Golf 1.4 mk3 kokemuksia?

Jorkki

Olen vaihtamassa autoa, ja noita 1.4-koneisia Golfeja näkyy olevan melko runsaasti myynnissä. Malli kiinnostaa, mutta 60hp kone >1000kg painavassa autossa vaikuttaa riittämättömältä. Miten on käytännössä? Entä polttoaineen kulutus? Kertokaa myös muita kokemuksia Golfista.

14

3897

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GTI 2.0 ABT

Käytännöstä en tiedä mallista paljon, kuin mitä aina kuulee. Jotain pientä ruiskun ja sytytyksen sähkötilpehööreissä ainakin tutullani oli, mutta se oli kai maanantai-yksilö. Ei se mikään raketti ole, mutta ei vie paljon bensaakaan. Auton tarkoitus on kuitenkin kuljettaa paikasta A paikaan B? Tai sitten ei.. Ja bensa kallista muutenkin. Varmasti hyvä käyttöauto. Itse ottaisin kyllä 1.6 tai 1.8, näissä enemmän vääntöä elikkäpäs käyttövoimaa.

• Jokkemono

Eikös juuri tuossa 1.4l koneessa ole ollut jonkinmoista vikaa...? Lueskele palstoja.

• Kokemusta ko. koneesta

Todella mopo peli. Ei minkään näköistä ala kierrosten vääntöa. Kiekat 7 tonniin voi kokeilla lähtemistä paikaltaan. Säälittävää että tälläisen auton saa tälläisellä koneella. Mutta kun pitää olla VW vaikka ei olle rahaa. Samalla rahalla saa muutakin.......

• M

Moi
      Mulla oli tuollainen 1.4L Golffi ja kyllä tykkäsin. Aivan huolettomia kilometrejä ja kyllä tuollakin ehtii. Ohituksiin joutuu toki valmistautumaan vähäisten tehojen vuoksi normaalia paremmin. Bensaa meni 5.5L - 6.5L/100km. Vaikka on pieni kone niin ajettavuus on saatu mukavaksi sopivilla välityksillä jolloin vääntökin tuntuu huomattavasti numeroarvoja suuremmalta.

• 007

hengetön peli kulkemaan.

• Golf

Juu,
      olen ajellut nyt 5 vuotta -92 mallisella 1.4 Golffilla (eka 3 koppanen)

Ajettavuus on tosi hyvä eikä kulutus ole todellakaan paha, siellä 6-8 litran välissä on pysynyt koko 5 vuoden ajan.

Kulkupuolta ei todellakaan voi verrata edelliseen autooni, Vectra 2.0, mutta kyllä tolla ehtii.
      Huippuja valtavassa myötämäessä 175 mittarin mukaan - ääni on tosin paha silloin - tasamaalla jotain 160

Itse asiassa kone on varsin sitkeä vääntämään, eli ei sammu läheskään niin herkästi, kuin muutamat muut testaamani merkit. Viiden hengen kuormalla tosin vauhdin lisääminen 100 on työn takana kuitenkin.

Ropleemina on olleet lambda -anturi, vesipumppu ja kannentiiviste. Ei kovin kalliita remppoja yksikään, mutta noita en ainakaan itse laskisi kuluviksi osiksi. (jokainen siis uusittu kerran)

Nyt kotterossa on 200tkm, eikä kone syö öljyä. Ite oon siihen uusinu eteen iskarit ja jouset, takana on vielä alkuperäiset, tosin kunto todella huono.

Ajot on ollut valitettavasti osin sepeli/hiekkateillä ja kiveniskemiä on tullut varsin reilusti. Laiskuuttani en ole kehdannut niitä paikata, ja tuloksena on nyt lievä kukkiminen helmoissa.

Eihän sillä itsetunto kohene eli silläajavan pitää olla henkisesti ehjä ;).

Itse olen kuitenkin ollut suhtkoht tyytyväinen autoon, ja ylläpito on halpaa.. renkaatkin jotain 1000 sarja, alleasennettuna.

• omistaja

Itsellä juuri mk3 1.4-koneella ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kulutus matka-ajossa muistaakseni hieman reilu 6 litraa mitä olen mittaillut ja eipä ole ikinä tainnut mennä yli 8 litran kaupungissakaan.

Riippuu ihan mitä haet, pippeliä ei tällä koneella kasvateta. Maantiellä joudut katsomaan missä ohitat jos ohitat ja pk-seudulla esim. kehälle liityttäessä joutuu painamaan tallaa pohjaan. Eli käyttöautona hyvä, mutta jos kaipaat kiihtyvyyttä osta isommalla koneella. Tän 1.4-koneen tehot on mielestäni minimi millä tulee kyllä toimeen. Ostin itse auton opiskeluaikana, jolloin rahaa ei ollut ylimääräistä ja jos nyt ostaisin, niin valitsisin 1.6-koneen.

Autolla on ajettu nyt ~90tkm ja hyvä tuuri on käynyt. Normaalien huoltojen lisäksi ei ole ollut ihmeempää; takaäänenvaimennin vaihdettu ja aurauskulmia säädätetty. Kytkin mielestäni normaalia "pehmeämpi" - ajellaan loppuun ja katotaan kauanko kestää. Käsittääkseni VW on tehnyt tätä 1.4L 8-venttiilistä konetta iät ja ajat - eiköhän sieltä oo pahimmat mokat karsiutuneet aikaa sitten pois. Kattoo konepelli alle (tyhjää täynnä) ja ihmettelee etteikö iso konserni ois tällästä värkkiä saanu toimimaan?!

Summasummarum - hyvä auto siirtyä paikasta A paikkaan B. Halpa ostaa ja pitää mutta jos autoista niitten itsensä takia oot vähänkään kiinnostunu, niin isompaa konetta pellin alle vaan.

• Paroni

Itselläni on Golf mk3 1.6 8v ja hyvin on toiminut.
      mittarissa nyt 145tkm ja ei ole isompia remontteja ollut. Lambda on vaihdettu ja alatukivarren pallonivelet.

Todella vähäsyömäinen (matkaajo 6.5l) eikä syö öljyä.

tehoa on mielestäni tarpeeksi (75hp) liikuttamaan neljää aikuista ihmistä maantiellä.

Jos jostain löydät edullisen 1.6 niin onhan se parempi vaihtoehto varmaan kuin 1.4

• Ruippa

Ettekö te osaa ajaa, vai miten se nyt on niin vaikeaa muka kiihdyttää 1.4-litraisella Golfilla muun liikenteen mukaan? Ei tämä kone mihinkään rata-ajoon toki sovellu, mutta on todella mukava käyttömoottori. Vääntää hyvin alhaalta ja liikkeellelähdöt ovat todella helppoja.

Kulutus hetken omistamallani 250 tkm ajetulla Golf III 1.4:llä oli n. 8 litraa sadalle, mikä on ihan hyvin autolta, jolla voi viittäkin korstoa kyyditä. Kestävä peli kaikin puolin. Itselleni vain aivan liian tylsä, josta syystä laitoin auton pian takaisin kiertoon.

• vanha lousku-vw

Jos haluaa pysyä muun liikenteen mukana, niin sitähän joutuu polkemaan kun tulpatonta mopoa, kertovat honda monkey-fanit.
        On siinä sen verran totta, että pienet turbottomat koneet on aika onnettomia kiihtymään, mutta toki kestäviä.

• Golfman1

Hei onko 1,4 konetta yksi ja monipisteruiskuna. 1,6 moottori muuttui 96 vuonna monipisteruiskuksi, mites tämä 1,4 moottori?

• paksamias

kamu teki golffiinsa 4. ruutan ku lisäs 3kpl suuttimia imusatsiin ja virta bensa niihin.
        myöskin hitsaamalla saa lukkokeulan tehtyä kolffi/derbyyn helposti.

• kkkkkiiuu
        paksamias kirjoitti:

kamu teki golffiinsa 4. ruutan ku lisäs 3kpl suuttimia imusatsiin ja virta bensa niihin.
        myöskin hitsaamalla saa lukkokeulan tehtyä kolffi/derbyyn helposti.

nyt lisätty ne ylimääräset suuttimet kun poras reijän ja kierteet ni sai kiinni ne mutta mites b-linja et haarottaako entisistä vai kokonaan uudet jakajasta????
        virrat on otettu rosvoilla

• Anonyymi

laita ennemmin k jetti lukkokeula ni kulkee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      394
      2182
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      2080
    3. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      98
      1802
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      443
      1742
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      7
      1434
    6. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      112
      1310
    7. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      217
      1001
    8. Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!

Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      906
    9. Jos totta puhutaan niin haluan mies että

N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭
      Ikävä
      72
      850
    10. Tiedäthän?

Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k
      Ikävä
      41
      832
    Aihe