Nyt vain mietin

Elokuussa tulee 80v täyteen.
Voin sanoa että en osaa kertoa oikeasti miltä tuntuu olla tämän ikäinen.
Minulla ei ole ikäkriisiä, ikääntyminen tulee vähitellen. Mielestäni olen sopeutunut hyvin. Mutta nuoremmat ikäluokat eivät niinkään.
Nuoren ikäluokan suhtautuminen on turhan usein alentuvaa.
Mielestäni heidän kannattaisi kuunnella mielipiteitämme. Olemme eläneet ja nähneet paljon, jos kerromme mielipiteemme sitä kannattsi kuunnelle ennen mitätöimistä.
Näin kai on aina ollut , ikäluokkien välinen kuilu ?
Eikö olekin ihanaa kun ollaan saatu elää näin kauan ja nähdä kaikenlaista?

36

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On se ihanaa.
      Ei minusta iän tarvitse tuntua miltään. "Joka aamu on armo uus".

      Nuorena elettiin aikaa, jolloin ei vanhemmille ihmisille voinut mitään puhua. Ihmettelin aina, kuka ihan oikeasti olisi kertonut koulussa opettajalleen jonkun murheensa. Ei sellaista voinut ajatellakaan. Minulla ei koskaan ollut opettajaa, joka olisi halunnut tietää minusta mitään.
      Samoin muut aikuiset ympärilläni vähättelivät lasten asioita, kielsivät valittamasta, käskivät ja moittivat. Suhteet eivät koskaan muodostuneet reiluiksi. Mutta mielestäni se oli nimenomaan vanhemman polven vika. Muistan, että joskus olisin halunnut purkaa murheitani vanhemmalle sukulaiselleni, ja hän vastasi: "Tjaa, jotkut ne eivät osaa elää, jos kaikki olisi hyvin!"
      Kun minun elämääni on tullut nuorempaa polvea, olen yrittänyt aina kohdella heitä arvostaen, enkä ole edellyttänyt tädittelyä ja harmaitten hiuksien kunnioittamista.
      En ole kokenut, että minua ei kuunnella. Ja minä kuuntelen heitä.

      Olen jo seuraavalla vuosikymmenellä ja muistan joka päivä, että aika käy vähiin.
      Yritän käyttää aikani ilman ristiriitoja lähiympäristön kanssa, ja luulen, että olen siinä onnistunut.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Kuuluuko tämä 80 plus palsta lähiympäristöösi? Et taida ihan ristiriidattomasti täällä toimia, et ainakaan puolueettomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko tämä 80 plus palsta lähiympäristöösi? Et taida ihan ristiriidattomasti täällä toimia, et ainakaan puolueettomasti.

        Kiinnitin huomioni samaan Mkr:n sanomaan. Kovin riitaisan pisteliäästi ja vähättelevästi hän kuittailee varsinkin anonyymien kirkoituksia. Myös joidenkin nimimerkeillä kirjoittavien kirjoituksia kritisoi rumasti. Osa onkin jo kadonnut nojatuolista tai jättänyt nimimerkkinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnitin huomioni samaan Mkr:n sanomaan. Kovin riitaisan pisteliäästi ja vähättelevästi hän kuittailee varsinkin anonyymien kirkoituksia. Myös joidenkin nimimerkeillä kirjoittavien kirjoituksia kritisoi rumasti. Osa onkin jo kadonnut nojatuolista tai jättänyt nimimerkkinsä.

        Jyrääjäkaksikko vauhdissa , tukee toisiaan eikä arkistoja saa kaivella edes edelliseltä päivältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyrääjäkaksikko vauhdissa , tukee toisiaan eikä arkistoja saa kaivella edes edelliseltä päivältä.

        Tarkennus. Toinen jyrääjä ei ole liekko, hän on erittäin lempeä ja mukava kirjoittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennus. Toinen jyrääjä ei ole liekko, hän on erittäin lempeä ja mukava kirjoittaja.

        Liekko on 'hyvä tyyppi'. Avarakatseinen, oman tapansa elää löytänyt. Ei muita tuomitseva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnitin huomioni samaan Mkr:n sanomaan. Kovin riitaisan pisteliäästi ja vähättelevästi hän kuittailee varsinkin anonyymien kirkoituksia. Myös joidenkin nimimerkeillä kirjoittavien kirjoituksia kritisoi rumasti. Osa onkin jo kadonnut nojatuolista tai jättänyt nimimerkkinsä.

        Kuten kuka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennus. Toinen jyrääjä ei ole liekko, hän on erittäin lempeä ja mukava kirjoittaja.

        Kun en henkilöä paremmin tunne, kirjoittaisin isolla Liekon nimmarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun en henkilöä paremmin tunne, kirjoittaisin isolla Liekon nimmarin.

        Hän itse kirjoittaa nimmarinsa pienellä, kuten monet muutkin. Minustakin ne olisi hyvä kirjoittaaisolla kuten nimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko tämä 80 plus palsta lähiympäristöösi? Et taida ihan ristiriidattomasti täällä toimia, et ainakaan puolueettomasti.

        Malka silmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko tämä 80 plus palsta lähiympäristöösi? Et taida ihan ristiriidattomasti täällä toimia, et ainakaan puolueettomasti.

        Tällä palstalla voi tutustua kirjoittajiin.
        Myönteinen asenne auttaa siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyrääjäkaksikko vauhdissa , tukee toisiaan eikä arkistoja saa kaivella edes edelliseltä päivältä.

        Kaivele pois vaan. Voidaan kaivella esim. tätä ketjua. Onhan sinulla vanhatkin muistot elävinä mielessäsi.
        Näiden palstojen suola on anonyymit kirjoittajat, jotka muistuttavat lukijoita , muutamien kirjoittajien riitaiseen, pisteliääseen ja vähättelevään.kirjoitteluun, He ovat jyrääjiä pisteliäitä marttyyreja, kritisoivat rumasti muita. Ei toimita ristiriidattomasti eikä puolueettomasti.
        Aika paljon tämänkin ketjun antia.


      • Anonyymi

        Oletko unohtanut yhden tärkeän seikan? Nimittäin sen, että vanhempamme oli kasvatettu siihen maailman aikaan, joka oli tapana? Eli meidän mummumme ja pappamme kasvatti meidän äidit ja isät tekemään töitä jo lapsesta alkaen. Ei ollut vaihtoehtoja. Sota, nälkä. Siinä kaksi "opettajaa". Me tietenkin saimme osamme vanhoista kasvatusmenetelmistä, mikä ei ole ollenkaan huono asia. Opitte tekemään töitä, pitää tulla omillaan toimeen vaikka heikostikkin. Annettiin selkään, mikä ei sekään ole huono tapa, meistä tuli kilttejä eli emme hakkaa mummoja ja pappoja, saatikka ryöstele niitä, emme heilu puukkojen kanssa, meille opetettiin, mikä on oikein ja mikä väärin, me kävimme koulumme, kuuntelimme opettajia emmekä haistatelleet niille. Meidät vielä kasvatettiin. Minä siirsin kasvatukseni omille kakaroille. Ei, ei niistä tullut juoppoja, nistejä, toisten taskuilla loisivia vaan työssäkäyviä veronmaksajia. Ovat vasta nuoria aikuisia, enkä minäkään ole kasikymppinen.
        Minä olin vanhempi, en kaveri. Minä tein sen, mikä vanhempien kuuluu tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko unohtanut yhden tärkeän seikan? Nimittäin sen, että vanhempamme oli kasvatettu siihen maailman aikaan, joka oli tapana? Eli meidän mummumme ja pappamme kasvatti meidän äidit ja isät tekemään töitä jo lapsesta alkaen. Ei ollut vaihtoehtoja. Sota, nälkä. Siinä kaksi "opettajaa". Me tietenkin saimme osamme vanhoista kasvatusmenetelmistä, mikä ei ole ollenkaan huono asia. Opitte tekemään töitä, pitää tulla omillaan toimeen vaikka heikostikkin. Annettiin selkään, mikä ei sekään ole huono tapa, meistä tuli kilttejä eli emme hakkaa mummoja ja pappoja, saatikka ryöstele niitä, emme heilu puukkojen kanssa, meille opetettiin, mikä on oikein ja mikä väärin, me kävimme koulumme, kuuntelimme opettajia emmekä haistatelleet niille. Meidät vielä kasvatettiin. Minä siirsin kasvatukseni omille kakaroille. Ei, ei niistä tullut juoppoja, nistejä, toisten taskuilla loisivia vaan työssäkäyviä veronmaksajia. Ovat vasta nuoria aikuisia, enkä minäkään ole kasikymppinen.
        Minä olin vanhempi, en kaveri. Minä tein sen, mikä vanhempien kuuluu tehdä.

        Jos sinä kasvatit omat kakarasi hyviksi veronmaksajiksi, niiin miksi ne eivät kuitenkaan osaa kasvattaa omia lapsiaan, jotka haistattelevat, hakkaavat ja ryöstelevät ympäriinsä? Vanhemman kuuluu ohjata muissakin aiheissa kuin työn tekeminen.


    • Anonyymi

      Liekko. Sori että kirjoitin ajatuksiani.
      Olet näköjään enemmän kuin oikeassa nuoremmasta sukupolvesta.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Marttyyrin viittasikin puhkoo ilkeitä piikkejä Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marttyyrin viittasikin puhkoo ilkeitä piikkejä Mkr.

        Ketä sinä marttyyriksi nimittelet?


      • Anonyymi

        Mielestäni kirjoitit totuudellisesti vanhempien suhtautumisesta lapsiin ja nuoriin niinä aikoina, kun itse olit nuori. Samanlainen väheksyvä ja auktoriteettinen suhtautuminen nuorempiin jatkui vielä 1960-luvullakin. Tuskinpa kukaan vanhempi ihminen noteerasi mitenkään nuorten mielipiteitä.

        Pelkkä ikä ei tuo arvostusta nykyään.(onneksi)
        Nuoret arvostavat vanhempia, jos siihen on aihetta. Yhtä tärkeää on vanhemman väestön antaa arvoa nuorille ja heidän mielipiteilleen, kun siihen on aihetta.

        Minä en kuulu ikäryhmäänne, vaan porrasta alemmas.
        Kokemukseni nuorista ovat pääsääntöisesti miellyttäviä. Heillä on sellaista tietoa, joka vanhemmilta puuttuu. Voimme oppia heiltä paljon, jos haluamme.

        Päteeköhän tähänkin asiaan se vanha sanonta: " Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"?

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni kirjoitit totuudellisesti vanhempien suhtautumisesta lapsiin ja nuoriin niinä aikoina, kun itse olit nuori. Samanlainen väheksyvä ja auktoriteettinen suhtautuminen nuorempiin jatkui vielä 1960-luvullakin. Tuskinpa kukaan vanhempi ihminen noteerasi mitenkään nuorten mielipiteitä.

        Pelkkä ikä ei tuo arvostusta nykyään.(onneksi)
        Nuoret arvostavat vanhempia, jos siihen on aihetta. Yhtä tärkeää on vanhemman väestön antaa arvoa nuorille ja heidän mielipiteilleen, kun siihen on aihetta.

        Minä en kuulu ikäryhmäänne, vaan porrasta alemmas.
        Kokemukseni nuorista ovat pääsääntöisesti miellyttäviä. Heillä on sellaista tietoa, joka vanhemmilta puuttuu. Voimme oppia heiltä paljon, jos haluamme.

        Päteeköhän tähänkin asiaan se vanha sanonta: " Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"?

        kylmätotuus

        Pitää paikkansa sekä livessä että palstalla, sitä saa mitä tilaa.. Tuo nuorempien ikäpolvien mitätönti on erittäin raukkamaista ja itsekästä. Totta on ettei katkeroitunut 90 kymppinen herätä mitään myönteistä tunnetta, päinvastoin. Odotetaan vain että kuolisi pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa sekä livessä että palstalla, sitä saa mitä tilaa.. Tuo nuorempien ikäpolvien mitätönti on erittäin raukkamaista ja itsekästä. Totta on ettei katkeroitunut 90 kymppinen herätä mitään myönteistä tunnetta, päinvastoin. Odotetaan vain että kuolisi pois.

        Totta. Kunnioitus pitää ansaits muuten kuin ikävuosilla. Joka ikäluokassa on mätämunat, suurin osa kuitenkin ihan kelpo ihmisiä.Me vanhukset saadaan olla kiitollisia, että tuössäkäyvien verorahailla meidän eläkkeet maksetaan ja he meitä hoitavat ja palvelevat. Moni on ollut eläkkeellä jo 30 v, ei itse majsettu eläke riitä läheskään niin pitkälle.


    • Anonyymi

      Kun Liekko elokuussa täyttää 80 vuotta tuli mieleeni, että hän on syntynyt elokuussa 1944 jolloin tuli aselepo Suomen ja Venäjän välillä.
      Itse olin silloin 4- vuotias ja hämärästi muistan kesän pommitusten jylinää Kannakselta.
      80 vuotta rauhan aikaa olemme saaneet elää ja sinä aikana olemme kokeneet Suomen muuttuneen kaikin tavoin niin henkisesti kuin taloudellisestikin.
      Ihmiset elävät vanhemmiksi ja terveempinä vielä vanhoinakin.
      Lääketeollisuus on kehittynyt paljon, uusia tehokkaita lääkkeitä on tullut, rokotteita on kehitetty vakaviin sairauksiin ja kirurgisilla leikkauksilla pelastetaan ihmishenkiä.

      Kansaneläkejärjestelmä ja lapsilisät tulivat -40-luvulla ja sotalesket ja invalidit saivat eläkettä.
      Me 80 vuotiaat olemme nyt sen näköisiä ja kuntoisia kuin -50 luvun ihmiset 60 vuotta täytettyään.

      Henkinen ilmapiiri on tullut sallivammaksi ja lapsia arvostetaan ja heille kehitellään harrastuksia jokaiselle sopivaksi, kunhan vain perheitten taloudellinen tilanne antaa myöten.

      Useat meistä ovat menettäneet puolisonsa ja sukunsa ja elävät yksin, mutta suhteellisen hyvä terveys ja taloudellinen tilanne antaa mielekkyyttä elämään.

      Kiitokset Liekko aloituksestasi ja hyvää terveyttä ja kesän aikaa kaikille.
      T tepa

      • Anonyymi

        Kiitos liekolle ja tepalle hyvistä, rakentavista kirjoituksista.


      • Anonyymi

        Kun Lapinkin sota oli ohi, Äiti talutti minut kansakoulun ekalle luokalle. Kaikki oli uutta ja jännittävää.
        Itse Hitlerin Ato oli vielä keväällä hengissä. Liittoutuneiden armeijat vyöryivät Berliiniin. Noista ajoista on siistimpää vaieta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Lapinkin sota oli ohi, Äiti talutti minut kansakoulun ekalle luokalle. Kaikki oli uutta ja jännittävää.
        Itse Hitlerin Ato oli vielä keväällä hengissä. Liittoutuneiden armeijat vyöryivät Berliiniin. Noista ajoista on siistimpää vaieta.

        niin, minäki olin vuonna 1945 sairallassa kuolemaa tekemässä,
        muutamat vierestä kuoli mutta minä jäin henkiin,
        sairaalan parvekkeelta me lapset näimme ja kuulimme kun asiraalan pihaalueella sotilaat piti sota harjoituksiaan, kuuli joskus niiten komento huudot " mars " tai jotain muuta aseitten kilinää,

        mutta luoja tahtoi toisin, olen vieläki elossa vaikka vanha olenki,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin, minäki olin vuonna 1945 sairallassa kuolemaa tekemässä,
        muutamat vierestä kuoli mutta minä jäin henkiin,
        sairaalan parvekkeelta me lapset näimme ja kuulimme kun asiraalan pihaalueella sotilaat piti sota harjoituksiaan, kuuli joskus niiten komento huudot " mars " tai jotain muuta aseitten kilinää,

        mutta luoja tahtoi toisin, olen vieläki elossa vaikka vanha olenki,

        Se kouluun kirjautuminen oli lyhytaikainen juttu. Äiti lähti paluumatkalle kotiin.
        Osasin jonkun verran lukee ja kirjoittaa koulun alkaessani kun vanhemmat veljet ja siskokin autteli.

        Jatkoluokkineen syrjäkylän koulu kesti mitähäntä 5-7 vuotta.

        Kun tuli talvi, jonkunlaiset sukset otettiin alle. Meitä oli useampa penakka eri luokilla silloin koulussa.
        . elämänkoulun ABC.


    • Anonyymi

      Harvinainen sana tämä: liekko.

      Lapsena muistan, kun olimme aurinkoa päiväliekkosessa.

    • On ollut vähän matalapainetta. Antibiootit väsyttää ja kai Borrelioosikin. Kyllä kai se alkaa paranemaan.
      Otin Liekko nimen entisen kampaajani mukaan. Joskun 60 luvulla oli kampaaja jota kutsuttiin Liekoksi. Ei se ollut hänen oikea nimensä, varmaan Leena tai Liisa...
      Ihana kesäinen päivä ja minä vain olen mökissä sisällä. Vaikka tykkään lähes kaikista elävistä olennoista niin hyttyset ja paarmat eivät ole suosikkejani.
      Pitäisi lähteä käymään kylillä, samalla kastelen kukat haudoilla.
      Olen miettinyt syntymäpäiviäni, poikamme, jos hän eläisi täyttäisi Joulukuussa 60-vuotta.
      Viettäsimme samalla viettää hänen muisteluitaan.
      Suru tulee vieläkin voimalla varsinkin jos näen telkkarissa nuoria syöpäpotilaita.
      Mökki on ihanan viileä, puut varjostaa.
      Tuulee, sekin viilentää oloa ulkona.

    • Anonyymi

      Demendia pelastaa!

    • Anonyymi

      Kiva juttu, kun liekko kirjoittelet.
      Itse aion huomenna käydä vanhempieni haudalla - laittamassa kesäkuntoon.
      Vedenpisaroita laitan ja reunalle jotain vihreää
      Mullan myös vaihdan niin ei tule rikkaruohoja nopeasti.
      Matkaa on noin 80 kilometriä. Ei tule usein käytä rikkaruohoja kitkemässä.

    • Anonyymi

      Itse en ole huomannut merkkiäkään nuorempien ikäluokkien alentuvasta suhtautumisesta.
      Harrastukseni piirissä päin vastoin. Osa nuorista odottaa kokemukseeni perustuvia kannan ottoja tiettyihin ongelmiin.
      Joskus. tosin hyvin harvoin, tunnen itseni vanhaksi kun joku nuori erehtyy teitittelemään minua.
      On muitakin elämän alueita joissa nuoremmat kysyvät mielipidettäni ja jopa neuvoja joiden suhteen olen erittäin varovainen. Rajoitan sen pelkkään oman mielipiteeni ilmaisuun painottaen sen olevan vain minun mielipiteeni jota en väitä totuudeksi.

      • Anonyymi

        En minäkään mitään alentuvaa kohtelua ole saanut muualta, vain pari oalstan kirjoittajaa on haukkunut takarivin tyyneksi ja matopääksi. Ja muutama halveksii nikittömänä kirjoittavia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään mitään alentuvaa kohtelua ole saanut muualta, vain pari oalstan kirjoittajaa on haukkunut takarivin tyyneksi ja matopääksi. Ja muutama halveksii nikittömänä kirjoittavia.

        Ihan yksittäinen tapaus kohtelusta sattui äskettäin. Otin sen näköjään vakavasti kun jäi kaivelemaan.
        En yleensä ole kovin herkkänahkainen, onkohan Lymen taudin sivuoireita.
        Borrelioosia sanotan kai Lymen taudiksikin.
        Olin aloitukseen kirjoittanut että usein, annoin virheellistä tietoa, anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään mitään alentuvaa kohtelua ole saanut muualta, vain pari oalstan kirjoittajaa on haukkunut takarivin tyyneksi ja matopääksi. Ja muutama halveksii nikittömänä kirjoittavia.

        Samoilla linjoilla minäkin teidän kahden anon kanssa.
        En ole havainnut ikääni kohdistuvaa käytöksen muuttumista nuorempien ihmisten taholta. Ehkä syynä on oma suhtautumineni kanssakulkijoihin. Syntyperäisenä karjalaisena olen ollut kiinnostunut kaiken ikäisistä ihmisistä, tyylillä, vauvasta vaariin
        ja lapsista olen pitänyt aina, sekä omista, että vieraista.
        Vanha sanonta " niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan" pätee yhä.
        Kunnioittava käytös muita ihmisiä kohtaan ja heidän mielipiteidensä huomioon ottaminen asiallisesti kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.
        T tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään mitään alentuvaa kohtelua ole saanut muualta, vain pari oalstan kirjoittajaa on haukkunut takarivin tyyneksi ja matopääksi. Ja muutama halveksii nikittömänä kirjoittavia.

        Tuollaisilla haukkujilla on huono itsetunto jota koittavat pönkitää muita mitätöimällä ja tuomalla itseään esille joka paikassa.


      • Anonyymi

        Alentuvaa käytöstä saa kokea ikätovereilta. Tämä palsta on siitä erinomainen esimerkki.
        Nimettömyyden takaa tölvitään muiden mielipiteitä, jos ne sattuvat olemaan eri kuin omat.
        Ja saivarrellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisilla haukkujilla on huono itsetunto jota koittavat pönkitää muita mitätöimällä ja tuomalla itseään esille joka paikassa.

        Huolla itsetunnolla varustettu ei voi sietää että muista tykätään ja kehutaan. . Yäälläkin sen huomaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe