LiFePO4 projekti

Anonyymi-ap

Nyt on aluillaan projekti upsin lyijyakun korvaamiseksi LiFePO4 akulla.
LiFePO4 12 V 7 Ah akku on jo laitettu tilaukseen.
Eteen tulee upsin latausjännitteen virran sovittaminen siihen mitä LiFePO4 akulle on soveliasta. Lähinnä se ettei jatkuva latausjännite tai maksimi latausvirta ylittäisi sitä mitä LiFePO4 akun suojapiiri ei pystyisi hanskaaman. Lataamisen ei tarvitsisi olla optimaalinen tapahtuma, riittäisi se että aikaa myöten akku kuitenkin tulisi riittävään varaukseen.

37

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hieno homma, kerro täällä sitten kuinka kävi.

      LiFePo4 akkuja lienee saatavilla niinkin että niihin on tehty lyijyakun korvaamiseen tarvittavat muutokset (BMS lähinnä?).

      Jos kuitenkin rakentelee akun itse, kyllä siinä varmasti hieman virittelyä on, jotta saa ne akun ja (lyijyakulle tehdyn) UPSin jännitteiden raja-arvot keskenään linjaan jotta akkua ei ladata rikki tai akun kapasiteetti ei purettaessa ole sitä mitä UPS luulee sen olevan.

    • Anonyymi

      Kun itse viimeksi tätä akkutyypin vaihtoa tutkin, päädyin lopulta siihen, että hankin UPSiin AGM-akun jossa selvästi pidempi käyttöajan odote vuosissa. Maksaa pari kymppiä enemmän kuin tavallinen SLA akku mutta LiFePo4 kanssa virittelyyn verrattuna edelleenkin aivan halpa ratkaisu.

      UPSiin hankin LiFePo4 akkuja luultavasti vasta sitten, kun on käytössä sellainen UPS jossa on jo tehtaalta tullessaan valmiina tuki LiFePo4 akuille. Eli jonkun valmistajan pitäisi ensin tehdä sellainen UPS jossa LiFePo4 akkuja käytetään.

      • Anonyymi

        Tuo onkin varmaan kädettömälle ainoa mahdollisuus. Sitä saa varmaan vielä odotella sillä lyijyakkujen valmistajat tekevät kaikkensa ennen kuin romuttavat tehtaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo onkin varmaan kädettömälle ainoa mahdollisuus. Sitä saa varmaan vielä odotella sillä lyijyakkujen valmistajat tekevät kaikkensa ennen kuin romuttavat tehtaansa.

        Ei se akkuvalmistajista ainoastaan ole kiinni, vaan kyllä se on myös asiakkaiden tahto ja UPS valmistajien tahto joka tilanteeseen vaikuttaa.

        Lyijyakkuja valmistavat yrityksetkään eivät tule lyijyakkubisneksiään loputtomiin suojelemaan kun firmat alkavat mennä parempien teknologioiden avulla ohi vasemmalta ja oikealta. Lyijyakkujen valmistajat tulevat väistämättä muuttamaan omaa liiketoimintaansa niin että pystyvät vastaamaan paremmin kysyntään, se kysyntä muuttuu juuri sillä hetkellä kun asiakkaiden tahtoon aletaan vastaamaan.

        Itse olen sen verran kädetön että en viitsinyt alkaa virittelemään mitään LFP-akun sovittamista UPSiin joka on tarkoitettu SLA akuille.

        Kyllä se varmaankin jossain määrin on saatavissa toimivaksi, mutta ongelmia niihin jää, esim. se että jos LFP akun käyttää UPSissa tyhjäksi, sen akun lataaminen ei välttämättä enää onnistu vain UPSin voimin vaan akun saattaa joutua irrottamaan ja lataamaan sitä jonkin verran jollain muulla laturilla ennenkuin UPS taas kykenee lataamaan sitä.

        Näitä eri ongelmia on luvassa jos mitään valmiiksi tehtyä ratkaisua ei kaupasta saa, itse totesin että en harrastele ongelmien ratkomista vaan haluan mieluummin vain käyttää laitteita kuten niitä pitäisi voida käyttää, ilman ongelmia.

        LiFePo4 akkuteknologia kiinnostaa, mutta en ala nitä virittelemään SLA:lle tarkoitettuihin vehkeisiin, pitää saada LiFePo4:lle suunnitellut laitteet ensin.


    • Anonyymi

      Lueskelin LiFePo4 akkun latauksesta juttuja, yllättäen agm- ja hyytelöakkujen laturi yleensä soveltuisi LiFePo4 akun lataukseen, mutta muiden kemioiden litiumlaturit eivät. Tuo tieto lupaisi hyvää upsin tapauksessa, kun akun kapasiteettikin on samaa luokkaa.

      • Anonyymi

        Jännitteen osalta nuo LiFePo4:t onkin parempi vaihtoehto jos aikoo 12 voltin SLA akkuja niillä korvata, koska neljän kennon yhteinen jännite on melko sopivasti 12,8 volttia. Paljon parempi kuin esim. Li-Ionilla jossa yhden kennon jännite 3,7 volttia, siitä ei saa hyvää yhdistelmää 12 voltille, eri juttu sitten jos tekee 24 voltin akkua siihen voisi 7 kennoa sopia hyvin.

        Li-Ion on vielä lisäksi melkoinen palopommi verrattuna LFP akkuihin jos niihin tulee jotain ongelmaa.

        LFP-akun sovittaminen SLA:lle tarkoitettuun laitteeseen sisältää kuitenkin vielä muitakin ongelmia, niitä voi netistä lukea, teoriassa toimii, mutta se vaatisi ensin jotakin lisäkomponenttia joka varmistaisi LFP akun toiminnan 100% varmasti kaikissa tilanteissa, esim. akun käyttäminen loppuun sähkökatkon aikana voi tuoda ongelman että UPS ei kykenekään enää lataamaan akkua uudelleen jos sitä ei ole huomioitu LFP akun sovitamisessa ko. laitteeseen.


    • Anonyymi

      LiFePo4:n ylivoimaisesti kiinnostavin ominaisuus on juuri se että ainakin mainospuheiden mukaan niiden uudelleen lataamisen määrät on valtavan paljon suuremmat kuin tavallisilla lyijyakuilla. Uudelleenlatauksia 2000, 3000 tai jopa 6000 kertaa, on siinä aika iso ero verrattuna lyijyakkujen vastaaviin määriin.

      Aivan varmasti monet UPSin käyttäjät tietää, minkä hintaista hommaa se on, kun pitää vaikkapa 4 tai 8 kpl tavallisia 7-9 ah lyijyakkuja uusia 2-3 vuoden välein.

      LFP akut ei ole sen halvempia, mutta jos tuota 2-3 vuoden aikaa voisi saada pidemmäksi uudelleenlatauksen määriä vastaavaksi, silloin se satojen eurojen kustannus olisi kohtuullisempi jos akut uusittaisiin vaikkapa vain kerran 10 vuodessa.

      Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos niiden akkutyyppien vaihtamisessa SLA -> LFP ei ole huomioitu kaikkia asioita mitä se vaatii jotta se akkujen käyttäminen oikeastikin onnistuisi jokaikisessä tilanteessa.

      Se on ainakin aika ikävä piirre jos LFP-akun kanssa käy UPSissa niin, että akun tyhjennyttyä ei UPS enää lataakaan akkua, vaan ennen kuin voi UPSin varaan laitettuja koneita käytellä joutuu niitä akkuja veivaamaan jossain ulkoisessa laturissa ensin, se tarkoittaa helposti tunnin tai parin ylimääräistä odottelua.

      • Anonyymi

        Lisäksi myös akkujen ylilataus tärvelee ne akut helposti, jos ei ole varmistettu sitä että latausjännitteet on oikeanlaiset. Netistä löytyy hyviä kuvia esimerkeiksi siitä miten on vaikkapa prismaattisia LFP kennoja saatu pullahtamaan epämuodostuneiksi kun niitä on onnistuttu lataamaan liikaa.

        Jos joku onnistuu sellaisen helposti käyttöönotettavan ja edullisen lisäpalikan tekemään, joka varmistaa sen että LFP akun saa SLA:lle tarkoitettuun UPSiin käyttöön ilman huonoja puolia, voi laittaa linkkiä tähän palstalle, varmasti on kiinnostusta aihepiiriin monilla.


      • Anonyymi

        Enpä usko siihen että akku voisi liian tyhjäksi mennä, siitä suojapiirin katkaisun ja latauksen välinen hystereesi pitää huolen.
        Kunhan saa akun käsiinsä, pitää tietenkin mittailla jännitteitä ja virtoja käytännössä kun sen laittaa tulille. 🔥


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko siihen että akku voisi liian tyhjäksi mennä, siitä suojapiirin katkaisun ja latauksen välinen hystereesi pitää huolen.
        Kunhan saa akun käsiinsä, pitää tietenkin mittailla jännitteitä ja virtoja käytännössä kun sen laittaa tulille. 🔥

        LFP-akkutekniikkahan on siis ihan hyvää, mutta ongelmia saattaa tulla siitä kun SLA-akkuja varten tehty UPS ei välttämättä kaikissa tilanteissa toimi sillä tavoin kuin LFP-akku edellyttäisi sen toimivan. Jos tulee esim. tilanne että LFP akku ei lähdekään latautumaan sähkökatkon jälkeen ilman jotakin lisätemppuiluja niin se vie helposti perusteet koko projektilta.

        Tuo suojapiiri ja sen tekotapa ainakin oman ymmärrykseni mukaan saattaa ratkaista tilanteessa jonkin verran.

        Kyllä tuo ainakin vähän monimutkaisempi juttu on kuin päällepäin voisi ajatella, eli kannattaa perehtyä asiaan varsin huolellisesti ennenkuin upottaa siihen satoja tai tuhansia euroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko siihen että akku voisi liian tyhjäksi mennä, siitä suojapiirin katkaisun ja latauksen välinen hystereesi pitää huolen.
        Kunhan saa akun käsiinsä, pitää tietenkin mittailla jännitteitä ja virtoja käytännössä kun sen laittaa tulille. 🔥

        Toinenkin asia joka varmasti syytä muistaa, on se että LFP ja SLA akkujen varaus (jännite) muuttuu eri tahdissa toisiinsa nähden, muistaakseni LFP pitää jännitettä alkuvaiheen jälkeen melko tasaisena lähes koko ajan, kunnes ihan loppuvaiheessa jännite romahtaa ripeämmin.

        Tällä asialla on melko varmasti vaikutusta siihen, millaisia lukemia UPS ilmoittaa akun varauksesta esim. UPSia käyttävälle softalle, jolla puolestaan vaikutusta siihen, miten softaan on konfiguroitava vaikkapa jäljellä olevan varauksen rajat, jotta ne rajat olisi edes jotenkin todenmukaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinenkin asia joka varmasti syytä muistaa, on se että LFP ja SLA akkujen varaus (jännite) muuttuu eri tahdissa toisiinsa nähden, muistaakseni LFP pitää jännitettä alkuvaiheen jälkeen melko tasaisena lähes koko ajan, kunnes ihan loppuvaiheessa jännite romahtaa ripeämmin.

        Tällä asialla on melko varmasti vaikutusta siihen, millaisia lukemia UPS ilmoittaa akun varauksesta esim. UPSia käyttävälle softalle, jolla puolestaan vaikutusta siihen, miten softaan on konfiguroitava vaikkapa jäljellä olevan varauksen rajat, jotta ne rajat olisi edes jotenkin todenmukaisia.

        Siinä onkin kukkahattutädeillä jännät paikat. 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä onkin kukkahattutädeillä jännät paikat. 😁

        Jännää tulee myös heille, joilta data häviää kun UPS katkaisee virrat aikaisemmin kuin oli tarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää tulee myös heille, joilta data häviää kun UPS katkaisee virrat aikaisemmin kuin oli tarkoitus.

        Kerro lisää hupijuttujasi :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LFP-akkutekniikkahan on siis ihan hyvää, mutta ongelmia saattaa tulla siitä kun SLA-akkuja varten tehty UPS ei välttämättä kaikissa tilanteissa toimi sillä tavoin kuin LFP-akku edellyttäisi sen toimivan. Jos tulee esim. tilanne että LFP akku ei lähdekään latautumaan sähkökatkon jälkeen ilman jotakin lisätemppuiluja niin se vie helposti perusteet koko projektilta.

        Tuo suojapiiri ja sen tekotapa ainakin oman ymmärrykseni mukaan saattaa ratkaista tilanteessa jonkin verran.

        Kyllä tuo ainakin vähän monimutkaisempi juttu on kuin päällepäin voisi ajatella, eli kannattaa perehtyä asiaan varsin huolellisesti ennenkuin upottaa siihen satoja tai tuhansia euroja.

        Trolli ottaa nyt vähän ylikierroksia!
        Tyypillisessä kotiupsissa on tasan yksi 12V 7Ah akku, ei siihen saa mitenkään akkuihin kulumaan tuhansia euroja, ei edes sataakaan euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trolli ottaa nyt vähän ylikierroksia!
        Tyypillisessä kotiupsissa on tasan yksi 12V 7Ah akku, ei siihen saa mitenkään akkuihin kulumaan tuhansia euroja, ei edes sataakaan euroa.

        "Tyypillinen kotiupsi" voi tarkoittaa myös vähän isompia upseja joissa 4 kpl noita akkuja. Kyllä siitä ainakin satoja euroja tulee, jos ei halvinta mahdollista roska-akkua mene ostamaan.

        Tuhansia euroja sitten, jos tästä ketjusta haetaan neuvoja esim. offgrid -tyyppisiin sähköratkaisuihin vaikkapa kesämökille, ne ei toki enää ole upseja, mutta valinta lyijyakkujen ja LFP-akkujen välillä on niissäkin aika tärkeä valinta.

        Hyvälaatuisesta 12v 7-9ah akusta saa pulittaa helposti 50-60 euroa ja postikulut päälle. Huonoa kuraa saa sitten parilla kympillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyypillinen kotiupsi" voi tarkoittaa myös vähän isompia upseja joissa 4 kpl noita akkuja. Kyllä siitä ainakin satoja euroja tulee, jos ei halvinta mahdollista roska-akkua mene ostamaan.

        Tuhansia euroja sitten, jos tästä ketjusta haetaan neuvoja esim. offgrid -tyyppisiin sähköratkaisuihin vaikkapa kesämökille, ne ei toki enää ole upseja, mutta valinta lyijyakkujen ja LFP-akkujen välillä on niissäkin aika tärkeä valinta.

        Hyvälaatuisesta 12v 7-9ah akusta saa pulittaa helposti 50-60 euroa ja postikulut päälle. Huonoa kuraa saa sitten parilla kympillä.

        Olennainen kysymys on siis se, että SLA -akuille tehdyissä järjestelmissä joutuu yleensä aina tekemään jotakin, että niihin saa otettua LFP-akut käyttöön, ilman että se muutos johtaa johonkin ongelmiin.

        Vaikka aloitus olikin UPSin akun korvaamisesta, niin akkutyypin vaihto ei ole UPS-spesifinen asia sinällään siis, vaan koskettaa kaikkia niitä tilanteita jossa lyijyakut halutaan vaihtaa litiumiin, mutta laitteistoa ei ole suunniteltu alunperin LFP:lle.

        Ongelmia näyttäisi eri tilanteissa tulevan eri tavoilla, ketjussa niitä nyt muutama mainittukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyypillinen kotiupsi" voi tarkoittaa myös vähän isompia upseja joissa 4 kpl noita akkuja. Kyllä siitä ainakin satoja euroja tulee, jos ei halvinta mahdollista roska-akkua mene ostamaan.

        Tuhansia euroja sitten, jos tästä ketjusta haetaan neuvoja esim. offgrid -tyyppisiin sähköratkaisuihin vaikkapa kesämökille, ne ei toki enää ole upseja, mutta valinta lyijyakkujen ja LFP-akkujen välillä on niissäkin aika tärkeä valinta.

        Hyvälaatuisesta 12v 7-9ah akusta saa pulittaa helposti 50-60 euroa ja postikulut päälle. Huonoa kuraa saa sitten parilla kympillä.

        "Hyvälaatuisesta 12v 7-9ah akusta saa pulittaa helposti 50-60 euroa ja postikulut päälle. Huonoa kuraa saa sitten parilla kympillä."

        Tuo hinta siis SLA-akuilla, ainakin mitä itse katsellut.

        LFP-akuilla sitten muut hinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko siihen että akku voisi liian tyhjäksi mennä, siitä suojapiirin katkaisun ja latauksen välinen hystereesi pitää huolen.
        Kunhan saa akun käsiinsä, pitää tietenkin mittailla jännitteitä ja virtoja käytännössä kun sen laittaa tulille. 🔥

        Ei se akku liian tyhjäksi BMS ansiosta voikaan mennä, mutta joillakin on tullut tilanteita että kun se BMS on laittanut virrat katki, ei enää UPS ole voinut sitä akkua ladata.

        Luullakseni kyse on jostain sellaisesta että kun BMS estää kaiken virran ottamisen akusta, on UPSissa ehkä jokin tsekkaus ennen latausta, että onko akku kytketty, eli saako sieltä mitään jännitettä. Jos ei löydy jännitettä sitten UPS vain toteaa että ei tule lataustakaan kun ei näytä olevan akku kytketty.

        Tämä vain mu-tu arvauksena, syy voi olla jotakin muutakin, mutta useammassa paikassa tuo tyhjän akun lataamisen aloittaminen on tullut ongelmaksi, ovat joutuneet irroittamaan akun ja lataamaan ensin muulla tavalla ennenkuin UPS on taas alkanut lataamaan. Turhan työlästä näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko siihen että akku voisi liian tyhjäksi mennä, siitä suojapiirin katkaisun ja latauksen välinen hystereesi pitää huolen.
        Kunhan saa akun käsiinsä, pitää tietenkin mittailla jännitteitä ja virtoja käytännössä kun sen laittaa tulille. 🔥

        Myyjä ilmoitti että toimitus viivästyy kesäkuun lopulle, seuraava ilmoitus on varmaan ettei pystytä toimittamaan lainkaan. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyjä ilmoitti että toimitus viivästyy kesäkuun lopulle, seuraava ilmoitus on varmaan ettei pystytä toimittamaan lainkaan. :(

        Jos nyt jotain pitäisi neuvoa niin kysy ainakin myyjältä että onko akku testattu toimivaksi SLA akuille suunnitellussa UPSissa.

        Itselläni oli myös aikomus vaihtaa UPSin akku LFP-akuksi, mutta lueskellessani monesta eri paikasta miten niiden kanssa on käynyt, totesin että ei ainakaan minun aika eikä osaaminen riitä siihen, että voisin varmuudella luottaa siihen että akku toimisi UPSissa kuten pitää (jos siis itse jotakin lähtisin virittelemään ja etsimään jotakin BMS:iä ja kolvailemaan niitä yms), ja tuon lisäksi myös eroavaisuudet SLA ja LFP akkujen lataus- ja purkukäyrissä.

        LFP-akuistahan olisi mahdollista tehdä myös aivan erillinen paketti jossa nimenomaan LFP:lle tarkoitetut komponentit, jota ylläpidettäisiin jatkuvasti verkkovirralla, ja UPS ottaisi virtansa sitten tuosta paketista. Mutta ei yhden tai parin tietokoneen takia kannata, eri juttu voisi olla sitten jos LFP akkupakettia tarvitsisi muidenkin laitteiden sähköistämiseen. Ja UPSin akun joutuisi edelleenkin uusimaan kuten aina ennenkin eli hyöty voi olla plus miinus nolla.


    • Anonyymi

      Nopeasti googlaillen, näyttää siltä että monissa muissakin paikoissa on keskustelu lisääntynyt paljon näistä UPSin lyijyakkujen korvaamisesta LFP akuilla.

      LFP-akkuja ilmeisesti valmistetaan myös siten että niiden luvataan toimivan suoraan lyijyakkujen korvaajina esim:

      https://www.lithiumion-batteries.com/products/12-volt-lithium-batteries/chargex-12v-7ah-lithium-battery

      "The CX7 is Plug and Play for any application that currently uses lead acid, gel or agm batteries."

      LFP-akkujen valmistajatkin siis hakee tässä asiassa markkinarakoa, UPSeja käytetään niin monessa paikassa että siinä on varmasti euroja ja dollareita poikineen tarjolla, jos vain akun valmistaja saa ne akkunsa pelaamaan hyvin SLA-akkuja käyttävien laitteiden kanssa.

      • Anonyymi

        Ei tuon akun datalehden sähköarvot mitenkään poikkea muiden vastaavien 12V 7Ah LiFePO4 akkujen sähköarvoista. Ilmeisesti tämä valmistaja vain uskaltaa ilmoittaa selväsanaisesti että lyijyakkujen lataus on yhteeensopiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuon akun datalehden sähköarvot mitenkään poikkea muiden vastaavien 12V 7Ah LiFePO4 akkujen sähköarvoista. Ilmeisesti tämä valmistaja vain uskaltaa ilmoittaa selväsanaisesti että lyijyakkujen lataus on yhteeensopiva.

        Akkujen vaihto SLA -> LFP onnistunee helpoimmin sellaisissa ratkaisuissa jossa ei ole samanlaista tarvetta akkujen latauksen ja käytön seurantaan kuin UPS-systeemit yleensä tarvitsee toimiakseen oikein.

        UPSin kohdalla menee aika pahasti pieleen jos konfiguroidaan tietokoneen sammutus vaikkapa siihen hetkeen kun UPS sanoo että akusta 40% jäljellä, mutta kun katselee SLA ja LFP akkujen purkukäyriä, ei ole vaikea nähdä että LFP akulla tuo SLA akun 40% kapasiteetin jännitteen taso tuleekin vasta jossain 5-10% kohdalla, niin se on varmasti syytä ottaa huomioon jos sitä ei saa jossain ohjelmallisesti tai firmware päivityksillä muutettua.

        Ihan hyvä akkutekniikka se LFP siis on, kunhan varmistaa sen että se missä sitä käyttää, kykenee sitä käyttämään suunnitellulla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen vaihto SLA -> LFP onnistunee helpoimmin sellaisissa ratkaisuissa jossa ei ole samanlaista tarvetta akkujen latauksen ja käytön seurantaan kuin UPS-systeemit yleensä tarvitsee toimiakseen oikein.

        UPSin kohdalla menee aika pahasti pieleen jos konfiguroidaan tietokoneen sammutus vaikkapa siihen hetkeen kun UPS sanoo että akusta 40% jäljellä, mutta kun katselee SLA ja LFP akkujen purkukäyriä, ei ole vaikea nähdä että LFP akulla tuo SLA akun 40% kapasiteetin jännitteen taso tuleekin vasta jossain 5-10% kohdalla, niin se on varmasti syytä ottaa huomioon jos sitä ei saa jossain ohjelmallisesti tai firmware päivityksillä muutettua.

        Ihan hyvä akkutekniikka se LFP siis on, kunhan varmistaa sen että se missä sitä käyttää, kykenee sitä käyttämään suunnitellulla tavalla.

        Eiköhän ne kotikäyttäjät ihan itse sammuta tietsikkansa kunhan ovat tallentaneet työnsä. Harva taitaa vaivautua asentamaan UPSin mukana tulevia ohjelmia vaikka kaikki tulee johtoa myöten UPSin kylkiäisenä. Valtaosa on tietenkin ihan viihdekäyttäjiä jotka ei mitään UPSia edes tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne kotikäyttäjät ihan itse sammuta tietsikkansa kunhan ovat tallentaneet työnsä. Harva taitaa vaivautua asentamaan UPSin mukana tulevia ohjelmia vaikka kaikki tulee johtoa myöten UPSin kylkiäisenä. Valtaosa on tietenkin ihan viihdekäyttäjiä jotka ei mitään UPSia edes tarvitse.

        Riippuu vähän käyttötarpeistakin, täällä käytetään paria kolmea UPSia eri tarkoituksiin, on laitetta palvelintarkoituksiin joka täytyy olla 24/7 päällä ja sitten on koneita ja muita laitteita jotka ei ole päällä jatkuvasti.

        Tuo UPSin hallinta on mielestäni todella tärkeä ja tarkistettavakin asia juuri sellaisten laitteiden kohdalla joiden pitäisi toimia 24/7 ja jotka pitäisi voida sammuttaa automaattisesti jos pidempi sähkökatko.

        Tavallisempien tietsikkojen kohdalla automatisointi ei niin tärkeää, kun käyttäjä hoitaa sen koneen sammuttamisen jos sellaisia sähkökatkoja alkaa tulemaan.

        24/7 laitteissa voi olla käynnissä melkoisen montakin erilaista käyttöjärjestelmää ja ohjelmistoa tekemässä milloin mitäkin, eli se "graceful shutdown" olisi aika olennainen juttu.

        Viihdekäyttäjilläkin on UPSista se hyöty, että se suojelee melko hyvin sähkökatkojen ja ukkosenkin aiheuttamilta ongelmilta. UPS on loppujenlopuksi melko halpa investointi verrattuna siihen mitä ne laitteet saattaa maksaa jotka UPSiin kytketään - puhumattakaan kaikesta siitä vaivasta mikä tulee jos joku kone rikkoutuu sähköverkosta tulevan sähköpiikin, katkon tms. takia.


    • Anonyymi

      Kannattaa tsekata myös aikomastaan LiFePo4 akusta sen purkamisen rajat (discharge rate), ainakin joissakin ne ampeerimäärät on paljon SLA-akkujen rajoja alhaisemmat, joka voi johtaa siihen että jonkin wattimäärän ylittyessä BMS katkaisee akun purkamisen jo selvästi ennenkuin UPSille mitoitetut watti/ampeerirajat on lähelläkään.

      • Anonyymi

        😃😃😃


    • Anonyymi

      No nyt viimeinkin se LiFePO4 akku saapui, oli näköjään myyjällä vähän toimitusvaikeuksia.
      Sähköiset mittaukset ja kuormitukset on nyt tehty, ja hyvältä näyttää. Myös sähkökatkon koestus UPSissa menee niin kuin pitääkin.
      Se on huomioitava mitoituksessa että LiFePO4 akun virranantokyky on pienempi kuin saman kokoisella lyijyakulla.

      • Anonyymi

        Tuolle over current -tilanteelle on ehkä vaikea tehdä mitään, BMS ehkä laittaa virrat poikki, ja jos ei ole BMS:ää sitten jostain alkaa nousemaan käry. Purkuvirran rajoja ei varmaan tavallisissa UPSeissa voi säätää.

        Latauksessa saattaisi olla hyvä tarkistaa jos UPSissa on jollakin parametrillä säädettävissä float voltage LFP akulle sopivaksi. Ainakin jossain APC:n vähän isommissa UPSeissa se on säädettävissä, varmasti myös muun merkkisissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle over current -tilanteelle on ehkä vaikea tehdä mitään, BMS ehkä laittaa virrat poikki, ja jos ei ole BMS:ää sitten jostain alkaa nousemaan käry. Purkuvirran rajoja ei varmaan tavallisissa UPSeissa voi säätää.

        Latauksessa saattaisi olla hyvä tarkistaa jos UPSissa on jollakin parametrillä säädettävissä float voltage LFP akulle sopivaksi. Ainakin jossain APC:n vähän isommissa UPSeissa se on säädettävissä, varmasti myös muun merkkisissä.

        Sen voi tehdä ettei mitoita upsia ihan luilleen. Toisaalta tietokoneen oheislaitteita voi karsia pois upsin perästä. Jopa riittää että vain pelkkä itse tietokone on varmennettu. Koneen voi sähkökatkon sattuessa näpytellä lepotilaan ihan manuaalisestikin, vaikka ilman näytön apua. Lepotilassa kone vie sähköä vain n. 10 wattia.
        UPS lataa akun 13,6 V, LFP sallisi 14,6 V, joten aivan täyteen akku ei lataannu. Se voi olla etukin koska litium akkua ei saisi säilyttää aivan täyteen ladattuna. UPSissahan akku on koko ajan ikään kuin varastoituna koska latausvirta menee nollille jo 13,6 voltissa. Se että paljonko tuo viimeinen puuttuva voltti jättää kapasiteettia vajaaksi on arvailujen varassa. LFP-akkua voi varastoida jopa niinkin vajaana kuin 60% täydestä kapasiteetista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen voi tehdä ettei mitoita upsia ihan luilleen. Toisaalta tietokoneen oheislaitteita voi karsia pois upsin perästä. Jopa riittää että vain pelkkä itse tietokone on varmennettu. Koneen voi sähkökatkon sattuessa näpytellä lepotilaan ihan manuaalisestikin, vaikka ilman näytön apua. Lepotilassa kone vie sähköä vain n. 10 wattia.
        UPS lataa akun 13,6 V, LFP sallisi 14,6 V, joten aivan täyteen akku ei lataannu. Se voi olla etukin koska litium akkua ei saisi säilyttää aivan täyteen ladattuna. UPSissahan akku on koko ajan ikään kuin varastoituna koska latausvirta menee nollille jo 13,6 voltissa. Se että paljonko tuo viimeinen puuttuva voltti jättää kapasiteettia vajaaksi on arvailujen varassa. LFP-akkua voi varastoida jopa niinkin vajaana kuin 60% täydestä kapasiteetista.

        Niin tuon float voltagen tarkoitus on lähinnä se että UPS ei pyri väkisin lataamaan akkua lisää sen jälkeen kun se on sen täyteen ladannut. Ainakin lyijyakkuja käytettäessä tuon float voltagen säätämisellä on on voinut hiukan vaikuttaa siihen miten lämpöisinä akut alkaa käymään kun akkuja yliladataan. Säätämällä float voltagea alaspäin voi tuota liikaa lataamista vähentää, ja akutkin pysyy viileämpinä.

        Float voltage on siis alhaisempi jännitteen taso kuin se maksimijännite, tarkoitus siinä on vain pitää se akun ladattu kapasiteetti ja lataamisen määrät sopivassa tasapainossa keskenään että akku ei kulu liikaa mutta että myös varaus pysyy suurinpiirtein sellaisena mitä pitääkin.

        Tämä vain ulkomuistista mutta kannattaa asiasta vähän googlailla, esim. voltin murto-osan muutos voi rauhoittaa liikalatailua aika paljonkin.

        Tuo purkuvirran huomioiminen tosiaan käy hyvin yksinkertaisesti niin että pitää sitten itse huolen siitä että ei laita sen sallitun purkuvirran ylittävää kuormaa sen UPSin varaan, siinä saattaa olla myös jonkin verran turvamarginaalia mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuon float voltagen tarkoitus on lähinnä se että UPS ei pyri väkisin lataamaan akkua lisää sen jälkeen kun se on sen täyteen ladannut. Ainakin lyijyakkuja käytettäessä tuon float voltagen säätämisellä on on voinut hiukan vaikuttaa siihen miten lämpöisinä akut alkaa käymään kun akkuja yliladataan. Säätämällä float voltagea alaspäin voi tuota liikaa lataamista vähentää, ja akutkin pysyy viileämpinä.

        Float voltage on siis alhaisempi jännitteen taso kuin se maksimijännite, tarkoitus siinä on vain pitää se akun ladattu kapasiteetti ja lataamisen määrät sopivassa tasapainossa keskenään että akku ei kulu liikaa mutta että myös varaus pysyy suurinpiirtein sellaisena mitä pitääkin.

        Tämä vain ulkomuistista mutta kannattaa asiasta vähän googlailla, esim. voltin murto-osan muutos voi rauhoittaa liikalatailua aika paljonkin.

        Tuo purkuvirran huomioiminen tosiaan käy hyvin yksinkertaisesti niin että pitää sitten itse huolen siitä että ei laita sen sallitun purkuvirran ylittävää kuormaa sen UPSin varaan, siinä saattaa olla myös jonkin verran turvamarginaalia mukana.

        Tässä tapauksessa ylilataamisesta ei ole pelkoa kun upsi ei anna yli 13,6 V latausjännitettä, mikä on lyijyakun maksimi ylläpito latausjännite. LFP-akulla loppulatausjännite on 14,6 V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa ylilataamisesta ei ole pelkoa kun upsi ei anna yli 13,6 V latausjännitettä, mikä on lyijyakun maksimi ylläpito latausjännite. LFP-akulla loppulatausjännite on 14,6 V

        Sitten ei ole ainakaan jännitteestä ongelmaa. Latausvirrastakaan tuskin tulee suurta ongelmaa, jos ei ole jokin erikoisempi UPS.

        Akku toimii varmaankin ihan hyvin vaikka lataus olisikin tuon yhden voltin alhaisempi, se tarkoittaisi 3,4 voltin latausjännitettä yhdelle kennolle, se on 3,2V nimellisjännitteen päälle vain 0,2 volttia kun se normaalisti olisi 0,4-0,45 volttia (yli nimellisen). Voithan joskus kokeilla tehdä tuolle akulle jonkinlaisen "huoltolatauksen" lataamalla sen 14,6 voltilla täyteen ajoittain.

        Akkua purettaessa joutuu varmuudella varautumaan LFP ja SLA eroihin, toki ilman tarvetta automaattisesti hallitulle alasajolle sen merkitys on vähäisempi.

        Kykeneekö UPS käynnistämään akun latauksen silloinkin, jos akku on ajettu täysin tyhjäksi? Ainakin joillakin on tullut tässä kohdassa ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ei ole ainakaan jännitteestä ongelmaa. Latausvirrastakaan tuskin tulee suurta ongelmaa, jos ei ole jokin erikoisempi UPS.

        Akku toimii varmaankin ihan hyvin vaikka lataus olisikin tuon yhden voltin alhaisempi, se tarkoittaisi 3,4 voltin latausjännitettä yhdelle kennolle, se on 3,2V nimellisjännitteen päälle vain 0,2 volttia kun se normaalisti olisi 0,4-0,45 volttia (yli nimellisen). Voithan joskus kokeilla tehdä tuolle akulle jonkinlaisen "huoltolatauksen" lataamalla sen 14,6 voltilla täyteen ajoittain.

        Akkua purettaessa joutuu varmuudella varautumaan LFP ja SLA eroihin, toki ilman tarvetta automaattisesti hallitulle alasajolle sen merkitys on vähäisempi.

        Kykeneekö UPS käynnistämään akun latauksen silloinkin, jos akku on ajettu täysin tyhjäksi? Ainakin joillakin on tullut tässä kohdassa ongelmia.

        En sellaista 'happotestiä' tehnyt että olisin purkanut akun BMS:n 9,2 V katkaisurajaan asti. En näe kuitenkaan syytä miksei akku tämän jälkeen ottaisi taas varausta vastaan. Tuskinpa BMS-katkaisua on tehty niin että se olisi akulle kertakäyttöinen. Upsin lataus kyllä antaa vaikka avoimeen piiriin sitä 13,6 V latausjännitettä kun verkkosähkö taas palaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En sellaista 'happotestiä' tehnyt että olisin purkanut akun BMS:n 9,2 V katkaisurajaan asti. En näe kuitenkaan syytä miksei akku tämän jälkeen ottaisi taas varausta vastaan. Tuskinpa BMS-katkaisua on tehty niin että se olisi akulle kertakäyttöinen. Upsin lataus kyllä antaa vaikka avoimeen piiriin sitä 13,6 V latausjännitettä kun verkkosähkö taas palaa.

        Se kannattaa testata, hoitaako UPS itsenäisesti tuon tilanteen jos akku mennyt tyhjäksi ja UPS katkaissut virrat, että lähteekö se myös ilman kikkailuja myös lataamaan akun verkkosähkön palautuessa.

        Tuo aiemmin mainittu float voltagen säätö saattaisi itse asiassa olla jopa avuksi LFP akun sovittamisessa, säätämällä jännitettä ylöspäin, varmistaisi akun koko kapasiteetin käyttöön paremmin. Se vaatisi UPSin jossa tuollainen tilanne akkutyypin vaihdos on otettu huomioon, pelkälle SLA:lle tehdyissä laitteissa on melko varmasti turvallisuussyistä rajoitettu jännitteen vaihtelurajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kannattaa testata, hoitaako UPS itsenäisesti tuon tilanteen jos akku mennyt tyhjäksi ja UPS katkaissut virrat, että lähteekö se myös ilman kikkailuja myös lataamaan akun verkkosähkön palautuessa.

        Tuo aiemmin mainittu float voltagen säätö saattaisi itse asiassa olla jopa avuksi LFP akun sovittamisessa, säätämällä jännitettä ylöspäin, varmistaisi akun koko kapasiteetin käyttöön paremmin. Se vaatisi UPSin jossa tuollainen tilanne akkutyypin vaihdos on otettu huomioon, pelkälle SLA:lle tehdyissä laitteissa on melko varmasti turvallisuussyistä rajoitettu jännitteen vaihtelurajat.

        UPSi kyllä lataa aina kun verkkosähköä on saatavilla, se on rautaan kirjoitettu. 😁


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe