Oikis 2024

Hakiko kukaan oikikseen pääsykokeella 2024?

Koe oli torstaina, ja oli mun mielestä tosi yllättävä. Miten teillä meni?

9

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millä tavalla yllättävä? Olin itse nyt ensimmäistä kertaa, ja koe tuntui helpohkolta. Aika kyllä loppui kesken, kun monivalinnoissa leikkurin pelossa jumituin tarkastamaan. Monivalinnoista yli puolet oli kuitenkin helppo ratkaista mielestäni.

    • Anonyymi

      Monivalinta keskitasoa?
      Aineistotehtävä nro 5 7 pisteen aikaa vievä, tavallaan helppo, mut vastaukset ei ollu perinteisen täysin suoria?
      HE osu vähän huonosti, Salmisen EU 2x5p tavallaan helppoja, mut kuitenki tarvittiin varsinkin tokaan tietyt tiedot, jotka kirjassa hajautetusti.
      8 tehtävä pala kakkua.

      Mitä vastasitre 5a? Yksinkertaistettuna, hakemus katsottu saapuneeksi määräajassa, virkamies tai vastaava ei hoitanu hommaansa tuloksellisesti, pitäis korjata erheensä eli kansalaisuus takasin?

      • Anonyymi

        Tämä oli se, mihin itselläni aika tyssäsi. Hyppäsin yli ja siirryin tekemään he:tä, Salmista ja tehtävää 8., koska ne tuntui helpoilta. Vaikka harmittaa tuo, että 5 a jäi kokonaan vastaamatta, niin tavallaan olen kuitenkin tyytyväinen, etten jäänyt siihen kiinni, koska lopputulos oli voinut olla se, että 6, 7 ja 8 olisivat sitten menneet vasurilla.

        Itse painoin koko ajan ns. täysiä, en syönyt, en pitänyt taukoja, en käynyt vessassa. Edes konseptille en hahmotellut, kaikki vaan suoraan kirjoitin. Tämä oli helppoa, sillä kirjoitan työkseni, ja lisäksi aihepiirit 6, 7 ja 8 osuvat omiin mielenkiinnon kohteisiin, joten sisäistin artikkelit helposti.

        JA tästä päästäänkin nyt ehkä siihen, mitä olen miettinyt viime päivinä: jos näillä vahvuuksilla homma meni minulla näin, niin minkälainen prodigy täytyy olla, että hallitsee nuo kaikki (5, 6, 7, 8) JA ehtii lisäksi niihin jokaiseen vastaamaan ja vielä laadukkaasti.

        Miten ajattelet noiden huomioideni valossa (ja muutenkin), mihin a. leikkurin raja voisi suurinpiirtein asettua ja b. miten tuo voisi heijastua lopullisiin valintakokeella valittavien pistemääriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli se, mihin itselläni aika tyssäsi. Hyppäsin yli ja siirryin tekemään he:tä, Salmista ja tehtävää 8., koska ne tuntui helpoilta. Vaikka harmittaa tuo, että 5 a jäi kokonaan vastaamatta, niin tavallaan olen kuitenkin tyytyväinen, etten jäänyt siihen kiinni, koska lopputulos oli voinut olla se, että 6, 7 ja 8 olisivat sitten menneet vasurilla.

        Itse painoin koko ajan ns. täysiä, en syönyt, en pitänyt taukoja, en käynyt vessassa. Edes konseptille en hahmotellut, kaikki vaan suoraan kirjoitin. Tämä oli helppoa, sillä kirjoitan työkseni, ja lisäksi aihepiirit 6, 7 ja 8 osuvat omiin mielenkiinnon kohteisiin, joten sisäistin artikkelit helposti.

        JA tästä päästäänkin nyt ehkä siihen, mitä olen miettinyt viime päivinä: jos näillä vahvuuksilla homma meni minulla näin, niin minkälainen prodigy täytyy olla, että hallitsee nuo kaikki (5, 6, 7, 8) JA ehtii lisäksi niihin jokaiseen vastaamaan ja vielä laadukkaasti.

        Miten ajattelet noiden huomioideni valossa (ja muutenkin), mihin a. leikkurin raja voisi suurinpiirtein asettua ja b. miten tuo voisi heijastua lopullisiin valintakokeella valittavien pistemääriin?

        Ilmeisesti leikkuria ei ole tänä vuonna? Ei ainakaan mainittu.

        Mulle se HE isyystehtävä tuli ihan puun takaa. En edes muista että siitä olisi ollut kymmentä mainittua asiaa kirjassa.

        Pisterajat varmasti viime vuotta paljon korkeammalla.

        Mikä muuten oli se "periaate" aineistotehtävässä? Palveluperiaate?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti leikkuria ei ole tänä vuonna? Ei ainakaan mainittu.

        Mulle se HE isyystehtävä tuli ihan puun takaa. En edes muista että siitä olisi ollut kymmentä mainittua asiaa kirjassa.

        Pisterajat varmasti viime vuotta paljon korkeammalla.

        Mikä muuten oli se "periaate" aineistotehtävässä? Palveluperiaate?

        Meinasin monivalintojen leikkuria.

        Kyllä isyyden vahvistamisesta oli HE:ssä paljonkin vanhemmuuslain kohdassa. Isyysolettama, joka menee samoin myös transmiehen osalta. Hedelmöityshoidot ja suostumus jne. Naisparit ja itselliset naiset erikseen, jne. Ne kaikki oli ihan parilla rivillä, joten helposti on voinut mennä ohi, varsinkin jos on priorisoinut muuta sisältöä tärkeämmäksi. Sinänsä ihan ymmärrettävää, jos moni olisikin näin tehnyt, sillä ihan kaiken ns. vanhan lain sisällön ei luulisi tuossa esityksessä ehkä olevan se olennaisin. Moni varmaan odotti esseen liittyvän suoremmin itse esitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli se, mihin itselläni aika tyssäsi. Hyppäsin yli ja siirryin tekemään he:tä, Salmista ja tehtävää 8., koska ne tuntui helpoilta. Vaikka harmittaa tuo, että 5 a jäi kokonaan vastaamatta, niin tavallaan olen kuitenkin tyytyväinen, etten jäänyt siihen kiinni, koska lopputulos oli voinut olla se, että 6, 7 ja 8 olisivat sitten menneet vasurilla.

        Itse painoin koko ajan ns. täysiä, en syönyt, en pitänyt taukoja, en käynyt vessassa. Edes konseptille en hahmotellut, kaikki vaan suoraan kirjoitin. Tämä oli helppoa, sillä kirjoitan työkseni, ja lisäksi aihepiirit 6, 7 ja 8 osuvat omiin mielenkiinnon kohteisiin, joten sisäistin artikkelit helposti.

        JA tästä päästäänkin nyt ehkä siihen, mitä olen miettinyt viime päivinä: jos näillä vahvuuksilla homma meni minulla näin, niin minkälainen prodigy täytyy olla, että hallitsee nuo kaikki (5, 6, 7, 8) JA ehtii lisäksi niihin jokaiseen vastaamaan ja vielä laadukkaasti.

        Miten ajattelet noiden huomioideni valossa (ja muutenkin), mihin a. leikkurin raja voisi suurinpiirtein asettua ja b. miten tuo voisi heijastua lopullisiin valintakokeella valittavien pistemääriin?

        Luulen että voit olla ihan tyytyväinen siihen että
        jätit sen 5a väliin.

        ”Periaate” jotenkin tuntuu hämäävältä ilmaisulta, kun
        ei siellä periaatteesta puhuttu missään yhteydessä. Mutta oisko pääpointti ollut se, että hakemus katsotaan määräajassa saapuneeksi kun sen on viranomaiselle (hyvässä uskossa, vaikka ei asiaa käsittelevä) viranomainen.

        Ite ku olin tehny 5a, jätin 5b siinä kohin odottamaan ja siirryin eteenpäin, ja ihan lopussa palasin, en ehtiny kokonaan vastata, ja se vaikutti helpolta? Oliko?

        Monivalintaleikkuri, jaa-a. Hain itse ekaavuotta, ja nämä on vaan spekulaatioita. Mutta sen mitä olen nuuskinut, niin viime vuonna oli ehkä 14-15p tietämillä, toissavuonna 22? Mun mielestä monivalinta ei ollu helppo. Esim 2019 Salminen EU monivalinta oli paljon helpompi. Ja nyt siihen oli heti ekana aineisto, jossa kaks ekaa oli tosi helppoja, ja sit tais mennä kenkummaks (ite vastasin vaan viiteen, lopuks. kahtee ekaa ja sit haravoin ne missä lyhyet vaihtoehdot ja helpot hakusanat). Siihen ku moni käytti aikaa ja veti ittensä stressiin, ja sit saatto hosua 2-4 tehtävissä.

        Ite vastasin 2-4 29 kysymykseen, joista 0-3 väärin. 1 tehtövästä saan joko 3 tai 5p. Eli 30+ tuurilla. Mutta mulla ne meni hyvin. Minä en mistään mitään tiiä, mutta veikkaan leikkuriks 17-20p. 5-8 tehtävistä ei nyt vaadita sitä 50% pisteistä.

        Miksi Salminen oli niin helppo? Saatan toki yliajatella ja aliarvioida omia vastauksia.


    • Anonyymi

      Minulle monivalinnat tuntuivat helpolta, mutta johtuu ehkä siitä, että omat "tärpit" osuivat lähinnä monivalintoihin, kun taas 5-8 olivat vaikeammat.

      Onneksi sentään älysin tsekata vielä Luontoarvopankin ja Kansainvälisyysperiaatteen ja osasin ne sanasta sanaan oikein. Samoin kai California Transparency Actin.

      Varmaan jää kiinni 10p isyystehtävästä. Ensi vuonna (varmaan) uudestaan.

    • Anonyymi

      Itse käytin liikaa aikaa aineistotehtäviin monivalinnassa ja esseessä. Muissa esseissä tyli sitten todella kiire ja sain muutaman jutun ylös. Veikkaan, että monivalinnat menivät hyvin ja esseistä tulee sitten joitain pisteitä.

      Milloinkahan oikeat vastaukset julkaistaan?

      • Anonyymi

        Yleensä tulleet aika pian kokeen jälkeen. Outoa ettei vielä näy.

        Noin kuukausi tulosten julkaisuun.
        Ilmeisesti koe ei ollutkaan niin helppo kuin aiemmin luulin.
        Monilla jäänyt ainakin hyvin epävarma fiilis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2491
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      412
      2148
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      38
      1992
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1310
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      113
      1295
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1159
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1103
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1087
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      978
    Aihe