Luomitarkastus

Oletteko koskaan käyneet luomitarkastuksessa hoitajalla tai lääkärillä? Tuli mieleen nyt kun aurinko paahtaa ja pitäisi muistaa suojautua liialta auringolta?

19

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En, eikö tuo ole jo hysteriaa. Sinne mennään, jos tulee ihomuutoksia, kutinaa tm. poikkeavaa.
      Itselläni ei onneksi ole kuin pari luomea, joista toinen syntymämerkki. Kait.

      • Mitennii? Toiset käy toiset ei. Jos suvussa on ihosyöpätapauksia on vissiinnihan aiheellista käydä näyttäytymässä. Syöpäluomet eivät läheskään aina oireile.

        Itse en ole käynyt...vielä.


    • Anonyymi

      Luomet taitaa iän myötä vähä lisääntyä (selässä) vai onko vaan enemmän aikaa kiinnittää huomioo niihin.
      Ei ole ollut haitaksi mitenkään, niin on saaneet olla toistaiseksi.

      • Kyllä.
        Viimeistään silloin kun joku luomi kasvaa tsi muuttaa muotoaan kannattaa käydä näyttämässä.


    • Anonyymi

      Pigmenttiluomia ei ole kai yhtään minulla. Rasvaluomia kyllä iän myötä tullut niistä ei syöpä kehity
      Toisaalta melanoomasyöpä, joka ihosyövistä vaarallisin, usein tulee ihan terveelle iholle, jossa ei siis luomea ennestään, vaan muistuttaa jotain näppyä kuten hyttysen pistoa tai syylää, jos se alkaa vuotaa verta, kutista ja kasvaa eikä häviä ajan myötä, heti lääkäriin !

      • Kyllä. Tuttavani meni näyttämään luomea josta oli vähän huolissaan. Siinä luomessa ei ollut mitään# okasolusyöpä löytyi sellaisesta ihomuutoksesta jota ei ollenkaan arvaisi syöpää olevan.


      • Anonyymi

        Rasvaluomestani iholääkäri sanoi ettei vaarallinen, sen saa polttamalla pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasvaluomestani iholääkäri sanoi ettei vaarallinen, sen saa polttamalla pois.

        Älä nyt hlvt hupsi. Miten sinä sen poltat? Sitä voi kyllä hinkata karhealla, karsta pinnasta irtoaa, sanoi lääkäri. En tiedä, mitä se auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasvaluomestani iholääkäri sanoi ettei vaarallinen, sen saa polttamalla pois.

        Rasvaluomi voidaan poistaa mm. nestetyppijäädytyksellä l. kryo-hoidolla tai laserilla.
        Itselläni on päälaessa rasvaluomi ja se poistetaan jäädyttämällä.

        Käyn lääkärillä vuositarkastuksessa ja silloin hän tarkastaa myös luomet.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt hlvt hupsi. Miten sinä sen poltat? Sitä voi kyllä hinkata karhealla, karsta pinnasta irtoaa, sanoi lääkäri. En tiedä, mitä se auttaa.

        Murenee monesti itekseen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Murenee monesti itekseen.

        Kasvaa usein samaan paikkaan uudelleen.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Minulla oli nuorena isohko syntymämerkki luomi jota piti esim pestessä varoa ja pikkuhousut piti olla sellaiset ettei vyötärökuminauha mennyt päältä ettei tullut kipeäksi. Leikkuutin sen reilu parikymppisenä pois. Myöhemmin olkapäässä oleva rasvaluomi tarkastettiin työterveydessä ja sanottiin ettei tarvii olla huolissaan, siinä se on vieläkin muuttumatomana ja muita luomia ei ole iän myötä tullut

      • Minulla on nimettömässä varpaassa ollut luomi jo kymmeniä vuosia. Yksi lääkäri sanoi että tuo kannattaa leikkauttaa pois. Toinen sanoi että seuranta riittää. Ja tuossa se on mukana muuttumattomana kulkenu. Päässä kaksi hyvälaatuista luomea.


    • Anonyymi

      Mites silmäluomi kun jotkut räpyttelee tiuhaan?

      • Silmäluomessa voi olla sekä hyvän-että pahanlaatuisia kasvaimia. Myös silmän sisällä voi olla luomi.


      • Anonyymi

        Yleensä sellaisten jotka räpyttelee tiuhaan olisi syytä käydä silmälääkärillä tarkastuttamassa silmänsä. Räpyttely voi johtua näköongelmista tai liian kuivista silmistä. Molempiin löytyy apu.


    • Anonyymi

      Näärännäppy häviää itsestään samoin mustasilmä..

    • Anonyymi

      Kävin viime maaliskuussa näyttämässä kahta luomea hoitajalle syöpäyhdistyksessä. Hoitaja lähetti lääkärille toisen luomen takia. Luomi poistettiin paikallispuudutuksessa.
      Diagnoosi oli basaliooma eli paikallinen ihosyöpä.
      Vuositarkastukseen pitäisi aika varata.
      Minulla on ikääntymisen myötä luomet lisääntyneet huomattavasti.

      • Kyllä. Iän myötä usein luomet lisääntyy.
        Basaliooma onneksi kilttibkasvai# ei yleensä lähetä etäpesäkkeitä mutta uusiahan se voi joten näytöt paikallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe