Mitä mietteitä herää ujoudesta?

Anonyymi-ap

Eli onko ujous luonteenpiirre?
Onko se hyvä vai huono ominaisuus?
Miten itse olette kokeneet ujouden?
Löytyykö palstalaisista ujoutta?
Miten näkynyt omassa elämässänne?

311

2393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni ujous on useinvoi olla synnynnäinen temperamenttipiirre ja sillä on silloin biologinen pohja. Lapsuudessa on myös kehitysvaihe, johon ujous kuuluu. Toisinaan ujous voi myös liittyä kasvuympäristöön tai elinympäristöön.

      Minusta ujous on vain piirre, ei itsessään hyvä eikä paha, ei hyöty eikä haitta. Se millaisena ominaisuutena ujous ilmenee on täysin kiinni ympäristöstä.

      Mä olen perusluonteeltani hyvinkin ujo ja se on piirre, joka oli erityisen selkeänä näkyvissä teininä, kun kaikki muutkin epävarmuudet lisäsivät sitä. Ujouttaan on mahdollista oppia hallitsemaan altistamalla itseään niille pelottaville ja ujostuttaville tilanteille ja menemällä ulos mukavuusalueeltaan. Ei se ujous sieltä pohjalta ikinä mihinkään katoa, mutta sitä tosiaan oppii hallitsemaan, eikä se ole enää se hallitseva tekijä. Tämä on oma kokemukseni.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kanssasi.


    • Anonyymi

      Lisää sosiaalistarajoittuneisuutta.

      • Anonyymi

        Tavallaan voi olla näin. Mutta erottaisin kyllä ahdistuksen ja ujouden toisistaan kokemuksellisesti.


      • Anonyymi

        Ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa. Ujouden kokemus riippuu hyvin pitkälti ympäristöstä. Eikä ujous sinällään estä sosiaalisuutta.


      • Anonyymi

        Kuka haluaa olla sosiaalinen!!? Inhoan sellaista että pitää väkisin tehdä jotain joka ei tule luonnostaan. Sosiaalisesti rajoitteinen on joidenkin typerien ihmisten keksimä "vamma" joihin ne haluavat myydä lääkkeitään.
        Ujous on normaalia ja hieno piirre. Itse olen aina tykännyt ujoudestani ja siitä että olen sosiaalisesti onneton. :)


    • Anonyymi

      Ujous on ihan ok. Ihmiset liikaa tuijottaa itseään ja miettii tuollaisia, se varmaan lisää ujoutta. En ole ujo.

      • Anonyymi

        Sosiaalistentilanteiden kammoiset niitä ehkä enemmänkin miettii kuin ujot yleisesti.
        Ujo ihminen ei välttämättä ole ujo ulospäin ollenkaan. Tai ujouskin voi olla vain olemassa joissakin asioissa.


    • Anonyymi

      Yhtä samaa voi kysyä ikävästä. hehee

    • Anonyymi

      Noniin. Nyt sitten kysymys? Onko täällä punastelijoita? Onko se ujoutta vaiko jotakin muuta?

      • Anonyymi

        Ainakaan itselläni punastuminen ei liity mitenkään ujouteen, Ujostuttaminen ei saa minua punastumaan, mutta vaikkapa nolostuminen voi sen tehdäkin. Osaan myös punastua ihan halutessani, sillä se on "taito", jonka voi oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan itselläni punastuminen ei liity mitenkään ujouteen, Ujostuttaminen ei saa minua punastumaan, mutta vaikkapa nolostuminen voi sen tehdäkin. Osaan myös punastua ihan halutessani, sillä se on "taito", jonka voi oppia.

        Onko jollekin muulle hyödyllistä, kuin näyttelijälle? Siis mietin miksi joku haluaisi oppia punastumaan? Ellei nyt ole siis kyse taas jostain sinisistä pillereistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jollekin muulle hyödyllistä, kuin näyttelijälle? Siis mietin miksi joku haluaisi oppia punastumaan? Ellei nyt ole siis kyse taas jostain sinisistä pillereistä...

        Ja taas nolostuminen. Onko sukua ujoudelle? Nolostuuko ujo helpommin?


      • Kyllä, jännitys ja ahdistus aiheuttaa punastumista. On varmasti tuota ujouttakin. Mulla joskus kun on ahdistuneisuutta, niin jotenkin se selittämätön epämukava olo tekee sen punastumisen ja punastelun aivan tavallisissa arjen tilanteissa.
        No ahdistuneisuushäiriön yksi oire onkin punastelu. Vaikka en itse näkisi tätä ahdistuneisuushäiriönä asti kumminkaan.
        Tuon punastumisen koen itse jotenkin nolona juttuna, jos sen näkee muut.


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Kyllä, jännitys ja ahdistus aiheuttaa punastumista. On varmasti tuota ujouttakin. Mulla joskus kun on ahdistuneisuutta, niin jotenkin se selittämätön epämukava olo tekee sen punastumisen ja punastelun aivan tavallisissa arjen tilanteissa.
        No ahdistuneisuushäiriön yksi oire onkin punastelu. Vaikka en itse näkisi tätä ahdistuneisuushäiriönä asti kumminkaan.
        Tuon punastumisen koen itse jotenkin nolona juttuna, jos sen näkee muut.

        Kuulostaa tutulta. Itselläni oli parikymppisenä samaa. Ja on tavallaan outo kierre. Koska se hermosto tavallaan loi sitä ahdistusta kun jos siihen oppinut. Ja sitten piti jo etukäteen stressata että alkaako se kierre taas alusta.
        Moni voi kokea sitä punastumista ihan juuri siitä stressistä.
        Sitten jos se kehittyy pahemmaksi voi olla jo kyse sosiaalistentilanteiden pelosta.
        Uskoisin että moni nuori voi jopa syrjäytyä jos menee liian pahaksi.
        Näihin pitäisi omasta mielestäni antaa kunnon lääkitys heti alkuun ja siedätys hoidon mukana oppia altistamalla pois. Koska liian monella voi kroonistua ja välttelystä voi tulla se tapa toimia ja jää paljon kapasiteettia käyttämättä. En siis sano mitenkään että sinun tilanteesi olisi tämä. Vaan yleisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jollekin muulle hyödyllistä, kuin näyttelijälle? Siis mietin miksi joku haluaisi oppia punastumaan? Ellei nyt ole siis kyse taas jostain sinisistä pillereistä...

        Juu, näyttämötyön opinnoissa tuota sai opetella. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas nolostuminen. Onko sukua ujoudelle? Nolostuuko ujo helpommin?

        Ei, nolostumisella ei ole mitään tekoa ujouden kanssa, eikä ujous suoranaisesti vaikuta siihen mitenkään.


      • Anonyymi

        Olen punastelija!!! SE ei ollutkaan mikään nuoruuden juttu vaan vielä vanhempanakin punastun. Usein myötähäpeää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen punastelija!!! SE ei ollutkaan mikään nuoruuden juttu vaan vielä vanhempanakin punastun. Usein myötähäpeää!

        Tässä on hyvä pointti. Punastun itse joskus, tosin harvoin samasta syystä. Ehkä ujot ihmiset ovat virittyneempiä huomaamaan peilaten asioita tähän tyyliin myös ylipäätään ympäristössään, eikä välttämättä liity omaan toimintaankaan edes.


    • Anonyymi

      Huono ominaisuus jos kommunikointi on sellaista ettei osaa suutaan avata! Sellainen kokemus parisuhteesta, jossa toinen osapuoli ei osannut keskustella ja jolla ei ollut tunteita juuri ollenkaan. Todennäköisesti hänellä on aleksitymia, johon kuuluu tunteiden tunnistamisen ja kuvailemisen vaikeus ja ajattelutyyli jossa mielikuvituksen käyttö on vähäistä. Ei pystynyt ollekaan keskutelemaan mistään parisuhteeseen liittyvistä asioista.

      • Anonyymi

        En nyt oikein tunnistanut kuvauksesta mitään ujouteen liittyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt oikein tunnistanut kuvauksesta mitään ujouteen liittyvää.

        Kyllä hän oli ujokin ja jotenkin häpesi tiettyjä asioita mitkä normaalisti kuuluvat parisuhteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt oikein tunnistanut kuvauksesta mitään ujouteen liittyvää.

        Ehkä se oli muulla tavalla haastavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se oli muulla tavalla haastavaa.

        Ei ollut. Olimme yhdessä kauan, eikä hän pystynyt keskustelemaan mistään parisuhteeseen liittyvitä ongelmista, totesi vain, että hänen mielestään on kaikki hyvin. Eikä myöskään pystynyt lähtemään parisuhdeterapiaan toistuvista pyynnöistä huolimatta kolmen vuoden aikana. Oli pakko erota, koska itse voin todella huonosti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut. Olimme yhdessä kauan, eikä hän pystynyt keskustelemaan mistään parisuhteeseen liittyvitä ongelmista, totesi vain, että hänen mielestään on kaikki hyvin. Eikä myöskään pystynyt lähtemään parisuhdeterapiaan toistuvista pyynnöistä huolimatta kolmen vuoden aikana. Oli pakko erota, koska itse voin todella huonosti!

        Okei. Siis mielestäsi oli kyse äärimmäisestä ujoudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hän oli ujokin ja jotenkin häpesi tiettyjä asioita mitkä normaalisti kuuluvat parisuhteeseen.

        Tuollainen häpeily ei liity suoraan ujouteen mitenkään. Tuo voi olla peruja vaikka kasvatuksesta, että asioista ei puhuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut. Olimme yhdessä kauan, eikä hän pystynyt keskustelemaan mistään parisuhteeseen liittyvitä ongelmista, totesi vain, että hänen mielestään on kaikki hyvin. Eikä myöskään pystynyt lähtemään parisuhdeterapiaan toistuvista pyynnöistä huolimatta kolmen vuoden aikana. Oli pakko erota, koska itse voin todella huonosti!

        On tuossa sinullakin peiliin katsomisen paikka. Kannattaa miettiä miten olet itse käyttäytynyt ettei tonrn ole kokenut sellaista luottoa syntyvän että voisi sinulle puhua. En usko että se ujouteen liittyvää. Henkilö ei ole kokenut sinua tarpeeksi läheiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt oikein tunnistanut kuvauksesta mitään ujouteen liittyvää.

        Juu, en minäkään, outo kommentti ja jos toinen osapuoli on noin hyökkäävä niin meneehän siinä sanattomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Siis mielestäsi oli kyse äärimmäisestä ujoudesta?

        😂😂😂😂😂😂


      • Anonyymi

        no miksi ihmeessä ylipäätään olit parisuhteessa tuollaisen kanssa ollenkaan! eikö sinulla ole mitään kriteereitä, otat vaan sen mikä ensimmäisenä kadulla vastaan tulee


    • Anonyymi

      Ujouden vastakohta ei ainakaan ole rohkeus vaan jonkinlainen julkeus jota henkilö itse saattaa pitää suurenmoisena rohkeutena kohdatessaan sellaisen, joka ulospäin näyttäytyy ujona ja voi tälle huomauttaa ujoudesta ja jopa pilkata nostaakseen omaa kuviteltua suurenmoista rohkeutta yhä uudelleen kun jossain takaraivossa kuitenkin kytee pieni salattu ymmärrys omasta mitättömyydestä.

      • Anonyymi

        No on aika omituinen ja inhottava näkemys siitä miten pahantahtoisena näkee sen miten ujoja voitaisiin kohdella. Toki omallakin kuten kenen tahansa kohdalla on varmasti osunut tielle tilanteita joissa ihmiset nauttivat vääristä valtapeli asetelma.
        Oletko kokenut sen omassa elämässäsi jotenkin tietoisena hyökkäyksenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on aika omituinen ja inhottava näkemys siitä miten pahantahtoisena näkee sen miten ujoja voitaisiin kohdella. Toki omallakin kuten kenen tahansa kohdalla on varmasti osunut tielle tilanteita joissa ihmiset nauttivat vääristä valtapeli asetelma.
        Oletko kokenut sen omassa elämässäsi jotenkin tietoisena hyökkäyksenä?

        Kokiko herra rohkea nyt kalikan kalahtaneen omaan nilkkaan?


    • Minusta ujous on luonteenpiirre ja neutraali ominaisuus, en oikein pidä sitä hyvänä, enkä huonona ominaisuutena.
      Tai oikeastaan se riippuu siitä, missä määrin ihminen on ujo.
      Vähäinen ujous on minusta ihan hyvä piirre ihmisessä; käyttäytymisen ja kommunikoinnin rajoittuneisuus on hyödyllistä, useinkaan ei ole hyväksi näyttää ja antaa itsestään kaikkea. Liiallinen ujous taas on huono asia; todella ujon ihmisen kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä, koska kommunikointi ei onnistu ja äärimmäisen ujot ihmiset ovat suoraansanottuna kiusallisia. Eristäytyviä, joihin on hankala ottaa kontaktia.

      Itse olen nuorempana, teini-iässä, ollut tosi ujo. Uusien ja vieraiden ihmisten kohtaaminen on jännittänyt mua tosi paljon ja tällaisten kanssa sitten oleminen ja puhuminen on ollut aivan kammottavaa. Siihen lisäksi vielä suuri epävarmuus omasta itsestä, että mitähän nuo minusta ajattelee. On monia, ihan pikkujuttujakin, mitä en ole ujouteni ja epävarmuutena vuoksi vaan kehdannut sanoa taikka tehdä silloin.

      Tuntuu, että kasvan omasta ujoudestani ja epävarmuudestani ulos. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän näihin liittyvät asiat muuttuvat yhdentekeviksi ja nyt kun mietin, niin se on oikeasti tosi hieno juttu.

      • Anonyymi

        Itse en taas pidä äärimmäisen ujoja ihmisiä kiusallisina tai näe vaikeana tehdä yhteistyötä. Siinä vain oppii lisää ja miettii miten olisi hyvä itse toimia. Jokainen on yksilö. Ja ujoja on erilaisia. Olen myös huomannut. Etteivät ne äärimmäisen ujot tai yhteistyö kyvyttömät ole niitä niin ujoja kaikkien kanssa joka asiassa tai seurassa. Eli voi olla niinkin. Että reagoivat juuri joihinkin ihmisiin niin. Kun taas toisten seurassa eivät ole niinkään ujoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en taas pidä äärimmäisen ujoja ihmisiä kiusallisina tai näe vaikeana tehdä yhteistyötä. Siinä vain oppii lisää ja miettii miten olisi hyvä itse toimia. Jokainen on yksilö. Ja ujoja on erilaisia. Olen myös huomannut. Etteivät ne äärimmäisen ujot tai yhteistyö kyvyttömät ole niitä niin ujoja kaikkien kanssa joka asiassa tai seurassa. Eli voi olla niinkin. Että reagoivat juuri joihinkin ihmisiin niin. Kun taas toisten seurassa eivät ole niinkään ujoja.

        Sivusta totean, että lisäksi ujo harvoin on ujo tuttujen seurassa, tutussa ympäristössä ja tehdessään asioita, jotka hän osaa. Jos ihminen on tuollaisessakin ympäristössä "ujon" oloinen, niin kyseessä ovat luultavasti ihan muut ongelmat kuin ujous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta totean, että lisäksi ujo harvoin on ujo tuttujen seurassa, tutussa ympäristössä ja tehdessään asioita, jotka hän osaa. Jos ihminen on tuollaisessakin ympäristössä "ujon" oloinen, niin kyseessä ovat luultavasti ihan muut ongelmat kuin ujous.

        On myös erityispiirteisiä ihmisiä, jotka ovat myös ujoja. Mutta ei ymmärretä, että eivät vain klikkaa joidenkin kanssa, ja silloin voivat olla jo ensi tapaamisella joko täysin vetäyyviä tai sitten päinvastaisesti ei ole mitään ongelmaa. Mutta rohkaisemalla ei saada mitään muutosta yleensä aikaan. Heille joko ihminen on sellainen, että
        voivat olla omia itsejään, tai sellainen, etteivät osaa olla yhtään.
        Tämänkin pointin halusin vielä tähän tuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös erityispiirteisiä ihmisiä, jotka ovat myös ujoja. Mutta ei ymmärretä, että eivät vain klikkaa joidenkin kanssa, ja silloin voivat olla jo ensi tapaamisella joko täysin vetäyyviä tai sitten päinvastaisesti ei ole mitään ongelmaa. Mutta rohkaisemalla ei saada mitään muutosta yleensä aikaan. Heille joko ihminen on sellainen, että
        voivat olla omia itsejään, tai sellainen, etteivät osaa olla yhtään.
        Tämänkin pointin halusin vielä tähän tuoda.

        Kyllä. Ihmisessä on aina muitakin ominaisuuksia ujouden lisäksi ja ujous on vain yksi osatekijä, joka vaikuttaa ihmisen käytökseen ja siihen miten hän asiat kokee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ihmisessä on aina muitakin ominaisuuksia ujouden lisäksi ja ujous on vain yksi osatekijä, joka vaikuttaa ihmisen käytökseen ja siihen miten hän asiat kokee.

        Totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ihmisessä on aina muitakin ominaisuuksia ujouden lisäksi ja ujous on vain yksi osatekijä, joka vaikuttaa ihmisen käytökseen ja siihen miten hän asiat kokee.

        Mullistavaa tietoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullistavaa tietoa!

        Monille ihmisille se on. Et kuule uskokaan miten monen täysin käsittämättömänkin asian osa ihmisistä pistää yksinomaan ujouden piikkiin,


    • Anonyymi

      Ja kyllä tavallaan pidän ujouden vastakohtana tietyllä tavalla rohkeutta. En nyt ole löytänyt sille parempaakaan sanaa. Ehkä se olisi kuitenkin joki muu. Mutta ei se julkeuttakaan ole. Olisiko kuitenkin Ehkä jotakin sellaista ettei ole niin kiinnostunut siitä miltä jokin asia vaikuttaa muista, muttei se ole välinpitämättömyyttäkään tai julkeutta. Ehkä neutraalia tai positiivista suhtautumista itsen ulkopuolelle. Siis tarkoitan ettei ujokaan ihminen ole ujo koko ajan tai ujous ole näkyvissä kenestäkään kaikessa.

    • Anonyymi

      Mä olen uusien ihmisten kanssa ujo. Tarkkailen ihmisiä jonkin aikaa kuinka käytäytyy ja kenen kanssa vois tuĺla juttuu. Sen jälkeen kun jouduin kiusatuksi
      Muutuin kuulemma ujoksi ja araksi. Kyllähän siitä pikkuhiljaa kasvanut pois jonniin verran .

      • Anonyymi

        Olen samanlainen tarkkailija myös itse. Mutta mielestäni jokainen on tavallaan ja on vain järkevääkin ottaa selvää ja kuulostella ensin vähän. Mutta en miellä asiaa ujoudeksi.


    • Anonyymi

      Pikkupoikana pelotti uudet ihmiset. Aikuisena vähemmän, mutta arka olen edelleen, enkä luota oikein ihmisiin. Rakastuminen ja ihastuminen tosi vaikeita asioita, en osaa käsitellä niitä, pelkään niitä tunteita. Mutta minun kohdallani on kyse muustakin kuin vain ujoudesta. Jotenkin vaurioitunut minäkuva.

      • Anonyymi

        Ehkä ne ovat suurina tunteina herkille ihmisille ylipäätään pelottavia asioita. Joita kohtaan jo alitajuisestikin tuntee pelonsekaistakin kunnioitusta.
        En halua vähätellä omaa kokemustasi siis mitenkään. Mutta en usko että on olemassa ihmisiä, joilla ei olisi jollainlailla vaurioitunut minäkuva.


    • Anonyymi

      Wikipedia kertoo että tarkoittaa arkuutta uusissa sosiaalisissa tilanteissa ja uusien ihmisten edessä.

      Olisiko sitten taustalla normaali käyttäytymisen piirrre joka kehittynyt huonoista kokemuksista, ja kaikki ihmiset olisivat turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä vähemmän arkoja.

      Toisaalta ujous liitetään usein nuoriin, mutta kuinka moni vanhempi ihminen altistaa itsensä uusille kokemuksille?

      Ehkä arkuus on siis järkevää halua suojella itseään mahdollliselta pettymyksiltä. Eikä ujossa ole mitään huonoa, päonvastoin.

      Joskus lapsiryhmissä mahdollisesti on 1 tai 2 joka yrittää etsiä ryhmästä kiusattavaa ja usein etsii siis sellaista joka arka tutustumisessa, ja jos tällaisia ihmisten havainnoijia on vielä aikuisissa, tuskinpa vastenmielisempiä ihmisiä voi olla.

      • Anonyymi

        Erilaisuutta on niin monenlaista. Ja esimerkiksi lapsiryhmistä on todella vaikea vetää johtopäätöksiä tai tutkimusta, koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, eikä erilaisuutta ole välttämätä edes tunnistettu. Paljon on kiinni lasten kohdalla opituista sosiaalisista tavoista, voinnista, ympäristöstä, ja myös siitä, miten ja millaista esimerkkiä aikuiset näyttävät.

        Aikuisten kohdalla taas ajattelen asiaa edelleen sillä, että sosiaalisia taitoja on monenlaisia, ja tulkintoja myös siitä mistä on kysymys milloinkin. Toki on niitä, jotka todella nauttivat kenen tahansa kiusamisesta, jos vain mahdollisuuden saavat. Itse ajattelen, että ovat surullisia tapauksia. Mutta vahingollisia ja ovat vastuussa.


    • Anonyymi

      Tämä vastakohta eli ammattitutustuja, ei mitään estoja ja tarkkailee juurikin huomatakseen muissa arkuutta tai vetäytymistä jonka tulkitsee arkuudeksi, tai tarkkailee muiden ihmissuhteiden määrää, saattaa olla haitallinen olio.

      Eli taidanpa pitää, ehkä pidän, ihmisistä, joille sos tilanteet ei ole helppoja, enemmän kuin ammattilaisista.

      • Anonyymi

        Mikä on ammattitutustuja? Olen omassa elämässäni törmännyt vain muutamiin, jotka ovat mielinkielin kaikille, etsien tietoa muista, mutta puhuvat ilman mitään lojaaliutta muiden asiat kusten ja välittämättä kuin juuri siitä hyödystä mitä milloinkin itse tarvitsevat ja käyttävät muita hyväkseen tällä tyylillä. Niitä nimitetty ihmisten keräilijöiksi. Mutta ammattitutustuja on uusi käsite.

        En oikein sanut kiinni mitä tarkoitit ei mitään estoja. Olen tavannut itse irl sen tyyppisiä ihan mukaviakin ihmisiä, jotka käytännössä tuntevat kaikki. Tuttuja tulee vastaan ja jotakin nopeaa vaihtavat kaikkien kanssa. Sellaisiakin ihmisiä on, ja pidän heitä jopa mielenkiintoisina ja hauskanakin seurana silloin tällöin, ja ehkä juuri siksi, kun olen itse täysin erilainen. Luulen, että heillä on ehkä jotakin adhd tai muuta sosiaalista juttua siellä taustalla. Mutta en voi olla varma. En kuitenkaan pidä sitä ahdistavana piirteenä. Jokainen saa olla omanlainen. Ja on vain hyvä, että löytyy niitä jotka saavat myös muut nopeasti puhumaan ja luotua sitäkin fiilistä ympäristöön. Omasta mielestäni ainakin irl tapahtumia seuranneena, osaavat ottaa huomioon jopa niitä todella ujojakin. Eivät toki aina niin onnistuneesti, mutta mukaansa ovat saaneet temmattua ihan hyviinkin keskusteluihin välillä.
        Tuntuu, että moni kokee erilaisuuden kovin kipeänä tai loukkauksena jotenkin , jos ei heti ihmiset ole samalla aaltopituudella tai ymmärrä toisten lähtokohtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ammattitutustuja? Olen omassa elämässäni törmännyt vain muutamiin, jotka ovat mielinkielin kaikille, etsien tietoa muista, mutta puhuvat ilman mitään lojaaliutta muiden asiat kusten ja välittämättä kuin juuri siitä hyödystä mitä milloinkin itse tarvitsevat ja käyttävät muita hyväkseen tällä tyylillä. Niitä nimitetty ihmisten keräilijöiksi. Mutta ammattitutustuja on uusi käsite.

        En oikein sanut kiinni mitä tarkoitit ei mitään estoja. Olen tavannut itse irl sen tyyppisiä ihan mukaviakin ihmisiä, jotka käytännössä tuntevat kaikki. Tuttuja tulee vastaan ja jotakin nopeaa vaihtavat kaikkien kanssa. Sellaisiakin ihmisiä on, ja pidän heitä jopa mielenkiintoisina ja hauskanakin seurana silloin tällöin, ja ehkä juuri siksi, kun olen itse täysin erilainen. Luulen, että heillä on ehkä jotakin adhd tai muuta sosiaalista juttua siellä taustalla. Mutta en voi olla varma. En kuitenkaan pidä sitä ahdistavana piirteenä. Jokainen saa olla omanlainen. Ja on vain hyvä, että löytyy niitä jotka saavat myös muut nopeasti puhumaan ja luotua sitäkin fiilistä ympäristöön. Omasta mielestäni ainakin irl tapahtumia seuranneena, osaavat ottaa huomioon jopa niitä todella ujojakin. Eivät toki aina niin onnistuneesti, mutta mukaansa ovat saaneet temmattua ihan hyviinkin keskusteluihin välillä.
        Tuntuu, että moni kokee erilaisuuden kovin kipeänä tai loukkauksena jotenkin , jos ei heti ihmiset ole samalla aaltopituudella tai ymmärrä toisten lähtokohtia.

        Eli se julkea , kuten aiemmin kirjoitin niin voihan sitä kutsua ammattitutustujaksi. Kun toisen silmä välttää tuo ammattilainen tutustuu ilman estoja myös toisen omaisuuteen esim piirongin kätköihin koska kokee olevansa rohkea menestyjä. Myös vaikkapa kunnallispolitiikassa hyvin yleinen olevinaan rohkea, todellisuudessa julkea estoton moukka joka työntää lonkeronsa kaikkialle minne pystyy saadakseen oman etunsa mukaiset asiat menestymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se julkea , kuten aiemmin kirjoitin niin voihan sitä kutsua ammattitutustujaksi. Kun toisen silmä välttää tuo ammattilainen tutustuu ilman estoja myös toisen omaisuuteen esim piirongin kätköihin koska kokee olevansa rohkea menestyjä. Myös vaikkapa kunnallispolitiikassa hyvin yleinen olevinaan rohkea, todellisuudessa julkea estoton moukka joka työntää lonkeronsa kaikkialle minne pystyy saadakseen oman etunsa mukaiset asiat menestymään.

        Tämä oli siis sivusta

        ja edelleen, ujon vastakohta on julkea. Ujoudesta päässee iän mukana irti ainakin jossain määrin, ja rohkeaksi itsensä kuvitteleva todellisuudessa julkea estoton tyyppikin saa ainakin toisinaan lopulta kunnolla turpaan ihmetellen miksi tässä näin kävi.


    • Anonyymi

      Tietynlainen ujous on seksikästä pakko sanoo

      • Anonyymi

        Samaa mieltä tästä.


      • Anonyymi

        Totta, samaa mieltä


    • Anonyymi

      Yleisrohkeuteen ei voi liittyä mitenkään.

      Sillä joku ihmisten seurassa arka saattaa tehdä benjihypyt, vuoristoradat, kiivetä vaikeimmat reitit, uskaltaa mennä aina uuteen maahan, uskaltaa auttaa kärsivää, mutta sellainen, jonka juttu on tutustua aina uusiin ihmisiin ja ottaa heistä selkoa omiin tarkoitusperiin nähden, saattaa viihtyä vain siinä samassa kaupungissa ja tytuissa turvallisissa harrastuksissa.

      • Anonyymi

        Juu, ei rohkeus ja ujous ole toistensa vastakohtia. Ihminen voi hyvin olla yhtäaikaa ujo ja rohtkea. Ujolle ei oikein ole sellaista selkeää vastakohtaa. Mä olen nähnyt sellaisen määritelmän, että ujouden vastakohta olisi ulospäin suuntautunut/seurallinen/itsevarma, siis jonkinlainen sekoitus noita. Yksittäisinä nuo eivät oikei toimi yhtään paremmin kuin rohkeus ujouden vastakohtana, sillä ujo voi olla niin ulospäin suuntautunut, seurallinen kuin itsevarmakin.


      • Anonyymi

        Selkoa omiin tarkoitusperiin nähden. Haluatko selventää. Ihmettelen miksi jotkut näkevät asioita tällaisista vinkkeleistä.
        Jotain vastakkain asettelua tai paremmuuden hakemistako.
        Saahan jokainen elää ja tehdä niitä asioita mitä kokee että itseä kiinnostaa. En lähtisi vertailemaan, ja ei kaikilla ole varaa edes toteuttaa sitä kaikkea mihin riittäisi uskallusta tai halua. Ja onko arkuus ja ujous sitten kuitenkaan verrannollisia keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkoa omiin tarkoitusperiin nähden. Haluatko selventää. Ihmettelen miksi jotkut näkevät asioita tällaisista vinkkeleistä.
        Jotain vastakkain asettelua tai paremmuuden hakemistako.
        Saahan jokainen elää ja tehdä niitä asioita mitä kokee että itseä kiinnostaa. En lähtisi vertailemaan, ja ei kaikilla ole varaa edes toteuttaa sitä kaikkea mihin riittäisi uskallusta tai halua. Ja onko arkuus ja ujous sitten kuitenkaan verrannollisia keskenään.

        Jotkut näkee näin huonon kokemuksen seurauksena. Eli on esim olemassa ihmisiä, joiden kanssa ei voi olla eri mieltä, ilman että tällainen, joka tutustu esim joka päivä uusiin mahdollisiin "supply, flying monkey...", on aikaa seurustella, olla joviaali, tarkkailla, eli alkaa tulla muiltakin ihmisiltä vakavaa haittaa elämään.


    • Anonyymi

      Jos luonnehäiriöisiä on olemassa, jotka ovat ihmisihmisiä ja jotka etsivät jotain alistettavaa ja hyväksikäytettävää, eli suhtautuvat ihmisiin eri tavalla riippuen siitä, miten ihmisellä näyttää heidän mielestään olevan sosiaalisia tai taloudellisia resursseja tai miten hyvin hän osaa puolustautua, eli vältteleekö ja vetäytyy, vai hyökkääkö takaisin, niin näitä luonnehäiriöisiä taitaa olla enemmän niissä, joille sosiaaliset tilanteet ovat helppoja. Eli eivät automaattisesti kunnioita kaikkia ja pidä hienotunteista kohtyeliaisuus ja hajurakoa, jollei ole varma toisesta, vaan ns katsovat itselleen oikeuksia, niin ihmisiä eri tavoin hyväksikäyttäviä luonneiriöisiä on todennäköisesti enemmän sosiaalisesti varmoissa kuin aroissa, vai mitäpä ajattelette.

      • Anonyymi

        Et tiedä mitä on sosiaalinen varmuus. Tohon liittyen mitä puhut. Se mitä näet on jotain muuta kuin tää ihminen näin tää näin


      • Anonyymi

        No, ensinnäkin. Luonnehäiriöiset ovat aika suuri hyvin erilaisista ääripäistä koostuva ryhmä. Jossa saattaa olla eristäytyvästä ja ahdistuneesta valkokauluspsykopaattiin saakka sitä kirjoa.

        Ja useimmilla on todella suuria vaikeuksia nimenomaan sosiaalisesti. Toiset kärsivät siitä, toisia taas ei kiinnosta pätkääkään.

        En itse niin välitä tai usko koko psykologiaan edes tieteenä, mutta uskon kokemukseen ja omiin silmiini.
        Sehän on selvää, että varsinkin tietyt tai tietyn tyyppiset ihmiset hakeutuvat myös piirteidensä takia esimerkiksi hierarkisille aloille, mutta ei se ole tae, että ihminen olisi jotenkin luonnehäiriöinen.
        Oikeastaan ainut tapa on kokemuksellinen tajuaminen. Eikä siihen riitä pelkkä muutama oma kokemus jostakin ihmisestä. Vaan pidempi kokonaisesssa yhteisössä vietetty aika. Sillä niiden todella inhottavien ihmisten ympärillä kaikki ovat varpaillaan ja oirehtivat omilla tavoillaan. Siinä vaiheessa jos tähän ilmiöön törmään, alan olla varma omista päätelmistäni, en ennen ja annan ihmisille aika paljon mahdollisuuksia, ennenkuin olisin valmis miettimään kenestäkään onko jokin psyko tai narsku tai muu vastaava.

        Olen myös sitä mieltä, että vaikka voisi vaikuttaa, että ovat sosiaalisesti varmoja, ovat itseasiassa hyvin epävarmoja, ja juuri se paljastuu siinä tarpeessa tasapainotella itseään muiden kustannuksella. Ujous ei taas mielestäni liity suoraan sosiaaliseen varmuuteen tai epävarmuuteen niin pitkälle, että siitä voitaisiin vetää diagnostisia päätelmiä suuntaan tai toiseen. Mutta ymmärsin pointtisi, mutta halusin lisätä siihen vielä hiukan lisää ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ensinnäkin. Luonnehäiriöiset ovat aika suuri hyvin erilaisista ääripäistä koostuva ryhmä. Jossa saattaa olla eristäytyvästä ja ahdistuneesta valkokauluspsykopaattiin saakka sitä kirjoa.

        Ja useimmilla on todella suuria vaikeuksia nimenomaan sosiaalisesti. Toiset kärsivät siitä, toisia taas ei kiinnosta pätkääkään.

        En itse niin välitä tai usko koko psykologiaan edes tieteenä, mutta uskon kokemukseen ja omiin silmiini.
        Sehän on selvää, että varsinkin tietyt tai tietyn tyyppiset ihmiset hakeutuvat myös piirteidensä takia esimerkiksi hierarkisille aloille, mutta ei se ole tae, että ihminen olisi jotenkin luonnehäiriöinen.
        Oikeastaan ainut tapa on kokemuksellinen tajuaminen. Eikä siihen riitä pelkkä muutama oma kokemus jostakin ihmisestä. Vaan pidempi kokonaisesssa yhteisössä vietetty aika. Sillä niiden todella inhottavien ihmisten ympärillä kaikki ovat varpaillaan ja oirehtivat omilla tavoillaan. Siinä vaiheessa jos tähän ilmiöön törmään, alan olla varma omista päätelmistäni, en ennen ja annan ihmisille aika paljon mahdollisuuksia, ennenkuin olisin valmis miettimään kenestäkään onko jokin psyko tai narsku tai muu vastaava.

        Olen myös sitä mieltä, että vaikka voisi vaikuttaa, että ovat sosiaalisesti varmoja, ovat itseasiassa hyvin epävarmoja, ja juuri se paljastuu siinä tarpeessa tasapainotella itseään muiden kustannuksella. Ujous ei taas mielestäni liity suoraan sosiaaliseen varmuuteen tai epävarmuuteen niin pitkälle, että siitä voitaisiin vetää diagnostisia päätelmiä suuntaan tai toiseen. Mutta ymmärsin pointtisi, mutta halusin lisätä siihen vielä hiukan lisää ajatuksia.

        Okei.
        Tuli vielä mieleen, että usein narsismiin liitetään karismaattisuus ja kyky saada ihmiset pitämään itsestään, vain yhdelle osoitetaan oikea puoli eikä sitä tehdä heti.

        Ja aika moni viihtyy seurassa, jossa joku on itsevarma, eli ei itse tarvitse päättää. Itsekin koen tiettyä turvaa. Itsevarmuus ei tarkoita halua toimia oikein.

        Moni nauttii myös valtavasti viihdyttävien juoruilijoiden seurasta, eikä ole yhtään varpaillaan, riittää, että itse ei ole se kenestä selän takana puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei.
        Tuli vielä mieleen, että usein narsismiin liitetään karismaattisuus ja kyky saada ihmiset pitämään itsestään, vain yhdelle osoitetaan oikea puoli eikä sitä tehdä heti.

        Ja aika moni viihtyy seurassa, jossa joku on itsevarma, eli ei itse tarvitse päättää. Itsekin koen tiettyä turvaa. Itsevarmuus ei tarkoita halua toimia oikein.

        Moni nauttii myös valtavasti viihdyttävien juoruilijoiden seurasta, eikä ole yhtään varpaillaan, riittää, että itse ei ole se kenestä selän takana puhutaan.

        No sanotaanko nyt näin. Että normaalisti ihmiset tajuavat miltä heistä itsestään tuntuu.
        Ja ymmärrän kyllä pointin itsevarmuudesta niin, ettei se yhdessä vakuuttavuuden kanssa todellakaan merkitse sitä aina, onko henkilöllä kovin imartelevat motiivit.
        Politiikkahan on tätä täynnä. Ja moni muukin ilmiö.
        Mutta siitä viihtymisestä olen eri mieltä. Joskus pakon edessä voi joutua myös siihen.
        En henkilökohtaiosesti ainakaan halua kokea että päätäntä valtani olisi kenenkään toisen taskussa.
        Eli en tarvitse ketään muuta päättämään tai tarvitse itselleni suojaa muista. Kokisin sen jopa ahdistavana ja itseäni ehkä jollaintapaa rajoittavanakin. Pitäisi ehkä varoa omia mielipiteitä, jos ryhmä kannattaisikin toisia. En halua lähteä siihen.
        Ja en arvosta periaatteesta niitä, jotka puhuvat kevyesti muiden asioita, koska olen itse hyvin yksityinen ihminen. Se taas ei johdu ujoudesta, tai uskalluksesta. Vaan terveestä järjen käytöstä, ja siitä, ettei siitä yleensäkään seuraa mitään hyvää. Jokainen puhukoon mieluummin omistaan ja omalla suullaan. En myöskään allekirjoita karismaattisuutta yhteen narsismin kanssa. On olemassa karismaattisia ihmisiä ilman narsismia sekä narsisteja jotka ovat kaikkea muuta kuin karismaattisia.


    • Anonyymi

      Olen aika sisäänpäin vetäytyvä ihminen muutenkin ja ollut varsinkin lapsena todella ujo. Kaikenlainen kokemus ja ylhäällä mainittu tuttuus tietyissä asioissa on vienyt sitä pois, tuonut rohkeutta. Valitettavasti olen huomannut että se ujous puhkeaa oikein kukkaan kun ihastun palavasti. Tämän olen taas vajaan kahdenkymmenen vuoden jälkeen huomannut, valitettavasti. On siinä jännitystäkin, koska en ihastu "koskaan".
      Naisessa tietty ujous on söpöä. Itse annan varmaan kuvan idiootista, joka ei pysty enää katsomaan silmiin kunnolla, eikä saa sanoja suustaan.

      • Anonyymi

        Jos nainen on ujo, hän kyllä ymmärtää mistä on kyse.


      • Anonyymi

        Ihastuminen saa todellakin ihmiset toisinaan käyttäytymään ihan omituisestikin. Uskon, etä näin on monillakin ja sukupuolesta riippumatta. Siinä on ujouttakin ihan varmasti mukana.
        Mielestäni se on inhimillistä ja söpöäkin. Eikä siinä ole mitään väärää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nainen on ujo, hän kyllä ymmärtää mistä on kyse.

        Toivottavasti.


    • Anonyymi

      Nuorempana olin hieman ujo, nyt kun ikää jo kertynyt enemmän niin ei ujoutta enää lainkaan.
      Terv
      Aikuinen mies

      • Anonyymi

        No voi aikuinen mies. Saahan sitä olla sellainenkin.
        Itse näkisin sen ujoudenkin kuitenkin vain positiivisena ilmiönä kertomassa herkkyydestä. Toisilla on taas omat taajuutensa, ja aina ei tarvitse ujoilla tietenkään.


    • Anonyymi

      Voiko olla niinkin, että sosiaalisesti aremmat haastavat enemmän itseään, eli ovat rohkeita, kun taas sosiaalisesti varmat haastavat enemmän muita eli joskus esim laittavat ihmisiä toisiaan vastaan tai pyrkivät käyttämään jatkuvalla harjoittelulla saavitettua tietoa ihmisten käytöksestä ihmisten manipuloimiseen.

      • Anonyymi

        Osuvasti oivallettu näkökulma, komppaan tätä oman ihmistuntemuksen myötä ja lukuisissa sosiaalisissa ryhmissä mukana olleena. Yksilöllinen ja mahdollinen, ei yleistettävä, ominaisuus nuo yllämainitut.
        Voisi kuvata ko. luonne-eroa myös jakamalla empaattisiin ja egoistisiin.


    • Ujous on sitä, kun vaikka toinen olis kuinka puoleensavetävä, ja positiivinen, niin alkaa jännittämään, eikä uskalla mennä jutulle... Se on varmaan sisäsyntyistä arkuutta ja häiritsee kyllä paljon elämää.

      • Anonyymi

        Ujojakin on monenlaisia. Sulla se näkyy noin. Mulla taas tuo ihastuminen on sellainen juttu, että mä en jännitä sitä toista. ihmiset, jotka tuntee mut osaa huomata, että ai sä taidat tykätä sitä ihmisestä, kun niin sen kanssa höpöttelit. Se ihastuminen poistaa mulla sen ujoiden eston jutella vieraammalle tyypille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ujojakin on monenlaisia. Sulla se näkyy noin. Mulla taas tuo ihastuminen on sellainen juttu, että mä en jännitä sitä toista. ihmiset, jotka tuntee mut osaa huomata, että ai sä taidat tykätä sitä ihmisestä, kun niin sen kanssa höpöttelit. Se ihastuminen poistaa mulla sen ujoiden eston jutella vieraammalle tyypille.

        Mulla taas jos ihastun, sitten vasta olenkin hermostunut ja arka tekemään mitään. Siinä varmaan pelkää nolaavansa itsensä toisen edessä... Sellaisten kanssa jotka ei kiinnosta siinä mielessä yhtään, niiden kanssa on helppo höpötellä niitä näitä. Tää tietenkin livenä. Tällein kirjoittelu ei nolostuta yhtään, kun ei tiedä minkälaiselle ihmiselle kirjoittaa. Jos tuossa näkyisi kuva kivan näköisestä ihmisestä, niin se varmaan vaikuttais tähänkin.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mulla taas jos ihastun, sitten vasta olenkin hermostunut ja arka tekemään mitään. Siinä varmaan pelkää nolaavansa itsensä toisen edessä... Sellaisten kanssa jotka ei kiinnosta siinä mielessä yhtään, niiden kanssa on helppo höpötellä niitä näitä. Tää tietenkin livenä. Tällein kirjoittelu ei nolostuta yhtään, kun ei tiedä minkälaiselle ihmiselle kirjoittaa. Jos tuossa näkyisi kuva kivan näköisestä ihmisestä, niin se varmaan vaikuttais tähänkin.

        Musta tulee tosiaan höpöttelijä sellaisessa seurassa, johon olen tykästynyt. Normaalisti olen aina hiljainen ja sellainen kuuntelijatyyppi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta tulee tosiaan höpöttelijä sellaisessa seurassa, johon olen tykästynyt. Normaalisti olen aina hiljainen ja sellainen kuuntelijatyyppi.

        Ok. Miten se on sulla niinpäin, ettei ihastus jännitä sua? Kun kuitenkin se on ihan normaali reaktio myös alkaa jännittämään ihastustaan... Siihen vaikuttaa aivokemiat. Sulla täytyy olla myös tosi hyvä itsetunto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta tulee tosiaan höpöttelijä sellaisessa seurassa, johon olen tykästynyt. Normaalisti olen aina hiljainen ja sellainen kuuntelijatyyppi.

        Itse olen myös introvertti kuuntelijatyyppi... Enkä oikein osaa mennä randomeille ihmisille avaamaan keskustelua. Tuntuis niin pöhlöltä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ok. Miten se on sulla niinpäin, ettei ihastus jännitä sua? Kun kuitenkin se on ihan normaali reaktio myös alkaa jännittämään ihastustaan... Siihen vaikuttaa aivokemiat. Sulla täytyy olla myös tosi hyvä itsetunto.

        En mä tiedä mistä se johtuu. Ehkä siihen, että ylipäänsä ihastun, tarvitaan se että ko. henkilö ei jännitä mua yhtään. En oikeasti tiedä mistä tuo johtuu, mutta noin se on ollut mulla aina sen jälkeen kun pahin teinimörköily meni ohi. Mä itse havahduin tuohon siinä kohtaa, kun huomasin, että niillä ihmisillä, joihin olen ollut ihastunut, ei ole mitään käsitystä siitä, että olen niin ujo kuin olen. Mä kun en koskaan vaikuta olevan sitä heidän seurassaan, Tosiaan myös lähimmät ystäväni tietävät tuon (ovat itse sen huomanneet).


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Itse olen myös introvertti kuuntelijatyyppi... Enkä oikein osaa mennä randomeille ihmisille avaamaan keskustelua. Tuntuis niin pöhlöltä.

        Ei oo ihme ettet netallekaan osannut puhua vaan tuijotit vaan hiljaa


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Itse olen myös introvertti kuuntelijatyyppi... Enkä oikein osaa mennä randomeille ihmisille avaamaan keskustelua. Tuntuis niin pöhlöltä.

        No mä osaan kyllä, mutta ei se mukavaa ole. Työni nyt vain on sellainen, että tuo taito on pitänyt oppia, mutta en mä mene sellaiseen tilanteeseen varmaan koskaan ihan puhtaasti omana itsenäni. Riippuu niin paljon siitä tilanteesta, että mikä se on, että millaisen "roolin" voi siinä itselleen ottaa. Jos ei ole olemassa yhtään mitään tikkua, josta sen agendansa ja roolinsa voisi vääntää, niin sitten on hyvin hankalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo ihme ettet netallekaan osannut puhua vaan tuijotit vaan hiljaa

        Menehän nyt muualle siitä nettailemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo ihme ettet netallekaan osannut puhua vaan tuijotit vaan hiljaa

        No se oli kuule ihan eri asia ja tilanne... On niitä tuijotuskisoja ollut ennenki muiden söpöliinien kanssa, ja niille en uskaltanu puhua senkään vertaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mä osaan kyllä, mutta ei se mukavaa ole. Työni nyt vain on sellainen, että tuo taito on pitänyt oppia, mutta en mä mene sellaiseen tilanteeseen varmaan koskaan ihan puhtaasti omana itsenäni. Riippuu niin paljon siitä tilanteesta, että mikä se on, että millaisen "roolin" voi siinä itselleen ottaa. Jos ei ole olemassa yhtään mitään tikkua, josta sen agendansa ja roolinsa voisi vääntää, niin sitten on hyvin hankalaa.

        No tuo on varmaan aika hyvä taktiikka. Olla eri roolissa siinä tilanteessa. Mutta sitten jos etenee treffeille asti, niin eihän siellä voi olla kuin vain oma itsensä...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No se oli kuule ihan eri asia ja tilanne... On niitä tuijotuskisoja ollut ennenki muiden söpöliinien kanssa, ja niille en uskaltanu puhua senkään vertaa...

        Hävisit tuijotuskisan netan kaa ja sait palkinnoksi potkut töistä


      • Anonyymi kirjoitti:

        En mä tiedä mistä se johtuu. Ehkä siihen, että ylipäänsä ihastun, tarvitaan se että ko. henkilö ei jännitä mua yhtään. En oikeasti tiedä mistä tuo johtuu, mutta noin se on ollut mulla aina sen jälkeen kun pahin teinimörköily meni ohi. Mä itse havahduin tuohon siinä kohtaa, kun huomasin, että niillä ihmisillä, joihin olen ollut ihastunut, ei ole mitään käsitystä siitä, että olen niin ujo kuin olen. Mä kun en koskaan vaikuta olevan sitä heidän seurassaan, Tosiaan myös lähimmät ystäväni tietävät tuon (ovat itse sen huomanneet).

        Tässä sen huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Jos mä en jännitä jotain naista, niin mä en ole siihen sillo ihastunut ollenkaan... Tykätä voin toki muulla tavalla. Se antaaki sitte musta väärän kuvan toiselle, kun pystyn olemaan enemmä oma rento itseni ja pystyn juttelemaan. Ja sitten ihastuneen seurassa ei uskalla edes hengittää.


      • mustasusi kirjoitti:

        Tässä sen huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Jos mä en jännitä jotain naista, niin mä en ole siihen sillo ihastunut ollenkaan... Tykätä voin toki muulla tavalla. Se antaaki sitte musta väärän kuvan toiselle, kun pystyn olemaan enemmä oma rento itseni ja pystyn juttelemaan. Ja sitten ihastuneen seurassa ei uskalla edes hengittää.

        ihastuksen seurassa tarkoitin...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tässä sen huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Jos mä en jännitä jotain naista, niin mä en ole siihen sillo ihastunut ollenkaan... Tykätä voin toki muulla tavalla. Se antaaki sitte musta väärän kuvan toiselle, kun pystyn olemaan enemmä oma rento itseni ja pystyn juttelemaan. Ja sitten ihastuneen seurassa ei uskalla edes hengittää.

        Mutta uskalsit kertoa netalle sun tunteista


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No tuo on varmaan aika hyvä taktiikka. Olla eri roolissa siinä tilanteessa. Mutta sitten jos etenee treffeille asti, niin eihän siellä voi olla kuin vain oma itsensä...

        Rooli on ehkä vähän vahva ilmaus, sillä en mä tarkota mitenkään toisen ihisen esittämistä. Meillä kaikilla on eri rooleja, on vaikka nyt työrooli ja jossain harrasteessa eri rooli ja kotona tai kevereiden kanssa sitten taas joku muu. Enemmän niitä eri puolia omassa itsessä, joita tuo enemmän esille. Harva lopulta näkee meistä ne kaikki puolet.

        Silloin joskus nuorempana, kun mä vasta aina väkipakolla tungin itseäni paikkoihin, joissa jouduin ulos mukavuusalueeltani, mä muistan miten mä usein tunsin suorastaan olevani itseni ulkopuolella. Jos menin vaikka johonkin ihmisten eteen laulamaan niin se oli sellainen suorastaan horkkatärinä ja sitten siellä itse lavalla tuntui kuin olisin katsellut itseäni ihan ulkopuolelta. Sama on joskus ihmisille jutellessa, mutta toi tollanen irrallisuuden tunne on noissa tilanteissa helpottanut toistojen myötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rooli on ehkä vähän vahva ilmaus, sillä en mä tarkota mitenkään toisen ihisen esittämistä. Meillä kaikilla on eri rooleja, on vaikka nyt työrooli ja jossain harrasteessa eri rooli ja kotona tai kevereiden kanssa sitten taas joku muu. Enemmän niitä eri puolia omassa itsessä, joita tuo enemmän esille. Harva lopulta näkee meistä ne kaikki puolet.

        Silloin joskus nuorempana, kun mä vasta aina väkipakolla tungin itseäni paikkoihin, joissa jouduin ulos mukavuusalueeltani, mä muistan miten mä usein tunsin suorastaan olevani itseni ulkopuolella. Jos menin vaikka johonkin ihmisten eteen laulamaan niin se oli sellainen suorastaan horkkatärinä ja sitten siellä itse lavalla tuntui kuin olisin katsellut itseäni ihan ulkopuolelta. Sama on joskus ihmisille jutellessa, mutta toi tollanen irrallisuuden tunne on noissa tilanteissa helpottanut toistojen myötä.

        Mä olen soittanu bändeissä ja esiintynyt yleisölle nuorena. Ne tilanteet ei mua jännittäny yhtään. Niissä oli tietty sellainen rooli päällä. Alkuun toki jännitti lavalle mennä, mutta se jännitys katosi nopeasti.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tässä sen huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Jos mä en jännitä jotain naista, niin mä en ole siihen sillo ihastunut ollenkaan... Tykätä voin toki muulla tavalla. Se antaaki sitte musta väärän kuvan toiselle, kun pystyn olemaan enemmä oma rento itseni ja pystyn juttelemaan. Ja sitten ihastuneen seurassa ei uskalla edes hengittää.

        Kyllä, ihmiset on kauhean erilaisia. Hassuinta musta on, että sellaiset, jotka taas ei tunne mua, tulkitsevat melko usein ihastusta paikoissa, joissa en sitä tunne. Tämä juuri siksi, että mä voin olla tollanen, että mua jännittää ja en ole oma rento itseni ja välttelen ahkä katsekontaktia/katkaisen katsekontaktin usein yms. Niitä tilanteita on ollut paljon, joissa toinen osapuoli on kuvitellut ihastusta ja vielä enemmän on sellaisia, joista itse olen miettinyt, että taisi jäädä hieman väärä mielikuva sille toiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ihmiset on kauhean erilaisia. Hassuinta musta on, että sellaiset, jotka taas ei tunne mua, tulkitsevat melko usein ihastusta paikoissa, joissa en sitä tunne. Tämä juuri siksi, että mä voin olla tollanen, että mua jännittää ja en ole oma rento itseni ja välttelen ahkä katsekontaktia/katkaisen katsekontaktin usein yms. Niitä tilanteita on ollut paljon, joissa toinen osapuoli on kuvitellut ihastusta ja vielä enemmän on sellaisia, joista itse olen miettinyt, että taisi jäädä hieman väärä mielikuva sille toiselle.

        Kyllä, erehtymisen mahdollisuus on aina. Kukaan ei pääse toisen pään sisälle ja siten tiedä että mitä siinä tilanteessa toinen tunsi tai ajatteli... Se voiki jäädä mysteeriksi, jos ei sitä keskusteluyhteyttä pääse heti syntymään.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mä olen soittanu bändeissä ja esiintynyt yleisölle nuorena. Ne tilanteet ei mua jännittäny yhtään. Niissä oli tietty sellainen rooli päällä. Alkuun toki jännitti lavalle mennä, mutta se jännitys katosi nopeasti.

        En mäkään soittamist ole koskaan jännittänyt, mutta laulaminen on mulle jotenkin "intiimimpi" tilanne. Kai se liittyy siihen, että laulaminen on jotenkin enemmän kehollista. Samaten aina kun joutuu puhumaan ihmisten edessä ja sillä pitäisi vakuutta, niin siihen on vähän pakko tuoda itseään peliin, Se ei onnistu, jos ei pysty olemaan persoonallaan siinä mukana.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Kyllä, erehtymisen mahdollisuus on aina. Kukaan ei pääse toisen pään sisälle ja siten tiedä että mitä siinä tilanteessa toinen tunsi tai ajatteli... Se voiki jäädä mysteeriksi, jos ei sitä keskusteluyhteyttä pääse heti syntymään.

        Ktsekontakti on tosiaan itselleni sellanen, että sellaisne silmiin, johon olen ihastunut, on äärimmäisen helppo katsella ja pitää katsekontkti yllä. Sen sijaan jos en ole toiseen ihastunut, niin se tuntuu epämiellyttävältä, suorastan tungettelevalta.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Kyllä, erehtymisen mahdollisuus on aina. Kukaan ei pääse toisen pään sisälle ja siten tiedä että mitä siinä tilanteessa toinen tunsi tai ajatteli... Se voiki jäädä mysteeriksi, jos ei sitä keskusteluyhteyttä pääse heti syntymään.

        Niin sä luulit että Netta on myös ihastunut suhun kun vastasi sun tuijotukseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sä luulit että Netta on myös ihastunut suhun kun vastasi sun tuijotukseen

        Mene nyt välillä muualle nettailemaan. Mä en ole sulle mikään uhka, eli voit ihan hyvin antaa mun hetken jutella rauhassa Suden kanssa, ilman että sun tarvii heti tulla kerjäämään hänen huomiotaan,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ktsekontakti on tosiaan itselleni sellanen, että sellaisne silmiin, johon olen ihastunut, on äärimmäisen helppo katsella ja pitää katsekontkti yllä. Sen sijaan jos en ole toiseen ihastunut, niin se tuntuu epämiellyttävältä, suorastan tungettelevalta.

        Tämä on sama mullakin.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tämä on sama mullakin.

        Monilla se kuulemma on toisinpäin, että ihastuksen silmiin on vaikea katsella. Tosin se kai sitten heilläkin muuttuu, jos se etenee sitä ihastusta pidemmälle ja rakastuneena se sitten on taas helppoa. 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin sä luulit että Netta on myös ihastunut suhun kun vastasi sun tuijotukseen

        No mistäs tiedät, vaikka olikin sillä hetkellä... Et ollu paikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monilla se kuulemma on toisinpäin, että ihastuksen silmiin on vaikea katsella. Tosin se kai sitten heilläkin muuttuu, jos se etenee sitä ihastusta pidemmälle ja rakastuneena se sitten on taas helppoa. 😃

        Totta näinkin varmaan. Itse ihastun silmiin katsomisen myötä, jos se ihminen sattuu olemaan sellainen oikeanlainen. Se on ihan mystinen juttu, että miten se oikein tapahtuu sitten. Ei montaa kertaa elämässä kuitenkaan niin käy.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tämä on sama mullakin.

        Jani Netta kuitenkin ahdistui sun ilmoituksesta. Netta ei tuntenut suhun samoin kuin sinä Nettaan.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No mistäs tiedät, vaikka olikin sillä hetkellä... Et ollu paikalla.

        En ollut. Mutta Netan mielipide omista tunteista muuttui .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jani Netta kuitenkin ahdistui sun ilmoituksesta. Netta ei tuntenut suhun samoin kuin sinä Nettaan.

        tuijottelun ja ilmoittamisen välissä oli monta kuukautta jahkailua...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No mistäs tiedät, vaikka olikin sillä hetkellä... Et ollu paikalla.

        No nähtävästi ei ollut kun alkoi seurustelee toisen miehen kanssa


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Totta näinkin varmaan. Itse ihastun silmiin katsomisen myötä, jos se ihminen sattuu olemaan sellainen oikeanlainen. Se on ihan mystinen juttu, että miten se oikein tapahtuu sitten. Ei montaa kertaa elämässä kuitenkaan niin käy.

        Mä muistelen lukeneeni tosta jonkun tutkimuksen, että rakastumisen tunteita voi oikeasti saada aikaan ihan pelkästään silmiin tuijottelemalla. Ehkä se siksi tuntuu herkemmästä niin vaivaannuttavalta ja tungettelevalta, kun joku itseä ei siinä mielessä miellyttävä kovasti tuijottaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nähtävästi ei ollut kun alkoi seurustelee toisen miehen kanssa

        Mihin sä tällä taas pyrit?? Kysyn vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä muistelen lukeneeni tosta jonkun tutkimuksen, että rakastumisen tunteita voi oikeasti saada aikaan ihan pelkästään silmiin tuijottelemalla. Ehkä se siksi tuntuu herkemmästä niin vaivaannuttavalta ja tungettelevalta, kun joku itseä ei siinä mielessä miellyttävä kovasti tuijottaa?

        Nimenomaan se on näin. Silmät kun kertovat ihmisen sisimmästä. Se on mystinen juttu, mutta niin se menee. Ja olen myös huomannut joissain tuon katseen välttelyn joillaki. Ihmistä jonka naamasta ei tykätä, niin katsetta vältellään kun se tuntuu tungettelevalta.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Nimenomaan se on näin. Silmät kun kertovat ihmisen sisimmästä. Se on mystinen juttu, mutta niin se menee. Ja olen myös huomannut joissain tuon katseen välttelyn joillaki. Ihmistä jonka naamasta ei tykätä, niin katsetta vältellään kun se tuntuu tungettelevalta.

        On kyllä mielenkiintoista, miten silmien katse voi vaikuttaa tunteisiin. Se voi todellakin herättää erilaisia reaktioita ihmisissä. Rakkaus ja kiinnostus voivat syttyä vain silmäkontaktista. Mutta toisaalta, liika tuijottaminen voi myös tuntua epämukavalta ja ahdistavalta, jos sitä ei ole tottunut kokemaan tai jos se tulee henkilöltä, joka ei ole omia mielenkiinnon kohteita. Jokaisella on omat rajansa siinä, miten he kokevat toisen ihmisen katseen.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Nimenomaan se on näin. Silmät kun kertovat ihmisen sisimmästä. Se on mystinen juttu, mutta niin se menee. Ja olen myös huomannut joissain tuon katseen välttelyn joillaki. Ihmistä jonka naamasta ei tykätä, niin katsetta vältellään kun se tuntuu tungettelevalta.

        Ei se ainakaan mulla liity naaman epämiellyttävyyteen, joten tuskin se kaikilla muillakaan katseenvälttelijöillä tuo syy on. Mä olen huomannut, että kaikkein hankalin on katsella sellaisen silmiin, jonka kanssa "energiat" ei toimi. Tota "energiaa" on vähän vaikee selittää, mutta mä tarkotan sillä sellasta intensiteettiä, joka ei kuitenkaan ole sinällään mikään negatiivinen tunnetila. Joidenkin ihmisten katseen intensiteetti on vain totaalisesti liikaa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        tuijottelun ja ilmoittamisen välissä oli monta kuukautta jahkailua...

        No netta ei kuitenkaan tuntenut samoin vaan ahdistui siitä sun ilmoituksesta aika pahasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ainakaan mulla liity naaman epämiellyttävyyteen, joten tuskin se kaikilla muillakaan katseenvälttelijöillä tuo syy on. Mä olen huomannut, että kaikkein hankalin on katsella sellaisen silmiin, jonka kanssa "energiat" ei toimi. Tota "energiaa" on vähän vaikee selittää, mutta mä tarkotan sillä sellasta intensiteettiä, joka ei kuitenkaan ole sinällään mikään negatiivinen tunnetila. Joidenkin ihmisten katseen intensiteetti on vain totaalisesti liikaa.

        Kyllä mä nuo energiat ymmärrän. Itsekin niitä aistin herkästi toisista ihmisistä. Sillä oma itsesuojeluvaistokin toimii hyvin, kun aistin jo kaukaan toisesta millainen hän on. Ja tunnelmat paikoissa, onko kireä vai leppoisa tunnelma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No netta ei kuitenkaan tuntenut samoin vaan ahdistui siitä sun ilmoituksesta aika pahasti.

        No olen kyllä tästä tietoinen ja siitä pahoillani ollut. Tein silloin virheen hänen kanssa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Kyllä mä nuo energiat ymmärrän. Itsekin niitä aistin herkästi toisista ihmisistä. Sillä oma itsesuojeluvaistokin toimii hyvin, kun aistin jo kaukaan toisesta millainen hän on. Ja tunnelmat paikoissa, onko kireä vai leppoisa tunnelma.

        Eikä ainakaan itselläni siihen tarvitse liittyä mitään kireyttä tai varsinaista negatiivista tunnetilaa. Joidenkin ihmisten katse vain on liikaa. Mä en tiedä mikä se on. Ties vaikka olisi joku räpytystiheys tai niiden harvuus, joka se tekee, mutta joidenkin ihmsten katse on liikaa ja ahdistaa, vaikka se ihminen periaatteessa on ihmisenä ihan ok.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mihin sä tällä taas pyrit?? Kysyn vaan.

        Nettahan on viimeinen nainen eli tyttö johon olet ollut rakastunut ja olet sanonut ettet ole koskaan ketään kohtaan tuntenut samoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä mielenkiintoista, miten silmien katse voi vaikuttaa tunteisiin. Se voi todellakin herättää erilaisia reaktioita ihmisissä. Rakkaus ja kiinnostus voivat syttyä vain silmäkontaktista. Mutta toisaalta, liika tuijottaminen voi myös tuntua epämukavalta ja ahdistavalta, jos sitä ei ole tottunut kokemaan tai jos se tulee henkilöltä, joka ei ole omia mielenkiinnon kohteita. Jokaisella on omat rajansa siinä, miten he kokevat toisen ihmisen katseen.

        Niin netta ei tiennyt sun tuijotuksesta että olit ihastunut. ei hän muuten olis pomolle mennyt sanoo sun tunteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nettahan on viimeinen nainen eli tyttö johon olet ollut rakastunut ja olet sanonut ettet ole koskaan ketään kohtaan tuntenut samoin

        Netta Netta Netta Netta oi Netta ... voisi luulla sun itse olleen siihen ihastunut. 🙄


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No olen kyllä tästä tietoinen ja siitä pahoillani ollut. Tein silloin virheen hänen kanssa.

        Niin teit. Joten kärsi seurauksista


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nettahan on viimeinen nainen eli tyttö johon olet ollut rakastunut ja olet sanonut ettet ole koskaan ketään kohtaan tuntenut samoin

        No entä sitten?! Niin on. Ei ole tullut vielä uutta ihastusta, enkä voi tietää milloin tulee ja missä. Jos ikinä enää missään milloinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netta Netta Netta Netta oi Netta ... voisi luulla sun itse olleen siihen ihastunut. 🙄

        mä olen ihan hetero ja asun kaukana jyväskylästä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Netta Netta Netta Netta oi Netta ... voisi luulla sun itse olleen siihen ihastunut. 🙄

        Tämäpä se.. miten ei voi antaa asian olla, jos se kerran on jo ohi ja finito. poikakaverit ja kaikki. Hääkellot varmaan kilkattaa kohta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin netta ei tiennyt sun tuijotuksesta että olit ihastunut. ei hän muuten olis pomolle mennyt sanoo sun tunteista

        Jos tässä joku on jumiutunut aiheeseen niin sinä... Sä et osaa elää nykyhetkessä ollenkaan. Onko jotain jäänyt käsittelemättä vielä tästä vanhasta jutusta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin teit. Joten kärsi seurauksista

        Luuletko että tuon pitää olla joku elinkautinen rangaistus? Aika typerää ajatella tuolla tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mä olen ihan hetero ja asun kaukana jyväskylästä

        Onneksi asutkin kaukana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mä olen ihan hetero ja asun kaukana jyväskylästä

        Ja sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, että mitä hittoa sulle kuuluu koko asia, kun et ketään meistä edes tunne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä olen ihan hetero ja asun kaukana jyväskylästä

        Niinhän sä sanot, mutta käytöksesi antaa kyllä aivan muita viboja.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mulla taas jos ihastun, sitten vasta olenkin hermostunut ja arka tekemään mitään. Siinä varmaan pelkää nolaavansa itsensä toisen edessä... Sellaisten kanssa jotka ei kiinnosta siinä mielessä yhtään, niiden kanssa on helppo höpötellä niitä näitä. Tää tietenkin livenä. Tällein kirjoittelu ei nolostuta yhtään, kun ei tiedä minkälaiselle ihmiselle kirjoittaa. Jos tuossa näkyisi kuva kivan näköisestä ihmisestä, niin se varmaan vaikuttais tähänkin.

        Toi on niin luonnollista, ja sitähän se ihastuminen yleensä saakin aikaan, Myös niille ei niin ujoille. Monille ujoille onkin vaikeaa tai sitten käyttäyminen saattaa mennä ihan omituiseksi. Helppoahan se on jos ei ole mitään sen ihmeempiä.
        Itselläni taas on siinä kuitenkin se ero, että olen tottunut nauramaan itselleni, joten en niinkään pelkää itseni nolaamista, vaan sitä hämmentävää tunnetta, että miksi ei tavallaan pysty käyttäytymään normaalisti. On tavallaan ehkä enemmän jotakin hallinnan menetyksen pelkoa itsestä, tai siitä, että säikähtää omien tunteiden voimakkuutta. Toisaalta Suomalaiset ovat ujoja olleet aina tunne asioissa ja täällä on pitänyt pitää jo sukupolvia niitä tunteita tavallaan hallinnassa, sota, kasvatus ynm. Siksi kai myös Suomalaiset rakastavatkin tietyllä tavalla yksityisyyttään ja samalla myös "juovat kulttuurillisesti itsensä rohkeiksi," tai käyttävät jotakin tekosyytä, kuten urheilua siihen, että tunteita saa ilmaista välillä kollektiiviisesti, täysin sekavan vapaasti kerätystä kansallis mentaliteetista, mutta silloinkin sovitusti ja yhteisessä ymmärryksessä sallitusti pimahtaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo ihme ettet netallekaan osannut puhua vaan tuijotit vaan hiljaa

        Tämä on keskutelua ujoudesta. Voit osallistua, jos haluat puhua siitä omalla kohdallasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo ihme ettet netallekaan osannut puhua vaan tuijotit vaan hiljaa

        En usko, että sinä olisit sen rohkeampi mitenkään. T. Ap. Luulen, että juuri siksi sinä täällä härkitkin koko ajan. Jos haluat jutella ujoudestasi tai miten itse siitä ajattelet ole hyvä ja sana on vapaa. Mutta jätä jo niillä nimillä kirjoittelu.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mä olen soittanu bändeissä ja esiintynyt yleisölle nuorena. Ne tilanteet ei mua jännittäny yhtään. Niissä oli tietty sellainen rooli päällä. Alkuun toki jännitti lavalle mennä, mutta se jännitys katosi nopeasti.

        Osaatko sanoa, miksi et jännittänyt?
        Ihan mielenkiinnosta kysyn.
        Itse jännitän esiintymistä, enkä nyt ihan heti voisi kuvitellakaan etten jännittäisi jossakin vastaavassa tilanteessa. En tiedä edes pystyisinkö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko sanoa, miksi et jännittänyt?
        Ihan mielenkiinnosta kysyn.
        Itse jännitän esiintymistä, enkä nyt ihan heti voisi kuvitellakaan etten jännittäisi jossakin vastaavassa tilanteessa. En tiedä edes pystyisinkö.

        Siinä jännittää aina vähän alkuun mutta sitten se meno ja meininki vie mennessään. Sitä on siinä esiintyjän roolissa silloin. Ja tekee sitä mistä tykkää ihan täpöllä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Siinä jännittää aina vähän alkuun mutta sitten se meno ja meininki vie mennessään. Sitä on siinä esiintyjän roolissa silloin. Ja tekee sitä mistä tykkää ihan täpöllä.

        Niin. Eli tässä sitä nähdään hyvinkin, miten eri tavoilla ujoutta voi olla eri ihmisissä. Toisilla toisissa ja toisilla taas toisissa asioissa ja yhteyksissä. Ja kuitenkin uskon, että jokaisesta löytyy ujoutta, sekä rohkeutta, ja nekin voivat vaihdella ilmenemis tavoiltaan yhdessä samassakin yksilössä.
        Ymmärrän kyllä sen tunteeseen heittäytymisen, siinä, että tuo yksinkertaista vahvuutta, ihan sillä, että se on sillä hetkellä oikeastaan kaikki. Analysointi katkeaa tekemiseen ja tunteeseen. Hetkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Eli tässä sitä nähdään hyvinkin, miten eri tavoilla ujoutta voi olla eri ihmisissä. Toisilla toisissa ja toisilla taas toisissa asioissa ja yhteyksissä. Ja kuitenkin uskon, että jokaisesta löytyy ujoutta, sekä rohkeutta, ja nekin voivat vaihdella ilmenemis tavoiltaan yhdessä samassakin yksilössä.
        Ymmärrän kyllä sen tunteeseen heittäytymisen, siinä, että tuo yksinkertaista vahvuutta, ihan sillä, että se on sillä hetkellä oikeastaan kaikki. Analysointi katkeaa tekemiseen ja tunteeseen. Hetkeen.

        Juuri niin. Esiintymisessä keskittyy siihen mitä on tekemässä ja heittäytyy tunnelmaan. Ei silloin ehdi miettiä liikaa että tekee itseään noloksi jonkun edessä, kuten ihastukselle juttelussa saattais tehdä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Siinä jännittää aina vähän alkuun mutta sitten se meno ja meininki vie mennessään. Sitä on siinä esiintyjän roolissa silloin. Ja tekee sitä mistä tykkää ihan täpöllä.

        Monesti paras "lääke" ujouteen onkin se, että voi heittäytyä johonkin toideen tunnetilaan ja ajatukseen. Ujous on usein sitä pahempi, mitä enemmän on mahdollista keskittyä siihen tunteeseen ja tuntemukseen ja ajatteleminen (ylianalysointi?) on monesti kaikkein pahin mitä voi tehdä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monesti paras "lääke" ujouteen onkin se, että voi heittäytyä johonkin toideen tunnetilaan ja ajatukseen. Ujous on usein sitä pahempi, mitä enemmän on mahdollista keskittyä siihen tunteeseen ja tuntemukseen ja ajatteleminen (ylianalysointi?) on monesti kaikkein pahin mitä voi tehdä.

        Niin se on. Tiedän kokemuksesta.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Niin se on. Tiedän kokemuksesta.

        Myös tietynlainen sopiva ryhmäpaine ja samalla ryhmän tuki on hyvää "lääkettä" ujouteen. Kun et ole tekemässä jotain yksi, niin se on usein helpompi tehdä ja jos toiset joutuvat pulaan, jollet tee, niin on suurempi pakko vain ylittää itsensä ja ujous. Itselleni ainakin se, että menee aivan yksinään esiintymään on PALJON kovempi paikka, kuin porukassa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Juuri niin. Esiintymisessä keskittyy siihen mitä on tekemässä ja heittäytyy tunnelmaan. Ei silloin ehdi miettiä liikaa että tekee itseään noloksi jonkun edessä, kuten ihastukselle juttelussa saattais tehdä.

        Tuli pohdittua. Ehkä kohdallani ei olekkaan kyse uskalluksesta tai ujoudesta, vaan siitä miten en pidä olla asemassa jossa olisin tavallaan keskipisteenä, sillä kokisin tilanteesta liikaa vastuuta. Vastuu on ehkä se juttu itselleni avainsana johtamisen kanssa. Kun mietin tarkemmin. Esimerkiksi esillä oloa ylipäätään. Tässähän tulee oivallettua ihan itsestäänkin jotakin.
        Omassa elämässänikin irl pyrin häivyttämään sen, jos joudun johtamaan yhtään mitään, ja osallistutan kevyesti häivyttäen oman johtamiseni. En nauti siitä asemasta ja vastuusta, mutta oikeastaan nautin paljonkin, kun saan sen näyttämään siltä, että häärään vain muiden mukana. Pitääkin miettiä tätä puolta itsestäni lisää.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No entä sitten?! Niin on. Ei ole tullut vielä uutta ihastusta, enkä voi tietää milloin tulee ja missä. Jos ikinä enää missään milloinkaan.

        Sulla on 13 vuotta ollut aikaa löytää teinityttö itelles mutta ei vaan ole kukaan kiinnostunut susta. Nyt on taas uusia 18 vuotiaita jotka oli 13 vuotta sitten lapsia. Luuletko että nämä nyt 18 v tytöt kiinnostuu susta kun ovat täysi-ikäisiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös tietynlainen sopiva ryhmäpaine ja samalla ryhmän tuki on hyvää "lääkettä" ujouteen. Kun et ole tekemässä jotain yksi, niin se on usein helpompi tehdä ja jos toiset joutuvat pulaan, jollet tee, niin on suurempi pakko vain ylittää itsensä ja ujous. Itselleni ainakin se, että menee aivan yksinään esiintymään on PALJON kovempi paikka, kuin porukassa.

        Joo tuo on totta. En varmaan uskaltaisi yksin esiintyäkään. Jo yksikin kaveri auttaa siinä, että sen tilanteen ja jännityksen pystyy jakamaan toisen kanssa, niin ei tunnu yhtä pahalta. Siitä se johtuu myös, ettei huvita yksin lähteä vaikka iltaelämäänkään, kun puuttuu se henkinen tuki mitä kaveriporukassa saisi.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tämäpä se.. miten ei voi antaa asian olla, jos se kerran on jo ohi ja finito. poikakaverit ja kaikki. Hääkellot varmaan kilkattaa kohta.

        jani sulla on ollut kolme vuotta tiedossa ettei netta ole rakastunut suhun. Ja nytkö sä olet muka unohtanut netan. Mä en usko sua.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Jos tässä joku on jumiutunut aiheeseen niin sinä... Sä et osaa elää nykyhetkessä ollenkaan. Onko jotain jäänyt käsittelemättä vielä tästä vanhasta jutusta?

        oot sä jani nyt mennyt eteenpäin elämässä niin että sä haluat netan näköisen ja oloisen tytön itsellesi. Tämäkö on sun tapa unohtaa Netta. Etsiä saman näköinen tyttö tilalle


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on 13 vuotta ollut aikaa löytää teinityttö itelles mutta ei vaan ole kukaan kiinnostunut susta. Nyt on taas uusia 18 vuotiaita jotka oli 13 vuotta sitten lapsia. Luuletko että nämä nyt 18 v tytöt kiinnostuu susta kun ovat täysi-ikäisiä.

        Ei mulla ole mitään fiksaatioo 18 vuotiaisiin, vaikka näin haluat tässä kaikille uskotella. Ei ole pakko olla teini... Kyllä nainen saa olla iältään vaikka 30v. mutta sellainen mihin voi ihastuu. Se ei ole iästä kiinni kuitenkaa. En minä sitä ihastumistani pysty mitenkään ohjailemaan, että ihastunpa nyt tähän ja tämän ikäiseen tässä näin... Ei kukaan pysty.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Luuletko että tuon pitää olla joku elinkautinen rangaistus? Aika typerää ajatella tuolla tavalla.

        Sä jaksat uskoa että joku 18 v tyttö haluu tutustua suhun ja hänen pitää olla netan näköinen. Ei saa näyttää muulta kuin netalta


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Onneksi asutkin kaukana.

        Mulla on ihan kiva asua täällä missä asun


      • Anonyymi kirjoitti:

        jani sulla on ollut kolme vuotta tiedossa ettei netta ole rakastunut suhun. Ja nytkö sä olet muka unohtanut netan. Mä en usko sua.

        En mä ole mistään unohtamisesta puhunutkaan. Mutta tiedostan realiteetit kuitenki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        oot sä jani nyt mennyt eteenpäin elämässä niin että sä haluat netan näköisen ja oloisen tytön itsellesi. Tämäkö on sun tapa unohtaa Netta. Etsiä saman näköinen tyttö tilalle

        No se on mun oma henkilökohtainen asiani mitä haluan.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ja sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, että mitä hittoa sulle kuuluu koko asia, kun et ketään meistä edes tunne?

        kun tuo yksi väitti että olen ihastunut nettaan. Mä vastasin hänelle että olen hetero eli naiset ei kiinnosta


      • Anonyymi kirjoitti:

        kun tuo yksi väitti että olen ihastunut nettaan. Mä vastasin hänelle että olen hetero eli naiset ei kiinnosta

        No siltä sä hänen mielestä kuulostat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sä sanot, mutta käytöksesi antaa kyllä aivan muita viboja.

        ai. no ikinä en ole suudellut naista ja pahemmin halannut kuin sukulaisnaisia. jos sukulaistädin halaaminen tekee lesbon niin se on sun määritelmä lesbolle


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sä jaksat uskoa että joku 18 v tyttö haluu tutustua suhun ja hänen pitää olla netan näköinen. Ei saa näyttää muulta kuin netalta

        En mä mihinkään sellaiseen usko. Tuolla mä varmaan menisin pitkin kyliä riiaamassa muijia, jos siihen uskoisin, että jonkun niistä saisin tuosta vaan. Mutta kun en usko sellaseen, niin täällä istun yksin kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ihan kiva asua täällä missä asun

        No se onkin positiivista.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ei mulla ole mitään fiksaatioo 18 vuotiaisiin, vaikka näin haluat tässä kaikille uskotella. Ei ole pakko olla teini... Kyllä nainen saa olla iältään vaikka 30v. mutta sellainen mihin voi ihastuu. Se ei ole iästä kiinni kuitenkaa. En minä sitä ihastumistani pysty mitenkään ohjailemaan, että ihastunpa nyt tähän ja tämän ikäiseen tässä näin... Ei kukaan pysty.

        niin kuten kirsi,vaikka et edes tiedä minkä näköinen on.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En mä ole mistään unohtamisesta puhunutkaan. Mutta tiedostan realiteetit kuitenki.

        eli et ole mennyt eteenpäin elämässä ja tulee kaipailee täällä netissä nettaa jatkossakin


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No se on mun oma henkilökohtainen asiani mitä haluan.

        kai sä ymmärrät että harvoin on kahta samanlaista jos eivät ole kaksosia. sä et ole realisti. sä et tulee näkee toista naista joka näyttääö netalta. miten sä voit odottaa tollasta keneltäkään


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No siltä sä hänen mielestä kuulostat.

        no hetero olen . jos hän haluaa pitää mua lesbona niin pitäkööt. mä en ala panna ja suutelee naisten kaa sen takia että joku pitää mua lesbona


      • Anonyymi kirjoitti:

        niin kuten kirsi,vaikka et edes tiedä minkä näköinen on.

        No niin en tiedä, mutta hänen luonne on kivan oloinen.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En mä mihinkään sellaiseen usko. Tuolla mä varmaan menisin pitkin kyliä riiaamassa muijia, jos siihen uskoisin, että jonkun niistä saisin tuosta vaan. Mutta kun en usko sellaseen, niin täällä istun yksin kotona.

        sä ite olet sanonut että haluat netan näköisen ja oloisen tytön. mistä meinasit sellasen löytää


      • Anonyymi kirjoitti:

        kai sä ymmärrät että harvoin on kahta samanlaista jos eivät ole kaksosia. sä et ole realisti. sä et tulee näkee toista naista joka näyttääö netalta. miten sä voit odottaa tollasta keneltäkään

        Olen mä nähnyt paljon hänen näköisiä. Enkä enää tiedä vaikka olisin nähny hänet oikeastiki, kun en tiedä tunnistanko häntä enää...


      • Anonyymi kirjoitti:

        sä ite olet sanonut että haluat netan näköisen ja oloisen tytön. mistä meinasit sellasen löytää

        Tulee vastaan sitten kun tulee. Minä en etsi väkisin mitään itelleni.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En mä mihinkään sellaiseen usko. Tuolla mä varmaan menisin pitkin kyliä riiaamassa muijia, jos siihen uskoisin, että jonkun niistä saisin tuosta vaan. Mutta kun en usko sellaseen, niin täällä istun yksin kotona.

        no se ei ole mun vika ettet halua ystäviä elämääsi. Kun siinäkin ulkonäkö vaikuttaa kenen kaa voit mennä kahville


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No niin en tiedä, mutta hänen luonne on kivan oloinen.

        eli ei tartte olla kaunis niin sä viehättyisit kirsistä


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Olen mä nähnyt paljon hänen näköisiä. Enkä enää tiedä vaikka olisin nähny hänet oikeastiki, kun en tiedä tunnistanko häntä enää...

        kai sä nyt sun rakkauden kohteen tunnistat


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tulee vastaan sitten kun tulee. Minä en etsi väkisin mitään itelleni.

        Ei hitto vie, taas te olette juhaneet yhden ketjun täyteen tuota nettspaskaa. Koska sä Suisi ajattelit lakata ruokkimasta tota idioottitrollia ja paskomasta joka hiivatin ketjua, johon kirjotat, tolla samalla paskalla? Saatanallisen rasittavaa, kun tietää heti sun kirjottaessasi johonkin ketjuun, että kohta se on täynnä tuota verbaalioksennusta. Se, että tuo ääliö seuraa sua joka ketjuun, ei tietenkään ole sun vika, mutta tee kaikille palvelus ja lakkaa vastaamasta sille. Jos sä oikeasti haluat jauhaa sen kanssa tuota nettapaskaa, niin tee se sitten edes omassa ketjussa, jossa ette pasko kaikkia muita ketjuja.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tulee vastaan sitten kun tulee. Minä en etsi väkisin mitään itelleni.

        uusia 18 v tyttöjä tulee aina mutta sinä jani vanhenet


      • Anonyymi kirjoitti:

        eli ei tartte olla kaunis niin sä viehättyisit kirsistä

        Tarttee olla katseen kestävä kuitenki


      • Anonyymi kirjoitti:

        kai sä nyt sun rakkauden kohteen tunnistat

        En ole niin pitkään aikaan nähnyt, että en ole varma että tunnistaisinko. On ollu ongelmia kasvomuistissa ennenkin ihmisten kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei hitto vie, taas te olette juhaneet yhden ketjun täyteen tuota nettspaskaa. Koska sä Suisi ajattelit lakata ruokkimasta tota idioottitrollia ja paskomasta joka hiivatin ketjua, johon kirjotat, tolla samalla paskalla? Saatanallisen rasittavaa, kun tietää heti sun kirjottaessasi johonkin ketjuun, että kohta se on täynnä tuota verbaalioksennusta. Se, että tuo ääliö seuraa sua joka ketjuun, ei tietenkään ole sun vika, mutta tee kaikille palvelus ja lakkaa vastaamasta sille. Jos sä oikeasti haluat jauhaa sen kanssa tuota nettapaskaa, niin tee se sitten edes omassa ketjussa, jossa ette pasko kaikkia muita ketjuja.

        Joo mä en enää vastaa sille. Ja sori tästä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tarttee olla katseen kestävä kuitenki

        mitä jos kirsi ei miellytä sun silmää niin sä unohdat hänet. kirsi on kuitenkin 31 eikä mikään 18 v enää


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En ole niin pitkään aikaan nähnyt, että en ole varma että tunnistaisinko. On ollu ongelmia kasvomuistissa ennenkin ihmisten kanssa.

        googlen kautta löytyy kuva netasta. mee sitä kuvaa katsoo


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Joo mä en enää vastaa sille. Ja sori tästä.

        Jani sä olet ennenkin luvannut ette vastaa . mutta kun on dementia niin unohdat heti


      • Anonyymi kirjoitti:

        googlen kautta löytyy kuva netasta. mee sitä kuvaa katsoo

        En tiedä mitä oot kattonu, mutta ei löydy. On muita saman nimisiä aika monta Suomessa. Kyllä hänet kuvasta tunnistan. Mutta livenä on eri juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jani sä olet ennenkin luvannut ette vastaa . mutta kun on dementia niin unohdat heti

        Sinähän nää ketjut tulet aina sotkemaan....


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Joo mä en enää vastaa sille. Ja sori tästä.

        Ei sun tarvii pyytää anteeksi. Ei ainakaan jos nyt et itse aina tätä järjestä itse itsellesi kirjottelemalla. Se ei ole sun vika, että joku häiriintynyt seuraa suo täällä ja suoltaa paskaa. Se kuitenkin on sun vastuullasi, että älä ruoki sitä. En taatusti ole ainoa, jota nää teidän jatkuvat jankutukset ärsyttävät. Mä esimerkiksi voisin ihan mielelläni sun kanssa välillä jutellakin, mutta ei jaksa, kun aina tuo nettajankuti tunkee joka ketjuun ja sä sitten sä ruokit sitä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En tiedä mitä oot kattonu, mutta ei löydy. On muita saman nimisiä aika monta Suomessa. Kyllä hänet kuvasta tunnistan. Mutta livenä on eri juttu.

        no kyllä se on sun netan näköinen. etkö osaa käyttää nettiä


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Sinähän nää ketjut tulet aina sotkemaan....

        ite puhut netasta kun ethän sä ole ollut rakastunut edes sun ex vaimoon aikoinaan tai siihen strippariin ja joulukuussa sulla ei seissyt sen ex tyttöystävän kaa


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En tiedä mitä oot kattonu, mutta ei löydy. On muita saman nimisiä aika monta Suomessa. Kyllä hänet kuvasta tunnistan. Mutta livenä on eri juttu.

        pitkät hiukset,musta paita ja mustavalkoine kuva


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun tarvii pyytää anteeksi. Ei ainakaan jos nyt et itse aina tätä järjestä itse itsellesi kirjottelemalla. Se ei ole sun vika, että joku häiriintynyt seuraa suo täällä ja suoltaa paskaa. Se kuitenkin on sun vastuullasi, että älä ruoki sitä. En taatusti ole ainoa, jota nää teidän jatkuvat jankutukset ärsyttävät. Mä esimerkiksi voisin ihan mielelläni sun kanssa välillä jutellakin, mutta ei jaksa, kun aina tuo nettajankuti tunkee joka ketjuun ja sä sitten sä ruokit sitä.

        Mä olen halunnu vastata hänelle vaan sillo, kun hän väittää totena jotain asiaa, mikä ei todellakaan ole niin ku hän väittää... En tiedä, kiinnostaako totuus ketään kuitenkaa, mutta haluan kuitenki oikoa selviä vääryyksiä mitä tuo mielessään on kehitelly. Ei näytä siltä tälle menevän jakeluun mikään... Ihan tajutonta jauhamistahan tuo on. Minä puhun mielelläni muista aiheista täällä, ja tää änkee väliin joka kerta. Enkä todellakaan höpöttele täällä itselleni itsekseni. En ihan niin kajahtanut vielä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hitto vie, taas te olette juhaneet yhden ketjun täyteen tuota nettspaskaa. Koska sä Suisi ajattelit lakata ruokkimasta tota idioottitrollia ja paskomasta joka hiivatin ketjua, johon kirjotat, tolla samalla paskalla? Saatanallisen rasittavaa, kun tietää heti sun kirjottaessasi johonkin ketjuun, että kohta se on täynnä tuota verbaalioksennusta. Se, että tuo ääliö seuraa sua joka ketjuun, ei tietenkään ole sun vika, mutta tee kaikille palvelus ja lakkaa vastaamasta sille. Jos sä oikeasti haluat jauhaa sen kanssa tuota nettapaskaa, niin tee se sitten edes omassa ketjussa, jossa ette pasko kaikkia muita ketjuja.

        Tota ketjun aloittaja tässä. Mietin, että ensi kerralla voisin kirjoittaa jos teen aloituksen, että siihen sitten saa osallistua nikittömänä jokainen. Sillä ei ole tarkoitus syrjiä ketään. Ihan juuri tästä syystä. Olisi kiva joskus yhteisesti täällä kaikkien saada keskustella asioistaan, ilman että menee aina tähän, tai siihen, että siitä tulee joidenkin keskinäinen muut ulos sulkeva ketju,


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mä olen halunnu vastata hänelle vaan sillo, kun hän väittää totena jotain asiaa, mikä ei todellakaan ole niin ku hän väittää... En tiedä, kiinnostaako totuus ketään kuitenkaa, mutta haluan kuitenki oikoa selviä vääryyksiä mitä tuo mielessään on kehitelly. Ei näytä siltä tälle menevän jakeluun mikään... Ihan tajutonta jauhamistahan tuo on. Minä puhun mielelläni muista aiheista täällä, ja tää änkee väliin joka kerta. Enkä todellakaan höpöttele täällä itselleni itsekseni. En ihan niin kajahtanut vielä ole.

        mitäköhän olen valehdellut. sanonut mitä ite olet puhunut ja mielipiteeni teidän ikäerosta


      • Anonyymi kirjoitti:

        no kyllä se on sun netan näköinen. etkö osaa käyttää nettiä

        Osaan kyllä käyttää oikein hyvin nettiä. Mutta en silti näe hänen kuviaan googlella. Varmaan estetty sekin.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Osaan kyllä käyttää oikein hyvin nettiä. Mutta en silti näe hänen kuviaan googlella. Varmaan estetty sekin.

        no miksi minä löysin vaikka mut on estetty. etkö osaa käyttää googlen hakukonetta


      • Anonyymi kirjoitti:

        pitkät hiukset,musta paita ja mustavalkoine kuva

        Ei näy sellasta... Mä en saa nähdä häntä missään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        no miksi minä löysin vaikka mut on estetty. etkö osaa käyttää googlen hakukonetta

        En minä tiedä onko sua estetty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        no miksi minä löysin vaikka mut on estetty. etkö osaa käyttää googlen hakukonetta

        Ja toisekseen, voisit jättää tämän ketjun ja mennä mun ketjuun kyselemään, jos kiinnostaa, niin ei sotketa muiden ketjuja. Ei tartte tulla vastailee mulle ku puhun jonku toisen kanssa. Ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ei näy sellasta... Mä en saa nähdä häntä missään.

        no miksi mä sitten nää. et vaan vittu osaa laittaa oikeita hakusanoja


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En minä tiedä onko sua estetty.

        mähän sanoin että netta esti mut facebookissa


      • Anonyymi kirjoitti:

        mähän sanoin että netta esti mut facebookissa

        No mistä se kuva on kotoisin sitten? Jostain se goole sen kaivelee...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No mistä se kuva on kotoisin sitten? Jostain se goole sen kaivelee...

        netan facebookista


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mä olen halunnu vastata hänelle vaan sillo, kun hän väittää totena jotain asiaa, mikä ei todellakaan ole niin ku hän väittää... En tiedä, kiinnostaako totuus ketään kuitenkaa, mutta haluan kuitenki oikoa selviä vääryyksiä mitä tuo mielessään on kehitelly. Ei näytä siltä tälle menevän jakeluun mikään... Ihan tajutonta jauhamistahan tuo on. Minä puhun mielelläni muista aiheista täällä, ja tää änkee väliin joka kerta. Enkä todellakaan höpöttele täällä itselleni itsekseni. En ihan niin kajahtanut vielä ole.

        Hänhän jankuttaa jatkuvasti totena milloin mitäkin, eli tuo on loputon suo, joka johtaa juuri näihin jankutusketjuihin. Miksi sä koet tarpeelliseksi "korjata" noita? Pelkäätkö, että joku muodostaa mielipiteensä sinusta noiden jankutusten perusteella? Entä miten sä ajattelet, että joka ainoan vähänkään aktiivisemman ketjun täyttyminen tuosta paskasta vaikuttaa ihmisten mielikuvaan myös sinusta? Kyllä jokainen vähänkään aktiivisempi on nämä jo tuhanteen kertaan nähnyt. Anna jo viimein paskan olla ja lakkaa pöyhimästä sitä kasaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hänhän jankuttaa jatkuvasti totena milloin mitäkin, eli tuo on loputon suo, joka johtaa juuri näihin jankutusketjuihin. Miksi sä koet tarpeelliseksi "korjata" noita? Pelkäätkö, että joku muodostaa mielipiteensä sinusta noiden jankutusten perusteella? Entä miten sä ajattelet, että joka ainoan vähänkään aktiivisemman ketjun täyttyminen tuosta paskasta vaikuttaa ihmisten mielikuvaan myös sinusta? Kyllä jokainen vähänkään aktiivisempi on nämä jo tuhanteen kertaan nähnyt. Anna jo viimein paskan olla ja lakkaa pöyhimästä sitä kasaa.

        No tottakai mä pelkään sitä, että väärät käsitykset musta leviää... Mutta eipä näytä auttavan. Ymmärrän kyllä turhautumisesi... Olen pahoillani tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota ketjun aloittaja tässä. Mietin, että ensi kerralla voisin kirjoittaa jos teen aloituksen, että siihen sitten saa osallistua nikittömänä jokainen. Sillä ei ole tarkoitus syrjiä ketään. Ihan juuri tästä syystä. Olisi kiva joskus yhteisesti täällä kaikkien saada keskustella asioistaan, ilman että menee aina tähän, tai siihen, että siitä tulee joidenkin keskinäinen muut ulos sulkeva ketju,

        Jep. Tuo on yksi syy, miksi nikittömyys on hyvästä. Mä ymmärrän, että osaa rasittaa, kun ei varmaksi tunnista kirjoittelijoita, mutta nämä "nettaketjut" on ihan yhtä perceestä.


      • Anonyymi

        Jos joku rakastaa toistan niin ei se piilottele kuviaan.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No tottakai mä pelkään sitä, että väärät käsitykset musta leviää... Mutta eipä näytä auttavan. Ymmärrän kyllä turhautumisesi... Olen pahoillani tästä.

        korjaa jos olen väärässä. netta oli 3 v sitten 17 v. Menit kertoo sille ihastuneesi häneen kesken työpäivän.Netta meni sanoo pomolle tästä ja sait siirron toiseen työpisteeseen. Netta laittoi sulle some estot. katselit netan kuvia kunnes ilmotin netalle että katselet hänen kuviaan. netta poisti viimesenkin profiilinsa ja sinä et enää nähnyt netan kuvia. korjaa mikä oli väärin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla se kuulemma on toisinpäin, että ihastuksen silmiin on vaikea katsella. Tosin se kai sitten heilläkin muuttuu, jos se etenee sitä ihastusta pidemmälle ja rakastuneena se sitten on taas helppoa. 😃

        Just näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no hetero olen . jos hän haluaa pitää mua lesbona niin pitäkööt. mä en ala panna ja suutelee naisten kaa sen takia että joku pitää mua lesbona

        Sinä kuulostat katkeralta ja kaikesta valittavalta hylätyltä Mustasuden vaimolta.
        Siihenkö pyrit? Sekö olet? Ei käy järkeen toimintasi mitenkään muuten. Kenelläkään pitäisi olla noin tiivis ote mäkättää muuten toiselle kaikesta.
        Jotenkin tosi sairasta.


      • Et todellakaan ole. Hänellä on sentään aivot päässä ja on mukava ihminen. Ei mäkätä mistään.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Et todellakaan ole. Hänellä on sentään aivot päässä ja on mukava ihminen. Ei mäkätä mistään.

        oonko mä väittänyt että olen janin ex vaimo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Tuo on yksi syy, miksi nikittömyys on hyvästä. Mä ymmärrän, että osaa rasittaa, kun ei varmaksi tunnista kirjoittelijoita, mutta nämä "nettaketjut" on ihan yhtä perceestä.

        Mua kiinnostaa tämä aihe. Ja ei se niinkään rasita jos ei "tunnistella", vaan se loputon tunnistelu jossa ei ole enää tolkkua sen kannalta että olisi jäljellä sitä vapaata keskustelua ylipäätään mistään.
        En ole niin itsekeskeinen ihminen. Tai oleta että minut voisikaan täältä niinkään kukaan varmana tunnistaa. Vaihdan ihan tarkoituksella jopa kirjoitus asuani, jos siitä on jotakin hyötyä keskustelun kannalta.


      • Anonyymi

        No millä oikeudella ja hulluudella tunget sitten toisen asioihin? Sillä sen kuvan sinusta saa. Kuka muu olisi niin sairaalloisen fiksoitunut asiasta ja miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mua kiinnostaa tämä aihe. Ja ei se niinkään rasita jos ei "tunnistella", vaan se loputon tunnistelu jossa ei ole enää tolkkua sen kannalta että olisi jäljellä sitä vapaata keskustelua ylipäätään mistään.
        En ole niin itsekeskeinen ihminen. Tai oleta että minut voisikaan täältä niinkään kukaan varmana tunnistaa. Vaihdan ihan tarkoituksella jopa kirjoitus asuani, jos siitä on jotakin hyötyä keskustelun kannalta.

        Ei tunnistamattomuus minuakaan häiritse, mutta aika moni rekattu tuntuu harmittelevan tuota. Minäkään en tajua mitä järkeä tunnistelussa on ja mitä lisäarvoa tunnistaminen muka tuo keskusteluun Mä ymmärrän tunnistelun vain, jos on tarkoitus jutustella niitä näitä on ilmoja pidelly tuttujen kesken, jollaista keskustelua varten taas en itse tällaiselle foorumille vaivautuisi. Mulle tän homman koko idea on nimeomaan tuntemattomien kanssa jutustelu, mutta kyllä mä sen ajatuksen tasolla tajuan, jos joku haluaa tietää kenen kanssa puhuu.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Et todellakaan ole. Hänellä on sentään aivot päässä ja on mukava ihminen. Ei mäkätä mistään.

        Miksi erositte jos on mukava ja eikä mäkätä mistään. Oliko seksin puute ainoa syy erota?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi erositte jos on mukava ja eikä mäkätä mistään. Oliko seksin puute ainoa syy erota?

        Kyllä sekin on riittävä syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi erositte jos on mukava ja eikä mäkätä mistään. Oliko seksin puute ainoa syy erota?

        Sä olet kyllä suorastan sairaalloisen kiinnostunut Suden aioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet kyllä suorastan sairaalloisen kiinnostunut Suden aioista.

        Mitäs alkoi juttelee viime vuonna 11 vuotiaan tytön kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs alkoi juttelee viime vuonna 11 vuotiaan tytön kanssa.

        Sä tosiaan olet sairaalloisen kiinnotunut hänestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet kyllä suorastan sairaalloisen kiinnostunut Suden aioista.

        Ei tuo ole enää vain sairaalloista kiinnostusta. Tuon on jo täysin tyylipuhtaasti sairasta kiinnostusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs alkoi juttelee viime vuonna 11 vuotiaan tytön kanssa.

        Ei 11 vuotias roiku täällä ja juttele aikuisille...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ei 11 vuotias roiku täällä ja juttele aikuisille...

        no miksi sitten juttelitte lasten elämään kuuluvista asioista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs alkoi juttelee viime vuonna 11 vuotiaan tytön kanssa.

        Eiköhän se ollut sun sairaan mielesi tuottama juttu sekin.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Et todellakaan ole. Hänellä on sentään aivot päässä ja on mukava ihminen. Ei mäkätä mistään.

        Pitäisikö miettiä molempien onko se viesti mitä haluatte tämän kaiken loputtomalla vänkäämisellä luoda. Koska mitään järkeä toiminnassa ei ole kummankaan osalta. Luulenko oikeasti niin? No en tietenkään. Mutta miksi jatkatte tota mäkätystä on se kysymys mitä jokainen miettii. Sillä kuulostaa vanhan vieraantuneen avioparin loputtomalta keskinäiseltä mäkätykseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oonko mä väittänyt että olen janin ex vaimo

        Et. Mutta kuulostat mäkättävältä jätetyltä sairaalloisen mustasukkaiselta vanhalta kärttyiseltä vähälyiseltä ämmältä. Jonka takana ei ole edes nainen vaan mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ollut sun sairaan mielesi tuottama juttu sekin.

        Minä en ollut tyttö j. Jani oli jo innoissaan siitä kun tyttö oli tyttö j eli etunimi alkoi jiillä. keskustelut löytyy kyllä jos haluat että etsin ne sulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et. Mutta kuulostat mäkättävältä jätetyltä sairaalloisen mustasukkaiselta vanhalta kärttyiseltä vähälyiseltä ämmältä. Jonka takana ei ole edes nainen vaan mies.

        tietääkseni mulla ei ole penistä ja kiveksiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et. Mutta kuulostat mäkättävältä jätetyltä sairaalloisen mustasukkaiselta vanhalta kärttyiseltä vähälyiseltä ämmältä. Jonka takana ei ole edes nainen vaan mies.

        Mä viihyn oikein hyvin sinkkuna ja mua ei ole kukaan jättänyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ollut tyttö j. Jani oli jo innoissaan siitä kun tyttö oli tyttö j eli etunimi alkoi jiillä. keskustelut löytyy kyllä jos haluat että etsin ne sulle

        Etpä tietenkään. Tuot nyt ei usko kukaan. Tää koko teidän touhu on ihan sairasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä tietenkään. Tuot nyt ei usko kukaan. Tää koko teidän touhu on ihan sairasta.

        Miksi mun pitäis esittää 11 vuotiasta tyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä tietenkään. Tuot nyt ei usko kukaan. Tää koko teidän touhu on ihan sairasta.

        Miksi mun pitäis esittää että menen mummolle ja ukille käymään . Tai käyn ratsastaa poneilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mun pitäis esittää 11 vuotiasta tyttöä.

        Varmaan samasta syystä kuin sä teet tätä muutakin. Sä olet päästäsi pipi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, siinä on sinun hahmosi ketjussa. Uskotaan uskotaan.

        Miksi mun pitäis naisena esittää pikkulasta. No jos haluat uskoa että olen 11 v niin luen noita janin juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mun pitäis naisena esittää pikkulasta. No jos haluat uskoa että olen 11 v niin luen noita janin juttuja.

        Sitä sun kannattaa kysyä itseltäsi. Miksi teet noin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan samasta syystä kuin sä teet tätä muutakin. Sä olet päästäsi pipi.

        Kerro sinä koska syytät mua turhasta. Enhän mä täälläkään esitä lasta niin miksi syytät mua lapsen esittämisestä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tässä sen huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Jos mä en jännitä jotain naista, niin mä en ole siihen sillo ihastunut ollenkaan... Tykätä voin toki muulla tavalla. Se antaaki sitte musta väärän kuvan toiselle, kun pystyn olemaan enemmä oma rento itseni ja pystyn juttelemaan. Ja sitten ihastuneen seurassa ei uskalla edes hengittää.

        Pitää kuitenkin sen verran hengittää ettei pyörry. Se kun olisi liian noloa ja jos virkoaisi siihen että ihastuksen kohde on avaamassa kureliivejäni ja antamassa tekohengitystä, niin pyörtyisin onnesta uudelleen.

        Minulla siis tuo sama ongelma miesten suhteen joihin ihastunut, varsinkin siihen yhteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sinä koska syytät mua turhasta. Enhän mä täälläkään esitä lasta niin miksi syytät mua lapsen esittämisestä.

        Sun käytöksestäsi kyllä kaikki täällä ovat jo huomanneet, että sä et ihan täysillä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös tietynlainen sopiva ryhmäpaine ja samalla ryhmän tuki on hyvää "lääkettä" ujouteen. Kun et ole tekemässä jotain yksi, niin se on usein helpompi tehdä ja jos toiset joutuvat pulaan, jollet tee, niin on suurempi pakko vain ylittää itsensä ja ujous. Itselleni ainakin se, että menee aivan yksinään esiintymään on PALJON kovempi paikka, kuin porukassa.

        Minulle taas yksin esiintyminen paljon helpompaa, koska jos menet muiden kanssa, pilaat vain omasi, jos muita mukana, pilaat jutun kaikilta.

        Ja jos esiitymiseem liittyy koreografiaa, ohjaajaa, valmentajaa, petät heidät.

        Kun taas ihan oma juttu. Ja pilaat vain omasi ja olet vastussa vain itsellesi. Helppoa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ujot miehet on niin suloisia! Mutta kyllähän se hankaloittaa asioita tietyllä tapaa, siis alussa.

      • Tottahan se hankaloittaa, kun toinen ei saa suutaan auki ja menee piiloon.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Tottahan se hankaloittaa, kun toinen ei saa suutaan auki ja menee piiloon.

        Kahden ujon keskinäinen ihastuminen on vaivalloista ja hankalaa. 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kahden ujon keskinäinen ihastuminen on vaivalloista ja hankalaa. 😂

        Niin on ja se monesti kurahtaakin siihen mahdottomuuteensa. Se on sääli, kun siinä saattaa mennä hyvä parisuhteen alku.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Niin on ja se monesti kurahtaakin siihen mahdottomuuteensa. Se on sääli, kun siinä saattaa mennä hyvä parisuhteen alku.

        Juu, se on tullut muutamaan kertaan todetua. Edellinen ihastukseni oli just tollasta ihme kiertämistä. Yrität vähän lähentyä ja sitten tuntuu, että toinen ei vastaa siihen, joten vetäydyt takaisin ja sitten se toinen tuntuukin taas yrittävän lähentyä ja kun taas itse lähennyt, niin se vetäytyy jne. Ihan mahdotonta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, se on tullut muutamaan kertaan todetua. Edellinen ihastukseni oli just tollasta ihme kiertämistä. Yrität vähän lähentyä ja sitten tuntuu, että toinen ei vastaa siihen, joten vetäydyt takaisin ja sitten se toinen tuntuukin taas yrittävän lähentyä ja kun taas itse lähennyt, niin se vetäytyy jne. Ihan mahdotonta.

        Siinä pitäisi olla joku kaveri, joka on kartalla tapahtumista ja työntämässä sopivasti eteenpäin rohkaisevasti. Olen itseki ollu tuollasessa tilanteessa elämässäni ties miten monesti. Taikka sitten vain kuvitellut olevani... Otapa siitä selkoa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Siinä pitäisi olla joku kaveri, joka on kartalla tapahtumista ja työntämässä sopivasti eteenpäin rohkaisevasti. Olen itseki ollu tuollasessa tilanteessa elämässäni ties miten monesti. Taikka sitten vain kuvitellut olevani... Otapa siitä selkoa.

        Kuten sun työkaveri rohkaisi sua kertoo teinitytölle tunteistasi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sun työkaveri rohkaisi sua kertoo teinitytölle tunteistasi

        Ei hän ollut kartalla siitä koko tilanteesta.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ei hän ollut kartalla siitä koko tilanteesta.

        sähän oot kertonut että sun työkaveri kehotti sua kertoo netalle sun tunteista. nytkö ei ole rohkaisukkaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        sähän oot kertonut että sun työkaveri kehotti sua kertoo netalle sun tunteista. nytkö ei ole rohkaisukkaan

        Ei hän ollu tietoinen keneen olin ihastunut ja mikä tilanne oli tarkalleen. Jos olisi tiennyt, niin hän olisi varmaan osannu neuvoa paremmin.


      • Mistä tuon kehitit? Ei mikään käsky ollut missään kohtaa, vaan ehdotus ja kysymys, että mikä voisi mennä pieleen? Klassinen. Ja kaikki meni pieleen sen jälkeen.


      • mustasusi kirjoitti:

        Mistä tuon kehitit? Ei mikään käsky ollut missään kohtaa, vaan ehdotus ja kysymys, että mikä voisi mennä pieleen? Klassinen. Ja kaikki meni pieleen sen jälkeen.

        Tai oikeammin se oli, että mikä on pahinta mitä voi tapahtua?


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mistä tuon kehitit? Ei mikään käsky ollut missään kohtaa, vaan ehdotus ja kysymys, että mikä voisi mennä pieleen? Klassinen. Ja kaikki meni pieleen sen jälkeen.

        No mitä sä kerroit sun työkaverille netasta


    • Anonyymi

      Liian kovat puheet siihen, myöhäistä

      • Anonyymi

        Niin mikä on myöhäistä? Ujoudesta täällä puhutaan. T Ap. Ja tämäkin ketju on kaikille.
        Jos on tarvetta muuhun. Saa tehdä oman ketjun ja jutella siellä.


    • Anonyymi

      Rakkaus karkoittaa pelon sekä tuon riittämättömyyden tunteen joka aiheuttaa ujoutta ja häpeää

      Kristuksessa Jeesuksessa asuu koko elämän täyteys ja Hänessä häpeästäkin vapautuu ym...asioista

      matkalla parempaan huomiseen🫠

      • Anonyymi

        No ei kai sen rakkauden kuulu luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia ihmisistä karkoittaa. Kyllä ihminen kelpaa sellaisenaan ja aina tulee olemaan joitakin epävarmuuksia ja pelkoja ja ujouttakin, ihan siitä huolimatta, tuleeko tuntemaan tuon mainitsemasi rakkauden lähteenkin. Ja häpeä on tunne, sekä ihan tarpeellinenkin olemassa, sitäkään kuulu karkoittaa mihinkään. Ei ujous tarkoita sitä. Tai häpeä, että ihminen häpeäisi itseään, vaan mahdollisia tekojaan, ja siksi se tunne on olemassa, ja hyvästä syystä jokaisella oppimatkalla elämässä kompassina.
        Itse olen ymmärtänyt että pitäisi auttaa hyväksymään ja rakastamaan ihmiset sellaisena kuin oikeasti ovat eikä muuttaa ketään joksikin muuksi, ja epärealistisiksi epäihmisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kai sen rakkauden kuulu luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia ihmisistä karkoittaa. Kyllä ihminen kelpaa sellaisenaan ja aina tulee olemaan joitakin epävarmuuksia ja pelkoja ja ujouttakin, ihan siitä huolimatta, tuleeko tuntemaan tuon mainitsemasi rakkauden lähteenkin. Ja häpeä on tunne, sekä ihan tarpeellinenkin olemassa, sitäkään kuulu karkoittaa mihinkään. Ei ujous tarkoita sitä. Tai häpeä, että ihminen häpeäisi itseään, vaan mahdollisia tekojaan, ja siksi se tunne on olemassa, ja hyvästä syystä jokaisella oppimatkalla elämässä kompassina.
        Itse olen ymmärtänyt että pitäisi auttaa hyväksymään ja rakastamaan ihmiset sellaisena kuin oikeasti ovat eikä muuttaa ketään joksikin muuksi, ja epärealistisiksi epäihmisiksi.

        Rakkaus ei todellakaan tee epärealistisiksi epäihmisiksi ketään
        siinä ei tarvitse ujostella ei pelätä jos ja kun siinä vaeltaa
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa🤍
        Jeesuksessa Kristuksessa on tämä rakkaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkaus ei todellakaan tee epärealistisiksi epäihmisiksi ketään
        siinä ei tarvitse ujostella ei pelätä jos ja kun siinä vaeltaa
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa🤍
        Jeesuksessa Kristuksessa on tämä rakkaus

        Joo. Okei. T. Ap.


    • Anonyymi

      Ujous ei ollenkaan tarkoita jännittämistä, kuten esiintymiskuume tai ensikohtaaminen kaunottaren kanssa. Jännittäminen on yhtä kuin pelko/kammo/phobia kuten korkeanpaikanpelko tai pimeänpelko.

      • Anonyymi

        On ujoudella joitakin yhteneväisyyksiä ainakin jännittämiseen. Mutta toki se on paljon muutakin, ja ei tietenkään ole yhtä yllä mainittujen kanssa.


    • Anonyymi

      Onko suomalainen niin ujo ettei uskalla tervehtiä vaikkapa hississä toista ihmistä, tuijotetaan mieluummin katonrajaan tai kengänkärkiin.
      Minä olin nuorempana hyvin ujo mutta nyt olen ottanut aivan eri suunnan, tervehdin kaikkia. Aloitan myös jutustelun jne.

    • Anonyymi

      Ujous on hieno luonteenpiirre, ilmenee toki joskus negatiivisella käytöksellä joka täytyy osata tulkita. Useimmat ihmiset ovat hieman ujoja, sen kanssa osaavat elää ja toimia. Itse olen pohjimmiltaan ujo ja joidenkin asioiden kanssa siitä seuraa pieniä hankaluuksia, mutta ystäväpiirini on hyvin ymmärtäväistä ja laittavat epävarmuuteni ujouden piikkiin. Itse koen myös havaitsevani ujouden ja epävarmuuden herkästi ja muutenkin yritän ymmärtää ihmisiä ja löytää ihmisten käytökselle jonkin inhimillisen syyn tai tavan toimia. Ujous hankaloittaa yleensä tyttöihin tutustumista. Kahden ujon ihmisen lähestyminen vaatii paljon, hetket ovat hyvin hektisiä ujoudesta ja tunteiden piilottamisesta johtuen. Ujoilla on kuitenkin vähintään yhtä suuret tunteet kuin vähemmän ujoilla, ne ovat vaan joskus piilossa ja odottavat sen oikean kumppanin löytymistä ja rennompaan rakkauteen heittäytymistä.

      • Anonyymi

        Siinä oli paljon hyvää pohdintaa ja asiaa.


    • Anonyymi

      Ujous on kompleksinen suhde itseen ja toisiin.

      • Anonyymi

        No sitä varmastikin on.


      • Anonyymi

        Ujoudesta pääsee eroon mutta ensin täytyy hyväksyä itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ujoudesta pääsee eroon mutta ensin täytyy hyväksyä itsensä.

        Ujosta käytöksestä voi päästä eroon, mutta aidosti ujo ei koskaan pääse siitä itse tunteesta eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ujosta käytöksestä voi päästä eroon, mutta aidosti ujo ei koskaan pääse siitä itse tunteesta eroon.

        Tämä totta.


    • Anonyymi

      Koen ujouteni taakkana vaikka ei se sitä aina ole ollut. Olen päätynyt tilanteisiin, joiden jälkeen olen joutunut häpeämään käyttäytymistäni. En ole kyennyt kohtaamaan tilanteita /henkilöitä toivomallani tavalla.

      -n

    • Anonyymi

      Huono suhtautuminen ujouteen pahentaa ujoutta. Ei ole kohteliasta kiinittää (tietynlaista) huomiota toisen ujouteen. Ujous on tilanteesta riippuvaa. Ujous on minusta pohjimmiltaan sitä, että ihminen ei pidä tai on epävarma ulkonäöstään. He eivät myöskään pidä muista ominaisuuksistaan. Oma ujouteni johtuu pohjimmiltaan siitä, että minulla on ulkonäkö ongelma.

      • Anonyymi

        Siitä olen samaa mieltä kanssasi että on tärkeää ymmärtää olla hienotunteinen ja olla pahentamatta tilannetta, varsinkin jos ujous tai nolous tai vaikkapa punastuminen tai ahdistunut olo yllättää ujon ihmisen. Tilanne voi olla ahdistava ja tukala ja jos sitä pahennetaan, saattaa olla niin, että siitä voi seurata jopa jonkin sorttinen ahdistustila tai paniikki kohtaus joillekin.
        Ikävää, että koet voimakkaita negatiivisia tunteita ja epävarmuutta omasta ulkonäöstäsi. En usko, että olet ainut ja on pitkälle kokemuksellista myös ja epävarmuutta varmastikin myös monilla omaan ulkonäköön liittyen. Joskus voi olla ihan siitäkin, ettei ole hyvä olla hetkellisesti itsessään. En sano, että tilanteesi olisi juuri tämä. Mutta tuntuu, että tänäpäivänä kun kaikki on tavallaan itsensä brändäämistä varsinkin somessa, niin se ulkonäkö voi saada ihan erilaisia mittasuhteita ja aiheuttaa kelpaamattomuuden kokemuksia.
        Itselläni ei ole ulkonäköön liittyvää ahdistusta. Mutta koen etten ole riittävä, kun en brändää itseäni kuvilla somessa, sillä sitä nykypäivänä odotetaan oikeastaan kaikessa.
        Itselläni siis on valokuvafobia, eikä minusta ole 15 vuoteen otettu yhtä ainutta kuvaa.
        Tämä taas ei liity ulkonäköön, vaan voimakkaaseen kokemukseen, että kuva varastaisi tai kahlitsisi jotakin itsestäni.
        Sitä taas en liitä omalla kohdallani ujouteen, vaan on jonkinlainen henkinen fobia.


    • Anonyymi

      On monenlaisia huonoja suhtautumisia ujouteen. Ujous on paljon kiinni muitten suhtautumisesta ujouteen.

    • Anonyymi

      Ihmiset vetävät paljon johtopäätöksiä siitä miksi joku on ujo.

      • Anonyymi

        Se on totta. Ja lopulta se syy tai moninainen asia yhteys tilanteen tasolla voi olla oikeastaan mitä tahansa ja jotakin ihan muuta, mitä saatettaisiin yleisesti kuvitella.


    • Anonyymi

      Tekevät paljon

    • Anonyymi

      Ujous on minusta heijastus elämäänsä tyytymättömyyteen.

      • Anonyymi

        Minä taas näen siinä ihan tosi paljon myös hyviä puolia ihan jo tunteenkin tasolla.


    • Anonyymi

      Ujous on PALJON tilanteesta riippuvaa

    • Anonyymi

      Ujous on pohjimmiltaan sitä, että ihmisellä on jonkilainen ulkonäkö ongelma.

      • Anonyymi

        Ei se ihan niin yksiselitteistä ole.


    • Anonyymi

      Ujous ei ole huono ominaisuus, mutta yleisesti ujoutta pidetään hieman huonona ominaisuutena, koska juuri meidän kulttuurissamme ihannoidaan antiikin ajan filosofiaa ja hyveitä ja esim. rohkeita puhujia arvostetaan, että sieltä varmaan tulee myös se ihanne, että ei saisi olla ujo.

      Olen välillä ujo. Kai se johtuu taustasta, että tällainen siitä sitten tuli, taistelevien, ristiriitaisten ja elämän kuluttavien vanhempien kakarasta, joka on ollut aina "vähän erilainen nuori".

      • Anonyymi

        Kuulostaa enemmänkin sisäisiltä opituilta negatiivisilta puheilta, kuin ujoudelta. Ja mitä taas niihin puhujiin tulee...ja antiikin aikaisiin filosofeihin sun muihin. Voisin itseasissa jopa kuvitella heidän olleen ujoja, sillä ujot ihmiset välittävät jopa liiankin paljon toisinaan siitä, mitä muut ajattelevat. Ja ne puheet saattavat olla ujon ihmisen viimeiseen asti mietittyjä tarkasti harkittuja puheita, jotka on ollut pakko puhua, suorittaa ja tehdä, oli ujo tai ei. Niihin on ehkä panostettu ekstra tarkasti, jotta ei olisi joutunut naurunalaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa enemmänkin sisäisiltä opituilta negatiivisilta puheilta, kuin ujoudelta. Ja mitä taas niihin puhujiin tulee...ja antiikin aikaisiin filosofeihin sun muihin. Voisin itseasissa jopa kuvitella heidän olleen ujoja, sillä ujot ihmiset välittävät jopa liiankin paljon toisinaan siitä, mitä muut ajattelevat. Ja ne puheet saattavat olla ujon ihmisen viimeiseen asti mietittyjä tarkasti harkittuja puheita, jotka on ollut pakko puhua, suorittaa ja tehdä, oli ujo tai ei. Niihin on ehkä panostettu ekstra tarkasti, jotta ei olisi joutunut naurunalaiseksi.

        Olen väsynyt ja silloin on herkemmin sisäistä negatiivista puhetta....Voin esiintyäkin, mutta ihmissuhteissa olen toisinaan vetäytyvää sorttia.

        Totta, ujot harkitsevat puheitaan ja varmaan osa filosofeista oli ujoja.


    • Anonyymi

      Se on laiskuutta, saamattomuutta tai intensiivien puutetta. Ei ole motivoitunut kyllin keräämään rohkeuttaan. Jota vaaditaan useimmilta ihmisten välisiin suhteisiin, niiden alulle saattamiseen ja ylläpitämiseen. Onko sosiaalisuus hyvä tahi tarpeen. Varmaan joukko mitassa mutta yksilö tokivoi jättää väliin seuraelämän katsoessaan sen jäävän miinusmerkkiseksi kustannus/hyöty mielessä.

    • Anonyymi

      Ujous ja arkuus sekoitetaan usein siihen jos henkilö ei halua olla esillä tai keskipisteenä. Nämä kaksi on täysin eri asioita. Jotkut ihmiset ei välitä smaltalkista vaan saa syvällisemmät ja paremmat keskustelut kahdestaan. Moni ihminen ei juuri tämän takia edes ala keskustelemaan isommissa ryhmissä vaan kuuntelee kun se ympäriltä tuleva ekstroverttinen hölinä ja möykkä on kaikkea muuta kuin järkevä syvällinen keskustelu. Eli jos et anna tällaiselle ihmiselle johon ehkä haluaisit tutustua muuta aikaa kuin ryhmässä tutustuminen jää tapahtumatta ja saat vääristyneen kuvan koko henkilöstä. Tämä on erittäin yleistä nykyaikana. Kuvitellaan että se kovaäänisin on vahvin yms joka ei pidä paikkaansa. Usein eniten hölisevä on se epävarmin ja hyväksyntää etsivä. Se hiljainen kaveri on todennäköisesti älykkäämpi kuin se metelöivä ja todennäköisemmin huomioi ja kuuntelee sinua ja varmasti saat hänen kanssaan paremman suhteen. Osa miehistä on myös laskelmoivia. Jos he näkee että nainen antaa huomiotaan monille muille he katsovat että tuossa on kyllä niin paljon jonoa ja nainen ei ole millään tavalla huomioinut minua että jatkampa matkaani.

    • Anonyymi

      Ujous on vtn cool!!! Se on osoitus rehellisyydestä ja ihmisyydestä.

      • Anonyymi

        Siinä oli ihanan positiivinen näkökanta asiaan.


    • Anonyymi

      Ujot ja vähän hiljaisemmat ovat yleensä sosiaalisesti lahjakkaita. Miettivät enemmän mitä sieltä suusta pulpahtelee.

    • Anonyymi

      Elämä ujona ei ole helppoa. Huhuh. Väärinymmärretty yksin eläjä. Sitä se on.

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Hyvä.
      Miehessä.
      Ajattele nyt. Miehet päättivät, että vain ihminen eli mies tuntee kipua ja kärsimystä, descartes 1600-luvulla ja muut" tiede"miehet.

      Eläimiä oli oikeus tappaa ja syödä, naiset alistettiin synnytyskoneiksi tai huoriksi tai koristeiksi tai talouskoneiksi. Ei ihmisiksi, joilla oli omat halut toiveet, tarpeet

      Niin ja sitten naisiim kohdistuva väkivalta suomessa. Joka 3. nainen kokee väkivaltaa parisuhteessa, 4 viidestä seksuaalista häirintää.

      Kyllähän meillä on koulu ja kaikki tietävät historian. Kyllähän sen pitäisi vähän saada miettimään.

    • Anonyymi

      Ujous yleensä liittyy siihen että ko. Seurassa ei ole niin mukava olla. Enemmän se on ongelma ja kärsimystä kuin mahdollisuus. Monesti myös pelkoa ja epävarmuutta. Tai ulkopuolisuutta. Harvempi haluaa olla ujo.

      Tietty henkilö voi olla toisessa seurassa ujo ja toisessa itsevarma. Mutta sanoisin että henkilö joka eroaa mielipiteiltään ja arvomaailmaltaan muista joutuu yleensä mustalle listalle ja sitten henkilö vetäytyy. Yksinäisyys on kuitenkin parempi kuin väärä seura, se taas johtaa vetäytymiseen, ja sitten se muokkaa ihmisen ja miten muut näkevät tämän.

      • Anonyymi

        mutta se on muuten jännä, että yhdenmukaisuuden vaatimusta ei ole muualla kuin suomessa, esim ranskassa ja usassakin ym saa olla eri mieltä ja rohkaistaan ystävällismielisiin väittelyihin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ujo näkee ja kuulee monesti asioita ja osaa luoda ehyen kokonaiskuvan, koska ei ole itse suunapäänä. Hyvä työntekijä, ei käytä työaikaa joutavaan seurusteluun.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Kun ihminen joka viime aikoihin saakka on tarkoittanut miestä, man=ihminen, tuhonnut täydellisen paratiisin löhestulkoon elinkelvottomaksi, niin minusta on löhestulkoon mielenterveyssairaus, jos ihmisellä, miehellä, on hyvä itsetunto tässä tilanteessa. Niin siksi mielestäni ujous, eli heikompi itsetunto, on normaalia ja tervettä.

    • Anonyymi

      Ujous perustuu välttelevään kiintymyssuhdetyyliin. Eli siis yhdenlainen kiintymyssuhdetrauma.

      • Anonyymi

        Erottaisin kuitenkin sen luonnollisen ujouden siitä, mikä menee trauman puolelle.


      • Anonyymi

        Ei tuo pidä paikkansa. Harvemmin ainakaan synnynnäiseltä temperamentiltaan ujo on ujo TUTTUJEN ihmsten seurassa. Synnynnäinen temperamenttipiirre ujous, ei siis ainakaan mitenkään liity välttelevään kiintymyssuhteeseen, vaan synnynnaisesti ujo voi näyttää kiintymystään hyvinkin voimakkaasti ja avoimesti, sillä ne ihmiset ovat oikeastaan aina TUTTUJA,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo pidä paikkansa. Harvemmin ainakaan synnynnäiseltä temperamentiltaan ujo on ujo TUTTUJEN ihmsten seurassa. Synnynnäinen temperamenttipiirre ujous, ei siis ainakaan mitenkään liity välttelevään kiintymyssuhteeseen, vaan synnynnaisesti ujo voi näyttää kiintymystään hyvinkin voimakkaasti ja avoimesti, sillä ne ihmiset ovat oikeastaan aina TUTTUJA,

        Kirjoittajalla menee puurot ja vellit sekaisin; kiintymyssuhde ei liity kiintymyksen näyttämiseen.


    • Anonyymi

      ”Ujous on arkuutta uusien ihmisten edessä tai yllättävissä sosiaalisissa tilanteissa. Tällöin ujo ihminen kiusaantuu ja tuntee itsensä epämukavaksi, ja hänen on vaikea olla vuorovaikutuksessa ja ilmaista itseään. Tuntemukseen voi liittyä nolostumista ja häpeää. Usein ujous liittyy vain kohtaamisen alkuvaiheeseen ja hälvenee kun henkilö tutustuu toisiin”


      Olen itse luonteeltani ujo. Lapsena ja nuorena se oli pahempaa. Aikuisena kun elämänkokemusta on karttunu se on vähentynyt.

      En mä silti vieläkään esiintymisestä pidä ja uudet ihmiset ja tilanteet saa mut hiljaisemmaksi ja tarkkaileen enemmän taustalla kuin oleen suuna ja päänä pälättämässä huomionkeskipisteenä.

      Ujous ei oo koskaan parisuhteita multa estänyt, mutta oon luonteeni takia tarkemmin valikoiva kumppaneiden suhteen. En halua mitään menevää mölyävää rämäpäätä. Rempseet ja menevät joita deittiohjelmissa liputetaan onnessaan on mulle ollut aina turn off. Mitä teen rempseellä ja menevällä parisuhtees? Eiks sellanen oo kiva bilekaveri sinkkuelämän yöelämään mut parisuhteissa ei pitäs enää menojalan vipattaa..?



      aina oon tykännyt enemmän itse viettää aikaa 1-2 ihmisen kanssa kerrallaan. Ja koti on aina ollu mulle tärkee paikka. Lapsesta asti enemmän viihtynyt kotona kuin katuojassa kännissä randomia panemas.

      Tietti ujouteen liittyy arkailua ja siks ehkä monet asiat joita ekstrovertit tekee suuna päänä niin introvertit harkitsee ja arastelee pitkäänkin.

      Ujoista saa usein kuitenkin luotettavamman ja pitkäaikaisemman kumppanin kuin tuuliviirimäisestä ekstrovertista

      T:Karoliina

      • Anonyymi

        Luotettavuudesta sen verran, etten näe siinä yhtäläisyyksiä sen kanssa onko ekstrovertti vai introvertti. Olen itse molempia, ja viihtynyt yleensä itsekin aina pienemmällä porukalla jossa on mahdollisuus eri tasoiseen kanssakäymiseen keskusteluineen.

        Mutta nautin myös siitä toisesta puolestani ja seurallisuudestani. Enkä näe ristiriitaa tai koe että olisi vaikuttanut siihen, olenko luotettava ihmissuhteissani.

        Ja olen ujo, mutten kaikissa asioissa tai tilanteissa.


    • Anonyymi

      Olisikin ujoutta vaan kun on sosiaalisten tilanteiden pelko, avarat ja vastaavasti ahtaat paikat erityisesti joissa ihmisiä. Tuli paha mieli kun luin sambakarnevaaleista. Siinä taas yksi kiinnostuksen kohde ja tänäkin kesänä meni ohi. En kirjoita valittaen vaan surullisena.

      • Anonyymi

        Se ei ole kivaa. Noihin juttuihin auttaisi se tuki, että ei tarvitsisi ehkä mennä yksin. Joskus sekään ei auta. Itselläni oli aikoinaan pahana, mutta meni sitten ohi. Ne paniikki kohtaukset kyllä muistaa. Ei olleet yhtään mukavia, ja kun ei osannut edes sanoa, mikä niitä laukaisi tavallaan.


    • Anonyymi

      Siihen auttaa viina niin alkaa juttu luistamaan!

      • Anonyymi

        No osalla voi auttaa hetkellisesti. Mutta en näkisi, että ujoutta itseään tarvitsisi hoitaa tai lääkitä mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No osalla voi auttaa hetkellisesti. Mutta en näkisi, että ujoutta itseään tarvitsisi hoitaa tai lääkitä mitenkään.

        Ei se vika olekaan, mut jos ei oo suuna päänä joka paikassa niin sitten on liian hiljainen. Ja jos ei mitään sano niin on autistinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vika olekaan, mut jos ei oo suuna päänä joka paikassa niin sitten on liian hiljainen. Ja jos ei mitään sano niin on autistinen.

        No sitten onkin vedetty jo mutkia suoriksi.


    • Anonyymi

      Toivoisin, että tuleva kumppanini olisi myös vähän ujo niinkuin minäkin. Edellinen suhde oli hyvin vaikea siitäkin syystä että olimme siinäkin asiassa aivan erilaisia ja aina joutui itseänsä selittelemään.

      • Anonyymi

        Onko ujous yhteneväistä sille, että ujoja ei ymmärretä. Jos toinen ei ole ujo. Siinä onkin hyvää pohdittavaa. Yhdyn ajatukseen siitä, että jatkuva itsensä auki selittäminen olisi pidemmän päälle puuduttavaa kenelle tahansa.


    • Anonyymi

      Minusta ujous on oikeasti pohjimmiltaan sitä, että ihminen häpeää jotain itsessään, yleensä varsinkin ulkonäköään. He eivät vain tiedosta sitä.

    • Anonyymi

      Minä olen päätynyt itse todella kaun kestäneen pahan ujouden kohdalla ettei se voi olla mitään muuta pohjimmiltaan kuin sitä että häpeän niin hirveästi itseäni varsinkin ulkonäköäni.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16730
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2133
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe