Otsikossa kysymys lyhyesti. Tässä tapauksessa siis olisi kyse toisesta vanhemmastani. Jos kieltäydyn hänen perinnöstään o ennen hänen kuolemaansa, niin olenko missään vastuussa perunkirjoituksen järjestämisestä? Yms mistään perillisen velvollisuuksista, jotka täytyy hoitaa perittävän kuoleman jälkeen? ?
Entä jos kieltäytymisen tekee vasta henkilön kuoleman jälkeen?
En löydä mistään selvää tietoa tästä.
Onko vastuussa perunkirjoituksesta yms jos on kieltäytynyt perinnöstä?
25
696
Vastaukset
- Anonyymi
Mistä tiedät, ettet itse kuole ennen heitä?
MIksei voisi tehdä joko ennen tai jälkeen, kunhan tieto perinnöstä luopumisesta tulee perukirjoittajan tietoon viimeistään perunkirjoitustilaisuudessa.
Vapaudut kaikista kuolinpesään ja perintöön liittyvistä velvotteista.
Kannattaa muistaa sanamuoto; jos luovut osuudestasi , et ole vastuussa maksuista etkö mistään. Jos annat/lahjoitat/ siirrät osuutesi x:lle, olet lahjoittanut osasi , ja siten olet kuolinpesän osallinen.- Anonyymi
No en tiedäkään, ei kukaan ole sellaista väittänyt. Kysyn nimenomaan siksi, että vapauttaako minulta vastuun kaikista niistä kuoleman jälkeisistä häslingeistä jos olen kieltäytynyt jo ennen kuolemaa. En vapaudu niistä samantien jos ei ole tehty etukäteen.
- Anonyymi
Pesä on otettava haltuun, kyseessä on oletuksena yhteishallinto perillisten kesken.
PK: "Kunnes kaikki osakkaat tai se, jonka muutoin on hallittava pesää, ovat ottaneet pesän omaisuuden haltuunsa, on osakkaan, joka asui perittävän kuollessa tämän kanssa tai joka muutoin voi pitää huolta omaisuudesta, hoidettava sitä, jollei se ole holhoojan, toimitsijan tai muun hoidettavana...... Jollei kukaan 3 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilö ryhdy vainajan omaisuutta hoitamaan, tulee sen, jolle se olosuhteisiin katsoen lähinnä kuuluu, ottaa omaisuus haltuunsa ja kutsua paikalle osakas tai ilmoittaa kuolemantapauksesta oikeudelle."
Edellä on siis kuvattu omaisuuden hallintaa.
PK jatkaa asiasta: "Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus."
Ensisjaisesti perunkirjoituksen toimituttaa osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija, ja ellei kukaan edellisistä ole ottanut omaisuutta hallittavakseen, olosuhteisiin nähden se, jolle asia kuuluu.
Ketään ei voida pakottaa toimituttamaan perunkirjoitusta. Jos tai kun luovut perinnöstä, ja pesässä on muita osakkaita, velvollisuus toimituttaa perunkirjoitus ei ole sinun, vaan ensisijaisesti mainittujen muiden. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettetkö voisi siitä huolimatta toimituttaa perunkirjoitusta, jos se katsotaan olosuhteisiin nähden sinulle kuuluvaksi.
Laki on tältä osin melko väljä, eikä kerro asiaa suoraan. - Anonyymi
Löydä vastaus täältä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/4833573/vaikea-tilanne-pesanselvitykseen-liittyen#- Anonyymi
Ei tuosta älämölöstä mitään löytynyt tähän tilanteeseen, kun joskus katsoin.
- Anonyymi
Eikö kukaan tiedä?
- Anonyymi
Ellei osaa lukea, täältä on turha etsiä vastauksia.
Vastaus ja vastauksia on annettu, mutta lukutaidoton ei niitä ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ellei osaa lukea, täältä on turha etsiä vastauksia.
Vastaus ja vastauksia on annettu, mutta lukutaidoton ei niitä ymmärrä.Aloittaja ei ainakaan väittänyt, että olisi olemassa muita perillisiä.
Eipä ollut vastattuna (mitään): Perinnöstä ei voi kieltäytyä perittävän vielä eläessä.
Jos aloittaja on ainoa perillinen, niin hänen tulee toimittaa perunkirjoitus välttääkseen sanktiot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja ei ainakaan väittänyt, että olisi olemassa muita perillisiä.
Eipä ollut vastattuna (mitään): Perinnöstä ei voi kieltäytyä perittävän vielä eläessä.
Jos aloittaja on ainoa perillinen, niin hänen tulee toimittaa perunkirjoitus välttääkseen sanktiot.Aloittaja nyt on niin pihalla asioista kuin lumiukko, turha uhrata aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja nyt on niin pihalla asioista kuin lumiukko, turha uhrata aikaa.
Kyllä kysymys on selkeä, mutta jotkut luulevat ehkä että perinnöstä voi luopua ennen tietoa kuolemasta saati omasta kuolemastaan.
Perinnöstä ei voi kieltäytyä mahdollisen perittävän vielä eläessä.
Jos aloittaja on ainoa perillinen, niin hänen tulee toimittaa perunkirjoitus välttääkseen sanktiot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kysymys on selkeä, mutta jotkut luulevat ehkä että perinnöstä voi luopua ennen tietoa kuolemasta saati omasta kuolemastaan.
Jos aloittaja on ainoa perillinen, niin hänen tulee toimittaa perunkirjoitus välttääkseen sanktiot.Miksi hoet nyt asiaa kolmannen kerran, kaikki ymmärtävät asian?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos aloittaja on ainoa perillinen, niin hänen tulee toimittaa perunkirjoitus välttääkseen sanktiot.Ainakin minullekin on sanonut ihan lakimieskin, että perinnöstä voisi luopua henkilön vielä eläessäkin.
Itsekin olen miettinyt tuota vaihtoehtoa elossa olevien lähisukulaisten suhteen, koska olen aina ainoa jonka harteille jää hoidettavaksi kaikki. Jos niistä voi vapautua perinnöstä kieltäytymällä, niin todellakin sen teen itsekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja nyt on niin pihalla asioista kuin lumiukko, turha uhrata aikaa.
Millä lailla muka pihalla mielestäsi? Itseä kiinnostaa ihan sama kuin ap:ta, ja olen todella erikoistunut noihin asioihin, ja olen joutunut hoitamaan monen sotkuisen kuolinpesän asiat.
Sehän on vaan fiksua miettiä noita etukäteen, toivon että olisin tajunnut itsekin jo aiemminkin.
Kannattaa miettiä ihan sitä omaa lumiukkouttaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä lailla muka pihalla mielestäsi? Itseä kiinnostaa ihan sama kuin ap:ta, ja olen todella erikoistunut noihin asioihin, ja olen joutunut hoitamaan monen sotkuisen kuolinpesän asiat.
Sehän on vaan fiksua miettiä noita etukäteen, toivon että olisin tajunnut itsekin jo aiemminkin.
Kannattaa miettiä ihan sitä omaa lumiukkouttaan.Mielipuolista miettiä muiden asioita. Omat perintösi voit järjestää haluamallasi tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minullekin on sanonut ihan lakimieskin, että perinnöstä voisi luopua henkilön vielä eläessäkin.
Itsekin olen miettinyt tuota vaihtoehtoa elossa olevien lähisukulaisten suhteen, koska olen aina ainoa jonka harteille jää hoidettavaksi kaikki. Jos niistä voi vapautua perinnöstä kieltäytymällä, niin todellakin sen teen itsekin.Jos "niillä" tarkoitit perunkirjoitusta, niin oli kyllä kerrottuna, että siltä velvollisuudelta et voi välttyä.
Silloin voit kieltäytyä perinnöstä, mutta et mahdollisesti perijöitä omaavan vainajan eläessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielipuolista miettiä muiden asioita. Omat perintösi voit järjestää haluamallasi tavalla.
Öh, en tiedä kenen tuolla oikein viittaat, mutta nimenomaan omia asioitahan tässä mietitäänkin. Ne asiat on minun vastuulla henkilön kuoltua on yhtä kuin omat asiat. Olisipa tullut oltua kusessa monet kerrat, jos ei olisi yhtään miettinyt etukäteen. Et selvästi tiedä yhtään mistä puhut, sinuna olisin hiljaa ja nolaamatta itseäsi enempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos "niillä" tarkoitit perunkirjoitusta, niin oli kyllä kerrottuna, että siltä velvollisuudelta et voi välttyä.
Silloin voit kieltäytyä perinnöstä, mutta et mahdollisesti perijöitä omaavan vainajan eläessä.Ok, no lakimies jolla kysyin tosiaan sanoi toisin siitäkin, mutta eihän hekään tosiaan kaikkea tiedä, että kiveen hakattua tietoa olisi. Minulla tosiaan on sisaruksia, joille se velvollisuus kuuluisi myös, mutta eivät he saa hoidettua niitä.
Tiedätkö, että mistäköhän tuo tieto löytyisi virallisena? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, no lakimies jolla kysyin tosiaan sanoi toisin siitäkin, mutta eihän hekään tosiaan kaikkea tiedä, että kiveen hakattua tietoa olisi. Minulla tosiaan on sisaruksia, joille se velvollisuus kuuluisi myös, mutta eivät he saa hoidettua niitä.
Tiedätkö, että mistäköhän tuo tieto löytyisi virallisena?DVV:stä saat tietoa, joka rekisteröi perinnöstä luopumisen virallisesti. Rekisteröinti onnistuu vielä elävälle perittävän henkilön kuoltua.
Mene viraston sivuille netissä.
- Anonyymi
"Ainakin minullekin on sanonut ihan lakimieskin, että perinnöstä voisi luopua henkilön vielä eläessäkin."
Juristiasi ehkä myös jatkoi ohjettaan: perinnöstä voi luopua myös ennakkoon, mutta lakiosastaan ei voi, ellei ole tavalla tai toisella saanut asiassa lakiosaa vastaavaa korvausta.
"Millä lailla muka pihalla mielestäsi?"
Aloittaja ei ilmeisesti ymmärrä lukihäriönsä vuoksi tai ei muutoin halua ymmärtää kirjoitettua tekstiä.- Anonyymi
> Juristisi ehkä myös jatkoi ohjettaan: perinnöstä voi luopua myös ennakkoon, mutta lakiosastaan ei voi, ellei ole tavalla tai toisella saanut asiassa lakiosaa vastaavaa korvausta.
Lakiosa on puolet laskennallisesta perintöosasta.
Ainoan rintaperillisen on siis mahdollista luopua ennakkoon perinnöstä, mutta jos rintaperillinen haluaisi kokonaan eroon perillisasemastaan, hänen on saatava ennakkoon kohtuullinen korvaus lakiosastaan.
Jos lakiosaa vastaava kohtuullinen korvaus on suoritettu siihen oikeutetulle luopujalle ennakkoon, luopujaperillinen ei ole enää kuolinpesän osakas. Tähän on testamentin määräysten osalta poikkeuksia, vrt. puoliso tai lapset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Juristisi ehkä myös jatkoi ohjettaan: perinnöstä voi luopua myös ennakkoon, mutta lakiosastaan ei voi, ellei ole tavalla tai toisella saanut asiassa lakiosaa vastaavaa korvausta.
Lakiosa on puolet laskennallisesta perintöosasta.
Ainoan rintaperillisen on siis mahdollista luopua ennakkoon perinnöstä, mutta jos rintaperillinen haluaisi kokonaan eroon perillisasemastaan, hänen on saatava ennakkoon kohtuullinen korvaus lakiosastaan.
Jos lakiosaa vastaava kohtuullinen korvaus on suoritettu siihen oikeutetulle luopujalle ennakkoon, luopujaperillinen ei ole enää kuolinpesän osakas. Tähän on testamentin määräysten osalta poikkeuksia, vrt. puoliso tai lapset.Lakiosan saatua ei luovu perinnöstä. Lakiosa konkretisoituu vasta perunkirjoituksessa ja jopa sen jälkeen. Lopusta lakiosasta voi silloin vasta kieltäytyä.
Vainajakin voi muuttaa testamenttia kuolemaan asti suuntaan tai toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakiosan saatua ei luovu perinnöstä. Lakiosa konkretisoituu vasta perunkirjoituksessa ja jopa sen jälkeen. Lopusta lakiosasta voi silloin vasta kieltäytyä.
Vainajakin voi muuttaa testamenttia kuolemaan asti suuntaan tai toiseen.Mitä yritit sanoa, voisitko yrittää suomeksi tuota samaa?
Jos rintaperillinen A) luopuu ennakkoon perinnöstä ja B) saa lakiosastaan ennakkoon kohtuullisen korvauksen, luopuja ei ole jatkossa kuolinpesän osakas.
Kai sinä sen verran asiaa ymmärrät eli olet samaa mieltä perintökaaren kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä yritit sanoa, voisitko yrittää suomeksi tuota samaa?
Jos rintaperillinen A) luopuu ennakkoon perinnöstä ja B) saa lakiosastaan ennakkoon kohtuullisen korvauksen, luopuja ei ole jatkossa kuolinpesän osakas.
Kai sinä sen verran asiaa ymmärrät eli olet samaa mieltä perintökaaren kanssa?A) ei onnistu. B) ei ole onnistunut luopumisesta. Kysymys koski aloittajalla, että joutuuko järjestetään perunkirjoituksen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
A) ei onnistu. B) ei ole onnistunut luopumisesta. Kysymys koski aloittajalla, että joutuuko järjestetään perunkirjoituksen?
> Kysymys koski aloittajalla, että joutuuko järjestetään perunkirjoituksen?
Kenenkään ei ole pakko järjestää perunkirjoitusta, siihen ei voi pakottaa, mutta sen saa tehdä tai teettää melkein kuka tahansa, jolle asia luontaisesti voisi kuulua. Perunkirjoituksen teettäminen ei edellytä kuolinpesän osakkuutta.
- Anonyymi
Sanoisin että perunkirjoitus kannattaa teettää niin pian kuin mahdollista kun asiat ovat vielä jäljitettävissä, ei joudu silti vastuuseen kun ilmoittaa riittävän ajoissa ei ota perintöä vastaan. Muuten asiat voi jäädä vuosikausiksi selvittämättä ja silloin asioilla tuppaa olemaan tapa mutkistua...,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559