Hautojenhoitosopimus

Anonyymi-ap

Tein sopimuksen seurakunnan kanssa hautojen hoidosta eli siis 5 kpl kukkia kesän ajaksi. Sopimus oli sama kuin maksettu lasku eikä siinä kerrottu varsinaisesta hoidosta mitään, vain kukat ja niiden määrä mainittu.
Olimme äitienpäivänä itse vieneet haudalle 3 kukkaa ja istuttaneet ne ja asettaneet maahan itse muovialustalle tehdyn kukkalaitteen . Kului muutama viikko ja menin (300 km:n päästä) käymään haudalla ja kas kummaa, hoitomerkki oli ilmestynyt haudalle ja tuo itse tehty laite oli hävinnyt ! Istutetut olivat (vielä) paikallaan.
Tiedustellessani asiaa seurakunnalta, sieltä tiukasti ilmoitettiin, ettei saa itse istuttaa mitään, ne tullaan poistamaan ja samoin kaikki irtaimena ovat asiat !

Olin aivan järkyttynyt, onkohan tämä yleinen käytäntö ? Eikö nyt voida hoitaa hautaa sekä seurakunta että omaiset yhdessä ? En vain itse pääse niin usein paikalle, siksi otin hoitosopimuksen mutten voinut kuvitella, että en saisi itse enää viedä sinne kukkia ym.!

23

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinähän sait vastauksen, ei saa itse silloin istutella/koristella, jos on sopimus.
      Mitä erikoista tuossa on ja miksi sinun pitäisi päästä vielä lisää sorkkimaan, jos kerran hoitavat ok.

      Ihan normaaliahan tuo on.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Miksi viedä itse kukkia kun on sopinut, että joku toinen hoitaa hautaa?


    • Anonyymi

      Onko se siis joku standardimäärä kukkia mikä siinä haudalla saa olla, eli että jos on jo seurakunnan viemät niin ei missään tapauksessa sallita omaisten viemiä?
      Onko tässä mitään järkeä...

      • Anonyymi

        ratkaisematon kukkariita

        no urpoja riittää


      • Anonyymi

        Haudalle istutetaan hoitajan, siis srk:n puolesta niin monta kukkaa kuin hautaan on vainajia laskettu. Haudalle voi ja saa viedä leikkokukkia, mutta miksi ihmeessä sinne pitäisi istutella omiaan, jos on antanut luvan srk:lle hoitaa ja istuttaa. En ummarra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haudalle istutetaan hoitajan, siis srk:n puolesta niin monta kukkaa kuin hautaan on vainajia laskettu. Haudalle voi ja saa viedä leikkokukkia, mutta miksi ihmeessä sinne pitäisi istutella omiaan, jos on antanut luvan srk:lle hoitaa ja istuttaa. En ummarra.

        Onko sinulla ollenkaan mielikuvitusta?
        Mitä jos vaikka haudatulle hieman etäisemmät henkilöt toisinaan haluaisivat viedä kukkia haudalle edes tietämättä haudatun lähimpien omaisten tekemästä haudanhoitosopimuksesta?
        Rikkovatko he silloin jotain pyhää jumalallista lakia ja kukat on äkkiä poistettava?
        Ymmärretään ja tajutaan että haudanhoitosopimus kattaa myös mahdollisten seurakunnan asettamien kukkien poistamisen säällisen ajan kuluessa mutta onko se liikaa vaadittu että satunnaisesti samalla pitäisi viedä pois jotkut muut kukat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla ollenkaan mielikuvitusta?
        Mitä jos vaikka haudatulle hieman etäisemmät henkilöt toisinaan haluaisivat viedä kukkia haudalle edes tietämättä haudatun lähimpien omaisten tekemästä haudanhoitosopimuksesta?
        Rikkovatko he silloin jotain pyhää jumalallista lakia ja kukat on äkkiä poistettava?
        Ymmärretään ja tajutaan että haudanhoitosopimus kattaa myös mahdollisten seurakunnan asettamien kukkien poistamisen säällisen ajan kuluessa mutta onko se liikaa vaadittu että satunnaisesti samalla pitäisi viedä pois jotkut muut kukat?

        Sulla(kin) näyttää olevan lukihäiriö tai joku muu ymmärtämisen vaje. "Etäisemmät henkilöt" eivät aivan yleisesti istuttele haudoille mitään, leikkokukkia sen sijaan voi haudoille jättää ihan kuka vain.


    • Anonyymi

      Alottajalle ,

      meilläpäin olen kymmeniä vuosia tehny haudanhoitosopimukseia omaisteni haudoille,
      AINA seurakunta on vieny omat kukkansa ja hoitanu HYVIN haudan,
      OLEN MYÖS vieny itse kukkia seurakunnan kukkien sekaan tai viereen,
      ovat hoitaneet NEKI oikein hyvin
      täällä meilläpäin EI ole mitään valittamista
      täällä seurakunta hoitaa hyvin MAKSETUT SOPIMUSTEN mukaisesti haudat
      KIITOS SEURAKUNNALLE !
      TV OMAINEN !

    • Anonyymi

      Haudalle voi viedä keväällä pakkasen kestäviä sipulikasveja. Kun sitten srk hoitaa haudan, se poistaa entiset kasvit ja istuttaa sovitut kukat tilalle.
      Kesällä voi viedä rukku- tai leikkokukkia irrallaan haudalle. Ei kannata istuttaa maahan mitään. Näin Helsingissä. Varmaan eri käytäntöjä.
      Tuo jossa saa istuttaa oman kukan srk:n laittamien kukkien sekaan on ihan kiva. Ehkä siinäkin omaisella on tyylitajua että laittaa srk:n istuttamiin sopivat kukat. Jos istuttaisi tökeron muuhun kasvistoon sopimattoman, ehkä se sitten poistettaisiin, en tiedä.
      Aloittaja, hoitoa on myös kastelu. Et kai tarkoita ettei srk kastelisikaan hautaa, istuttaisi vain pyytämäsi kukat.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille tähänastisille kommentoijille.

      Haluaisin laittaa itse lisää kukkia aina käydessäni, jonkun ehkä istuttaa, joskus leikkokukkia, joskus itse tehtyjä erillisiä juttuja, niiden seurakunnan 5:n uudenguineanliisan lisäksi. Haluan laittaa haudalle mahdollisimman kauniita kukkia ja että se näyttää runsaalta. 2m:n levyisellä kivellä ei 5 kukkaa ole kovin paljoa. Miksiköhän joidenkin on sitä vaikea ymmärtää ? Haluan itsekin muistaa edesmenneitä rakkaita läheisiäni. Koska asun kaukana haudalta, en voi itse hoitaa koko ajan, sen vuoksi otin seurakunnan kukat, että olisi edes jotain. Haudan hoito on minulle kunniatehtävä, jonka haluan hoitaa. Miksi se on tehty niin byrokraattiseksi ja vaikeaksi, en ymmärrä. Itseni lisäksi myös jotkut muut henkilöt voivat viedä käydessään paikkakunnalla haudalle kukkia.

      Seurakunnan edustaja kirjoitti sanoi, että voi laittaa jonkun 'kukkaputken', jos haluaa itse viedä jotain. Mikähän lienee kukkaputki, en tiedä. Tästä jää sellainen vaikutelma, että seurakunta nyt on 'kaapannut' meidän sukuhaudan ja tylyttää sääntöjään. Mitään varsinaista sopimustahan heiltä ei ole tullut, vain lasku ja sen liitteenä kirje, jossa kerrotaan mitä kukkia tullaan laittamaan. Ei sanaakaan siitä, mitä hoito kattaa ja eikä mitään tietoa etukäteen noista omaisten kukkien laittamisesta tai muista byrokratian asioista. En tietenkään voi silloin kuvitella, että tulisi heidän päähänsä kieltää istuttamasta omia kukkia tai tuomasta niitä edes maljakkoon !

      En ole valittanut enkä valittamassa huonosta hoidosta, kyllä ne kukat kasteltua varmasti tulee ja kuihtuneet korjattua. Täytyypä vielä tarkistaa, saavatko ne kynttilälyhdyt olla paikallaan, vai heittävätkö nekin roskiin...

      Terveisin Aloittaja

    • Anonyymi

      Olipa sopimukset tai ei, niin kai hoitajalla pitäisi olla jonkinlaista silmää, ettei veisi pois näyttäviä toisten tuomia kukkia. Onhan taloyhtiöillä sopimukset lumitöistäkin, mutta silti saa/pitää asukkaankin tehdä niitä töitä. Usein hoitajat ovat vielä niin huonoja tekijöitä, että pakko itsekin paikkailla niiden jälkiä.

    • Anonyymi

      Seurakuntien kanssa tehdyt sopimukset on mitä milloinkin. Isovanhempani tekivät ja maksoivat kalliin hinnan "ikisopimuksesta" haudasta ja sen hoidosta 70-luvulla. Parisen vuotta sitten menimme kesälomalla käymään pitkästä aikaa isovanhempieni haudalla. Viimeksi olin, pitkästä etäisyydestä johtuen, käynyt haudalla 1999 joten paikan kyllä tiesin. Hautakivi oli vaihtunut ja kivessä aivan vieras nimi. Eli, hauta oli otettu uusiokäyttöön? Isältänikään, kuollut jo kymmenen vuotta sitten, en voinut kysyä oliko sopimus purettu. Että se niistä ikisopimuksista. Hautausmaalla oli rautaristejä jo vuosilta 1800 alkaen, paljonko lienevät maksaneet kun edelleen oli hauta olemassa?

    • Anonyymi

      Olemme myös tehneet sopimuksen seurakunnan kanssa haudan hoidosta.
      Hautakiven edessä on pieni alue kukille, johon srk laittaa joka kesä kolme kukkasta.
      Muuten hauta on nurmikolla.

      Mihin siinä itse veisit kukkia? Toki ei ole tarvettakaan. Eihän niitä voi laittaa nurmikolle nurmikonleikkauksen esteeksi.

      Mikäli sinne haluaa viedä omia kukkia ja kaikenlaista rihkamaa, niin silloin kannattaa itse hoitaa kaikki, eikä antaa seurakunnan hoitoon. Pitää ymmärtää se, että siellä on useita hautoja, eikä vain sitä yhtä "MINUN sukulaisteni" hautaa.

      • En minäkåän ymmärrä puutarhatonttujen sun muun rihkaman vientiä haudalle ja meillä se on kellettykin vaikka ei hautasopimusta olisikaan. Perusteluna se että vaikeuttavat hautausmaan hoitoa.

        Meillä hautakiven eteen laitettiin kiinteä aukollinen kivi# jossa soikea tila muutamalle kukalle. Sen reunalle mahtuu valkoinen pieni istuva enkeli.


    • Anonyymi

      En tajua tällaista ongelmaa lainkaan. Miksi ylipäänsä sinne pitää niitä kukkia laittaa, ketä varten haudan pitää olla ns. kaunis?
      Ulkokultaista.

      • Anonyymi

        Siksi pitää olla kaunis ja kukkia, ettei pääse ihmiset ajattelemaan, ompas välinpitämättömiä omaisia/sukulaisia. Siis, että muut (elävät) näkee.


      • Minua itseäni varten laitan. Läheiseni
        tuhkat on haudattu siihen ja hautaiķivikin ajatuksella valittu. Muitan läheistäni pitämällä haudan ympäristön siistinä# hoidettuna ja kauniina niin kauan kuin jaksan. Tullee aika jolloin siinä paikalla on vain kivi ja muutama nimilaatta kivessä lisää. Ei kukkia eikä kynttilöitä.


    • Anonyymi

      Hautamme kiven edessä on multapenkki, johon kukat istutetaan. Haudalla ei ole nurmikkoa vaan hiekkakate. Mitään puutarhatonttuja sinne ei viedä eikä muutakaan rihkamaa, vain kukkia, havuja ja käpyjä esim, itse tehdyssä seppeleessä tai muussa laitteessa. Sukuhautamme on ollut aina hyvin hoidettu ja aion sen edelleen sellaisena pitää. Aikaisempi seurakunta jouduttiin yhdistämään toiseen, jonka jälkeen nämä mainitut ongelmat ilmenivät. Ilmeisesti seurakunnilla, ainakaan tämän tapauksen nykyisellä, ei ole kunnollisia sopimuksia, jotka esim. olisi joku lakimies tarkistanut. Mennään tyyliin 'näin on aina tehty' eikä siihen mitään päivityksiä kaivata. Ja ei osata viestiä selkeästi asioista, joten tulee yhteentörmäyksiä.

      Onhan ihme, miten negatiivisia mielipiteitä hautojen hoito voi herättää joissakin. Jos ei itseä kiinnosta haudanhoitoasiat, miksi kirjoittaa tänne ?

      Terveisin Aloittaja

      • Anonyymi

        Näinhän tuo aloitus oli kovin negatiivinen eli miksi sitä sun tätä kirjoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän tuo aloitus oli kovin negatiivinen eli miksi sitä sun tätä kirjoitetaan.

        Niin, ja aloittaja itse kommentoi aloitustaan, sitäkään et hoksannut. Kritisoit kirjoittajaa joka kritisoi sinunlaisiasi kirjoittajia jotka kritisoivat hänen kirjoituksiaan jotka jne....


    • Anonyymi

      Kirjoitan vielä, että suurin syy siihen, että ei omia kukkia saa istuttaa, on se, että pelätään omien kukkien mukana tulevia kasvitauteja, joista sitten seurakuntaa syytettäisiin ! Aika kaukaa haettu minusta, eiköhän ne kukkakaupoista ja puutarhoilta ostetut kukat ole Suomessa aika tarkastettuja tautien varalta.

      • Anonyymi

        Ja sieltä seurakunnasta on siis tämä tieto sinulle kerrottu/kirjoitettu, joohan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sieltä seurakunnasta on siis tämä tieto sinulle kerrottu/kirjoitettu, joohan?

        Juu, näin on, seurakunnsata tuli ilmoitus.

        T. Aloittaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe