Bulgaria, Sunny beach

karambola90

Täällä on tosi paljon noita bulgaria- keskusteluja, joten päätin kertoo omasta matkastani::.

Olin siis ekaa kertaa bulgariassa 7.-15.6, sunny beachilla. Hotellina oli elite apartments. Hotelli oli tosi hieno ja siisti; kaksi makuuhuonetta, keittiö, olohuone ja kylpyhuone. Asunnossa oli kaksi parveketta. Toinen oli uima-altaille päin ja toinen kadulle. Siivoojat kävivät asunnossa siivoamassa joka päivä, eli ei ihme että oli niin siistiä. Vähän rasittavaa, kun eivät edes koputtaneet ja kaiken lisäksi olivat penkoneet minun ja siskoni matkalaukkuja. Eli kun lähtee hotellista niin kannattaa tosiaan lukita matkalaukut ja kaikki rahat ainakin pistää piiloon. Jos jättää esim. vahingossa rahaa pöydälle, niin siivoojat ottaa sen, koska luulee että on tippiä..

Asteita oli päivisin yleensä 21-27. Kertaakaan ei satanut, mutta välillä oli pilvistä.. Sunny beach oli periaatteessa nähty jo parissa päivässä, ja siksi kannattaakin käydä lähikaupungeissa, esim. nessebar ja burgas. Jos oikeaan markettiin haluaa ostoksille, niin burgasissa kannattaa käydä billa- nimisessä isossa marketissa. Burgasissa on sunny beachin tapaan myös kadut täynnä basaareja, mutta valikoima on suurempi. Poiketen sb:stä burgasissa oli myös "oikeita" kauppoja, joissa ei myyty piraatteja. Esim. benettonin myymälä. Muuten bulgaria on oikea piratismin keskus! Kaikki dieselit, diorit, burberryt, yms. on piraatteja! Ja sen näkee myös hinnasta; bulgaria on älyttömän halpa.. Farkut siellä maksaa n. 20-30 levaa (10-15 euroa). Dieselin, diorin, ym. laukkuja saa 8 levalla (4e).

Ravintoloita on paljon, mutta ruoan kanssa kannattaa olla tarkkana. Mitään jugurtteja, pirtelöitä, jäätelöitä yms. ei kannata syödä, koska niistä saa helposti vatsataudin. Pikkusiskoni otti jtn pirtelöä ja heti seuraavana päivänä oli kipeenä..:/ Pizzat, kebabit yms. on tosi halpoja. Esim. pizzan saa 2-3 levalla. Käsittääkseni paikallinen herkku on shopska- salata (tomaattia, kurkkua, sipulia, päällä raastettua vuohenjuustoa ja oliivi). On muuten hyvää x)

Tuliaisiksi kannattaa tuoda esim. bulgarian jugurttia tai mastika viiniä (opas suositteli).. Kojuissa myydään matkamuistoina esim. tikareita, koruja, puisia nukkeja, kristalleja yms. Kaduilla näkee taiteilijoita, jotka maalaavat valokuvista hienoja tauluja; kannattaa siis ottaa valokuva mukaan, jos haluaa semmosen. Kaduilla on paikallisia tekemässä hennatatuointeja ja pikkulettejä. Itse otin tribaalin alaselkään, maksoi 20 levaa (10 euroa).

Ja tinkiä kannattaa joka paikassa (paitsi marketeissa joissa hinnat on kiinteät). Turisteja rahastetaan oikein kunnolla, ja parhaiten sen näkee takseissa. Takseista ei ikinä kannata maksaa yli 10 levaa. Bussilla kulkeminen on halvempaa, mutta ne ovat yleensä kamalia ja haisevia..:(

Taskuvarkaita kannattaa varoa, niitä on kuulemman paljon sb:llä. Itse en tosin yhteenkään törmännyt..x) Kerjäläisiä on myös, älkää antako niille rahaa! Useimmiten ne on ammattikerjäläisiä, eli on revitty hameet ja pistetty likanen paita päälle ja kippo käteen:O

Englannilla pärjää, mutta kaikki paikalliset eivät välttämättä osaa, esim. vanhukset..

5

8373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pho

      Takseista ei kannata maksaa yli 10 levaa? Mä matkustin kännissä Nessebarista (vissiinkin) taxilla Sunny Beachiin, kuski veloitti vaan 12 lv ja ihan sopiva hinta mun mielestä oli, varsinkin Suomen hintoihin verrattuna. Eikös Suomessa jo aloitushinta ole samoilla paikkeilla, mitä toi mun reissu makso, eli jotain 6€.

    • Sanba

      Kerroit että pikkulettikojuja SB:ltä löytyy. Satuitko huomaamaan että mitähän ne maksoivat ja laittoivatko ne pidennyksien kanssa? Tai entä ihan tavalliset pidennykset ilman lettejä? Tästä aiheesta on kysymyksiä Bulgariapalsta tulvillaan, mutta kukaan ei oikein osaa sanoa hintaa=)

      • mievua

        taa nyt tulee varmaan aika myohassa..mutta...oon ite nyt taalla ja sellaset letit jotka on vaa puoleen paahan asti on 15 levaa(7,5 e)..Koko paahan on sit 15 levasta 100 levaan..|)


    • se nyt on

      se vatsatauti kannattaa siis tuoda tuliaisina kotiin? ;)

      Lainaus:
      "Mitään jugurtteja, pirtelöitä, jäätelöitä yms. ei kannata syödä, koska niistä saa helposti vatsataudin."

      Toinen lainaus:
      "Tuliaisiksi kannattaa tuoda esim. bulgarian jugurttia"

      Hups.

      • vuosi 2009

        Hinnat on tuosta hieman nousseet neljässä vuodessa, mutta vieläkin edullista. Taksista ei kannata maksaa päivällä enempää kuin 15 levaa, hinta pitää sopia kuskin kanssa etukäteen. Illalla enemmän. Hevoskärryillä Sunny Beachin ympäri maksoi meille 20 levaa, siitäkin sovi etukäteen. Rannalta saa ihania leipätaskuja, sisällä kanaa, paljon salaattia, majoneesia ja ketsuppia, muistaakseni 6 levaa. Suosittelen. Eikä tullut vatsatautia. Hepatiitti A -rokotus on kai hyvä olla varmuuden vuoksi, eka rokotus maksaa n. 50 euroa aikuiselle. Rantahietikolla pääsee ratsastamaan hevosilla ilta-aikaan, en tiedä mistä ne lähtee ja mitä maksaa, mutta näin siellä istuessani rantaterassilta ratsastajia, joillakin oli taluttajatkin mukana. Kannattaa kysellä siitä jos hevoset kiinnostaa.
        Elite Apartmentoksessa jätettiin levoja sinne sun tänne pöydille, nyt ei niihin oltu koskettu, eikä matkalaukkuihinkaan. Meillä laukut oli auki koko ajan, mutta niissä olikin vain vaatteita.
        Lapsille on kovat patjat. Laitettiin tyynyjä pehmentämään vauvansänkyä. Onneksi niitä oli tarpeeksi.
        Hissiähän ei hotellissa ollut, onneksi on käsivoimia joilla vielä kantaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe