Moottoriteknologia on ottanut harppauksen ja nykyautoissa käytetään sähkömoottoria. Mitenhän se vaikuttaa, kun nykyaikaisesta autosta tehdään ralliauto?
Alusta tehdään vanhaan malliin, toki mahdollisesti isompi massa pitää huomioida.
Pohja ja akku suojataan panssarilla niin kuin ennenkin on arat paikat suojattu.
Käyttövoimasta riippumatta rallikäytössä tarpeetonta elektroniikkaa, avustinta, anturia ja kameraa täytyy purkaa pois iso lasti.
Hyvää on se, että monissa nykyautoissa on jo vakiona satoja hevosvoimia tehoa, vaikka ne eivät mitään varsinaisia sporttimalleja olisikaan. Neliveto on aika yleinen, toki takavetoja löytyy - ja tehokkaita sellaisia.
Lisää tehoa voi saada ohjelmallisesti. Joskus taajuusmuuttaja täytyy vaihtaa. Sähkömoottori sinällään kestää hyvin ylimääräistä tehoa, mutta voimansiirto on äkkiä kovilla. Yli 1000-hevosvoimaista Teslaa ei liene tarve edes virittää, kun siitä tehdään ralliauto. Hyundai Ioniq 5 N:ssäkin on vakionakin 650 hevosvoimaa. "Hifistelijä" vaihtaa virtakaapelit vakiota paksumpiin.
Lataaminen ei ole ongelma, kun siirtymältä löytyy jossain 600 kW:n latureita ja auto tukee tätä lataustehoa.
Tekniikka yksinkertaistuu hirmuisesti ja luotettavuus paranee. Tehot nousevat hurjiksi.
Autokanta sähköistyy. Ralliauton rakentaminen nykyautosta?
47
726
Vastaukset
- Anonyymi
Näköjään myös kommentit yksinkertaistuu.
- Anonyymi
Eiköhän helpompaa ole käyttää kilpa-autoon tarkoitettua sähkösarjaa. Jää kaikki ylimääräinen pois ja voi siirtää koriin kuin koriin.
- Anonyymi
Mistäs semmoisen voi ostaa sähköautoon...?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs semmoisen voi ostaa sähköautoon...?
Kysymyksesi osoittaa kuinka pahssti olet jäänyt menneisyyteen... 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksesi osoittaa kuinka pahssti olet jäänyt menneisyyteen... 😄
Eli ei mistään!🤣🤣🤣
- Anonyymi
Ralli muuttuu siten että nämä sähköautot käyvät tälläisenään kilpa autoksi. Enää ei tarvita turvakaaria ja 6 piste vöitä. Suoraan auto kaupasta viivalle. Rallit poistuu ja nimeksi tulee kilpa ajo. Ja tämä kilpa ajo tapahtuu parkki paikalla merkityllä alueella. Sähköautot eivät voi ajaa metsä erikoiskoetta turvallisuus syistä. Rallicross kisoissa kun on nyt luovuttu sähköautousta turvallisuus syistä. Eili kilpa ajo parkki paikalla ja ralli kilpailut lopetetaan.
Yleisöä ei täällä kilpa ajo tapahtumassa varmaankaan ole että sen puoleen helppo järjestää. Tämä koska kilpa ajot tulevat tapahtuu ehkä 20-30 vuoden kuluttua.- Anonyymi
Sähköautoilla ja -moottoripyörillä ajetaa mm. seuraavia sarjoja:
Kilpaa ajetaan:
Motocross (FIM E-Xplorer -sarja)
Ratamoottoripyöräily (MotoE-sarja)
Rallikrossi (RX2e-sarja)
Formula (Formula e-sarja)
Hyundailla on sähköralliauto.
Kyllä se vaan on karu fakta, että mm-tasolla ralliautojen pitää edustaa viimeisintä moottoritekniikkaa ja se on päivän selvää, että polttomoottori ei ole sellainen. Yhä harvempaa autovalmistajaa enää kiinnostaa koko ralli, koska monilta autovalmistajilta ei löydy polttomoottoria ja vielä vähemmän haluja lähteä kehittämään sellaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilla ja -moottoripyörillä ajetaa mm. seuraavia sarjoja:
Kilpaa ajetaan:
Motocross (FIM E-Xplorer -sarja)
Ratamoottoripyöräily (MotoE-sarja)
Rallikrossi (RX2e-sarja)
Formula (Formula e-sarja)
Hyundailla on sähköralliauto.
Kyllä se vaan on karu fakta, että mm-tasolla ralliautojen pitää edustaa viimeisintä moottoritekniikkaa ja se on päivän selvää, että polttomoottori ei ole sellainen. Yhä harvempaa autovalmistajaa enää kiinnostaa koko ralli, koska monilta autovalmistajilta ei löydy polttomoottoria ja vielä vähemmän haluja lähteä kehittämään sellaista.Tyhmempikin tajuaa että ralli ei nykytekniikaalla onnistu täyssähköisenä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmempikin tajuaa että ralli ei nykytekniikaalla onnistu täyssähköisenä!
eikös siin käy siten että sähköauton akku tyhjenee ja paukkuu räjähtelee rikki ylikovasta ralliautoilusta pitkillä erikoiskokeilla???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmempikin tajuaa että ralli ei nykytekniikaalla onnistu täyssähköisenä!
kehitteleehän ne myös kaasu ja vetyautoja että ei kait niissä ole samaa ongelmakohtaa, mut en oikein ymmärrä sitä jos se on totta että polttomoottoriautot kielletähän vuonna 2036 niin en ymmärrä! Olis voitu ihan jatkaa polttomoottoriautoilla tulevaisuuvessa eli niistähän voi tehdä vähäpäästöisiä niistä polttomoottoriauton bensoista ja dieseleistä. Männöö liian vaikiaksi kaikki asiat nykyään! Ei katso tiettyä poliittista aatesuuntaa kun joka suunnassa mennee usein vaikeaksi kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kehitteleehän ne myös kaasu ja vetyautoja että ei kait niissä ole samaa ongelmakohtaa, mut en oikein ymmärrä sitä jos se on totta että polttomoottoriautot kielletähän vuonna 2036 niin en ymmärrä! Olis voitu ihan jatkaa polttomoottoriautoilla tulevaisuuvessa eli niistähän voi tehdä vähäpäästöisiä niistä polttomoottoriauton bensoista ja dieseleistä. Männöö liian vaikiaksi kaikki asiat nykyään! Ei katso tiettyä poliittista aatesuuntaa kun joka suunnassa mennee usein vaikeaksi kaikki.
Ei niitä mihinkään kielletä, usko pois!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilla ja -moottoripyörillä ajetaa mm. seuraavia sarjoja:
Kilpaa ajetaan:
Motocross (FIM E-Xplorer -sarja)
Ratamoottoripyöräily (MotoE-sarja)
Rallikrossi (RX2e-sarja)
Formula (Formula e-sarja)
Hyundailla on sähköralliauto.
Kyllä se vaan on karu fakta, että mm-tasolla ralliautojen pitää edustaa viimeisintä moottoritekniikkaa ja se on päivän selvää, että polttomoottori ei ole sellainen. Yhä harvempaa autovalmistajaa enää kiinnostaa koko ralli, koska monilta autovalmistajilta ei löydy polttomoottoria ja vielä vähemmän haluja lähteä kehittämään sellaista.Parkkipaikalla ajavat kilpa-ajoa ilman yleisöä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilla ja -moottoripyörillä ajetaa mm. seuraavia sarjoja:
Kilpaa ajetaan:
Motocross (FIM E-Xplorer -sarja)
Ratamoottoripyöräily (MotoE-sarja)
Rallikrossi (RX2e-sarja)
Formula (Formula e-sarja)
Hyundailla on sähköralliauto.
Kyllä se vaan on karu fakta, että mm-tasolla ralliautojen pitää edustaa viimeisintä moottoritekniikkaa ja se on päivän selvää, että polttomoottori ei ole sellainen. Yhä harvempaa autovalmistajaa enää kiinnostaa koko ralli, koska monilta autovalmistajilta ei löydy polttomoottoria ja vielä vähemmän haluja lähteä kehittämään sellaista.Ja ketään ei kiinnosta.
- Anonyymi
Kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuksella nosti monilla ralliukoilla karvat pystyyn.
Katalysaattorin ja lyijyttömän bensiinin piti aikoinaan tehdä ralliautoilu mahdottomaksi.
Samaa puhuttiin myös mm-sarjan hybriditekniikasta.
Ainahan ralliautoilussa on ollut näitä menneeseen jämähtäneitä vanhoja partoja, mutta onneksi heitä ei ole jääty kuuntelemaan.- Anonyymi
Olipas älykäs kommentti🤣🤣🤣 Kun noita asioita ei voi edes verrata keskenään...karu fakta vaan on että sähköautot ei tule rallin pääluokkaan kymmeniin vuosiin, ennemin se laji kuolee kokonaan!
- Anonyymi
Turha tuossakin asiassa on alkaa yleistämään jos jotkut vanhat jäärät juputtaa vastaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas älykäs kommentti🤣🤣🤣 Kun noita asioita ei voi edes verrata keskenään...karu fakta vaan on että sähköautot ei tule rallin pääluokkaan kymmeniin vuosiin, ennemin se laji kuolee kokonaan!
Joo, MM rallicrossiin piti ottaa polttomoottoriautot kun yleisö hävisi söhköautojen myötä. Formula E ei kiinnosta ketään, ei myöskään sähkömoottoripyörät. Se laji kuolee mihin otetaan sähkömoottorilla toimivat laitteet pääluokkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha tuossakin asiassa on alkaa yleistämään jos jotkut vanhat jäärät juputtaa vastaan...
Vanhat on vaan niitä jotka tietää jotain muutakin kun nettiuutisia.
- Anonyymi
Höpöhöpö, linkitähän yksikin lehtijuttu, eipä löydy. Autourheilussa otettu aina ensimmäisenä uudistukset käyttöön, mutta täyssähköautot ei tue suosituiksi ihan hyvästä syystä ja rallissa luovutaan hybrideistäkin.
- Anonyymi
"Lataaminen ei ole ongelma, kun siirtymältä löytyy jossain 600 kW:n latureita ja auto tukee tätä lataustehoa."
Lataamisesta tulee ongelma, kun kaikki 150 ralliin osallistuvaa autoa pitäisi ladata jokaisen pikataipaleen jälkeen. - Anonyymi
Jarrut voivat olla pienemmät, joska nykyaikainen auto ottaa jarruruksessa liike-energian talteen akkuun eikä muuta sitä lämmöksi keltaisena hehkuvissa jarrulevyissä.
Takavetoautossakin etuakselilla on syytä olla generaattori niin kuin Formula E -autoissa.- Anonyymi
Tuostakin luovutaan että saadaan ralliautot halvemmiksi ja enemmän talleja mukaan.
- Anonyymi
Sähköautolla ei voi ajaa maaseudulla koska puusillat eivät kestä auton painoa. Sähköautot painavat 45000 kg vaikka valmistajat ilmoittavat painoksi 3000 kg. Jos joku muuta väittää on vähän tyhmähkö.
- Anonyymi
Ei ne nyt ihan noin painavia ole...🤣🤣🤣
- Anonyymi
Mutta aura-auton tai -traktorin kanssa ei ole mitään ongelmaa? 😄 Mitäs pelastuslaitoksen päällikkö tuumaa, jos kiinteistölle ei pääse raskaalla kalustolla? ⚠️
- Anonyymi
Sähkökuorma-autoille ei jää paljon kantavuutta jos mielii akkujen riittävän pitemmälle matkalle, ei vanhat sillat tosiaan kestä.
- Anonyymi
Kaikki tuhannet kilpa-autot voi päivittää tähän päivään uudella voimalinjalla. Valmiita kittejä löytyy ja lisää tulee.
Helpottaa auton rakentamista, kun voima menee taipuisia johtoja eikä kardaania pitkin. Eikä enää tarvitse vaihdelaatikkoakaan.
Luotettavuus paranee merkittävästi ja huoltokustannukset putoavat lähes nollaan, kun huoltotarvetta ei enää ole.
Mm. pölyisissä olosuhteissa rittää enää, että kuski ja kartturi saa puhdasta ilmaa.- Anonyymi
Tivoleissa toimii, mutta ei ne taipuisat johdot kilometrien matkalla toimi, akut aivan liian painavia ja vaarallisia, eikä ketään edes kiinnosta.
- Anonyymi
Kuka ehtii ensin Suomessa?
- Anonyymi
Auton rakentamisesta tulee siistimpää. Jää öljyn, jäöhdytysnesteen ja bensiinin kanssa läträäminen pois.
Ja sähkömolttorissa on vain yksi liikkuva osa.- Anonyymi
Voimansiirto tarvitsee edelleen öljyä, akut jäähdytystä...
Ja sähkömoottori tarvitsee sen polttomoottorin kehittämään virtaa kun ei tuhansia kiloja akkujakaan voi mukana kuljettaa ja lataus kestää kauan, ralliin niistä on tuskin koskaan, ei ainakaan nykyakuilla kun eivät ole hyviä normaalikäytössäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voimansiirto tarvitsee edelleen öljyä, akut jäähdytystä...
Ja sähkömoottori tarvitsee sen polttomoottorin kehittämään virtaa kun ei tuhansia kiloja akkujakaan voi mukana kuljettaa ja lataus kestää kauan, ralliin niistä on tuskin koskaan, ei ainakaan nykyakuilla kun eivät ole hyviä normaalikäytössäkään.Älä jämähdä vanhaan.
Nyoboltin akku latautuu 10%:sta 80%:iin 4 minuutissa 37 sekunnissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä jämähdä vanhaan.
Nyoboltin akku latautuu 10%:sta 80%:iin 4 minuutissa 37 sekunnissa.Ja painaa yhtä paljon kuin muutkin. Sähköautot melkoisia möhkäleitä, kuluu paljon enemmän metalliakin ja renkaita.
- Anonyymi
Menee 20-30 vuotta ennenkuin sähköautot ovat riittävän hyviä siviiliautoinakaan, niin saati sitten ralliautoina.
- Anonyymi
Uusissa M3-bemareissa tulee olemaan vakiona yli 1300 hevosvoimaa. Enpä usko että tarvitsee enää hirveästi virittää rallia varten.
- Anonyymi
Niidenhän piti olla ympäristöystävällisiä, ei tuollaiset tehot säästä mitään.
- Anonyymi
Mihin tarvitaan tuollaisia tehomääriä? Ei ralliin ainakaan...järjetöntä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niidenhän piti olla ympäristöystävällisiä, ei tuollaiset tehot säästä mitään.
Ei teho myöskään kuluta. Sähkömoottorin hyötysuhde on jäätävän hyvä pienelläkin kuormituksella. Siksi ei ole juuri mitään väliä onko normiajossa 300 vai 1300-heppainen sähkömoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei teho myöskään kuluta. Sähkömoottorin hyötysuhde on jäätävän hyvä pienelläkin kuormituksella. Siksi ei ole juuri mitään väliä onko normiajossa 300 vai 1300-heppainen sähkömoottori.
Hahahah, ikiliikkujoitako kuvittelet sähkömoottoreiden ilevan, ihan samassa suhteessa niissä lisääntyy kulutus ja energian varastointi akkuihin liusää painoa moninkertaisesti.
- Anonyymi
Juu sehän on rallissa tärkeintä että on älyttömästi tehoa!🤣🤣🤣
- Anonyymi
Audin RS e-tron GT Performancessa on vakiona 925 hv. Eiköhän silläkin sora siirry.
Rimacin Neverassa on vakiona 1 914 hv. Ouninpohjassa voisi olla jäätävää kyytiä.- Anonyymi
Mihin tarvitaan tuollaisia tehoja? No ehkä kiihdytysautoihin....
- Anonyymi
Jäätävä määrä akkuja, ei sellainen lavetti irtosoralla käänny mihinkään, mutta hypyssä hajoaa ja räjähtää.
- Anonyymi
Katsopas netistä esim. Nissan Leafin viritysvideoita.
- Anonyymi
BMW:n tulevissa M3- ja M5-malleissa on nykyaikaiset moottorit (vinkki: eivät pörise ja saastuta) ja niissä on valmistajan antaman ennakkotiedon mukaan vakiona yli 1300 hevosvoimaa.
Varmaan ei liene tarve virittää rallikäytössäkään, koska noilla vakiotehoillakin sutii kuivalla asvaltillakin 200 km/h:n vauhtiin. Neljällä pyörällä.- Anonyymi
Nyt jollain ei ole ralliautoilusta mitään käsitystä!🤣🤣🤣
- Anonyymi
Tyttelin ainia tieto sähkömoottoreista ja akuista on patterisuristin römpsässä. Akkulavetit vaan ei sovellu ralliajoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874