Maksukehotus vanhaan velkaan

Anonyymi-ap

Sain vuosia sitten jo käsitellyn velan maksukehotuksen, aika aggressiiviseen tapaan vaativat maksua kahden viikon kuluessa tai muuten... (mitä?)
Mikä idea tässä on takana, koska olen todettu maksukyvyttömäksi jo kolme vuotta sitten ja elän pienellä eläkkeellä, josta ei ole ulosmitattavaa.
Onko tämä vain ilmoitusasia, vai rassaanko haulikon kuntoon?

28

467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis kehotus maksaa velka heti tuli ulosottajalta, mutta perintäfirma on lähettänyt omia viestejään tässä jo pari viikkoa. Luulevatko että taloustilanteeni on muuttunut ykskaks, vai mikä on taka-ajatuksena?
      Kirjeessä lukee, että tarkistamme tulotiedot tulorekisteristä. Silloinhan asian luulisi olevan pässinlihaa ja klaari.

• Anonyymi

Mikä ihmeen ongelma tässä nyt on??? Jos olet maksukyvytön niin mitä paskan väliä tuolla on???

• Anonyymi

Niinpä. Pelästyin asiaa, koska tällainen uhkailu tuli ihan puun takaa.
        Jos tämä on ihan normijuttua, miksei ulosottaja kerro siitä! Sydänsairaana vanhana ihmisenä en pidä yllätyksistä, tai sitten yksinasuva ja omaiseton vainaja löytyy möksästään 50 vuoden kuluttua.

• Anonyymi

Tässä taitaa olla kyseessä, että ikäänkuin uusivat vanhan velan. Pitävät velkaa hengissä. Jos joskus taloustilanne paranisi niin pystyvät silloin jotain ehkä saamaan.
      Itse sain muutama kuukausi myös kirjeen, jossa ilmoitettiin v. 2019 velasta, noin 200 euroa. Että menee ulosottoon. Tämä oli jo ollut kertaalleen ja ilmeisesti palautettu varattomuusesteen vuoksi. Soitin uo:lle ja selitys oli juuri tuo että kun vanhoja velkoja oli maksettu pois niin sitten laittavat tämän taas aktiiviseksi. Sanoin, että eihän minun taloudellisessa tilanteessani ole muutoksia tullut. Maksuvaraa ei ole silti enemmän vaikka velkoja olen pystynytl maksamaan. Maksan siis pienestä eläkkeestä ulosottoon. No, joka tapauksessa näin kuulemma asia oli. Mitta nyt olen muutaman kerran katsonut tietojani. Ei tätä ko. Velkaa missään kyllä näy.
      Tästä tuli siis ensin ilmoitus ja sitten uo- päätös. En tiedä, palautuiko taas sitten uossa kierrettyään velka takaisin.

Nämä ovat siitä kurjia kun itse ihmettelee ja hermostuu. Otan aina yhteyttä ja kysyn, vaikka vastausta en selkeästi sinä saakaan. Nytkään ei kerrottu, että velka taas palautuu, että turha uo-kierros oli ikäänkuin tekninen juttu velan kannalta. Onneksi uo-kuluja ei siitä otettu.

• Anonyymi

Kiitos vastauksestasi. Nyt huokaan hetken ja annan ajan kulua.
        Tämä oma velkani, joka on ollut ulosoton käsittelyssä, on samoin jo vuodelta 2019. Siis silloin se on käynyt käräjäoikeudessa ja siirtynyt ulosottajalle. Maksoin vajaa 5 vuotta pientä lyhennystä, mutta nyt suojaosuuden nousun myötä ei ole jäänyt enää maksuvaraa. Eläkkeeni on alle tuhat euroa.
        Toivotaan, että asia on vain byrokratiaa.
        Elän jo muutenkin köyhyysrajan alapuolella ja säännöstelen (puolitan) lääkkeet ja kodin tekniikka on rikki monin osin. mm. lämmintä vettä ei enää ole ollut kolmeen vuoteen, koska lämminvesivaraaja meni rikki enkä saanut apua tai sen korjausta.
        Mitään uutta stressiä en enää kestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Nyt huokaan hetken ja annan ajan kulua.
        Tämä oma velkani, joka on ollut ulosoton käsittelyssä, on samoin jo vuodelta 2019. Siis silloin se on käynyt käräjäoikeudessa ja siirtynyt ulosottajalle. Maksoin vajaa 5 vuotta pientä lyhennystä, mutta nyt suojaosuuden nousun myötä ei ole jäänyt enää maksuvaraa. Eläkkeeni on alle tuhat euroa.
        Toivotaan, että asia on vain byrokratiaa.
        Elän jo muutenkin köyhyysrajan alapuolella ja säännöstelen (puolitan) lääkkeet ja kodin tekniikka on rikki monin osin. mm. lämmintä vettä ei enää ole ollut kolmeen vuoteen, koska lämminvesivaraaja meni rikki enkä saanut apua tai sen korjausta.
        Mitään uutta stressiä en enää kestä.

Ulosoton kaavaa ollaan muuttamassa, mutta työryhmän toimikausi päättyy vasta ensi vuoden lopussa, ja siitäkin menee vielä aikaa lain voimaantuloon. Voi olla että suojaosuudesta luovutaan kokonaan sanan nykyisessä mielessä. Toisaalta ulosttoa ei ole tarkoitus kiristää pienituloisilla. Kansaneläkkeestä ainakin tehdään ulosmiittauskelpoista, nyt se on ulosmittauskelpoista vain elatusmaksurästien osalta.

”Työryhmä kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että suojaosuuden ylittävistä tuloista ulosmitattava prosenttiosuus on varsin korkea, mikä ei ole omiaan kannustamaan tulojen kasvattamiseen, ellei velallinen näe ulosmittausvelkojen lyhentämistä riittävänä kannustimena. korkeat ulosmittausasteet ovat kuitenkin väistämätön seuraus siitä, että suojaosuuden tasoa korotetaan, mikäli ulosmittauskertymän määrä halutaan pitää jotakuinkin nykyisellä tasolla. Ulosmittausjärjestelmää uudistettaessa onkin syytä arvioida tarkasti, onko perustellumpaa pitää suojaosuuden taso matalammalla tasolla ja ulosmitata sen ylittävistä tuloista kevyemmin vai nostaa suojaosuutta ja ulosmitata sen ylittävistä tuloista ankarammin.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ulosoton kaavaa ollaan muuttamassa, mutta työryhmän toimikausi päättyy vasta ensi vuoden lopussa, ja siitäkin menee vielä aikaa lain voimaantuloon. Voi olla että suojaosuudesta luovutaan kokonaan sanan nykyisessä mielessä. Toisaalta ulosttoa ei ole tarkoitus kiristää pienituloisilla. Kansaneläkkeestä ainakin tehdään ulosmiittauskelpoista, nyt se on ulosmittauskelpoista vain elatusmaksurästien osalta.

”Työryhmä kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että suojaosuuden ylittävistä tuloista ulosmitattava prosenttiosuus on varsin korkea, mikä ei ole omiaan kannustamaan tulojen kasvattamiseen, ellei velallinen näe ulosmittausvelkojen lyhentämistä riittävänä kannustimena. korkeat ulosmittausasteet ovat kuitenkin väistämätön seuraus siitä, että suojaosuuden tasoa korotetaan, mikäli ulosmittauskertymän määrä halutaan pitää jotakuinkin nykyisellä tasolla. Ulosmittausjärjestelmää uudistettaessa onkin syytä arvioida tarkasti, onko perustellumpaa pitää suojaosuuden taso matalammalla tasolla ja ulosmitata sen ylittävistä tuloista kevyemmin vai nostaa suojaosuutta ja ulosmitata sen ylittävistä tuloista ankarammin.”

Sitaatti oli tästä julkaisusta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164861/OM_2023_14_ML.pdf

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitaatti oli tästä julkaisusta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164861/OM_2023_14_ML.pdf

Minulle on oikeastaan ihan sama mistä maksan. Nyt saan pientä työeläkettä ja sen lisäksi kansaneläkkeen osuutta paikkaamaan tulojen pienuutta. Asumistuki on satasen.
        Voisin maksaa tällä tulopohjalla jotain, mutta sitten sen paikkaisin toimeentulotuella, koska jokainen sentti on mitattu kattamaan elämisen peruskulut.
        Kannustin maksaa ulosottoon on kuitenkin se ohuin seikka. Nykyinen velka, jota siis peritään "aggressiivisin ottein, paperilla", on kaksinkertaistunut peruspääomasta, ja vaikka sitä on lyhennetty vajaa 5 vuotta ulosoton kautta, edelleen summa on kohtuuttoman iso tuloihini nähden. Noin 5500t.
        Pikkusumma työläiselle, muttei vanhuuseläkeläiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle on oikeastaan ihan sama mistä maksan. Nyt saan pientä työeläkettä ja sen lisäksi kansaneläkkeen osuutta paikkaamaan tulojen pienuutta. Asumistuki on satasen.
        Voisin maksaa tällä tulopohjalla jotain, mutta sitten sen paikkaisin toimeentulotuella, koska jokainen sentti on mitattu kattamaan elämisen peruskulut.
        Kannustin maksaa ulosottoon on kuitenkin se ohuin seikka. Nykyinen velka, jota siis peritään "aggressiivisin ottein, paperilla", on kaksinkertaistunut peruspääomasta, ja vaikka sitä on lyhennetty vajaa 5 vuotta ulosoton kautta, edelleen summa on kohtuuttoman iso tuloihini nähden. Noin 5500t.

Vielä lisään, että työeläkkeeni on pienempi kuin pitäisi olla, koska jouduin ottamaan osittain varhennetun eläkemuodon sairastuessani juuri viimeisinä uravuosina. Sairauspäivärahaa ei myönnetty kuin se 300 päivää ja sen jälkeiset työkyvyttömyyseläkehakemukset tulivat bumerangina takaisin. Jouduin kaksi viimeistä vuotta työmarkkinatuelle, jonka pienuutta (Sipilän aktiivimalli pienensi summan 475e kuussa) paikkasin siis OVElla. Nyt sen käyttöönotto on jo loppunut iän vuoksi (vanhuuseläke ja ikä 70), mutta loppuelämän se pienentää työeläkesummaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Voisin maksaa tällä tulopohjalla jotain, mutta sitten sen paikkaisin toimeentulotuella, koska jokainen sentti on mitattu kattamaan elämisen peruskulut.”

Yleensä pieneläkeläiset eivät saa toimeentulotukea ulosoton vuoksi, eivät saaneet edes matalamman suojaosuuden aikana. Tuo väite että köyhältä ulosottomies riistää rahaa ja Kela maksaa sen takaisin toimeentulotukena on propagandaa ja valhetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Voisin maksaa tällä tulopohjalla jotain, mutta sitten sen paikkaisin toimeentulotuella, koska jokainen sentti on mitattu kattamaan elämisen peruskulut.”

Yleensä pieneläkeläiset eivät saa toimeentulotukea ulosoton vuoksi, eivät saaneet edes matalamman suojaosuuden aikana. Tuo väite että köyhältä ulosottomies riistää rahaa ja Kela maksaa sen takaisin toimeentulotukena on propagandaa ja valhetta.

Miksei saisi? Itse olen ainakin saanut. Kela laskee tulot ja pakolliset vähennettävät menot (lämmitys, jäte, kiinteistövero, kotivakuutus, terveydenhoito mm.) ja jos käteen jäävä summa alittaa Kelan toimeentulotukirajan (noin 590 vuonna 2024), se paikataan tukirahalla. Itse lähetän Kelaan ulosottotodistuksen, jossa näkyy ulosmitattusumma per kuu. Puhut siis puppua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei saisi? Itse olen ainakin saanut. Kela laskee tulot ja pakolliset vähennettävät menot (lämmitys, jäte, kiinteistövero, kotivakuutus, terveydenhoito mm.) ja jos käteen jäävä summa alittaa Kelan toimeentulotukirajan (noin 590 vuonna 2024), se paikataan tukirahalla. Itse lähetän Kelaan ulosottotodistuksen, jossa näkyy ulosmitattusumma per kuu. Puhut siis puppua.

Niin siis pihvi jäi.
        Kela laskee tulopohjaan ulosmittauksen menona. Siis vain nettotulo on se, josta lasketaan pakolliset kulut ja jos rahna ei riitä, saa toimeentulotuen.
        Koska tulot näkyvät reaaliaikaisena tulorekisteristä, asia on päivän selvä. Siellä näkyy, mikä on ulosoton osuus eläketulosta. Ja saavathan he tukikäsittelijät suoraan tiedot eläkeyhtiöltä ja omasta talosta eli Kelasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis pihvi jäi.
        Kela laskee tulopohjaan ulosmittauksen menona. Siis vain nettotulo on se, josta lasketaan pakolliset kulut ja jos rahna ei riitä, saa toimeentulotuen.
        Koska tulot näkyvät reaaliaikaisena tulorekisteristä, asia on päivän selvä. Siellä näkyy, mikä on ulosoton osuus eläketulosta. Ja saavathan he tukikäsittelijät suoraan tiedot eläkeyhtiöltä ja omasta talosta eli Kelasta.

Velka pitää maksaa aina takasin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Velka pitää maksaa aina takasin!

Tietysti. Sitähän jokainen yrittää maksaa. Itse lottoan vielä kaiken lisäksi.
        Huijaamaan en ala, sitä ei pää kestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis pihvi jäi.

Mutta yleensä kokopäivätyötä tekevä ja eläkeläinen, pieneläkeläinenkin, saavat sen verran paljon nettotuloa, etteivät toimeentulotuen tiukat myöntämisperusteet täyty, vaikka hakijalla olisi ulosottoa. Pieneläkeläisellä täytyy silloin olla muutakin erikoismenoa, kuten suuri sähkö- tai sairaudenhoitolasku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta yleensä kokopäivätyötä tekevä ja eläkeläinen, pieneläkeläinenkin, saavat sen verran paljon nettotuloa, etteivät toimeentulotuen tiukat myöntämisperusteet täyty, vaikka hakijalla olisi ulosottoa. Pieneläkeläisellä täytyy silloin olla muutakin erikoismenoa, kuten suuri sähkö- tai sairaudenhoitolasku.

En minäkään saa toimeentulotukea kuin satunnaisesti. Olet täysin oikeassa, rajat ovat tiukat ja niin kuuluukin olla. Oma kokonaiseläkkeeni on alle tuhat euroa, josta maksan kaikki elämisen kulut, jopa auton pidon syrjäseudulla. Mutta talvella näinä sähköyhtiöiden jättipottiaikoina lasku saattaa olla kylmimmät kuut yli 700 euroa/kk ja silloin joudun taipumaan tukiin. Silloin etuusvirkailija katsoo kokonaistilanteen ja myöntää, ulosotosta huolimatta, tulojen nettosummaan suhteutetun apurahan. Yleensä noin 200-300e max.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis pihvi jäi.

Ulosotto käy toimeentulotuessa menoiksi siinä missä esim. sähkölasku. Mutta se pitää mun mielestä olla otettu nettotuloista ulosoton toimesta, itse maksettu ei käy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ulosotto käy toimeentulotuessa menoiksi siinä missä esim. sähkölasku. Mutta se pitää mun mielestä olla otettu nettotuloista ulosoton toimesta, itse maksettu ei käy

Toimeentulotuen laskelma tehdään tilille oikeasti tulleiden rahojen mukaan, siis ulosoton jälkeen. Kela rinnastaa ulosottomiehen vahvistaman maksusuunnitelman pakolliseksi ulosotoksi. Lain mukaan maksusuunnitelman maksuerä on aina yhtä suuri kuin ulosotto olisi muutenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on, köyhän ulosotossa olevan ei kannata hakeutua maksujärjestelyyn, koska silloin toimeentulotuen saanti ei olekaan samalla viivalla kuin normi uo-laisen.
        Itsekin ihmettelin, kun vouti suositteli järjestelyä ja piti sitä hyvänä asiana, mutta velkaneuvonta ei suositellut ollenkaan. Kumpikaan ei kuitenkaan kertonut mielipiteensä syytä. Itse otin selvää ja Kelasta loppuviimein.
        En ymmärrä miksi kukaan ei voi olla rehellinen ja antaa tietoa velalliselle ihan kuten virkahenkilön pitää. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän luotan virkaloisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on, köyhän ulosotossa olevan ei kannata hakeutua maksujärjestelyyn, koska silloin toimeentulotuen saanti ei olekaan samalla viivalla kuin normi uo-laisen.
        Itsekin ihmettelin, kun vouti suositteli järjestelyä ja piti sitä hyvänä asiana, mutta velkaneuvonta ei suositellut ollenkaan. Kumpikaan ei kuitenkaan kertonut mielipiteensä syytä. Itse otin selvää ja Kelasta loppuviimein.
        En ymmärrä miksi kukaan ei voi olla rehellinen ja antaa tietoa velalliselle ihan kuten virkahenkilön pitää. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän luotan virkaloisiin.

Höpsis, ulosoton maksusuunnitelma huomioidaan Kelassa hyväksyttynä menona, koska se Kelan tulkinnan mukaan rinnastuu pakolliseen ulosottoon. Maksusuunnitelma on aina yhtä suuri kuin normaali ulosotto olisi, eli ei voi taktikoida itselleen toimeentulotukea silmällä pitäen normaalia suurempaa maksusuunnitelmaa, tai muuten uo-mies on tehnyt virkavirheen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpsis, ulosoton maksusuunnitelma huomioidaan Kelassa hyväksyttynä menona, koska se Kelan tulkinnan mukaan rinnastuu pakolliseen ulosottoon. Maksusuunnitelma on aina yhtä suuri kuin normaali ulosotto olisi, eli ei voi taktikoida itselleen toimeentulotukea silmällä pitäen normaalia suurempaa maksusuunnitelmaa, tai muuten uo-mies on tehnyt virkavirheen.

"normaalia suurempaa maksusuunnitelmaa, tai muuten uo-mies on tehnyt virkavirheen"

Tottakai voi tehdä suunnitelman jossa maksaa enemmän mitä normi palkan tai muun tulon ulosmittauksessa, ei tätä tietenkään ulosottomies mitenkään kiellä. Mutta toki kela voi puuttua asiaan eli se on kelan hommia eikä uo:n

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"normaalia suurempaa maksusuunnitelmaa, tai muuten uo-mies on tehnyt virkavirheen"

Tottakai voi tehdä suunnitelman jossa maksaa enemmän mitä normi palkan tai muun tulon ulosmittauksessa, ei tätä tietenkään ulosottomies mitenkään kiellä. Mutta toki kela voi puuttua asiaan eli se on kelan hommia eikä uo:n

Ja mielestäni tässä oli/on selvä syy miksi itse maksettu ulosotto ei käy toimeentulossa menoina. Voi olla että käytännöt nykyään muuttuneet....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitäs järkeä on hakeutua niin raskaaseen toimenpiteeseen kuin velkajärjestely on, jos ihan samaa maksua makselee vuosikausia? Monelle velalliselle on ihan se ja sama mitä summaa maksaa ulosottoon, jos rahaa on normi elämään. Tai järjestelyn kautta velkojalle.
        Vanhalle tai sairaalle velalliselle ei kannata lähteä rustaamaan vuosia kestävää järjestelyä kaikkine käräjäoikeuden käsittelyineen, jos elinajanennuste on siinä 5 vuotta max.
        Nuorille hyvä, jos auttaa eteenpäin ja saa työn syrjästä nopeammin kiinni.
        Vanhat kuolee kuitenkin ennen lopullisia tilityksiä. Sori siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No laissa ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma on määritelty näin ”Ulosottomies voi palkan ulosmittauksen sijasta vahvistaa velalliselle kirjallisen maksusuunnitelman, jos velallinen tekee uskottavaksi, että hän suorittaa suunnitelman mukaisesti ulosottomiehelle säännönmukaisen taikka 51, 51 a tai 52–54 §:ssä tarkoitetun määrän. Ulosottomiehen tulee vaatia velalliselta vähintään kerran vuodessa selvitys tulopohjaan kuuluvista tuloista ja etuuksista. ”

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P59

Jos joku velallinen on suullisesti luvannut ulosottomiehelle maksaa tietyn summan joka kuukausi, se ei ole vielä laissa tarkoitetu maksusuunnitelma, joka on aina kirjallinen ulosottomiehen vahvistama ja normaalia ulosottoa korvaava sopimus, joka on tehty ulosoton salaamiseksi työnantajalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mielestäni tässä oli/on selvä syy miksi itse maksettu ulosotto ei käy toimeentulossa menoina. Voi olla että käytännöt nykyään muuttuneet....

Kela on eri mieltä, sillä se rinnastaa ulosottokaaressa määritellyn kirjallisen maksusuunnitelman pakolliseksi ulosotoksi. Tässä faktaa asiasta: https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf#page=51 (Katso kohtaa 1.3.10)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kela on eri mieltä, sillä se rinnastaa ulosottokaaressa määritellyn kirjallisen maksusuunnitelman pakolliseksi ulosotoksi. Tässä faktaa asiasta: https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf#page=51 (Katso kohtaa 1.3.10)

Onko siis vieläkin maksusuunnitelma, joka sovitaan kahden kesken (velallinen ja velkoja) plus uo-henkilö, eri kuin maksujärjestely? Eikö jälkimmäistä sanottu aikaisemmin saneeraukseksikin? Jos nämä kaksi proseduuria ovat edelleen eri, Kelan kanta no. järjestelyyn versus normi ulosottoon oli ennen kielteinen toimeentulotuen määrään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko siis vieläkin maksusuunnitelma, joka sovitaan kahden kesken (velallinen ja velkoja) plus uo-henkilö, eri kuin maksujärjestely? Eikö jälkimmäistä sanottu aikaisemmin saneeraukseksikin? Jos nämä kaksi proseduuria ovat edelleen eri, Kelan kanta no. järjestelyyn versus normi ulosottoon oli ennen kielteinen toimeentulotuen määrään.

Joo siis jos velkajärjjestelyllä tarkoitetaan velkasaneerausta niin se ei kyllä käy toimeentulotuessa menoiksi. Ulosotto sen sijaan käy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo siis jos velkajärjjestelyllä tarkoitetaan velkasaneerausta niin se ei kyllä käy toimeentulotuessa menoiksi. Ulosotto sen sijaan käy.

Ulosotossa on maksusopimuksia ja maksusuunnitelmia. Kela hyväksyy maksususuunnitelmat toimeentulotukihakemuksen laskelmaan menoina. Velkajärjestelyn maksut ovat eri asia.

”Ulosottomies voi harkintansa mukaan palkan tai elinkeinotulon ulosmittauksen sijasta vahvistaa velalliselle kirjallisen maksusuunnitelman. Maksusuunnitelma vahvistetaan saman määräisenä kuin palkan tai elinkeinotulon ulosmittaus. Maksusuunnitelmassa noudatetaan soveltuvilta osin samoja helpotuksia kuin palkan tai elinkeinotulon ulosmittauksessa.

Veronpalautus voidaan ulosmitata maksusuunnitelmasta huolimatta. Maksusuunnitelman ohella tehdään tarvittaessa turvaava ulosmittaus, jolla varmistetaan maksusuunnitelman toimiminen. Ulosmitattu omaisuus myydään vain, jos velallinen ei maksa velkaa sovitussa määräajassa. Jos velka maksetaan, ulosmittaus raukeaa ja omaisuus palautetaan velalliselle. Jos velallinen ei noudata maksusuunnitelmaa, maksusuunnitelma raukeaa ja velallisen palkka tai elinkeinotulo ulosmitataan tai ulosmitattu omaisuus myydään. ”

https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelalliselle/velanmaksaminen.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe