Kuinka moni on lukenut jotain Ilmari Kiannon tuotantoa? Yritin kerran ja oli kamalaa Jaskaa.
Kianto kirjaijana
52
931
Vastaukset
- Anonyymi
Olen yrittänyt, mutta ei onnistunut. Löysin parempaakin tekemistä
- Anonyymi
...semmoista se on , vanha kirjallisuus .. ei kuvan kuvaa ja teksti yhtenä pötkönä ... kuka sitä jaksaa moista ...
Vae kuvia pitäs olla rommaanikirjoessa!! Eikö tuu yhtään mielikuvvaa aevoehin mitä tapahtuu kirjassa.
Ootte te meleko epäkultturellisie, kun että ees Jooseppie jaksa lukkee!!
- Anonyymi
Eat my shorts !
- Anonyymi
Risto Kormilainen olisi hyvä henkilö pitämään Kiannon teoksista lukupiiriä. Vielä pahempaa jaarittelua ja mitään sen kummenpaan mielenkiintoista on henkilö kirjoittanut useita kirjoja.
- Anonyymi
Yhteiskunnan maksatukset vain jatkuu kun kiantoseura jotain järjestää
- Anonyymi
Kerropa, mitä yhteiskunta on maksanut seuran menoista ?
Avustukset erikseen, niitä saa moni muukin seura.
Osa niistäkin on vastikkeellisia eli avustus maksetaan kuitteja vastaan. - Anonyymi
Niimpä! Seki naisten naurattaja pilikkana piti naisia…Tyhmä ko saapas…tuon verran irtoaa älyä mustan sepoltaki… kaikkinen hövellyksineen
- Anonyymi
Kuvaus turistimatkalta Kuhmoon oli vallan mainio kirja. Postiautossa, kävellen, veneellä. On sitä matkailtu sata vuotta sittenkin. Muita en muista lukeneeni.
- Anonyymi
Puliukko
- Anonyymi
Ja nyt tämä seura vouhkaa juhlia. Ei tavallista ihmistä kiinnosta. Ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt tämä seura vouhkaa juhlia. Ei tavallista ihmistä kiinnosta. Ei.
Ei todellakaan kiinnosta. Saahan he toki juhlia, ketä hänen tekstinsä kiinnostavat.
Unohdetaan ikävät puolet kuten se, että ei hänen aikalaisensa kaikki olleet kovinkaan mielissään Kiannon kirjoituksista ja käyttäytymisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta. Saahan he toki juhlia, ketä hänen tekstinsä kiinnostavat.
Unohdetaan ikävät puolet kuten se, että ei hänen aikalaisensa kaikki olleet kovinkaan mielissään Kiannon kirjoituksista ja käyttäytymisestä.Hävitön ihminen, joka köyhien ihmisten kustannuksella paskaa kirjoittaa ja vielä kunniaa sillä itselleen kerää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hävitön ihminen, joka köyhien ihmisten kustannuksella paskaa kirjoittaa ja vielä kunniaa sillä itselleen kerää!
Varmaan on tarve olla tärkeä ja muita fiinimpi kun tämän juhlia järjestää ja osallistuu. No voihan sitä niinkin pönkittää itsetuntoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan on tarve olla tärkeä ja muita fiinimpi kun tämän juhlia järjestää ja osallistuu. No voihan sitä niinkin pönkittää itsetuntoa.
Kukapa tuota mahtaa ennää sadan vuoden päästä edes muistaa. Sinne häipyy kaukaisuuteen moni muukin kirja ja kirjailija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukapa tuota mahtaa ennää sadan vuoden päästä edes muistaa. Sinne häipyy kaukaisuuteen moni muukin kirja ja kirjailija.
Turjanlinnan satukirja toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinuakaan kukaan muista edes 50 vuoden päästä.
- Anonyymi
Aika moni on lukenut, uskoisin.
"Ilmari Kianto kirjoitti pitkän uransa aikana kaikkiaan 67 kirjaa.
Hänen tunnetuimmat teoksensa ovat Punainen viiva vuodelta 1909 ja Ryysyrannan Jooseppi vuodelta 1924.
Muita upeita, mutta vähemmälle huomiolle jääneitä teoksia ovat mm. Pyhä Viha, Vienan virroilta, Karjalan kankahilta, Pyhä Rakkaus-pienen lapsen elämä ja kuolema, Vanha Pappila, Papin poika. Luetteloa voisi jatkaa paljon pidemmällekin – Kianto oli taitava sanaseppä ja kertoja. - Anonyymi
Rantakoivu, ritvakoivu,
tuuletarten tuutima
vienon illan vilvehessä,
voi, kuin sua lemmin ma!
Sinä mulle riemujani
kesäilloin soittelit –
sinä mulle murheitani
syksy-öinä säistelit!
Rantakoivu, lemmenkoivu,
Suomen surumielen puu
riemun ritva, kaihon katve,
kauniimpi kuin kaikki muu…
Muu se täällä maailmassa
murtuu, jäähtyy, unhoittuu –
eipä murru muistoistani
kotirannan koivupuu!
(1898)"- Anonyymi
Kaunis runo ja jos esittäjänä olisi vielä rva Eskonpekka niin olisin kolmansissa taivaissa
- Anonyymi
Aloita vaikka Vanhasta postineidistä.
- Anonyymi
Olen lukenut Kiannon kaikki kirjat.
- Anonyymi
Oletko lukenut kaikki Kiannon kirjat vai Kiannon kirjoittamat kirjat ?
- Anonyymi
Ja höpö höpö, sanon minä 😾
- Anonyymi
Minä olen lukenut Kormilaisen kirjat Oulussa olessani
- Anonyymi
Osanotto !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osanotto !
Luin koko tuotannon kun olin hoidossa piirillä Oulussa.
En vaan muista mitään lukemistani kirjoista. - Anonyymi
Ei mitään kiinnostavaa oo hänenkään kirjoissa…hoh hoijaa ..Yhtään mitään sanomatonta jollotusta ..Ei sitten kuivempaa tekstiä vois olla…🤦♀️🤦♀️
- Anonyymi
Ei juuri kukaan ole lukenut, eikä tunne koko äijää. Täysin yliarvostettu alkoholisti, kuten suurin osa Suomussalmella on.
- Anonyymi
Suurin osa alkoholisteja vai kirjalijoita?😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa alkoholisteja vai kirjalijoita?😉
Kaikki kirjailijat ovat alkoholisteja mutta kaikki alkoholistit eivät ole kirjailijoita.
- Anonyymi
Läpi sateen hymyn hopeisen
vihreänä mäntymetsä hohtaa,
mutta havun takaa silmä kohtaa
herkät kultakutrit koivujen.
Sateen hento valo minuun valuu.
Kipu sykkii, vaan en kapinoi.
Talven kautta vain käy suveen paluu
lehden, joka sädehehkun joi.
2.10.1935
Saima Harmaja - Anonyymi
Viena Karma Sirkka Salama Kesäheinä Saarenruusu Pikku-Hilkka.
Olihan nimi lapselle annettu. - Anonyymi
Juoppohullu kommari.
- Anonyymi
Kuka tässä nyt mitäkin, Kianto, Kormilainen, vai se runoja lausuva emäntä Ämmänsaaresta
- Anonyymi
Runonlausuja on mennyt manan majoille jo aikoja.
- Anonyymi
Aikalaisensa eivät pitäneet ukkoa kuin huoripukkina. Ja jos ei saanut tahtoaan läpi, niin kirjoitti häväistysjuttuja ihmisistä.
- Anonyymi
Valitti tulitikkujen määrästäkin, jolloin Sampo teki Ukolle oman tikkuaskin!
- Anonyymi
NÄLKÄMAAN LAULU (alkuperäiset sanat vuodelta 1911):
Ankara, ankara täällä on työ
pitkä on talvi ja valju on yö -
Miehiset miehet ja naiset, hei:
meillä ei vaikerrus kuulu ei!
Taival lie hankala ? olkoon vaan!
Luonto lie kitsas ? siis kilpaillaan!
Kolkassa synkeän syntymämaan
pirttimme piilköhöt paikoillaan.
Wainojen virmat ? oi vaietkaat!
Rapparit, ryöstäjät ? kaiotkaat!
Miekkaa ei tarvis, tarmoa vaan
puolesta hengen ja heimon ja maan!
Hammasta purren ja parkumus pois!
Wierasko voimamme korvata vois?
Tanne ne sortuis`tuskahan työn,
tuiskujen helmaan ja yrmyihin yön.
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa,
jylhien järvien loiskintaa!
Meidänpä mainetta mainivat nuot
koskien ärjyt ja surkeat suot!
Meidänpä vapautta vaarat on nää!
Meidän on laulua lahtien pää!
Meille myös kevätkin keijunsa toi:
rastas ja metso täälläkin soi.
Meidänpä karhuja kaikuvi maa,
suksemme suihkivat tanhutten taa,
Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl`aarteitas`myö!
Kosta sun kolhusi, koeteltu mies!
Irroita itse sun kohtalos`ies!
Näytä nyrkkiä maailmalle,
keksi keinosi orjuudelle (alk. orjuuttajalle)!
Nosta rintaasi uskonto uus`!
Taannuta taika ja vanhoillisuus!
Maamies: muista miss` onnesi on,
riihesi rikkaus riippumaton!
Kainuhun kansa, ah arpasi lyö!
Missä on ryhtisi, kunniatyö?
Meidän on uudesta luotava maa!
Raukat vain menköhöt merten taa!" By I. KIANTO- Anonyymi
Minkä tähen tuossa laulussa rappareita halveerataan, timpurit ja muurarit ne on paljon pahempia, ahneita valehtelijoita, mulla ei oo pahaa sanottavaa rappareista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä tähen tuossa laulussa rappareita halveerataan, timpurit ja muurarit ne on paljon pahempia, ahneita valehtelijoita, mulla ei oo pahaa sanottavaa rappareista.
Jos sillä Kiannolla oli huonoja kokemuksia rappareista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi sanakirjasta :
ryöstäjä, raiskaaja, tuhoaja, erityisesti karjalainen sissi |pitkän vihan eli rappasodan aikana 1500-luvulla.
- Anonyymi
Luin Nuorikkoa näyttämässä, ei tuo ihan huono ollut
- Anonyymi
Kiannon kirjoilla ja kirjoituksilla on omat ystävänsä ja lukijansa. Niin kuin on kaikilla muillakin kirjailijoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiannon kirjoilla ja kirjoituksilla on omat ystävänsä ja lukijansa. Niin kuin on kaikilla muillakin kirjailijoilla.
Mustaa raamattuakin jotkut lukevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naisia loukkaava sepustus !
- Anonyymi
En arvosta
- Anonyymi
Kormilaisen kirjoista taitaa pitää vain itse kirjoittaja
- Anonyymi
en oo lukenu enkä lue..prrr
- Anonyymi
Vakoili venäjän hyväksi…bolsu mikä bolsu
- Anonyymi
Missä ja milloin ?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379