Ilmanvastuksen laskukaavat ja purjeiden teho

Anonyymi-ap

Olen alkanut pähkäilemään miten ilmanvastus lasketaan, esimerkiksi jos auto ajaa 50km/h, montako kiloa kohdistuu autoa jarruttavaa voimaa jos ilmanvastuskerroin on 0,3.
Entä sitten jos auto ajaa 100km/h, sitten vaikka 150km/h ja 200km/h...

Eli millaisella kaavalla lasketaan että tulokset on oikeita kaikilla nopeuksilla?

Rakentaisin Exceliin laskutaulukon...

Ja muistelen että suoraa seinää vasten ilmanvastus on 1?

22

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autovalmistajat antavat mainonnassaan vaikutelman, että ilmanvastukseen vaikuttaisi vain ilmanvastuskerroin. Unohtavat mielellään autojen koon yhä kasvaessa, että auton otsapinta-alalla on myös merkitystä.

      Voiman yksikkönä käytetään muuten newtonia N.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus

      • Anonyymi

        Onko tämä kaava ihan oikein, laitoin laskentataulukkoon 10m2 suoran levyn, ilmanvastuskerroin `1.

        Ja ensin nopeudeksi 10m/s, vastus = 1000 N

        20m/s, vastaus = 4000 N

        30m/s, vastus = 9000 N

        40m/s, vastus = 16000 N / 9,81 = 1630 kg

        Eli Kuorma-auton pinta-ala on aika lähellä tuota 10m2

        Joten jos ajatellaan että sen vastuskerroin on 1, niin 80 kilometrin nopeudessa ilmanvastus olisi ~ 4937 N eli noin 500 kiloa....

        Jolloin ilmanvastuksen voittamiseen kuluu noin 110 Kw tehoa?

        Ja kun ilmanvastuskerroin on vaikkapa 0,4, nuo luvut kerrotaan 0,4 ja pinta-ala vaikuttaa suoraan pinta-alan verran, eli 5m2 luvut on puolet pienempiä?


      • Anonyymi

        Taasko jankutat tuosta samaa - sinulla on paha päähänpinttymä!

        Miten sinua niillä viime autokaupoillasi huijattiin, miksi et sitä kerro?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä kaava ihan oikein, laitoin laskentataulukkoon 10m2 suoran levyn, ilmanvastuskerroin `1.

        Ja ensin nopeudeksi 10m/s, vastus = 1000 N

        20m/s, vastaus = 4000 N

        30m/s, vastus = 9000 N

        40m/s, vastus = 16000 N / 9,81 = 1630 kg

        Eli Kuorma-auton pinta-ala on aika lähellä tuota 10m2

        Joten jos ajatellaan että sen vastuskerroin on 1, niin 80 kilometrin nopeudessa ilmanvastus olisi ~ 4937 N eli noin 500 kiloa....

        Jolloin ilmanvastuksen voittamiseen kuluu noin 110 Kw tehoa?

        Ja kun ilmanvastuskerroin on vaikkapa 0,4, nuo luvut kerrotaan 0,4 ja pinta-ala vaikuttaa suoraan pinta-alan verran, eli 5m2 luvut on puolet pienempiä?

        110 Kw tehoa

        se on muuten kW


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasko jankutat tuosta samaa - sinulla on paha päähänpinttymä!

        Miten sinua niillä viime autokaupoillasi huijattiin, miksi et sitä kerro?

        Ketä on huijattu autokaupoissa, ei minua ainakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä on huijattu autokaupoissa, ei minua ainakaan?

        Nim. kolli maat tori sanoi että häntä. Autonvalmistajat siis huiputtavat.

        Sitä ei saisi sanoa kun hän vaatii heti poistoa.


    • Anonyymi

      Voima = 0.5* ilmantiheys*ilmanvastuskerroin*pinta-ala*nopeus^2

      • Anonyymi

        Tuossa ilmaiset asian selkeästi, mutta miten paljon ilmantiheydellä yleensäkin on merkitystä, lienee tuota 1,25/2 voi käyttää ellei ole tarvetta alkaa hifistelemään.
        Paljonko se tiheys yleensä vaihtelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ilmaiset asian selkeästi, mutta miten paljon ilmantiheydellä yleensäkin on merkitystä, lienee tuota 1,25/2 voi käyttää ellei ole tarvetta alkaa hifistelemään.
        Paljonko se tiheys yleensä vaihtelee?

        Vakiopaineessa p ilman tiheys on kääntäen verrannollinen absoluuttiseen lämpötilaan. Mitä kuumempaa sitä harvempaa.

        pV=nRT

        Kun tyypillisesti lämpötila Suomessa vaihtelee -30C...+30C välillä niin tuosta tulee luokkaa 20% eroa ilman tiheydelle talven kovalla pakkasella tai kesän helteellä

        Ilmanpaine pienenee liikuttaessa korkeammalle joten vakiolämpötilassa ilman tiheys pienenee samassa suhteessa. Kilometri ylöspäin pudottaa paineen arvoon 90% alkuperäisestä.


    • Anonyymi

      Entä teho, jos tuon suoran levyn kääntää 45 asteen kulmaan, onko se tehokkain purjeen kulma?

      45 asteen kulmassa tuulipintaa on 0,707 x suoran pita-alan verran.

      Ja jos tuulee vaikkapa 10m/s, onko purjeen teho teoriassa 0,707 x tuulen voima suoraan pintaan, nopeus sama kuin tuulen nopeus?

      Eli ajattelen että vaikka purje liikkuu koko ajan tuulen nopeudella 90 astetta tuulen suuntaisesti, tulee levyyn joka hetki uutta ilmaa sitä mukaa kuin levy siirtyy?

      Lienee tässä on pyörteitä tms. jotka aiheuttaa häviöitä, mutta onko olemassa kertoimia ja selkeää kaavaaa millä tällainen yksinkertaisen purjeen teho
      voitaisiin laskea?

      Ja miten kulman muutos vaikuttaa muuten kuin tuulipinnan ja voimavektorin muutoksena?

      • Anonyymi

        Tuuli on purjeelle ehtymätön luonnonvara kunnes se loppuu. Jos joutuu tyveneen ilmanalaan, pitää käynnistää moottori.


      • Anonyymi

        Muuhun kuin myötätuuleen purjehtimiseen käytettävän purjeen vetotehon kaavat ovat kaiken kaikkiaan kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. Purjevenepurjeen ideahan on se, että sen muoto ohjaa ilmavirtaa niin että suojan ja tuulen puolen ilmavirran nopeuserot luovat purjeeseen tuulen suuntaisen voiman lisäksi tuon voiman kanssa 90 asteen kulmassa olevan voiman, nosteen. Noste on vielä purjehdittaessa tosituulen kulmassa 90 merkittävin eteenpäin vievä voima.

        Myötätuuleen purjehdittaessa tuulen suuntainen komponentti on merkittävin, jolloin tuo ilmanvastuksen laskentakaava alkaa antaa oikeita tuloksia. Purjeiden 'ilmanvastuskerroin' on silloin luokkaa 1,6.

        Tarkempaa yleistajuista kuvausta purjeen toiminnasta löytyy esimerkiksi Wikipediasta:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Forces_on_sails


      • Anonyymi

        Purjeen teho riippuu siitä missä koordinaatistossa sitä lasketaan. Yleisesti voiman aikayksikössä tekemä työ on voiman integraali matkan suhteen, ja teho taas on työ aikayksikköä kohti.
        Purjeveneen kulkema matka sen omassa koordinaatistossa on aina nolla, joten tehokin on nolla.
        Jos taas halutaan välttämättä käyttää epäloogista koordinaatistovalintaa jossa vesi alussa paikallaan, siirtää purje veneeseen ilmasta positiivisen tehon kun vene liikkuu. Mutta koska energia tulee ilmasta eikä purjeesta, ei kyse ole purjeen tehosta, vaan ilman tehosta. Mutta voiman laskenta tehon laskemiseksi on epäloogista täysin turhaan. Voimahan riippuu ilman nopeudesta purjeen suhteen eikä epäloogisen koordinaatiston suhteen.
        Veneen oma koordinaatisto on tässäkin paljon loogisempi, kun kaikki tarvittavat nopeudet ovat tällöin veneen ja siten koordinaatiston suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeen teho riippuu siitä missä koordinaatistossa sitä lasketaan. Yleisesti voiman aikayksikössä tekemä työ on voiman integraali matkan suhteen, ja teho taas on työ aikayksikköä kohti.
        Purjeveneen kulkema matka sen omassa koordinaatistossa on aina nolla, joten tehokin on nolla.
        Jos taas halutaan välttämättä käyttää epäloogista koordinaatistovalintaa jossa vesi alussa paikallaan, siirtää purje veneeseen ilmasta positiivisen tehon kun vene liikkuu. Mutta koska energia tulee ilmasta eikä purjeesta, ei kyse ole purjeen tehosta, vaan ilman tehosta. Mutta voiman laskenta tehon laskemiseksi on epäloogista täysin turhaan. Voimahan riippuu ilman nopeudesta purjeen suhteen eikä epäloogisen koordinaatiston suhteen.
        Veneen oma koordinaatisto on tässäkin paljon loogisempi, kun kaikki tarvittavat nopeudet ovat tällöin veneen ja siten koordinaatiston suhteen.

        Käsite "purjeen teho" tarkoittaa yleensä sitä, paljonko purje kykenee muuttamaan tuulen tehoa veneen kulkuun tarvittavaksi tehoksi.
        Purje itse ei kehitä mitään tehoa, eikä koordinaatiston valinta vaikuta mitenkään asiaan.

        Ilmailupuolella asia on ilmaistu termillä 'liitosuhde', koska siipi tuottaa vain (nosto) voiman, osallistumatta liikkeen suuntaiseen tehostukseen.

        Myös purjeen ns. liitosuhde on ratkaisevassa osassa, eli ne, jotka osaa trimmata 'kankaat', menee kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsite "purjeen teho" tarkoittaa yleensä sitä, paljonko purje kykenee muuttamaan tuulen tehoa veneen kulkuun tarvittavaksi tehoksi.
        Purje itse ei kehitä mitään tehoa, eikä koordinaatiston valinta vaikuta mitenkään asiaan.

        Ilmailupuolella asia on ilmaistu termillä 'liitosuhde', koska siipi tuottaa vain (nosto) voiman, osallistumatta liikkeen suuntaiseen tehostukseen.

        Myös purjeen ns. liitosuhde on ratkaisevassa osassa, eli ne, jotka osaa trimmata 'kankaat', menee kovempaa.

        Edelleen propulsioteho, tulipa se sitten purjeista, potkurista, taikka suihkumoottorista, on voima kertaa nopeus. Ja edelleenkin nopeus riippuu täysin siitä missä koordinaatistossa se mitataan.

        Esimerkki: kävelet lähiliikenteen bussin käytävää takapenkiltä kohti takaovea, kun bussi kulkee kadulla nopeudella 15 m/s. Kiihdyttäessäsi käytät voimaa 100N verran. Paljonko on propulsioteho?
        Bussin lattian suhteen vastaus on 100 N * (kävelynopeutesi lattian suhteen, jollain hetkellä 1 m/s) joten propulsioteho tässä koordinaatistossa on 100 Wattia.
        Kadun pinnan suhteen vastaus on 100N * 16 m/s = 1600 Wattia. Vinkki nopeutesi onkin nyt 16 m/s kadun pinnan suhteen.

        Propulsioteho on siis samaan aikaan sekä 100 W että 1600 W, riippuen koordinaatistovalinnasta.

        Täysin sama pätee purjeveneeseen, senkin nopeus riippuu täysin siitä minkä suhteen nopeutta mitataan. Se voi olla vaikkapa 2m/s veden suhteen, 3 m/s pohjan suhteen ja 0 m/s kyseisen veneen suhteen, ja 30 m/s vastaantulevan moottoriveneen suhteen.

        Kannattaisi kerrata peruskoulun fysiikan oppimäärä havaintokoordinaatistojen suhteen, jollei tätäkään osaa. Siellä asia kuitenkin kaikille peruskoululaisille opetetaan. Otsikkona on "suhteellinen nopeus", mikä on klassisen mekaniikan peruskäsitteitä. Jos olet käynyt lukionkin, niin siellä asia vielä kerrataan Yliopistotasolla asia oletetaan jo niin itsestäänselvyydeksi ettei enää tarvitse kerrata, jos joku ei osaa niin parempi reputtaa kurssi ja jättää opinnot kesken, niin kyseinen henkilö ei turhaan enää kuluta oppilaitoksen voimavaroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsite "purjeen teho" tarkoittaa yleensä sitä, paljonko purje kykenee muuttamaan tuulen tehoa veneen kulkuun tarvittavaksi tehoksi.
        Purje itse ei kehitä mitään tehoa, eikä koordinaatiston valinta vaikuta mitenkään asiaan.

        Ilmailupuolella asia on ilmaistu termillä 'liitosuhde', koska siipi tuottaa vain (nosto) voiman, osallistumatta liikkeen suuntaiseen tehostukseen.

        Myös purjeen ns. liitosuhde on ratkaisevassa osassa, eli ne, jotka osaa trimmata 'kankaat', menee kovempaa.

        Liitosuhde on nostovoiman ja vastuksen suhde, eikä se liity tehoon yhtään mitenkään.
        Nostovoima ja vastusvoima ovat molemmat yhden ja saman voimavektorin toisiaan vastaan kohtisuoria komponentteja. Ja se voimavektori on aerodynaaminen voima, kun kyse on lentokoneesta, jossain muualla kuten purjeveneessä se voi olla myös hydrodynaaminen voima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuhun kuin myötätuuleen purjehtimiseen käytettävän purjeen vetotehon kaavat ovat kaiken kaikkiaan kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. Purjevenepurjeen ideahan on se, että sen muoto ohjaa ilmavirtaa niin että suojan ja tuulen puolen ilmavirran nopeuserot luovat purjeeseen tuulen suuntaisen voiman lisäksi tuon voiman kanssa 90 asteen kulmassa olevan voiman, nosteen. Noste on vielä purjehdittaessa tosituulen kulmassa 90 merkittävin eteenpäin vievä voima.

        Myötätuuleen purjehdittaessa tuulen suuntainen komponentti on merkittävin, jolloin tuo ilmanvastuksen laskentakaava alkaa antaa oikeita tuloksia. Purjeiden 'ilmanvastuskerroin' on silloin luokkaa 1,6.

        Tarkempaa yleistajuista kuvausta purjeen toiminnasta löytyy esimerkiksi Wikipediasta:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Forces_on_sails

        "Purjevenepurjeen ideahan on se, että sen muoto ohjaa ilmavirtaa niin että suojan ja tuulen puolen ilmavirran nopeuserot luovat purjeeseen tuulen suuntaisen voiman lisäksi tuon voiman kanssa 90 asteen kulmassa olevan voiman, nosteen."

        Noste on Archimedeen lain mukainen aero- tai hydrostaattinen voima. Siis väliaineen tiheys kertaa kappaleen tilavuus kertaa painovoiman kiihtyvyys = syrjäytetyn väliaineen painno. Se pitää vappupallot, kuumailmapallot ja ilmalaivat ilmassa.

        Nostovoima taas on aero- tai hydrodynaamisen voiman alkuperäistä virtaussuuntaa vastaan kohtisuora komponentti. Eikä liity nosteeseen lainkaan.

        "Noste on vielä purjehdittaessa tosituulen kulmassa 90 merkittävin eteenpäin vievä voima."
        Ei ole. Nostovoima on ainoa tosituulen kulmassa 90 astetta vaikuttava voimakomponentti, jolla on edes komponentti eteenpäin.
        Suhteellisen tuulen kulmassa 90 astetta, noste suuntautuu suoraan eteenpäin, mutta silloin tosituulen kulma >> 90 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Purjevenepurjeen ideahan on se, että sen muoto ohjaa ilmavirtaa niin että suojan ja tuulen puolen ilmavirran nopeuserot luovat purjeeseen tuulen suuntaisen voiman lisäksi tuon voiman kanssa 90 asteen kulmassa olevan voiman, nosteen."

        Noste on Archimedeen lain mukainen aero- tai hydrostaattinen voima. Siis väliaineen tiheys kertaa kappaleen tilavuus kertaa painovoiman kiihtyvyys = syrjäytetyn väliaineen painno. Se pitää vappupallot, kuumailmapallot ja ilmalaivat ilmassa.

        Nostovoima taas on aero- tai hydrodynaamisen voiman alkuperäistä virtaussuuntaa vastaan kohtisuora komponentti. Eikä liity nosteeseen lainkaan.

        "Noste on vielä purjehdittaessa tosituulen kulmassa 90 merkittävin eteenpäin vievä voima."
        Ei ole. Nostovoima on ainoa tosituulen kulmassa 90 astetta vaikuttava voimakomponentti, jolla on edes komponentti eteenpäin.
        Suhteellisen tuulen kulmassa 90 astetta, noste suuntautuu suoraan eteenpäin, mutta silloin tosituulen kulma >> 90 astetta.

        Purjeessa, jonka paksuus on muutama milli, ilmavirtauksen nopeus on suunnilleen sama molemmilla puolilla, ja purjeeseen kohdistuu voimaa kun ilmavirtauksen nopeutta tai suuntaa muutetaan.

        Nesteillä ja kaasuilla voima muodostuu vain paineena, joko dynaamisena tai staattisena, ja on aina positiivista ja kohtisuoraan pintaa vasten, joten ns. nostovoiman kokonaiskomponentin suunta ja suuruus riippuu purjeen suunnasta, painejakaumasta ja muodosta, ei tuulen suunnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeessa, jonka paksuus on muutama milli, ilmavirtauksen nopeus on suunnilleen sama molemmilla puolilla, ja purjeeseen kohdistuu voimaa kun ilmavirtauksen nopeutta tai suuntaa muutetaan.

        Nesteillä ja kaasuilla voima muodostuu vain paineena, joko dynaamisena tai staattisena, ja on aina positiivista ja kohtisuoraan pintaa vasten, joten ns. nostovoiman kokonaiskomponentin suunta ja suuruus riippuu purjeen suunnasta, painejakaumasta ja muodosta, ei tuulen suunnasta.

        "Kokonaiskomponentti", heh heh.
        Tuon pahemmin pihalla Fysiikasta ei voi enää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeessa, jonka paksuus on muutama milli, ilmavirtauksen nopeus on suunnilleen sama molemmilla puolilla, ja purjeeseen kohdistuu voimaa kun ilmavirtauksen nopeutta tai suuntaa muutetaan.

        Nesteillä ja kaasuilla voima muodostuu vain paineena, joko dynaamisena tai staattisena, ja on aina positiivista ja kohtisuoraan pintaa vasten, joten ns. nostovoiman kokonaiskomponentin suunta ja suuruus riippuu purjeen suunnasta, painejakaumasta ja muodosta, ei tuulen suunnasta.

        Maailmassa ei ole ainuttakaan purjetta, minkä paksuus olisi muutama milli. Kaikki ovat alle millin, jo osa alle millin kymmenesosan paksuisia.
        Ilmavirtauksen suunta muuttuu ainoastaan painegradientin vaikutuksesta, minkä olemassaolo edellyttää paine-eroa purjeen eri puolella. Paine-ero ja eri suuruinen virtausnopeus ovat toisistaan riippuvaisia, mikä on seurausta Bernoullin laista, mikä puolestaan energian säilymislain sovellus virtausdynamiikkaan, eikä siten päde tilanteisiin jossa energiaa lisätään ta vähennetään virtaukseen, kuten potkureilla tai turbiineilla tehdään.
        Kun purjeen toimintaa tarkastellaan veneen havaintokoordinaatistossa, on Bernoullin laki täysin pätevä, koska purje on silloin paikallaan, eikä tee työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa ei ole ainuttakaan purjetta, minkä paksuus olisi muutama milli. Kaikki ovat alle millin, jo osa alle millin kymmenesosan paksuisia.
        Ilmavirtauksen suunta muuttuu ainoastaan painegradientin vaikutuksesta, minkä olemassaolo edellyttää paine-eroa purjeen eri puolella. Paine-ero ja eri suuruinen virtausnopeus ovat toisistaan riippuvaisia, mikä on seurausta Bernoullin laista, mikä puolestaan energian säilymislain sovellus virtausdynamiikkaan, eikä siten päde tilanteisiin jossa energiaa lisätään ta vähennetään virtaukseen, kuten potkureilla tai turbiineilla tehdään.
        Kun purjeen toimintaa tarkastellaan veneen havaintokoordinaatistossa, on Bernoullin laki täysin pätevä, koska purje on silloin paikallaan, eikä tee työtä.

        Hölö hölö.

        Olen itse purjehtinut pellavapurjeilla, joiden paksuus on yli 3 mm, ja purjeeseen muodostuva paine-ero on dynaamisen paineen ja coanda- ilmiön yhteisvaikutus.
        Bernoullin lait käsittelevät siirretyn fluidin määrää painetta ja nopeutta, eivät sitä, kuinka ne on tuotettu.
        Ilmavirran nopeuden muutos noudattaa Bernoullin kaavoja, virtauksen suunnan muutos ei ole osa Bernoullin teoriaa.


    • Anonyymi

      Purjeiden teho riippuu koosta ja kaula-aukon anteliaisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe