ilmalämpöpumppu valinta

mihin uskotaan

Tein kierroksen alan puljuihin ja aika ristiriitaista tietoa tuli. Kenellä lienee kokemuksia ?? Kyseessä on kaksikerroksinen kotilo jossa yläkerrassa on pari makkaria. Porraskäytävä on avoin. Tarkoitus että kesähelteellä viilennetään ja viilellä ilmalla lämmitetään ja "säästetään sähkölämmityksessä". Sain tietoa että yksi ulkoyksikkö ja kaksi sisäyksikköä olisi viisainta, toisaalta että yksi molempia riittää koska ilmanpaine hoitaa asian että homma toimii kun asentaa sisäyksikön porraskäytävään josta ilma kiertää molempiin kerroksiin. Eikä mallikaan oikein selvästi tullut esille, on/off vai invertteri, molemmilla näyttää olevan kannatusta. Merkistä puhumattakaan, oma malli paras, vailla kunnon perusteluja?! Hintahaitari on avaimet käteen periaatteella 1500 -- 3500 euroa. Taitaa tulla uskottavuusongelma koko touhuun !?
Kenellä on kokemusta asiasta kertokoon vinkkejä ja kokemuksiaan tietoja kaipaaville.

38

112597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin tai alle

      1000 euroa asennettuna. Joku ilmoittikin hesarissa tuohon hintaan tarjouserän, taisi olla panasonikkeja.

      • hintaa yleistää

        Tuohon hintaan voisi saada Panasonicin kiinan tehtaan on-off mallin perusasennuksella. Eli putket yhdestä puuseinästä lävitse takana olevaan koneeseen.

        Itse olin laittanut sisäyksikön paikalleen ja putket yhdestä seinästä lävitse sekä ulkoyksikön samoin paikalleen. Sähköliitäntä odotti valmiina. Piti tehdä vielä pari läpivientiä ja vetää putket ja piuhat. Asentajalle ei mennyt kuin neljä tuntia työhön, joku metri putkea ja eristettä yms. Siitä järjestelmän tyhjiöpummpaus vei tunnin.

        Enpä usko, että porrakäytävään laitetaan minkäänlaista laitetta tonnilla, jos sisäyksikköä ei saada kiinni ulkoseinään. Putketkin ovat äkkiä sen mittaisia, että laite vaatii lisätäyttöä. Ja jos laite on kahdella sisäyksiköllä, niin hinta nousee merkittävästi.


      • Laakerit kuluu Mitsussa

        Ostimme neljä vuotta sitten Mitsubishi ilmalämpöpumpun. Ja sen sisäyksikön moottorin laakeri alkoi pitää kovaa ääntä (moottori vaihdettiin uuteen). Nyt olen seurannut konetta ja huomannut että puhallin pyörii kokoajan, sitä ei voi sammuttaa.Tämä aiheuttaa sen että laakerit kuluvat nopeasti loppuun. Naapurilla on TOYOcool ja sen sammuu kun lämpötilä huoneessa on saavutettu. Onko kaikki koneet samanlaisia vai pyöriikö puhallin vain Mitsubishissa kokoajan.


      • adjektiivi
        Laakerit kuluu Mitsussa kirjoitti:

        Ostimme neljä vuotta sitten Mitsubishi ilmalämpöpumpun. Ja sen sisäyksikön moottorin laakeri alkoi pitää kovaa ääntä (moottori vaihdettiin uuteen). Nyt olen seurannut konetta ja huomannut että puhallin pyörii kokoajan, sitä ei voi sammuttaa.Tämä aiheuttaa sen että laakerit kuluvat nopeasti loppuun. Naapurilla on TOYOcool ja sen sammuu kun lämpötilä huoneessa on saavutettu. Onko kaikki koneet samanlaisia vai pyöriikö puhallin vain Mitsubishissa kokoajan.

        Kyllä sulla täytyy olla jotain vikaa mulla on mitsupisin 25 kyllä se ainakin sammuu tai ainakin hiljenee aika ajoin on mun mielestä ihan ok en tiedä vielä kun on kokemusta vasta 10 kk.


      • ta
        Laakerit kuluu Mitsussa kirjoitti:

        Ostimme neljä vuotta sitten Mitsubishi ilmalämpöpumpun. Ja sen sisäyksikön moottorin laakeri alkoi pitää kovaa ääntä (moottori vaihdettiin uuteen). Nyt olen seurannut konetta ja huomannut että puhallin pyörii kokoajan, sitä ei voi sammuttaa.Tämä aiheuttaa sen että laakerit kuluvat nopeasti loppuun. Naapurilla on TOYOcool ja sen sammuu kun lämpötilä huoneessa on saavutettu. Onko kaikki koneet samanlaisia vai pyöriikö puhallin vain Mitsubishissa kokoajan.

        kokeile automaattipuhallusta,on hiljaisempi ja puhaltaa vähempi,kyllä kompuran pitäs pysähtyä kun lämpötila on saavutettu.
        meillä on mitsussa ollu kylmäaine vajaus ongelmia kompura käy muttei lämmitä yli 20 asteen takuuhuolto on tilattu.


      • Surffari66

        Moi

        Jos ajattelee vain jäähdytystä kesäisin voi hyvin ostaa edullisen on off -laitteen
        Invertteri tietysti on muklavampi mut hinta näyttäis nousevan heti yli 600€
        Löysin jotain malleja tämmösestä paikasta www.kaikkeakotiin.fi


      • Anonyymi
        Laakerit kuluu Mitsussa kirjoitti:

        Ostimme neljä vuotta sitten Mitsubishi ilmalämpöpumpun. Ja sen sisäyksikön moottorin laakeri alkoi pitää kovaa ääntä (moottori vaihdettiin uuteen). Nyt olen seurannut konetta ja huomannut että puhallin pyörii kokoajan, sitä ei voi sammuttaa.Tämä aiheuttaa sen että laakerit kuluvat nopeasti loppuun. Naapurilla on TOYOcool ja sen sammuu kun lämpötilä huoneessa on saavutettu. Onko kaikki koneet samanlaisia vai pyöriikö puhallin vain Mitsubishissa kokoajan.

        Kumpi mitsu? on kaksi eri valmistajaa. Mitsubishi electric ja mitsubishi hevy indrusdies.
        Electric kestää, hevy ei.


      • Anonyymi
        hintaa yleistää kirjoitti:

        Tuohon hintaan voisi saada Panasonicin kiinan tehtaan on-off mallin perusasennuksella. Eli putket yhdestä puuseinästä lävitse takana olevaan koneeseen.

        Itse olin laittanut sisäyksikön paikalleen ja putket yhdestä seinästä lävitse sekä ulkoyksikön samoin paikalleen. Sähköliitäntä odotti valmiina. Piti tehdä vielä pari läpivientiä ja vetää putket ja piuhat. Asentajalle ei mennyt kuin neljä tuntia työhön, joku metri putkea ja eristettä yms. Siitä järjestelmän tyhjiöpummpaus vei tunnin.

        Enpä usko, että porrakäytävään laitetaan minkäänlaista laitetta tonnilla, jos sisäyksikköä ei saada kiinni ulkoseinään. Putketkin ovat äkkiä sen mittaisia, että laite vaatii lisätäyttöä. Ja jos laite on kahdella sisäyksiköllä, niin hinta nousee merkittävästi.

        Näin pienen verkoston tyhjiöinti ei vie tuntia… noin 20 min riittää.


    • olisi paras

      Paras tapa 2 sisä- ja kaksi ulkoyksikköä. Miksi?
      Voit säätää molempia miten haluat. Yksi ulkoyksikkö ymmärtää vain joko jäähdytystä tai lämmitystä. Seuraavaksi paras on siis tuo 2 sisä ja yksi ulko. Huonoin muttei poissuljettu ratkaisuhan on tuo 1sisä 1 ulko jos portaikko on todellakin avoin. Riippuu pohjasta.

    • pnieminen

      2kerr. mökkimme on varustettu invertteri panalla, otto verkosta vain n.1kw. avorappuset eivät johda lämpöä juurikaan kylmillään yleensä olevaan yläkertaan. alakerran neliöt n. 56. johon pumppu suorastaa tuntuu olevan ylitehoinen, 5c nousee lämpö 20c noin tunnissa-puolessatoista, jonka jälkeen pumppu pysyy invertterin ansiosta ykkösteholla ja satunnaisesti menee kokonaan pois päältä. yläkerrassa lämpö nousee 5c 15c noin 5-6 tunnissa johon se yli päiväksi jääkin.

    • ajatuksia.

      Kyllä tuo 1 ulko- ja 2 sisäyksikköä vaikuttais varmemmalta ratkaisulta kuin 1 1. 2 2 taas jo liioittelulta.
      Invertteri tietysti, on-off mallit on vanhenevaa tekniikkaa, eikä niitä muutaman vuoden päästä varmaan enää edes myydä.

      Hintahaitaria on tosiaan melkoisesti. Meinasin minäkin sortua halpismalliin, mutta muistin sitten, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Sijoitin pari tonnia Toshiban inventterimalliin (malli 13 jotain), pari tonnia siis asennuksineen.

      Kiinteät putkitukset siististi varaston ja autotallin seinien kautta läpivietynä, sisällä huoneistossa ei siis ole putkia näkyvillä. Asentaja touhuili siinä työpäivän verran, itseltä päiviä olis mennyt varmaan kolme. Ja olis siinä asentajaa tyhjiöpumppuineen tarvitty silti.

      • kylmä apua ja vähän lämpöäkin

        1 1 laitteisto on aina toiminta varmempi sekä yhtä kallis on hankkia 1 2.ja saat näin sisä yksikkösi halumaasi paikkaan.ulko yks. ja sisä yks.välimatka on rajoitettu.itse pyrin aina asentamaan 2 erillistä laitteistoa ylä ja ala kertaan.tai sitten 1 isompi LAAJAAN porras käytävään.mutta silloin tulee äkkiä laitteen ääni tasot vastaan.älkää missään tapauksessa langetko halpis merkkeihin eikä pelkkään laitteistoon.ostakaa aina pumppu asennuksen kanssa silloin koneen asentaa varmaan asian- tunteva asentaja sekä takuut on voimassa....


      • ope
        kylmä apua ja vähän lämpöäkin kirjoitti:

        1 1 laitteisto on aina toiminta varmempi sekä yhtä kallis on hankkia 1 2.ja saat näin sisä yksikkösi halumaasi paikkaan.ulko yks. ja sisä yks.välimatka on rajoitettu.itse pyrin aina asentamaan 2 erillistä laitteistoa ylä ja ala kertaan.tai sitten 1 isompi LAAJAAN porras käytävään.mutta silloin tulee äkkiä laitteen ääni tasot vastaan.älkää missään tapauksessa langetko halpis merkkeihin eikä pelkkään laitteistoon.ostakaa aina pumppu asennuksen kanssa silloin koneen asentaa varmaan asian- tunteva asentaja sekä takuut on voimassa....

        "Välimatka" kirjoitetaan "väli matka".


      • tahvo
        ope kirjoitti:

        "Välimatka" kirjoitetaan "väli matka".

        kesäterässä väli matkoineen? virheitä lisää:
        kesä terä
        ilma jarru mies


      • ricos
        ope kirjoitti:

        "Välimatka" kirjoitetaan "väli matka".

        älä takerru pikkuseikkoihin


      • Toinen ope
        ope kirjoitti:

        "Välimatka" kirjoitetaan "väli matka".

        Oletko tosiaan läpäissyt opintosi?

        "välimatka" on ja vain ainoastaan yhdyssana!


      • matka
        ope kirjoitti:

        "Välimatka" kirjoitetaan "väli matka".

        Välimatka on yhdyssana. Tilasin halpisvehkeen (myös yhdyssana) ja valmiiksi täytettynä. Itse aion asentaa ja vähän jännittää sen tuottama ääni.


      • Panaso..
        kylmä apua ja vähän lämpöäkin kirjoitti:

        1 1 laitteisto on aina toiminta varmempi sekä yhtä kallis on hankkia 1 2.ja saat näin sisä yksikkösi halumaasi paikkaan.ulko yks. ja sisä yks.välimatka on rajoitettu.itse pyrin aina asentamaan 2 erillistä laitteistoa ylä ja ala kertaan.tai sitten 1 isompi LAAJAAN porras käytävään.mutta silloin tulee äkkiä laitteen ääni tasot vastaan.älkää missään tapauksessa langetko halpis merkkeihin eikä pelkkään laitteistoon.ostakaa aina pumppu asennuksen kanssa silloin koneen asentaa varmaan asian- tunteva asentaja sekä takuut on voimassa....

        Joo Joo ammattiaisen asentama ja huolamana. Itse ostin merkkikoneen (Itiksestä, nykyisin Malmilla) ammattilaisen asentamana n. 4½ v. sitten n.2500,-. parin vuoden päästä heti takuun umpeuduttua laitteen moottori alkoi pitää meteliä yli 60 db. vaihdettiin uusi moottori 480,-, vuosi lisää sisäyksikön termarit meni rikki. Soitin myyjäliikkeeseen, josta tuli tosi viisas asentaja tarkastamaan ulkoyksikköä, lähetin asenajan pois. Maahantuojaa suostui lähettämään uudet termarit, joten korjasin laiteen itse. Toimi taas vuoden ja nyt taas moottori äänekäs.
        Muuten kyllä suosittelen ilmalämpöpumun asentamista, mulle vain sattui joku maanantai kappale ja "hyvät ammattilaiset asentajat".
        Energian säästöstä on mielestäni turha puhua jos laitetaa käytetään kesällä jäähdytykseen.


      • Anonyymi
        Panaso.. kirjoitti:

        Joo Joo ammattiaisen asentama ja huolamana. Itse ostin merkkikoneen (Itiksestä, nykyisin Malmilla) ammattilaisen asentamana n. 4½ v. sitten n.2500,-. parin vuoden päästä heti takuun umpeuduttua laitteen moottori alkoi pitää meteliä yli 60 db. vaihdettiin uusi moottori 480,-, vuosi lisää sisäyksikön termarit meni rikki. Soitin myyjäliikkeeseen, josta tuli tosi viisas asentaja tarkastamaan ulkoyksikköä, lähetin asenajan pois. Maahantuojaa suostui lähettämään uudet termarit, joten korjasin laiteen itse. Toimi taas vuoden ja nyt taas moottori äänekäs.
        Muuten kyllä suosittelen ilmalämpöpumun asentamista, mulle vain sattui joku maanantai kappale ja "hyvät ammattilaiset asentajat".
        Energian säästöstä on mielestäni turha puhua jos laitetaa käytetään kesällä jäähdytykseen.

        Jäähdytys maksaa noin 1 euron vuorokaudessa, olemattoman pieni kustannus.


    • Tässä

      Yksi ulkoyksikkö ja kaksi sisäyksikköä voisi olla ihan hyvä ratkaisu, mutta on myös huomattavasti kalliimpi kuin yksi 1 1. Jos asentaa yhden sisäyksikön on porraskäytävä oikea paikka sille.
      On/off ja invertterimallien erot ovat jäähdytys/lämmitys -toiminnoissa. On/off -malli on tehokkaampi laite jäähdytyskäytössä, mutta vastaavasti lämmityskäytössä on invertteri parempi. Jos haluaa pääasiassa saada sähkönkulutukseen säästöä niin kannattaa hankkia invertteri. Laadukkaita pumppuja valmistaa moni eri merkki. Ainakin IVT, Panasonic ja Fujitsu ovat laadukkaita. Myös muita hyviä on, suuria eroja ei merkkien kesken kuitenkaan ole. Hinta/laatu -suhteelta saattaa jokin halpa kiinanmalli olla kaikkein paras, mutta tällöin pitää melkein jo varautua pieniin yllätyksiin ja vikoihin. Ilp tuo kyllä säästöä sähkölämmitystaloon oikein käytettynä. Ei nyt jouda enempiä kirjoittelemaan, käväise ilmalämpöpumppufoorumilla osoitteessa www.lampopumput.tk (jos haluaa sivulle ilman mainontaa käytä osoitetta: http://www.createphpbb.com/phpbb/index.php?mforum=lampopumput&sid=830cda0ee69ce3f91e09fa197befa80a )

      • Tässä

        Ko foorumista löytyy lisätietoa ilp:stä. Mene "Ilmalämpöpumput" ja sieltä otsikko: "Johdantoa lämpöpumppuihin". Ko aloituksessa on myös monia linkkejä (mm. suomennettuun Norjalaisten tekemään testiin). Linkit näkyvät vain hieman huonosti..


    • toimii

      meillä toista kesää käytössä ns."halpismalli" kiinassa tehty niinkuin taitaa jo olla panasonicitkin,tai ainakin singaporessa.
      Jäähdytysteho on huima ja lämmittääkin talvella.itse asensin ja putkia ei ole näkyvissä,kylmälaitemies otti 50 egee.Laitetta saa nyt 299€.
      Eli tonnilla mä saan niitä kolme ja silloin on myös kolme kertaa vuoden takuu.jos ostaa yhden tonnin laitteen niin siinä on takuu vaan vuosi.
      myös halpa voi olla hyvä.

      • Toisinpäin

        "Jäähdytysteho on huima ja lämmittääkin talvella."

        Kertoopa paljon :o
        Paljonko se jäähdyttää? Kuinka suuri asunto? Mitkä sen tehot? Jäähdytys - lämmitys? Entä ottotehot? Miten toi lämmitys? Paljon lämmittää? Toimiiko mihin asti talvella? Sulattaako kone itseään usein? Pystytkö hieman tarkemmin kertomaan kokemuksistasi?


      • merkki

        Kerroppa ihmeessä heti mistä sait noin halvalla?
        Ja minkä merkkinen on laitteesi?


      • toimii
        Toisinpäin kirjoitti:

        "Jäähdytysteho on huima ja lämmittääkin talvella."

        Kertoopa paljon :o
        Paljonko se jäähdyttää? Kuinka suuri asunto? Mitkä sen tehot? Jäähdytys - lämmitys? Entä ottotehot? Miten toi lämmitys? Paljon lämmittää? Toimiiko mihin asti talvella? Sulattaako kone itseään usein? Pystytkö hieman tarkemmin kertomaan kokemuksistasi?

        alakerta on 90m2 ja pumppu on makkarissa joka on hieman kulman takana joten laite ei ole keskeisellä paikalla mutta kuitenkaan muissakaan huoneissa ei lämpö nouse yli 23 asteen,makkarissa on 20-21 astetta (pysyis kylmempänäkin mut alkaa paleltaan).Talvella voi käyttää -5 asteen pakkaseen asti niin silloin ei vielä laitteen tarvii sulattaa ulkoyksikköä.Kovia pakkasia oli viime talvena noin 2 viikkoa.Teho on 1290w ja BTU 13000.


      • toimiikin
        merkki kirjoitti:

        Kerroppa ihmeessä heti mistä sait noin halvalla?
        Ja minkä merkkinen on laitteesi?

        Humppilan suoramyynnistä ostin itse ja siellä on nyt uusi malli myynnissä 395€,Loimaan hongkong myy tätä vanhempaa mallia 299€.Aika paljon on hinnat pudonnut viimevuodesta.Menen ensi viikolla ostaan yläkertaan samanlaisen.Luxus on laitteen merkki.


      • kokemusta on
        toimiikin kirjoitti:

        Humppilan suoramyynnistä ostin itse ja siellä on nyt uusi malli myynnissä 395€,Loimaan hongkong myy tätä vanhempaa mallia 299€.Aika paljon on hinnat pudonnut viimevuodesta.Menen ensi viikolla ostaan yläkertaan samanlaisen.Luxus on laitteen merkki.

        Älä ihmeessä osta "on off" mallia, Siinä on

        epätasainen lämpö , kun kone käy jokun aikaa ja

        ilma jäähtyy liikaa koneen huilatessa. Tää kone

        on myös erittäin äänekäs.Vaihdoin koneen

        Fujitsu invertteri malliin, olen ollut

        erittäin tyytyväinen.


      • jorge
        kokemusta on kirjoitti:

        Älä ihmeessä osta "on off" mallia, Siinä on

        epätasainen lämpö , kun kone käy jokun aikaa ja

        ilma jäähtyy liikaa koneen huilatessa. Tää kone

        on myös erittäin äänekäs.Vaihdoin koneen

        Fujitsu invertteri malliin, olen ollut

        erittäin tyytyväinen.

        Mulle tuli uuteen taloon just eilen kaksi noita Fujitsun inverttereitä, toinen olohuoneeseen ja toinen yläkerran kotiteatterihuoneeseen. Nähtäväksi jää, millainen kokonaisuus tästä tulee.


      • Juki66
        kokemusta on kirjoitti:

        Älä ihmeessä osta "on off" mallia, Siinä on

        epätasainen lämpö , kun kone käy jokun aikaa ja

        ilma jäähtyy liikaa koneen huilatessa. Tää kone

        on myös erittäin äänekäs.Vaihdoin koneen

        Fujitsu invertteri malliin, olen ollut

        erittäin tyytyväinen.

        Totuus on, että paljoa alle 2000:n ei saa kunnon laitetta asennettuna lämmityskäyttöön. Esim näissä rautakauppamalleissa hyötysuhde tippuu yhteen jo -10 asteessa, etelä-suomen talven keskilämpötila on noin -7 astetta, laskekaa kuinka paljon jäähdytyskäyttöön tarkoitettu halpislaite säästää. Itse kun tarkemmin aloin asioita selvitellä niin huomasin että aidosti talvikäyttöön sopivia laitteita on vain kaksi: ivt nordic ja toshiba daiseikai. Molemmat antavat vielä kolmen hyötysuhteella lämpöä kun muissa tippuu yhteen. Mitsu, sanyo ja fujitsukin näyttävät olevan ihan ok, mutta ei lähellekään toshiban ja ivt:n tasoa.


      • tervonen
        toimiikin kirjoitti:

        Humppilan suoramyynnistä ostin itse ja siellä on nyt uusi malli myynnissä 395€,Loimaan hongkong myy tätä vanhempaa mallia 299€.Aika paljon on hinnat pudonnut viimevuodesta.Menen ensi viikolla ostaan yläkertaan samanlaisen.Luxus on laitteen merkki.

        Hei Halpis!

        Uskon täähän logiikkaan myös joskus halpakin on hyvä.
        Isot yritykset tarvitsevat katetta myynninpyörittämiseen ym. Eikä tuo 300-400 euroa ole mikään menetys ja jos Halpis on testannut ja todennut hyväksi menen minäkin Humppilan suoramyyntiin maanantaina en jaksa katsella/vertailla enää kun en ymmärrrä näistä. Mökkini on n. 70 m2 ja ei ole yläkertaa!


      • hopsis
        Juki66 kirjoitti:

        Totuus on, että paljoa alle 2000:n ei saa kunnon laitetta asennettuna lämmityskäyttöön. Esim näissä rautakauppamalleissa hyötysuhde tippuu yhteen jo -10 asteessa, etelä-suomen talven keskilämpötila on noin -7 astetta, laskekaa kuinka paljon jäähdytyskäyttöön tarkoitettu halpislaite säästää. Itse kun tarkemmin aloin asioita selvitellä niin huomasin että aidosti talvikäyttöön sopivia laitteita on vain kaksi: ivt nordic ja toshiba daiseikai. Molemmat antavat vielä kolmen hyötysuhteella lämpöä kun muissa tippuu yhteen. Mitsu, sanyo ja fujitsukin näyttävät olevan ihan ok, mutta ei lähellekään toshiban ja ivt:n tasoa.

        Heh, tuollaisen talven (ka -7) minäkin huolisin etelä-suomeen =)


      • Hyvä pumppu
        tervonen kirjoitti:

        Hei Halpis!

        Uskon täähän logiikkaan myös joskus halpakin on hyvä.
        Isot yritykset tarvitsevat katetta myynninpyörittämiseen ym. Eikä tuo 300-400 euroa ole mikään menetys ja jos Halpis on testannut ja todennut hyväksi menen minäkin Humppilan suoramyyntiin maanantaina en jaksa katsella/vertailla enää kun en ymmärrrä näistä. Mökkini on n. 70 m2 ja ei ole yläkertaa!

        Ostin taloomme TOYOcool pumpun se on tyylikäs ja edullinen, on toiminut hyvin.


    • TSaa

      Tutun tuntuista pohtimista. Myös minulla on torppa jossa on pari makuuhuonetta yläkerrassa ja korkea, avoin rappukäytävä. Talo on alumperin ollut pieni mökki, jota on laajennettu tuplasti ja remontoitu kokonaan. Asuinpinta-alaa on alakerrassa noin 80 ja yläkerrassa 40 neliömetriä. Alakerrassa on vuolukivitakka ja kunnostettu vanha hella. Lisäksi on suora sähkölämmitys pattereilla. Sähköllä lämmittäminen maksaa aika paljon ja hintakin näyttää olevan nousussa. Pattereita on yteensä 10 kpl. Ne kaikki on vanhoja ja ne olisi pitänyt uusia. Kalliiksi tulisi sekin. Niimpä aloin kehitellä ajatusta ilmalämpöpumpun hankkimisesta. Kävin useammissa esittelyissä ja liikkeissä vertailemassa hintoja ja ominaisuuksia. Yritin selvitellä mikä olisi minulle sopivin vaihtoehto. Kyselin työkavereilta kokemuksia pumpuista ja lueskelin netistä kommentteja. Lopulta päätin hankkia pumpun ja päädyin valinnassa Toshiba-merkkiseen puppuun. Se on valmistettu Japanissa. Pumppu on inverter-malli ja lämmittää sekä viilentää. Pumppu on suunniteltu toimimaan kylmissä olosuhteissa. Esitteen mukaan pitäisi toimi vielä -25 asteen pakkasella? (aika näyttää). Kauppa oli ns.avaimet käteen-kauppa eli asennuksineen ja osineen. Mukana tuli myös suomenkielinen käsikirja. Ulkoyksikkö asennettiin kuistin seinään. Sisäyksikkö asennettiin yläkertaan nousevaan rappukäytävän seinään. Putkitusmatkaksi tuli noin 6m. Sisäyksikkö puhaltaa lämmön suoraan alaspäin, eli alakertaan. Kesällä voi tietysti yrittää viilentää yläkertaa joka on aika kuuma koska talossa on peltikatto. Minulla on kyllä sellainen käsitys, että jos viilennystoimintoa enemmälti käyttää, häviää lämmityksessä satu säästö siihen. Eli periaattessa viilennystä ei pitäisi käyttää jos meinaa saada maksimaalisen säästön aikaiseksi. Lyhyt kokemus pumpusta on myönteinen. Lämpötila sisällä on OK. Ulkoyksikön ääni ei kuulu sisälle ollenkaan. Sisäyksikkö pitää pientä huminaa koska sehän puhaltaa koko ajan. Ei kuitenkaan häiritsevästi. Tietokone, jota tässä naputtelen, pitää kovempaa ääntä kun tuo sisäyksikkö. Lasku ei ole vielä tullut, mutta hinta tulee olemaan kaikkine kuluineen 2000€. Luulen, että homma onnnistui ja pumppu tuo ajan mittaan merkittävän säästön lämmityskuluihin.

      Käsikkirjaa opiskellen
      Terv. TSaa

    • osoitteessa
    • TA

      älä osta ennenkuin testaat vaikka hyvällä tutulla laitetta myyjät puhuvat potaskaa,en olisi ostanut jos olisin tiennyt minkälainen lelu mitsu ge-25 on.
      TOSI HUONO LÄMMITYSTEHO,JÄÄHDYTYS TOIMII MUUTA HYVÄÄ SIINÄ EI OLE.

      LÄMMITÄ VAAN SÄHKÖPATTEREILLA ET SÄÄSTÄ YHTÄÄN SÄHKÖSSÄ LÄMPÖPUMPULLA.

      ETTÄ ÄLÄ OSTA.

    • kjkjkjkjk

      Unohda nyt mitä kaikki myyjät sanoo, vaan ajattele itse! Lämpöpumppuja on markkinoilla vaikka kuinka paljon. 80% niistä on ILMASTOINTILAITTEITA!!! varokaa tätä... kun päädytte johonkin pumppuun niin pyydä myyjä avamaan pumpun sinulle... jos sisällä luke AC = aircondition pump... niin älä vaan osta. ne on tehty aurinkorannikoille ei pohjoismaiseen ilmaan!
      ne hajovat heti kun tulee reippaammin pakkasta!
      Itse silloin fundeerasin joka päivä että mitä uskaltaa ostaa.... noh ostin sitten Bosch pumppu ( sama kuin IVT, samalta tehtaalta) mutta hieman halvempi ja paremmat ominaisuudet... olen ollut hemmetin tyytyväinen! laskut ne vaan pienenee ja vikoja ei ole näkynyt!
      Ostin pumput kaarinalaisesta firmasta:
      www.konelapio.fi

      • m.mint

        moikkis toikkis :D

        Satsa hyvään artikkeliin haluaisin kommentoida!
        Minäkin ostin Bosch pumpun, varmaan joku 6kk sitten ( tarkkaa en muista) ja hyvin pelaa kone :D
        olen ihan sama mieltä kanssasi, hyvään kannattaa satsata! Ja Boschilla on niin iso konserni takana että varaosiakin löytyy jos tarvis. Pumpulla on viiden vuoden taku mutta ajatus on että ei tarvitse osta sitten heti uutta!! Vaan vaihtaa joku pieni osa vaan... joten ajattele kun ostat pumpun että se sais kestää 10v...
        Suosittelen Boschia :D asennettuna sain hintaan a 2300€, kotitalousvähennys asennuksesta :D
        Ja kävin juuri www.konelapio.fi sivuilla eile ja heille on tulossa joku Suuri Lämpöpumppu päivä, silloin varmaan kannattaa käydä paikan päällä ja bongata jos sais hyvän tarjouksen pumpusta :D
        Et näin!


    • Anonyymi

      Paras hankintni ikinä. Meillä leivinuuni ja pari pönttöä lämmönlähteinä. Niin ihanasti tasaa lämmön kaikkin huoneisiin. Polttopuut tulevat kuntoiluna pieneltä puuhapalstaltamme, mutta ongelma ennen oli se, että uunilämmityshuoneiden laipiot olivat kuumia, mutta lattiat ja muut tilat kylmiä. Lämmitimme siis harakoille. Nyt tilanne on upea ja puulämmityksen lämpö jakautuu uskomattoman tasaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4020
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3872
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3794
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2518
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      74
      2380
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2017
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      2000
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1839
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1529
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe