Kuinka moni täältä pääsi ib-linjalle? Mulla olisi pari kysymystä eli:
1. Käytetäänkö Ib:llä tietokoneita opiskeluun?
2. Minkälainen oli ensimmäinen päivänne ib:llä?
3. Kuinka kauan teillä meni aikaa keskimäärin läksyihin ib-linjalla?
Kiitos kaikista vastauksista etukäteen ja hyvää kesää kaikille! =)
IB-linja
12
3330
Vastaukset
- : )
Pääsin IB:lle, mutta noihin sun kysymyksiin en osaa oikein vasta kunnolla, koska olis vasta pyrkimisissä. Voin kuitenkin sanoa, että minulta ainakin kysyttiin tietokoneen käytöstä ja sanottiin, että sitä joutuu käyttää esseissä jne.
Pääsitkö itse IB:lle?
Best wishes- ............
Kiva että jossain päin suomea iloitaan IB-lukiosta, kun Lahdessa satoja nuoria joutuu luopumaan haluamastaan lukiosta, jotta tänne joskus tulevaisuudessa saatatisiin sellainen.
- Gus
............ kirjoitti:
Kiva että jossain päin suomea iloitaan IB-lukiosta, kun Lahdessa satoja nuoria joutuu luopumaan haluamastaan lukiosta, jotta tänne joskus tulevaisuudessa saatatisiin sellainen.
Ei Lahdessa yksikään nuori joudu luopumaan lukiostaan sen paremmin IB:n kuin muunkaan takia.
Eri asia on se, ettei tietenkään jokainen keskiasteelle hakeva voi päästä juuri siihen oppilaitokseen, johon ensisijaisesti on hakenut. Lahdessa kuitenkin kaikki yli 7:n keskiarvolla pääsevät lukioon päinvastoin kuin esimerkiksi Helsingissä.
Olisi kyllä hieno asia, jos lahtelaisillekin nuorille saataisiin järjestymään mahdollisuus IB-linjalla opiskelemiseen omassa kotikaupungissaan. - ..............
Gus kirjoitti:
Ei Lahdessa yksikään nuori joudu luopumaan lukiostaan sen paremmin IB:n kuin muunkaan takia.
Eri asia on se, ettei tietenkään jokainen keskiasteelle hakeva voi päästä juuri siihen oppilaitokseen, johon ensisijaisesti on hakenut. Lahdessa kuitenkin kaikki yli 7:n keskiarvolla pääsevät lukioon päinvastoin kuin esimerkiksi Helsingissä.
Olisi kyllä hieno asia, jos lahtelaisillekin nuorille saataisiin järjestymään mahdollisuus IB-linjalla opiskelemiseen omassa kotikaupungissaan.Lähellä se oli ettei 400 menettänyt lukiota. Ja on se väärin että enemmistö ei pääse haluamiin lukioihin pienen vähemmistön takia. Ja vieläpä se, että sitä IB-linjaa ei syksyllä vielä tule.
Tuskin vaiheittain lakkautetussa lukiossa on riittävästi kurssitarjontaa ja valinnaisuutta.
Kehotan tämän palstan nuoria: älkää ikinä muuttako Lahteen opiskelemaan.
- well well
Vastailisin kysymyksiin...
(1) IB:llä käytetään tietokoneita ainakin pariin suureen "projektiin" per aine. Itse opiskelin kansainvälisessä koulussa (ulkomailla) ja tietokone oli pääasiassa se mitä käytin läksyjen tekemiseen. Joka aineessa on kirjoitettava esseitä, noin 1500-2000 sanan pituisia tutkielman tyyppisiä, jotka täytyy kirjoittaa koneella. Lisäksi tiederyhmissä (ainakin fysiikka ja kemia) siitä on plussaa (vaikka sitä ei nyt suoraan sanota) jos on kirjoittanut labrat koneelle. Ensinnäkin ne on itsellä (ainakaan itse en saanut töitäni takaisin valmistuttuani) ja toisekseen koneella kirjoitettu on paljon siistimpää kuin käsin kirjoitettu. Ulkoasun ei pitäisi vaikuttaa, mutta ei sitä koskaan tiedä. Kolmanneksi koneella kirjoitettu vie vähemmän tilaa ja muutenkin on nopeampi kirjoittaa kun on siihen tottunut. Ja jos portfolio sattuu katoamaan matkan varrelle (joskus tapahtuu niinkin) niin sitten on ainakin kopiot jäljellä. Ainekohtaisesti voisi sanoa, että äidinkielen ja muiden kielien plus tietysti historian ja ekonomian luokissa tietokoneesta on paljon plussaa. Matematiikassa ja taiteessa siitä on vähiten hyötyä. Matematiikassa on kuitenkin internal assessment-osiossa on (meillä 5) matematiikan työtä, jotka itselläni ainakin paisuivat 10-15-sivuisiksi tietokoneella. Ja kun pitää piirtää käyriä ja muita (esim suunnitella ohjeiden mukaan laivan osa (propeller blade)) niin graafisista piirto-ohjelmista on hyötyä. Matematiikan portfolio on painajaista. Koneella tehtynä.
(2) IB alkoi itselläni ihan siedettävästi, heti vaan hommiin. Vaikea sanoa, miten se Suomessa sujuu. Ensimmäinen vuosi on kuitenkin teillä pre-IB ja sillä ei ole suoraa merkitystä IB-opinnoille. Tietokonetta käytetään vähemmän ja käytte läpi jo joitakin tutkinnon osa-alueita, parannatte perustietämystänne jne mutta käytte pääosin suomalaisen opetussuunnitelman mukaan.
(3) Suomessa ei haisuakaan kuinka paljon aikaa käytätte läksyihin. Meillä kansainvälisessä koulussa läksyt olivat erittäin tärkeässä asemassa, läksyt täyttivät pääosan vapaa-ajasta. Vähintään 4h illassa ja meillä oli koulua täydet 8 tuntia päivässä koko lukuvuoden ajan. Ja älkää unohtako, että teillä on vielä lisäksi CAS (vapaa-ajan raportoitavia juttuja, creativity, action, service in the nutshell). Niin, ja sitten tuhlaatte yhden kesäloman kirjoittamalla sellaista ihanaa pientä tutkielmaa called the Extended Essay. 4000 sanaa pitäisi saada kasaan omin neuvoin. Go for it!
Voisin puhua vaikka kuinka paljon IB:stä ja muusta, mutta taisin jo jotenkin vastata kysymyksiin. Muistakaa ottaa opiskelu tosissaan, vaikka se on suomessa kurssimuotoista niin pitäkää huoli siitä, että luette läksyjä joka ilta eikä vain juuri ennen loppukoetta. IB-kokeiden kannalta on tärkeä, että opitte kaikki asiat, ei se, mitä saatte kurssikokeesta. - pre takana jo
Edellisessä vastailtiinkin jo aika hyvin, kattavaan ib-tyyliin. En jaksanut lukea kovin tarkkaan, sori, joten saatan toistella jo sanottuja asioita, mutta tässä toista näkökulmaa pre-ib vuodelta...
1. Itselläni tietokone oli ahkerasti käytössä pre ib-vuotena. Itse ib varmaan jatkuu aika samana, ainakin näin olettaisin, mutta senhän saan selville vasta elokuussa. Konetta käytettiin enimmäkseen erilaisiin kirjoitelmiin, jotka kyllä ois voinu palauttaa käsinkin kirjoitettuna, mutta mitäpä sitä turhaan lyijyä tuhlaamaan, kun voi tulostaa helpommin. Ja tulos on siistimpää.
Meidän ryhmässä koneita käytettiin aika paljon yhteydenpitoon. Projekteja palautettiin mm. sähköpostin kautta opettajille, ja tietoja jaettiin koneiden kautta. Saatettiin myös käyttää jotain nettisivuja lähteinä oppitunneilla.
2. Ensimmäinen päivä sujui ilmeisesti hyvin. Kun nyt aloin tarkemmin muistelemaan, en muista siitä paljoakaan. :) Koulu oli uusi, joten suurin osa ryhmästämme eksyi heti kättelyssä. Tutustuttiin laitteisiin ja toisiimme, sellaista perinteistä "esittele vieruskaverisi in English" -leikkejä. Muuta en todellakaan muista. Kai me jotain infopapereita saatiin luettavaksi...
3. Läksyihin käytettävä aika riippuu todellakin henkilöistä. Jos haluat voit käyttää kaiken aikasi niihin, mutta jos osaat pelata korttisi oikein, ei niitä tarvitse tehdä ollenkaan tai luultavasti keksit jonkin toisen tavan selvitä niistä helpommalla. Itselläni läksyihin meni pari tuntia päivässä, toisaalta se kyllä riippui täysin päivästä ja motivaatiosta. Ja minä kuuluin siihen enemmän läksyjä tekevään porukkaan. Monet kansallisen puolen opiskelijat ovat valittaneet, että me päästiin kuulema todella helpolla ja he ovat hukkumassa kaikkeen kouluhommaan, kun me vaan lekotellaan auringonpaisteessa. :)
Jos vaan haluat kysellä vielä jotain, minulla ei olekaan muuta kuin luppoaikaa vastailla. Shoot it! :) Mites muuten, minnepäin Suomea menet opiskelemaan? Millaiset hakuvaatimukset teillä oli? Kyselen vain vertaillakseni omiin vaatimuksiin... :)
Kesän jatkoja.- : )
Missä päin opiskelet IB:tä? Itse pääsin Tampereen Lyseon lukioon.
All the Best
~ MAN WHO LIVES ~ - pre takana jo
: ) kirjoitti:
All the Best
~ MAN WHO LIVES ~Itselläni alkaa pian siis ensimmäinen IB vuosi Lappeenrannassa (Mutta olen kirjoilla Imatralla. Toimitaan yhteistyössä Imatran yhteislukion kanssa.) Sanoinko vielä, että ollaan meidän koulun ensimmäinen ib-luokka, joten aikamoinen jännitys on minullakin päällä.
Onnea. :) - : )
pre takana jo kirjoitti:
Itselläni alkaa pian siis ensimmäinen IB vuosi Lappeenrannassa (Mutta olen kirjoilla Imatralla. Toimitaan yhteistyössä Imatran yhteislukion kanssa.) Sanoinko vielä, että ollaan meidän koulun ensimmäinen ib-luokka, joten aikamoinen jännitys on minullakin päällä.
Onnea. :)Same to you, mate. :) - Good luck!
I have heard the studies on the IB-class is more expensive than on the normal class so how much have you spent on the books for IB studies and where you buy all stuff for IB, from Internet?
- Have you joined any group for the IB on the internet?
Please contact me at [email protected].
Thanks in advance! - IB-linjan aloittava
: ) kirjoitti:
All the Best
~ MAN WHO LIVES ~Pääsin Tikkurilan Lukion IB-linjalle :). Pääsykokeet tuntuivat todella vaikeilta (varsinkin englannin pääsykoe). Meillä oli englannin pääsykokeessa runoanalyysi ja kielioppi osiot. Matikka ja äidinkieli menivät hyvin.
- : )
IB-linjan aloittava kirjoitti:
Pääsin Tikkurilan Lukion IB-linjalle :). Pääsykokeet tuntuivat todella vaikeilta (varsinkin englannin pääsykoe). Meillä oli englannin pääsykokeessa runoanalyysi ja kielioppi osiot. Matikka ja äidinkieli menivät hyvin.
Meidän täytyi tehdä Tampereen lyseon lukiossa essee DNA:sta. Saatiin teksti englanniksi, jota referoitiin ja lisättiin omia juttuja. Lisäksi testit äidinkielestä ja matikasta, jotka olivat naurettavan helppoja. DNA esseen tekeminenkin oli hauskaa. Minulle tuli kuitenkin ongelmia tilan kanssa, kun olin kertonut sivun pelkistä eduista niin haitoille jäi vain pari lausetta ja tyrmäsin haitat lopuksi aika ronskiin tyyliin. -It is rubbish to insist it's some disadvantages there! ;)
Kirjallisten kokeiden jälkeen meillä oli ryhmähenkeä nostattavia leikkejä samaan aikaa, kun osa meni haastatteluun englanniksi ja suomeksi. Sillein ne pyrkimiset meni?
- Mistä te ostatte kirjat IB-linjalle? Koulusta vai internetistä?
~ MAN WHO LIVES ~ - anony
IB-linjan aloittava kirjoitti:
Pääsin Tikkurilan Lukion IB-linjalle :). Pääsykokeet tuntuivat todella vaikeilta (varsinkin englannin pääsykoe). Meillä oli englannin pääsykokeessa runoanalyysi ja kielioppi osiot. Matikka ja äidinkieli menivät hyvin.
Saitko/saitteko sinä vuonna minkäänlaista kirjettä pääsystä? Sillä mut hyväksyttiin Tilun IB:lle, enkä ole saanut minkäänlaista kirjettä... Kävin varmistamassa paikan koululla, että siten tiedän, että pääsin sisään, mutta vähän huolestuttaa, toivottavasti siinä mahdollisessa kirjeessä ei ole mitään tärkeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197