Ihannemökki

Anonyymi-ap

Minä tykkäisin sellaisesta kodikkaasta vanhasta punamullalla maalatusta torpasta tai mummonmökistä. Ei tarvitse olla omaa rantaa, mutta sen verran maata että voi kasvattaa kukkia ja marjapensaita, pieni pottumaakin olis kiva. Ei hoidettua nurmikkoa vaan kukkaniitty. Tai mitä siinä tontilla nyt ennestäänkin olisi. Sähkö pitäisi olla ja vesijohto ja autotie perille, Olen juuri eläköitynyt ja toivoisin paikkaa lepäillä luonnon helmassa ja puuhailla pihalla. Luen palstoilta mökkikokemuksia, vanhatkin sitä harrastaa ja pärjää.

26

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sellaisia mummonmökkejä on tyhjänä paljonkin. Ovat jääneet perikunnalle jakamattomiin kuolinpesiin ja joku käy muutaman kerran kesässä tarkastamassa ovatko ikkunat ja ovet ehjinä.

      Minunkin lapsuuskotini on ollut tyhjillään yli 30vuotta äitini kuoleman jälkeen.
      Sukulainen osti sen kesäpaikakseen ja piti alkuvuosina paikkoja kunnossa, mutta nyt viimeisinä vuosina perhetilanteestaan johtuen paikka näyttää hylätyltä.

      Äitini piti talon hyvässä kunnossa, ulkomaalaukset ja kattohuopa uusittu aivan hänen viimeisenä elinvuotenaan. Vesi tuli omasta kaivosta ja sisävessa ja suihku lisätty myös jossain vaiheessa. Äiti kuoli 73 vuotiaana, siihen asti hän oli tarkka asioittensa hoitamisessa ja se näkyi myös rakennuksen kunnossa.

      Tällaisia autioiksi jääneitä mökkejä on eri puolilla Suomea ja on harmi etteivät ne löydä uusia asukkaita, jotka asuisivat ympäri vuoden niissä, koska silloin ne pysyisivät kunnossa, eikä kosteus vaurioista johtuvaa hometta ja lahoa pääsisi syntymään.
      Toivon aloittajalle onnea mahdolliselle mökkikaupalle.
      T tepa

      • Anonyymi

        Tuo onkin tärkeää että katot pidetään kunnossa, vaikka mökki on tyhjillään.


      • Anonyymi

        On murheellista, että mummonmökit jäävät tyhjilleen. Kun omistajat kuolevat, talokin kuolee.

        Kuulin juuri erään ikääntyneen rouvan murhetta, kun hän kertoi, että lapsuuskoti on mennyt niin pilalle, että on käyttökellossa. Se on kostunut ja homeessa. Perikunta oli huolehtinut siitä aikansa, taloa oli käytetty kesäpaikkana vuorotellen, mutta korjaukset, lämmityskustannukset ja muut menot olivat käyneet liiaksi kukkarolle, ja se koitui talon tuhoksi. Nyt se on edelleen taakkana perikunnalle, joka ei tiedä miten menetellä.

        Oma mökkini on hirsimökki, ja uskon sen kestävän talven kylmät edelleenkin. Mutta vähän surku sitä tulee, kun käyttäjiä sille ei nyt ole. Nurmikko käydään leikkaamassa ja muutenkin sitä pidetään asuttuna. Lähitienoolla on suvun piiriin kuuluvia, ja itsekin siellä olen ollut jonkin aikaa kesäisin. Nyt en oikein enää jaksa, piha on hoitamaton ja matkat kaupalle ja postilaatikolle liian pitkät minulle. Joudun olemaan muitten avun varassa. Oma koti kaupungissa houkuttelee kyllä enemmän tässä iässä. Kylppäri seinän takana, vesi tulee ja menee, lämpö on termostaatilla.
        Suurin meno mökistä on kiinteistövero ja sähkö. Sitä kun siirrellään monella kympillä kuussa ilmeisesti töpselistä toiseen, kun kukaan ei kuukausiin edes ovea ole avannut, saati lamppuja sytytellyt. :))
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On murheellista, että mummonmökit jäävät tyhjilleen. Kun omistajat kuolevat, talokin kuolee.

        Kuulin juuri erään ikääntyneen rouvan murhetta, kun hän kertoi, että lapsuuskoti on mennyt niin pilalle, että on käyttökellossa. Se on kostunut ja homeessa. Perikunta oli huolehtinut siitä aikansa, taloa oli käytetty kesäpaikkana vuorotellen, mutta korjaukset, lämmityskustannukset ja muut menot olivat käyneet liiaksi kukkarolle, ja se koitui talon tuhoksi. Nyt se on edelleen taakkana perikunnalle, joka ei tiedä miten menetellä.

        Oma mökkini on hirsimökki, ja uskon sen kestävän talven kylmät edelleenkin. Mutta vähän surku sitä tulee, kun käyttäjiä sille ei nyt ole. Nurmikko käydään leikkaamassa ja muutenkin sitä pidetään asuttuna. Lähitienoolla on suvun piiriin kuuluvia, ja itsekin siellä olen ollut jonkin aikaa kesäisin. Nyt en oikein enää jaksa, piha on hoitamaton ja matkat kaupalle ja postilaatikolle liian pitkät minulle. Joudun olemaan muitten avun varassa. Oma koti kaupungissa houkuttelee kyllä enemmän tässä iässä. Kylppäri seinän takana, vesi tulee ja menee, lämpö on termostaatilla.
        Suurin meno mökistä on kiinteistövero ja sähkö. Sitä kun siirrellään monella kympillä kuussa ilmeisesti töpselistä toiseen, kun kukaan ei kuukausiin edes ovea ole avannut, saati lamppuja sytytellyt. :))
        Mkr.

        Sanoit että mökki pysyy asuttuna, mutta sillä ei ole käyttäjiä. Eikö se asuminen ole mökin käyttöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoit että mökki pysyy asuttuna, mutta sillä ei ole käyttäjiä. Eikö se asuminen ole mökin käyttöä?

        Sukulaiset käyttävät sitä etätöissä, katsovat siellä tv,tä ja käyttävät stä muutenkin sivuasuntona. Kesämökit ovat pieniä, kyllä tilapäistä käyttöä löytyy.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On murheellista, että mummonmökit jäävät tyhjilleen. Kun omistajat kuolevat, talokin kuolee.

        Kuulin juuri erään ikääntyneen rouvan murhetta, kun hän kertoi, että lapsuuskoti on mennyt niin pilalle, että on käyttökellossa. Se on kostunut ja homeessa. Perikunta oli huolehtinut siitä aikansa, taloa oli käytetty kesäpaikkana vuorotellen, mutta korjaukset, lämmityskustannukset ja muut menot olivat käyneet liiaksi kukkarolle, ja se koitui talon tuhoksi. Nyt se on edelleen taakkana perikunnalle, joka ei tiedä miten menetellä.

        Oma mökkini on hirsimökki, ja uskon sen kestävän talven kylmät edelleenkin. Mutta vähän surku sitä tulee, kun käyttäjiä sille ei nyt ole. Nurmikko käydään leikkaamassa ja muutenkin sitä pidetään asuttuna. Lähitienoolla on suvun piiriin kuuluvia, ja itsekin siellä olen ollut jonkin aikaa kesäisin. Nyt en oikein enää jaksa, piha on hoitamaton ja matkat kaupalle ja postilaatikolle liian pitkät minulle. Joudun olemaan muitten avun varassa. Oma koti kaupungissa houkuttelee kyllä enemmän tässä iässä. Kylppäri seinän takana, vesi tulee ja menee, lämpö on termostaatilla.
        Suurin meno mökistä on kiinteistövero ja sähkö. Sitä kun siirrellään monella kympillä kuussa ilmeisesti töpselistä toiseen, kun kukaan ei kuukausiin edes ovea ole avannut, saati lamppuja sytytellyt. :))
        Mkr.

        Laskuta niitä mökillä etätyötä tekeviä ja telkkaria katsovia sukulaisia sähköstä!


    • Anonyymi

      Minun ihannemökki on kaksioni, jonka parveke on kesäkeidas. Paljon kesäkukkia, pari tomaattia ja yrttejä. Nätit rottinkikalusteet, lasitus ja näköala puistoon.

      • Anonyymi

        Sopisi mullekin! - Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopisi mullekin! - Mkr.

        Mikä estää muuttamasta tuollaiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä estää muuttamasta tuollaiseen?

        Arvaa!
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa!
        Mkr.

        Kiitän tosi fiksusta vastauksesta. (toki tuo on minulle vähän outo vastaus kysymykseen, olen kaiketi liian vanha tänne palstalle)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän tosi fiksusta vastauksesta. (toki tuo on minulle vähän outo vastaus kysymykseen, olen kaiketi liian vanha tänne palstalle)

        Täällä on tapana arvuutella ja katsoa kristallipallosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa!
        Mkr.

        "Monille palsta on aitoa yhteydenpitoa ikätovereihin, koska ystäväpiiri kutistunut. Elämäntoverikin on ehkä jo poissa."

        Arvaa, kuka tuon on kirjoittanut toisaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monille palsta on aitoa yhteydenpitoa ikätovereihin, koska ystäväpiiri kutistunut. Elämäntoverikin on ehkä jo poissa."

        Arvaa, kuka tuon on kirjoittanut toisaalle.

        Ei tarvitse arvata. Se on Jyrääjä.


    • Aloitus on kuin minun mökistäni.
      Mökki on talviasuttava, vietän täällä noin puolet vuodesta, on rakas paikka.
      Meillä oli uudempi mökki mutta se myytiin, tästä mökistä en luovu mistään hinnasta niin kauan kun olen hengissä.

    • Anonyymi

      Kerrostalon kaksiossa hyvä eleskellä, parvekkeelle en laittanut keväällä kukkia, laitoin hyötykasveja yrtit kasvatin sisällä siemestä aikaisin keväällä, ostin mansikkamppelin ja pensastomaatti taimen.

      Punainen pieni mummon mökki, ostimme 45 vuotta sitten kesän vietto paikaksi sellaisen, liki järven rantaa. Harmi oli luopua, mökki oli entinen pienen pienen pirtti viljely paikka, vähän pelto sarkaa, omenapuita, marjapensaita. Omat mansikat vähän perunaa, ja muita vihanneksia

    • Anonyymi

      Talvella voi kasvattaa pakastevihanneksia.

    • Anonyymi

      Jotkut haikailevat mökistä, jossa ovat vain kantovedet sisään ja ulos sekä puulämmitys.

      • Anonyymi

        Minulla oli perintönä 1950 alun ok talo jota käytettiin kesä paikkana. Ollut muutama vuosi asumaton, sähköt oli ja lopetin liittymän. Kaivo pihassa jossa oli aikoinaan hyvä vesi. Puulämmitys. Katto peltiä. Maata tarpeeksi perunapellolle ym kasviksille ja marjapensaat. Sauna huonokuntoinen rakennus vajoineen.
        Ei ole kaukana asuinpaikastani mutta en pysty pitämään kunnossa koska olen autoton. En edes tiedä missä kunnossa on nyt. Piha varmaan villinä ja metsittynyt jo pitkään koska omakseni ei kyennyt enää hoitamaan. Talo ei ollut koskaan vakituinen asuinpaikka vaan vapaa ajan asuntona.


      • Anonyymi

        Siis köyhien työleiristä-


    • Anonyymi

      Minun ihannemökki olis sellainen,että siellä on piiluveistetyt hirsiseinät , iso muurattu uuni piiseineen. Pirtti pitäisi olla suuri , ruutuikkunoita pari kappaletta etelään ,itään ja länteen, siitä mentäisiin köökiin ja keittiöstä kahteen kammariin joissa oisi myös uunit. Tapetoidutbkammaritbolisi. Pitkiä räsymattoja lattialla ja pirtissä orsi. Puuhella.
      Tamburiinista mentäisiin nykyaikaiseen wc:hen , suihkuhuoneeseen ja saunaa.

      Nooh-kun ei jaksa enää vesiä ja puita kantaa, niin toki siellä olisi lämpöpatterit ja sähköt vesijohdoista puhumattakaan , kaikki nykyajan koneet pitäisi tietty olla mutta integroituna., ette hyppää silmille, Laaja nurmikkopiha tietsysti, vanha aitta ja rantasauna , sellainen entivanhainen. Pääskyset lentelisi ja iloisesti visertäisivät.

      Ei, en minä sitä huushollia itse hoitaisi ,kuin kevyesti hyssytellen . Ostaisin pihatyöpalvelut kesät talvet . Ruokakassit tuotaisiin kotiin. Kyllä minä ruokani VIELÄ laittaisin, ja tulia uunissa polttelisin ilokseni.

      Tuollaista etsiskelimme silloin viisikymppisenä, ei löytynyt niin ihanaa ja mieluisalta paikalta.
      Niinpä rakennutimme järven rannalle niin mieluisan , hiukan ranskalaistyylisen sisustuksenomaavan pytingin ,minne taas menemme kesäksi. Ehkä vielä saamme nauttia siitä hetken tai 10v , ei enempää.
      Luovutuksen jo teimme yhdelle , ettei suvun tarvi riidellä kuka hoitaa meidän jälkeen tai saa myydä kuka maksaa eniten.
      Kaikki maallinen on katoavaista. Carpe diem.

      • Anonyymi

        Kyllä se ranskalaistyylinen kuulostaa ihanalta. Upeaa sekin, että vielä saatte jakaa tämän ihanuuden keskenänne, minkä yhdessä rakensitte.Toivotaan monia onnellisia vuosia teille!


    • Anonyymi

      Mites talvi ja lumityöt?

    • Anonyymi

      Niinkuin jo mainitsin, ostamme aurauspalvelun ,mutta jos vähän vaan on satanut yöaikan otamme sen kuntoilusta ja hiljakseen työntelemme kolalla ja lapiolla. Samoa on nurmikon leikkuun kanssa.

      • Anonyymi

        Aika moni pariskunta asuu ok talossa vielä vanhana ja nuo työt mekin on ulkoistettu, samoin kaikki korjaukset.


    • Anonyymi

      https://youtu.be/UyRRxuYekJ4?si=qcbDJ95gAQK5vfB6
      Katsoin äsken You Tubesta englantilaisia cottage taloja, joita ympäröi rehevät istukset. Vanhoja olkikatto taloja, tuusuja ja muhkeita pensaita paljon ja hiljaisuus vain lintujen laulua hieman kavion kopsetta kylän pikkuteillä. Ei kuulunut ruohon leikkuu ääniä eikä muuta melua. Talojen sisustusta ei näytetä em videolla. Cotswold kylä 2t Lontoosta jota pidetään kauneimpien kylien kärkijoukossa. Englantilaiset ovat luovia ja osaa valita klasssiset hienot viihtyisät ajattomat värit oikein sisustuksessa. Kauneus ympärillä aurata voimaan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe