JUHANNUKSEN JÄLKEINEN ELÄMÄ !

Anonyymi-ap

Kohta kesäkuu ohi, juhannus juhlittu,
ja
heinäkuun helteet tulevat,

kuinkas ME vanhukset nyt jaksetaan / selviydytään ,
kun suomen helteisin kuukausi edessä,

meikä koittaa selvitä päivä kerrallaan,

katsotaan sitten elokuun alussa ollaanko vielä elossa,

siihen asti jaksellaan tai sitten ei !

139

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johan noita helteitä oli jo toukokuussa, kyllä me pärjätään. Luonto ei kyllä pärjää.

    • Anonyymi

      Nyt menen silittämään eilisen pyykin,
      sitten kontaan ja jynssään kylppärin puhtaaksi

      siinäpä tämän päivän työt ovatki, muuta ei vanha jaksakaan
      huomenna jatkan hommia,

      pikkusen kerrallaan täytty tehdä huushollihommiaki, kerralla kun ei jaksa kaikkea.

      • Anonyymi

        Osta varrellinen sinipiika, ettet joudu konttaamaan. Jonain päivänä et pääse ylös!
        Se on meidän ikäihmisten pelko.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta varrellinen sinipiika, ettet joudu konttaamaan. Jonain päivänä et pääse ylös!
        Se on meidän ikäihmisten pelko.
        Mkr.

        Minulla on palkattuna tervejalkainen hyväselkäinen siivooja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta varrellinen sinipiika, ettet joudu konttaamaan. Jonain päivänä et pääse ylös!
        Se on meidän ikäihmisten pelko.
        Mkr.

        Ominulla varrellisia sinipiikoja useampiaki,
        tykkään vaan kontata
        koska luulen ettei sinipiialla saa nurkkiamyöten puhdasta, heh,
        noooooh joskus on annettava periksi
        tyydyttävä heikompaan siivoustulokseen,
        kunto kun on vaihtelevaa, väillä jaksaa enemmän väliiin ei juurikaa,

        just tein omenapiirakan pistin sen uuniin,

        hassu juttu,
        kun tiskiä laitoin altaaseen peukaloon kävi kippesti heh, katsoin peukaloon tuli mustelma
        eipä tommosta enne olekkaan sattunu,
        kyllä vanha ihminen muuttuu hauraaksi, tavilisia asitin siirtelyä ja siitä saa mustelman peukaloon,

        elämä jatkuu ainaki vielä tämän päivän ihan kivana,

        kirjoitelaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on palkattuna tervejalkainen hyväselkäinen siivooja.

        minäki haaveilen semmosesta, jospa joskus saan aikaseksi hommata samanlaisen,

        hyvä sinä,

        kirjotellaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ominulla varrellisia sinipiikoja useampiaki,
        tykkään vaan kontata
        koska luulen ettei sinipiialla saa nurkkiamyöten puhdasta, heh,
        noooooh joskus on annettava periksi
        tyydyttävä heikompaan siivoustulokseen,
        kunto kun on vaihtelevaa, väillä jaksaa enemmän väliiin ei juurikaa,

        just tein omenapiirakan pistin sen uuniin,

        hassu juttu,
        kun tiskiä laitoin altaaseen peukaloon kävi kippesti heh, katsoin peukaloon tuli mustelma
        eipä tommosta enne olekkaan sattunu,
        kyllä vanha ihminen muuttuu hauraaksi, tavilisia asitin siirtelyä ja siitä saa mustelman peukaloon,

        elämä jatkuu ainaki vielä tämän päivän ihan kivana,

        kirjoitelaan,

        Sormesta voi katketa pieni verisuoni. Siitä tulee mustelma ja se kohta voi olla
        vähän aikaa pikkuisen kipeäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minäki haaveilen semmosesta, jospa joskus saan aikaseksi hommata samanlaisen,

        hyvä sinä,

        kirjotellaan,

        Komea siivooja on monella kaukainen haave vain!


    • Anonyymi

      Omenapiirakka on nyt valmis,

      kuhan jähtyy siiten maistellaan,

      • Anonyymi

        Vaniljajäätelö sopii hyvin sen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaniljajäätelö sopii hyvin sen kanssa.

        juu sattuu olemaan pakastimessa,

        tuleekohan TV:stä mitään mukavaa katsottavaa,


        vielä olisi kaikenlaista tekemistä mutt jaksanko laiskuudeltani,
        en tunnusta että oon vanha ja väsyny, heh,

        muuten vaan oon laiska, kai.


    • Anonyymi

      TV: uutisissa oli jotain perhe-koti hoito vanhuksille,

      tavallan kiehtova ajatus,

      jos meikälisenki joku perhe ottaisi " otto - mummoksi "

      tuli mieleen ( otto-lapsi ) malli


      tuliskohan siitä mitään, onnistuskohan semmonen vanhushoiva,

      vai olisko perinteinen vanhan-koti parempi ratkaisu,

      • Anonyymi

        Juhannuksen jälkeinen tila! Jaksaakohan meikä sarvikuono vielä kierroksen heittää?
        Syksy vielä menee, mut se hyinen talvi ottaa taas omansa.
        mandariini man.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juhannuksen jälkeinen tila! Jaksaakohan meikä sarvikuono vielä kierroksen heittää?
        Syksy vielä menee, mut se hyinen talvi ottaa taas omansa.
        mandariini man.

        Kyllä se on niin
        kun ei kuole
        niin pakko on elää

        ja kuolemaa ootelessa kesitään jotain mitä vielä jaksamme tehdä ja kuollaan sitten saappaat jalassa ,

        terv: äkkilähtöä oottelija !


      • Anonyymi

        Laitos on laitos, ei tunnu hyvältä, mutta ei sekään tunnu oikein hyvältä,
        että joku yksityinen alkaisi minua rahasta hoitamaan.
        En minä vaan tiedä, toivon, että kuolema korjaisi pois
        ennenkuin toimintakyky menee, ettei pysty enää itsenäiseen elämään.
        Heikkoa alkaa olla. Siinä ja siinä vieläkö pärjää yksin.
        Avuntarvetta kokee usein. Ei selviä enää hyvin helpoistakaan hommista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitos on laitos, ei tunnu hyvältä, mutta ei sekään tunnu oikein hyvältä,
        että joku yksityinen alkaisi minua rahasta hoitamaan.
        En minä vaan tiedä, toivon, että kuolema korjaisi pois
        ennenkuin toimintakyky menee, ettei pysty enää itsenäiseen elämään.
        Heikkoa alkaa olla. Siinä ja siinä vieläkö pärjää yksin.
        Avuntarvetta kokee usein. Ei selviä enää hyvin helpoistakaan hommista.

        SE lohtu kuitenki on
        että sinun tavoin ajattelijoita on paljon muitaki,
        kuten minä ,
        me sodan aikana ja enne sotaa synyntyneet olemme kasvaneet ajattelemaan että itse on pärjättävä,
        tietenki joissaki tapauksissa on pakko antaa periksi ja antaa jonkun muun hoitaa kun itse ei enään yhtään kykene,
        mutta meille itsenäisille omatoimisille aina muista huolenpitäjille on vaikeaa ajatella itse joutua täysin ulkopuolisen avun tarvitsijaksi,


    • Anonyymi

      Keskiosassa Suomea näyttää helteitä seuraavat 2vk, n30 astetta. Hirvittää krs talossa.
      Ei ole ilmalämpöpumppua. ole kesänä joku laittoi ja kun olisi tiennyt ennalta olisin kysynyt ja laittanut samalla. Nyt olisi pitänyt kysyä aiakisin keväällä mutta ei tullut. Asuntoni on eniten itään aamusta iltapäivään asti ja lämpene liikaa. Pidän auringosta aamulla ay oli ällä. Illasta en välitä. Mutta jo 25 on liikaa ulkona. Ei sada kunnolla. Miten kas it j viljat kasvaa? Sato? Huolettaa suun ostajan onko kotimaista kaupoissa. Tuleeko marja omena satoa?
      Nyt makaa olohuoneen sohvalla ja hikeä.pukkaa otsalle ja kasvoihin. Kg on liian läänin yöllä 27-27 * joten aion nukkua sohvalla joka on hyvä tasona ja tarpeeksi leveä. Hankalin kesä lienee ollut 2018 pitkä helle jakso. Alel 20 on minulle. Kaipaan kunnon sadetta ilma raikastuisi ay helpompi olla. Se viileys mikä sateesta tulee tuntuu hyvältä j jos hellettä ollut päiviä.

      • Anonyymi

        Minä laitan yöksi tuulettimen yöpöydälle sängyn viereen pöhisemään. Nukun näin ihan hyvin helleyöt.
        Päivisin kastelen paidan kylmällä vedellä ja puen sen ylleni, näin jaksan kotityöt tehdä ja jopa vähän siivotakin.
        Ulos kuumuuteen en mene, paitsi pakolliset kauppareissut hoidan.


    • Anonyymi

      Ei 25 vielä ole mitään, pahempaan saadaan varautua. 25 on silti liikaa myös mulle.

    • Anonyymi

      Minä pidin YÖN parvekkeen ikkunaa auki ja heti herättyä kävin sulkemassa ennekuin aurinko paahtaa parvekkeen kuumaksi pätziksi,

      vasta seuraavaksi yöksi avaan prvekkeen ikkunt jotta koko yön saa yön viileys virrata huoneeseen,

      tänään käyn myös kylmässä suihkussa,
      enköhän selviä vielä hengissä näistäki helteistä,
      luultavasti.

      • Anonyymi

        Helteellä kuuluu käydä lämpimässä suihkussa, silloin huoneilma tuntuu viileämpänä, kun tulet sieltä suihkusta.

        Tämän luin joku vuosi sitten jostakin ja olen sitä noudattanut. Ennen minäkin kävin kylmässä suihkussa ja sitten oli heti lämmin, kun tulin lämpimään huoneilmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helteellä kuuluu käydä lämpimässä suihkussa, silloin huoneilma tuntuu viileämpänä, kun tulet sieltä suihkusta.

        Tämän luin joku vuosi sitten jostakin ja olen sitä noudattanut. Ennen minäkin kävin kylmässä suihkussa ja sitten oli heti lämmin, kun tulin lämpimään huoneilmaan.

        Oleileekohan niin, että kesä kesältä ilmat vaan kuumenevat, olisi sitä ilmastonmuutos


    • Anonyymi

      Toivottavasti tänään ottamani viskihörpyt ovat viimeiset jälkimainingit.
      Kävin tänään toisen kerran hakemassa tuntumaa ruumiinkultturin harjoittamiseen mutta varovainen on oltava.
      Palailen nesteytyksessä ja ravinnossa normaaliin käytäntöön.
      0-linja a:n suhteen ja suojaravinteita tekemisen, iän ja tarpeen mukaan.
      Seuraava pysäkki lienee ensi joulu.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti olet n.s. kohtuukäyttäjä eikä alkoholista ole sinulle terveydellistä haittaa.
        Toivottavasti pysyt "kaidalla tiellä" jouluun asti ja syöt monipuolisesti ravitsevaa ruokaa.
        Minä olen ollut viimeiset 6 vuotta täysin absolutistina, johtuen sairastamastani aivoinfarktista.
        Tsemppiä elämääsi!
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti olet n.s. kohtuukäyttäjä eikä alkoholista ole sinulle terveydellistä haittaa.
        Toivottavasti pysyt "kaidalla tiellä" jouluun asti ja syöt monipuolisesti ravitsevaa ruokaa.
        Minä olen ollut viimeiset 6 vuotta täysin absolutistina, johtuen sairastamastani aivoinfarktista.
        Tsemppiä elämääsi!
        tepa

        6 lihasvoimapainotteista viikottaista treenikeikkaa salilla ovat terveyteni perusedellytys.
        Eturauhaseni on ainoa päivittäistä pilleriä vaativa elin.
        Runsas kaksi vuosikymmentä sitten olivat verenpaineeni ja kolestrolini törkeän korkeissa lukemissa rutkasta lääkityksestä huolimatta. En halua paluuta siihen olotilaan.
        Nykyiseen elämäntapaani ei sovi yhtään, edes kohtuullisen kosteaa päivää.
        Harrastukseni edellyyttää sisällöltään, määrältään ja ajoitukseltaan asiallisen sapuskoinnin.
        Raitis, kuntoileva elämä on myös edellytys erään miehisen elintoiminnon jatkuvuuden kannalta.
        Juhlapyhinä irroittelen kohtuullisesti.
        Kiitos toivotuksesta!
        Kadun ainoastaa sitä miten syvältä oli motiivi muutokseen haettava.

        Vaimoni terveys haittaa hänen liikkumistaan syöpälääkityksen aiheuttaman väsymisen vuoksi joten minä hoidan taloutemme kaikki arkiset askareet ja olen varautunut hoitamaan myös kuljetukset. Tämä tilanne ilmeni vasta muutama vuosi sitten mutta jo aikaisemminkin hoidin kotipuuhat. Eräänä osana ruokahuolto suunnittelusta ostamiseen, valmistukseen ja kattamiseen. Ottaen huomioon vaimoni rajoitukset ja omat tarpeeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 lihasvoimapainotteista viikottaista treenikeikkaa salilla ovat terveyteni perusedellytys.
        Eturauhaseni on ainoa päivittäistä pilleriä vaativa elin.
        Runsas kaksi vuosikymmentä sitten olivat verenpaineeni ja kolestrolini törkeän korkeissa lukemissa rutkasta lääkityksestä huolimatta. En halua paluuta siihen olotilaan.
        Nykyiseen elämäntapaani ei sovi yhtään, edes kohtuullisen kosteaa päivää.
        Harrastukseni edellyyttää sisällöltään, määrältään ja ajoitukseltaan asiallisen sapuskoinnin.
        Raitis, kuntoileva elämä on myös edellytys erään miehisen elintoiminnon jatkuvuuden kannalta.
        Juhlapyhinä irroittelen kohtuullisesti.
        Kiitos toivotuksesta!
        Kadun ainoastaa sitä miten syvältä oli motiivi muutokseen haettava.

        Vaimoni terveys haittaa hänen liikkumistaan syöpälääkityksen aiheuttaman väsymisen vuoksi joten minä hoidan taloutemme kaikki arkiset askareet ja olen varautunut hoitamaan myös kuljetukset. Tämä tilanne ilmeni vasta muutama vuosi sitten mutta jo aikaisemminkin hoidin kotipuuhat. Eräänä osana ruokahuolto suunnittelusta ostamiseen, valmistukseen ja kattamiseen. Ottaen huomioon vaimoni rajoitukset ja omat tarpeeni.

        Jaksamista elämääsi,
        olet omaishoitaja samalla hoidat itsesi kuntoa hyvin
        jaksaaksesi arjen paineet,


    • Anonyymi

      Joka kesä saapuu helteet ja Joka saapuva kesä siskoni nyt 83v. Valitaa en kestä en jaksa.Kuolen kohta pois helteen takia.Toki asuu vuoralla pienen kasion ikkunat samalla suunalla ja parveke,Ilta päivä aurinko niihin tulee.On 1 ropelituletin. On 1kpl.Ilman viilennin jota ei suostu käytää.Voi kompastua johtoon ymm.Meri selitykset. Tuijotaa dikimittaria ja valitaa on kuuma.Tupakoi parveke vaika kieletty.Mitään uutta ei hyväksy. Eli asunon viilenin laite,joka toimisi.Sama keuhkoahtautuma tautisena pitää kinni tupakasta.Varjoon ulos kun pytää ,en lähde siellä kuuma.Tuttu käy siivomassa sille,hienoa.Joku toinen kaupalla jne. Unohtannut piene asian kiitolisuus elämästä ihmiset ympärillä.

      • Anonyymi

        Etkö voi itse lähteä kotoa, kun sisko tulee? Ikää sinullakin varmasti jo on, joten hankalan vieraan passaaminen vie voimat sinultakin. Edes parin päivän kylpyläreissu, jolle lähtisit samalla ovenavauksella, kun vieraasi ovikelloa soittaa. .


    • Anonyymi

      Just Reijo Taipale laulaa radiossa

      " Ruusujen aikaa kun elää "

      siinä oli sanat jotenki HÄISTÄ

      tuli i t k u nyyyyh,

      just tänää just nyt tuli 65 vuotaa täyteen hääpäivästämme,
      nyyh ,

      puoliso ei kuullu laulua, hän nukkuu ijäistä untaan jo 11 vuotta

      se että Taipale lauloi hääpäivästä sai kyyneet silmiin,
      tasa 65 vuotta sitten oli meidän häät !

    • Anonyymi

      Tänään on huono päivä,
      en ole jaksanu tehdä mitään, vanhaa mekkoa katselin harsinki pitäs tehdä siihen hieman korjausompelua, en kertakaikkiaan jaksa, vein takai hengariin, harmittaa kun kangas on todella miellyttävä iholla ja muutenki laadukasta nättiä kesäistä, mutt ku sitä pitäis korjata, ja vanha ei enään jaksa
      kumma juttu olen elämäni aikana paljon ommellu kaikenlaisia vaatteita ittelee ja muille, nyt en jaksa edes korjausompelua enään harrastaa,
      kyllä tämä loppu elämä on todella kurjaa,

      en jaksa niin en jaksa, koko päivä on menny löhöillessä, ootan iltaa että pääsen oikeesti nukkumaan,
      jospa huomenna olisi parempi päivä.

    • Anonyymi

      Huomenta
      onkohan tänään kesän kuumin päivä
      aamusta asiti on aurinko porottanu huh,

      kaikki ikkunat ja parvekkeen ovat suljin jo klo 5 aamulla kun parvekkeen lämpömittari näytti jo melkein kolmekymmentä astetta, johtu kun aurinko porotti suoraan mittariin,

      katsotaan illalla olemmeko vielä hengissä ,
      hyvää päivänjatkoa kaikille.

      • Anonyymi

        Tänään mietitään Trumpin ja Bidenin hikistä yhteenottoa.
        Kyllä kummalliseksi on maailma mennyt, kun maapallon yhtä mahtavinta valtiota johtamaan ei löydy kuin eläkeikäinen vanhus. Meidän ikäluokkaamme, miljoonien joukosta. Kuinka moni meistä olisi valmis ottamaan vastaan ympärivuorokautisen viran ja sitoutuisi siihen 4 vuodeksi!
        Tarmokkaita senioreita rapakon takana!!
        Kuumat paikat heillä. Ja entäs Suomen eduskunnassa, jossa vatkataan käännytyslakia.
        Ben Z. kuitenkin kustansi kermakakun kavereilleen. Toivottavasti maistuu.

        Minulla on virkeä olo ja hyvä mieli, sillä ei yhtäkään suonenvetoa koko yönä. Ensimäinen kerta kuukausiin. Kyllä nyt jaksaa niin politiikat kuin helteetkin.
        Hyvää päivänjatkoa minäkin toivotan!
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään mietitään Trumpin ja Bidenin hikistä yhteenottoa.
        Kyllä kummalliseksi on maailma mennyt, kun maapallon yhtä mahtavinta valtiota johtamaan ei löydy kuin eläkeikäinen vanhus. Meidän ikäluokkaamme, miljoonien joukosta. Kuinka moni meistä olisi valmis ottamaan vastaan ympärivuorokautisen viran ja sitoutuisi siihen 4 vuodeksi!
        Tarmokkaita senioreita rapakon takana!!
        Kuumat paikat heillä. Ja entäs Suomen eduskunnassa, jossa vatkataan käännytyslakia.
        Ben Z. kuitenkin kustansi kermakakun kavereilleen. Toivottavasti maistuu.

        Minulla on virkeä olo ja hyvä mieli, sillä ei yhtäkään suonenvetoa koko yönä. Ensimäinen kerta kuukausiin. Kyllä nyt jaksaa niin politiikat kuin helteetkin.
        Hyvää päivänjatkoa minäkin toivotan!
        Mkr.

        Makriina, minullakin on ollut muutamana yönä ilkeitä lihaskramppeja molemmissa jaloissani.
        Arvelen niitten johtuvan veden runsaasta juomisesta, joten veren suolatasapaino järkkyy kun hikoilun ja virtsan mukana erittyy myös kivennäisaineita.

        Laitoinkin vesikarahviin teelusikallisen jodisuolaa ja luulen sen auttaneenkin, koska kolme yötä olen nyt saanut nukkua ilman lihaskramppeja jaloissa.
        Tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makriina, minullakin on ollut muutamana yönä ilkeitä lihaskramppeja molemmissa jaloissani.
        Arvelen niitten johtuvan veden runsaasta juomisesta, joten veren suolatasapaino järkkyy kun hikoilun ja virtsan mukana erittyy myös kivennäisaineita.

        Laitoinkin vesikarahviin teelusikallisen jodisuolaa ja luulen sen auttaneenkin, koska kolme yötä olen nyt saanut nukkua ilman lihaskramppeja jaloissa.
        Tepa

        Suolaa suositellaan aina silloin tällöin. En ole omalla kohdallani tulosta huomannut, mutta voisin kokeilla tuota juomaveden suolaamista.
        Lääkäri kyllä varoitti minua suolan käytöstä ja suositteli, että jättäisin sen kokonaan pois, mutta suolatonta ruokaa en suostu syömään.
        Suonenvedot ovat varmaan sellainen herranlahja, josta ei voi mkieltäytyä.
        Kuukausikaupalla olen joka yö ponnahtanut lattialle , ja aina samaan aikaan, klo 5 pintaan. Osaan jo nukkuakin niin, että heräilen ja valmistaudun kramppeihin.
        Nyt jalkani ovat sen verran turvoksissa, etten saanut edes säädettäviä tarrasandaaleita jalkaan. Se ei hyvää tiedä aamuyön tunneille. :))
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään mietitään Trumpin ja Bidenin hikistä yhteenottoa.
        Kyllä kummalliseksi on maailma mennyt, kun maapallon yhtä mahtavinta valtiota johtamaan ei löydy kuin eläkeikäinen vanhus. Meidän ikäluokkaamme, miljoonien joukosta. Kuinka moni meistä olisi valmis ottamaan vastaan ympärivuorokautisen viran ja sitoutuisi siihen 4 vuodeksi!
        Tarmokkaita senioreita rapakon takana!!
        Kuumat paikat heillä. Ja entäs Suomen eduskunnassa, jossa vatkataan käännytyslakia.
        Ben Z. kuitenkin kustansi kermakakun kavereilleen. Toivottavasti maistuu.

        Minulla on virkeä olo ja hyvä mieli, sillä ei yhtäkään suonenvetoa koko yönä. Ensimäinen kerta kuukausiin. Kyllä nyt jaksaa niin politiikat kuin helteetkin.
        Hyvää päivänjatkoa minäkin toivotan!
        Mkr.

        Tuosta suonen vedosta,
        minulla silloin tällöin nyt vanha on alkanu kramppaamaan lihas välillä kädessä välillä jalassa öisin, se on kaheeta, viittäville entten huuda kurkkusuorana

        mutta sitten aloin syömään mngneesiumi tapletteja kerran päivässä, ja sinkkiä, nyt ei kramppeja ole tullu,

        onkohan ne krampit vaarallisia,
        on tullu mieleen jos sydän lihas saisi tommosen krampin niin varmaan kuolis, voko sydä saada krammpeja,
        mä entiedä mutta on tullu mieleen ja hiukan pelottaa.


    • Anonyymi

      Kuinkas sattuikaan. Suomee kohti on sanottu vesimyräkäksi sitä tulevaa epävakaisempaa ilmanalaa.
      Lämmintä silti mut paikka paikoin voi ripauttaa vettäkin.
      Ennen vanhaan lämmin ilma purkautui ukkosina. Sitten viileni.

      • Anonyymi

        Ihanaa, saadaan oikea suomalainen kesä,

        epävakaat säät on paljon siedettävämpiä kuin kuumat helteet,

        taidetaan pysyä hengissä
        ehkä nähdään vielä ensikesäki jos hyvin sattuu.


      • Anonyymi

        Olen sadetutkaa seurannut. Sadepilvi ohitti n. 22:00. Kohdalle osuvan ennuste yöĺlä klo 3. Huomenna on 9 astetta viileempää kuin tänään, jos ennusteet toteutuu. Toivon niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sadetutkaa seurannut. Sadepilvi ohitti n. 22:00. Kohdalle osuvan ennuste yöĺlä klo 3. Huomenna on 9 astetta viileempää kuin tänään, jos ennusteet toteutuu. Toivon niin.

        meillä oli äsken parvekkeella 28 astetta vielä,
        en uskalla aukasta ovia
        koska sisällä on 24 astetta sen tuntee kehossa
        sisällä on viileempää,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meillä oli äsken parvekkeella 28 astetta vielä,
        en uskalla aukasta ovia
        koska sisällä on 24 astetta sen tuntee kehossa
        sisällä on viileempää,

        Tulihan se ukonilma ja rankasti välillä satoi. Nyt on vaan +20, mutta tosi kosteaa. En ole sisälämpötilaa saanut laskemaan alle +25. Se on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se ukonilma ja rankasti välillä satoi. Nyt on vaan 20, mutta tosi kosteaa. En ole sisälämpötilaa saanut laskemaan alle 25. Se on liikaa.

        Muaharmittaa
        kävin parvekkeella kattomassa lämpötilaa, vaikka taivas on pilvessä ja on jonkinverran satanu
        lämpö oli edelleen 25 astetta, samoin huoneiston sisälämpö on tällähetkellä 25 astetta
        kovin on tukalan tuntuista,

        mitähän sitä jaksaa tänään touhuta
        vai jaksaako mitään,

        eilen ompelin koko päivän korjausompelua,
        muutin entisen kesämekon putki-mekoksi, kangas on nätti ja hyvin laadukas, miellyttävä iholle,
        mutta en nytkään siihen ole tyytyväinen,
        kai en ole kukka-mekko ihminen,
        aikoinaan ompelin paljon paljon paljon kukkamekkoja,
        muuton yhteydessä kaikki vein kierrätykseen, nyt joskus on kovastikki harmittanu, kukka-mekot olisi kesällä tosi mukavia vilposia,
        mikähän siinä kuitenki on en nykyisin osaa niitä kuitenkaa pitää
        mieluummin joku farkku-housu asu tai joku muu housu asu on mieleisempi arjessa
        kaupungilla asioilla,

        mutta on se ainaki helppo sujauttaa päälleen kesähelteellä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muaharmittaa
        kävin parvekkeella kattomassa lämpötilaa, vaikka taivas on pilvessä ja on jonkinverran satanu
        lämpö oli edelleen 25 astetta, samoin huoneiston sisälämpö on tällähetkellä 25 astetta
        kovin on tukalan tuntuista,

        mitähän sitä jaksaa tänään touhuta
        vai jaksaako mitään,

        eilen ompelin koko päivän korjausompelua,
        muutin entisen kesämekon putki-mekoksi, kangas on nätti ja hyvin laadukas, miellyttävä iholle,
        mutta en nytkään siihen ole tyytyväinen,
        kai en ole kukka-mekko ihminen,
        aikoinaan ompelin paljon paljon paljon kukkamekkoja,
        muuton yhteydessä kaikki vein kierrätykseen, nyt joskus on kovastikki harmittanu, kukka-mekot olisi kesällä tosi mukavia vilposia,
        mikähän siinä kuitenki on en nykyisin osaa niitä kuitenkaa pitää
        mieluummin joku farkku-housu asu tai joku muu housu asu on mieleisempi arjessa
        kaupungilla asioilla,

        mutta on se ainaki helppo sujauttaa päälleen kesähelteellä,

        Oletpa näppärä, ihailen. Saat mieleisesi ja sopivan, kunhan kankaasta tykkäät. Ite pystyn juuri ja juuri korjaamaan, jos sauma ratkee tai nappi irtoo. Vetoketjun ompeleminen onkin jo uurastus.
        Katkesi avoimia parvekelaseja nipussa pitävä remmi. Hätäavuksi liitin remmin palat yhteen kahdella paksulla hakaneulalla. Sateen aikana täytyy käsin ommella osat yhteen. Remmin pää on ruuvattu ja liimattu seinään pidikkeellä. Irroitin ruuvin, mutta en kiinnipidikettä irti saanut. Hiki tuli ahertaessa turhaan.
        Mietin uimaan menoa.
        Tykkään mekoista, kaksi lempimekkoa on. Haaveilen vanhan ajan työmekosta/essumekosta.ohuesta kankaasta. Ei nappeja, nauhakiinnitys.


    • Anonyymi

      Tänään kävin kastelemassa kurpitsan taimen takapihan lehtikompostissa. Vein kastelukannullisen vettä ja aloin lirutella sitä kurpitsan ympärille hiljalleen niin huomasin muurahaisten kiipeävän jaloissani, olin nimittäin astunut niitten pesän päälle joka oli lehtikasan alla piilossa.
      Pistelivät mokomat ärhäkästi ja niinpä minulle tuli kiire riisumaan housut ja karistelemaan muurahaiset.
      Tein varmaan kyynärsauva kävelyn 50 metrin ennätyksen pihan perältä parvekkeelle housuja riisumaan.
      Muurahaisia oli aivan reisiin asti ihossa kiinni ja housuissa lisää. Onneksi pikkuhousuihin eivät ehtineet. Menin heti suihkuun ja sinne jäivät loput muurahaiset.
      Voitelin kehorasvalla jalat ja se lievittikin muurahaisten puremia.
      Nyt kirvely on jo laantunut vain punoitusta on jäljellä.
      Nämä muurahaiset olivat pieniä mustia olioita, eivät ruskehtavia niin kuin metsän kekomuurahaiset.

      Muistin jutun miehestä joka oli istunut muurahaispesässä ennätystä tekemässä.
      Oli kerran juttu telkkarissa ja näytettiin miehen istuvan muurahaispesässä.

      Jospa ensi yönä ei tulisikaan suonenvetoja jalkoihin kun ovat saaneet muurahaishoitoa.
      Hyvää yötä, nukkukaa hyvin.
      tepa

      • Anonyymi

        Aikamoinen hyökkäys. Salakavala luonto vaanii viatonta puutarhan hoitajaa. 😞

        Kun olin pienten lasten kanssa yksin kesämökillä, juoksivat aina paljain jaloin, sillä se oli keino estää heitä karkaamasta rantaan. Polulla juoksenteli punaisia kekomuurahaisia ,joilla oli pesät polun varressa. Erinomaisia lastenvahteja 😀😃
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoinen hyökkäys. Salakavala luonto vaanii viatonta puutarhan hoitajaa. 😞

        Kun olin pienten lasten kanssa yksin kesämökillä, juoksivat aina paljain jaloin, sillä se oli keino estää heitä karkaamasta rantaan. Polulla juoksenteli punaisia kekomuurahaisia ,joilla oli pesät polun varressa. Erinomaisia lastenvahteja 😀😃
        Mkr.

        Oikeastaan minä se syyllinen olin muurahaisten hyökkäykseen. Olinhan tallonut niitten kodin ja mahdolliset jälkeläisetkin, siis muurahaisten munat, olivat joutuneet taholtani tulleen agression uhriksi. Luonnon olioillakin on oikeus puolustaa asuinsijojaan.

        Illalla en meinannut saada unta, vaan pyörin sängyssä etsien sopivaa asentoa.
        Kun vihdoin nukahdin, heräsinkin vasta aamulla ja totesin ettei jaloissani ollut yhtään suonenveto tapahtumaa.

        Hiukset olivat kuitenkin kiertyneet ympäri naamaa sikin sokin. oli nimittäin kumirengas katkennut, jolla hiukset aina yöksi niskaan sidon. Hiuksia ei ole leikattu kolmeen vuoteen ja ovat hartioille ulottuvat. Pidän päivällä ponin hännällä päälaella, helppo ja nopea kampaus.
        Täällä on nyt mennyt pilveen ja tuulikin on virinnyt joten ei varmaan hellepäivää tulossa.
        Hyvää päivän jatkoa kaikille!
        T tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan minä se syyllinen olin muurahaisten hyökkäykseen. Olinhan tallonut niitten kodin ja mahdolliset jälkeläisetkin, siis muurahaisten munat, olivat joutuneet taholtani tulleen agression uhriksi. Luonnon olioillakin on oikeus puolustaa asuinsijojaan.

        Illalla en meinannut saada unta, vaan pyörin sängyssä etsien sopivaa asentoa.
        Kun vihdoin nukahdin, heräsinkin vasta aamulla ja totesin ettei jaloissani ollut yhtään suonenveto tapahtumaa.

        Hiukset olivat kuitenkin kiertyneet ympäri naamaa sikin sokin. oli nimittäin kumirengas katkennut, jolla hiukset aina yöksi niskaan sidon. Hiuksia ei ole leikattu kolmeen vuoteen ja ovat hartioille ulottuvat. Pidän päivällä ponin hännällä päälaella, helppo ja nopea kampaus.
        Täällä on nyt mennyt pilveen ja tuulikin on virinnyt joten ei varmaan hellepäivää tulossa.
        Hyvää päivän jatkoa kaikille!
        T tepa

        Huomenet.
        Emmehän me voi mitään sille, että välillä joudumme eripuraan luonnon kanssa. Astumme muurahaispesään. Ajatusta voimme käyttää myös sinä kuuluisana metafooranakin.
        Minä jouduin luonnon kanssa törmäyskurssille, kun aamusella tapasin peukalonpään kokoisen höntiäisen vessan seinällä. Se oli musta ja siivekäs ja ryntäili sinne tänne vauhdikkaasti. Kovensin sieluni ja hain Raidpurkin.
        Minäkin selvisin yöni ilman suonenvetoja. Lääkkeiden vaihtaminen ehkä auttoi.
        Iloa päiväänne!
        t. Mkr.


    • Anonyymi

      Huomenna kesäkuun viimmenen päivä,

      kuinkahan me vanhukset selvitään heinäkuun helteistä,
      hiukan jo ahdistaa
      tämä 25 astettaki huoneiston sisällä on liikaa,
      kyllä sitä terveenä jaksoi mennä jopa rannalle ottamaan aurinkoa, nyt en ole 2 vuoteen uskaltanu mennä rannalle,
      ja tämä kesä on menny vielä huonommin, en paljookaa ole uskaltanu lähteä enään minnekkää ulos, asioille lähteminenki on kovin työlästä ollu,
      pakko todeta ympyrät pienenee,
      harmittaa jopa tämä periksiantaninen vanhuudelle,
      vaikka sen itse tajuaa
      kaikesta huolimattaa antaa periksi,

    • Anonyymi

      Tulisi nyt kunnon rankka sateet , kuten uutiset lupasi

      se puhdistaa ja raikastaa ilmaa
      lämpöki laskee , normalisoituisi, olettaisin,

      nyt on lauantai, kaapissa on kaikenlaista syötävää, ei tarvis lähteä minnekkää,
      mutta h a l u t t a i s i kuitenki lähteä jonnekki,
      mutta minne,
      menisinkö vain autolla ajeleen ympäri kaupunkia, jos vettäki sataisi kunnolla niin autoki puhdistuisi pölyistä,

      olispa kaveri, pyytäisin lähtemään syömää, minä maksaisin ruokailureissun kyllä,
      yksin usein käyn, mutta joskus kun on kaveriki mukana syömäreissut on hauksempia.

    • Anonyymi

      Ihana kun taivas on pilvessä

      olis vain koko loppu kesän.

    • Anonyymi

      Nyt ulos ja lenkille, vaikka kontaten
      muuten käy vanhalle huonosti,


      mulle aikoi lähisukulinen hankkia rollaattorin
      kun tulee käymään,

      jokohan olis aika opetella rollaattorin kanssa viemään roskat
      kun muuten ei enään jaksa.

      jaksatteko te viedä vielä roskat itset
      jos niin pärjäättekö ilman rollaatoria .

      • Anonyymi

        Puolisoni aikoinaan kun sairastui alzhaimeriin,
        ja liikkuminen alkoi olla mahdotonta
        ilman tukea,
        hän sanoi " ylpeänä " minähän en ala rollaattoria tynteleen,

        nooh ei työnnelly, harmi vaan kuoli vain 73 vuotiaana alzhaimeriin,
        jätti minut yksin
        ei kiva.


    • Anonyymi

      Onko teillä kaikilla palstalla kirjoittelevilla jo rollaattori käytössä, mulla ei vielä ole mutta nyt sukulainen aiko mulle hakkia semmosen.

      • Anonyymi

        Minulle poikani hankki viime talvena rollaattorin kun oikeassa jalassa iskias oli niin pahana, etten pystynyt jalalle vastaamaan. Rollasta on suuri apu kun siihen voi nojata ja painavia tavaroitakin kuljetella. Olen jo kuusi vuotta joutunut käyttämään kyynärsauvaa apunani kävellessä vasemman lonkan murtuman takia.
        Suosittelen kyllä rollaattorin hankintaa, eihän sitä aina tarvitse käyttää jos muutenkin pärjää, mutta joissain tilanteissa siitä on suuri apu kun ei tarvitse pelätä kaatumista.
        Pihalla kävellessäni käytän vain kyynärsauvaa apunani.
        Minulla myös oli vahvoja ennakkoluuloja rollaattorista, mutta kun se hankittiin tulee käytettyäkin.
        tepa


    • Anonyymi

      Ihanaaaaaaa
      sataaaaa vettä
      vihdoinki !

      • Anonyymi

        Ilma on jo viilenny, nyt 19 astetta,
        nyt jaksaa vanhaki hengittää,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilma on jo viilenny, nyt 19 astetta,
        nyt jaksaa vanhaki hengittää,

        Vaikuttaa siltä
        elämä jatkuu näillänäkymin,

        toivottavasti ei enään helteitä tulekkaa.


    • Anonyymi

      TV:ssä
      haluatko miljonääriksi,
      aivan hyvä ohjelma
      harmi vaan kun on toistoja, tämäki osa on näytetty moneenkertaan,
      katson kuitenki kun muiltakaa kanavilta ei tule mielenkiintoista katsottavaa,
      tuo urheilu on kyllä vaihtoehtona.

      • Anonyymi

        Tuli uusintana Elämäni Biisi ykköseltä. Sitä jaksaa katsoa uusintanakin.
        Wanha vain ei oikein enää tunnista näitä nuorempia julkimoita. Mutta eihän se haittaa.
        Oppiipa tuntemaan.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli uusintana Elämäni Biisi ykköseltä. Sitä jaksaa katsoa uusintanakin.
        Wanha vain ei oikein enää tunnista näitä nuorempia julkimoita. Mutta eihän se haittaa.
        Oppiipa tuntemaan.
        Mkr.

        Juu seki on paremman puutteessa ihan katsottava ohjelma,

        meikä vaan ihmettelee osaanottajien musiikki-makua,
        useinkaan heidän elämänsä piisi ei miellytätä meikäläisen musiikkimakua,
        nooh sehän onki eidän musiikkimaku ja heidän eläämäänsä vaikuttanutta musiikkia,
        ei minun,

        joskus silloin tällöin tulee kyllä kaunistaki musiikkia hiedän toiveesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli uusintana Elämäni Biisi ykköseltä. Sitä jaksaa katsoa uusintanakin.
        Wanha vain ei oikein enää tunnista näitä nuorempia julkimoita. Mutta eihän se haittaa.
        Oppiipa tuntemaan.
        Mkr.

        Tänään tuli iltapäivällä TV:1 ltä Elämäni Biisi,
        nyt oli musikkiki minunki mieleisstä
        oli ihan mukava katsoa.


    • Anonyymi

      Eilen löysin tiskiharjani varressa istuskelevan mielenkiintoisen hyönteisen, pitkähköt jalat ja siivet oli sillä, ei ihan pienikään otus. Ja mietiskelin, mikä hyönteinen mahtoi olla. Vein sen parvekkeen kaiteelle, lennähti siitä omille teilleen. Olikohan kyseessä 'hapsinkakkiainen' :) hauska nimi muuten :)

      • Anonyymi

        Mä en ole viikkoon päässy kotoa ulos,
        jokin laiskamato iskeny ,

        mitähän tästä seuraa,
        ken tietää,

        kauheeta kun ihminen jumittuu kotinsa vangiksi.


      • Anonyymi

        kaikenlaisia ötököitä on liikkeellä, mä pelkään punnkkeja,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaikenlaisia ötököitä on liikkeellä, mä pelkään punnkkeja,

        Entäpä sittisontiainen, sellainen kovakuoriainen on olemassa, virallisesti nimi lienee sontiainen 🪲


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole viikkoon päässy kotoa ulos,
        jokin laiskamato iskeny ,

        mitähän tästä seuraa,
        ken tietää,

        kauheeta kun ihminen jumittuu kotinsa vangiksi.

        Et sinä laiska ole. Ei aina huvita olla "aktiivinen".
        Minä en ainakaan pakota itseäni mihinkään mikä ei huvita.
        Liikun "kotitarpeiksi" riittävästi joka tapauksessa
        ja harvoin käyn juuri missään, jos ei ole asiaa.

        Kun ei ole niin kunnossa eikä ole välttämätöntä asiaa
        ei tule lähdettyä mihinkään. Säästän voimiani siihen,
        kun asioita on - selitän itselleni - hehe - ja siinä on totta toinen puoli.

        Samanlaista on nyt jälkeen juhannuksen kuin ennenkin.
        Eilen oli paikkakunnallani mahdottoman kuuma ja nihkeä sää.
        Oli vaikea olla, mutta tänään on vilpoisempaa. Olo on parempi.

        Jaksoin äsken laittaa iltapäiväkahvin ja join sen kuivakakkuviipaleen kanssa,
        maku oli suklaa. Oli oikein hyvää.

        Koneellisen pyykkiä pesin pitkästä aikaa.
        Kerään pyykkiä, kun ei sitä paljon tule.
        Imuroida pitäisi, mutta en viitsi, kun pitäisi vaihtaa pölypussikin....

        Lueskelen välillä yhtä kirjaa minkälaista on joutua median pyöritykseen.
        Sen on kirjoittanut toimittaja Ulla Järvi.
        Se kertoo siis miten armoton somekohu (julkisuus) voi olla ihmiselle
        ja hänen perheelleenkin jos sellainen on.
        Sen kohteeksi voi joutua kuka tahansa vähänkään julkisuudessa ollut ihminen,
        on hän miltä alalta vain.
        Ihan mielenkiintoinen kirja, koska siinä on muutamia tosijuttuja vuosien varrelta.
        Kirja on kirjoitettu sekä toimittajan että kohteen kannalta.

        Kun en jaksa enää lukea kaivan telkkarista jonkun siedettävän ohjelman
        ajakulukseni.

        Huomenna saan pakosta liikuntaa. On lähdettävä täydentämään
        ruokavarastoa ja muistettava ostaa kahvinsuodattimia.
        Viimeksi en muistanut ja nyt olen joutunut kuivattelemaan kerran käytettyjä
        suodatinpusseja, että saa kahvia suodatettua.
        Jos olisin pihi alkaisin käyttää jokaisen suodattimen kahteen kertaan,
        hyvin suodatinpussi sen kestää. Ehkä kolmekin kertaa.
        Tyhjennän märät kahvinmurut pois ja annan pussin kuivua
        ja käytän uudestaan, koska en pelkkien kahvinsuodattimien takia
        viitsi lähteä kauppaan.

        En silti tunne itseäni laiskamadoksi, olen "käytännöllinen",
        enkö olekin ... hehe ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä laiska ole. Ei aina huvita olla "aktiivinen".
        Minä en ainakaan pakota itseäni mihinkään mikä ei huvita.
        Liikun "kotitarpeiksi" riittävästi joka tapauksessa
        ja harvoin käyn juuri missään, jos ei ole asiaa.

        Kun ei ole niin kunnossa eikä ole välttämätöntä asiaa
        ei tule lähdettyä mihinkään. Säästän voimiani siihen,
        kun asioita on - selitän itselleni - hehe - ja siinä on totta toinen puoli.

        Samanlaista on nyt jälkeen juhannuksen kuin ennenkin.
        Eilen oli paikkakunnallani mahdottoman kuuma ja nihkeä sää.
        Oli vaikea olla, mutta tänään on vilpoisempaa. Olo on parempi.

        Jaksoin äsken laittaa iltapäiväkahvin ja join sen kuivakakkuviipaleen kanssa,
        maku oli suklaa. Oli oikein hyvää.

        Koneellisen pyykkiä pesin pitkästä aikaa.
        Kerään pyykkiä, kun ei sitä paljon tule.
        Imuroida pitäisi, mutta en viitsi, kun pitäisi vaihtaa pölypussikin....

        Lueskelen välillä yhtä kirjaa minkälaista on joutua median pyöritykseen.
        Sen on kirjoittanut toimittaja Ulla Järvi.
        Se kertoo siis miten armoton somekohu (julkisuus) voi olla ihmiselle
        ja hänen perheelleenkin jos sellainen on.
        Sen kohteeksi voi joutua kuka tahansa vähänkään julkisuudessa ollut ihminen,
        on hän miltä alalta vain.
        Ihan mielenkiintoinen kirja, koska siinä on muutamia tosijuttuja vuosien varrelta.
        Kirja on kirjoitettu sekä toimittajan että kohteen kannalta.

        Kun en jaksa enää lukea kaivan telkkarista jonkun siedettävän ohjelman
        ajakulukseni.

        Huomenna saan pakosta liikuntaa. On lähdettävä täydentämään
        ruokavarastoa ja muistettava ostaa kahvinsuodattimia.
        Viimeksi en muistanut ja nyt olen joutunut kuivattelemaan kerran käytettyjä
        suodatinpusseja, että saa kahvia suodatettua.
        Jos olisin pihi alkaisin käyttää jokaisen suodattimen kahteen kertaan,
        hyvin suodatinpussi sen kestää. Ehkä kolmekin kertaa.
        Tyhjennän märät kahvinmurut pois ja annan pussin kuivua
        ja käytän uudestaan, koska en pelkkien kahvinsuodattimien takia
        viitsi lähteä kauppaan.

        En silti tunne itseäni laiskamadoksi, olen "käytännöllinen",
        enkö olekin ... hehe ...

        Vaikuttaa tutulta, ihan kuin minun elämästä. Suodattimet loppuu joskus minultakin ja talouspaperilla korvaan. Niksipirkassa neuvottin leikkaamaan vanhoista sukkahousuista pala suodattimeksi, ei kuitenkaan haarakiilan kohdalta😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä laiska ole. Ei aina huvita olla "aktiivinen".
        Minä en ainakaan pakota itseäni mihinkään mikä ei huvita.
        Liikun "kotitarpeiksi" riittävästi joka tapauksessa
        ja harvoin käyn juuri missään, jos ei ole asiaa.

        Kun ei ole niin kunnossa eikä ole välttämätöntä asiaa
        ei tule lähdettyä mihinkään. Säästän voimiani siihen,
        kun asioita on - selitän itselleni - hehe - ja siinä on totta toinen puoli.

        Samanlaista on nyt jälkeen juhannuksen kuin ennenkin.
        Eilen oli paikkakunnallani mahdottoman kuuma ja nihkeä sää.
        Oli vaikea olla, mutta tänään on vilpoisempaa. Olo on parempi.

        Jaksoin äsken laittaa iltapäiväkahvin ja join sen kuivakakkuviipaleen kanssa,
        maku oli suklaa. Oli oikein hyvää.

        Koneellisen pyykkiä pesin pitkästä aikaa.
        Kerään pyykkiä, kun ei sitä paljon tule.
        Imuroida pitäisi, mutta en viitsi, kun pitäisi vaihtaa pölypussikin....

        Lueskelen välillä yhtä kirjaa minkälaista on joutua median pyöritykseen.
        Sen on kirjoittanut toimittaja Ulla Järvi.
        Se kertoo siis miten armoton somekohu (julkisuus) voi olla ihmiselle
        ja hänen perheelleenkin jos sellainen on.
        Sen kohteeksi voi joutua kuka tahansa vähänkään julkisuudessa ollut ihminen,
        on hän miltä alalta vain.
        Ihan mielenkiintoinen kirja, koska siinä on muutamia tosijuttuja vuosien varrelta.
        Kirja on kirjoitettu sekä toimittajan että kohteen kannalta.

        Kun en jaksa enää lukea kaivan telkkarista jonkun siedettävän ohjelman
        ajakulukseni.

        Huomenna saan pakosta liikuntaa. On lähdettävä täydentämään
        ruokavarastoa ja muistettava ostaa kahvinsuodattimia.
        Viimeksi en muistanut ja nyt olen joutunut kuivattelemaan kerran käytettyjä
        suodatinpusseja, että saa kahvia suodatettua.
        Jos olisin pihi alkaisin käyttää jokaisen suodattimen kahteen kertaan,
        hyvin suodatinpussi sen kestää. Ehkä kolmekin kertaa.
        Tyhjennän märät kahvinmurut pois ja annan pussin kuivua
        ja käytän uudestaan, koska en pelkkien kahvinsuodattimien takia
        viitsi lähteä kauppaan.

        En silti tunne itseäni laiskamadoksi, olen "käytännöllinen",
        enkö olekin ... hehe ...

        Kittos mukavasta juttutuokiosta,
        olipa kiva lukea , taas kuin oma juttu olisi, melkein kaikki on sinulla kuin minulla nyt,

        juttusi perusteella
        alkoi minunki kahvihammasta pakottamaan,
        piti pistää iltakahvit pörräämään, ja pakastimesta kaivaa jotain pulla,

        jospa huomenna olisi virkumpi päivä,

        yksi jälkeläinenki soitti , kyseli olenko kunnossa, onko kaikki hyvin,
        komenteli mua ulos aurinkoon,
        koska minulla on säärihaava,
        komenteli ulos aurinkoon,
        jotta paraneminen nopeutuisi,

        sinä olet virkku hyvä sinä,

        vielä on kesää jäljellä joten ei anneta periksi
        joku toinen päivä on kuitenki parempi
        saa jotain enemmän aikaanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa tutulta, ihan kuin minun elämästä. Suodattimet loppuu joskus minultakin ja talouspaperilla korvaan. Niksipirkassa neuvottin leikkaamaan vanhoista sukkahousuista pala suodattimeksi, ei kuitenkaan haarakiilan kohdalta😂

        Kiitos vinkistä,
        mull onki vanhoja vähän käytettyjä sukkahousuja melkonen kasa
        joita en ole enään pitkiin aikoihin käyttäny,
        mieluummin käytän noita gapri tyyppisiä housuja
        ja sitten kenkään panen aina nilkkasukat nykyään,
        koen paremmiaksi kuin sukkahousut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sittisontiainen, sellainen kovakuoriainen on olemassa, virallisesti nimi lienee sontiainen 🪲

        olihan ennenvanhaanki maalla vaikka minkälaisia itikoita ja koppanoita, ei niitä siihen aikaan peltty ne kuulu luontoon

        nykyisin kai tämä kaupunki asuminen on tehny meitä ötökkä kammoisia,
        mullaki on Raid suke aina lähellä jos sisälle ilmestyy jokin ötökkä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kittos mukavasta juttutuokiosta,
        olipa kiva lukea , taas kuin oma juttu olisi, melkein kaikki on sinulla kuin minulla nyt,

        juttusi perusteella
        alkoi minunki kahvihammasta pakottamaan,
        piti pistää iltakahvit pörräämään, ja pakastimesta kaivaa jotain pulla,

        jospa huomenna olisi virkumpi päivä,

        yksi jälkeläinenki soitti , kyseli olenko kunnossa, onko kaikki hyvin,
        komenteli mua ulos aurinkoon,
        koska minulla on säärihaava,
        komenteli ulos aurinkoon,
        jotta paraneminen nopeutuisi,

        sinä olet virkku hyvä sinä,

        vielä on kesää jäljellä joten ei anneta periksi
        joku toinen päivä on kuitenki parempi
        saa jotain enemmän aikaanki.

        Minulla meni tämä päivä taas penkkiurheillessa. Eihän hauras vanhus voi mitenkään jättää Suomen mestaruuskilpailuja katsomatta. Onhan Euroopan mestaruuskilpailuista jo pari viikkoa, joten siitä katsomis sessiosta on jo toivuttu.
        Pariisin Olympia kisoihin on vielä runsas kuukausi aikaa, joten ehtii tässä välissä koti askareitakin touhuilla.
        Miesten keihäässä Lassi Etelätalo heitti kultaa, Keränen hopealla ja Helander pronssia.
        Siinä meillä on kova kolmikko Pariisiin.
        Rovanperälle voitto nyt Puolan rallissa!
        hyvää illan jatkoa.
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olihan ennenvanhaanki maalla vaikka minkälaisia itikoita ja koppanoita, ei niitä siihen aikaan peltty ne kuulu luontoon

        nykyisin kai tämä kaupunki asuminen on tehny meitä ötökkä kammoisia,
        mullaki on Raid suke aina lähellä jos sisälle ilmestyy jokin ötökkä,

        Minä en ötököitä nitistä, jos niitä asunnostani löydän, vien ne parvekkeen kaiteelle, sieltä ne lennähtävät omille teilleen :) kesäisin vaan tänne asuntooni harvoin ötököitä eksyy, leppäkertut ovat kivoja ja nättejä 🐞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ötököitä nitistä, jos niitä asunnostani löydän, vien ne parvekkeen kaiteelle, sieltä ne lennähtävät omille teilleen :) kesäisin vaan tänne asuntooni harvoin ötököitä eksyy, leppäkertut ovat kivoja ja nättejä 🐞

        Minä en myöskään tapa lentäviä hyönteisiä, enkä hämähäkkejäkään.
        Kun parvekkeen ovi on yötä päivää auki kesäisin, niin sisälle eksyy erilaisia hyönteisiä.
        Usein ne myös osaavat itse ulos siitä mistä tulivatkin.
        Ikkunasta olen paperinenäliinan sisään kaapannut kimalaisia ja mehiläisiä ja päästänyt ne ulos jos ne ovat jääneet kauemmin pörräämään sisätiloihin.
        Parvekkeella kun kasvaa tomaatteja ja kurkkuja niin pölyttäjät ovat tarpeellisia sadon kannalta.
        Luonto ohjelmia tulee tv:sta aika paljon ja ihmisten tietoisuus paranee erilaisten eliöiden hyödyllisyydestä maan elinvoimalle.
        Hyvää yötä.
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kittos mukavasta juttutuokiosta,
        olipa kiva lukea , taas kuin oma juttu olisi, melkein kaikki on sinulla kuin minulla nyt,

        juttusi perusteella
        alkoi minunki kahvihammasta pakottamaan,
        piti pistää iltakahvit pörräämään, ja pakastimesta kaivaa jotain pulla,

        jospa huomenna olisi virkumpi päivä,

        yksi jälkeläinenki soitti , kyseli olenko kunnossa, onko kaikki hyvin,
        komenteli mua ulos aurinkoon,
        koska minulla on säärihaava,
        komenteli ulos aurinkoon,
        jotta paraneminen nopeutuisi,

        sinä olet virkku hyvä sinä,

        vielä on kesää jäljellä joten ei anneta periksi
        joku toinen päivä on kuitenki parempi
        saa jotain enemmän aikaanki.

        Kuule, en ole virkku, mutta joskus saan jonkun "puuskan".
        Talvella kaivataan tätäkin kesää, nautitaan näistä kesäilmoista,
        toivottavasti ei olisi jatkuvaa hellettä.
        Auringossa en muuten kykene olemaan juuri ollenkaan enää.
        Pää ei kestä. Puolivarjossa istuskelen joskus.
        Huomiseeeeen !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ötököitä nitistä, jos niitä asunnostani löydän, vien ne parvekkeen kaiteelle, sieltä ne lennähtävät omille teilleen :) kesäisin vaan tänne asuntooni harvoin ötököitä eksyy, leppäkertut ovat kivoja ja nättejä 🐞

        Riippuu ötökästä. .Minulla on alkanut lennellä koita muistuttavia pieniä siivekkäitä, harmaita. En ole ennen tavannut. Mitähän lienevät. Vikkeliä ovat,j oten harvoin sellaisen saan lennosta kiinni.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ötökästä. .Minulla on alkanut lennellä koita muistuttavia pieniä siivekkäitä, harmaita. En ole ennen tavannut. Mitähän lienevät. Vikkeliä ovat,j oten harvoin sellaisen saan lennosta kiinni.
        Mkr.

        Minullakin tuollaisia harmaan tummia pienehköjä perhosia joskus sisällä lentelee. Mietin, että ovatko yöperhosia, jotka normaalisti ovat yöaikaan liikkeellä, mutta jouduttuaan ja eksyttyään asuntoihin ovat vähän ihmeissään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin tuollaisia harmaan tummia pienehköjä perhosia joskus sisällä lentelee. Mietin, että ovatko yöperhosia, jotka normaalisti ovat yöaikaan liikkeellä, mutta jouduttuaan ja eksyttyään asuntoihin ovat vähän ihmeissään?

        Ne voi olla KOIPERHOSIA

        koiperhonen syö reikä vaateisiin
        varsinki villakuituja sisältäviin vaateisiin


        minä aina myrkytän koiperhoset jos niitä sattuu sisälle tulemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, en ole virkku, mutta joskus saan jonkun "puuskan".
        Talvella kaivataan tätäkin kesää, nautitaan näistä kesäilmoista,
        toivottavasti ei olisi jatkuvaa hellettä.
        Auringossa en muuten kykene olemaan juuri ollenkaan enää.
        Pää ei kestä. Puolivarjossa istuskelen joskus.
        Huomiseeeeen !!!

        Tänään onki pilvinen päivä, meillä on jopa satanu vettä,

        paksut pilvet peittää taivaan
        aamu on pimeä melkein kuin yöllä,

        ilman lämpötila on silti normaali,
        äsken katsoin huoneen mittaria, oli 24 astetta huonessa,
        vaikka koko yön ja nytki on ikkuna auki, välillä parvekeenoviki.

        toivottavasti helteitä ei enään tulisi ollenkaan, mieluummin saisi sadella vettä vaikka koko kesän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne voi olla KOIPERHOSIA

        koiperhonen syö reikä vaateisiin
        varsinki villakuituja sisältäviin vaateisiin


        minä aina myrkytän koiperhoset jos niitä sattuu sisälle tulemaan.

        Minulla nämä perhoset ovat melkein mustia ja varsinkin loppukesästä kun illat hämärtyy, tulevat sisälle ulkoa, lampun valo houkuttaa ehkä. En usko että koiperhosia ovat eivät ole nakertaneet vaatteisiin reikiä. Lapsuuden kodissani oli välillä paljonkin koiperhosia ja vaatteet reikiä täynnä.


    • Anonyymi

      Mikä mun silmiä vaivaa,
      katsominen väsyttä
      ei jaksis nändä mitään, koita pistää silmät kiinni se kyllä hiukan helpottaa, mutt -ku
      haluaa nähdäki jotain, kuten TV:tä
      lukea,
      olla koneellaki naputtelemassa mitä milloinki,
      en kertakaikkiaan ymmärrä mikä mun silmiä nyt vaivaa. ?

      • Anonyymi

        Kaihiko silmiäsi hämärryttää?
        Kaihileikkaukset ovat viime vuosina yleistyneet, niin että eläkeläiskerhossakin kysellään toisilta joko olet ollut kaihileikkauksessa?. Minultakin on moni ihmetellen kysynyt, eikö silmäni vielä ole leikattu. Ja sitten kerrottu omat kokemukset. No, jonossa olen. Huomaan, että nyt se on tarpeen. Tähän asti on näkökyky ollut ihan kohtuullinen, vaikka lukeminen onkin väsyttävää.
        Monet ovat päässeet kokonaan pois silmälaseista leikkauksen jälkeen.
        Mkr.


      • Anonyymi

        Silmäsi saattavat olla kuivat. Kaikkien iäkkäitten ihmisten silmät ovat kuivat,
        vaikka sitä ei itse tunnistaisikaan. Ostapa apteekista silmätippoja vai käytätkö
        niitä jo ? Käytätkö tarpeeksi usein ? Minä laitan 2-3 kertaa päivässä silmärasvaa,
        muu ei auta tarpeeksi. On minulla tippojakin ja joskus laitan niitä, mutta ne eivät
        oikein riitä.

        Ennenkuin silmälääkäriltä sain ohjeen silmätippoihin ja rasvaan, sattui muutamana
        aamuna yllättäen sellainen tapaus, etten nähnyt Hesarista kaikkia rivejä ja kirjaimia.
        Niitten tilalla oli pelkkää valkoista. Vähän pelästyinkin mikä nyt on tullut.
        Välillä tuntui kuin silmissä olisi ollut hiekkaa, silmät kutisivatkin.
        Lääkäri kertoi, että ne ovat kuivien silmien oireet.

        On tärkeää käyttää tippoja, ettei verkkokalvo (tai mikä kalvo se olikaan, en muista
        mitä lääkäri sanoi) kuivuuttaan irtoa. Sen irtoaminen ei ole harvinaista.
        Se on sitten päivystykseen lähtö jos irtoaa.


      • Anonyymi

        Milloin olet ollut viimeksi silmälääkärillä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin olet ollut viimeksi silmälääkärillä ?

        on siitä jokunen vuosi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmäsi saattavat olla kuivat. Kaikkien iäkkäitten ihmisten silmät ovat kuivat,
        vaikka sitä ei itse tunnistaisikaan. Ostapa apteekista silmätippoja vai käytätkö
        niitä jo ? Käytätkö tarpeeksi usein ? Minä laitan 2-3 kertaa päivässä silmärasvaa,
        muu ei auta tarpeeksi. On minulla tippojakin ja joskus laitan niitä, mutta ne eivät
        oikein riitä.

        Ennenkuin silmälääkäriltä sain ohjeen silmätippoihin ja rasvaan, sattui muutamana
        aamuna yllättäen sellainen tapaus, etten nähnyt Hesarista kaikkia rivejä ja kirjaimia.
        Niitten tilalla oli pelkkää valkoista. Vähän pelästyinkin mikä nyt on tullut.
        Välillä tuntui kuin silmissä olisi ollut hiekkaa, silmät kutisivatkin.
        Lääkäri kertoi, että ne ovat kuivien silmien oireet.

        On tärkeää käyttää tippoja, ettei verkkokalvo (tai mikä kalvo se olikaan, en muista
        mitä lääkäri sanoi) kuivuuttaan irtoa. Sen irtoaminen ei ole harvinaista.
        Se on sitten päivystykseen lähtö jos irtoaa.

        Menenki heti tänään ostamaan silmätippoja
        kiitso vinkistä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaihiko silmiäsi hämärryttää?
        Kaihileikkaukset ovat viime vuosina yleistyneet, niin että eläkeläiskerhossakin kysellään toisilta joko olet ollut kaihileikkauksessa?. Minultakin on moni ihmetellen kysynyt, eikö silmäni vielä ole leikattu. Ja sitten kerrottu omat kokemukset. No, jonossa olen. Huomaan, että nyt se on tarpeen. Tähän asti on näkökyky ollut ihan kohtuullinen, vaikka lukeminen onkin väsyttävää.
        Monet ovat päässeet kokonaan pois silmälaseista leikkauksen jälkeen.
        Mkr.

        Minultaki on toinen silmä sekattu noin 10 vuotta sitten,
        toisessaki silmässä on kaihi, mutta eivät vielä ole sitä leikanneet,
        kummasti yhdelläki silmällä näkee kirkkaasti hyvinki kauas,
        silmälaseja en pidä enään leikkauksen jälkeen ollenkaa kun autoilen,
        mulla on kaukonäkö oikein hyvä.


    • Anonyymi

      Minulla ilmeni silmien kuivuus sillä lailla, että tuntui kuin aina olisi ollut
      "sumua". Kerran sitten kaupan edessä varmuudeksi kysyä tutultani
      onko nyt sumua (vai onko silmissäni vikaa). Ei ollut sumua.
      Minulla "sumua" oli ollut jo 2-3 viikkoa aika usein, vaikka joskus muistin
      silmätippojakin laittaa, mutta laitoin liian harvoin eikä ihan kaikki
      "litkumaiset" tipat riitä.

    • Anonyymi

      Mistä johtuu p u l l e a m a h a

      vaikka olen lähes ysikymppinen mun maha on kuin olisin yhdeksännellä kuukaudella raskaana, arvattaa tympiikö,
      muuten olen hento siro ihmiseksi mutta maha kasvaa,
      pallea ulottuu kohta leukaan,

      kerran vuosia sitten
      sanoin sinätautilääkärille,
      että mun pallea pitää leikata pois pienemmäksi kun se vaan kasvaa,

      se lääkäri sanoi
      sun palleaan ei kosketa, arvatkaa harmittiko,


      eikö tehdä minkäänlaisia piennysleikkauksia mahaan ???
      Muinoin ainaki oli rasvaimuja sun muita mahan pienetämiskeinoja,
      eikö nykyään niitä tehdä,
      tietenki mun ikä on jo este suurille leikkauksille, mutta jotenki pitäisi pallea saada pienemmäksi.

      • Anonyymi

        Pallea on lihas, sinulla on ilmeisesti kasaantunut rasvaa sen päälle. Jos kaloreiden saantia vähennetään, pitäisi tuon vararasvan kadota.
        Mutta palleahan on ylempänä kuin maha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pallea on lihas, sinulla on ilmeisesti kasaantunut rasvaa sen päälle. Jos kaloreiden saantia vähennetään, pitäisi tuon vararasvan kadota.
        Mutta palleahan on ylempänä kuin maha.

        minusta ne on sama
        kun painelee palleaa
        mahalaukussaki tuntuu painelu,

        jotenki aristava alue kokonaisuutenaan,
        myös selkä puolella munuaisen kohdalla tunnen pientä kipua,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minusta ne on sama
        kun painelee palleaa
        mahalaukussaki tuntuu painelu,

        jotenki aristava alue kokonaisuutenaan,
        myös selkä puolella munuaisen kohdalla tunnen pientä kipua,

        Mene lääkäriin, ei tuo hyvältä kuulosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene lääkäriin, ei tuo hyvältä kuulosta!

        Olen liian vanha lähtemään lääkäriin,
        minussa olisi niin paljon vikoja ja korjattavaa,
        lääkäri löisi heti kintaat tiskiin ja toteais toivoton tapaus,
        ei kannata enään korjata, heh heh,

        ilekeyytäni luettelen kaikki korjattavat viat huumorilla; mutta tootaki on,

        kaihin leikkaus.
        silmäluomien korjaus, ne valuu kohta peittää koko silmät,
        rasva imu mahaan,
        syy syöpä pikkusen leika liikakasvua taas pois,
        säärihaava pitäs saada paraneen ennen kuolemaa,
        keuhkoista pois yskä
        tympii kokoajan yskiä jokin kurkussa vikana,
        siinä päällimmäiset korjattavat kohdat,

        verisuonet onki sitten eri juttu, niistä en jaksa vouhkata enään, kerran leikattu se riittäköön, hautaan vien uudet tukokset,

        Pärjään aivan hyvin pikkukijuen kanssa
        ainoa mikä tympii on tuo maha kun se pullottaa, en tykkääääää,
        jostain syystä mun hentoon kehoon kaikki läski kertyy mahaan ja palleaan,
        kai se on geeneissä, perinnöllistä,

        noooh hyvin jaksan läskini viedä hautaan sitten kun se aika tulee.


      • Anonyymi

        Pullea maha ei ole harvinainen iäkkäillä. Minullakin se kasvaa pikku hiljaa,
        kun vatsalihakset on "löystyneet" liikunnan puutteesta.

        Meillä on nääs sekä sisäisiä että ulkoisia vatsalihaksia.

        Vaikka ulkoiset saavatkin enemmän huomiota, sisäiset lihakset ovat kuin sisäinen korsettimme. Ne tukevat selkärankaamme ja pitävät ryhtimme skarppina.

        Joten, vaikka ulkoiset lihakset olisivatkin timmissä kunnossa, vatsa voi silti pömpöttää,
        jos sisäiset lihakset eivät ole vahvat.

        Itse olen melkeinpä laiha, mutta maha pullottaa silti vähän liikaa,
        kun sattuu olemaan vielä "notkoselkä" jo lapsuudesta.
        Se "työntää" mahaa eteenpäin.

        En jaksa paljon tehdä vatsalihastreenejä, vaikka säännöllinen treeni olisi hyväksi.
        Niitä olisi pitänyt alkaa tehdä viimeistään, kun eläkkeelle jäi
        ja olen tehnytkin, mutta ilmeisesti en tarpeeksi.
        Vatsalihakset tukevat myös selkää jos ne ovat kunnossa.

        Rasvaakin voi kertyä palleaan, jos syö usein "höttöä", jossa on paljon sokeria,
        pullaa ja sen sellaista.

        Kunhan pysyisi jonkun verran vielä toimintakuntoisena, se olisi tärkeintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pullea maha ei ole harvinainen iäkkäillä. Minullakin se kasvaa pikku hiljaa,
        kun vatsalihakset on "löystyneet" liikunnan puutteesta.

        Meillä on nääs sekä sisäisiä että ulkoisia vatsalihaksia.

        Vaikka ulkoiset saavatkin enemmän huomiota, sisäiset lihakset ovat kuin sisäinen korsettimme. Ne tukevat selkärankaamme ja pitävät ryhtimme skarppina.

        Joten, vaikka ulkoiset lihakset olisivatkin timmissä kunnossa, vatsa voi silti pömpöttää,
        jos sisäiset lihakset eivät ole vahvat.

        Itse olen melkeinpä laiha, mutta maha pullottaa silti vähän liikaa,
        kun sattuu olemaan vielä "notkoselkä" jo lapsuudesta.
        Se "työntää" mahaa eteenpäin.

        En jaksa paljon tehdä vatsalihastreenejä, vaikka säännöllinen treeni olisi hyväksi.
        Niitä olisi pitänyt alkaa tehdä viimeistään, kun eläkkeelle jäi
        ja olen tehnytkin, mutta ilmeisesti en tarpeeksi.
        Vatsalihakset tukevat myös selkää jos ne ovat kunnossa.

        Rasvaakin voi kertyä palleaan, jos syö usein "höttöä", jossa on paljon sokeria,
        pullaa ja sen sellaista.

        Kunhan pysyisi jonkun verran vielä toimintakuntoisena, se olisi tärkeintä.

        ehkä en päällepäin näytä k a u h e e n lihavalta painan nyt noin 68-69 kg
        ilmeisesti se paino on kertyny pallean seudulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pullea maha ei ole harvinainen iäkkäillä. Minullakin se kasvaa pikku hiljaa,
        kun vatsalihakset on "löystyneet" liikunnan puutteesta.

        Meillä on nääs sekä sisäisiä että ulkoisia vatsalihaksia.

        Vaikka ulkoiset saavatkin enemmän huomiota, sisäiset lihakset ovat kuin sisäinen korsettimme. Ne tukevat selkärankaamme ja pitävät ryhtimme skarppina.

        Joten, vaikka ulkoiset lihakset olisivatkin timmissä kunnossa, vatsa voi silti pömpöttää,
        jos sisäiset lihakset eivät ole vahvat.

        Itse olen melkeinpä laiha, mutta maha pullottaa silti vähän liikaa,
        kun sattuu olemaan vielä "notkoselkä" jo lapsuudesta.
        Se "työntää" mahaa eteenpäin.

        En jaksa paljon tehdä vatsalihastreenejä, vaikka säännöllinen treeni olisi hyväksi.
        Niitä olisi pitänyt alkaa tehdä viimeistään, kun eläkkeelle jäi
        ja olen tehnytkin, mutta ilmeisesti en tarpeeksi.
        Vatsalihakset tukevat myös selkää jos ne ovat kunnossa.

        Rasvaakin voi kertyä palleaan, jos syö usein "höttöä", jossa on paljon sokeria,
        pullaa ja sen sellaista.

        Kunhan pysyisi jonkun verran vielä toimintakuntoisena, se olisi tärkeintä.

        Muistatteko ikätoverit korsetin. Jokaisella meillä hoikallakin piti olla korsetti, jossa oli takana nyörit joilla sai vyötärön vielä kapeammaksi. Ei päässyt mahakaan pullottamaan. ja ryhti pysyi hyvänä.

        Muutama aika sitten kaivelin äitini vanhaa kapiokirstua, jonka olen säilyttänyt muistoksi.
        Siellä pitsikirjailtujen lakanoiden ja pöytäliinojen joukossa oli myös minun korsettini, hyvin luilla tuettu ja kiristysnauhat selkäpuolella, koko 58 cm vyötärönympärys.
        Tuumin jos niitä olisi kaksi saisin käyttökelpoisen nykyiseen vartalooni sopivan tukiliivin. Nyt se ylettää vain hätää reiteni ympärille, en tosin kokeillut, jospa ei siihenkään mahtuisi.

        Tuli mieleeni aika entinen ei enää palaa, on hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on ja mitä terveys myötä antaa tehdä.
        tsemppiä meille pullukka mahoille, entisille hoikille kaunottarille.
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatteko ikätoverit korsetin. Jokaisella meillä hoikallakin piti olla korsetti, jossa oli takana nyörit joilla sai vyötärön vielä kapeammaksi. Ei päässyt mahakaan pullottamaan. ja ryhti pysyi hyvänä.

        Muutama aika sitten kaivelin äitini vanhaa kapiokirstua, jonka olen säilyttänyt muistoksi.
        Siellä pitsikirjailtujen lakanoiden ja pöytäliinojen joukossa oli myös minun korsettini, hyvin luilla tuettu ja kiristysnauhat selkäpuolella, koko 58 cm vyötärönympärys.
        Tuumin jos niitä olisi kaksi saisin käyttökelpoisen nykyiseen vartalooni sopivan tukiliivin. Nyt se ylettää vain hätää reiteni ympärille, en tosin kokeillut, jospa ei siihenkään mahtuisi.

        Tuli mieleeni aika entinen ei enää palaa, on hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on ja mitä terveys myötä antaa tehdä.
        tsemppiä meille pullukka mahoille, entisille hoikille kaunottarille.
        tepa

        Kyllä muistetaan, oli minullaki aikonaan niitä, siitä on kauan

        vaatehuonekki tyhjennetty moneen kertaan
        joten ei enään löydy mun huushollista,

        harmi
        nyt tarvisin kun selkä pettää.

        niitä ei nyky akupoista enään löydä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joskus olen kuullu historiasta
        olikohan se historian tunnille kauan kauan sitten,
        että muslimi maailmassa naisen pömppö maha on seksikäs miesten mielestä
        huh ja hah,

        pitääköhä paikkansa, aina olen kyllä tuota kuulemaani juutua epäilly,


      • Anonyymi

        Tuollainen maha minullakin on hehhulihee !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus olen kuullu historiasta
        olikohan se historian tunnille kauan kauan sitten,
        että muslimi maailmassa naisen pömppö maha on seksikäs miesten mielestä
        huh ja hah,

        pitääköhä paikkansa, aina olen kyllä tuota kuulemaani juutua epäilly,

        Langanlaihuus-trendi ei ole iskenyt kaikkialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Langanlaihuus-trendi ei ole iskenyt kaikkialle.

        Olin minäki langanlaiha n u o r e n a

        mutta nyt on pömppö maha haittana,

        olishan se ihana jos maha ei pömpöttäis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin minäki langanlaiha n u o r e n a

        mutta nyt on pömppö maha haittana,

        olishan se ihana jos maha ei pömpöttäis.

        Täyden pömppömahan viereen on mukava mennä huilaamaan ruokailun jälkeen.


    • Anonyymi

      Huomenta !


      elossa ollaan

      ihana aamu

      taivas harmaa sataa

      vanhaki jaksaa taas hengittää

      kiitos luojan
      tästäki ihanasta elomme päivästä !

    • Anonyymi

      Elämä jatkuu

      toistaiseksi,

    • Anonyymi

      Nyt on tosi vaikeeta,
      koko aamupäivän etsin vaatehuoneesta päällepantavaa,
      m i k ä ä ä n ei passannu päälle, kaikki näytti jotenki v a h o i l t a jo ennen pidetyiltä, huh,
      niin ne teitenki onliki ja on,
      kumma juttu miksi ne neennen näytti päällä asialisilta ja siististi pukeutuneelta kun niitä käytti arjessa ja asioilla kulkiessa,

      NYT tuli ONGELMA
      mlla ei oo mitään päällepantavaa,

      pitääkö ny kaikki kärrätä kirpputorille lierrätykseen,

      mistä saan uusia vaateita kun kaupat EI OSAA ostaa myyntiin täysikästen aisten asuja kuten 90+ henkilölle,

      onneksi tuunasin yhden kesämekon uuteen uskoon, nyt se osottauti maailman ihanimmaksi kesämekoksi,
      ei rypisty, on iholle todella miellyttävän tuntunen,
      helteellä vilposen tununtunen kangaski kaunis kukkakuvioinen,
      yllätyin kuinka ihanan menon sainkaa aikasemmin ei mallisesta mekosta, tä on oikea 80++ -90+++ sopiva todella mukava pitää, nyt olen pitäny sitä jo viikon yhteenkyytiin pääläni, kohta on pakko panna hienopesuun, mutt ei ihan vielä.
      mutta
      mitä teen vaaehuoneen kamppeille, ne todella laadukkaita, mutta tähän vartaloon sopivia ei oikein ole,
      ihminen kun muuttuu vanhetessaan, myös keho muuttaa muotoaan,
      se on kyllä harmi, mutta minkäs teet,
      vanha on vanha eikä muuksi enään muutu,
      päivä kerrallaan tulee vieläki vanhemmaksi jos luoja suo elinpäiviä.

      millä mä nyt menen kauppareisuulle ja pakollisille ruoka ostoksille,

      • Anonyymi

        Nyt olen v i l l i i n t y n y taas ompeluhommista,

        aikoinaan opelin paljon ihan kaikenlaista,

        joten olen säästäny jonkin verran meneitten aikojen ostamiani kankaita joista aikoinaan aattelin vielä tehdä mekkoja ja jakkuaj, mutt on ollu nyt monta vuottaa lähes parikymmentä vuotta enne suuremmin ole harrastanu ompelu töitä,
        MUTTA NYT
        kaivoin kauniin kankaan jos myös saan vanalle ihmiselle sopivan pidettävän mekon koska sain inspiration o n n i s t u n e e s t a entisen mekon tuunaamisesta ja kun se onnistuiki LOISTVAST mieleiseksi pidettäväksi mekoksi,

        nyt seuraavaksi teen uudet kaavat
        ja teen yhtä ihanan kesämekon kuin edellinen onnistunu uusinta muotoilu onnistui,

        tuntuu jotenki hassulta näin vanhana puuhastella YKSIN kotona, kun kukaan ei edes tule ihailemaan mun kätteni töitä siis jälkeä,
        noooooh, mutta omaksi ilokseni puuhastelen
        siinäpä vanhuksen aika kuluu rattoisasti päivät menee kuin vilahtaen

        ootan hartaasti syksyä
        jotta pääsis noista helle-painajaisista eroon, viileessä ilmastossa vanhaki jaksaa paremmin.

        harmi vaan, ku noita kirj. virh. tulee enkä jaksa niitä korjailla, sori,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olen v i l l i i n t y n y taas ompeluhommista,

        aikoinaan opelin paljon ihan kaikenlaista,

        joten olen säästäny jonkin verran meneitten aikojen ostamiani kankaita joista aikoinaan aattelin vielä tehdä mekkoja ja jakkuaj, mutt on ollu nyt monta vuottaa lähes parikymmentä vuotta enne suuremmin ole harrastanu ompelu töitä,
        MUTTA NYT
        kaivoin kauniin kankaan jos myös saan vanalle ihmiselle sopivan pidettävän mekon koska sain inspiration o n n i s t u n e e s t a entisen mekon tuunaamisesta ja kun se onnistuiki LOISTVAST mieleiseksi pidettäväksi mekoksi,

        nyt seuraavaksi teen uudet kaavat
        ja teen yhtä ihanan kesämekon kuin edellinen onnistunu uusinta muotoilu onnistui,

        tuntuu jotenki hassulta näin vanhana puuhastella YKSIN kotona, kun kukaan ei edes tule ihailemaan mun kätteni töitä siis jälkeä,
        noooooh, mutta omaksi ilokseni puuhastelen
        siinäpä vanhuksen aika kuluu rattoisasti päivät menee kuin vilahtaen

        ootan hartaasti syksyä
        jotta pääsis noista helle-painajaisista eroon, viileessä ilmastossa vanhaki jaksaa paremmin.

        harmi vaan, ku noita kirj. virh. tulee enkä jaksa niitä korjailla, sori,

        Älä välitä noista kirjoitusvirheistä. niitä tulee meille jokaiselle joskus. Varsinkin välimerkit tulevat väärään paikkaan kun virkettä kirjoittaessaan seuraava lause ei ole vielä muodostunut , eikä harrasta tekstin jälki editointia.

        Pääasia on, että olet löytänyt ompelemisen harrastuksen takaisin elämääsi ja onnistuit kesämekoissasi. Ihailen taitojasi tehdä kaavat ja ompelet itsellesi sopivan leningin.

        Ompeleminen vaatii hyvää näköäkin. Ompelulangan pujottaminen neulan silmään on yksistään sellainen teko, ettei siihen moni ikäisesi pysty, eikä nuorempikaan.

        Minullakin olisi korjattavia mekkoja ja hameita mutta itse en siihen pysty enkä osaisikaan, pilalle vain menisivät.

        Harmi ettemme tunne toisiamme emmekä asu varmastikaan edes samalla paikkakunnalla, olisin tilannut sinulta kesämekon entrauksen, sinultahan se sujuisi.
        Hyvää kesän jatkoa!
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä välitä noista kirjoitusvirheistä. niitä tulee meille jokaiselle joskus. Varsinkin välimerkit tulevat väärään paikkaan kun virkettä kirjoittaessaan seuraava lause ei ole vielä muodostunut , eikä harrasta tekstin jälki editointia.

        Pääasia on, että olet löytänyt ompelemisen harrastuksen takaisin elämääsi ja onnistuit kesämekoissasi. Ihailen taitojasi tehdä kaavat ja ompelet itsellesi sopivan leningin.

        Ompeleminen vaatii hyvää näköäkin. Ompelulangan pujottaminen neulan silmään on yksistään sellainen teko, ettei siihen moni ikäisesi pysty, eikä nuorempikaan.

        Minullakin olisi korjattavia mekkoja ja hameita mutta itse en siihen pysty enkä osaisikaan, pilalle vain menisivät.

        Harmi ettemme tunne toisiamme emmekä asu varmastikaan edes samalla paikkakunnalla, olisin tilannut sinulta kesämekon entrauksen, sinultahan se sujuisi.
        Hyvää kesän jatkoa!
        tepa

        Ompelukoneessa on automaattinen langanpujotin,
        onnistuis kyllä pujotella itseltäki,
        mutt kun on automaattinen se helpottaa työskentelyä,

        käytän silmälaseja kun neulansilmään lankaa pujottaan,

        en suuremmin kehu tekemisiäni , ikä painaa,
        mutta jokus innostuu vielä jotain ompeleen,

        en jaksais enään vakituisena työnä alkaa ompelijaksi,
        vain harrastusmielessä enään,
        luojalle kiitos kun vielä onnistuu,

        itsekki ihmettelen taitojani kun miettii minkä ikänen olen, huh,
        olen varmaan kummajainen,

        TV:ssä on joskus ohjelmia joissa vanhat yksilöt vielä ovat täydessä työntouhuissaan
        jopa kauppiaana,
        jotkut veistää veistoksi, jotkut maala tauluja, ym. käsistään taitavia henkilöitä,

        harmi vaan elämä on loppusuoralla,
        ja fyysiset voimat tipotiessään,
        ei mitään suurempaa voi enään sunnitella,
        nautitaan siitä mitä vielä voi ja jaksaa.

        ter. liliAn


      • Anonyymi

        Jos vaatteesi päälle kuitenkin mahtuvat niin menoksi vaan !


    • Anonyymi

      LiliAn joko olet tehnyt uudet kaavat kesämekkoasi varten joko villiinnyt ompelusta.
      Kerroit ompelukoneesi automaattisesta langan neulaan pujottamisesta. Sehän helpottaa huomattavasti ompelutyötä. Itselläni on 60 vuotta vanha Husgvarna sähkökäyttöinen ompelukone johon on ompelulanka pujotettava käsin ja ehkä siksikin ompelutyöt ovat jääneet vuosikymmenten takaiseksi harrastukseksi. Viimeeksi farkkujen vetoketjun ompeleminen, jossa varmaan tuhrautui tuntikausia aikaa.
      Minä kyllä innostun käsitöiden tekemisestä, mutta lopputulos ei usein tyydytä edes itseäni. Ainoat onnistuneemmat tekeleet ovat villasukat joita neulon muutaman parin vuodessa.
      Täällä on ilma huomattavasti nyt viilentynyt joten päivälläkin jaksaa puutarhassa touhuilla, joten piha kutsuu.
      T tepa

      • Anonyymi

        Moi,
        eilen tein kaavat valmiiksi,
        mutta
        tämä päivä on menny soppailureissulla,
        väsyin reissullani aivankauheesti,

        viime yönä nukuin huonosti,
        keppuroin aamyönjälkeen klo 4:n aamuun asti monta tuntia sängyssä,
        jotenki oli paha olla, hengitys oli vaikeeat jotenki raskasta,
        välliin otin nitrojaki, helpotti joksikiaikaa,
        oli paha olla,
        tänään olen ollu väsyny ,

        jospa ensi yön saisi nukkua kunnolla, ilman hengitysvaikeuksia,


        --- mekko- kangas on kyllä tuossa näkösällä,
        kuhan jaksan alan suunitella leikkaamista ,
        myös tykötarpeet pitää kaivaa esille
        kuten kovikekangasta,
        silkkinen vuorikangas ,

        -- vauhti mull on kuin etanalla ,
        mutta
        eihän mulla mikään kiire ole,, teen sitämukaa kun jaksan ,
        ainaki aikakuluu rattoisasti
        mielenkiintoisen tekemisen parissa,
        toivonmukaan myös tekele onnistuu,
        sen näkee sitten,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi,
        eilen tein kaavat valmiiksi,
        mutta
        tämä päivä on menny soppailureissulla,
        väsyin reissullani aivankauheesti,

        viime yönä nukuin huonosti,
        keppuroin aamyönjälkeen klo 4:n aamuun asti monta tuntia sängyssä,
        jotenki oli paha olla, hengitys oli vaikeeat jotenki raskasta,
        välliin otin nitrojaki, helpotti joksikiaikaa,
        oli paha olla,
        tänään olen ollu väsyny ,

        jospa ensi yön saisi nukkua kunnolla, ilman hengitysvaikeuksia,


        --- mekko- kangas on kyllä tuossa näkösällä,
        kuhan jaksan alan suunitella leikkaamista ,
        myös tykötarpeet pitää kaivaa esille
        kuten kovikekangasta,
        silkkinen vuorikangas ,

        -- vauhti mull on kuin etanalla ,
        mutta
        eihän mulla mikään kiire ole,, teen sitämukaa kun jaksan ,
        ainaki aikakuluu rattoisasti
        mielenkiintoisen tekemisen parissa,
        toivonmukaan myös tekele onnistuu,
        sen näkee sitten,

        Lili An. Rasittuikohan sydämesi tuosta ompelu työstäsi, Tarkkaa työtä, kuten ompelemista, tehdessä sydän kyllä rasittuu kun joutuu käsiä kannattelemaan ja näpräämään.

        Olisiko sinulle nyt viisasta pitää ihan vaan huilailu päivät ja olla jalkeilla vain välttämättömät askeleet.
        Itse toki tiedät kuntosi mikä sinulle on hyväksi, mutta näin ikätoverina tiedän miten helposti väsyy sellaisissakin töissä joita ennen ei pitänyt rasittavina.

        Toivottavasti saat ensi yönä nukuttua hyvät unet.
        T tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lili An. Rasittuikohan sydämesi tuosta ompelu työstäsi, Tarkkaa työtä, kuten ompelemista, tehdessä sydän kyllä rasittuu kun joutuu käsiä kannattelemaan ja näpräämään.

        Olisiko sinulle nyt viisasta pitää ihan vaan huilailu päivät ja olla jalkeilla vain välttämättömät askeleet.
        Itse toki tiedät kuntosi mikä sinulle on hyväksi, mutta näin ikätoverina tiedän miten helposti väsyy sellaisissakin töissä joita ennen ei pitänyt rasittavina.

        Toivottavasti saat ensi yönä nukuttua hyvät unet.
        T tepa

        Ei, minusta on hauskaa ja mielenkiintoista tehdä
        vielä ja suunitella jos vaan jaksan,

        mulla on pitemmän aikaa kunto menny takapkkia,
        elämänhalua on hukassa,



        elämä on rajallista, kaikki loppuua aikanaan,
        siihen asti teen minkä jaksan ja osaan,

        äitini teki paljon käsitöitä,
        ihan kuolemaansa asti
        häneltä jäi jokin virkkaustyö keskeneräiseksi,
        jos ihminen suinki jaksaa voi viimeseen hengenvetoon asti tehdäkki
        jotain
        miksi pitäisi vain odottaa kuolemaa,
        se tulee aikanaan,
        hyvä niin,

        mielipide: ei haittaa vaikka käsityö jäisi keskeneräiseksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, minusta on hauskaa ja mielenkiintoista tehdä
        vielä ja suunitella jos vaan jaksan,

        mulla on pitemmän aikaa kunto menny takapkkia,
        elämänhalua on hukassa,



        elämä on rajallista, kaikki loppuua aikanaan,
        siihen asti teen minkä jaksan ja osaan,

        äitini teki paljon käsitöitä,
        ihan kuolemaansa asti
        häneltä jäi jokin virkkaustyö keskeneräiseksi,
        jos ihminen suinki jaksaa voi viimeseen hengenvetoon asti tehdäkki
        jotain
        miksi pitäisi vain odottaa kuolemaa,
        se tulee aikanaan,
        hyvä niin,

        mielipide: ei haittaa vaikka käsityö jäisi keskeneräiseksi,

        Hyvä elämän asenne sinulla, jos käsityö jää keskeneräiseksi, ei haittaa, sehän on vain merkki siitä, että elämä oli vielä mielekästä!
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä elämän asenne sinulla, jos käsityö jää keskeneräiseksi, ei haittaa, sehän on vain merkki siitä, että elämä oli vielä mielekästä!
        tepa

        niin

        elämä pitää elää loppuunasti täysillä
        kukanenki kuntonsa mukaan,

        tietenki kunnia myös heille, jotka ei voi muuta kuin vain odottaa noutajaa,
        onhan halvaannuttavia sairauksia olemassa,

        puolisoni kuoli alzhaimeriin, tosi surullinen ja vaikeakestoinen sairaus,
        siinä lopulta ei voi muuta kuin tyhjään tuijottaa ja odottaa, nyyyh,
        se on jo menneisyyttä,
        nyt on nyt ja kaikki kohdallani hyvin toistaiseksi, säärihaava hieman harmittaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin

        elämä pitää elää loppuunasti täysillä
        kukanenki kuntonsa mukaan,

        tietenki kunnia myös heille, jotka ei voi muuta kuin vain odottaa noutajaa,
        onhan halvaannuttavia sairauksia olemassa,

        puolisoni kuoli alzhaimeriin, tosi surullinen ja vaikeakestoinen sairaus,
        siinä lopulta ei voi muuta kuin tyhjään tuijottaa ja odottaa, nyyyh,
        se on jo menneisyyttä,
        nyt on nyt ja kaikki kohdallani hyvin toistaiseksi, säärihaava hieman harmittaa,

        Minä suren vieläkin puolisoni menetystä. Minusta tuntuu, että priorisoitiin
        kuolemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suren vieläkin puolisoni menetystä. Minusta tuntuu, että priorisoitiin
        kuolemaan.

        onko siitä kauan kun hän poistui keskuudestamme,

        mun puolison kuolemasta on jo yli 11 vuotta,


        puolisoni sairasti alzhaimeria,
        olin omaishoitajana
        mutta sairauden loppuvaiheessa hän oli jo laitoshoidossa ,

        vanha sanonta:
        aika parantaa,
        ja suru muuttaa muotoaan

        jaksamista sinulle, olisko sinulle luojasta apua,

        vaikka minä olen yksin
        en ole yksin luoja on kanssani joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä elämän asenne sinulla, jos käsityö jää keskeneräiseksi, ei haittaa, sehän on vain merkki siitä, että elämä oli vielä mielekästä!
        tepa

        Sinulla tepa on myös hyvä asenne! Jaksat rohkaista kaikkia, myös meitä anoja. Moni nikillä kirjoittavahan meitä halveksii ja kohtelee yhtenä möykkynä, ollaan kasvotonta massaa joita et tarvitse noteerara. Meisä on monenlaisia kuten nikillisissäkin. Tsemppiä sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suren vieläkin puolisoni menetystä. Minusta tuntuu, että priorisoitiin
        kuolemaan.

        Otan osaa suruusi ja murheeseesi
        tuo tunne on tosi raskas kantaa,

        usein kyllä uutisoinnin perusteella on tullu vaikutelma että
        meitä vahuksia vaikene sairauksineen briorisoidaan hoito tarpeitten mukaan
        kuten monisairaita pitkälle edenneitten sairaat ohjataan pelliatiivisen hoidonpiiriin,
        siis saatohoidonpiiriin,
        hoito on vain oireitten lievitystä,

        pieni lohtu, kaikkihan me jossakivaiheessa kuolemme,
        80++++ on jo korkean ijän saavuttaneet
        joten itse koen tässä ijässä kuoleman jo luonnolliseksi ilmiöksi,

        rakkaastaan luopuminen on kuitenki aina vaikeaa.


    • Anonyymi

      Uudellamaalla sateli harvakseen aamusta asti vettä klo 15 asti.
      Sade raikasti ilmaa ja kasvitkin piristyivät, mutta lisää vettä saisi tulla.
      Ei tämä sade kastellut kuin pintaa vasta.

      • Anonyymi

        Ei niin. Nurmikot on ruskeita. Ei ole kaunista katseltavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin. Nurmikot on ruskeita. Ei ole kaunista katseltavaa.

        Pionit ovat varistaneet terälehtensä pensaiden juurille. Ovat siellä kuin valkoisena mattona. Annan niiden maatua sinne, kuvittelen, että niissä on ravinteita, joita kasvi voi hyödyntää.
        Mutta aika kamalan näköisiä puskat nyt ovat.
        Kuten koko pihakin, olen kuin autiotuvan asukki.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pionit ovat varistaneet terälehtensä pensaiden juurille. Ovat siellä kuin valkoisena mattona. Annan niiden maatua sinne, kuvittelen, että niissä on ravinteita, joita kasvi voi hyödyntää.
        Mutta aika kamalan näköisiä puskat nyt ovat.
        Kuten koko pihakin, olen kuin autiotuvan asukki.
        Mkr.

        Makriina, olemme samassa autiotuvassa, toivottavasti turvassa täällä. ymmärrät mitä tarkoitan.
        Minunkin pionini kukat ovat jo varisseet. Kohta maatuvat mullaksi. Ravintokierto jatkuu.
        Pioneita en muista lannoittaneeni moneen vuoteen, silti voivat hyvin.
        Meillä alkaa huomenna naapurin kanssa orapihlaja aidan leikkaus. minun talkkarini leikkaa ja vie oksat pois ja haravoi jäljet.
        Jokohan olisi ensi viikolla mustikoita myynnissä kohtuuhintaan että raaskisi ostaa pakkaseenkin.
        Tämä sade tekee hyvää marjojen koolle ja viileämmät säät pidentävät satokautta.
        Pidetään mieliala korkealla iästämme ja vaivoistamme huolimatta!
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pionit ovat varistaneet terälehtensä pensaiden juurille. Ovat siellä kuin valkoisena mattona. Annan niiden maatua sinne, kuvittelen, että niissä on ravinteita, joita kasvi voi hyödyntää.
        Mutta aika kamalan näköisiä puskat nyt ovat.
        Kuten koko pihakin, olen kuin autiotuvan asukki.
        Mkr.

        Muinoin maalla meidänki pihalla oli koristekasveja usiammanlaisia,
        oli myös klupiini
        joka nykyisin on haitallinen kasvi
        joka pitäisi hävittää sieltä missä se vielä kasvaa,
        harmi,
        minusta klupiini on kaunis kukka,
        eikä se silloin pihalla ollu ollenkaan haitallisen näkönen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makriina, olemme samassa autiotuvassa, toivottavasti turvassa täällä. ymmärrät mitä tarkoitan.
        Minunkin pionini kukat ovat jo varisseet. Kohta maatuvat mullaksi. Ravintokierto jatkuu.
        Pioneita en muista lannoittaneeni moneen vuoteen, silti voivat hyvin.
        Meillä alkaa huomenna naapurin kanssa orapihlaja aidan leikkaus. minun talkkarini leikkaa ja vie oksat pois ja haravoi jäljet.
        Jokohan olisi ensi viikolla mustikoita myynnissä kohtuuhintaan että raaskisi ostaa pakkaseenkin.
        Tämä sade tekee hyvää marjojen koolle ja viileämmät säät pidentävät satokautta.
        Pidetään mieliala korkealla iästämme ja vaivoistamme huolimatta!
        tepa

        Pioni ei tarvitse mitään. Sen vuoksi se onkin niin monelle aloittavalle puutarhurille kiitollinen koristekasvi. Istutat taimen ja annat olla. Syksyllä katkotaan kuihtuneet varret pois, siinä koko hoito. Pioni miettii jonkun vuoden, ennen kuin kukkii, mutta sitten sen kukkii runsain kukin joka vuosi pyytämättä.
        Takavuosina kauhisteltiin mustia sokerimurkkuja, jotka kiipeilivät pionin varsissa. Ei ymmärretty, että pioni on makea ravintolähde murkuille, eivät ne kukalle mitään pahaa tee.
        Onneksi niiden myrkyttäminen ei ole enää tapana.
        Minulla on pihassani 13 pionia.
        Viimeiset 2 taimea ostin v. 2015 kukkamessuilta. Muistan joka kerran, kun niitä katson, että mieheni sai puhelun messuilla ollessamme, ja hänen lääkärinsä kertoi masentavat uutiset hänen terveydentilastaan siinä puhelimessa, messujen hälinässä. Tulimme kotiin ja istutin taimet. Ne kukkivat tänäkin vuonna upeasti.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pioni ei tarvitse mitään. Sen vuoksi se onkin niin monelle aloittavalle puutarhurille kiitollinen koristekasvi. Istutat taimen ja annat olla. Syksyllä katkotaan kuihtuneet varret pois, siinä koko hoito. Pioni miettii jonkun vuoden, ennen kuin kukkii, mutta sitten sen kukkii runsain kukin joka vuosi pyytämättä.
        Takavuosina kauhisteltiin mustia sokerimurkkuja, jotka kiipeilivät pionin varsissa. Ei ymmärretty, että pioni on makea ravintolähde murkuille, eivät ne kukalle mitään pahaa tee.
        Onneksi niiden myrkyttäminen ei ole enää tapana.
        Minulla on pihassani 13 pionia.
        Viimeiset 2 taimea ostin v. 2015 kukkamessuilta. Muistan joka kerran, kun niitä katson, että mieheni sai puhelun messuilla ollessamme, ja hänen lääkärinsä kertoi masentavat uutiset hänen terveydentilastaan siinä puhelimessa, messujen hälinässä. Tulimme kotiin ja istutin taimet. Ne kukkivat tänäkin vuonna upeasti.
        Mkr.

        Etkös sinä valittanut että pionisi hukkuvat vuohenputkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pioni ei tarvitse mitään. Sen vuoksi se onkin niin monelle aloittavalle puutarhurille kiitollinen koristekasvi. Istutat taimen ja annat olla. Syksyllä katkotaan kuihtuneet varret pois, siinä koko hoito. Pioni miettii jonkun vuoden, ennen kuin kukkii, mutta sitten sen kukkii runsain kukin joka vuosi pyytämättä.
        Takavuosina kauhisteltiin mustia sokerimurkkuja, jotka kiipeilivät pionin varsissa. Ei ymmärretty, että pioni on makea ravintolähde murkuille, eivät ne kukalle mitään pahaa tee.
        Onneksi niiden myrkyttäminen ei ole enää tapana.
        Minulla on pihassani 13 pionia.
        Viimeiset 2 taimea ostin v. 2015 kukkamessuilta. Muistan joka kerran, kun niitä katson, että mieheni sai puhelun messuilla ollessamme, ja hänen lääkärinsä kertoi masentavat uutiset hänen terveydentilastaan siinä puhelimessa, messujen hälinässä. Tulimme kotiin ja istutin taimet. Ne kukkivat tänäkin vuonna upeasti.
        Mkr.

        Olen istuttanut lukuisia pioneja, niin jalo-kuin kiinanpionejakin ja aina ne on kukkineet seuraavana vuonna.

        Pionia ei saa istuttaa liian syvään ja jos näin teet, niin sitten odotat kukintaa.

        (tämä on nyt vain minun mielipide ja kokemukseni pioneista)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkös sinä valittanut että pionisi hukkuvat vuohenputkiin?

        Kyllä valtin. siellä ne taistelevat elintilastaan, mutta saivathan ne toki nuppunsa avatuksi.
        Vuohenputket ovat vaarallinen rikkakasvi, sillä niiden juuristo tukahduttaa muut kasvit.

        Toistaiseksi pionini täällä kaupungissa ovat selviytyneet, mutta kesämökkitontilla ei kaikissa puskissa ollut kukan kukkaa.
        Pane muistiin, että pari valkoista oli kukassa, mutta Kuolan pioni oli tukahtunut, samoin Sarah Bernhard, myös Talonpojan pioni.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä valtin. siellä ne taistelevat elintilastaan, mutta saivathan ne toki nuppunsa avatuksi.
        Vuohenputket ovat vaarallinen rikkakasvi, sillä niiden juuristo tukahduttaa muut kasvit.

        Toistaiseksi pionini täällä kaupungissa ovat selviytyneet, mutta kesämökkitontilla ei kaikissa puskissa ollut kukan kukkaa.
        Pane muistiin, että pari valkoista oli kukassa, mutta Kuolan pioni oli tukahtunut, samoin Sarah Bernhard, myös Talonpojan pioni.
        Mkr.

        Tosi ikävä asenne makriinalla paremmin muistavia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi ikävä asenne makriinalla paremmin muistavia kohtaan.

        Asenteessani ei ole mitään sinua häiritsevää.
        Jos on, kerro mikä pioneissa nyt niin ikävää on.
        Vastausta ensi tilassa odottaen
        Mkr.


    • Anonyymi

      Tänään on ensimmäinen alkoton päivä juhannuksen jälkeen. Yhtä olutta en laske alkoiluksi.

      • Anonyymi

        HYvä sinulle! Jaksa pitää mieli positiivisena, viikko alkottomana on jo varmasti parempi olokin.
        Miten on muun terveytesi laita, onko sinulla sairauksia jotka vaativat jatkuvan lääkityksen?
        Minulla on sydämen rytmihäiriö ja verenpainelääkitys. Jos käyttäisin alkoholia en tiedä miten se vaikuttaisi lääkityksen tehoon.
        Pura tuntojasi täällä keskustelu palstalla, vaikka siitä ei konkreettista hyötyä olisikaan niin mielesi painolastia se voisi keventää. Anona kirjoittaessasi kukaan ei pysty sinua henkilökohtaisesti tunnistamaan, etkä joudu maalittamisen kohteeksi!
        Tsemppi halit!
        tepa


    • Anonyymi

      Sateinen heinäkuu, hyvä vanhuksen näkökulmasta katsottuna,

      mutta

      jos on maanviljeliä ja heinien korjuu olisi nyt just ajankohtainen
      kuten onki
      eipä sateinen heinäkuu luo iloista mieltä maanviljelijälle,
      surku heidän puolestaan,

      • Anonyymi

        " onni yksillä kesä kaikilla "

        vanha sanonta !


    • Anonyymi

      Onko kaamos ennenaikaistunu,
      meilläpäin on ollu kokopäivän kuin yö
      vettä sataa
      on pimeetä.

      • Anonyymi

        Ilmastonmuutos!
        Se on hyvin hyödyllinen selitys lähes mihin tahansa.
        Mkr.


      • Anonyymi

        Täällä "ruuhkasuomessa" on kirkas auringonpaiste.

        Vähän on vettä satanut yöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastonmuutos!
        Se on hyvin hyödyllinen selitys lähes mihin tahansa.
        Mkr.

        " ilamastonmuutos "
        on kulunu lausahdus ,

        menee heti höpötyksen puolelle, ohisalon höpötyksiä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ilamastonmuutos "
        on kulunu lausahdus ,

        menee heti höpötyksen puolelle, ohisalon höpötyksiä,

        Entäs turvallinen tila, mitätakottaa noin niiku vanhukselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs turvallinen tila, mitätakottaa noin niiku vanhukselle?

        Se tarkottaa että

        tila jossa vanhus viettää aikaa on turvallinen,

        vanhusta ei uhkaa mikään eikä kukaan ,

        näin koen sanonnan " turvallinen tila "


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe