Onks muita. Mitä kaikkea on luvassa. Varmaan hermot menee?
Mun ukolla todettiin dementia.
19
307
Vastaukset
- Anonyymi
Lääkityksellä voi hidastaa sitä.
- Anonyymi
Toimiiko se sinulla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimiiko se sinulla?
Luotan enemmän kuppaukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luotan enemmän kuppaukseen.
Uudempia hoitomuotoja et siis enää muista?
- Anonyymi
sehän tietää rahaa kelalta hoitotukihakemus heti vetmään maksavat 6 kuukautta taukuvasti .. lääkäriltä hakea b -lausunto ja viedä se kelaan, 820- saa ekana sit kk kausittain 82.- ei vaikuta asumistukeen ja siitä ei peritä veroa . j
- Anonyymi
Perushoitotuki
Perushoitotuki on 83,34 e/kk.
Sitä voi saada henkilö, joka tarvitsee vähintään viikoittain apua tai ohjausta ja valvontaa henkilökohtaisissa toiminnoissa, kuten pukeutumisessa tai peseytymisessä.
Jos henkilö tarvitsee apua ainoastaan kotitaloustöissä tai asioiden hoidossa, hoitotukea ei voida myöntää. Sokealla ja liikuntakyvyttömällä on kuitenkin aina oikeus vähintään perushoitotukeen.
Hän saattaa tarvita:
apua tai valvontaa päivittäisessä peseytymisessä
apua vaatteiden pukemisessa, esim. liikuntarajoitteen vuoksi
henkilön käymään luonaan päivittäin tarkistamassa, että hän on syönyt ja ottanut lääkkeet.
Korotettu hoitotuki
Korotettu hoitotuki on 181,56 e/kk.
Sitä voi saada henkilö, joka tarvitsee
joka päivä aikaa vievää apua useissa henkilökohtaisissa toiminnoissaan, kuten syömisessä, pukeutumisessa, peseytymisessä tai sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tai
paljon säännöllistä ohjausta ja valvontaa, kuten muistuttelua, patistelua ja silmälläpitoa.
Korotetun hoitotuen voi saada myös silloin, jos asiakkaalla on vamman tai sairauden perusteella oikeus perushoitotukeen sekä jatkuvia ja ylimääräisiä erityiskustannuksia vähintään korotetun hoitotuen verran joka kuukausi.
Hän saattaa esimerkiksi tarvita:
apua kaikessa liikkumisessa ja peseytymisessä. Lisäksi hänen muistinsa on huomattavasti heikentynyt eikä hän osaa itse huolehtia syömisestään ja lääkityksestään.
apua pukeutumisessa ja peseytymisessä. Hän ei pysty käymään itsenäisesti WC:ssä. Hän tarvitsee kaatumisvaaran vuoksi jatkuvasti valvontaa liikkumisessa.
Ylin hoitotuki
Ylin hoitotuki on 383,92 e/kk.
Sitä voi saada henkilö, joka
tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja valvontaa
pärjää yksin vain lyhyitä aikoja.
Hän saattaa esimerkiksi tarvita:
toisen henkilön asumaan luonaan, koska ei pärjää yksin kuin hyvin lyhyitä aikoja
apua lähes kaikessa toiminnassaan, ja viettää suurimman osan ajastaan sängyssä. - Anonyymi
Taukuvasti? En nyt muista mitä tämä sana tarkoitti?
- Anonyymi
Miten alkoi ilmetä?
- Anonyymi
Haluatko tietää siis kuinka pahana se sinulla jo on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluatko tietää siis kuinka pahana se sinulla jo on?
Muistaakseni haluan
- Anonyymi
Minulla on. Juuri otin puolikourallista rohtoja ja pikku pullon rohtojuomaa. Toistaiseksi selvinnyt lesken yksin. Eihän tämä hauskaa eikä helppoa ole, mutta vaihtoehdot vähissä. Joko näin tai ei ollenkaan. Toistaiseksi näin. Koetan keksiä päivään ainakin yhden jonkun tavoiteltavan, mielenkiintoisen homman, tekemisen. Illat tv:n kanssa.
- Anonyymi
Aika sekavaa on tekstisikin jo. Ei taida rohdot paljon auttaa?
- Anonyymi
Dementian muoto jossa lähimmät vuodet katoavat muistista ensin, on kaikkein armollisin. Jos hapertuvan lähimuistin kanssa muuten pärjää. Sekin on läheisille raskas, mutta palaaminen vuosi vuodelta kohti omaa nuoruutta ei ole muistisairaalle kokemuksena niin ahdistava, jos se olosuhteissa otetaan huomioon.
- Anonyymi
Tuonko sulle tutteja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuonko sulle tutteja?
Yksi lääkäri kerran sanoi mulle että usein dementian ensioire on kellastuneet varpaankynnet. Jos se epäilee dementiaa se tarkistaa varpaat. Liittynee hiussuoniston kuntoon tämäkin oire.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi lääkäri kerran sanoi mulle että usein dementian ensioire on kellastuneet varpaankynnet. Jos se epäilee dementiaa se tarkistaa varpaat. Liittynee hiussuoniston kuntoon tämäkin oire.
Samoin minulle 90- vuotiaalle sanoi hammaslääkäri hieman kellastuneista omista hampaistani, että mahdollisesti on odotettavissa jonkinlaista dementiaa, mutta hyvällä hampaitten lääkityksellä voi dementian tuloa viivästyttää. Hammaslääkärini sanoi myös, että varpaankynsien kellastuminen voi johtua myös hampaitten hoidon laimin lyönneista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin minulle 90- vuotiaalle sanoi hammaslääkäri hieman kellastuneista omista hampaistani, että mahdollisesti on odotettavissa jonkinlaista dementiaa, mutta hyvällä hampaitten lääkityksellä voi dementian tuloa viivästyttää. Hammaslääkärini sanoi myös, että varpaankynsien kellastuminen voi johtua myös hampaitten hoidon laimin lyönneista.
Sekavuutesi on ehkä pahentunut. Sotket selvästi sanoja ja asioita. Voitko näyttää esim. tätä edellistä viestiä lääkärillesi ehkä lääkitystä pitää jotenkin korjata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten hampaita lääkitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekavuutesi on ehkä pahentunut. Sotket selvästi sanoja ja asioita. Voitko näyttää esim. tätä edellistä viestiä lääkärillesi ehkä lääkitystä pitää jotenkin korjata.
Minusta hyvin ja johdonmukaisesti artiguloitu 90-vuotiaalta. Mikä hänen kertomassaan oli sekavaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .674057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503055Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631322990Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882074Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101186Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291004- 59986
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954