Keiteleen vesi

Anonyymi-ap

Ikäni Keiteleen rannoilla asuneena ja nauttinut hienon järven antimista, huomaan veden alkaneen tummentua ja muodostamaan levää. Verkot melkoisen levän peitossa, pitäisi joka päivä pestä. Sinilevää koivuselällä ja karttusissa olen tavannut kahtena edellis kesänä. Kuulemma ympäri järven joka paikassa. Mökkiläisten kannattaa tarkkailla rantavettä, todennäköisesti levä tulee loppukesästä. Uinti ja saunavetenä kielletty.
Mielestäni M- Groupin vastuu on suurin ja heiltä tuskin on vastuunkantajaksi. Avohakkuut jatkuu ja lopulta vesitalous romahtaa hyvinkin nopeasti. Näistä on esimerkkejä ympäri Suomea. Muikku häviää ensimmäiseksi.
Tuulimylly alueet ym. Metsien tuho suunnitelmat nopeuttavat vain kauniin järvemme tuhoa.

46

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se tummunut ja paljon verrattuna 90 lukuun

    • Anonyymi

      Ei ne avohakkuu aukot jää ilman kasvavaa puuta. Siitä pitää metsänomistajat huolta

      • Anonyymi

        Nyt nesteelle pitämään hätäkokous hopi hopi


    • Anonyymi

      Tehdas on rikos ihmisyyttä ja luontoa vastaan. Se sikiää suoraan saatanasta. Se pitäisi tuhota ja hävittää. Kiveä ei saa jättää kiven päälle.

    • Anonyymi

      Ahneet mulkut laitettava oikeaan vastuuseen.

    • Anonyymi

      Monet järvet tummuneet.

    • Anonyymi

      Kuinka se tehdas pilaa Äänekosken yläpuolisen veden?

      Taitaa taas vähän persulla heittää nupissa.

      Meinaatko kohta taas väittää että lakkolaisten takia loppuu äänekoskelta polttoaineet.

      Jätä ajattele meille, ketkä osataan ajatella.

      Meet vaan kaupungitalon viereen pitämään kahden henkilön nolointa maahanmuuttaja vastaista mielenosoitusta 😂
      Kyllä työ persut ootte tyhymiä

      • Anonyymi

        "Jätä ajattele"?Eikö ne vasemmistolaiset osaa kielioppia edes ja näiden pitäisi vielä olla fiksuja,,,..


      • Anonyymi

        Tarkoitti varmaan että kun puita hakataan sieltä keiteleen rannoilta ja hakkuuojat laskee keiteleeseen niin se tummuu. Välillisesti johtuu siis tehtaasta mutta varmaan liian korkeaa matematiikkaa tänne vassereille ja persuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jätä ajattele"?Eikö ne vasemmistolaiset osaa kielioppia edes ja näiden pitäisi vielä olla fiksuja,,,..

        Siinä se meidän äidinkielenopettaja 😂😂

        ?Eikö
        Opettele persu kirjoittamaa . Kysymysmerkin jälkeen tulee väli. Mee vaan takaisin elämänkouluus.

        Kuten kirjoitin. Tyhymiä nuo persut 😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se meidän äidinkielenopettaja 😂😂

        ?Eikö
        Opettele persu kirjoittamaa . Kysymysmerkin jälkeen tulee väli. Mee vaan takaisin elämänkouluus.

        Kuten kirjoitin. Tyhymiä nuo persut 😂😂

        Hirmu tyhmä vassari räksyttää, ei muut noin tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se meidän äidinkielenopettaja 😂😂

        ?Eikö
        Opettele persu kirjoittamaa . Kysymysmerkin jälkeen tulee väli. Mee vaan takaisin elämänkouluus.

        Kuten kirjoitin. Tyhymiä nuo persut 😂😂

        Lapset laittaa hymiöitä kieliopillisesti väärin, käy katsomassa hymiöiden oikea tarkoitus, olet naurettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset laittaa hymiöitä kieliopillisesti väärin, käy katsomassa hymiöiden oikea tarkoitus, olet naurettava.

        Ilon kyyneleet tulee siitä, kun te persut ootte niin helvetin tyhymiä, ettekä ymmärrä edes peittää typeryyttänne 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilon kyyneleet tulee siitä, kun te persut ootte niin helvetin tyhymiä, ettekä ymmärrä edes peittää typeryyttänne 🤣

        Vassari ei osaa textata tunteitaan, ainoastaan hymiöillä ilmaisee itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset laittaa hymiöitä kieliopillisesti väärin, käy katsomassa hymiöiden oikea tarkoitus, olet naurettava.

        Hymiöhän tarkottaa että sen jälkeen pitää nauraa kippurassa kovalla äänellä lattialla kyljellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hymiöhän tarkottaa että sen jälkeen pitää nauraa kippurassa kovalla äänellä lattialla kyljellään.

        Vain hullu nauraa omille teksteilleen


    • Anonyymi

      Puita on hakattu aina. Viljelijät työntää pelloilleen sellasta kamaa,että kyllä tummuu. Keväällä haisee elänten virtsa ja uloste aina jokapaikassa,ei ihme että tummuu!

    • Anonyymi

      Missäs siellä yläkeiteleen rannoilla on maatiloja? Taitaa ne avohakkuut olla suurin vesistöjen pilaaja. Ei tämmöisiä määriä puuta ole ennen hakattu Suomessa. Mitä kirveellä ja pokasahalla kerettiin tehdä, siinä ei järvet pilaantunut.

      • Anonyymi

        Äänekosken tehtaan vuoksi. Metsät raiskataan ja vesistöt tuhotaan. 100 rekkakuorma päivässä uppoaa sinne puuta. Enemmän kuin sairasta touhua. Luonto äitikin itkee vuolaasti tätä tuhoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänekosken tehtaan vuoksi. Metsät raiskataan ja vesistöt tuhotaan. 100 rekkakuorma päivässä uppoaa sinne puuta. Enemmän kuin sairasta touhua. Luonto äitikin itkee vuolaasti tätä tuhoa.

        Totta, voishan nämä fibrelle tulevat puut viedä vaikka ulkomaille. Sillä se maailma sitten pelastuu..

        Sulta on varmaan elokapinan mielenosoituksessa perseen lisäks jäätyny myös herneaivot


    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20095930

      Pohjois Karjalassa taas yksi järvi kokenut pilaantumisen. Syylisestä ei epäilystä .
      Suomesta tullut rikkaiden etelän maiden kaatopaikka, jossa saavat temmeltää ja sotkea miten tahtovat. Täällä ollaan vain tyytyväisiä kun tili tipahtaa aikanaan muutamalle työmiehen öllikälle. Sillä ei väliä vaikka vedet ja paikat pilataan elinkelvottomiksi.

    • Anonyymi

      Naurettavia syytöksiä,puut tulee ympäri suomea. Ei keiteleen rannalta. Kyllä on tietämys apukoulun tasolla.

      • Anonyymi

        Tietoa: Ei apukouluja ole olemassakaan,päivitä tietosi jotka ovat 1960 luvulta.


    • Anonyymi

      Mihinkähän ne Keiteleen rannoilta hakatut puut sitten menee?
      Jos oot metsässä yleensäkään koskaan käynyt, niin huomaat kuinka joka ainut neliö on hakattu rannoilta. Johonkin on ne on viety.
      Keväällä hakkasivat taloni takaa 3 hehtaaria, ei risuakaan jäänyt pystyyn. Muutama runko jätettiini rantaan suoja alueeksi. Vielä möyrivät sammalpinnan rikki istukkaille. Ei tarvii ihmetellä jos vedet pilaantuu.

      • Anonyymi

        Eilen ajelin Viitasaarelta Äänekoskelle veneelläni. Väitit että joka ainut neliö on hakattu rannoilta. Usein käynti optikolla auttaisi. Tai käynti mielenterveystoimistossa jos on noin pahat harhat päällä. Metsää on rannoilla vaikka muille jakaa. Avohakkuu on aivan normaali tapa,kun metsää hoidetaan. Kun yksi puu kaadetaan,neljä istutetaan tilalle. Se on vastuuntuntoista metsänhoitoa jos mikä. Mätästys tehdään,jotta uusille taimille annetaan hyvä startti. Paljon tuntuu olevan luuloja,vähemmän tietoa. Jotkin kapinaliikkeet lietsoo vielä höpöpuheillaan.


    • Anonyymi

      Se on humusta, siksi se vesi tummuu, syynä ojitukset ja hakkuut,peltojen ojitukset myös.

      • Anonyymi

        Juuri näin, jyväjemmarit ja metsän hakkaus syynä


      • Anonyymi

        Olet ilmeisesti itse lopettanut lääkityksen, happosateet ja valumat tummentavat vesistöjä,käy vaikka" guugeloimassa", jos muuten ei mene perille ja muista ottaa ne nappis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti itse lopettanut lääkityksen, happosateet ja valumat tummentavat vesistöjä,käy vaikka" guugeloimassa", jos muuten ei mene perille ja muista ottaa ne nappis.

        sulla on housuissas happosade ja valumat,muista vaihtaa ne kalsarit välillä


    • Anonyymi

      "Vesien tummuminen on valtaosin ihmisen toiminnan, etenkin ilmastonmuutoksen seurausta: sateisuuden lisääntyminen entistä lumettomammilta maanpinnoilta lisää vesiä tummentavan ja osin rehevöittävänkin humuksen kulkeutumista vesistöihin kaikkialla. Paikoin kuitenkin metsä- ja turvemaiden ojitukset ja turpeenkaivuu ovat lisänneet humuksen kulkeutumista jopa enemmän kuin lisääntyneen sateisuuden vaikutukset. Myös tervetullut happamoitumisen vähentyminen -toki tervetullut- on hieman lisännyt vesien tummumista viime vuosikymmenen aikana"

    • Anonyymi

      Itäsuomessa kerran olin vuokramökillä, 15 v sitten. Järvi oli tummentunut ja rehevöitynyt ja täynnä pelkkää särkeä ja kahnaa. Aiemmin kuulemma kirkasvetinen ja hyvä muikku ja taimen vesi.
      Siihen suuntaan tässäkin mennään keiteleellä.

    • Anonyymi

      Muistan kun 50-luvulla lomailimme Ukonselällä saaressa useina kesinä. Silloin otimme juomaveden keskeltä selkää. Muutaman kilometrin päässä Syvälahdessa ja Sumiaisissa oli maatiloja joista laskettiin kaikki jätevesi suoraan järveen samoin tapahtui Suolahden ja Äänekosken teollisuuslaitoksien jätteiden kanssakin. Kaikki pysyimme terveinä vaikka tänä päivänä asia olisi ennenkuulumatonta toimia samalla lailla.

    • Anonyymi

      Aukasin kossupullon,kirkasta on!

      • Anonyymi

        Ei ole Sirpa rehtorin syy, että sait potkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Sirpa rehtorin syy, että sait potkut.

        Sinulla vain harhat jatkuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla vain harhat jatkuu?

        Ei se ole rehtorin syy Sirpa.


    • Anonyymi

      Juokaa kirkasta kossua! Se liottaa vihreäksi menneet ajatuksetkin!

    • Anonyymi

      Missä kepulainen siellä aina ongelma ja iso tuho.

    • Anonyymi

      Mulla on ojituksessa 40ha suota Keiteleen rantamaisemissa. Puu pitää saada kasvamaan suolla.
      Ojat tehdään niin että järveen ei pääse humusta vaikka suo-ojat laskeekin järveen.

      • Anonyymi

        On pieni pläntti sulla,mulla on 680ha suota keiteleen rantamaisemissa. Hyvin kasvaa puu suolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pieni pläntti sulla,mulla on 680ha suota keiteleen rantamaisemissa. Hyvin kasvaa puu suolla.

        Johan nyt, mulla ei ole suota vaan vajaa 1300ha metsää ja rantatontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan nyt, mulla ei ole suota vaan vajaa 1300ha metsää ja rantatontteja.

        Mulla suota 680ha. Metsää 2900ha ja peltoa vielä 1600ha. Pieniä on sinun tilukset. Voin ostaa pois mokoman läntin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan nyt, mulla ei ole suota vaan vajaa 1300ha metsää ja rantatontteja.

        Mulla on metsää 3800ha. Niin ja oon tehtaala töisä. Tehtaala kaikki kunnon miehet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on metsää 3800ha. Niin ja oon tehtaala töisä. Tehtaala kaikki kunnon miehet!

        On näköjään jäänyt sitten koulunkäynti lapsipuolen asemaan. Toivottavasti osaat edes lukea jotenkuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On näköjään jäänyt sitten koulunkäynti lapsipuolen asemaan. Toivottavasti osaat edes lukea jotenkuten.

        On näköjään kateellisia palajon täälä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On näköjään jäänyt sitten koulunkäynti lapsipuolen asemaan. Toivottavasti osaat edes lukea jotenkuten.

        Tuu sitten sanomaan, kun sulla on metsää enemmä! Niin, tehtaala äänekosken tyytyväisimmät työntekijät ja työnantajat.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe