Fanatismia

ihmettelevä

Jokin aika sitten televisiosta tuli ohjelma jossa kerrottiin implantista sen eduista. Selvisi että impantteja on asennettu ainoastaan kuulevien vanhempien kuuroille lapsille. Kuurojen vanhempien kuuroille lapsille niitä ei ole asennettu ollenkaan.

Ohjelmassa haastateltiin varsin fanaattisen oloista kuuroa äitiä. Hän kertoi että kuurojen oma kieli ja kultuuri on niin elinvoimainen ja toimiva ettei ole mitään tarvetta kuulla. Joten kuurot lapset eivät tarvitse mitään implanttia.

Kyllä oli järkyttävää kuulla äidin suusta tälläistä fanatismia. Kielletään lapselta aisti mitä itse ei voi saada.

Sitten tuli ajateltua eteenpäin. Entä jos tällaiseen fanaattiseen kuuroperheeseen syntyykin kuuleva lapsi, joka voisi romuttaa koko kuurokulttuurionnelan. Mitä tälle lapselle tapahtuu? Kuuroutetaanko lapsi väkivaltaisesti?

9

2512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Ruusu-

      Ei tuo ole fanatismia, vaan kuurojen kulttuuri ja viittomakieli ovat todellakin tiivistä ja vahvaa,siis viittomakielisten yhteisössä.Joten siinä yhteisössä ei moni kuule eikä puhu,vaan viittovat. Paitsi kuurojen vanhempien kuulevat lapset kyllä puhuvat ja kuulevat viittomakielen lisäksi.

      Joten fanatismi on kyllä suoraan sanoen jo liioittelua. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä,kun et tunne yhtään kuuroa ihmistä etkä myöskään tunne kuurojen maailmaa.
      Mutta ketään kuuroa fanaattiseksi ei voi mennä sanomaan, kun on kyseessä omasta niin sanotusta tunnekielestä ja kulttuurista.

      Typerä kysymys muuten sinulla oli,että kuuroutetaanko kuuleva lapsi väkivaltaisesti.. Mieti nyt vähän,että tuskin kukaan tervejärkinen menisi tekemään tuollaista, niin vankila olisi jo heti edessä,jos tuollaista tekisi!Eli kukaan ei todellakaan koskaan ole tehnyt tuota.

      Joten kannattaa todellakin AJATELLA asiaa ensin loppuun asti ennenkuin menee kysymään tosi typerää.

      Niin monta kuurojen vanhempien kuulevia lapsia olen tuntenut, jotka ovat täysipainoisesti kaksikielisiä eli suomen ja viittomakielisiä.Ei kuulevat lapset romuta kuurojen kulttuuria,vaan päinvastoin, kun he sukkuloivat sujuvasti kuurojen ja kuulevien maailmojen välillä. Eli rikkautta on!

      Sun kannattaa mennä katsomaan ja lukemaan tällä sivulla: http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?topic=7335
      kun siellä on rakentavia keskusteluja. Jos sua vaan kiinnostaa tietää,vaikkapa mitä tarkoittaa kuurojen kulttuuri. Siellä on hyvä selitys kuurojen kulttuurista tms.

    • .......

      kuuron perheen kuulevalle istutetaan lapsesta lähtien sama asennevamma kuin vanhemmilla,eli heidät opetetaan latelemaan sokeasti näitä ei niin järkeviä mielipiteitä!

      • Ruusu

        Kuka nyt kuurojen vanhempien kuuleva lapsi on muka kirjoittanut tai ladellut ei niin järkeviä mielipiteitä? En ainakaan nähnyt mitään tällaista tällä palstalla.
        Mistäs tiedät sitten, että hän on kuurojen vanhempien kuuleva lapsi,ellei ole hän maininnut erikseen? Yhtä hyvin kirjoittaja voi olla kuuro,tai kuuleva, joilla ei ole kuuroja vanhempia.

        Oletkos koskaan tavannut kuurojen vanhempien kuulevaa lasta tai kuulevia lapsia? Jos joskus myöhemmin tapaat sattumoisin sellaisen ihmisen,niin kysy vaikka kaikkea tuollaista häneltä. Niin näet mitä hän vastaa.


      • .....
        Ruusu kirjoitti:

        Kuka nyt kuurojen vanhempien kuuleva lapsi on muka kirjoittanut tai ladellut ei niin järkeviä mielipiteitä? En ainakaan nähnyt mitään tällaista tällä palstalla.
        Mistäs tiedät sitten, että hän on kuurojen vanhempien kuuleva lapsi,ellei ole hän maininnut erikseen? Yhtä hyvin kirjoittaja voi olla kuuro,tai kuuleva, joilla ei ole kuuroja vanhempia.

        Oletkos koskaan tavannut kuurojen vanhempien kuulevaa lasta tai kuulevia lapsia? Jos joskus myöhemmin tapaat sattumoisin sellaisen ihmisen,niin kysy vaikka kaikkea tuollaista häneltä. Niin näet mitä hän vastaa.

        juuri kuurojen keskuudessa leviää kertomukset magneeteista(!) aivoissa(!) ja kuoleman tapauksista(!) ja siitä miten implantista ei saa hyötyä(!)
        olen tavannut kuurojen vanhempien kuulevia lapsia(ja myös kuuroja) ja kyllä heille on "kotona kerrottu" asioista näin...
        onneksi aina on mahdollisuus korjata tätä väärää tietoa.
        lastani hoitaa kuuron perheen kuuleva tytär ja on hänenkin ennakko asenteet viimeisen talven aikana muuttuneet.

        tämä on hieman sama asia kun suomi poika 4v huutaa maahanmuuttaja lapselle "sinäkin viet meiltä rahat ja työt ja naiset!!!" mistä nämä "mielipiteet" tulevat jos ei vanhemmilta?


      • Ruusu
        ..... kirjoitti:

        juuri kuurojen keskuudessa leviää kertomukset magneeteista(!) aivoissa(!) ja kuoleman tapauksista(!) ja siitä miten implantista ei saa hyötyä(!)
        olen tavannut kuurojen vanhempien kuulevia lapsia(ja myös kuuroja) ja kyllä heille on "kotona kerrottu" asioista näin...
        onneksi aina on mahdollisuus korjata tätä väärää tietoa.
        lastani hoitaa kuuron perheen kuuleva tytär ja on hänenkin ennakko asenteet viimeisen talven aikana muuttuneet.

        tämä on hieman sama asia kun suomi poika 4v huutaa maahanmuuttaja lapselle "sinäkin viet meiltä rahat ja työt ja naiset!!!" mistä nämä "mielipiteet" tulevat jos ei vanhemmilta?

        on aina mahdollista korjata väärää tietoa tai asenteet muuttua.

        Kuten kirjoitin tuossa toisessa osiossa,että tapasin täällä Suomessa australiaisen kuuron nuoren naisen,jolla oli itsellään implantti aiemmin. Silloin asenteeni muuttui. Ja uskoisin,että joidenkin muiden.

        Eli vaatii todella tuon tapaisia konkreettisia asioita,jotka muuttavat asenteen.


      • Nollakorva
        ..... kirjoitti:

        juuri kuurojen keskuudessa leviää kertomukset magneeteista(!) aivoissa(!) ja kuoleman tapauksista(!) ja siitä miten implantista ei saa hyötyä(!)
        olen tavannut kuurojen vanhempien kuulevia lapsia(ja myös kuuroja) ja kyllä heille on "kotona kerrottu" asioista näin...
        onneksi aina on mahdollisuus korjata tätä väärää tietoa.
        lastani hoitaa kuuron perheen kuuleva tytär ja on hänenkin ennakko asenteet viimeisen talven aikana muuttuneet.

        tämä on hieman sama asia kun suomi poika 4v huutaa maahanmuuttaja lapselle "sinäkin viet meiltä rahat ja työt ja naiset!!!" mistä nämä "mielipiteet" tulevat jos ei vanhemmilta?

        Ei noi jutut implantistien kuolemantapauksista ihan tuulesta temmattuja ole. Maailmalla niitä on sattunut.Ainahan kaikissa leikkauksissa on riskinsä.
        Muutama vuosi sitten oli jossain lehdessä haastattelu implanttilapsesta. Äiti toivoi silloin, että poika oppisi vielä puhumaan. Kaikki eivät siis kuitenkaan hyödy implantista.
        Ymmärrän molempien näkökannan. Kuulevien on ihan mahdoton ymmärtää, millaista on elää kuurona.
        Se voi olla ihan hyvää elämää.
        Kerrankin työkaverini ihmetteli iloisuuttani ja kysyi miten jaksan elää kuurona. Sanoi, että hän itse tekisi itsarin jos kuuroutuisi. Olin äimänä.
        En usko ,että kukaan haluaa syyllistää vanhempia
        jotka päättävät laittaa implantin.
        Ei pitäisi siis syyllistää niitäkään jotka eivät lapselleen sitä halua.
        Ehkä ois parempi siis palata asiaan joskus 10-20 vuoden kuluttua. Silloin viimeistään tulokset näkyvät.Silloin ehkä nämä implantoidut kuurot lapset kertovat meille kokemuksistaan.
        Aurinkoista kesää kaikille! Annetaan kaikkien kukkien kukkia. : )


    • Kikkarapää

      Perehdy kuurojen yhteisöön ja sen kulttuuriin, ennen ku alat syyttelemään meitä kuuroja! Haluamme tarjota lapsillemme oman identiteetin! Implantoituilla lapsilla ei ole omaa, kunnollista identiteettiä...
      Kuurot vanhemmat rakastavat kuulevia yhtä paljon kuin kuuroja lapsiaan, että rauhoitu nyt vaan.

    • kuuro

      moi, olen itse kuuro, minusta implantti on ihan hirveetä, ei mulla ole implanttia, ONNEKSI! mun koko perheeni on kuuroja ja meidän elämä menee ihan hyvin :)) mun äiti jopa omistaa oman yrityksen, cafe signin. Minusta implantti on ihan turhaa, sillä kun kuulokojeita on olemassa ?? mä käytän vaan viittomakieltä ja mulla on paljon kavereita, käyn koulua, kuurona on kivaa olla, älkää ajatelko, että olisimme vammaisia, kiitos !! :)

    • kuuro

      ja siitä implantista, jotkut kavereillani on implantit, ja jotkut heistä eivät osaa puhua, vaikka heillä on kuuleva perhe! mul on kuuro perhe ja mul ei ole implanttia, osaan silti puhua..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe