Sokea ahneus

Anonyymi-ap

Muutin uuteen asuntoon sokkona, koska muutto tuli toisesta kaupungista uuteen paikkaan. Asunto oli aivan kamalassa kunnossa. Eipä siinä mitään, sillä se oli aina mahdollisuus.

Ruokatahroja joka paikassa. Katoissa asti. Ruuan jäänteitä joka paikassa. Tahroja katossa, seinät aivan täynnä tahroja ja liimatarraa ja lommoja. Lommoja seinissä, lattiassa, katossa, joka paikassa. Kulmat oli kaikki niin rikottu, että sieltä valui harmaata hiekkaa ulos. Kaikki pinnat ja tasot olivat kuin niitä ei olisi siivottu kertaakaan vuosiin. Hella, pöydät, jääkaappi, pakastin, lavuaari, WC-tilat, kaapit ja hyllyt, kaikki aivan hirveässä kunnossa. Ikkunat oli yritetty pestä, mikä oli mukavaa. Vessa punaisessa homeessa. Pöntössä oli monen millin paksuinen kerros kalkkeutunutta paskaa. Muuten asunto oli kiva.

Aloin hommiin. Putsasin koko kämpän, lattiasta kattoon ja yli. Viemärit ja ilmanvaihdot molemmat olivat tukossa. Korjasin kaikki viat. Paikkasin seinien kaikki lommot yksi kerrallaan taiteillen siihen massaa niin, että korjausta ei huomaisi. Rakensin uusia kulmia murtuneiden tilalle joka paikassa asuntoa. Tässä kaikessa meni neljä kokonaista päivää. Heti muuttopäivänä aloin hommiin. Nukuin joitain tunteja ja tein hommia lähes tauotta aamusta yöhön. Kävin kaupassa hakemassa ruokaa ja siivoustarvikkeita ja mihinkään muuhun ei jäänyt aikaa. Ei kuitenkaan siinä mitään. Päättäväisesti aioin saada niin paljon kuntoon kuin mahdollista. Neljäntenä päivänä illalla tuli lähes valmista. Vieläkin on jotain pieniä asioita mitä voisin korjata. Voisin sanoa, että menin täysin yli sen, mitä vuokralaiselta voi odottaa. Tämän asunnon arvo nousi nollasta pitkälti takaisin siihen, mikä se oli kun tämä talo on rakennettu. Pinnat kiilsi ja vaikka paikkaukset monissa kohdin ei tietenkään ole uuden seinän veroiset, mikään tässä asunnossa ei enää pistä silmään. Lattiankin lommot saa lopulta peitettyä matoilla. Olin aika tyytyväinen.

Sitten vasta päästään itse asiaan.

Ainoaksi ongelmaksi jäi jääkaappipakastin. Ei ollut yllättävää, että se oli myös täysin kaltoinkohdeltu. Lommot ei haittaa. Ne eivät estä sen käyttöä. Home ja haju taas estävät. Jääkaappi on käyttökelvoton. Puunasin sen kaikki osat erikseen siivouksen yhteydessä. Puunasin itse kaapin niin hyvin kuin pystyin, jopa takaapäin. Kuitenkin, hajuongelma jäi. Se oli jossain siellä kaapin syvyyksissä. Valitettavaa. Ilmoitin vuokranantajalleni, että jääkaappi on käyttökelvoton. Asunto muuten taas kiiltää. Jääkaappi pitäisi vaihtaa. Ilmoitin, että voin odotella asian hoitoa, enkä ala valittamaan, vaikkakin maksan vuokraa asunnosta, missä pitäisi olla käyttökelpoinen jääkaappi ja pakastin. Näitä sattuu. Vuokranantaja sanoi, ettei halua maksaa putsauksesta tai ostaa käytettynä, koska ne eivät ole 100% varmoja ratkaisuja. Olin samaa mieltä. Se olisi siis uuden kaapin paikka.

Tässä kohtaa neuvo vuokranantajille. Jos asukas kunnostaa koko asunnon, siivoaa sen kokonaisuudessaan, on valmis odottamaan uutta jääkaappia, antaa asialle aikaa ja energiaa yrittämällä itse putsata sen ettei vuokranantaja joutuisi maksamaan turhasta, nostaa koko asunnon arvon täysin uusille sfääreille omalla ajallaan pientä korvausta vastaan, lupaa jäädä asuntoon vähintään yhdeksi kuukaudeksi ettei vuokranantajan tarvitse alkaa heti pistämään asuntoa vuokralle, niin, älä siinä kohtaa ala miettimään yhtä jääkaappia, mikä tulee joka tapauksessa uusia.

Jos tämä kaikki ei riitä, niin tässä vielä tulevaisuuden tilanne. Asunto on nyt auki täysin uudelle ihmismarketille. Ihmiset, ketkä välittävät asunnon kunnosta ovat nyt mahdollisia vuokralaisia, koska asunto on kunnostettu täysin erinäköiseksi ja laatuiseksi kuin se oli aiemmin. Vuokra aleni yhdeltä kuulta hieman korvauksena tekemästäni työstä, mutta asunnossa on nyt vuokralainen joka maksaa vuokraa eikä käy niin, että asunto on tyhjä ja sitten vielä sen lisäksi joudut maksamaan siivouksesta ja korjauksesta ammattilaisille, molemmista erikseen.

Jos tämä ei riitä, niin sitä voi miettiä minkälainen vuokralainen ottaa asunnon, tai jää asuntoon, missä jääkaappi haisee ja on homeessa? Asuntoa ei ota vuokralainen, ainakaan pitkäksi aikaa, joka välittää yhtään siitä asunnosta missä asuu. Joko kaapin vaihto tulee uudelleen eteen, tai sitten, saa asukkaaksi ihmisen kuka ei vietä aikaa ja käytä energiaa ollenkaan parantamaan asunnon kuntoa, vaan asukkaaksi tulee ihminen, kuka pistää asunnon luultavasti yhtä paskaksi kuin miten se oli kun sinne muutti, ellei pahempaan.

Jos tämä ei riitä, niin vaikka asunto on nyt kuin täysin uusi asunto verrattuna siihen mikä se oli viikko sitten, niin on mahdollista, että kun tämä nykyinen kaiken kunnostanut asukas lähtee, niin tämä asunto jää tyhjäksi ainakin joksikin aikaa. Jääkaapin takia ehkä pitemmäksikin aikaa.

Kun sinulla on tasainen ja selvästi asunnosta välittävä vuokralainen ja asunnossa on vikaa, korjaa se vika. Jos et, niin asunto täytyy vuokrata, hyvä vuokralainen ei ota tai lähtee. Jäljelle jää jatkuva työ ja korjaus.

0

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Selänteiden kommentit

        Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
        Kotimaiset julkkisjuorut
        499
        5123
      2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

        Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
        Sinkut
        237
        2052
      3. Nyt kun pride on ohi on siks

        Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
        Luterilaisuus
        410
        1923
      4. Olisit saanut minut naisen

        Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
        Ikävä
        57
        1372
      5. Miehelle naiselta

        Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
        Ikävä
        88
        1281
      6. Kunpa voisin halata sinua

        ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
        Ikävä
        44
        1073
      7. Kaipaan sinua...

        J-mies. Surullinen olo kaikesta.
        Ikävä
        86
        1039
      8. Muut yrittää seata meidän välejä

        Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
        Ikävä
        99
        999
      9. Tulethan sitten

        loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
        Ikävä
        38
        972
      10. Mikä oli se hetki

        kun tajusit rakastuneesi?
        Ikävä
        73
        955
      Aihe