Sosiaali-ja terveysministeriö jakaa joka vuosi melkein 400 000 000 avustuksia yhdistyksille ja yhteisölle. Tutkikaapa mihin kaikkeen rahaa annetaan. Monessa yhdistyksessä ei ole juuri mitään toimintaa, mutta rahaa haetaan ja saadaan joka vuosi isojakin summia.
Laskin että vuosien 2020-2024 aikana avustuksia on myönnetty yhteensä 1 867 068 000 euroa eli lähes 2 miljardia. Eikö näistä voisi leikata. Varmasti kaikki avustukset eivät ole tarpeellisia jos alettaisiin tutkia, mihin rahat oikeasti menevät.
https://avustukset.stea.fi/
STEA:n avustukset
5
367
Vastaukset
- Anonyymi
Niitähän leikataan. Höh.
- Anonyymi
Näistä avustuksista voisi leikata ainakin puolet pois niin siinä säästyisi heti noin 200 miljoona joka vuosi. Se on valtava summa. Usein kiistellään siitä, mistä saisi 100 miljoonaa nipistettyä niin tässä olisi selvä kohde.
Odotan todella toimia sosiaaliministeri Kaisa Juusolta.- Anonyymi
Avustuksia leikataan reippaasti yli 100 miljoonaa parin seuraavan vuoden aikana. Sopii ottaa asioista selvää.
- Anonyymi
Hei! Voinko kysyä Sinulta että oletko itse jossain yhdistyksessä mukana joka saa stea:lta avustusta? Jos olet, niin minkälaisessa ja mitä teette avustusrahoilla?
Olisi kiva tietää ihan konkreettisia asioita, mitä avustusrahoilla tehdään. Olen huomannut että yleinen vastaus on, että ne käytetään osallisuuden, toimijuuden ja arjen hallinnan tukemiseen. Tämä teksti on valmiina hakemuksessa eikä sano välttämättä mitään siitä, mihin rahat oikeasti menevät.
Olen itse sitä mieltä, että helposti saatava raha vaan passivoi toimijoita. Silloin asenne ja motivaatio on kohdillaan, kun itse hankitaan rahat toimintaan. Jotain pientä avustusta ymmärrän, mutta nykyisin nämä summat ovat aivan käsittämättömiä mitä jaetaan. Toisten rahaa on niin helppo hakea ja jakaa. - Anonyymi
On todella hyvä että yhdistysten ja yhteisöjen avustuksista leikataan, Nyt jopa verottajakin on sitä mieltä, että nuo avustukset pitäisi lopettaa kokonaan. Hyvin monen yhdistyksen kirjanpito on aivan rempallaan. Rahojen käytöstä on vaikea saada selvää, että mihin ne ovat menneet. Ylen aamutelkkarissa on ollut viimeaikoina keskusteluja myös noista stean (sosiaali-ja terveysministeriö) avustuksista.
Suomessa on paljon kolmatta sektoria esittäviä yhdistyksiä, jotka eivät tee yhtään mitään sellaista avustusrahoilla, mihin ne on tarkoitettu. Rahat voivat mennä vaikka taloudenhoitajan tai muun pienen piirin käyttöön. Tarkastuksia pitäisi tehdä ehdottomasti jokaiseen yhdistykseen ja yhteisöön, mihin rahaa annetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Murhamies
31-vuotias Suomussalmella asuva mies epäiltynä murhasta, aikaisemmin kontolla pahoinpitelyjä. Ken lie kyseessä ja kuka u454332A miehelle :)
Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su362258- 1591628
Kiantaman johtaja Vernu Vasunta !
Kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankilaan ja neljäksi vuodeksi liiketoiminta kieltoon,että silleen Kiantalaiset!!!!351500Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset
Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen1671454Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut
Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄811287Keskisarja todettiin rasistiksi
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän3761195- 1041134
En halua miestä joka
Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll2171071Olitkohan koskaan
yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos89988