Erikoinen juhannus,

beattaBarbara

Joskus kauan, kauan sitten olin tullut ulkoisilta mailta kotisuomeen.
Jo Seutulaan laskeutuessa neitseellisen vihreät koivut tervehtivät tulijaa.

Juhannusaattona istuin junaan.
Liki tyhjässä junavaunussa kiisin läpi Suomen.

Juhannuskokot vaihtuivat silmissä panoraaman tavoin.
Tulenliekit yrittävät kiemurrella käärmetanssiaan kohti korkeutta.

Malleissa ja muodoissa löytyi, oli risua ja puuta, venettä pystyyn ja poikittain
eri arkkitehtuurien mukaan.

Niin montaa kokkoa en ole samana juhannusaattona sen jälkeen enää nähnyt.

Aurinko veitikkakin unohti mennä nukkumaan.

Se oli nykyajan termein sanottuna ns. elämysmatkailua.

Tunsin kesäyön sykkeen.

beataB ( kunhan muistelin…)

5

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumeli

Se oli 60 luvun alkua,olimme J:npäässä.Läksimme mieheni kanssa Vanhanklän niemeen juhannus kokolle.Ei siellä kulkenut mitään kyytiä ,vaan kävellen menimme ja eikösmitä vettärupesitulemaan oikein tosissaan,muttamennä piti.ku vielä Tapio Rautavaaran piti tulla sinne.Kokkoa emme nähneet ja emme myöskään Rautavaaraa.Tallustimme kuraisina ja vettä tippuvina kotia kohti.sen jälkeen ei tullut läehdettyä siellä kokoille.

• Hintriika

Elettiin 50-luvun alkupuolta. Asuttiin Lapissa ja oltiin isän ja äidin kanssa lähdössä Aavasaksalle keskiyön aurinkoa katsomaan. Äiti pakotti panemaan villahousut jalkaan! Melkein itkun kanssa ne puin ylleni. Vaan kyllä olin salaa äidille kiitollinen sitten yöllä. Eikä tainnut se keskiyön aurinkokaan näyttäytyä...

• kyllikki

Yoton yo Yyterin sannoilla 50-luvulla. Lavatanssit,valittin myos santojen kunigatar,hanesta tuli Miss Suomi ja Miss Europa.Komea juhannus kokko ihan merenrannassa.Yovyttiin teltassa,juhannuspaivana otettiin aurinkoa Yyterin sannoilla,ah se oli aikaa se.Sita vielakin muistelen haikeana taalla kaukana

• beataBabara*

Kyllä niitä villahousuja Suomen kesässä monesti kaipaa,
        kun tuuli käy läpi uuden, ohuen kesähepenen.

Katselin ulos lämpimästä junanvaunusta,
        ja vaaleanpunaisten silmälasien läpi.

Ja olin oikeesti onnellinen.

• 60-luvun opiskelija

Olin kesätöissä tehtaan porttivahtina. Se oli vielä sitä aikaa, kun juhannusta vietettiin sen "oikeana" päivänä keskellä viikkoakin. Minulle sattui juhannusvuoro, (mikä oli onnenpotku, koska juhannus oli kesän rahakkain päivä ja yö). Olin pitkässä päivä- ja yövuorossa, ja aamulla varhain soi puhelin. Firman toimitusjohtaja soitti Amerikasta. Hän pyysi puhelimeen jotakuta tehtaassa työskentelevää henkilöä. Vastasin, ettei asianomainen ole tänään töissä, kun tehdas on suljettu.

"MITÄ HELVETTIÄ SIELLÄ OIKEIN TAPAHTUU? MIKSI TEHDAS ON SULJETTU?", toimitusjohtaja huusi korvaani. Vastasin, että nyt on juhannuspäivän aamu.

No, hän oli vähän nolo ja sanoi soittavansa uudelleen arkipäivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5520
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3683
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      453
      2568
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1610
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1356
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1283
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      150
      1192
    Aihe