AMK vaihto-oppilas kokemuksia ?

Anonyymi-ap

Hei ,

Olen aloittamassa amk:ssa opinnot ja kiinnostaisi lähteä vaihtoon ulkomaille. Osaako ihmiset kertoa kokemuksia ja miten vaihdot käytännössä mennyt? Itseäni kiinnostaisi mennä vaihtoon Saksaan , Espanjaan tai Sveitsiin. En ole ikinä opiskellut Englannin lisäksi muita kieliä , pitääkö opiskella muita kieliä , jos hakee vaihtoon pärjääkö pelkällä Englannilla koulun käynnit. Paljonko kuluu rahaa ja mitkä kulut ja opiskelijan itse maksettavaksi ja missä siellä asutaan ? Nuoremmat taitaa mennä perheiden luo yms , mutta miten amk laiset pitääkö ite vuokrata joku asunto vai asutaanko asuntolassa vai miten ? Ja onko vaihdosta ollut mitään hyötyä koulun tai uran kannalta kertokaa vapaasti omilla sanoilla kokemuksista ja vastatkaa kysymyksiin , jos osaatte.

3

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Puutun tässä vain yhteen asiaan. Meillä on jo jonkin aikaa ollut vallalla käsitys, että englannilla pärjää kaikkialla. Tämä käsitys on täysin väärä.

Saksassa puhutaan saksaa, Espanjassa espanjaa, Sveitsissä saksaa, ranskaa, italiaa ja retoromania. Suomessa voit opiskella englanniksi, mutta et missä hyvänsä. Mutta suomeakin on silti hyvä Suomessa osata. Itku sinulle tulee Saksassa, Espanjassa ja Sveitsissä, jos et osaa maan kieltä ja opiskella pitäisi ja muutenkin elää. Hanki nyt edes jonkinlainen saksan taito, jos aiot suunnistaa saksaa puhuviin maihin! Silloin saat jotain irti vaihdosta ja siitä on hyötyä tulevaisuudessa.

• Anonyymi

Olen aikoinani opiskellut Saksassa, tosin en vaihto-opiskelijana vaan omatoimisesti. En osaa kuvitella, miten se olisi onnistunut osaamatta saksaa. Jo pelkkä hakeminen opiskelemaan vaati saksan osaamista. Englannille ei ollut juurikaan käyttöä.

• Anonyymi

ensin täytyy olla kiinnostus oman alansa opiskeluun. Sitten pohtia miten vaihto-opskelijaksi hakeutuminen hyödyntää omaa opiskelua. En tiedä mikä on alasi amk:ssa. Jos ala on tekniikan alalta niin silloin Saksa voi olla hyvä vaihtoehto. Saksassa on tunnetusti laadukasta tekniikan alan opetusta. Kielitaitoa ilman homma menee pipariksi. Siis kohdemaan kieli haltuun ennen vaihto-oppilaaksi siirtymistä.
      Ei kannata ottaa tavoitteeksi unelma-amnmattiakaan ja on hyvä välttää että hommassa on löydyttävä suuri tarkoitus elämälle. Enempikin niin päin että jokaisessa päivässä on sisältöä ja merkityksellisyyttä itselle. Tarkoitus ja merkityksellisyys ei ole sama asia.
      https://www.youtube.com/watch?v=mOYue7jZGW4

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      315
      2888
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1283
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70