Erikoinen juhannus,

beattaBarbara

Joskus kauan, kauan sitten olin tullut ulkoisilta mailta kotisuomeen.
Jo Seutulaan laskeutuessa neitseellisen vihreät koivut tervehtivät tulijaa.

Juhannusaattona istuin junaan.
Liki tyhjässä junavaunussa kiisin läpi Suomen.

Juhannuskokot vaihtuivat silmissä panoraaman tavoin.
Tulenliekit yrittävät kiemurrella käärmetanssiaan kohti korkeutta.

Malleissa ja muodoissa löytyi, oli risua ja puuta, venettä pystyyn ja poikittain
eri arkkitehtuurien mukaan.

Niin montaa kokkoa en ole samana juhannusaattona sen jälkeen enää nähnyt.

Aurinko veitikkakin unohti mennä nukkumaan.

Se oli nykyajan termein sanottuna ns. elämysmatkailua.

Tunsin kesäyön sykkeen.

beataB ( kunhan muistelin…)

5

630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumeli

Se oli 60 luvun alkua,olimme J:npäässä.Läksimme mieheni kanssa Vanhanklän niemeen juhannus kokolle.Ei siellä kulkenut mitään kyytiä ,vaan kävellen menimme ja eikösmitä vettärupesitulemaan oikein tosissaan,muttamennä piti.ku vielä Tapio Rautavaaran piti tulla sinne.Kokkoa emme nähneet ja emme myöskään Rautavaaraa.Tallustimme kuraisina ja vettä tippuvina kotia kohti.sen jälkeen ei tullut läehdettyä siellä kokoille.

• Hintriika

Elettiin 50-luvun alkupuolta. Asuttiin Lapissa ja oltiin isän ja äidin kanssa lähdössä Aavasaksalle keskiyön aurinkoa katsomaan. Äiti pakotti panemaan villahousut jalkaan! Melkein itkun kanssa ne puin ylleni. Vaan kyllä olin salaa äidille kiitollinen sitten yöllä. Eikä tainnut se keskiyön aurinkokaan näyttäytyä...

• kyllikki

Yoton yo Yyterin sannoilla 50-luvulla. Lavatanssit,valittin myos santojen kunigatar,hanesta tuli Miss Suomi ja Miss Europa.Komea juhannus kokko ihan merenrannassa.Yovyttiin teltassa,juhannuspaivana otettiin aurinkoa Yyterin sannoilla,ah se oli aikaa se.Sita vielakin muistelen haikeana taalla kaukana

• beataBabara*

Kyllä niitä villahousuja Suomen kesässä monesti kaipaa,
        kun tuuli käy läpi uuden, ohuen kesähepenen.

Katselin ulos lämpimästä junanvaunusta,
        ja vaaleanpunaisten silmälasien läpi.

Ja olin oikeesti onnellinen.

• 60-luvun opiskelija

Olin kesätöissä tehtaan porttivahtina. Se oli vielä sitä aikaa, kun juhannusta vietettiin sen "oikeana" päivänä keskellä viikkoakin. Minulle sattui juhannusvuoro, (mikä oli onnenpotku, koska juhannus oli kesän rahakkain päivä ja yö). Olin pitkässä päivä- ja yövuorossa, ja aamulla varhain soi puhelin. Firman toimitusjohtaja soitti Amerikasta. Hän pyysi puhelimeen jotakuta tehtaassa työskentelevää henkilöä. Vastasin, ettei asianomainen ole tänään töissä, kun tehdas on suljettu.

"MITÄ HELVETTIÄ SIELLÄ OIKEIN TAPAHTUU? MIKSI TEHDAS ON SULJETTU?", toimitusjohtaja huusi korvaani. Vastasin, että nyt on juhannuspäivän aamu.

No, hän oli vähän nolo ja sanoi soittavansa uudelleen arkipäivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      87
      7813
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4698
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4311
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      44
      2516
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      92
      1371
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      39
      1178
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      33
      1164
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1130
    9. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      166
      1060
    10. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      62
      1038
    Aihe