Kuinka iso urakka on kaventaa suomen raideleveyttä

80

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensin tunnin juna.

      • Anonyymi

        Se voidaan unohtaa.


    • Anonyymi

      Ei riitä, että kavennetaan raideleveyttä. Vetureiden ja vaunujen pyörät pitää myös muuttaa uudelle raideleveydelle.

      • Anonyymi

        Espanjassa käytössä kaksi raideleveyttä. Kaluston pyörien raideväliä voidaan säätää, niin että junat voivat kulkea molemmilla radoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espanjassa käytössä kaksi raideleveyttä. Kaluston pyörien raideväliä voidaan säätää, niin että junat voivat kulkea molemmilla radoilla.

        Entä tavaravaunujen säädöt.


    • Anonyymi

      Raideleveyden muutos on täysin idioottimainen ehdotus.
      Joten, kun tietää mistä möläytys tuli, ei hämmästytä.

    • Anonyymi

      Hihhuli hei.
      Viedään taas ajatuksia ihan muualle.
      Ja häärätään hallituksessa ihan muuta.
      Pois katse valehtelusta jne.
      Onko Lulu Bembölestä?
      Beng

    • Anonyymi

      Mitä hyötyä koko hommasta on, eihän junalla pääse meren yli Eurooppaan, persujen aivopieru koko homma niin kuin Orpon tunnin junakin.

    • Anonyymi

      Utopiaa tilanteessa jossa ei tunnin junan rakentaminen kannata, pelkästään Tornion kautta kulkeva liikenne, laivaliikenne hoitaa kuljetukset satamista.
      Ranteen ehdotukset ennekin höyliä, Lulu pitää itseään talousnerona keskittyisivät turpeeseen ja matuihin.

    • Anonyymi

      Hyvä ministeri,
      toinen muutos jonka voisi tehdä myös on muuttaa kellonaika
      sopimaan Ruotsin eikä Venäjän aikaan

      muutos lisäisi Suomen ja USAn yhteistä valveillaoloaikaa

      Putin on jo tässä ajassa ja herää kello 12 päivällä jolloin Bidenkin on jo ajamassa
      partaa kello 5 Valkoisessa talossa

      Putin on varuillaan
      Suomen kannattaa olla myös varuillaan

      Kekkosen ajasta Uuteen aikaan


      terveisin

    • Anonyymi

      Lululla on kolme mieltä, miten käy nikkeli myrkyn toimitus rajanyli euro zombeille?😜

    • Anonyymi

      Järjetön idea.

    • Anonyymi

      Psykopaattien yksi hulluja taas. EU zionistit käskee ja ne kuvittelee vielä voivansa tuhota kaiken järkevän.
      Ei todellinen mitään muuteta. Rautatie yhdistää myös Aasian markkinat.
      Miten voi olla noin typeriä jotka menevät heti mukaan hulluuteen. Ihan sairasta ajattelua.
      Ei kannata vatvoa kosi tämä.ns Vallas oleva lähettäisi sionisti satanistien paska sakki katoaa..

    • Anonyymi

      Aasia-Venäjä -markkinat pitää KiinaVenäjän osalta vain katkaista täysin

      USAn valtiovarainministeri Janet Yellen sanoi tänään, että USAn ja Euroopan on vastattava Kiinan teollisuuspolitiikkaan strategisella ja yhtenäisellä tavalla, jotta tuotteiden valmistajat säilyvät elinkelpoisina Atlantin molemmin puolin

      eli diktatuurinen talous stoppiin

      Yellen on vieraan keskuspankissa Saksassa

      Yellen sanoi, että Kiinan ylimääräinen teollisuuskapasiteetti uhkaa

      kaikkia maita

      ei vain eu usa vaan myös kehitysmaiden teollista kehitystä

      • Anonyymi

        Liittyykö vaatimus Suomen raideleveyden muuttamisesta jotenkin Kiinan kilpailukykyyn tai kilpailukyvyttömyyteen?
        Iso ja hintava urakkahan raideleveyden muutos olisi, teoriassa sen olettaisi kylläkin onnistuvan jopa rata"pölkkyjä" vaihtamatta koska kyse olisi kaventamisesta Ruotsin ja samalla yleiseurooppalaiseen raideleveyteen.
        Kunhan nyt saataisiin se kymmenkunta miljardia maksava tunnin juna, se kyllä löisi Kiinalle jauhot suuhun...


    • Anonyymi

      Aloittajalle tulee toppa roikka...

    • Anonyymi

      Milloin junien kaventaminen suuniteltu alkavaksi,

      • Anonyymi

        17:33
        Hyvä heitto! Pyrsl!
        Shit vasta, kun on säädetty laki, että kaikki kansa laihdutuskuurille.
        Beng


    • Anonyymi

      suomalaisten sairastusraiteet kaventuvat kun laittomille on alettu antaa sote-hoitoja
      tule suomeen tuper kuloottinen ja sydän vaiviainen

      Yksi ohitusleikkaus maksaa kymmeniä tuhansia., ja jos attuu vuotamaan, hyydyttävät komponentit maksaa useita kymppitonneja. Tehohoitopäivä 3-4000€ ja siihen erikoishoidot sekä lääkkeet päälle. Terveydenhuolto maksaa älyttömästi. 100000€ on loppupeleissä ihan käypä hinta laittomaln kuluina ja sinähän maksat

      ne ihmisarvot ja -oikeudet

    • Anonyymi

      Lulu asettaa komitean tutkimaan. Lisäksi selvitetään nehkerien käyttö, ratakiskojen naulauksessa.

      • Anonyymi

        itse asiassa nehkerikohortit voitaisiin ottaa kantamaan vanhempia heikosti liikkuvia ihmisiä,
        ne soitettaisiin paikalle ja tulisvat kanto tuolissa töihin viemään kauppaan elo kuviin
        ja urheilu kentälle huonosti liikkuvan seniorin

        nehän ovat tottuneet myös kantamaan klaanissaan heimo päälliköitä kanto tuolissa
        niin miksei myös sote-kuljetuksia suomessa


    • Anonyymi

      Hei LULU 😄
      Raiteiden kaventaminen oli esillä viime vaalikaudella liikenne- ja viestintäministeriössä, selvitys koko homma veisi kolme vuotta ja maksaisi yhtä paljon kuin uudet hävittäjät. Hyöty jäisi olemattomaksi se ei lisäisi tavaran vientiä oleellisesti. Turvallisuutta ei lisäisi, luuleeko Ranne venäjän sotavoimat siirtyisi junilla Suomeen.

      • Anonyymi

        Kävisi kuin Raatteella.


      • Anonyymi

        ei niitä tarvitse tehdä kuin vähitellen jaetaan maa osiin siten ettei savosta pääse junalla stadiin
        koska siellä on leveät raiteet ja puheet

        ja vasta 10 vuoden päästä kavennetaan siellä


      • Anonyymi

        Miten Venäjän sotavoimat tähän liittyy?
        Suomen raideleveys on nyt niin lähellä samaa Venäjän kanssa että suomalaiset junat voivat ajaa Venäjän rautateillä mutta venäläiset eivät mahdu Suomen radalle. Esim. Suomesta ennen erästä sotaa Moskovaan ja Pietariin ajaneet junat on mitoitettu Suomen raideleveydelle.
        Mistä johtuu em. hiuksenhieno ero Suomen ja Venäjän raideleveydessä?
        Kolmen pisteen vihje: Se ei johdu persuista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävisi kuin Raatteella.

        Valtioiden asukaslukuihin suhteutettuna Suomussalmen alueen taisteluissa kuoli enemmän suomalaisia kuin venäläisiä...
        Suomen väestöstä kuoli jatkosodassa noin 1,37 % ja Neuvostoliiton väestöstä noin 0,15 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtioiden asukaslukuihin suhteutettuna Suomussalmen alueen taisteluissa kuoli enemmän suomalaisia kuin venäläisiä...
        Suomen väestöstä kuoli jatkosodassa noin 1,37 % ja Neuvostoliiton väestöstä noin 0,15 %.

        Laske huvikses ne sotilaat jotka oli siellä paikalla sotimassa, eikä niitä jotka oli Moskovassa tai Uralin takana.


    • Anonyymi

      Taitaa hallitus olla jo pois raiteiltaan.
      Beng

      • Anonyymi

        Ensin kokoomus, PS pani paremmksi, niin ne miljardit vilisevät.


      • Anonyymi

        Ei tämä Orpon persuhallitus ole koskaan raiteille päässytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä Orpon persuhallitus ole koskaan raiteille päässytkään.

        Koomisen näköistä, kun demarit sotkevat resiinalla perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koomisen näköistä, kun demarit sotkevat resiinalla perässä.

        20:50
        Menevät interillä mutkassa ohi. Kok ja PS ovat niin keskittyneet kovaan linjaansa.
        Huiskis.
        Beng


    • Anonyymi

      Ulkomaiselle halpatyövoimalle tulee töitä.

      • Anonyymi

        Ei tule, jos ay-liike tekee työnsä.


    • Anonyymi

      Suomen raideleveyden muuttaminen ns. yleiseurooppalaiseksi vaatisi vain toisen kiskon siirtämisen 89 mm sisäänpäin. Mutta koska tiedetään että leveämpi raideväli on parempi, kavennus olisi ihan hölmöläisen hommaa.
      Mitä suurempi raideleveys, sitä vakaampi junan kulku ja sitä suurempi painonsieto radalla koska koko rata- alusta on leveämpi ja junan paino jakaantuu suuremmalle alueelle.

      • Anonyymi

        Olisi turhaa sellaiseen satsata, kun rahaa on muutenkin heikosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi turhaa sellaiseen satsata, kun rahaa on muutenkin heikosti.

        Miten niin turhaa, antaisihan se työtä virolais-romanialais-puolalaisille topparoikille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin turhaa, antaisihan se työtä virolais-romanialais-puolalaisille topparoikille?

        Nii ja hallitus maksaa ottamalla lisää velkaa 10 miljardia Purra hyväksyy Ranteen ehdotuksen.


      • Esitin vain asiaa en häiriköi ikinä niinkuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin turhaa, antaisihan se työtä virolais-romanialais-puolalaisille topparoikille?

        Anteksi, olen vähän sekaisin tänän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin turhaa, antaisihan se työtä virolais-romanialais-puolalaisille topparoikille?

        kehitysmaalaiset työllistävät lisäksi poliisin ja oikeuslaistoksen ja hautausurakoitsijan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin turhaa, antaisihan se työtä virolais-romanialais-puolalaisille topparoikille?

        Kerjäläisillekö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerjäläisillekö?

        Ei vaan esim. osaaville metallityömiehille, esim. Romanialaisia ja Puolalaisia on vuosikymmeniä ollut niissä töissä Suomessa, onko jäänyt huomaamatta.
        Eivät kaikki Romanialaiset ole romaneja jos sitä meinaat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan esim. osaaville metallityömiehille, esim. Romanialaisia ja Puolalaisia on vuosikymmeniä ollut niissä töissä Suomessa, onko jäänyt huomaamatta.
        Eivät kaikki Romanialaiset ole romaneja jos sitä meinaat...

        Niitä puolalaisia hitsareita on ollut mm. Olkiluoto-3:sta hitsailemassa, STUK on joutunut huomauttamaan huonoista hitsaussaumoista vuosi pari sitten. Halpatyövoima ei takaa laatua.


    • Joka maassa on kehitysmaalaisia, suomessa aika vähän, niin vähän ettei sen takia tarvita erikseen laitaoikeistopuoluetta.

      • Anonyymi

        parhaat matut menee usahan ja englantiin ja ranskaas
        ja mikkeliin tulee vain pertikkejä


    • Anonyymi

      raiteilla levitetään mulkeromikkekkiläisen suuta koulujakäymätön duunari
      saa paremmin neuvoa maahanmuuttajista

      joita on entisissä siirtomaissa ja sepreleke luulee että suomi on siirtomaaherra

    • Aloitus on PS Ranteen johdosta yhtä tai hölmömpi mitä Orpon tunnin Turun rata.
      Ei minun syy.

      • Anonyymi

        sinunhan raidelevys on yhtä tyhmyyttä syy ja seuraus


    • Anonyymi

      Persu voisi kertoa minkä takia raiteta kavennettava, puolustakaa ihmeessä ranteen ehdotusta.

      • Anonyymi

        Vastaan vaikka kysytkin persulta...en ole persu vaikka minulla onkin mersu. Yleiseurooppalaisella raideleveydellä Suomesta voitaisiin ilman junan- tai telinvaihtoja ajaa Ruotsiin, Norjaan ja sieltä vaikka keskiseen Eurooppaan. Onhan meillä aina toisinaan mietitty että paljon helpommin ja ilmeisesti edullisemminkin pohjoisimman Suomen tavaraliikenne hoituisi jonkun jäättömän Norjan sataman (esim. Narvik) kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan vaikka kysytkin persulta...en ole persu vaikka minulla onkin mersu. Yleiseurooppalaisella raideleveydellä Suomesta voitaisiin ilman junan- tai telinvaihtoja ajaa Ruotsiin, Norjaan ja sieltä vaikka keskiseen Eurooppaan. Onhan meillä aina toisinaan mietitty että paljon helpommin ja ilmeisesti edullisemminkin pohjoisimman Suomen tavaraliikenne hoituisi jonkun jäättömän Norjan sataman (esim. Narvik) kautta.

        Vain jos EU antaa rahoituksen voidaan muuttaa raideväliä.


    • Anonyymi

      On se vaan kummaa kun Saksasta tulee Hankoon kapealla raideleveydellä varustettuja tavaravaunuja ja ne jatkavat matkaa meikäläisen raideleveyden radoilla!
      Hangossa vaunut irroitetaan kapeista teleistä ja nostetaan meikäläisille leveille sekä tietenkin kiinnitetään.
      Juu. Juu. Rajallinen kapasiteetti!

      • Anonyymi

        Mutta vaihto on hidasta ja maksaa, menettelee vielä kun on kyse pienistä määristä. Matkustajaliikenteessä Ruotsiin on aikanaan vaihdettu junaa joka on tietysti itse kävelevällä lastilla helpoin ja nopeinkin keino jos raideleveys on erilainen. Onhan tuota ollut aika- ajoin puhetta tavaraliikenteen järjestämisestä pohjoisessa johonkin jäättömään Norjan satamaan, Narvik siinä päällimmäisenä tulisi kyseeseen.
        Yleiseurooppalaisen raideleveyden katsotaan määräytyneen Englantia miehittäneen Rooman armeijan tieverkon leveyden mukaan. Englanti on edelläkävijä rautateillä ja kun ensimmäisiä junia alettiin rakentaa, huomattiin että roomalaisten jäljiltä oli hyviä suoria lähes valmiita
        teitä eli ratapohjia, niille asennettiin ensimmäiset kiskot ja niiden mukaan mitoitettiin junat ja siinä se oli.


      • Anonyymi

        Junalauttaliikenne Suomesta loppui joskus 20 vuotta sitten!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junalauttaliikenne Suomesta loppui joskus 20 vuotta sitten!

        Onko sellasta ollut joskus_?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junalauttaliikenne Suomesta loppui joskus 20 vuotta sitten!

        Siirtyi näköjään Hangosta Turkuun.
        Hanko jäi mieleeni koska käytimme sitä yhteyttä perheen automatkoihin Keski-Eurooppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtyi näköjään Hangosta Turkuun.
        Hanko jäi mieleeni koska käytimme sitä yhteyttä perheen automatkoihin Keski-Eurooppaan.

        Finnjet?


    • Anonyymi

      Periaatteessa pitäisi ryssien kellosta ja radasta päästä irti

      esteenä on jumiutuneet kepudemarit kekkoskauden jämät

      Eli niistä irti

      • Anonyymi

        Ei sitten muuta kuin rataa kaventamaan.


      • Anonyymi

        Kellosta irti?


      • Anonyymi

        ..... .....


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tulevaisuutta varten, sama radanleveys venäjän kanssa tulee käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuutta varten, sama radanleveys venäjän kanssa tulee käyttöä.

        Kyse on raideleveydestä!
        Suomella ja Venäjällä on muutaman millin heitolla sama raideleveys. Pieni ero vaikuttaa siten että suomalaisella raideleveydellä olevat junat voivat käyttää Venäjän rataverkkoa mutta venäläiset junat eivät aivan mahdu suomen radalle.
        Suomalaiset junat ovat ajaneet ainakin Ukrainan sodan alkuun Venäjälle, matkustajajunat Pietariin ja Moskovaan ja tavarajunat milloin minnekin. Vielä sodan kestäessäkin on tuotu jotain teollisuuden raaka- ainetta junilla Venäjältä.
        Löytyy kohtuullisen hyvin esim. Wikipediasta tietoa siitä miten ylipäätään Suomen ja Venäjän rataverkkojen raideväliin tuli se hiuksenhieno ero vaikka Suomen rautatieverkko pääosin rakennettiin Venäjänvallan aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on raideleveydestä!
        Suomella ja Venäjällä on muutaman millin heitolla sama raideleveys. Pieni ero vaikuttaa siten että suomalaisella raideleveydellä olevat junat voivat käyttää Venäjän rataverkkoa mutta venäläiset junat eivät aivan mahdu suomen radalle.
        Suomalaiset junat ovat ajaneet ainakin Ukrainan sodan alkuun Venäjälle, matkustajajunat Pietariin ja Moskovaan ja tavarajunat milloin minnekin. Vielä sodan kestäessäkin on tuotu jotain teollisuuden raaka- ainetta junilla Venäjältä.
        Löytyy kohtuullisen hyvin esim. Wikipediasta tietoa siitä miten ylipäätään Suomen ja Venäjän rataverkkojen raideväliin tuli se hiuksenhieno ero vaikka Suomen rautatieverkko pääosin rakennettiin Venäjänvallan aikana.

        Suomessa on paljon leveämpi raideleveys kuin Venäjällä.
        Sen huomaa hyvin, kun katsoo hiukan kauemmaksi:
        Asemalta katsoessa näkee selvästi, kuinka raiteet kapenevat kauemmaksi mentäessä ja horisontissa ne ovat jo kiinni toisissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on paljon leveämpi raideleveys kuin Venäjällä.
        Sen huomaa hyvin, kun katsoo hiukan kauemmaksi:
        Asemalta katsoessa näkee selvästi, kuinka raiteet kapenevat kauemmaksi mentäessä ja horisontissa ne ovat jo kiinni toisissaan.

        Aurinko näyttää pienemmältä mitä todellisuudessa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinko näyttää pienemmältä mitä todellisuudessa on.

        Totta, pieneksi menee kaukana olevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on paljon leveämpi raideleveys kuin Venäjällä.
        Sen huomaa hyvin, kun katsoo hiukan kauemmaksi:
        Asemalta katsoessa näkee selvästi, kuinka raiteet kapenevat kauemmaksi mentäessä ja horisontissa ne ovat jo kiinni toisissaan.

        Miltä asemalta katsoessasi voit nähdä horisonttiin? Ovatko ihan peruskäsitteetkin vähän hukassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä asemalta katsoessasi voit nähdä horisonttiin? Ovatko ihan peruskäsitteetkin vähän hukassa?

        Miten ihminen voi nähdä nälkää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihminen voi nähdä nälkää?

        17:50
        Suomenkieli on jännä kieli.
        Tuollaisia ilmaisuja tulvillaan, joista voisi koota ketjun, jos joku viitseisi tejåhdä aloituksen.
        Mun ei tee yhtään mieli tehdä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinko näyttää pienemmältä mitä todellisuudessa on.

        Mikä sitä pienentää, ei mikään. Jos katsoja tietää etäisyyden, hän ymmärtää että se näyttää juuri kokoiseltaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on paljon leveämpi raideleveys kuin Venäjällä.
        Sen huomaa hyvin, kun katsoo hiukan kauemmaksi:
        Asemalta katsoessa näkee selvästi, kuinka raiteet kapenevat kauemmaksi mentäessä ja horisontissa ne ovat jo kiinni toisissaan.

        Joo, ja jos siirtyisit katselupaikallasi riittävän korkealle, näkisit pitemmälle ja horisontin yli ja näkisit miten siellä kiskot menevät ristiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja jos siirtyisit katselupaikallasi riittävän korkealle, näkisit pitemmälle ja horisontin yli ja näkisit miten siellä kiskot menevät ristiin...

        Kartasta näkee saman kokoisina.

        pe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartasta näkee saman kokoisina.

        pe

        Ai minkä näkee minkä kokoisena, näetkö kartaltasi auringon vai näetkö horisontin takana ristiin menevät kiskot vai näetkö näkyjä?


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe