

        hautaan ei edes ehdi kun ne jo kippuun käy, rouskuttamaan vanhusen raihanista läskiläjää,
        kai vanhuksen läskit on niitten herkkua,

        kirjoitellaan kaikesta huolimatta kuulumisia,
        ei tämä elämä ikuista ole,
        kaikki loppuu aikanaan,
        me emme vaan tiedä hetkeä emmekä aikaa
        milloin luoja hakee meidät pois kitumasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe