Reskontranhoitajan palkka

Alipalkattu

Olen kauan alalla ollut reskontranhoitaja.Paljonkohan olis hyvä palkka vankan työtaidon omaavalle?Voin paljastaa,et se on nyt noin 2000,-.

18

25363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audit

No, ei se tuosta kahdesta tonnista taida niissä tehtävissä paljoakaan nousta. Työ on työnantajille vain sen arvoista, kuin se on.

Ehkä kannattaisi siirtyä oikeaksi kirjanpitäjäksi, siinä voi kokenut, ahkera ja taitava tienata pk-seudulla luokkaa 2500 e/kk

• Alipalkatu

Ihana vastaus mutta,tosiaan joissain firmoissa oikeat kirjanpitäjät saattavat kysellä reskontranhoitjalta , kuinka tämä hoidetaan (esim. virheellisen rahan siirto)vaikka ovat itse niin sanotusti korkeammassa asemassa.Ja loppujenm lopuksi kokemuksesta tietäen kirjnpitän työ on simppelimpää.Reskontranhoiatja joutuu täysmäyttelemääm tilejä ,mut kirjanpitäjät vaan merkkaavat NS. oikeat tilit tositteisiin.Mutta joskus vahingossa tiliöintivastuu siirtuyy myös reskontraan.

• Mallamari
        Alipalkatu kirjoitti:

Ihana vastaus mutta,tosiaan joissain firmoissa oikeat kirjanpitäjät saattavat kysellä reskontranhoitjalta , kuinka tämä hoidetaan (esim. virheellisen rahan siirto)vaikka ovat itse niin sanotusti korkeammassa asemassa.Ja loppujenm lopuksi kokemuksesta tietäen kirjnpitän työ on simppelimpää.Reskontranhoiatja joutuu täysmäyttelemääm tilejä ,mut kirjanpitäjät vaan merkkaavat NS. oikeat tilit tositteisiin.Mutta joskus vahingossa tiliöintivastuu siirtuyy myös reskontraan.

Olen ollut tilitoimistokirjanpitäjä 15 vuotta (ja työhön kuuluu myös reskontrat ja täsmäytykset)ja uskallan väittää vastaan, ettei kirjanpito ole helpompaa kuin reskontratäsmäytykset. Me vaikutamme merkittävällä osalla siihen, milloin ja minkä suuruiset verot yrittäjä maksaa, suosittelemme investointien ajankohtaa, seuraamme lakimuutoksia, informoimme niistä yrittäjää, teemme erilaisia laskelmia rahavirroista, kannattavuudesta jne. Teemme välitilinpäätöksiä, budjetteja. laskemme tunnutlukuja, palkkoja, ennakonpidätyksiä. Meillä on oltava tieto pakollisista vakuutuksista, niiden suuruuksista, tilityksistä. Meillä on oltava tieto arvonlisäverosta ja niiden vähennyskelpoisuudesta. Jos me teemme virheen, olemme henkilökohtaisesti vastuussa siitä. Tässä vain alkajaisiksi joitain lukuun ottamatta yrityksen perustamiset, yhtiömuodon muutokset ja lopullisten verojen maksut... Mutta toki kuulen myös perustelut toisinpäin.

• ????

Millaista työtä tuo reskontranhoitajan työ on, onko eroa, onko osto- vai myyntireskontanhoitaja? Entä millanen koulutus? Voiko sen oppia tekemällä, vai pitääkö olla käynyt jokin koulutus? Mulla esim. taloudellinen pohjakoulutus, voisinko hakea nuita töitä? Eli voiko työn oppia opettelemalla, jos "sopiva" taustakoulutus, vai onko jotain niin oleellista, että olisi pitänyt käydä "reskontrakoulu" :) Sekavaa, mutta olen tavallaan hakenut töitä puolihuolimattomasti tuon tapaisiin tehtäviin, ja pitäis haastatteluun mennä, ja nyt hirvittää, jos haukkuuvat päin naamaa, että miks oon hakenu sellaista, mitä ei osaa.

• reskontra

Ostoreskontranhoitajan on osattava aika paljon kirjanpitoa. Ainakin silloin kun minä olin tuossa hommassa. Ostolaskusta tiliöitiin jo laskua syötettäessä oikeille kirjanpitotileille ja kuukauden vaihteessa ne siirrettiin suoraan kirjanpitoon eräajolla. Myyntireskonranhoitajan homma on helpompi, ainakin meillä oli. Laskuttaessa jo tiliöitiin. Myyntireskonranhoitaja vain otti viitteet pankista, ne menivät niiden viitteiden perusteella oikeaan paikkaan. Ja tiliöityivät samalla. Ja tietysti, jos joku ei maksanut viitteellä, se syötettiin käsin. Itselläni on merkonomin koulutus. En sitten tiedä miten muissa firmoissa asiat hoidetaan, mutta meillä se meni näin.

• reskontra kirjoitti:

Ostoreskontranhoitajan on osattava aika paljon kirjanpitoa. Ainakin silloin kun minä olin tuossa hommassa. Ostolaskusta tiliöitiin jo laskua syötettäessä oikeille kirjanpitotileille ja kuukauden vaihteessa ne siirrettiin suoraan kirjanpitoon eräajolla. Myyntireskonranhoitajan homma on helpompi, ainakin meillä oli. Laskuttaessa jo tiliöitiin. Myyntireskonranhoitaja vain otti viitteet pankista, ne menivät niiden viitteiden perusteella oikeaan paikkaan. Ja tiliöityivät samalla. Ja tietysti, jos joku ei maksanut viitteellä, se syötettiin käsin. Itselläni on merkonomin koulutus. En sitten tiedä miten muissa firmoissa asiat hoidetaan, mutta meillä se meni näin.

Riippuu firman koosta, mitä palkkanauha näyttää. 2000 euroa on isosssa firmassa ihan kohtuuliksa, jos on myös vastuussa kirjauksistaan.

Itsellä oli vajaa puoli vuotta ostoreskontristi, joka on tehnyt jotain HTM-gradua jo kaksi vuotta, ja kaikki piti neuvoa aasta alkaen. Jumalan kiitos, että työsuhde päättyi, helpommalla pääsee, kun tekee itse, eikä tarvitse kirjanpitoon korjailla....

• TJ97
        marella kirjoitti:

Riippuu firman koosta, mitä palkkanauha näyttää. 2000 euroa on isosssa firmassa ihan kohtuuliksa, jos on myös vastuussa kirjauksistaan.

Itsellä oli vajaa puoli vuotta ostoreskontristi, joka on tehnyt jotain HTM-gradua jo kaksi vuotta, ja kaikki piti neuvoa aasta alkaen. Jumalan kiitos, että työsuhde päättyi, helpommalla pääsee, kun tekee itse, eikä tarvitse kirjanpitoon korjailla....

Ostareskontran hoito on melko yksinkertaista työtä joten palkkakin on sen mukaista.

• reskontra
        TJ97 kirjoitti:

Ostareskontran hoito on melko yksinkertaista työtä joten palkkakin on sen mukaista.

Kuten jo kirjoitin, tiliöinti tehtiin jo ostolaskua kirjatessa. Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ei tiedä kirjanpidosta mitään, pieleen menee. Itse olin kirjanpitäjä, hoidin laskutuksen, myyntireskontran, ostokeskontran, kirjanpidon, palkanlaskennan, kassan ja kaikki muut konttorissa esiintyvät työt. Laskuja lähti kuukaudessa yli tuhat kappaletta. Työntekijöitä oli noin 50 ja provisiomiehet lisäksi. Minun oli helppo hoitaa ostoreskontrakin, koska olin kirjanpitäjä. Palkka minulla oli vuonna 2000 jotain yli 13000 markkaa. En ole ollut töissä eurojen aikaan.

• Ent.toimistorotta
        reskontra kirjoitti:

Kuten jo kirjoitin, tiliöinti tehtiin jo ostolaskua kirjatessa. Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ei tiedä kirjanpidosta mitään, pieleen menee. Itse olin kirjanpitäjä, hoidin laskutuksen, myyntireskontran, ostokeskontran, kirjanpidon, palkanlaskennan, kassan ja kaikki muut konttorissa esiintyvät työt. Laskuja lähti kuukaudessa yli tuhat kappaletta. Työntekijöitä oli noin 50 ja provisiomiehet lisäksi. Minun oli helppo hoitaa ostoreskontrakin, koska olin kirjanpitäjä. Palkka minulla oli vuonna 2000 jotain yli 13000 markkaa. En ole ollut töissä eurojen aikaan.

Ihan palkka kyllä sinulla kohdallaan. Tiedän monia jotka tekee ihan vastaavia hommia 1500 euron eli noin 9000 mk kuukausi ansioilla ja eräällä henkilöllä toimenkuvaan kuului tuon aikaisemman lisäksi ulkomaankirjeenvaihto alihankkijoille ja intrastatin sekä muiden tulliasiakirjojen täyttö ja myyntityötä siinä sivussa. Se on ikävää että ns. toimistorotilla on surkea palkka verrattaessa tarvittavaan tieto taitoon ja koulutukseen mutta syitä siihen on monia kuten esim. liikaa koulutettu henkilöitä kaupan- ja hallinnon puolelle ja yksi syy on että ei ole kunnollista liittoa joka ajaisi asioita. Ainahan sitä voi vaihtaa alaa jos nykyinen toimenkuva ei tyydytä, paperialalle vain jos hanskat pysyy kädessä paperikoneen vieressä seisoskellessa.

• liisa

Mikä olisi sopiva palkkapyyntö, kun varsinaista työkokemusta ei vielä kovinkaan paljoa taloushallinto puolelta ole (työelämässä muutoin olen kyllä ollut jo useampia vuosia) ja ajattelin hakea keski suureen firmaan myyntireskontranhoitajaksi (ei pääkaupunkiseudulla). Olen koulutukseltani yo-merkonomi (en suuntautunu taloushallintoon koulussa). Olen aiemmassa työpaikassa tuurannu lomien ajan myynti-ja ostoreskontranhoitajaa muiden töiden ohessa, olen siis oppinut työn työtä tekemällä ja reskontranhoitajan opastuksella. Paljonko kehtaisi palkkaa pyytää, ettei hinnoittelisi itseään liian kalliiksi?

• toimiston tanttara

1650 oli mulla alkupalkka...koulutukseltani merkonomi markkinointipuolelta. Olin firmassa harjoittelussa ja jäin sitten töihin harjoittelun jälkeen. Puolen vuoden jälkeen palkka nousi 1680 euroon ja nyt kun määräaikainen päättyy, odotan korotusta. Työ on vaativaa koska firmalla paljon eri kustannuspaikkoja. Opettelen nykyään myös kirjanpitoa ja tarkoituksena on siirtyä kirjanpitoon pikkuhiljaa....

• ...

tasan 2000. Vastaan osto- ja myyntireskoista, laskutuksesta, perinnästä ym. Ilman mitään kokemusta hommista, ainoastaan koulutuspohja ja tuommonen on palkka. Vaikea sanoa millanen palkka on missäkin sopiva, itse olen pohtinut samaa, kun ei ole vertauskohtia lähipiirissä. Yrityksen koko varmasti ratkaisee paljon.

• Halapamuttaolokoon

Puolassa teen ostoreskontrahommia Suomeen ja rahaa tulee alle EUR1000 kk.

• kyllä mä tekisin reskontraa kahella tonnilla!! Itselläni taloushallinnon at (2009) ja palkkahallinnon koulutus (2010) ja täällä päin ei edes kelpuuteta töihin, vaikka olisi paremmat mahikset tehtäviä hoitaa kuin jollain tradenomilla!!!

• ei ole ihmekkäään

Miksi joku palkkaisi 34 vuotiaan samaan hommaan, jonka voi tehdä oikean koulutuksen saanut henkilö?`Ikävä kyllä taloushallinnon ja palkkahallinnon koulutus ja tuo ikä ei paljon kiinnosta. Olisit nyt edes tradenomi tai KTM.

• näpyttelijä

Pääkaupunkiseudulla reskontranhoitajana palkka 2100€, koulutus merkonomi ja työkokemusta erilaisista taloushallinon tehtävistä muutama vuosi. Mielestäni palkka on aika huono. Mitä muut saa?

• jessica8222

Hei!

Itse olen koulutukseltani taloushallinnon Merkonomi. Olen ollut taloushallinnon tehtävissä tämän hetkisessä yrityksessä kohta kolme vuotta. Työnkuvaani kuulu muunmuassa Myynti/ostoreskontran hoito, osittain perintä, tilausten käsittely, asiakaspalvelu, kassavirtaraporttien teko, kirjanpitäjälle menevän aineiston kokoaminen/tarkastaminen... Kun aloitin 3v sitten palkkani oli 2000e, nyt palkkani on 2600e ja nousemassa vuoden vaihteen jälkeen 100-200euroa.

• Ollakseen konttoriss

Olen aina ihmetellyt konttori-ja toimistoalan ollakseen oloa ja tärkeyttä. Katsotaan ja kehutaan omat koulutodistukset miten hyvät ovat. Ja työ on sitten yksinkertasta reskontran hoitajan työtä. Työssä siis koulutus ja työ eivätä kohtaa toisiaan. Sitten saadaan naurettavaa palkkaa. Toimistossa ja konttorissa naiset tälläävät itsensä hienosti korkokengät vain kopsaa ja tavallisille työläisille ei sanota kunnolla edes päivää. Johtoporras myös istuu näiden seuraan kahvia juomaankin Ja siitäkös ollaan ylpeitä. On tosi farisealaista! Kuka tämän konttrimaisen työn on näin pyhäksi tehnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe