Vanhempien lepsuilun vuoksi riiviöt karkottavat opettajat pois - opetusta epäpäteviltä

Anonyymi-ap

Lapseni unelma yläasteikäisestä saakka oli valmistua matemaattisten aineiden opettajaksi. Niin hän tekikin. Nyt kun oli sijaistamassa 3 kk keskisuuressa yläkoulussa, hänen mittansa tuli jo täyteen ja hän harkitsee vakavasti ammatin vaihtoa. Hän kertoi, että tilanne koulussa on sietämätön joidenkin oppilaiden ja tilanteiden vuoksi: "en halua olla oppilaiden hyppyytettävä narri, palvelija (pyydetty viemään kynä käteen, kun ei jaksa itse ottaa omaansa repusta yms), lapsenvahti (oppilaita pidettävä silmällä koko ajan), siivooja, erotuomari, turvamies... Iltamyöhään oli tullut rehtorilta viesti, että Tiktokissa leviää yllytys, että huomenna mennään kouluun teräaseen kanssa, olkaa varuillanne. Epätodellisen kuuloista, mutta niin raadollisen totta ja nykypäivää. Tuoreella opettajalla oli ollut painajaismainen yö ja päivä, kun oli miettinyt, miten hän toimii ja suojelee muita oppilaita, jos puukot alkavat heilua.

Joidenkin oppilaiden käytös on täysin kahjoa. Tehdään oikeasti ihan mitä huvittaa. Rangaistukset - jos niitä yleensäkään tulee - ovat lepsuja eivätkä tunnu missään. Siitä kärsivät ne oppilaat, joilla on järki päässä. Kokeissa voi olla helposti yli numeron ero ryhmien tulosten välillä. Parhaissa luokissa ei ole typeriä villitsijöitä ja huomion kerjääjiä. Ei ne "kymppiluokkalaiset" ole kuitenkaan nynnyjä. He ovat vaan toisia kypsempiä.

Jos käytöshäiriöiden taustalla ei ole kehityshäiriötä, oppimisvaikeuksia tms. olisi rangaistusten oltava kovia. Oma lapseni oli häirikkö ekaluokan syksyllä. Sama jatkui vielä joulun jälkeen puhuttelusta huolimatta. Oli ollut pelle jo eskarissa. Tuli kotimuistutuksia. Hävetti valtavasti, että minun lapseni häiritsee muiden oppimista. Sanoin sen ääneenkin. Viimeisimmän muistutuksen jälkeen pohdittiin yhdessä lapsen kanssa, millainen rangaisus olisi aiheellinen. Hän itse mietti ääneen, mikä olisi kamalin rangaistus. Kyllä, se on juuri rangaistuksesi, päätin. Et saa tehdä sitä mieluista asiaa, josta intohimoisesti pidät viikkoon. Itku oli siinä tulla molemmilta. Siihen loppuivat muistutukset ja kevään todistus kertoi, että hän antaa hyvän työrauhan ja käyttäytyy muutenkin moitteettomasti. Ja sillä tiellä hän oli koko kouluaikansa. Oppimisvaikeuksista keskittymiskyky, työmuisti) huolimatta hän oli kolmena vuonna luokkansa paras ja menestyi lukiossakin erinomaisesti. Miten olisi käynyt, jos ei olisi puututtu - vaikka miten sydäntä särki - rellestämiseen. Alisuoriutuja varmaankin, joka ei valmistu mihinkään ammattiin ja lorvii työttömänä.

Opettajille enemmän valtaa. Nyt oppilaat hyppivät silmille ja jos pikkuisen nälväisee, niin kohta soittavat vanhemmat. Opettajan kuuluu opettaa. Miksi pitäisi maanitella noudattamaan niinkin yksinkertaisia (kengät pois, takki pois, älä töni toisia, ota kirja pois repusta) järjestyssääntöjä, jotka jo eskarilaiset hallitsevat? Yksinkertaisesti pois koulusta ne, jotka eivät halua oppia ja olla kunnolla. Kyllä siinä suurin osa vanhemmista herää. Jälleen eri asia ne, joilla on joku oikea syy, miksi oppiminen ei suju.

Vanhemmat. Jos tahdotte lapsellenne hyvää, pitäkää heidät ojennuksessa, vaikka välillä kirpaisisikin. Päteviä aineenopettajia, varsinkin matematisten aineiden, on jo moneen kouluun vaikea saada. Opettajankoulutukseen ei ole hakijoita ja toisaalta alalta paetaan pois työolojen vuoksi. Paitsi että oppilasaines on osin sellaista, joka kuuluu ihan jonnekin muualle kuin opinhaluisten joukkoon, työmäärä on valtava varsinkin aloittelevalle opettajalle. Tai sille epäpätevälle, kun muita ei opettajaksi saatu.

1

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käsittämätöntä, ettei opettajia enää kunnioiteta. Oppikoulu takaisin ja pääsykokeet. Ne lapset, jotka todella ovat lahjakkaita ja haluavat oppia läpäisevät pääsykokeet. Huonosti kasvatetut kakarat voivat jatkaa peruskoulussa ja mennä ammattikouluihin, jos sinne pääsevät. Nythän valmistuu kakaroita, jotka eivät osaa edes lukea. Näille lahjakkaille, todella oppimishaluisille lapsille ja nuorille pitäisi antaa edes mahdollisuus oppia. Miten nämä nuoret nyt pystyvät opiskelemaan, kun luokassa metelöivät on äidin pikku kullat, joita ei koulunkäynti ja tulevaisuus kiinnosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2435
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      403
      2043
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1928
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      110
      1210
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1083
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1047
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe