Terassin perustus. Harkot vai kierrepaalut?

Anonyymi-ap

Hei,
olen rakentamassa noin 20m2 terassia ja isoin pohdinta on nyt perustusten kanssa. Aluksi ajattelin rakentaa sen kaivamalla pihalta pintakerroksen pois ja siihen sitten betonilaatta->pilariharkko->kierrettävä runkojalka.
Nyt olen kuitenkin ruvennut miettimään kierrepaaluja, jotkta tosin tulisivat vähän kalliimmaksi, mutta helpompi ja nopeampi tehdä ilman maansiirtotöitä.
Piha on vanhaa vähän viettävää nurmikkoa. Nurmikon alta, ehkä noin 50-60cm syvyydestä alkaa savikerros, joka onkin sitten monta metriä syvä.
Käsittääkseni kierrepaalu sopisi savimaahan?
Savikerros on niin syvä, että sitä ei voi kaivaa pois, joten betonilaatta perustus tulisi sen päälle, toki tehdyn sorakerroksen päälle.

Kumpaa suosittelette?

2

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paalut laittaisin, pituus sellainen, että kärki on reilusti routarajan alapuolella. Meillä Itä-Suomessa autokatos on pysynyt hienosti 120 cm paalujen varassa.
      Naapurilla on pieni kaivinkone, jossa myös sellainen pyörivä kahmari tai mikä koura se onkaan. Olishan ne 8 paalua veivannut ehkä käsinkin, mutta koneella homma hoitui nopeasti ja helposti. Savimaahan pitäisi mennä käsipelilläkin aika helposti, suosittelisin silti kaveria veivausavuksi...

• Anonyymi

Lisään vielä. Ei siihen mitään laattaa kannata valaa. Pilariharkot ja jalat riittää, eikä niiden tarvitse olla säädettävät, kunhan valuvaiheessa mitaat vaan korkeudet tarkasti.
        Pilariharkkojen alle laittaisin 50 x 50 cm pihalaatat.
        Joskus tehnyt näinkin ja hyvin toimi ainakin pk-seudun korkeudella,

Yksi terassi tehtiin pihalaattojen ja jalkojen varaan, hyvin kesti sekin. Alla oli tosin routimatonta mursketta varmaan pari metriä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2783
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      22
      1533
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe