Minkälaisia kokemuksia teillä on vanhoista pönttöuuneista? Ovatko hyviä lisälämmitykseen? Minkälaisia toimenpiteitä vaativat 80-vuotta vanhan talon 3 pönttöuunia, kun niitä ei ole käytetty vuosikausiin? Miten kalliiksi tulee per pönttö (näkyvät osat kunnostaisin itse)?
pönttöuuni
9
19218
Vastaukset
- pönttö
Ota nuohooja katsomaan pöntöt ennekuin teet yhtikäs mitään - voivat olla sisältä ihan OK kunnossa. Nuohooja kuitenkin osaa arvioida mitä pitää tehdä jotta ne saa lämmityskuntoon :)
Meillä on tuon ikäiset uunit (olleet kyllä käytössä koko ajan) ja hyvin lämmittää! - Ci-Tikka
Joo, nuohooja (ja palotarkastaja) tarkastamaan hormit ja uunit, sitten vasta valkeat.
Pönttöuuni on erittäin hyvä lisälämmittäjä ja toimiva lämmittäjäkin. Minä elän niin askeesissa kun muutakaan lämmitysmuotoa ei talossa ole niin lämmitän koko höskän pönttö&kakluuneilla puuhellalla. Toimii se niinkin mutta yhdistelmä työssä 8-16 uunilämmitys niin talon lämpötila vaihtelee vuorokauden ajan mukaan 16-19 astetta, äärikeleillä enemmänkin. Ei haittaa kylläkään minua. Kahvipuu kuoli kerran kun lämpötila karkasi alle kymmenen asteen, se oli hiukan ikävää. Lisälämmityksessä tätä aaltoilua ei tule.
Pönttöuunin kunnostukseen sisänsä ei ole käsittääkseni muuta vaihtoa kuin uudelleen muuraus, joka, jos tekijän ensinnäkin löydät, maksaa alustavien tiedustelujeni mukaan 3000 plus- miinus alkaen. Näkyvät osat on todellakin helppo kunnostaa itse. Luukkuihin pata-pataa ja liesimustaa (itse en pidä hopeamaalista, mutta silläkin voi sutia), uunin kylkeen maalinpoistoainetta ja sitten öljymaalia päälle, ja minä tietenkin mieluiten suosittelen pellavaöljymaalia kun vanhoista arvoesineistä eli pönttöuuneista on kyse. - Alli
Tuon nuohoojan/palotarkastajan paikallakäyttö -ohjeen olet jo saanutkin. Se on tärkeintä varmasti ennen kuin alat kokeilla lämmitystä.
Mutta kun -luvan saatuasi- aloittelet lämmitystä, niin tee se varovasti. Lämmitä ensin vain joillakin "tikuilla", puolen vuorokauden kuluttua jo parilla puullakin ja seuraavana päivänä jo pienellä pesällisellä jne. Pitkään kylmillään ollut uuni voi halkeilla muuten (ne kivet sisällä siis).
Mutta kun uuni on sisäänajettu, se on parhaita ja helppokäyttöisimpiä uuneja mitä on. Meillä on kaksi vanhaa pönttöuunia ja kaksi uudehkoa vuolukiviuunia (joista toinen on aika iso) ja ero on kuin yöllä ja päivällä, pönttöjen hyväksi. Pönttöuuni syttyy helposti, vetää hyvin, palaa koko pesällisen kohentelematta kunnolla loppuun ja pitää lämmön todella pitkään. Poltamme talvella yhden pesällisen/pönttö/vrk. Vaihtaisin nuo vuolukiviuunitkin uusiin pönttöihin, jos vain jaksaisin ryhtyä urakkaan. (Tuntuu vain niin epäekologiselta hommalta vaihtaa ns. toimivia uuneja...)
Ärsyttää muuten, kun tulee vieraita, jotka taloa kierrellessään ihailevat, että "onhan teillä täällä kunnon vuolukiviuunitkin". Voi sitä tietämättömyyden määrää!
Mutta siis, onnittelut kunnon pönttöuuneista. Ne todella kannattaa korjata/korjauttaa, jos niistä löytyy jotain vikojakin. Ja nykyisin saa myös uusia, vanhojen mallien mukaan tehtyjä pönttöuuneja!
Alli- Pönttiksen omistaja
Meillä on uudessa talossa uusi nykyaikaisista materiaaleista vanhan perinteen mukaan tehty pönttöuuni. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä niin lämmitystehoon kuin ulkonäköönkin. Materiaaleista ja ulkonäkövaihtoehdoista löydät tietoa esim. osoittesta:www.tiilirakenne.fi ja http://www.suomela.fi/default.asp?stc=&sc=1135&sa=1951
- Pönttö joka hurahtanut pönt...
Pönttiksen omistaja kirjoitti:
Meillä on uudessa talossa uusi nykyaikaisista materiaaleista vanhan perinteen mukaan tehty pönttöuuni. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä niin lämmitystehoon kuin ulkonäköönkin. Materiaaleista ja ulkonäkövaihtoehdoista löydät tietoa esim. osoittesta:www.tiilirakenne.fi ja http://www.suomela.fi/default.asp?stc=&sc=1135&sa=1951
Vanhat pönttöuunit ovat sinänsä toimivia, edellyttäen, että sisukset ovat kunnossa. Lisäksi kannattaa tarkastaa uunin ja piipun liitos. Vanhat uunit saatettiin rakentaa siten, että piippu lähti suoraan uunin päältä. Uuni elää lämmitettäessä (turpoaa) jonka takia tälläinen liitos ei nykyään ole sallittu, pahimmillaan piippu voi hajota tai uuni olla palovaarallinen. Nykyisin uunin ja hormin liitos tehdään alas, uuni seisoo siis piipun vieressä.
Itse kyselin uunin kuoria, esim. rakennusapteekki pyysi "hirveitä". Valkealasta löysin peltisepän (A Mäkinen) joka teki kahdet pläkkipeltiset ja yhdet kupariset kuoret samaan hintaan kuin olisin saanut rakennusapteekista yhdet kuoret ! - SergeyPRKLÖ
Pönttö joka hurahtanut pönt... kirjoitti:
Vanhat pönttöuunit ovat sinänsä toimivia, edellyttäen, että sisukset ovat kunnossa. Lisäksi kannattaa tarkastaa uunin ja piipun liitos. Vanhat uunit saatettiin rakentaa siten, että piippu lähti suoraan uunin päältä. Uuni elää lämmitettäessä (turpoaa) jonka takia tälläinen liitos ei nykyään ole sallittu, pahimmillaan piippu voi hajota tai uuni olla palovaarallinen. Nykyisin uunin ja hormin liitos tehdään alas, uuni seisoo siis piipun vieressä.
Itse kyselin uunin kuoria, esim. rakennusapteekki pyysi "hirveitä". Valkealasta löysin peltisepän (A Mäkinen) joka teki kahdet pläkkipeltiset ja yhdet kupariset kuoret samaan hintaan kuin olisin saanut rakennusapteekista yhdet kuoret !Vai ei saa nykyään yläliitoksella tehdä. Tässä katsellut noita uuneja, niin kaikilla uunivalmistajilla on mahdollisuus yläliitokseen ja sellainen meillekin on tulossa. EIkä sisus eroa kuin sillä, että posket jaetaan kahtia josta erotellaan kanava ylös. Menee savut siis ensin ylös, sitten alas ja takasin ylös josta valmispiippuun liitos 150mm pyöreä teräsputki.
- Ei ärsytä, huvittaa.
Voi sitä tiedon määrää joka pohjautuu sokeasti mielikuviin, ei faktoihin.
- tyytyväinen asiakas
www.ponttouunit.fi
- Tyytyväinen asiakass
www.tulimuuri.fi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538293- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404323Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353453Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492624